Plen
Ședința Camerei Deputaților din 2 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.10/12-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
17-10-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 02-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 februarie 2010

7. Răspunsul domnului Emil Boc la încheierea dezbaterilor pe marginea declarației.  

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Îl invit pe domnul prim-ministru, pentru a răspunde problemelor ridicate de dumneavoastră.

Domnul Emil Boc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

În primul rând, temeiul legal al solicitării Guvernului pentru a vă cere permisiunea de a adresa o prezentare în fața dumneavoastră, legată de prioritățile legislative ale Guvernului.

Art.107 alin.(1) spune în felul următor: "Primul-ministru conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând atribuțiile ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputaților sau Senatului rapoarte și declarații cu privire la politica Guvernului, care se dezbat cu prioritate."

În consecință, ținând cont de ceea ce am promis la votul de învestitură cu privire la un parteneriat care să existe între Guvern și Parlament, pe de o parte, pornind de la textul constituțional care ne dă posibilitatea să vă solicităm permisiunea de a ne adresa cu un mesaj care să vizeze politica Guvernului în domeniul priorităților legislative pentru sesiunea februarie-iunie, am venit în fața dumneavoastră, v-am înaintat o scrisoare, arătându-ne intenția de a veni în plenul Parlamentului. Dumneavoastră ați decis ora și data la care să venim și ne-am supus deciziei dumneavoastră. Iar aici am prezentat din programul legislativ, care este în Monitorul Oficial, al Guvernului pe care dumneavoastră l-ați susținut prin votul de învestitură, prioritățile pentru această sesiune.

Și, într-adevăr, este pentru prima dată când la începutul unei sesiuni parlamentare, Guvernul, prin primul-ministru, vine în fața Parlamentului pentru prezentarea acestor priorități, motiv pentru care vă mulțumim că ați permis Guvernului să sublinieze câteva proiecte de acte normative extrem de importante pentru România, pentru Guvern, și pentru Parlament, în perioada următoare.

S-a spus aici că în ceea ce am prezentat nu am vorbit de locuri de muncă și de criză.

Reamintesc faptul că am spus că avem două priorități majore: modernizarea țării și locurile de muncă ale românilor, iar când am vorbit de locuri de muncă și am vorbit cred că o jumătate de oră despre politica Guvernului pentru sprijinirea mediului de afaceri, măsuri active pentru susținerea firmelor, măsuri pentru diminuarea șomajului, măsuri care să vizeze componenta socială și asupra cărora nu voi mai insista din nou, n-am făcut altceva decât să pregătim ieșirea din criză, practic, și începutul relansării economice.

Vom avea creștere economică în 2010, plus 1,3, motiv pentru care ne așteptăm ca și numărul de șomeri să fie mai mic în acest an decât în 2009, tocmai pornind de la această evaluare economică. Dar asta, repet, la sfârșitul anului 2010, pentru că în prima parte a anului, într-adevăr, ne așteptăm la o creștere a numărului de șomeri și răspund și aici colegului deputat care ne-a solicitat ce măsuri concrete avem pentru fiecare regiune în parte. Ministerele de resort au politici sectoriale în funcție de investițiile pe care le derulează pentru a ajuta la diminuarea șomajului și, în același timp, politicile naționale pe care le-am menționat, astfel încât să putem menține sub control cifra șomajului și cât mai mulți cetățeni români să aibă locuri de muncă.

În privința firmelor falimentare în 2009, vreau să știți că s-a tot vorbit de impozitul minim, care ar fi fost cauza acestui lucru.

Din datele centralizate astăzi, 72,5% din firmele care și-au închis activitatea în 2009, repet 72,5%, aveau cifra de afaceri zero sau nu depuseseră bilanțul. Subliniez: 72,5% dintre firmele care și-au încetat activitatea. Asta ce înseamnă? Că impozitul minim le-a pus în situația să aleagă: mai merg în continuare pe cifră de afaceri zero și le utilizează pentru tranzacții eventuale la un moment dat de tot felul sau intră în activitate și-și continuă demersurile. Atunci, într-adevăr, au făcut această opțiune. Deci, de aceea aș vrea să informăm corect opinia publică atunci când vorbim de impozitul minim.

În privința bătăliei politice pe care domnul Tăriceanu o anunța aici, cu Guvernul și cu toți cei care susțin modernizarea statului sau a clasei politice, spunând că va fi un adversar redutabil.

Rolul Opoziției în orice societate democratică este într-adevăr să-și facă datoria de opozant. Dar nu știu ce opozanți am putea fi în raport cu voința românilor de la referendum? Aici este întrebarea mea la care eu nu am răspuns. Putem să ne contrazicem pe idei, propuneri care vin de la Guvern, dar când o propunere vine de la stăpânul locului pe care-l dețineți în Parlament, cu cine suntem în opoziție? Cu românul care a votat la referendum un lucru și care ne cere să facem în Parlament, prin revizuirea Constituției, reducerea numărului de parlamentari? Cu cine suntem în opoziție? Cu cei care ne-au trimis în Parlament?

 

Domnul Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu (din bancă):

Suntem în opoziție cu prostia guvernanților.

Domnul Emil Boc:

Deci, din punctul meu de vedere, aveți tot dreptul, domnule Tăriceanu, să fiți în opoziție cu cine doriți, dar cred că n-avem dreptul să fim în opoziție cu titularul puterii și cu care vă plătește scaunul dumneavoastră de parlamentar, cu cel care a votat la referendum pentru diminuarea numărului de parlamentari, în contextul acțiunii de modernizare a statului român.

Și pentru că ați făcut referire la situația economică, vreau doar să amintesc faptul că, din nefericire, ministrul finanțelor pe care l-ați avut în guvernarea dumneavoastră, împreună cu dumneavoastră, ați fost coautorii cheltuirii în perioada septembrie-decembrie 2008 a 4 miliarde de euro.

Vreau să știți că România, de la Fondul Monetar Internațional și la Comisia Europeană, a luat următorii bani în 2009: Guvernul 2,4 miliarde de euro. Deci, dacă Guvernul ar fi avut cei 4 miliarde pe care i-ați trimis dumneavoastră prin măsuri abuzive în cheltuieli de tot felul, fără acoperire, de cele mai multe ori, și dacă acei bani, în vremuri bune, când ați avut 8% creștere economică, i-ați fi păstrat pentru vremuri mai grele, că știați că vine criza economică, și știați acest lucru, și noi am fi avut la începutul anului 2009, 4 miliarde de euro, n-am fi avut nevoie nici de Fondul Monetar Internațional, nici de Banca Mondială, nici de alte acorduri. Din nefericire, acei bani n-au fost, pentru că au fost pierduți.

Deci, comparație: în tot 2009, Guvernul a luat 1,5 miliarde de euro de la Uniunea Europeană și 900 de milioane de euro de la Fondul Monetar Internațional. Aceștia sunt banii care au venit la Guvernul României, nu alții, nici mai mulți, nici mai puțini. Dar asta a fost, repet, datorită crizei economice mondiale și lăsați fără resurse financiare când, în vremuri bune, în loc să avem creștere economică concretizată în resurse financiare la buget, plus 8, s-a concretizat în minus 5,4, deficit bugetar.

Aceasta este realitatea, pe care n-o putem ignora, cu toată prietenia și eleganța de care putem da dovadă într-o dezbatere publică, dar lucrurile trebuie să fie spuse pe nume.

Și la fel despre votul uninominal. Eu cred că votul uninominal reprezintă un progres politic în România. Că în 2008 am avut un vot uninominal, reprezintă un progres. Că el poate fi îmbunătățit, este o altă problemă. Și cu aceasta sunt de acord. Că putem perfecționa mecanismul votului uninominal, astfel încât, poate, în viitor, doar cei care câștigă să intre în Parlament, și nu cei care sunt pe locurile doi sau trei, că asta înseamnă logică democratică și respectarea principiului majorității specific democrațiilor. Dar votul uninominal, cu siguranță, reprezintă un progres pe care, repet, îl salut și pentru care merită să milităm în continuare.

Domnului ministru Adomniței: da, e adevărat, voi face mențiune la miniștrii educației Hărdău și Miclea, au un rol important în procesul de reformă a educației din România, după cum și dumneavoastră ați avut un rol important în deschiderea celor 4000 de șantiere, din nefericire, de școli fără acoperire și fără susținere financiară reală. Iar acum noi suntem în situația de a găsi soluții pentru a utiliza eficient banul public, pornind de la risipa de care ați dat dovadă, deschizând șantiere și unde a fost nevoie și mai ales unde n-a fost nevoie, iar astăzi suntem în situația să nu putem acoperi resursele financiare pentru o politică scăpată de sub orice control a cheltuirii banului public. Dar, în limita priorităților pe care le avem, ținând cont de faptul că acolo unde școlile se impun, acolo unde lucrările sunt aproape finalizate, ele vor merge mai departe, după o analiză obiectivă și reală.

Domnului Dobre, de asemenea, îi fac precizarea că Legea salarizării a fost adoptată anul trecut. Ce se întâmplă acum este doar punerea în aplicare a acestei legi. Există un act normativ în vigoare, în baza căruia toți cei care calculează salariile în februarie pentru luna ianuarie, au la dispoziție normele de aplicare a actului normativ respectiv și care, repet, pentru prima dată, în sistemul de salarizare din România, pune ordine, chiar dacă unii care erau obișnuiți să aibă salarii de 30 de mii, de 40 de mii de euro, din bani publici, nu le mai au. Dar nu se mai poate, dacă este să utilizăm corect resursele publice. Și de aceea spun că, în acest moment, există tot cadrul normativ, astfel încât Legea salarizării unitare să fie aplicată conform celor decise anul trecut.

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Încă o dată vă mulțumesc pentru disponibilitatea dumneavoastră, pentru amabilitatea și eleganța de a participa la această dezbatere și vă asigur în continuare de disponibilitatea totală a primului-ministru, a membrilor cabinetului de a răspunde oricărei solicitări care vine din partea dumneavoastră și de a fi prezenți la dezbaterile pe actele normative pe care le-am menționat.

Vă mulțumesc. (Aplauze din partea deputaților aflați la Putere.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc, domnule prim-ministru.

Și noi vă așteptăm cât mai des în plenul Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc și dumneavoastră.

Încheiem astăzi ședința noastră de plen acum.

Vă mulțumesc. Și ne revedem luni.

Ședința s-a încheiat la ora 13,00.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 21 octombrie 2018, 21:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro