Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 mai 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/28-05-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 19-05-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 mai 2010

5. Aprobarea prelungirii termenului constituțional de adoptare a Proiectului Legii educației naționale, Propunerii legislative "Legea educației naționale", Propunerii legislative privind învățământul superior, Propunerii legislative privind statutul personalului didactic, Propunerii legislative privind învățământul preuniversitar.
 
consultă fișa PL nr. 115/2010 156/2010 180/2010 181/2010 182/2010

Doamna Roberta Alma Anastase:

Alte intervenții pe procedură? Nu sunt.

Prin urmare, conform alin.(3) din art.110, practic, nu mai putem supune la vot, pentru că înlocuiește întregul text adoptat de comisie. Deci, nu este un amendament.

În schimb, aș propune următorul lucru: prima lege, pentru că vorbim, știți că această lege, acest raport a rezultat luând ca bază inițiativa Guvernului, dar la care s-au mai adăugat încă patru inițiative legislative depuse.

Una din aceste inițiative, chiar inițiativa PSD, are ca termen data de 21, deci nu mâine, poimâine.

V-aș propune prelungirea cu 15 zile a termenului constituțional - voi supune la vot plenului - prelungirea cu 15 zile, tocmai pentru a nu risca să fie adoptată tacit.

Dacă sunteți de acord? Votul este deschis.

Domnul Dumitrescu, vă rog.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Procedura ar trebui să fie similară pentru toate cele cinci proiecte de lege. Prelungim cu 15 zile sau 10 zile toate cele cinci legi, că așa este corect, procedural.

Deci, aceste legi au fost toate tratate împreună. Da, uite că știe...

Doamna Roberta Alma Anastase:

În regulă.

Atunci pentru toate legile prelungim cu 10 zile, bun, perfect. Votul este...

Deci, până la 60 de zile. Deci 15 zile, așa e regulamentar. Vă mulțumesc.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Votul s-a încheiat: 136 voturi pentru; 6 împotrivă; 3 abțineri.

A fost adoptat.

Anexa nr.2b se află în aceeași situație cu Anexa nr.2a, în sensul în care se referă la proiectele PNL. De asemenea, ne aflăm în aceeași situație a art.110, deci nu supunem la vot.

Prin urmare, intrăm în amendamentele respinse.

De la pct.1 - la pct.31 din Anexa nr.2c, dacă susține cineva?

Vă rog, domnule Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Stimată doamnă președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Stimată doamnă ministru,

La pct.1, pe care l-ați spus dumneavoastră, dacă nu mă înșel, există o sintagmă pe care o regăsim în tot textul legii, și este vorba de "învățământ de stat, particular și confesional".

Acest lucru este conform art.32 din Constituție, alin.(5); îl mai avem și la art.21, la poziția 29, și a suscitat multe discuții la comisie privitor la faptul dacă prin înlocuirea termenului sau sintagmei "învățământ de stat" cu "învățământ public", și celui "particular" cu cel "privat", se aduce sau nu atingere Constituției.

Noi, cei de la PSD, am solicitat colegilor noștri de la PDL, din comisie, care aveau un vot mai mult decât PSD și PNL din comisie, să respectăm sintagma "învățământ de stat" și, respectiv, "particular", în locul sintagmei de "învățământ public" și respectiv "privat", deoarece este posibil ca legea să fie contestată la Curtea Constituțională, pentru că în Constituție nu sunt unități de stat publice și nu sunt unități de stat particulare, ci se precizează clar: unitățile de învățământ sunt de stat, particulare și confesionale.

De aceea, stimați colegi, pentru a evita o posibilă atacare la Curte pe această temă și, în speță, o reîntoarcere a legii în Parlament, și punerea în imposibilitate a acesteia de a intra în vigoare la 1 septembrie, ceea ce își dorește toată lumea, noi v-am propune ca, acolo unde nu este vorba de proprietate, pentru că proprietatea - tot la un articol din Constituție - este publică și privată, și unde se vorbește de unitățile de învățământ, numai acolo, în tot corpul legii, să înlocuim...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Stanciu, vă rog să finalizați. Ați depășit de mult două minute, vă rog.

Domnul Anghel Stanciu:

Doamna președinte,

Sunt două variante: ori la fiecare articol unde am această sintagmă vorbesc două minute; sau închei acum și nu mai intervin la celelalte articole unde apar acești termeni: de public și privat. Eu am zis că, pentru economia textului, să...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dacă se referă la o singură sintagmă, în momentul în care ea a trecut, este preluată în toate articolele.

Domnul Anghel Stanciu:

Da, dar în momentul în care nu a trecut, eu am s-o mai explic o dată, și încă o dată, și încă o dată... Așa că, lăsați-mă acum s-o explic definitiv și, gata, scăpăm de ea.

Deci, stimați colegi, propunerea mea este asta: în tot corpul legii unde se vorbește de unități de învățământ, să punem de "stat, particulare și confesionale", în loc de "unități publice, private și confesionale".

Unde se vorbește sau se face apel la proprietate, putem lăsa proprietate publică, respectivă privată, care sunt termenii din Constituție. Aceasta este propunerea noastră.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Amendamentul care pune în concordanță cu prevederile constituționale cu privire la învățământul de stat, particular și confesional pe tot parcursul legii, atunci când este vorba de natura juridică, și nu de proprietate, noi am convenit la comisie, și presupun că cei din stafful de la Departamentul Legislativ au făcut acest lucru.

Deci, în momentul în care noi, comisia a adoptat - domnule Stanciu - acest amendament la art.1, că "Învățământul în România este învățământ de stat, particular și confesional" și am convenit, pentru că existau anumite probleme pe care le-a ridicat și banca ministerială, de finanțare, dacă nu vom preciza "public și privat", pentru ca să se înțeleagă, când era vorba despre proprietate și despre finanțare, am convenit ca acolo unde este vorba despre natura juridică să rămână "de stat, particular și confesional", iar acolo unde este vorba despre finanțare să fie "public și privat".

Dacă, cumva, și la învățământul preuniversitar și universitar, există încă locuri unde acest lucru nu a fost modificat, din cauza presiunii care s-a exercitat asupra efectuării lucrărilor pentru prezentarea raportului, rog pe cei de la Departamentul Legislativ să o facă. În multe locuri am văzut că s-a și făcut. Cred că și doamna secretar de stat este de acord.

Învățământul, după natura juridică, nu poate fi decât de stat, particular și confesional, cum spune articolul din Constituție.

Mulțumesc foarte mult.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul președinte Dumitrescu.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

M-a întrebat doamna președinte dacă mai trebuie să supună ceva la vot.

Și eu am răspuns că de 20 de ani aștept să se pună la vot, în Parlamentul României, Legea gravitației, care atunci chiar că ar fi un eveniment de presă.

Nu, cred că nu este, dar mi-aduc aminte - și am vorbit cu doamna secretar de stat - că avem o problemă cu un amendament respins, pe care trebuie să o tratăm ca atare: acela cu liceele și cu trecutul la... Dar, vă referiți la modul general...

Este un amendament respins pe care comisia, și am discutat, nu l-a... cu trecerea liceelor. Da, da, v-ați adus aminte, da? El a rămas amendament respins, și noi am convenit în comisie că este nevoie, pentru ca să fluidizăm activitatea în învățământul preuniversitar și din considerente multiple, să-l trecem.

Nu mai puteam să-l trecem atunci la amendamente, că nu fusese adoptat, dar acum avem posibilitatea să-l adoptăm ca amendament respins și să înlocuiască textul respectiv, dacă vrem.

A, nu, i-a lăsat domnul ministru mandat. Păi, dacă nu i-a lăsat mandat, să-l caute pe la Senat. Nu avem în continuare...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Deci, supun la vot amendamentul de la pct.3, susținut de Grupul parlamentar al PSD, amendament respins, înțeleg.

Votul este deschis. Vă rog să votați. (Discuții colaterale.)

Este foarte clar. Membrii comisiei au o problemă.

Deci, înțeleg că acest amendament nu este susținut.

Votul s-a încheiat: 56 voturi pentru; 72 împotrivă; 4 abțineri.

A picat amendamentul.

Dacă până la pct.31 mai susține cineva un amendament?

Domnul Stanciu, vă rog.

Domnul Anghel Stanciu:

Stimată doamnă președinte,

Onorat prezidiu,

Distinse domnule Cotoi,

Distinsă doamnă ministru,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

V-aș ruga, vorba unui personaj celebru pe care toți îl cunoașteți "Să aveți puțintică răbdare!" Pentru că, vom începe să susținem amendamentele respinse, astfel încât dumneavoastră să aveți posibilitatea fie să le aprobați, fie să le respingeți, deși această procedură, v-am spus, este total antiregulament.

Am amendament, stimată doamnă președinte, la pag.40 - 18 cu 1, alineat nou: "În mod excepțional, pentru asigurarea accesului egal la educație și formare profesională, autoritățile administrației publice locale, împreună cu inspectoratele școlare, pot aproba, conform competențelor stabilite în prezenta lege, organizarea și funcționarea unor unități de învățământ cu efective mai mici decât cele prevăzute la alin. (1)".

O să-mi permiteți, doamna președinte, să dau citire, ca distinșii mei colegi să le audieze, și să susțin numai, să argumentez, de fapt, că de susținut le susțin pe toate, numai o parte dintre acestea.

Cred că alineatul nou este suficient de clar și nu mai necesită noi argumente.

Vă rugăm supuneți la vot.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Supun la vot acest amendament respins.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Domnul Anghel Stanciu:

Aș ruga să găsiți o soluție ca să votez și eu.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul s-a încheiat: 38 voturi pentru; 106 împotrivă; 5 abțineri.

A fost respins.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.41, doamna președinte, la 18 cu 3, propunem o eliminare, deoarece "Universitățile confesionale au autonomie universitară și activitate reglementată prin lege organică, și nu reglementată prin hotărâre de Guvern".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Votul s-a încheiat: 32 voturi pentru; 93 împotrivă; 6 abțineri.

A picat.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.44, după art.20 alin.(1), propunem un articol 20 alin.(1¹), cu unul nou: "Elevii din învățământul particular se pot transfera la alte unități de învățământ de stat sau particular, cu acordul unității primitoare și în condițiile stabilite de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului".

Stimați colegi, evident că sistemul de învățământ este un sistem deschis.

Acum, învățământul particular și, în special, cel general obligatoriu este un învățământ care va fi finanțat de stat, conform acestei idei de finanțare noi, inedite, că nu mai finanțăm bănci, nu mai finanțăm școlile ca atare, ci finanțăm elevii, iar finanțarea urmează elevul.

Deci, dacă elevul merge la o școală privată, atunci finanțarea se va deplasa spre aceasta, odată cu dânsul. Dar este posibil ca această mobilitate de la stat la particular și de la particular la stat să fie mai deasă sau mai puțin deasă, ca număr, mă refer, totuși, să dăm posibilitate elevului să se poată deplasa dintr-o parte în alta, fără să-i afectăm dorința lui.

De aceea, stimați colegi, v-aș ruga să susțineți acest amendament nou.

Tovarășe Toader!

Doamna președinte, vă rog să atrageți atenția liderului de grup, pentru că distrage atenția domnului lider de grup Hrebenciuc și mă văd privat de cele două distinse voturi.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și-au unit forțele să vă asculte, domnule deputat. Vă rog, spuneți-mi ce amendament să supun la vot.

Domnul Anghel Stanciu:

"Elevii din învățământul particular se vor transfera la alte unități de învățământ de stat sau particular, cu acordul unității primitoare și în condițiile stabilite de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.""

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Domnul Anghel Stanciu:

Nu pot să spun ce ofer. Toată gratitudinea este a mea pentru înțelegerea acestui amendament.

Doamna Roberta Alma Anastase:

145 de voturi pentru, 4 împotrivă și o abținere.

A trecut.

Domnul Anghel Stanciu:

Vă mulțumesc foarte mult, doamna ministru. (Aplauze.)

Vă mulțumesc, doamna președinte, mulțumesc și colegilor de la Grupul parlamentar al PDL, unde se vede că insistența, perseverența este una dintre cheile succesului. De aceea, cu voia dumneavoastră, am să le citesc pe toate acestea care sunt aici. (Râsete.)

La pag.43, art.19 alin.(1), se propune să se înlocuiască cuvântul "areal" din text, adică: "Autoritățile administrației publice locale asigură, în condițiile legii, buna desfășurare a învățământului preuniversitar în localitățile în care acestea își exercită autoritatea". În loc de localități, este "areal". Arealul este un termen biogeografic, și nu un termen administrativ. De aceea, punem în loc de "areal", "localități".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Alt amendament, dacă mai aveți, domnule Stanciu?

Domnul Anghel Stanciu:

Da, da.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Acesta a fost respins. 44 de voturi pentru, 96 împotrivă.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.46, la 21 cu 1, este aceeași chestiune: "Sistemul național de învățământ cuprinde unități și instituții de învățământ de stat, particulare și confesionale".

Nu mai fac argumentația, pentru că am făcut-o la timpul respectiv.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Domnul Anghel Stanciu:

Stimată doamnă președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați colegi...

Doamna Roberta Alma Anastase:

A fost respins și acesta.

Domnul Anghel Stanciu:

Stimată doamnă ministru,

Stimate domnule ministru,

Evident că, în această onorantă asistență pentru mine, când domnul ministru a venit fără să-l invit... (Râsete)..., dar, evident că acum voi avea mai mult succes, mai ales că un amendament pe care trebuia să-l eliminăm, l-am lăsat, suntem la pagina 48, doamna președinte, și acest amendament, evident că este un amendament de substanță și care privește deosebirile esențiale între concepția Partidului Social Democrat și Partidului Democrat Liberal, vizavi de învățământ.

Am să vi-l citesc pe scurt și apoi voi face argumentația necesară, care sunt convins că, chiar dacă nu vă va convinge sută la sută, prin repetiție, ea s-ar putea să devină acceptabilă - argumentația. Nu cred că și amendamentul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Ia, ziceți!

Domnul Anghel Stanciu:

Art.22, în paranteză, alin.(1):

"Sistemul de învățământ preuniversitar cuprinde următoarele niveluri: a) educația timpurie 0-6 ani, formată din nivelul antepreșcolar, 0-3 ani, și învățământul preșcolar 3-6 ani, care cuprinde: grupa mică, grupa mijlocie și grupa pregătitoare 3-6/7 ani; b) învățământul primar care cuprinde clasele I-IV; c) învățământul secundar care cuprinde învățământul gimnazial, care cuprinde clasele V-VIII, învățământul secundar inferior liceal, care cuprinde clasele de liceul IX-X, învățământul secundar superior liceal, care cuprinde clasele de liceu IX-XII pentru filiera teoretică vocațională și tehnologică; d) învățământul terțiar nonuniversitar, care cuprinde învățământul postliceal."

Domnilor, aici amendamentul care aparține Grupului parlamentar al PSD+PC are în principal autor pe distinsa noastră colegă, secretara comisiei, Doina Burcău, pe domnul lider de grup Viorel Hrebenciuc, pe doamna Aura Vasile, pe domnul Dumitru Chiriță.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis, vă rog să...

Domnul Anghel Stanciu:

O clipă! Că nu am făcut argumentația, s-ar putea să nu știe ce... au înțeles, dar trebuie să și priceapă, doamna președinte!

Ca atare, stimați colegi, aici este, v-am spus, deosebirea princială de filozofie. Prin această chestiune, noi avem învățământ general obligatoriu de 10 ani. Și cu grupa pregătitoare în care sunt cuprinși aproape sau peste 90% dintre copii, noi aveam practic învățământ generalizat de 11 clase. Sistemul este cel pe care-l știți: 4-4-4; 4 - primarul, 4 - gimnaziul, 4 - liceul.

În filozofia legii, la inițiativa Guvernului... distinsă doamnă Novac, dacă stați așa, în fața mea, din cauza emoțiilor, încep să mă bâlbâi... și... (Rumoare, discuții)...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Gata ...

Domnul Anghel Stanciu:

Și, ca atare, credem, în concepția noastră, că luarea clasei a IX-a de la liceu și ducerea la gimnaziu, spre a avea gimnaziu de 5 ani și luarea grupei pregătitoare și alipirea la 4 ani și a avea primarul de 5 ani perturbă o dată sistemul de învățământ, modalitățile de stabilire a normelor, atributele pe care le aveau profesorii de a preda la gimnaziu, la liceu, insuficiența spațiilor de școală, unde se face grupa mare, unde se face clasa a IX-a și, totodată, în ciuda a ceea ce s-a susținut, noi susținem că, dacă copilul de clasa a IX-a îl las în comuna Coarnele Caprei, este o comună celebră și de oameni gospodari din colegiul meu, da, acela nu va face un pas înainte, pe când, dacă-l duc în casa a IX-a la Pașcani, da, sau chiar la Iași, la liceu, mentalitatea lui va fi schimbată și, prin revenirea lui în colectivitate, în timpul vacanțelor sau în timpul, să spunem, săptămânii va schimba și mentalitatea celorlalți colegi. Deși se spune că va scădea abandonul școlar, noi credem că abandonul școlar va crește, pentru că mai puțini copii care fac clasa a IX-a în comuna Coarnele Caprei, o să vrea să se ducă după aceea la liceu. Probabil că o parte se vor însura. De aceea, noi vă propunem, cu toată dragostea, acest amendament pentru stabilitate, tradiție și performanță.

Doamna Roberta Alma Anastase:

OK. Votul este deschis. Vă rog să votați.

Până la art.31, aveți, doamna Novac, o... Lăsați-o pe doamna Burcău, întâi.

26 pentru, 101 împotrivă și 15 abțineri.

Doamna Doina Burcău:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Îmi cer scuze față de colega mea.

La pag.13, nu sunt de acord cu colegul meu, domnul deputat Spînu, că majoritatea colegilor noștri nu au citit cu mare atenție legea. Eu cred că toți colegii deputați au citit cu mare atenție Legea educației și cred că toți dintre noi, mai ales cei aici de față am sesizat că cei care sunt în slujba elevilor nu sunt apărați în niciun articol de lege și mă refer la art.7 alin.(1) pagina 13 din raport, unde se vorbește despre apărarea elevilor. Aici, în text, copiii și tinerii, după părerea mea, elevii și studenții, dar, mă rog, așa a fost votat la comisie - cu copiii și tinerii - să fie apărați împotriva pericolelor care afectează sănătatea, integritatea fizică și psihică.

Amendamentul este să introducem aici: "respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic" și textul să curgă ca înainte, pentru ca să fie singurul loc, mi-ar plăcea să fie în mai multe locuri, dar măcar aici să fie apărate și cadrele didactice și toți cei din slujba școlii în fața oricăror forme de violență fizică sau verbală ce se pot desfășura în unitățile de învățământ, văzând viața cu care ne confruntăm în școală.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamna deputat, domnul ministru îmi comunică faptul că în această formulă a fost adoptat de plen.

Așa este adoptat de comisie.

Doamna Doina Burcău:

E la respinse, eu vă citesc din respinse.

M-aș bucura să fie adoptată. Vă mulțumesc. Eu o citesc din rubrica amendamente respinse. Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Au mai fost o serie de amendamente și domnul Dumitrescu a constatat lucrul ăsta, care se regăseau și la respinse, dar se regăseau și în text.

Se regăsește. Și secretariatul îmi confirmă că se regăsește.

Doamna Brîndușa Novac. Vă rog.

Doamna Cornelia Brîndușa Novac:

La pag.30 art.33 pct.2: "Unitățile în care se organizează învățământul de artă și învățământul sportiv se stabilesc de către inspectoratele școlare, cu avizul conform al autorităților administrației publice locale, conform legii, la propunerea Ministerului Culturii și a instituțiilor publice de cultură".

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați. Acum merge. 21 de voturi pentru, 103 împotrivă și 13 abțineri. A fost respins.

Da. A fost respins.

Dacă, până la 45, până la poz.45, mai aveți amendamente? Domnul Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Doamna președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați deputați,

Constatați cu toții că, în timp ce anumiți colegi se plâng că nu au, noi avem. La pag.57, art.23 alin.(2): "Învățământul profesional cuprinde clasele a X-a și a XI-a din învățământul liceal, filiera tehnologică, urmate, după caz, de un stagiu de pregătire practică".

Nu mai argumentăm. Cred că textul este suficient.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

27 pentru, 111 împotrivă și 8 abțineri. A fost respins.

Domnul Anghel Stanciu:

Da. La pag.60, avem la art.24, alin.(11): "Pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, școlarizarea se poate asigura și la domiciliu pentru cei nedeplasabili, respectiv la spital pentru cei care necesită internare îndelungată".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

27 pentru, 112 împotrivă și 4 abțineri. A fost respins.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.60, un articol 26 cu 1 care să înlocuiască art.26 cu 1 din lege: "Educația timpurie se organizează de regulă în creșe și în grădinițe sau în centre pentru educație și intervenție timpurie, ca unități cu personalitate juridică, sau ca structuri, în condițiile prezentei legi".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.69.

Doamna Roberta Alma Anastase:

A fost respins și ăsta. 35 pentru, 112 împotrivă și 6 abțineri.

La ce pagină?

Domnul Anghel Stanciu:

La 68 începe și se termină la pag. 69. 28 cu 1: "Învățământul primar se organizează și funcționează în cadrul unităților de învățământ corespunzătoare, de regulă, cu program de dimineață".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Domnul Anghel Stanciu:

Alin.(2): "În clasa I sunt înscriși copiii care au urmat grupa mare pregătitoare pentru școală și care împlinesc vârsta de 6 ani până la data începerii anului școlar".

Doamna Roberta Alma Anastase:

S-a respins. Votul este deschis din nou pentru următorul amendament.

Domnul Anghel Stanciu:

Alin.(21), alineat nou: "La cererea scrisă a părinților, tutorilor sau a susținătorilor legali, pot fi înscriși în clasa I și copiii care au urmat grupa mare pregătitoare pentru școală și care împlinesc vârsta de 6 ani până la sfârșitul anului calendaristic, dacă dezvoltarea lor psiho-somatică este corespunzătoare".

Doamna Roberta Alma Anastase:

S-a respins și acest amendament cu 27 de voturi pentru, 112 împotrivă și 9 abțineri.

Mai aveți alte amendamente?

Domnul Anghel Stanciu:

Avem. Avem, doamna președinte. Noi avem.

22. Alineatul nou...

Doamna Roberta Alma Anastase:

S-a votat.

Domnul Anghel Stanciu:

Nu, 21 s-a votat.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Ați citit în timp ce se dădea votul.

Acum, 21.

Domnul Anghel Stanciu:

2 cu 1 s-a votat; 21. Acum este 22 - doi, adică sus.

Alineat nou: "La cererea scrisă a părinților, tutorilor sau a susținătorilor legali, înscrierea în clasa I-a a copiilor care sunt sau urmează să fie cuprinși în grupa mare pregătitoare pentru școală și care împlinesc vârsta de 6 ani până la data începerii anului școlar, va fi amânată cu un an".

Și aici vă rog să-mi permiteți o scurtă argumentație. În actuala lege a învățământului, înscrirea copiilor în clasa I-a este la 6 și, respectiv, 7 ani, lucru pe care îl stabilesc părinții sau tutorele legal instituit. Aceasta, în raport de aprecierea pe care dânșii o fac.

Cred că și aici în sală sunt colegi care au fost dați la școală de 6 ani și colegi care au fost dați la școală la 7 ani. Nu s-au observat diferențe sensibile - la nivelul Parlamentului - între cei cu 6 și 7 ani! Numai în ceea ce privește votul!

Doamna Roberta Alma Anastase:

OK. Vă să supun la vot amendamentul...

Domnul Anghel Stanciu:

Așa că v-aș ruga... V-aș ruga să votați acest...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis.

Domnul Anghel Stanciu:

Doamnă, v-aș ruga să fiți atenți că Spînu-mi face semne! Distinsul... Uitați, distinsul domn Spînu face semne!

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mai aveți alte amendamente?

Domnul Anghel Stanciu:

Alin.(3): "Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, prin inspectoratele școlare, în colaborare cu autoritățile administrației publice județene locale, poate organiza programe educaționale de tip a doua școală în vederea promovării claselor I-IV, inclusiv ca învățământ seral sau cu frecvență redusă, pentru persoane care, din diferite motive, nu au absolvit învățământul primar până la vârsta de 14 ani".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Mai aveți vreun amendament? Nici ăsta n-a trecut - 33 de voturi pentru, 116 împotrivă și 3 abțineri.

Domnul Anghel Stanciu:

N-a trecut, doamna președinte? Nu se poate să nu fi trecut ăsta! Este a doua șansă și poate unii colegi care nu votează își refuză a doua șansă.

Tot la pag.69 alin.(291): "Învățământul secundar inferior gimnazial se organizează și funcționează în cadrul unităților de învățământ corespunzătoare, de regulă, cu program de dimineață".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Domnul Anghel Stanciu:

Acesta a trecut, doamna președinte?

Doamna Roberta Alma Anastase:

Nu. 28 de voturi pentru și 111 împotrivă, 7 abțineri. Poate, dacă mai renunțați la ele!

Domnul Anghel Stanciu:

Nu vă faceți probleme, eu rezist de 18 ani la tribuna asta!

Doamna Roberta Alma Anastase:

De asta mă temeam și eu.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.71, art.29 alin.(5): "Durata și conținutul programelor de pregătire profesională sunt stabilite de unitatea de învățământ, pe baza standardelor ocupaționale, prin consultare cu angajatorii".

Stimată doamnă președinte,

Stimate domnule ministru,

Stimate doamne,

Stimați colegi,

Eu cred că acest alineat va trece sigur, pentru că, prin filozofia acestei legi, a acelui învățământ centrat pe elev, trebuie să-l centrăm atât pe abilități și competențe, atât pe cele pe care le dorește elevul, dar și cele pe care le dorește piața muncii. Pentru că, degeaba facem noi filozofi, când președintele ne-a spus că ne trebuie ospătari. Nu?

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați. 33 de voturi pentru, 116 împotrivă și 6 abțineri.

Domnul Anghel Stanciu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Observați că numărul voturilor pentru încep să crească. Probabil că, până la votul final, vor trece câteva amendamente.

Suntem la pag.73, 30 cu 1, care se continuă pe pagina 70...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Nu...

Domnul Anghel Stanciu:

Nu. Suntem la pagina 75, avem la punctul... deci punctul a), art.30 cu 2, punctul a), b) și c). Și noi suntem la c), pentru programul educațional de tip a doua șansă.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da. Votul este deschis. Vă rog să votați. Da, unele dintre ele să știți că sunt deja cuprinse, foarte multe... mi s-a atras atenția asupra multor puncte pe care le votăm acum, ele sunt deja cuprinse în textul final al comisiei.

Domnul Anghel Stanciu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Știți, când eram noi elevi, nu mai știu dacă era și pe vremea dumneavoastră, erau pereții școlii cu o lozincă: repetiția este mama învățăturii.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dar la repetiție pică, nu vedeți?

Domnul Anghel Stanciu:

Suntem la pagina 79, art.31: învățământul secundar superior liceal, dispoziții privind filiera tehnologică.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați...

Domnul Anghel Stanciu:

Nu, nu, stați, stați... încă nu am citit și colegii nu au toți laptop...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Ba, da. Toți. Eu mă uit la ei, sunt toți cu laptopul în față.

Domnul Anghel Stanciu:

Nu au toți laptopuri. Și aici, dacă-mi permiteți, doamna președinte, chiar aș dori, când susțineți... că aveți și dumneavoastră un amendament pe aici, respins ...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Așa este, să mi-l susțin.

Domnul Anghel Stanciu:

Când îl susțineți, să veniți să ni-l citiți cu laptopul. Să veniți cu laptopul în brațe și să-l citiți aici.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Nu, domnule Stanciu, îl voi susține, mizând pe faptul că cei prezenți în sală au textul în față.

Domnul Anghel Stanciu:

Doamna președinte, parcă acum o oră mi-ați spus distinsul domn deputat Stanciu. Acum, văd că ați renunțat. Deci, probabil că este o scăpare materială, o eroare materială...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Cu siguranță... (Râsete.)

Domnul Anghel Stanciu:

"Filiera tehnologică se organizează pentru calificări profesionale din cadrul Registrului național al calificărilor, stabilite de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și aprobate prin hotărâre a Guvernului."

Le comentez la final.

"(2) Clasele IX și X din cadrul filierei tehnologice a liceului reprezintă învățământ profesional. Învățământul profesional este învățământ pentru profesionalizare.

(3) Absolvenții clasei a X-a din cadrul filierelor tehnologice, care au finalizat un stagiu de pregătire practică, pot susține examen de certificare a calificării profesionale, corespunzător nivelului de referință 3 EQF."

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Domnul Anghel Stanciu:

Stimați colegi...

O clipă, doamna președinte! O clipă, o clipă, că o să voteze pentru și dumneavoastră o să spuneți că e contra.

Deci, stimați colegi, nu știu dacă ați înregistrat, pe parcursul acestei dezbateri, următorul lucru: școlile profesionale care, în vechea lege și în vechea organizare, se chemau școli de arte și meserii, prin această lege, dar și prin legea pe care Guvernul și-a asumat răspunderea, au dispărut sau s-au desființat. Ca atare, este nevoie, totuși, de profesioniști. Este nevoie de muncitori calificați care, chiar dacă nu au abilități intelectuale deosebite, să scrie tratate de fizică, de matematică, de chimie, să facă cercetări în chimie, ei au activități în a profesa o meserie, de care este nevoie. Deci, societatea are nevoie și de această categorie, aș spune chiar mai mult decât pare la prima vedere. Și, atunci, această filieră tehnologică preia, prin clasa a IX-a și a X-a, practic, și rolul de școală profesională, dar și de profesionalizare, de a-l învăța o meserie și îi dai o calificare de referință de nivel trei, dar și de liceu.

Pe undeva, este bine, înainte el intra la școala de arte și meserii, putea continua liceul, după aceea, făcând încă un an suplimentar, un an de pregătire.

De aceea, eu vă propun să votați, cu toată dragostea, acest amendament, spre a avea cine să vă mai înlocuiască garnitura de la chiuvetă.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Domnul Anghel Stanciu:

Lasă, când ajungi matale la Iași, tot așa am să-ți arăt și eu.

Pagina 81, doamna președinte.

Art.32 b) se referă la școlarizarea în cadrul școlilor postliceale, "gratuitate totală sau parțială la școlarizare în cadrul școlilor postliceale și private acreditate".

Se adaugă "totală sau parțială" și "private acreditate".

Aici este o chestiune pe care nu am înțeles-o noi: învățământul general obligatoriu în accepțiunea acestei legi este până la clasa a IX-a. Peste clasa a IX-a nu mai este învățământ general obligatoriu. Dar statul susține material sau finanțează învățământul liceal și finanțează și învățământul universitar, în anumite limite.

Principiul acestei legi este că finanțarea urmează elevul în învățământul general obligatoriu.

Nu înțelegem de ce la acel postliceal finanțează, într-un număr de locuri, numai pe cel de la stat, iar cel de la privat acreditat nu, deși și elevul de la stat și elevul de la privat, amândoi au părinți care contribuie prin impozite și deci elevul de la privat, banii părinților lui, prin impozit, se duc numai la cei de la stat, dincolo nu.

Deci iată un principiu constituțional încălcat. Proprietatea introduce o discriminare negativă între cel de la stat și cel de la privat.

Având în vedere că aduc argumentele acestea unui partid esențialmente de dreapta, care a fost oleacă de stânga, sper să se voteze.

În continuare, lucrările ședinței au fost conduse de domnul Mircea Dușa, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii Sever Voinesc-Cotoi și Mihai Alexandru Voicu, secretari.

Domnul Mircea Dușa:

Votul este deschis, vă rog să votați.

109 voturi împotrivă, 34 pentru, 3 abțineri.

Domnul Anghel Stanciu:

Deci, iată, domnule președinte că, de la 33 de voturi, după cinci alineate am ajuns la 34. Deci tendința, trendul, este de creștere.

Domnule președinte,

Stai oleacă! A plecat doamna președinte? A, se schimbă treaba; s-a schimbat boierul.

Venerabile domnule președinte,

Onorabile și venerabile domnule președinte,

Vă rog să-mi permiteți, la pagina 82, la art. 32 alin. (2) să-i aduc la cunoștință distinsului ministru și distinșilor colegi, doamne și domni deputați, următorul alineat.

32 alin. (2) "Unitățile în care se organizează învățământ de artă și învățământ sportiv de stat se stabilesc de către inspectoratele școlare cu avizul conform al autorităților administrației publice locale, conform legii."

Aici s-a adăugat sintagma "de stat", în sensul că mi se pare care corect și normal și firesc ca, într-un stat, să existe, conform Constituției, și libertatea de a avea inițiative private.

Deci, dacă nu punem sintagma "de stat", ar rezulta că și pentru școlile în care se face învățământ de artă și învățământ sportiv, acestea trebuie să obțină avizul conform al autorităților administrației publice locale, conform legii.

Or, noi, în '89, prin ceea ce spunea distinsul domn Săniuță aici, domnul ministru Săniuță, am renunțat la comunism. De ce vrem să introducem aici prin spate, pe ușa din spate?

Deci, pentru cele de stat, pentru că statul finanțează - administrația locală este în sfera lor de acord, dar pentru cele care sunt private, este normal să nu se amestece. Deci, de aceea, noi propunem sintagma "de stat".

Venerabile și onorabile domn președinte,

Cred că v-am convins pe dumneavoastră și dacă dați semnalul, toți colegii disciplinați vor vota conform conștiinței lor și semnului dumneavoastră.

Domnul Mircea Dușa:

Votul este deschis. Vă rog să votați.

100 de voturi împotrivă, 29 pentru, o abținere.

Amendamentul a picat.

Domnule Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Da.

Domnul Mircea Dușa:

Așa, că eu sunt colegul dumneavoastră. Doriți să faceți o pauză? Domnul Giurgiu solicită de mult timp să ia cuvântul și v-aș ruga.

Domnul Anghel Stanciu:

Imediat îl voi lăsa și pe domnul deputat Giurgiu, pentru că el a fost coleg cu mine într-un partid democratic, față de ceea ce se întâmplă acum.

Voce din sală:

Care partid?

Domnul Anghel Stanciu:

Partidul România Mare. (Râsete și aplauze.)

Cu domnul Giurgiu; acolo se mai putea aproba ceva, aici văd că nu se mai aprobă nimic.

Domnule președinte,

Înainte de a ceda locul, că nu pot eu să dau cuvântul, de la ceda locul la acest pupitru distinsului coleg Giurgiu...

Domnul Mircea Dușa:

V-aș ruga, dânsul a solicitat chiar pentru a vă odihni puțin.

Domnul Anghel Stanciu:

Da. Înainte, vă rog să-mi dați voie să explic votul în numele Grupului parlamentar al PSD.

Domnule președinte,

Și onorat prezidiu,

Distinse domnule ministru,

Este clar că "La un semn deschisă-i calea"; nu? Semnul acesta l-a făcut distinsul Teodor-Marius Spînu, care, credeam că fiind mai tânăr, s-a debarasat de mentalitățile etatiste. Dar, dânsul, când este la butoane în locul domnului Toader, devine mașinist. Rămâne încremenit într-o poziție care deranjează colegii, numai așa. Poate mai schimbi poziția, dragă. (Râsete, rumoare.)

Mulțumesc pentru atenție și vă rog să-i dați dreptul la replică.

Domnul Mircea Dușa:

Domnul deputat Giurgiu, aveți cuvântul.

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Avem un amendament la pagina 66, poz. 39 art.28 alin. (1). Propunerea noastră este ca "Învățământul primar se organizează și funcționează de regulă cu program de dimineață." Această propunere vine ca urmare a imposibilității, în acest moment, de a se organiza numai de dimineață.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Comisia?

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Da, comisia e de acord cu... de fapt am avut în discuție și în comisie acest amendament. Cred că din eroare nu a fost acceptat. Oricum, l-am acceptat. Supuneți-l la vot.

Domnul Mircea Dușa:

Supun votului dumneavoastră amendamentul propus.

Cine este pentru?

Cu 122 de voturi pentru, zece împotrivă și o abținere, amendamentul a trecut.

Domnul Doru Brașoan Leșe:

Domnule președinte,

Vă rog să supuneți modalitatea de vot cu mâna, pentru că de zece amendamente aștept să votez și nu reușesc nicicum. Ba merge, ba nu merge. Vă rog frumos.

Domnul Mircea Dușa:

Da, poftiți, domnul.

Domnul Iosif Veniamin Blaga:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

La art. 42...

Domnul Mircea Dușa:

Domnule deputat.

Domnul Iosif Veniamin Blaga:

Da.

Domnul Mircea Dușa:

Nu v-am dat cuvântul. A solicitat domnul secretar Voinescu.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Domnule președinte,

La mine, pe parcursul ultimei ore, au venit vreo trei-patru deputați să-mi reclame că nu merg cartelele. Ultimul, domnul Leșe și l-am rugat să vină să spună în fața întregului plen acest lucru. Așa că vă rog să luați act de lucrul acesta și rog liderii de grup să reflecteze pentru că eu nu pot face o eventuală propunere de schimbare a felului de vot. Dar e un fapt: trei deputați, domnul Leșe, ultimul dintre ei, și de acum orice alt deputat care vine și îmi reclamă asta, am să-l trimit la microfon să-l vedeți.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Pe procedură, domnule? Poftiți!

Domnul Anghel Stanciu:

Onorabile domnule președinte,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Distinse Sever Voinescu-Cotoi, secretar,

Stimate domnule ministru,

În calitate de vicelider, cred și îmi exprim speranța că se va găsi o modalitate tehnică ca distinșii colegi, care spun că nu funcționează instrumentul, ori să se deplaseze în stânga sau în dreapta, astfel încât acest lucru să fie confirmat, pentru că nu am dori sub nicio formă ca schimbând sistemul de vot, acela prin ridicarea mâinii, să ne lipsească pe noi toți de onoarea de a fi imortalizați în calculator pe suport digital ca cei care am votat această lege și ne-am asumat responsabilitatea pentru viitorul generațiilor ce se vor pregăti după ea.

De aceea, nu aș dori ca o lege de importanța aceasta, o lege a educației și formării permanente, cum este titlul, să fie votată de, aparent, niște anonimi, ci de oameni care rămân atât în memoria calculatorului, dar și a Camerei Deputaților, cu numele fiecăruia - Teodor-Marius Spînu, Doinița Chircu, Anghel Stanciu ș.a.m.d.

De aceea, credem, stimate domnule secretar Sever Voinescu-Cotoi, că propunerea dumneavoastră, deși interesantă, văduvește unu sau doi colegi de vot. Îi putem adăuga acum, la numărul total, dar n-aș vrea să văduvim pe toți colegii și sunt aici suficienți și vor trebui să fie suficienți până la 168, de a rămâne în istoria acestei ilustre Camere prin votul asumat conștient, conform conștiinței lor, asupra acestei legi.

Aceasta este opinia grupului nostru parlamentar.

Domnul Mircea Dușa:

Au trecut două minute, domnule Stanciu. Vă mulțumim.

Domnul deputat Blaga.

Domnul Iosif Veniamin Blaga:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă propun ca la art. 42, pag. 117, să completăm alin.(2) cu sintagma "inclusiv cei școlarizați". Vă spun acest lucru fiindcă în textul actual se poate interpreta că de aceste drepturi beneficiază elevii proveniți din alte județe, cei din județ pierzând alocația zilnică de hrană și găzduirea în internat. În varianta supusă dezbaterii, în art.38 alin.(2), nu se face această discriminare.

Vă rog să aprobați această sintagmă inclusă în text.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Vă supun la vot amendamentul făcut.

Votul este deschis, vă rog să votați.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte de ședință,

Pentru a fi mult mai operativi și pentru a elimina orice observație venită din partea colegilor, în conformitate cu Regulamentul, vă propun să schimbăm sistemul de vot și să votăm prin ridicare de mână. În numele Grupului PDL fac această propunere.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dușa:

Vă supun la vot propunerea făcută de viceliderul Grupului PDL, să trecem la votul prin ridicare de mâini.

Cine este pentru? Vă rog să numărați.

Domnule secretar Voinescu, vă rog să numărați. Domnul Sever Voinescu, vă rog să numărați. Domnule Voinescu, vă rog să...

Zece minute, până se întoarce domnul secretar, suspend ședința.

 

- după pauză -

După pauză, lucrările ședinței au fost conduse de doamna Roberta Alma Anastase, președintele Camerei Deputaților, asistată de domnii Sever Voinescu-Cotoi și Mihai Alexandru Voicu, secretari.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Înțeleg că a existat o propunere și trebuie să supun la vot propunerea făcută de domnul deputat Călian.

Domnule Dușa, ce urma să supuneți la vot? Înțeleg că este și un amendament, vă rog eu frumos. Amendamentul s-a votat, în regulă. Bun, deci rămăsese să supunem la vot modalitatea de vot. Înțeleg că este o propunere de a fi vot deschis prin ridicare de mână.

Voturi pentru?

175 de voturi pentru.

Voturi împotrivă?

92 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Amendamente? Domnul Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Distinsă doamnă președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Distinse domnule ministru,

După această pauză reconfortantă, cred că sunteți doritori să mai audiați câteva amendamente, pe care, cu toată dragostea, le dedic lui Marius-Teodor Spînu, din Colegiul Tătărași, municipiul Iași.

Doamna președinte,

Având în vedere că dumneavoastră aveți o privire foarte pătrunzătoare și ați depistat că toți colegii noștri dispun, atât pe suport de hârtie, cât și pe laptop-uri de textul amendamentelor respinse, o să vă cer permisiunea, numai la unele să argumentez și să explicitez textul, la celelalte doar vă indic pagina și numărul articolului.

Uitați, deja s-au strâns colegii la laptop cum erau tovarășii la Scânteia, citeau în grup.

Art. 33 alin. (4) de la pag. 83. Vă rog să-l supuneți la vot.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 91 de voturi pentru.

Voturi împotrivă?

Domnul Anghel Stanciu:

Da, cu o largă majoritate, așa se vede de aici.

Doamna Roberta Alma Anastase:

174.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag. 85, art. 39 alin. (91)? alineat nou.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru?

 

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu (din bancă):

Votăm pentru?

Doamna Roberta Alma Anastase:

96 de voturi.

Voturi împotrivă?

Domnul Anghel Stanciu:

Matale vorbești?

Doamna președinte, vă rog să-mi atrageți atenția că n-am voie să vorbesc cu sala. E o sală aici, care...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da, vă rog. Numai cu sala să nu mai vorbiți, vă rog.

Voturi împotrivă? 172.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 85, art. 34 alin. (4).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Am înțeles.

Voturi pentru? Se împuținează, domnule Stanciu. 82 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 175.

Domnul Anghel Stanciu:

Dar vă rog să-l adăugați și pe al meu la pentru.

Doamna Roberta Alma Anastase:

83.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 93, art. 36 alin. (5) lit.b).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 86.

Voturi împotrivă?

Domnul Anghel Stanciu:

La pag. 103.

Doamna Roberta Alma Anastase:

174.

Abțineri? Nu sunt.

La ce pagină?

Domnul Anghel Stanciu:

103, 37 cu (2), vă rog să-mi permiteți să-i dau citire.

"Disciplina limba română se predă în învățământul primar după programe școlare și manuale elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă.

În învățământul gimnazial, disciplina limba și literatura română se predă după programe școlare identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română și manuale specifice.

În învățământul liceal, disciplina limba și literatura română se predă după programe școlare și manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română."

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 88 de voturi.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Ziceți.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 109, art.38 alin.(1).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 85.

Voturi împotrivă? 169.

Abțineri? O abținere.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 112, alineat nou (21), la art. 39 alin.(3).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 81 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? O abținere.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 112, 39 cu 4.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 85.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Una.

Domnul Anghel Stanciu:

114, art. 40 alin.(2), art.40 alin.(3), art.40 alin.(4), art.40 alin.(5).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 86.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt. O abținere, iertați-mă.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 116, 41 cu 1.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 85.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Una.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 118, art. 44.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru?

Domnul Anghel Stanciu:

Cu trei.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Ceva mai mult de trei.

80.

Voturi împotrivă? 172.

Abțineri? Două abțineri.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 123, art.46 alin.(11).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 174.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag. 123, art.46 alin.(2).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 81.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag. 136.

Stimați colegi,

La pag. 136, avem un articol, este vorba de art. 50 alin. (2), în care aș vrea să fac următoarea precizare. Evident că mă bucur de atenția și înțelegerea dumneavoastră, spre a explicita și argumenta acest alineat.

Este vorba de art.50 alin.(2) și în care se precizează: " Rețeaua școlară a unităților de învățământ se organizează de către autoritățile administrației publice locale cu avizul conform al inspectoratelor școlare. Pentru învățământul special, liceal și postliceal, rețeaua școlară se organizează de către consiliul județean, respectiv de Consiliul General al Municipiului București, cu consultarea partenerilor sociali și cu avizul conform al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului."

Acest text există și în forma aceasta, ușor modificată și în textul inițiat de Guvern. Singura chestiune, pe care noi o propunem, este: "Rețeaua școlară a unităților de învățământ public se organizează de către autoritățile administrației publice locale..." ș.a.m.d., textul curge.

Motivația este foarte clară și nu cred că domnul ministru are ceva împotrivă, rețeaua școlară a unităților publice este apanajul autorităților administrațiilor locale, care au în patrimoniu localurile de școală, finanțează aceste localuri de școală, nu, și sunt, totodată, implicate prin consiliul de administrație o treime în administrarea lor.

De aceea, cred că nu putem sub această formă să includem, chiar dacă este în sistemul național de învățământ, să spunem că organizează. Nu poate o autoritate de stat să le organizeze pe cele private. Cele private se supun liberei inițiative și sunt sub apanajul controlului ministerului prin unitatea ARACIP sau ARACIS. Aceasta este argumentația noastră. Deci să introducem cuvântul" public".

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 177.

Abțineri? 3 abțineri.

Domnul Anghel Stanciu:

Este clar că comunismul s-a retras de pe piață, nu ne-am retras noi din comunism. Pentru că aceasta este semnificația votului dat de un partid de dreapta.

137, 50 cu 6.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

50 cu 7.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

La 50 cu 8, pag.139.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

54 cu 2.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

54, alin.(64).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 172.

Abțineri? Nu sunt.

Mai ziceți și pagina la care sunteți?

Domnul Anghel Stanciu:

Pag.156. 55 cu 1.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

157, 54 cu 5.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

167, 58 cu 3.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

173, 59 cu 2.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

Art.59 alin.(22).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

Pag.176 la alin.(17).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

177, 60 cu 2.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 82.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

180, 61 cu 1.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

205, 66 cu 6.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

211, 70 cu 1.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

213, 73 cu 3.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 83.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

Vă rog să-mi permiteți, doamna președinte, să le fac un favor colegilor care nu țin ritmul și dacă sunt curioși ce conțin aceste alineate, ca de exemplu 217 la 75, le pot da după votul final, le pot pune la dispoziție materialul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc pentru deschidere.

Voturi pentru? 85.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

79 cu 1de la pag.230.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 87.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

231, 79 cu 3.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 88.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

80 cu 1 de la pag.232.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 88.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

Doamnă președinte, vă rog să-mi permiteți să vă atrag respectuos atenția că domnul Spânu dezertează de la politica de grup a grupului. A votat amendamentul acesta. Vă rog să luați măsuri disciplinare.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Excepțional!

Domnul Anghel Stanciu:

233, 82 cu 2.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 88.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Una.

Domnul Anghel Stanciu:

233, 80 cu 3.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 88.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

De asemenea, vreau să-mi permiteți, doamna președinte, în cele două minute de argumentare să le spun colegilor că dincolo de a le pune la dispoziție materialul, mâine de la ora 9 le stau la dispoziție și cu argumente la fiecare articol, celor care doresc.

237, la 81 cu 5.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 88.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

La camera de reflecție. 237, 81 cu 6.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.239, vă atrag respectuos atenția, este art.82, un amendament al distinsului lider de grup Viorel Hrebenciuc, Dumitru Chiriță, Dorina Burcău și grupul PSD+PC. Vă rog să-l votați, să aibă și dânsul unul votat.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 177.

Abțineri? O abținere, scuze, domnul Marton Arpad.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.244, 282 alin.(2) lit.f).

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

250, 81 cu 1.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 167.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

La pag.252, Secțiunea 1.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

254, 85 cu 2.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

Cu tot respectul, doamnă președinte, permiteți-mi să vă informez, deși Consiliul Național de Studiere a Arhivelor Securității mi-a dat hârtie că nu sunt informator, că sunt colegi de la PDL care au obosit și nu ridică mâna.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da. Simțim atitudinea lor pozitivă, nu e nici o problemă.

Domnul Anghel Stanciu:

Nu? Pag.265,85 cu 3. Noi am venit aici să muncim, domnule Toader, nu să umblăm pe hol ca matale!

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

265, 85 cu 3.

Luați act, doamna președinte, că i-am rostit numele lui domnul Toader. Să-i dați dreptul la replică.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Am luat act, dar nu vrea să vă răspundă. Nu vrea.

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

267, 85 cu 4.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă. 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

274, 86 cu 3.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

276, 87 cu 4.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

277, 87 cu 5.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 175.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

284, Capitolul VIII, "Finanțarea și baza materială a învățământului preuniversitar". Poz.128.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun. Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

285, 90 cu 1.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 91.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

287, 90 cu 2.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 91.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? O abținere.

Domnul Anghel Stanciu:

288, 91 cu 3.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 91.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

293, 93 cu 3.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 91.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

94 cu 4 și 94 cu 5.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Pagina?

Domnul Anghel Stanciu:

300.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 91.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

302, 96 cu 1 și 96 cu 2.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

305, 98 cu 2.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 90.

Voturi împotrivă? 173.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

308, art.100.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? 91.

Voturi împotrivă? 176.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Anghel Stanciu:

315, art.101 cu 6.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Voturi pentru? Aveți un amendament?

Domnul Anghel Stanciu:

Da.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Înainte de a supune la vot amendamentul dumneavoastră, avem un coleg, are și dânsul un amendament.

Domnul Anghel Stanciu:

Doamnă președinte, eu aș zice să nu, pentru că sunt convins că pe acesta îl aprobați și stricați aici ritmul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Știu, dar are un amendament înaintea dumneavoastră ca și număr la un alt articol.

Domnul Anghel Stanciu:

Nu. Matale faci parte din echipa furătoare, lasă-le aici. Asta e munca mea... (Aplauze.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Gabriel Andronache:

Mulțumesc, doamna președinte.

Este vorba despre un amendament pe care l-am depus împreună cu domnul deputat Daniel Bărbulescu. Se referă la art.101 alin.(2) și (3) și propunem modificarea textului adoptat în comisie, pentru că în măsura în care acest text va rămâne vor apărea foarte multe probleme legate de patrimoniu și de aplicarea Legii nr.213 din 1998.

Textul amendamentului sună astfel: "Terenurile și clădirile unităților de educație timpurie, de învățământ preșcolar, școlile primare și gimnaziale, liceele situate în orașe, municipii sau municipii reședință de județ, inclusiv celelalte niveluri de învățământ din cadrul acestora, înființate de stat, fac parte din domeniul public local, și sunt administrate de către consiliile locale. Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea acestora și sunt administrate de către consiliile de administrație, conform cu legislația în vigoare."

Iar la alin.(3): "Terenurile și clădirile în care își desfășoară activitatea liceele situate în comune, inclusiv celelalte niveluri de învățământ din cadrul acestora, unitățile de învățământ special publice, centrele județene de resurse și asistență educațională fac parte din domeniul public județean, respectiv al municipiului București, și sunt în administrarea consiliului județean în a căror rază teritorială își desfășoară activitatea, prin consiliile de administrație ale unităților de învățământ respective. Celelalte componente ale bazei materiale, ale unităților de învățământ special publice, ale cluburilor sportive școlare, ale palatelor și cluburilor copiilor și elevilor și ale centrelor județene de resurse și asistență educațională sunt de drept proprietatea acestora și sunt administrate de către consiliile de administrație ale acestora".

Vă mulțumesc și vă rugăm să susțineți acest amendament.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă supun votului.

Voturi pentru? 176 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 91.

Abțineri? 2 abțineri.

Comisia?

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Deci, comisia vrea să facă o precizare în legătură cu acest amendament pe care l-ați acceptat. Practic, se rămâne la situația actuală, nu se fac modificări, se rămâne la situația actuală din învățământ.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Amendament? Da, de la pagină e?

Domnul Teodor-Marius Spînu:

Pag.182, alin.(27) articolul, după renumerotare, 167.

Am un amendament. Și aici, după consultarea distinșilor colegi din Comisia juridică, de disciplină și imunități și după ce m-am consultat cu distinsul și onorabilul meu coleg domnul deputat Stanciu, rugăm, datorită unei erori materiale să extragem cuvântul "medical" pentru că altfel textul devine neconstituțional. Textul sună: "Activitatea după pensionare a profesorilor universitari din învățământul superior, având calitatea de conducător de doctorat, poate fi prelungită de Senatul universitar cu o perioadă cuprinsă între un an și maxim 5 ani, cu respectarea prevederilor legii și a Cartei universitare."

Deci, de scos, de îndreptat, ca eroare materială, "învățământul medical" de extras cuvântul "medical".

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Comisia?

Guvernul nu susține. Domnule ministru!

Domnul Daniel Petru Funeriu (ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului):

Doamnelor și domnilor deputați,

Guvernul nu susține acest amendament, pentru că activitatea, după pensionare, a profesorilor universitari din învățământul medical superior a fost discutată în cadrul comisiei și s-a votat ca atare. Explicația fiind aceea că în cadrul învățământului medical, atât perioada de studii, cât și perioada de specializare corespunde unui timp mai îndelungat și, de aceea, ar fi necesar, în acest caz specific, să se adopte această prevedere care a fost votată de comisie.

Guvernul susține varianta propusă de comisie, însă nu susține acest amendament în cadrul învățământului, altul decât cel medical.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

Voturi pentru? Deci, încă o dată, cei care sunt pentru, pentru a-i număra. 111 voturi pentru.

Voturi împotrivă? 150 de voturi împotrivă.

Abțineri? 5 abțineri.

Domnule Marton Arpad, vă rog.

Domnul Marton Arpad-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Eu am crezut că adineauri, după ce s-a adoptat un anumit amendament, colegul care a propus amendamentul care a trecut, o să facă precizarea că există multe articole care sunt legate de acest amendament. Și ori să fi spus, mai sunt, și să vină de fiecare dată, nu știu câte sunt, 10,12, 20, și să le votăm pe fiecare, adică să trecem de la județ la localitate, concursurile, deci toate cele care sunt prevăzute în varianta pe care am votat-o deja, ori să dăm în atribuțiunea comisiei și a specialiștilor să facă corelarea necesară, pentru că este o problemă de corelare.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Andronache.

Domnul Gabriel Andronache:

Îi mulțumesc domnului Marton Arpad. Propun să dăm posibilitatea Departamentului legislativ să facă corelările necesare pe toate celelalte articole care vizează amendamentul adoptat.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Amendament?

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Din păcate, putem să facem multe lucruri în Parlament, poate chiar prea multe, dar aici nu mai putem să intervenim, pentru că în modificările pe care... și Departamentul legislativ mi-a comunicat și așa știu și eu, dacă am proceda să facem modificările respective, am intra deja în modificări pe fond. Or, noi deja am votat amendamentele și așa mai departe. Deci, rămâne ca să o reglementeze colegii noștri de la Senat, dacă legea va trece și va ajunge în această formă, noi putem să îndreptăm unele erori, dar...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Marton Arpad.

Domnul Marton Arpad-Francisc:

Doamnă președinte,

Gândiți-vă cum am arăta noi în fața lumii. Adică o Cameră care este serioasă, care votează ca liceele să fie în administrarea... clădirea liceului să fie în administrarea consiliului local, și decizia de angajare a directorului să aparțină consiliului județean. Am mai fi o Cameră serioasă? nu! Se poate face această corelare. Da! Se poate face. Deci, dacă am votat ceva, în consecință, tot ceea ce decurge din această modificare trebuie să fie corectat. Altfel trece la Senat ceva care se bate cap în cap.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Preda?

Domnul Cezar-Florin Preda:

Domnule coleg de la UDMR, vreau să vă spun că așa cum ați prezentat dumneavoastră situația nu este nicio incompatibilitate. Patrimoniul și proprietarul unei clădiri nu au nici o legătură cu administrarea activității care înseamnă școală. Mai ales că veniți dintr-o zonă unde s-ar putea să fiți ca persoană privată proprietarul unei clădiri pe care eu o închiriez, ca și consiliu județean, și-mi desfășor activitățile școlare acolo. Nu confundați situația patrimonială cu ceea ce înseamnă activitatea de învățământ.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Distinsă doamnă președinte,

Onorat prezidiu,

Distinse doamne și distinși domni deputați,

Domnilor miniștri,

Domnule secretar Sever Voinescu-Cotoi,

Evident că acest amendament pe care distinsul nostru coleg l-a adus aici, ridică multe semne de întrebare.

Domnul deputat, distinsul deputat și venerabilul deputat și onorabilul deputat Marton, prin vechime și prin prestigioasa activitate, are dreptate că se fac corelări, se pot face corelări. Dar aici sunt chestiuni de fond. Și pentru că ați votat acel amendament, cred că el trebuie lăsat, să se facă aceste corelări care privesc angajările etc. și patrimoniul, la Senat. Pentru că este o chestiune care pune cap în cap consiliul local, cu consiliul județean.

Primarii, unii dintre primari, care au avut liceele în patrimoniul lor, s-au plâns că ei suportă cheltuieli pentru elevi care nu aparțin municipiului respectiv, ci aparțin județului. Și, ca atare, ar trebui liceele să fie cu totul la județ, pentru că în arealul, cum spunea tovarășul, pardon, domnul Spânu, da, aparțin de acestea, și nu localității.

De aceea, domnul Spânu s-a împotrivit să fie localitate, ci să fie areal. Areal, e altceva, sigur... Ca atare, nu este o chestiune de formă, ci este o chestiune care pune două consilii, consiliul local și consiliul județean, cap în cap. Și acolo unde este un consiliu de la un partid cu un consiliu de la alt partid începe arealul.

De aceea, eu cred că este bine să-l lăsăm așa, și Senatul, în înțelepciunea sa, fiind și Cameră decizională, va găsi soluția cea mai bună.

Pentru că aceste discuții sunt și la nivelul sănătății, unde spitalul de urgență Iași, este domnul doctor aici de la UPU, da, domnul Ciuhodaru, care primește din toată Moldova, dar spun că acele consilii locale nu varsă bani în spitalul de urgență, dar primesc și operează în Iași bolnavi care aparțin de alte localități. Deci este o discuție mult mai complexă și cu implicații mult mai mari. Și, conform sinergiei faptelor, lăsăm pentru Senat.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Înțeleg că aceasta este și poziția ministerului, ca amendamentul odată trecut, corelația întâi să se facă la Senat, acolo unde mai intervin scăpări.

Un alt amendament. Vă rog. Vă susțineți acum un amendament, da? La ce pagină e?

Domnul Gheorghe Hogea:

Este vorba de poziția 120.

Doamnelor și domnilor deputați,

Știm că ceea ce nu este interzis este permis. Iar articolul 52 alin.(2) nu interzice consiliului de administrație al școlii suplimentarea efectivului de elevi dintr-o clasă. Deci, de dragul finanțării per elev, sau din alte motive pe care nu doresc să le pun în evidență, ar fi posibil ca unele clase să funcționeze cu 3, 6 sau 40 de elevi. Știm că am avut asemenea situație. Aceste clase nu sunt productive.

Pentru a stopa formarea unor clase cu asemenea efective, se impune ca la acest articol, art.85 alin.(5), în varianta Guvernului, 85 cu 7, după adoptarea amendamentelor, articol ce reglementează atribuțiile consiliului de administrație, să adăugăm un nou alineat, cu următorul conținut: "aprobă situațiile speciale privind formațiunile de studiu aflate sub efectivul minim și poate suplimenta cu cel mult patru școlari/elevi efectivele dintr-o grupă/clasă."

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă supun la vot.

Voturi pentru? 76 voturi pentru.

Voturi împotrivă? 164.

Abțineri? Nu sunt.

Amendamente de la...

Domnul Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Stimată doamnă președinte,

Onorat prezidiu,

Distinsă doamnă președinte,

E eroare materială.

Distinsă doamnă președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Domnilor miniștri,

Domnule Nicolăescu,

Vreau să vă precizez că la cererea expresă a unor colegi voi prezenta și voi argumenta celelalte amendamente în cadrul privat. (Aplauze și râsete în sală.) Pentru că sunt convins că vor avea aceeași soartă ca și cele pe care le-am prezentat în ședință publică.

Totodată, aș dori să sugerez distinsei doamnei președinte să-i mulțumească fostului distins ministru, Eugen Nicolăescu, pentru originala procedură de dezbatere a legii învățământului, fără de care am fi avut o dezbatere punctuală, la obiect, așa cum ar fi meritat această lege. Cred că este o excepție nedorită și nu vom continua cu această practică.

Repet: se discută amendamentele la fiecare articol, și al comisiei, și cele aprobate, și cele care nu sunt aprobate, de modificare, de eliminare, toate, dar se supun la vot, așa cum spunea și domnul Marton, conform art.110 alin.2, într-o anumită ordine. Altfel, noi aprobăm amendamentele aprobate de comisie și care nu au fost votate, repet, și au fost adoptate, cum ar veni, tacit.

Cred că această practică a fost pentru prima și ultima dată când s-a utilizat în Parlamentul României. Altfel, doamna președinte, cu tot respectul cuvenit, am trecut de la o mașină de vot la o morișcă pe care nu o mai oprește nimeni.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu, domnule Stanciu, și pentru decizia, fără îndoială, pe care ați luat-o.

Domnul Dumitrescu.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Mă adresez în calitatea pe care o am, de președinte al Comisiei pentru învățământ. Vreau să vă spun că timp de patru săptămâni, în comisie, între 12 și 14 ore pe zi am lucrat și toate amendamentele pe care dumneavoastră le-ați trecut acum în viteză și într-o foarte mare viteză, au fost susținute cu argumente în fața colegilor, în fața reprezentanților sindicatelor, în fața băncii ministeriale, în fața reprezentanților părinților, ai studenților, ai rectorilor din centrele universitare.

Deci, a fost o muncă extrem de laborioasă, concretizată în parcurgerea a peste 1600 de amendamente. Noi înșine am făcut 670 de amendamente. Din aceste 670 de amendamente, 400 au fost amendamente care s-au referit efectiv la corelarea textului, la corectitudinea textului și, dacă vreți, la corectitudinea în ceea ce privește materia tehnică în sine.

Eu, în numele comisiei, vreau să mulțumesc tuturor colegilor mei de comisie, staffului tehnic care ne-au ajutat să parcurgem această etapă importantă, inclusiv băncii ministeriale, pentru că am făcut lucrul ăsta împreună cu reprezentanții ministerului, care au fost și ei prezenți la lucrările comisiei, în frunte cu ministrul, îmi exprim totala, totala..., nu știu cum să spun față de plen, să nu folosesc un cuvânt poate dur, totala uimire față de modul în care s-a parcurs acest proiect de lege în această viteză în Parlamentul României și, încă o dată, dacă n-am fi făcut o muncă foarte laborioasă la nivelul comisiei, probabil că aveam motive mult mai mari de nemulțumire, dar așa cel puțin știu că acolo noi ne-am făcut datoria.

Vă mulțumesc în numele comisiei și mulțumesc și staffului de la legislativ. (Aplauze.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Eugen Nicolăescu.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Distinsă doamnă președinte,

Domnule Anghel Stanciu. Unde sunteți că nu vă văd. Acolo sunteți.

Regret că n-am avut plăcerea să vă ascultăm mai mult și să veniți cu toate argumentele, și publice și private, cu care puteam să îmbunătățim acest proiect de lege. Vă aduc aminte că procedura de lucru a fost adoptată de plen, iar plenul este suveran.

În același timp, acum, la sfârșitul dezbaterilor, doresc să-mi exprim nemulțumirea că amendamentele respinse, așa cum spunea și domnul președinte Cristian Dumitrescu, n-au fost luate în considerare sub nici o formă. Și, în consecință, vă anunț, înainte de vot, că Grupul parlamentar al PNL va vota împotriva proiectului de lege. (Aplauze.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dacă mai sunt deputați care doresc să susțină amendamente.

Pe procedură, vă rog.

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, doamna președinte.

Înainte de a da votul la această lege, vreau să expun plenului Camerei Deputaților punctul de vedere al Grupului Partidului Social Democrat, și anume că noi vom vota împotriva acestei legi, întrucât considerăm că este o lege profund nedreaptă, o lege antinațională, o lege care nu face decât să bulverseze ceea ce era bun în sistemul de educație, punând în antiteză instituții care ar trebui să colaboreze, vedeți doar la ce s-a ajuns în urma adoptării unui singur amendament care a atras după sine bulversarea întregii legi, până la capătul său.

Se fac nedreptăți în sistemul învățământului universitar, acolo unde se pare că elementul deciziei politice și guvernamentale în autonomia universitară va fi primordial, și nu decizia de bază a senatului universităților.

Prin urmare, nu mai vorbim despre faptul că se trădează sentimentele și idealurile națiunii române prin acest troc politic făcut de către PDL, acceptându-se pretențiile colegilor de la UDMR, normale, firești, de altfel, dar nu e normală cedarea PDL-ului de a se preda până și istoria românilor și geografia patriei în limba maghiară.

Prin urmare, noi promitem tuturor românilor că în scurt timp, când vom veni la guvernare, vom modifica toate aceste aberații ale legii, astfel încât nedreptatea făcută de această guvernare PDL-UDMR să dispară cât mai repede din învățământul românesc.

Sper încă o dată, domnule Funeriu, să înțelegeți măcar dumneavoastră ce înseamnă educație sau învățământ național.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Repet întrebarea: dacă mai sunt deputați care doresc să susțină amendamente?

Am să susțin și eu un amendament. (Coboară la tribună.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Este un amendament respins în comisie.

Am convingerea că acest lucru s-a întâmplat pentru că nu s-a înțeles exact la ce se referea. În textul propus de Guvern se specifică faptul că părinții copilului pot direcționa într-un cont un procent de până la 2% din valoarea impozitului anual pe veniturile din salarii, în condițiile legii.

În schimb, în Codul fiscal se prevede acum că 2% poate fi, tot din impozit, poate fi direcționat către susținerea entităților nonprofit, a unităților de cult și pentru acordarea de burse private.

Amendamentul meu vine să clarifice faptul că părinții pot depune în mod suplimentar față de această prevedere existentă deja în Codul fiscal. Amendamentul sună așa: "Suplimentar față de suma reprezentând până la 2% din impozitul pe venitul anual, pe veniturile din salarii, ce poate fi direcționată pentru susținerea entităților nonprofit, unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, în condițiile Codului fiscal, părinții copilului, contribuabili, pot direcționa în contul prevăzut la alin.(2) un procent de până la 2%".

Eu cred că e o clarificare necesare, o susținere pe care și-au câștigat-o organizațiile neguvernamentale, și atâta timp cât sunt un bun și un câștig al societății, ele trebuie susținute în continuare, cu atât mai mult într-o perioadă de criză, când preiau o parte din responsabilitățile statului la nivel social.

Vă mulțumesc. (Revine la prezidiu.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Daniel Petru Funeriu:

Doamnelor șiș domnilor,

Într-adevăr, în momentul în care un părinte în ceea ce privește contul educațional poate să depună 2% pentru educarea pe tot parcursul vieții a acelui părinte, acest lucru nu trebuie să intre în contradicție cu ceea ce se face astăzi 2% pentru ONG-uri.

De aceea, din punctul de vedere al Guvernului, acest amendament nu trebuie, încă o dată repet, să-i pună pe părinți în situația de a alege între un ONG și proprii lor copii. De aceea, putem susține acest amendament.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Comisia?

Domnul Eugen Nicolăescu.

Lăsați-l pe domnul Eugen Nicolăescu.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamna președinte,

În principiu, sunt de acord cu acest amendament, numai că locul lui nu este în această lege. locul acestui amendament este în Codul fiscal. Este materia de bază. Pe de o parte.

Pe de altă parte, prin creșterea cheltuielii cu 2% din impozitul pe venit pe care ar trebui să-l dăm statului și în situația asta îl direcționăm în altă parte, înseamnă că reducem veniturile bugetare. Asta înseamnă că dumneavoastră încălcați două legi: legea finanțelor publice și a doua lege, cea pe care am votat-o de curând, legea responsabilității financiar-fiscale.

Deci, din punctul meu de vedere este un amendament care nu poate fi aprobat pentru că încălcăm legea.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Eugen Nicolăescu, atunci o lăsăm să fie clarificată în Codul fiscal ca să nu mai naștem alte discuții.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Reiau această explicație care a fost făcută. Am să fiu neelegant cu o propunere de-a dumneavoastră. Asta e realitatea, însă nu putem să facem 4% în condițiile în care nu avem în România resursă financiară destulă pentru a acoperi alte cheltuieli.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun. Era vorba doar de o clarificare și o opțiune pe care o poate avea cineva. Nu era o creștere. În condițiile în care există în momentul de față. Tocmai de aceea încercam să clarific, dar cred că este mult mai bine să discutăm la Codul fiscal.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 iulie 2018, 5:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro