Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 mai 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.62/27-05-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 17-05-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 mai 2011

11. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.22/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, instalațiilor de ridicat și a aparatelor consumatoare de combustibil (PL-x 734/2010). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 734/2010

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Vă rog să urmăriți acum Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.22/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, a instalațiilor de ridicare și aparatelor consumatoare de combustibil.

Din partea inițiatorului, domnul secretar de stat Constantin Stafie.

Vă rog, domnule ministru, poziția Guvernului, scurt și la obiect. Vă rog.

Domnul Claudiu Constantin Stafie:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.64/2008, constituind, totodată, temeiul legal pentru înființarea Companiei Naționale pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune, prin divizarea Inspecției de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat în societate comercială pe acțiuni de interes național, având ca acționar unic statul român, care va funcționa sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri.

Având în vedere cele menționate anterior, a rezultat necesitatea revizuirii cadrului de reglementare în scopul eliminării conflictului de interese identificat la nivelul ISCIR, ca urmare a faptului că această instituție este implicată direct atât în elaborarea reglementărilor prescripțiilor tehnice, cât și în aplicarea acestora.

Față de cele prezentate mai sus, propunem adoptarea acestui act normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Din partea comisiei sesizate în fond, distinsul nostru coleg Iulian Iancu, cu raportul comisiei.

Domnule președinte, vă ascultăm cu maximă atenție.

Domnul Iulian Iancu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vă aduc la cunoștință că avem în discuție o ordonanță extrem de importantă și sper ca la dezbateri generale să pot să vă dau mai multe detalii. Până atunci, aș vrea să vă subliniez faptul că, în conformitate cu prevederile art.95 și art.115 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată spre dezbatere și avizare în fond, în procedură de urgență, cu actul normativ, respectiv Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.22, menționat anterior, care face referire la o modificare și completare a Legii nr.64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, instalațiilor de ridicat și aparatelor consumatoare de combustibil, făcând posibilă înființarea Companiei Naționale pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune, prin reorganizare și divizarea ISCIR.

În cadrul comisiei au fost mai multe dezbateri, au fost invitați toți factorii de resort, începând de la minister până la cei din mediul de afaceri vizați și reprezentanții ISCIR-CNCIR.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei propun plenului aprobarea, cu majoritate de voturi, - majoritatea, evident, a puterii -, cu amendamente admise și amendamente respinse.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Din partea grupurilor parlamentare, dacă dorește cineva să ia cuvântul?

Domnule deputat, vă rog să faceți calea întoarsă, pentru a exprima poziția grupului și vă rog să fiți la fel de concis și la fel de scurt.

Domnul Iulian Iancu:

O să fiu și foarte scurt.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am încercat și în comisie, încerc și acum și vreau să le spun colegilor că nu este nicio notă de răutate în demersul meu.

Noi aici vedem un demers realizat de către o grupare care a dorit să separe o parte din activitățile ISCIR, care este un reglementator într-o zonă extrem de sensibilă - cea a instalațiilor sub presiune, a instalațiilor de ridicat, a conductelor sub presiune, care vizează de la lifturi, macarale, până la Centrala Nucleară de la Cernavodă.

Această activitate a fost separată, grație intervenției Guvernului, printr-o ordonanță de urgență.

Ce s-a spus la vremea respectivă, ca urmare a solicitării unui punct de vedere de la Consiliul Concurenței? Că nu este în conformitate cu directivele europene să realizezi un singur actor într-o nouă piață, ci că este obligatoriu să realizezi o piață în prealabil, după care să dai voie actorilor să joace pe acea piață.

La vremea respectivă, Guvernul a motivat că dorește acest lucru doar pentru 10 luni, timp în care se formează și piața, și actorii vor putea evolua în consecință.

Despre ce vorbim: despre expertiză de cea mai înaltă calitate în certificarea, autorizarea, licențierea unor activități de securitate și siguranță maximă. Nu poți, în 10 luni, să ai acești experți, cu alte cuvinte, peste noapte.

Și, în consecință, ce s-a întâmplat? În cadrul comisiei, s-a solicitat prelungirea termenului cu 3 ani. Adică astăzi, în urma documentelor prezentate la comisie, am putut constata că reglementatorul, pe aceeași adresă, împreună cu actorul din așa-zisa piață, semnează documente, au dat cu dedicație toată piața unui singur actor, i s-a dat un sediu, s-a transferat personalul, în marea majoritate cu forța, mulți nu au vrut să plece la această nouă entitate formată artificial, li s-au majorat salariile de vreo patru ori, li s-a majorat tariful prestațiilor de câteva ori. Ca atare, aceia dintre dumneavoastră care aveți în firmele dumneavoastră macarale sau locuiți la bloc și folosiți liftul să știți că aveți prețul de 4 ori mai mare, ca urmare a acestui demers. Și piața tot nu s-a realizat și, cu alte cuvinte, vedem că și astăzi se recurge la manevra de a fi repede trecut, probabil profitându-se de numărul deputaților prezenți astăzi în sală.

De la un capăt la altul este împotriva normelor europene, este împotriva concurenței și Legii concurenței din această țară și creează un abuz care este cu dedicație, că, dacă ne uităm, director general este fratele președintelui Curții Constituționale, domnul Zegrean.

Și atunci când le-am spus colegilor despre toate aceste lucruri și despre aceste conotații și am rugat să aibă decența să creăm piața, iar acest actor înființat de dumnealor să poată evolua ulterior într-o piață, piață reală, nu au fost de acord. Ba, mai mult, astăzi se forțează nota și, în regim de urgență, se dorește a se duce la bun sfârșit acest tip de abuz.

Cred că este o greșeală și cred că nu este târziu pentru o discuție atât de deschisă, transparentă, să întoarcem ordonanța la comisie și să recurgem la demersurile în conformitate cu Legea concurenței și cu Directivele Europene.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Adomniței, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Domnul Cristian Mihai Adomniței:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vreau, înainte de toate, să vă felicit personal pe dumneavoastră pentru reușita din acest weekend. Era momentul când să spuneți mulțumesc...

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule ministru.

Domnul Cristian Mihai Adomniței:

...pentru că vreau să continui și să vă spun că puterea nu înseamnă nimic sau înseamnă rău, dacă nu este dublată și de responsabilitate. Este exact cuvântul-cheie pe care domnul ministru Iulian Iancu l-a rostit mai devreme și eu voi continua ideea deschisă de Domnia Sa, în ceea ce privește ISCIR și CNCIR, noua entitate economică creată de Ministerul Economiei prin ordonanța Guvernului Boc.

Domnule președinte, fac apel atât la responsabilitatea pe care o aveți, cât și la libertatea pe care a câștigat-o liderul de grup, domnul Mircea Toader, membru de bază în Comisia pentru industrii și servicii, pentru a judeca drept acest act normativ.

Ce s-a întâmplat? Înaintea apariției Ordonanței Guvernului exista ISCIR-ul, autoritatea de reglementare în domeniul instalațiilor de ridicat și sub presiune.

Vreau să mai menționez o dată importanța acestei autorități față de alte autorități din România. În măsura în care lucrurile merg prost aici, mor oameni striviți de lift, în exploziile cazanelor, centralelor termice, în cedări ale instalațiilor de ridicat gen macarale.

Acest obiectiv, această autoritate este foarte importantă. Ea a fost divizată prin ordonanța care este în vigoare, a fost înființată o companie care realizează activitățile supuse reglementării ISCIR-ului, ISCIR-ul, din autoritatea puternică, inițială, a rămas doar una foarte mică, CNCIR-ul este cel care devine puternic în România. Numai că, prin monopol dat de stat prin această ordonanță, prin ordonanța aprobată și apoi ce avem acum, aici, CNCIR-ul strivește orice companie din România care, până acum, sub autorizare ISCIR, făcea acele verificări.

Inițial, Guvernul a spus că această situație de monopol clar creată de stat pentru CNCIR va dura doar 10 luni, după cum v-a explicat domnul ministru Iancu. Prin această lege, Guvernul așa-intitulat de dreapta care, prin urmare, este împotriva oricărui monopol, vrea să prelungească monopolul de la 10 luni la trei ani. Aceasta este esența acestui act normativ.

Și încă o dată vin și spun: dacă prima decizie, până la urmă, s-a dovedit și se dovedește și va fi foarte clar una proastă, nu este niciun motiv să persistăm în această greșeală.

Dacă vreți să știți adevărul gol-goluț, recunoscut în lucrările de la comisie de către președintele Zegrean și colegii Domniei Sale, motivul înființării CNCIR acum un an de zile a fost unul pur mercantil, pentru salarii. A fost exact perioada în care Guvernul Boc, cu înțelepciune, de data aceasta, a limitat câștigurile președinților de autorități și de companii. Era exact cazul persoanei respective, pentru a-și cvadrupla salariul, s-a inventat această companie, care, precum celelalte companii din subordinea Ministerului Economiei, nu mai sunt subiect de limitare de salariu.

Totul a fost... această distorsiune și lovire a pieței a fost doar pentru ca niște persoane, colegi de partid cu unii din această sală, să poată să primească salariile mai mari. Și noi toți acum stăm și ne străduim să găsim o rezolvare.

Una dintre rezolvări este, dacă tot ați făcut-o, atunci să-și facă treaba în perioada pe care ați dat-o inițial, de 10 luni, adică să respingeți cel puțin articolul din acest proiect de lege care dă dreptul la trei ani, pentru că a fost la articol propus și adoptat în comisie de către cei de la putere. Ca să nu mai intrăm în discuția de bază, de ce ați făcut această companie...

Eu vă mulțumesc.

Am încercat să dau câteva detalii despre ce s-a întâmplat și de ce pe fond aceasta este o decizie extrem de proastă, care, încă o dată spun, poate costa vieți.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc.

Mai dorește cineva să ia cuvântul? Dacă nu, trecem la dezbaterea pe articole.

Vă rog să urmăriți raportul comisiei sesizate în fond.

Domnul Dușa, pe procedură.

Domnul Mircea Dușa:

Domnule președinte, înainte de a trece la dezbaterea pe articole, s-a făcut o propunere de la acest microfon să se retrimită la comise.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Vă cer scuze pentru această scăpare.

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere către comisia sesizată în fond a acestui proiect de lege.

Vă rog să votați.

53 de voturi pentru, 51 împotrivă, două abțineri, insuficiente pentru a trimite proiectul de lege către comisia sesizată în fond.

Voci din sală:

Pentru ce?

Domnul Ioan Oltean:

Păi, pentru că sunt 51 de voturi împotrivă și sunt două abțineri. Și sunt 53.

Intrăm în dezbaterea pe articole a proiectului de lege.

Dacă la nr.crt.1 sunt observații?

La nr.crt.2?

La nr.crt.3?

4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15? Pozițiile 16, 17, 18, 19, 20, 21?

Domnule Iancu, îmi cer scuze. Da, la poziția 22, domnul președinte Iulian Iancu. Vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Încerc un ultim demers. Pentru că se dorește a funcționa separat în această companie eu cred că, până la formarea pieței, așa cum ar fi firesc în acest domeniu, acest CNCIR să funcționeze ca departament, și nu companie distinctă, la același nivel de salarizare, cu atribuțiuni distincte și același nivel de tarifare, regim de tarifare, respectiv aprobare prin hotărâre de guvern, la propunerea Ministerului Economiei și Ministerului Finanțelor. Drept pentru care amendamentul sună în felul următor: "Până la realizarea condițiilor de piață pentru funcționarea noii companii create, CNCIR, aceasta va funcționa ca departament în cadrul ISCIR, având același regim de salarizare și același nivel de tarife cu cel aprobat pentru ISCIR, urmând ca funcționarea, ca entitate separată, să aibă loc odată cu crearea condițiilor de funcționare a unei piețe libere și concurențiale în acest domeniu, la data și în condițiile prevăzute de lege".

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi, avem acest amendament și în raportul la Capitolul "Amendamente respinse".

Domnul Mircea Toader. Vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Voiam să vă spun că nu putem să aprobăm asemenea amendament. Deja este ordonanță, deja e funcțional, deja e toată structura organizată, să ne întoarcem... ca departament, tot ce s-a făcut până acum, înseamnă că pierdem esența acestei ordonanțe, de deschidere a pieței, pe acest segment.

Domnul Ioan Oltean:

Domnul Mircea Dușa. Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră amendamentul prezentat de către domnul deputat Iulian Iancu.

Vă rog să vă exprimați prin vot.

61 de voturi împotrivă, 51 pentru, două abțineri, insuficiente pentru adoptarea amendamentului.

La poziția 23, dacă sunt amendamente? Dacă nu sunt, raportul a fost analizat. Proiectul rămâne la vot final.

Este ora 12,04. Ședința se închide.

Domnul Mircea Dușa:

Domnule președinte, având în vedere că se pare că, din nou, nu va fi vot final astăzi și că avem peste 100 de proiecte de lege pe ordinea de zi, eu v-aș face propunerea să prelungiți programul de dezbateri generale până la ora 15,00, astfel încât cele 100 de proiecte de lege să fie dezbătute în această procedură și să și parcurgem acele proiecte de lege pe care am dorit să le aducem în față pe ordinea de zi.

Dacă ați dori să munciți, că de vreo trei săptămâni nu prea muncim!

Domnul Ioan Oltean:

Domnul deputat Mircea Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Sunt de acord cu domnul Dușa, să prelungim programul, dar nu până la ora 15,00, fiindcă, totuși, niciodată nu am prelungit peste ora 13,00. Vă rog să fiți de acord să prelungim până la ora 13,00 și putem să intre în dezbatere cât mai multe proiecte de lege.

Domnul Ioan Oltean:

Am să supun votului dumneavoastră propunerile în ordinea în care s-au făcut.

Prima propunere, a domnului Mircea Dușa, de prelungire a programului, până la ora 15,00. O să vă rog să votați toți cei care doriți să munciți. Da. Întrecere interesantă.

52 de voturi pentru, 56 împotrivă, trei abțineri. Propunerea nu a fost adoptată.

Revenim și supun votului dumneavoastră propunerea domnului Mircea Toader și cei care doresc să muncească mai puțin să se exprime acum.

53 de voturi pentru, 50 împotrivă, 4 abțineri.

Nici această propunere nu a trecut.

Domnul deputat Ovidiu Ganț. Vă rog.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Doresc să vă prezint motivația votului Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Este pentru a nu știu câta oară când ședința de plen începe cu 45-50 de minute întârziere. Este o crasă lipsă de respect față de programul Camerei Deputaților și față de deputații prezenți la lucrări, la ora 10,00, conform programului.

În consecință, nu suntem de acord cu propuneri stahanoviste de a prelungi programul de dragul de a munci, în contextul în care am fost prezenți la ora 10,00 și am dori să muncim conform programului.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc. Vreau doar să vă precizez.... Da. Domnul deputat Márton Árpád.

Înainte însă îngăduiți-mi să fac următoarea precizare: că la ora 10,00 erau în sală 7 deputați, la 10 și 10, când am ajuns în sală, erau 22 de deputați. Din motive care nu pot fi imputate președintelui de ședință, ședința a început la ora 10,45.

Vă rog să aveți în vedere și acest lucru și responsabilitatea să cadă nu numai în sarcina celui care conduce ședința, ci și în sarcina celor care trebuie să fie prezenți în sală.

Domnule deputat, vă rog să interveniți.

Domnul deputat Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Totuși, eu vă solicit o oarecare responsabilitate când faceți argumentări, pentru că poate cei care vă ascultă nu știu că de la ora 2,00 avem program în comisii. Deci oricum vom lucra de la ora 2,00, dacă am fi prelungit activitatea din plen până la ora 3,00 sau la o altă oră, aceasta ar fi dus la ideea că săptămâna aceasta, marți după-masa, nu s-ar fi lucrat în comisii și nu s-ar fi dat avizele necesare pentru rapoarte la sumedenie de legi care trec tacit pe lângă noi, ca acceleratul.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Programul de astăzi include la ora 14,00 activitate în comisiile sesizate în fond. Sigur că, dacă s-ar fi acceptat programul până la ora 15,00, în mod automat trebuia să prelungim, să amânăm și ora de începere a ședințelor în comisii.

Dată fiind această situație și netrecând niciuna dintre cele două propuneri, ne oprim aici cu ședința consacrată dezbaterilor în plen a proiectelor înscrise pe ordinea de zi.

Ne revedem la ora 12,30. La 12,30, ne revedem aici, conform programului, pentru votul final.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 16 iulie 2019, 1:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro