Plen
Ședința Senatului din 2 noiembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.146/12-11-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 02-11-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 2 noiembrie 2009

8. Continuarea dezbaterilor și adoptarea Propunerii legislative privind acordarea de despăgubiri persoanelor afectate de construcția infrastructurii de transport (L269/2009)
 
consultă fișa PL nr. L269/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

La punctul 3 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă privind acordarea de despăgubiri persoanelor afectate de construcția infrastructurii de transport.

Continuarea dezbaterilor.

Termen de adoptare tacită, astăzi, 2 noiembrie anul curent.

Caracterul legii, lege ordinară.

Dintre inițiatori este prezent domnul senator Cseke Attila, din partea Guvernului, domnul secretar de stat Valentin Iliescu, iar din partea comisiei de specialitate, Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, domnul președinte Ion Ariton.

Vă rog, inițiatorul, dacă are ceva de adăugat.

Raportul este suplimentar.

Domnul Cseke Attila Zoltán:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Voi fi foarte scurt.

Actul normativ dorește să creeze un cadru legislativ pentru pagubele suferite de persoanele afectate de construcția infrastructurii de transport.

Suntem de acord cu amendamentele aduse în Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, chiar mulțumim, deoarece au venit cu îmbunătățiri de fond aduse acestei propuneri legislative.

O singură chestiune, dacă aș putea să vă aduc în atenție, la art. 11 este o chestiune de formulare: în loc de sintagma "prefectura județului", ar trebui să se înțeleagă "Instituția Prefectului".

Susținem această propunere legislativă și vă propunem adoptarea ei.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule secretar de stat, să țineți cont de propunerea redacțională referitoare la art. 11, cu introducerea sintagmei "Instituția Prefectului". Microfonul 9.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, În continuare, Guvernul își menține punctul de vedere de respingere a acestei inițiative legislative.

Facem precizarea că la ședința pentru întocmirea raportului suplimentar nici Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, nici Ministerul Finanțelor Publice nu au fost invitate.

Cu alte cuvinte, într-o lege în care, din capul locului, nu se poate face nici măcar evaluarea efortului financiar și în care s-ar introduce o mulțime de lucruri extrem de aleatorii, Guvernul își prezintă în continuare punctul de vedere de respingere și nu este de acord nici cu formula drastic amendată de comisia de specialitate.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule președinte Ariton, din partea Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Domnul Ion Ariton:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Propunerea legislativă privind acordarea de despăgubiri persoanelor afectate de construcția infrastructurii de transport a fost discutată în ședința din 2 septembrie în Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

A fost prezentată în plenul Senatului și s-a decis o retrimitere la comisie.

A fost retrimisă la comisie, s-a adoptat un raport de admitere a propunerii legislative, cu amendamentele la care făcea referire și colegul Cseke.

Comisia a întocmit un raport de admitere.

Legea face parte din categoria legilor ordinare, iar Senatul este primă Cameră sesizată.

După cum ați specificat și dumneavoastră, astăzi este ultima zi, ar fi trebuit să fie adoptată tacit, dacă nu ar fi fost discutată în plenul ședinței noastre.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale.

Domnul senator Cordoș, domnul senator Urban.

Mai dorește cineva?

Domnul senator Verestóy Attila și domnul senator Daea.

O să vă rog să luați cuvântul în această ordine.

Domnule senator Cordoș, vă rog. Microfonul 3.

Domnul Alexandru Cordoș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În calitate de coautor al acestei propuneri legislative, aș vrea să vă rog să ne aplecăm cu mai mare atenție asupra ei, pentru că, în modul în care se abordează din partea Guvernului, ca nefiind de acord cu niciun fel de propunere unde se încearcă a se da posibilitatea unor persoane afectate de anumite lucruri să ceară despăgubiri în mod legal, prin prisma unei legi, atunci eu aș reaminti Guvernului și v-aș ruga și pe dumneavoastră să reflectăm împreună la faptul că vorbim de construcția unor lucrări de infrastructură de transport, acest domeniu este în plină dezvoltare în perioada următoare, și cred că nu este o lege perfectă, însă ea vine să dea posibilitatea celor care, așa cum am spus, sunt afectați să apeleze la lege.

Apoi, vorbim de oameni care sunt afectați de ani de zile și care nu pot să facă nimic în acest sens.

Avem un aviz favorabil de la Consiliul Legislativ și, așa cum s-a spus, Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, după ce s-au făcut amendamente și s-a dezbătut, a acordat un raport suplimentar de admitere.

Eu îi rog pe toți colegii mei, atât de la PSD, cât și de la celelalte formațiuni politice, să acorde votul lor pentru această propunere legislativă, pentru că, repet, nu face decât să înceapă niște demersuri corecte pentru cei care nu pot să facă astăzi nimic și sunt afectați de aceste lucrări.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, domnule senator Cordoș.

Domnule senator Urban, vă rog. Microfonul 2.

Se pregătește domnul senator Verestóy.

Domnul Iulian Urban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Data trecută când am discutat acest proiect de lege, domnul senator Chelaru a cerut retrimiterea la comisie.

Bine a făcut, pentru că, în esență, ceea ce a spus dânsul atunci este perfect valabil și acum.

Inițiativa legislativă este bună, însă poate ar trebui să fie mult mai judicios explicate atât finalitatea ei, cât și mecanismele de punere în practică.

Spun acest lucru, pentru că inclusiv în județul din care provin și pe care îl reprezint în Parlament se construiește noua Autostradă Transilvania și mărturisesc că am nelămuriri, pentru că, vedeți dumneavoastră, în acest moment, avem niște companii constructoare care realizează aceste lucrări de infrastructură.

Aceste companii, în momentul în care pleacă la drum, au la bază un proiect, pe baza căruia trebuie să lucreze, proiect care spune că, de exemplu, pentru accesul la zona în care se lucrează la autostradă nu trebuie să treacă într-o oră 5 camioane de 100 de tone, pentru că se dărâmă casele celor din zona afectată.

Problema mea, în acest moment, este legată de faptul că noi, practic, vom obliga statul român și, indirect, pe contribuabili să plătească niște sume de bani în contul unor distrugeri provocate de către aceste companii care realizează, până la urmă, profituri din activitatea pe care o desfășoară și care, cred eu, nu respectă un proiect inițial, care, dacă ar fi respectat, nu ar duce la degradarea bunurilor locuitorilor din zonă.

În al doilea rând, mă uit și văd că se decontează 90% din cheltuielile efectuate pentru tratamentul medical preventiv sau profilactic pentru bolile provocate de depășirea limitelor maxime admise pentru noxe și zgomot.

Am văzut că la art. 10 se normează modul în care o comisie va stabili valoarea despăgubirilor care trebuie făcute pentru distrugerile provocate, însă nu am găsit o explicație la fel de clară în ceea ce privește modalitatea de stabilire a acestor cheltuieli, de exemplu un tratament medical preventiv pentru bolile provocate de zgomot.

Există o comisie medicală? Cine face aceste evaluări? Cum se stabilesc aceste tratamente? Care sunt costurile lor? Cum se vor transpune ele în nota de plată finală pe care o va avea de suportat statul român și, indirect, noi, contribuabilii?

Eu consider că aceste lămuriri trebuiau să fie introduse în proiectul de lege, astfel încât acesta să fie perfectibil și astăzi să putem da un vot, repet, pe o inițiativă legislativă care, până la urmă, este necesară din acest punct de vedere.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul senator Verestóy Attila, se pregătește domnul senator Daea.

Domnul Verestóy Attila:

Domnule președinte, Onorați colegi, Iată, antevorbitorul meu a punctat exact de unde trebuie să începem să fim de acord cu această propunere.

Este o lege bună, necesară, perfectibilă, sigur că da, dar trebuie să ne gândim că, pentru binele tuturor, unii ar trebui să suporte, dacă legea n-ar fi, mai mult decât merită, mai mult decât trebuie să punem pe umerii lor.

De aceea, întrucât interesul public este dezvoltarea infrastructurii, este firesc ca la acest efort să participăm cu toții, pentru că dezvoltarea infrastructurii nu se leagă de un județ, două.

Suntem înaintea unei explozii de dezvoltare infrastructurală pe care o așteptăm cu toții și, în acest sens, o lege-gardă, care ne dă ocazia, ne dă șansa ca cei care participă cu un efort mai mare, fiind păgubiți în acest efort general, să fie posibil să fie despăgubiți, este o măsură justă de care avem toată nevoia.

Sigur că în normele de aplicare ale acestei legi vor fi prevăzute aceste detalii, această cerință firească pe care a exprimat-o onoratul antevorbitor.

Legea mai are o treaptă, unde, evident, anumite aspecte pot fi clarificate chiar de Camera Deputaților.

Eu consider că Senatul își va face datoria, dacă va da drumul la această lege, cu amendamentele care au fost acceptate, și va da loc, va da șansa ca aceia care sunt în această țară într-o situație în care trebuie să suporte niște consecințe să aibă posibilitatea de a primi juste și legale despăgubiri.

Vă rog să aprobăm această lege în forma amendată și să votăm cu toții da, pentru că este, de fapt, interesul tuturor, nu numai interesul celor care, într-un moment, într-un anumit loc, sunt vizați de efectele acestei legi.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Domnule senator Udriștoiu, ați dorit să interveniți?

Dau cuvântul domnului senator Daea, urmat de domnul senator Udriștoiu. Microfonul 4.

După aceea, la sfârșit, domnul secretar de stat Iliescu.

Domnule senator Daea, vă rog. Microfonul 4.

Domnul Petre Daea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Aveam o nelămurire, pe care am eliminat-o prin dialogul pe care l-am avut cu președintele comisiei, de aceea îngăduiți-mi să spun că și domnul senator Verestóy Attila m-a determinat să înțeleg mai bine sensul legii și să votez ca atare.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul senator Udriștoiu, vă rog. Microfonul 2.

După aceea, îl rog pe domnul secretar de stat Iliescu să răspundă.

Vă rog.

Domnul Tudor Udriștoiu:

Întâi și întâi, aș vrea să fiu de acord cu ceea ce a spus domnul senator Urban înainte, că prin această lege statul preia niște obligații asupra unor consecințe ale lucrărilor efectuate de niște firme private, dar vreau să mă refer foarte exact la problema medicală.

E vorba de tratament preventiv pentru noxe și zgomot.

Stimați colegi, Dacă eu o să fiu expus la un zgomot deosebit, care poate să-mi afecteze sănătatea, cum aș putea să mă tratez preventiv? Să stau în liniște absolută o lună, două? Cum să previn această consecință?

Așijderea pentru noxe.

Dacă o să fiu expus la niște noxe, o să trebuiască să iau un plus de oxigen o perioadă anterioară, o lună, două, trei, ca să fiu pe urmă mai rezistent?

În sfârșit, nu vreau să lungesc vorba, nu-mi place să vorbesc mult, cred că pasul următor ar fi să se dea niște despăgubiri locuitorilor Bucureștilor, din Copșa Mică, Hunedoara, Petroșani și pentru o grămadă de alte zone expuse la noxe.

Repet, nu pot să spun că sunt nici pentru, nici împotrivă, dar aceste lucruri nu sunt deloc în relație cu ceea ce se numește cauză-efect-tratament în medicină.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Stimați colegi, Avem un număr foarte mare de legi care sunt pentru vot final și, din păcate, și cu termen de adoptare tacită, așa că fac un apel la dumneavoastră, în primul rând, la domnul senator Oprea, să se abțină, pe cât posibil...

Doar dacă aveți un lucru extraordinar, care n-a fost spus, maximum un minut, vă rog. Microfonul 2.

Domnul Dumitru Oprea:

Apreciez problema identificată de colegii noștri, dar, de un an de zile, există un trend mondial, și formează așa-zisa revoluție a reformei sociale, în care companiile trebuie să răspundă de ceea ce distrug.

Se creează așa-zise companii B.

Eu nu pot să externalizez necazuri și să internalizez numai profit.

Cei care strică răspund.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Am înțeles.

Mulțumesc foarte mult, domnul senator.

Stimați colegi, avem raport suplimentar.

Înainte de a trece la vot, o să-l rog pe domnul secretar de stat Iliescu să ia cuvântul, tot scurt, un minut, vă rog. Microfonul 9.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Am dorit să intervin din respect pentru inițiatori și pentru cei care au luat cuvântul, plecând de la ideea că identificarea acestor oameni și a problemelor lor, ca urmare a acestor lucrări, este una importantă, însă vin și vă spun același motiv cu care săptămâna trecută vă ceream să votați ținând cont și de consecințele financiare.

Pun pariu... și chiar vă întreb dacă știe careva dintre inițiatori - Guvernul nu știe la acest moment - să evalueze ce impact financiar va produce aplicarea acestei legi asupra bugetului de stat.

Cred că nu știe nimeni în acest moment.

În al doilea rând, formulările extrem de ambigue, care nu țin cont de starea de sănătate a celui care vine și revendică că a fost viciat din cauza zgomotului, prafului și activității de pe un șantier, de unde plecăm și unde ajungem?

Starea unei locuințe cine o evaluează anterior începerii unei lucrări, ca să știm care este paguba?

Îndrăznesc să vă rog - tocmai pentru că tema este importantă, cred că ea trebuie prelucrată într-un mod care să elimine orice ambiguitate și să permită o evaluare corectă a efortului financiar -, să-i rog pe distinșii noștri colegi să se aplece și, știu eu, printr-o altă inițiativă sau printr-o amendare în Camera Deputaților, unde va ajunge, pe cale de consecință, pentru că legea, așa cum este ea, chiar și cu amendările Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, este inacceptabilă și insuportabilă de către bugetul de stat.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc și eu.

Stimați colegi...

Domnule Cordoș, vă rog eu frumos, haideți să încercăm să depășim...

Ați auzit argumentele inițiatorilor, convingătoare, ați auzit argumentele Guvernului, foarte interesante, sprijinite de colegi parlamentari.

Va trebui totuși să tranșăm prin vot.

Avem raport de admitere, cu zece amendamente.

Supun votului raportul suplimentar al comisiei, cu cele zece amendamente aprobate.

Vă rog să votați, stimați colegi.

Cu 57 de voturi pentru, 28 de voturi împotrivă și nicio abținere, raportul a fost adoptat.

Supun votului propunerea legislativă.

Vă rog să votați, stimați colegi.

Cu 54 de voturi pentru, 28 de voturi împotrivă și două abțineri, Propunerea legislativă privind acordarea de despăgubiri persoanelor afectate de construcția infrastructurii de transport a fost adoptată.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 18 noiembrie 2019, 22:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro