Mircea-Gheorghe Drăghici
Mircea-Gheorghe Drăghici
Ședința Camerei Deputaților din 2 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.10/12-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 02-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.7 Mircea-Gheorghe Drăghici - declarație politică privind "riscul României de a pierde peste 30 miliarde de euro, fonduri nerambursabile";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Îl invit la microfon pe domnul Mircea Drăghici, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, și se pregătește colega noastră Carmen Axenie de la Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Domnule coleg, aveți cuvântul.

Domnul Mircea-Gheorghe Drăghici:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Declarație privind riscul României de a pierde peste 30 miliarde de euro, fonduri nerambursabile.

România riscă să piardă fonduri nerambursabile de peste 30 de miliarde de euro. Ce fac autoritățile în prag de colaps și cu amenințarea a unui milion de șomeri în acest an? Ei bine, frânează absorbția banilor prin numărul mare de instituții implicate în gestionarea fondurilor europene și prin numeroasele controale ale statului îndreptate în principal împotriva celor care nu au pașaport portocaliu spre Europa. Așa că potențialii beneficiari pierd mult timp pentru a obține toate actele necesare.

Fără îndoială, Guvernul Boc ia măsuri numai la nivel declarativ, lucru ușor de demonstrat dacă urmărim declarațiile premierului din ultimele luni. Emil Boc a declarat în luna februarie 2009 că-și propune să transforme anul 2009, dar și următorii ani ai mandatului său în "anul absorbției fondurilor europene", apreciind că România are șansa istorică de a beneficia de sume importante de bani din fonduri europene pentru modernizare.

O lună mai târziu, șeful Guvernului a anunțat că a decis să reducă cu 23 numărul actelor care erau necesare pentru depunerea unui proiect finanțat din fonduri europene pentru întreprinderi mici și mijlocii.

În iulie 2009, Boc miza pe faptul că România are șansa de a opri criza și a reporni motoarele economiei prin cel puțin două domenii majore: domeniul infrastructurii și cel al absorbției fondurilor comunitare, ce erau considerate priorități majore.

Pe 6 noiembrie, premierul în exercițiu a cerut reprezentanților ministerelor care gestionează fondurile Uniunii Europene să prezinte estimările privind absorbția fondurilor, pentru ca datele să fie incluse în proiectul Legii bugetului din acest an. De fapt, în fiecare an de după aderarea la Uniunea Europeană, pentru fiecare Guvern dimensionarea "lăbărțată" a bugetului a constituit un bun prilej de a-și acoperi alocarea resurselor financiare către zonele de interes politic la debutul anului financiar.

Dar faptele vitejești ale lui Boc nu s-au oprit aici! Acesta a decis înființarea unui grup interministerial pentru absorbția fondurilor europene. Iată cu ce vorbe mari păcălea cetățenii: "Sume importante de bani pot fi accesate de România, și din acest punct de vedere am făcut prioritate zero a Guvernului perfecționarea mecanismului de absorbție a fondurilor comunitare și monitorizarea permanentă a acestui demers. Vom informa periodic cu privire la stadiul de absorbție a fiecărui minister, pe fiecare componentă, dat fiind faptul că, din nefericire, până în momentul de față, România se află într-o situație proastă, din perspectiva atragerii fondurilor europene", recunoștea la acel moment primul-ministru Emil Boc.

Nici la învestitura din decembrie nu a uitat să pălăvrăgească despre accelerarea gradului de atragere a fondurilor europene. Din păcate, domnia sa are o mare hibă: sincronizarea vorbelor cu faptele!

Spunea: "România are șansa istorică de a se moderniza prin intermediul celor aproape 30 de miliarde de euro pe care îi are la dispoziție de la Uniunea Europeană. Dacă nu fructificăm acești bani, istoria are dreptul să ne condamne, pentru că am ratat șansa de modernizare a acestei țări".

Da, domnule Emil Boc, mare dreptate aveți, românii vă condamnă, pentru că nu vă pasă de ei și de oportunitățile care li se oferă de către Uniunea Europeană!

Datele la sfârșitul lunii decembrie arată că, din 5,6 miliarde de euro alocați României în perioada 2007-2009, plățile realizate pe proiecte însumează aproape 587 milioane euro, adică puțin peste 10% - potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice.

După trei ani de lucru cu fondurile europene și diferite blocaje pe traseul cheltuirii acestora, în sistemul de gestionare și control al fondurilor, situația este mai mult decât gravă! Salvarea poate veni de la autoritățile de management, care în ceasul al treisprezecelea trebuie să adopte o serie de măsuri. Mă refer aici la semnarea contractelor de achiziții în euro, și nu în lei, cu suma plătibilă în lei, la cursul din ziua efectuării plății. Astfel, beneficiarii vor fi protejați în fața riscului de curs valutar.

De asemenea, am în vedere ca banii în avans pe proiecte pentru firmele private să fie garanții de stat, printr-o schemă de ajutor de stat, iar banii în avans pe proiecte pentru autoritățile locale să fie acordați imediat ce au semnat un contract de achiziție de o valoare semnificativă.

O altă idee se referă la schimbarea mecanismului contribuției bugetului de stat la proiectele autorităților locale, în prezent de 13%.

Mai mult, este indicat să fie majorat semnificativ gradul de îndatorare (în prezent de 35%), pentru autoritățile publice care prezintă proiecte importante, precum construcțiile de drumuri sau alimentare cu apă și canalizare, idee pe care am susținut-o încă de la începutul mandatului în cadrul Comisiei pentru buget, finanțe, în care activez.

Garantarea cofinanțării pentru proiecte, pentru cota procentuală din valoarea totală eligibilă a proiectului există doar la nivel declarativ, administrațiile locale suferind în realitate de lipsa sprijinului efectiv în acest sens.

Și, nu în ultimul rând, realizarea unui contract cadru multianual cu firme de specialitate pentru asigurarea de evaluatori externi pe proiecte - astfel, ar putea fi evitate celebrele deja blocaje în procesul de evaluare!

Iată, domnule Boc, că soluții există, dar din varii motive, sper să nu fie vorba de rea-credință, suntem pe punctul de a pierde bani grei de la Uniunea Europeană!

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc și eu, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 22 octombrie 2018, 20:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro