Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 iunie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.95/18-06-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-06-2019
18-06-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 08-06-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 iunie 2010

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.14/2010 pentru modificarea Legii nr.152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe (rămas pentru votul final);
 
consultă fișa PL nr. 222/2010

 

- după pauză -

Doamna Roberta Alma Anastase:

Este ora 11,15. Pauza de consultări a luat sfârșit.

Eram la Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.14/2010 pentru modificarea Legii nr.152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe.

Este procedură de urgență.

Reprezentantul inițiatorului?

Din partea comisiei, doamna președinte Sulfina Barbu. Vă rog.

Doamna Sulfina Barbu:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a fost sesizată pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.14/2010.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul Comisiei juridice, de disciplină și imunități, avizul Comisiei pentru buget și avizul Comisiei pentru egalitate de șanse.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Legii 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, republicată, în sensul atragerii cât mai urgente a unor surse de finanțare pentru programul de construcții de locuințe pentru tineri, destinate închirierii, prin reducerea termenului de închiriere de la 3 ani la un an, pentru cumpărarea de către tineri a acestor locuințe deținute cu contract de închiriere.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

La lucrările comisiei au fost prezenți 32 de deputați din totalul de 33 de membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Senatul a adoptat proiectul de lege.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă există intervenții din partea grupurilor parlamentare.

Domnul Eugen Nicolăescu. Vă rog.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Încep prin a spune că mi se pare anormal să creăm o cutumă în Parlament prin care inițiatorii, adică reprezentanții Guvernului, să nu fie prezenți la dezbaterea proiectelor de lege. Și v-aș ruga, doamna președinte, să faceți o scrisoare fermă din partea Camerei Deputaților către Guvern prin care reprezentanții acestuia să fie prezenți la Parlament, așa cum de fapt scrie în regulament, că prezența lor este obligatorie.

Și acum am să intru pe textul de lege și, ca să îi dovedesc doamnei Trandafir că vorbesc numai la ceea ce mă pricep, am să fac o referire la acest proiect de lege numai din punct de vedere financiar.

Ordonanța de urgență, pe care o susținem și pe care o vom vota, este, din punctul meu de vedere, mai mult un joc de imagine și un joc demagogic decât un proiect de lege care să facă ceva în practică. Logic ar fi ca atunci când vii și spui "Domnule, vrem să vindem locuințe ANL în anul 2010, nu știu, 200, asta înseamnă 30 de lei și de aici mai construiesc încă 150 sau poate 300 de locuințe, că între timp a scăzut prețul imobilelor în România. Acest lucru ar fi trebuit să-l regăsim în expunerea de motive la impactul pe care îl are un asemenea proiect de lege.

Vă citez din textul expunerii de motive, la capitolul referitor la modificarea cheltuielilor bugetare: "Sumele rezultate din vânzarea locuințelor reprezentând un procent relevant, suplimentează bugetul aferent programului de construcții locuințe pentru tineri destinate închirierii, în vederea continuării construcției acestora, realizându-se un număr cel puțin egal de unități locative comparativ cu anii anteriori".

Ăsta este impactul pe care-l preconizează Guvernul printr-o ordonanță de urgență, printr-o asemenea vânzare de locuințe ANL. Mi se pare și neserios, mi se pare și o bătaie de joc la adresa celor care vor să se aplece cu bună-credință asupra unui asemenea proiect de lege.

Nu fac decât să atenționez Guvernul să nu mai trimită asemenea proiecte de lege la Parlament, fără să știm nimic despre ce este vorba, despre ce se va întâmpla cu aceste locuințe și mai ales ce sume se vor încasa și cum vor fi ele folosite.

Repet: Grupul PNL va vota acest proiect de lege, dar este șchiop.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Nicolăescu, am reținut propunerea dumneavoastră. voi prezenta Biroului permanent această propunere de scrisoare pe care să o trimitem Guvernului.

Dacă din partea altor grupuri parlamentare sunt intervenții în cadrul dezbaterilor generale pe acest proiect de lege.

Domnul vicepreședinte Adrian Năstase, vă rog.

Domnul Adrian Năstase:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Acest program privind locuințele ANL pentru tineri avea o anumită semnificație. Programul acesta viza situația tinerilor care la începutul vieții profesionale, în condițiile în care își întemeiau o familie, nu aveau niciun fel de modalitate de a-și cumpăra o locuință, nu aveau resursele financiare necesare pentru a intra într-o formulă de credit ipotecar. Și de aceea acest program era gândit ca un program buffer, un program tampon pentru cei care, fiind la începutul vieții, aveau nevoie să se desprindă de situația în care trăiau în devălmășie, într-o familie largă, cum era una dintre tradițiile și este una dintre tradițiile românești, se deplasau pentru a obține un serviciu într-o anumită zonă unde aveau nevoie de un sprijin sub acest aspect, urmând ca, după câțiva ani, să intre într-un program de credit ipotecar și să-și formeze, având alte resurse, teoretic, mai importante, să-și poată cumpăra această locuință.

În momentul în care, pentru a obține niște resurse, acum noi blocăm această etapă, nu știu dacă ajutăm la realizarea unui proiect care avea mai multe etape, și care aveau, fiecare dintre ele, un anumit sens. De aceea, fără să am cunoștință de întreaga logică... Stimați colegi de la PSD, îmi fac singur ordine, după cum observați, stimați colegi, ceea ce este foarte important, este să gândim astfel de proiecte pe termen lung, pentru că, ceea ce se întâmplă în momentul de față, noi riscăm acum să găsim o soluție pe termen scurt, luând niște bani prin vânzarea acestor locuințe, dar distrugem lanțul acesta pe care cu greu l-am construit, pentru că aceste case care trebuiau să rămână disponibile, în continuare, pentru închiriere, pentru cei foarte tineri, care nu aveau niciun fel de șansă altfel de a obține o locuință, ei le vor închiria, le vor bloca, și se întâmplă cum se întâmplă și cu locuințele sociale, din care nu se mai mută după aceea cei care le-au primit pentru un scop bine determinat. Facem exact aceeași greșeală.

Am vrut să vă atrag atenția asupra acestui aspect. Vă repet, nu sunt un cunoscător al mecanismului care a determinat acest proiect, dar am vrut numai să ridic aceste rezerve pe care, cred că, în sfârșit, colegii mei, în cadrul comisiilor, aceste riscuri le-au evaluat cu seriozitate și sper să nu facem o greșeală, să distrugem acum un mecanism care mai curând ar trebui dezvoltat, amplificat, putem să încurajăm proiectul "Prima casă", ca o continuare a acestui proiect ANL, de închiriere, pentru un alt segment de tineri, cu un alt segment de resurse financiare.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții în cadrul dezbaterilor generale din partea grupurilor parlamentare? Nu sunt.

Punctul de vedere al Guvernului, vă rog.

Domnul Barna Tanczos (secretar de stat, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii):

Mulțumesc, doamna președinte.

În primul rând, îmi cer scuze pentru întârziere. Am fost în clădire.

Ordonanța de urgență are două modificări sau prevede două modificări esențiale: reduce de la 3 ani la un an perioada de închiriere, după care tinerii pot achiziționa aceste locuințe, pe de o parte; pe de altă parte, permite, printr-o formulă de calcul, stabilirea unui preț corect pentru aceste apartamente, astfel încât, din fondurile obținute, Guvernul sau ANL-ul să poată reîntregi fondul de locuințe. Această valoare este valoarea de înlocuire stabilită printr-o formulă de calcul, prin ordonanță de urgență. Această valoare acoperă exact prețul de înlocuire, costurile de construcție actuale ale unor locuințe care, în urma vânzării celor care au fost închiriate deja, vor fi puse la dispoziția tinerilor, conform legii.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Nemaifiind alte intervenții, și nici amendamente, urmează votul final pe acest proiect.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 25 iunie 2019, 0:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro