Valeriu Alecu
Valeriu Alecu
Ședința Camerei Deputaților din 2 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.10/12-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 02-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.20 Valeriu Alecu - pledoarie pentru "Politici mai bune pentru persoanele cu dizabilități";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Valeriu Alecu:

"Politici mai bune pentru persoanele cu dizabilități"

România, ca stat membru al Uniunii Europene, are obligația de a-și armoniza toate activitățile administrative conform Directivelor Comisiei Europene.

Una dintre categoriile de cetățeni români care are nevoie urgentă de respectarea procedurilor europene printr-o legislație specifică este categoria persoanelor cu dizabilități (persoane cu handicap). În acest scop, este imperativ necesar să aplicăm strategia Comisiei Europene pentru persoane cu dizabilități, al cărei obiectiv a fost, încă din anul 2003, să genereze, în mod real, oportunități egale pentru persoanele cu handicap. Planul Comisiei are ca scop să transforme acest lucru în realitate, astfel încât să fie sigur că problemele persoanelor cu handicap sunt parte integrantă din toate politicile relevante ale Uniunii Europene.

În termeni tehnici putem vorbi despre fluxul necesităților esențiale ale persoanelor cu handicap, în sensul că problemele și interesele persoanelor cu handicap nu trebuie izolate și tratate separat, ci duse mai departe prin acest "flux" în previziuni, în genere, în legislație și societate ca un tot unitar, astfel încât să le fie recunoscute nevoile, dar și contribuția acestora.

Necesitățile esențiale ale persoanelor cu handicap presupun înțelegerea unor nevoi variate ale acestora și includerea lor în promovarea unei politici specifice, unde sunt utilizate instrumente variate pentru a susține măsuri total integrate, de a descoperi nevoile individuale ale persoanelor cu handicap și ale persoanelor fără handicap, în aceeași măsură.

Planul strategic european se desfășoară în două etape pe an, promovând o politică de priorități, care să răspundă lipsei de calitate a serviciilor administrative cu care se confruntă persoanele cu handicap. Prioritatea în anii 2008-2009 a constat în accesibilitatea persoanelor cu handicap la toate palierele administrative, cu scopul de a stimula inclusiv participarea persoanelor cu handicap la viața socială și facilitarea drepturilor fundamentale.

Accesibilitatea persoanelor cu handicap este posibilă prin:

  • adaptarea lor pe piața muncii (flexibilitate, angajări susținute);
  • accesul la servicii de calitate și bune condiții de infrastructură;
  • susținerea persoanelor cu handicap pentru continuarea și finalizarea studiilor.

O categorie aparte de persoane cu handicap este cea a nevăzătorilor. Aceste persoane întâmpină cele mai mari probleme de accesibilitate atât la programele de educație, cât și la locurile de muncă pentru care pot aplica pe piața muncii. Nevăzătorii întâmpină mari dificultăți și în momentele în care vor să se deplaseze, deoarece nu există suficiente elemente de sesizare audio sau zone de trafic care să le fie destinate lor.

Numărul nevăzătorilor din România este estimat la 80.000, dintre care mai mult de un sfert sunt minori. Pentru a urgenta îmbunătățirea accesibilității acestei categorii de persoane, este necesară obținerea de fonduri prin proiecte europene, dar și creșterea sprijinului financiar și administrativ local pentru școlile speciale pentru nevăzători.

Pentru tinerii nevăzători, și nu numai, sunt necesare echipamente IT - Braille, Braille - display, imprimanta Braille cu soft screen-reading și speeach-out/sinteza vocală/asociat.

Pentru studenții cu dizabilități de vedere trebuie extins și în România Programul european Tempus "Fără Bariere". Acest program european a urmat modelele și standardele de la Universitatea Karlsruhe, Germania, și Comenius, Slovacia. Un centru al acestui program există la Chișinău, Moldova, și oferă studenților nevăzători tehnica și programe speciale astfel încât studenții pot scana cărți pentru a le mări pe ecran sau pot transforma documentele în formate audio pentru a le asculta ulterior.

O măsură de ultimă oră este înscrierea pe agenda Uniunii Europene a problemelor pe care le ridică digitalizarea cărților pentru autori, biblioteci și cititori. Astfel, au demarat audieri informative organizate de Comisia Europeană pe tema acordului Google Books. Finalizarea acestui acord ar permite tuturor cetățenilor, inclusiv persoanelor cu dizabilități de vedere, să aibă acces la moștenirea culturală europeană.

Toate aceste considerații arată clar interesul crescut al autorităților europene față de problemele persoanelor cu handicap și, în mod expres, pentru cele cu dizabilități de vedere, interes care trebuie manifestat și de autoritățile române.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 22 octombrie 2018, 19:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro