Ioan Stan
Ioan Stan
Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2019 (comună)
12-06-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 24-05-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.42 Ioan Stan - "După faptă și răsplată";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ioan Stan:

La fel de știut ca "după faptă și răsplată" este adevărul că orice muncă trebuie plătită. Definirea "faptelor" ce-și așteaptă răsplata este puțin mai greu de făcut. Interpretările subiective ale conceptului de "faptă" ar trebui să fie asumate cu răspundere iar "răsplata" să se facă din buzunarul beneficiarului, și nu din buzunarul statului, adică acela în care se varsă, ca în eterna mitologică pedeapsă a Danaidelor, taxele, impozitele și ce alte biruri mai plătim noi ăștia, muritorii de rând, prin "bunăvoința" guvernanților.

Căci fără fund, ca și butoiul pe care sus-numitele omorâtoare de soți au fost condamnate să-l umple, pare și acest buzunar comun pe care poporul trebuie să-l sature și care, la cererile aceluiași popor, este mereu gol, și căruia i se mai spune și "buget".

Iar dacă deja vă sâcâie întrebări în legătură cu îndrăzneala de a vă solicita atenția asupra mitologiei elene, dați-mi voie să mă explic.

Ministerul Dezvoltării și Turismului, animat de ambiția de a realiza ceea ce ministerul specializat în treburile infrastructurii nu fusese în stare ani în șir, propunea un program de reabilitare și modernizare a 10.000 de kilometri de drumuri județene și/sau de interes local. Fiind vorba de o investiție de circa 4 miliarde de euro, deși a primit una din cele mai mari alocări bugetare la prima împărțire din acest an a banului public, Ministerul ambițios propunea ca soluție de finanțare a investiției împrumutul firmelor realizatoare la bănci, demararea lucrărilor pe cheltuiala acestora, urmând ca statul să plătească încă neștiutele costuri finale, prin anul 2013.

Conștientizând că în anul de grație 2013 există șanse serioase ca actualii gestionari ai banului public să nu se mai afle la guvernare, iar răspunderea decontării afacerilor demarate de ei să cadă în sarcina altora, în timpul scurs de la anunțarea acestui program nu prea s-au îngrămădit firme doritoare de așa contracte. Mai ales că este cunoscută promptitudinea cu care statul și-a plătit datoriile în ultimii ani. Promptitudine căreia i se datorează multe din falimentele înregistrate în rândul agenților cu activitate în domeniu.

Cu alte cuvinte, exista șansa ca bunătate de Program să fie tratat cu refuz, vorba veșnic contemporanului Caragiale.

Numai că Ministerul ambițios nu s-a lăsat!

Fix a doua zi după Convenția partidului portocaliu, încă gâfâind după efortul făcut pentru a-și promova ministrul și în conducerea partidului, Ministerul nostru anunță lansarea Programului cu pricina, într-o formă ce-i drept "îmbunătățită".

Adică, doamnelor și domnilor, nu ne mai aruncăm la 4 miliarde de euro, ci ne strecurăm deocamdată într-o trăistuță de un miliard de euro (trăistuța poate fi bucovineană, nu numai decât Vuitton).

Nu mai pretindem firmelor amatoare de colaborarea cu statul la construirea de drumuri și șușăle să lucreze pe banii lor, că le-o plăti statul când o avea.

Acești bani nu mai trebuie să fie împrumutați de firmele care câștigă licitația, din câte se pot înțelege din anunțurile oficiale ale ministerului, ci vor fi plătiți din economiile Ministerului Dezvoltării și Turismului.

Ce ne-am mai putea dori? Este absolut lăudabil un astfel de demers! Nici cel mai cârcotaș dintre cârcotași n-ar putea avea ceva de criticat! Adică să faci tu economii la vreme de criză și să le dăruiești pentru drumurile patriei mi se pare chiar minunat! Cu atât mai lăudabil dacă reabilitarea începe cu drumurile care leagă drumuri naționale, localități importante, și cu șoselele ce duc spre obiective economice sau turistice de interes, așa cum ne asigură același minister.

Chiar dacă n-am ști cum s-au cheltuit banii publici pentru construcția și reabilitarea infrastructurii în anii portocalii, și tot ne-am întreba - chiar așa? A doua zi după realegerea celui mai iubit, vreau să zic după reconfirmarea domnului Boc în funcția de președinte al PDL?

Fix a doua zi după Convenție se pune în mișcare Programul de miliarde de euro pentru reabilitarea unor drumuri de la marginea civilizației! Asta în timp ce România nu are o autostradă care să lege măcar Capitala de mare sau de munte, că de Ploiești nici nu mai vorbim! Și tot în același timp în care avem câteva mii de alte proiecte începute și abandonate, unde se pierd în fiecare zi sute și milioane de euro!

Care este rațiunea pentru care guvernanții consideră oportun să lanseze alte șantiere, mai ales în zone în care rolul lor în dezvoltarea economiei și infrastructurii este evident minor. Care este interesul pentru acest plan, plătit oricum ar fi, tot de noi, altul decât unul dictat de interese de clanuri, grupuri de afaceriști conectați la partid și politică?

Nici cu maximum de efort de naivitate, bunăvoință și credulitate nu putem să nu remarcăm strania coincidență prin care a doua zi după votul pro Boc se face un adevărat decont către primarii PDL din teritoriu pentru meritul de a fi votat după sfaturile și atenționările prezidențiale!

Ce altă rațiune ar putea fi luată în considerare pentru decizia de a asfalta un drum pe care circulă când și când câte o căruță, în schimbul modernizării drumurilor europene sau a finalizării unei autostrăzi?

Cum spuneam "după faptă și răsplată"!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 iunie 2019, 9:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro