Attila Korodi
Attila Korodi
Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-06-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 24-05-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.2 Korodi Attila - declarație politică cu referire la Legea educației;

 

Domnul Adrian Năstase:

  ................................................

Are cuvântul domnul deputat Attila Korodi.

Domnul Korodi Attila:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor,

Nu a trecut foarte mult timp de când adoptarea Legii educației a generat numeroase dezbateri. În luna decembrie, chiar aici, în Parlament, v-am recomandat ca în spiritul zilei de 1 Decembrie să vă luați un răgaz și să reflectați la posibilitatea de a redeveni comunitatea care a adoptat Proclamația de la Alba Iulia.

Am crezut atunci și cred și acum că numai așa poate România să fie cu adevărat parte a comunității europene. Am spus că istoria noastră ne definește, iar 1 decembrie 1918 - Proclamația de la Alba Iulia - este un moment de maximă importanță în istoria românilor, un moment de care toți românii sunt mândri.

Am specificat și atunci, specific și acum că Legea educației este o lege europeană, o lege pe care, sunt sigur, că Adunarea Națională de la Alba Iulia ar fi votat-o fără nicio problemă. Și, da, ați demonstrat, am demonstrat anul trecut că suntem și acum aceeași comunitate din 1918, care își respectă popoarele conlocuitoare, o comunitate conștientă de valorile, de cultura și de tradițiile sale, care nu are nevoie să fie comparată cu alte popoare sau să se raporteze într-un mod nefericit la un inamic creat ca să se definească. Poporul român și-a arătat adevărata față, cea europeană, cea din 1918, atunci când Parlamentul a adoptat Legea educației.

Dar astăzi ne găsim din nou într-o conjunctură nefericită. Am câteodată impresia că în loc să mergem înainte noi mergem înapoi. Nu înțeleg cum un popor atât de puternic ajunge, periodic, să nu-și mai respecte popoarele conlocuitoare și să-și pună sub semnul întrebării propriile sale decizii.

Am considerat adoptarea Legii educației o mare reușită, iar doar după câteva luni, la inițiativa unui parlamentar, a trecut tacit prin Camera Deputaților o propunere legislativă potrivit căreia se elimină din Legea educației prevederile privind obligativitatea predării istoriei și geografiei în limbile minorităților naționale.

Inițiativa legislativă a fost adoptată tacit deoarece termenul stabilit pentru dezbatere și vot final a fost depășit.

Camera Deputaților este primul for sesizat cu acest proiect, Senatul fiind Camera decizională.

Doamnelor și domnilor,

Cred că este foarte important să vă gândiți, să ne gândim cine vrem să fim. Vreți să fiți o națiune puternică, care-și tratează popoarele conlocuitoare cu respect și care nu-și schimbă deciziile luate la fiecare două luni, vreți să fiți comunitatea de care toți cei care au fost prezenți la Alba Iulia și au adoptat Proclamația ar fi mândri sau vreți să fiți poporul care are nevoie de niște dușmani creați, de fapt, inexistenți, ca să se definească?!

Pentru un elev aparținând unei minorități naționale este imperios necesar să învețe în limba lui maternă. La fel de important este să învețe foarte bine limba țării în care trăiește și să cunoască tradițiile, valorile și cultura acestei țări. Dar dumneavoastră știți asta, cu toții.

Oare ce o să învețe despre forurile decizionale ale acestei țări un elev care, până la urmă, își dă seama că i-a fost dată posibilitatea să învețe istoria și geografia în limba sa maternă, iar doar după câteva luni această posibilitate i-a fost luată de aceeași oameni?! Ce mesaj dorim să transmitem elevilor și părinților? Că suntem o comunitate, o țară conștientă de valorile sale, care știe că diversitatea, de fapt, ne face mai puternici? Sau că suntem o comunitate, o țară atât de slabă, căreia îi este frică de tot ceea ce este nou, de tot ce este altfel?

Cred că știm cu toții răspunsul. Cred că suntem cu toții de acord de greșeala făcută în momentul în care inițiativa legislativă a colegului nostru a fost adoptată de Camera Deputaților.

Și sunt sigur că putem să ne unim forțele și să împiedicăm adoptarea acestei inițiative legislative în Senat și să dovedim, prin urmare, că suntem cu adevărat o țară puternică, cu valori europene.

Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 17 iunie 2019, 20:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro