Marius Petre Nicoară
Marius Petre Nicoară
Ședința Senatului din 7 septembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.104/17-09-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 07-09-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 7 septembrie 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.27 Marius Petre Nicoară (PNL) - declarație politică având ca temă activitatea Agenției Române pentru Investiții Străine ARIS (declarație politică neprezentată în plen)  

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Marius Petre Nicoară:

Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Asumarea Guvernului pe un pachet de legi care include și descentralizarea, respectiv restructurarea aparatului instituțional, afectează una dintre cele mai importante instituții ale statului român, respectiv Agenția Română pentru Investiții Străine.

Agenția Română pentru Investiții Străine ARIS a fost înființată în baza Legii nr. 390 din 13 iunie 2002, cu modificările și completările ulterioare, fiind singura instituție a administrației publice centrale având ca principală activitate atragerea și promovarea investițiilor străine directe.

În contextul crizei financiare globale, experții UNCTAD consideră necesară, mai mult decât oricând, intensificarea activităților de promovare pentru atragerea capitalului străin în economie, în vederea redresării economice, reluării creșterii și asigurării stabilității macroeconomice, ca și pentru păstrarea și extinderea investițiilor existente.

În primele cinci luni ale anului 2009, investițiile străine directe atrase de țara noastră au finanțat integral deficitul contului curent, având un pronunțat impact macroeconomic.

În condițiile în care România s-a confruntat cu o acutizare a deficitului de cont curent, investițiile străine directe reprezintă nu numai motorul dezvoltării economice, dar și principalul instrument de finanțare și redresare a acestui dezechilibru.

Pentru atragerea în România a unui flux semnificativ de investiții străine directe, este necesară asigurarea unui cadru legislativ și instituțional stabil, coerent și predictibil.

În prezent, ARIS este instituția recunoscută de către partenerii internaționali ca interfață între investitorii străini și autoritățile române, oferind, în conformitate cu cele mai bune practici pe plan internațional, asistența necesară implementării proiectelor de investiții.

În cei șapte ani de activitate, datorită profesionalismului și realizărilor obținute, ARIS a devenit un brand recunoscut în mediul de afaceri internațional.

Teoreticieni, analiști, politicieni și practicieni la nivel mondial, atât din țările dezvoltate, cât și în curs de dezvoltare, au identificat și demonstrat necesitatea unui organism guvernamental unitar, de sine stătător și autonom, ușor accesibil și cu mare vizibilitate, ca fiind esențial în facilitarea accesului partenerilor străini către o anumită țară sau piață națională.

În acest sens, menționăm că, în prezent, Asociația Mondială a Agențiilor de Promovare a Investițiilor are 192 de membri din 149 de țări, comparativ cu 20 de membri în anul înființării sale, 1995.

Necesitatea unei agenții de promovare a investițiilor, ca organism guvernamental unitar, de sine stătător și autonom, este evocată și de cadrul politicii pentru investiții, elaborat și aprobat de țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică OCDE și cele aderente la Declarația OCDE privind investițiile internaționale și întreprinderile multinaționale, inclusiv de România.

Aceleași recomandări sunt incluse și în cadrul politicii pentru investiții în țările din sud-estul Europei, elaborat de "Investment Compact".

În perioada 1992-2002, cadrul instituțional a suferit modificări frecvente, oscilând, din punct de vedere al modelului de organizare ales, între agenție de promovare a investițiilor, departament în cadrul aparatului de lucru al Guvernului sau departament în cadrul unui minister.

În perioada 1992-1998 a funcționat Agenția Română pentru Dezvoltare ARD, instituție realizată după modelul celei mai de succes agenții din vestul Europei, "Irish Development Agency" IDA, după care a urmat, în perioada 1998-1999, Ministerul Privatizării, prin comasarea activităților din privatizare, investiții străine și IMM-uri, realizate la acea vreme de Fondul Proprietății Statului FPS, Agenția Română pentru Dezvoltare ARD și Agenția pentru IMM-uri.

În anul 2000 acest minister a fost desființat, iar activitatea de atragere a investițiilor străine s-a comasat cu cea de dezvoltare regională în cadrul Agenției Naționale pentru Dezvoltare Regională, care a funcționat până în anul 2001, când s-a transformat în Ministerul Dezvoltării și Prognozei.

Toate aceste modificări instituționale și alocarea unui singur buget dedicat pentru toate activitățile de privatizare, IMM-uri și investiții străine au dus la o promovare redusă, ba chiar inexistentă în mediile de afaceri internaționale, și au indus un mesaj de confuzie pentru investitorii străini.

Acest argument reprezintă o dovadă în plus în susținerea menținerii și întăririi capacității unei instituții unice destinate investițiilor directe, în sensul evitării modelelor utilizate în trecut, caracterizate de comasarea unor activități distincte sub umbrela unei singure instituții.

Printre cele mai importante realizări ale Agenției Române pentru Investiții Străine, de la înființarea sa până în prezent, menționăm: deținerea președinției RRT - "Investment Compact" pentru perioada august 2003 - august 2004; numeroase acorduri de cooperare cu organizații similare, camere de comerț bilaterale, centre de afaceri, instituții specializate pe anumite domenii de interes pentru investitorii străini; membră a Asociației Internaționale a Agențiilor de Promovare a Investițiilor; sprijinirea activă a eforturilor României pentru obținerea în perspectivă a statutului de membru OCDE, prin aderarea la Declarația privind investițiile internaționale și întreprinderile multinaționale; asigurarea funcției executive și a secretariatului tehnic în cadrul Punctului național de contact pentru aplicarea recomandărilor propuse de OCDE în Ghidul pentru întreprinderi multinaționale.

Având în vedere motivele expuse, considerăm că actualul cadru instituțional reprezentat de Agenția Română pentru Investiții Străine trebuie menținut și întărit în vederea atingerii obiectivelor imediate ale Guvernului, cât și a celor pe termen mediu și lung.

România ar pierde competiția în atragerea investițiilor străine directe cu țările din regiune care au agenții similare distincte de promovare a investițiilor: CzechInvest - Republica Cehă, PAIIZ - Polonia, ITDH - Ungaria, InvestBulgaria - Bulgaria, SIEPA - Serbia, FIPA - Bosnia și Herțegovina, SARIO - Slovacia, TIPO - Slovenia.

O eventuală modificare structurală ar putea produce o perturbare temporară a activităților diverse în care ARIS este implicată atât pe plan național, cât și internațional și o dezorientare a investitorilor străini în identificarea unui interlocutor direct, fapt de natură să inducă un mesaj negativ către comunitatea internațională de afaceri.

Având în vedere experiența elocventă a trecutului în ceea ce privește cadrul instituțional în domeniul investițiilor străine directe, considerăm că o structură comasată va restrânge semnificativ atribuțiile în domeniul promovării și atragerii capitalului străin în economie, cu repercusiuni negative asupra evoluției fluxului de capital străin atras în economie.

Cea mai elocventă dovadă a viabilității Agenției Române pentru Investiții Străine este dată de însuși volumul record de investiții străine directe atras în economie în ultimii ani, culminând cu valoarea de 9.084 de milioane de euro în anul 2008.

De la înființare până în prezent, cu sprijinul ARIS au fost implementate peste 100 de proiecte de investiții, cu o valoare de 4,2 miliarde de euro, creându-se peste 51.000 de locuri de muncă.

În prezent, ARIS acordă asistență tehnică pentru un număr de 77 de proiecte de investiții, cu o valoare de 8,6 miliarde de euro, cu crearea a peste 35.000 de noi locuri de muncă, din care în anul 2009 s-a primit un număr de 22 de intenții de proiecte de investiții, cu o valoare de 1,5 miliarde de euro, impactul social preconizat fiind de 6.030 de noi locuri de muncă.

Stimați colegi,

Domnul Boc desființează o instituție care a contribuit la atragerea unor importante investiții în țară, și nu în ultimul rând în județul Cluj.

Aș menționa ca exemple de succes ale ARIS-ului:

  • "Renault Technologie" (cercetare-dezvoltare în domeniul auto), în valoare de 450 de milioane de euro, locația Titu, județul Dâmbovița;
  • "Renault Mécanique" (cutii de viteză), în valoare de 215 milioane de euro, locația Mioveni, județul Argeș;
  • "Saint-Gobain" (producerea sticlei), în valoare de 110 milioane de euro, locația Călărași;
  • "Delphi Diesel" (componente auto), în valoare de 100 de milioane de euro, locația Iași;
  • "Calsonic Kansei" (componente auto), în valoare de 100 de milioane de euro, locația Ploiești;
  • "Procter & Gamble" (SUA), în domeniul bunurilor de consum, în valoare de 70 de milioane de euro, locația Urlați, județul Prahova;
  • "Nokia" (echipamente de telecomunicații), în valoare de 60 de milioane de euro, locația Jucu, județul Cluj;
  • "China Tobacco International Europe" (China), în industria tutunului, proiect în valoare de 30 de milioane USD, județul Buzău;
  • "Microsoft Emea" (centru administrativ pentru suport tehnic), locația București;
  • "Ericsson" (centru de furnizare servicii globale), locația București.

Să nu uităm că firmele "Nokia" și "Emerson" au contribuit la dezvoltarea economică a județului Cluj prin fabricile și afacerile deschise în diferite locații clujene, iar ARIS-ul a avut un rol covârșitor în atragerea acestor investiții.

Vă întreb, domnule prim-ministru, în calitate de clujean, cum puteți accepta să desființați instituția care a ajutat la dezvoltarea și creșterea competitivității economice a județului nostru?

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 11:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro