Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 mai 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/28-05-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-04-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 19-05-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 mai 2010

6. Supunerea la votul final:  
 
consultă fișa PL nr. 115/2010 156/2010 180/2010 181/2010 182/2010

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

    ................................................
 

Dacă mai sunt alte puncte de vedere. nu. Atunci, putem să trecem la votul final.

Voturi pentru? 181 voturi pentru. (Aplauze).

Voturi împotrivă? 95 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Vă mulțumesc pentru efortul pe care l-ați depus.

Explicațiile votului sau ce s-a întâmplat?

 
 

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte, trebuie să supuneți votului respingerea a încă două legi organice. Deci, vă rog, stimați colegi, să stați pe loc.

 
 

Doamna Roberta Alma Anastase:

Până la explicarea votului, haideți să dăm votul și pe celelalte două.

Domnule Cristian Dumitrescu, poziția comisiei.

 
 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Alea două sunt patru. Alea două sunt patru legi. Și este vorba despre Legea PL-x 115, care este propusă de Grupul PSD+PC, și cele trei legi, PL-x 180, 181 și 182, reprezentând pachetul legilor educației propus de către Grupul PNL.

Va trebui să le supuneți la vot, pe rând, pe fiecare.

 
 

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc, domnule Dumitrescu.

PL-x 115/2010.

Voturi pentru? 63 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 181.

Abțineri? 33 abțineri.

PL-x 180/2010.

Voturi pentru?

Domnule președinte Dumitrescu, ceea ce n-ați precizat în intervenția dumneavoastră și aș vrea să fim corecți, regulamentari până la capăt, este ceea ce propune comisia, pentru că noi supunem la vot ceea ce propune comisia, și nu propunerea legislativă în sine.

 
 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Stimată doamnă președinte, am prezentat raportul comisiei la sfârșit, am precizat că legile pe care dumneavoastră le supuneți la vot au fost respinse în comisie. Deci, ele au fost respinse în comisie.

 
 

Doamna Roberta Alma Anastase:

Atunci, domnule Dumitrescu, nu supunem propunerile legislative, ci supunem propunerea de respingere.

 
 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Respingere, absolut. Absolut.

 
 

Doamna Roberta Alma Anastase:

Deci, o luăm de la început.

Propunerea de respingere făcută de Comisie pentru propunerea legislativă "Legea educației naționale" PL-x 115/2010.

Cine este pentru respingere? 181 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 92 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Propunerea de respingere a Propunerii legislative privind învățământul superior, PL-x 180/2010.

Voturi pentru? 180.

Voturi împotrivă? 91.

Abțineri? Nu sunt.

Propunerea legislativă privind statutul personalului didactic, PL-x 181/2020. Propunere de respingere.

Voturi pentru? 180 de voturi pentru respingere.

Voturi împotrivă? 90.

Abțineri? O abținere.

Propunerea de respingere a Propunerii legislative privind învățământul preuniversitar PL-x 182/2010.

Voturi pentru? 178.

Voturi împotrivă? 91.

Abțineri? O abținere.

Vă mulțumesc.

Explicarea votului, cine dorește.

 
 

Domnul Victor Cristea:

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Vreau să exprim nemulțumirea elevilor, părinților și cadrelor didactice față de această lege. eu, inițial, eram foarte bucuros că în sfârșit vom da învățământului o lege care, așa cum preciza domnul ministru aici, să dea stabilitate și să răspundă problemelor țării.

Nu este așa! Cu atât mai mult, această lege duce la dezorganizare, la bulversare și la mare instabilitate, analizând trecerea clasei a IX-a la învățământul general, titularizarea cadrelor didactice, numirea directorilor și expulzarea lor din funcție de către primar și consiliul de administrație, pericolul a două centre de putere în școală, președintele consiliului de administrație și directorul care, așa cum spuneam, este în continuu cu capul sub sabia a două puteri.

Am constatat în cadrul dezbaterilor pe comisie și în plen, aici, că s-a lucrat de pe poziții de forță. S-a dus politica îndârjirii, politica învrăjbirii și nu s-a căutat să se agreeze o politică a consensului, întrucât învățământul este de conștiință națională. Această lege nu mai este de conștiință națională, ci este antinațională, anticonstituțională și imposibil de aplicat, întrucât va aduce numai prejudicii învățământului, de la preșcolari și până la rectori. cred că de calitatea învățământului superior depinde și calitatea învățământului gimnazial și liceal.

Mă întreb dacă după 20 de ani de zile cei care sub sistemul comunist, înainte de ′89, au fost luați în atenție și vor plăti măcar moral, mă întreb eu, cei care au susținut fără trăirea dumnealor, vor plăti dezastrul pe care îl va produce legea învățământului în economia națională? Răspunde învățământul actual, pe baza acestei legi, problemei naționale - reconstruirea României?

Vă mulțumesc.

 
   

lucrările ședinței sunt conduse în continuare, de domnul Mircea Dușa, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii Sever Voinescu-Cotoi și Mihai Alexandru Voicu, secretari.

 
 

Domnul Mircea Dușa:

Doamna deputat Săftoiu.

Aveți timp cât doriți la dispoziție.

 
 

Doamna Ana Adriana Săftoiu:

Mulțumesc.

Doamnelor și domnilor,

Apreciez foarte mult că la finalul acestei legi care ne-a luat doar o zi s-o dezbatem, suntem la fel de grăbiți și la plecare. Semne bune!

Aș vrea să încep spunându-i domnului ministru Funeriu că sper să i se permită un moment de sinceritate și să recunoască că la finalul acestor dezbateri în comisie, și mai puțin în plen, unde numai dezbatere n-a fost, legea care a rezultat din comisie este mult mai bună decât legea pe care a depus-o Guvernul pe masa Parlamentului.

Din păcate, însă, pot să spun că ce a rezultat din plen este nu doar o variantă proastă, ci foarte, foarte rușinoasă. În primul rând, noi, liberalii, n-am votat această lege care n-a făcut altceva decât să sacrifice identitatea națională. Vreau să vă spun că identitatea unui stat nu stă într-un partid și nici măcar în președintele României, indiferent cum s-ar numi el. Identitatea națională a oricărui stat stă în limba oficială. Și vreau să spun ceva ce n-am avut timp să spun în timpul dezbaterilor: în România există două minorități, minoritatea maghiară și celelalte minorități. Și am să vă spun de ce spun acest lucru.

În art.37 alin.(2) se spune: "Limba și literatura română se va preda pentru minorități după manuale speciale." Adică, mai exact, limba română și literatura română se predă ca limbă străină în România.

Am votat acest alineat, pentru simplul motiv că am înțeles că există o minoritate sau... eu am plecat de la premiza că toate minoritățile au o problemă în a învăța limba română.

Știți care a fost surpriza în comisie? În momentul în care celelalte minorități - domnul Radan este de față, domnul Zisopol este de față - ne-au cerut să introducem un alineat nou, care știți ce însemna? Excepție de la acest alineat, și în care se spune așa: "Părintele, tutorele sau organizația minorităților pot să ceară, în numele copiilor, să învețe limba și literatura română, după manualele după care învață copiii români" - cetățeni ai acestui stat care se nasc în România și care, culmea, pentru celelalte minorități nu reprezintă o problemă să învețe limba română la fel ca noi. Nu-mi rămâne decât să felicit aceste minorități care nu vor să se comporte ca niște minorități.

Dincolo de acest lucru, mai avem un motiv pentru care noi, liberalii, avem o mare rezervă față de această lege: religia. Religia, care se studiază în școli. Suntem un stat laic și cred că religia trebuia să fie o materie opțională la școală. Pentru că, pe fond, dragii mei, ceea ce se întâmplă în orele de religie, înseamnă apologetică. Nu este religie!

N-am să continui cu clasa a IX-a, care a devenit gimnaziu, nu voi continua cu rezervele față de titularizare. Mă mulțumesc doar cu cele două mari probleme și sper să nu ne fie nici măcar nouă rușine de varianta pe care o trimitem mai departe. (Aplauze.)

 
 

Domnul Mircea Dușa:

Domnul deputat Korodi.

 
 

Domnul Korodi Attila:

Domnule președinte de ședință,

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Suntem după câteva săptămâni bune de lucru și Uniunea Democrată Maghiară din România poată să spună că am făcut pași importanți în a ajusta educația noastră la ceea ce înseamnă educație în Uniunea Europeană. Eu aș dori ca la finalul acestor dezbateri să vă dau un reper când vorbiți de educație pentru minoritățile naționale. Reperul acela prin care gândește un elev sau membru al comunității românești din Ucraina, din Serbia sau chiar din Ungaria, care ar fi optimul și pentru ei, ca să fie cetățeni ai statelor respective, menținând, ceea ce este foarte important, identitatea națională.

Noi credem că am făcut un pas important, și mulțumim acelora care au sprijinit o europenizare a școlii românești.

Mulțumesc ministerului, pentru că a colaborat profesional la elaborarea acestei legi, și credem că a făcut un bine, și vă urez, tuturor dascălilor, succes în ceea ce aveți de făcut de acum încolo.

 
 

Domnul Mircea Dușa:

Domnul deputat Nechifor.

 
 

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Domnule președinte,

În primul rând, vreau să felicit pe colegii noștri, domnul deputat Anghel Stanciu și domnul deputat Nicolăescu, pentru modul în care au încercat astăzi - ca opoziție - să obținem o lege mai bună pentru educație.

În al doilea rând, domnule ministru Funeriu, nu știu dacă aveți copii, dumneavoastră și domnul Hoară, dar dacă aveți sau dacă veți avea, sper să nu învețe după legea dumneavoastră.

Și, mă bucur, în plus, că desenul și abilitățile practice se studiază, încă, în limba română.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Dușa:

Domnule ministru, poftiți, vă rog, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Daniel Petru Funeriu:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Voi fi foarte scurt în alocuțiunea mea.

În primul rând, vreau să răspund direct și frontal la ceea ce a spus doamna deputat adineaori. Într-adevăr, legea care pleacă astăzi de la Camera Deputaților înspre Senatul României este o lege îmbunătățită. Sunt convins de acest lucru, pentru că acest lucru se datorează muncii importante care a fost făcută atât de comisie, cât și de plenul acestei Camere.

Legea care pleacă astăzi de la Cameră spre Senatul României este continuarea firească a unui demers care a început odată cu Pactul Național pentru Educație, a continuat cu Strategia pentru Educație, elaborată de Comisia prezidențială extinsă, în care au fost luate în considerare atât propunerile sindicatelor, propunerile partidelor politice și propunerile tuturor semnatarilor Pactului Național pentru Educație.

Doresc să vă mulțumesc pentru votul dat astăzi și pentru discuțiile pe care le-am avut astăzi, deopotrivă celor care au votat împotriva acestei legi, și celor care au votat pentru această lege, și mă bucur, încă o dată, că această lege nu a intrat și nu a ieșit din această Cameră a Deputaților, cunoscută sub numele de "Legea Funeriu", ci ea își continuă demersul firesc ca fiind legea noastră, a tuturor.

Îi invit pe deputații din arcul guvernamental să fie, alături de minister, modești în această victorie, pentru că această victorie nu doresc să o vedem ca fiind o victorie politică, ci să o văd ca fiind o victorie a noastră, a tuturor.

O victorie a noastră, a tuturor pentru a face acel pas înainte, sub semnul căruia am înscris acest demers legislativ. Să facem acel pas înainte de care România are nevoie, dar pe care l-am amânat, din păcate, de prea multă vreme.

Vreau să vă mai spun că această lege nu este decât un început, pentru că o lege, oricât ar fi ea de bună, nu rezolvă de una singură problemele unui domeniu sau ale unei națiuni.

Este nevoie de o muncă susținută, atât din partea ministerului actual, cât și din partea celor care vor urma în Ministerul Educației, pentru că odată cu această lege ne angajăm pe calea unei stabilități a sistemului educațional pentru foarte mulți ani.

Spuneam că această lege este un pas înainte important. Voi încheia spunând că ea este ceva mai mult. Și am să vă invit, doamnelor și domnilor deputați, să ne ajutați în demersul nostru, care de-abia de acum începe.

Îmi doresc ca această lege să fie începutul unui drum către visul fiecărui copil din România.

Vă mulțumesc și vă doresc succes în continuare.

 
 

Domnul Mircea Dușa:

Doamnelor și domnilor deputați,

Închei lucrările ședinței. Ne revedem marți la ora 16,00.

Vă doresc o seară bună, iar celor care poartă numele de Constantin și Elena "La mulți ani și sănătate!".

 
 

*

Ședința s-a încheiat la ora 18,50.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 27 aprilie 2018, 7:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro