Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 20 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.99/30-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 20-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 20 septembrie 2011

3. Prezentarea propunerii primului-ministru privind completarea structurii și componenței Guvernului, adoptată prin Hotărârea Parlamentului nr.14/2011 privind completarea structurii și componenței Guvernului.

 

Domnul Mircea-Dan Geoană:

  ................................................

Intrăm în primul punct al ordinii de zi - propunerea primului-ministru privind completarea structurii și componenței Guvernului României.

Pentru prezentarea acestei propuneri, îl invit la microfonul plenului reunit al Parlamentului României pe domnul prim-ministru Emil Boc.

Domnule prim-ministru, aveți cuvântul. (Aplauze.)

Domnul Emil Boc (prim-ministrul Guvernului României):

Domnule președinte al Senatului,

Doamnă președinte a Camerei Deputaților,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Distinși colegi membri ai Guvernului,

Doamnelor și domnilor,

Mă prezint în fața dumneavoastră pentru a face o propunere de modificare a structurii Guvernului, prin înființarea Ministerului Afacerilor Europene.

De asemenea, propunerea pentru ministrul afacerilor europene este domnul Leonard Orban, avizat ieri de comisiile de specialitate ale Parlamentului.

Fac precizarea din start, că această solicitare pe care o adresez plenului reunit al celor două Camere ale Parlamentului se bazează pe art.85 alin. (3) din Constituția României.

În consecință, nu fac obiectul modificării structurii și componenței Guvernului celelalte ministere și ceilalți membri ai Guvernului, prevăzuți în Hotărârea Parlamentului nr.39/23 decembrie 2009 pentru acordarea încrederii Guvernului, cu modificările și completările rezultate din aplicarea art.85 alin. (2) din Constituția României.

De ce un minister al afacerilor europene? Acest minister își propune să coordoneze două domenii de politică fundamentală: politica absorbției fondurilor europene și politica afacerilor europene.

Fac precizarea, pe componenta care ține de absorbția fondurilor europene, acest minister va coordona structurile care au atribuții în gestionarea fondurilor europene. În fapt, ministerul va avea în interior două componente majore: acis - autoritatea de coordonare a instrumentelor structurale - și departamentul de afaceri europene.

Celelalte structuri acreditate în raporturile cu Uniunea Europeană rămân acolo unde ele sunt, adică autorități de management, organisme intermediare, autoritate de certificare și plăți. Nu se modifică aceste lucruri, pentru că ele sunt acreditate în raporturile cu Uniunea Europeană, iar schimbarea acestora ar presupune un blocaj de cel puțin 6 luni în absorbția fondurilor europene, pentru o reacreditare suplimentară.

De ce este nevoie acum de un impuls suplimentar în materia absorbției fondurilor europene? Este nevoie din două motive: în primul rând, pentru anul următor absorbția fondurilor europene rămâne unul dintre motoarele principale ale creșterii economice, alături de investiții.

De ce spun asta acum? Pentru că România, în acest moment, stă bine la capitolul depunerii de proiecte europene, de proiecte aprobate, precum și de contracte sau decizii de finanțare semnate. Acum este momentul decisiv pentru ca aceste resurse europene să aducă plusvaloare în economia românească și să modernizeze statul român, prin implementarea efectivă a acestor proiecte europene.

Și am să vă dau câteva exemple: în acest moment, există proiecte europene pe fondurile structurale depuse în valoare de 56 miliarde euro. Deci, la acest capitol stăm foarte bine, având în vedere că fondurile de coeziune sunt doar de 19 miliarde de euro, sunt proiecte depuse în valoare de 56 miliarde de euro.

Sunt aprobate, în acest moment, proiecte pe fondurile structurale în valoare de 21 de miliarde de euro. Deci, deja avem o valoare totală aprobată de 21 de miliarde de euro.

Ceea ce se întâmplă de aici încolo este următorul lucru: în acest moment au fost semnate contracte în valoare de 14 miliarde de euro. Deci, aceasta înseamnă că s-a depus proiectul, s-a aprobat, s-a făcut licitația, s-a finalizat licitația, s-a semnat contractul și este în implementare. Aici este marea problemă pe care o avem în momentul de față și unde avem nevoie de sprijinul și intervenția dumneavoastră pentru a putea coordona mai bine atât autoritățile de management din cadrul ministerelor, cât și pentru a întări relația cu autoritățile de implementare a fondurilor europene, autorități care în esență sunt primăriile, consiliile județene sau agenții privați, în funcție de specificul fondurilor europene. Spun aceasta pentru că, în momentul de față, avem în implementare 14 miliarde de euro, iar aici avem nevoie de impulsul suplimentar, prin înființarea Ministerului Afacerilor Europene, care să coordoneze acest proces de implementare a fondurilor.

Spun aceasta pentru că votul dumneavoastră de astăzi va fi extrem de important pentru sprijinirea primarilor din România, indiferent de culoarea politică, să-și poată implementa proiectele europene, așa cum am spus, în valoare de peste 14 miliarde de euro.

Pentru aceasta, propunerea pe care o facem este cu un om care răspunde la două calități, în primul rând expertiza profesională în domeniu, incontestabilă, în persoana domnului Leonard Orban, și în al doilea rând, persoana care are legătura cu Uniunea Europeană la Bruxelles, pentru a putea să ajute România într-un moment important al absorbției fondurilor europene, să nu avem probleme cu pierderea banilor europeni.

Deci, acest vot pe care vi-l solicităm astăzi este un vot în interes național, pentru completarea structurii Guvernului, pentru a avea un nou minister, astfel încât să putem îmbunătăți gradul de implementare al absorbției fondurilor europene. Spun aceasta pentru că până la sfârșitul anului viitor avem nevoie de un proces accelerat de implementare efectivă a acestor fonduri europene. Pentru că nu este suficient să depui proiectul, să-l aprobi, să faci licitația, este important să se lucreze, să se trimită facturi care să se plătească, după care se trimit la Uniunea Europeană și vin de acolo rambursările efective. Aici, la acest capitol, avem nevoie de un efort suplimentar. Acest efort suplimentar poate fi asigurat prin înființarea Ministerului Afacerilor Europene.

În consecință, doamnelor și domnilor, vă solicităm să ne acordați votul dumneavoastră pentru a completa structura Guvernului cu un nou minister, Ministerul Afacerilor Europene, și cu ministrul Leonard Orban, care să conducă acest minister și care, de asemenea, să gestioneze unitar problematica afacerilor europene, relația României cu Uniunea Europeană, printr-o structură coordonată de la nivelul Guvernului, prin intermediul unui ministru.

Vă mulțumesc tuturor! (Aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumim, domnule prim-ministru.

Aș dori să solicit unuia dintre președinții comisiilor care au efectuat audierea domnului Orban, candidat la funcția de ministru, să prezinte raportul Comisiilor reunite pentru administrație publică și afaceri europene din cele două Camere.

Domnule președinte Nedelcu... Președintele Comisiei pentru afaceri europene din Senat va prezenta raportul Comisiilor reunite pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic. Raportul este în posesia domnului președinte Nedelcu și va fi prezentat plenului reunit.

Domnul Vasile Nedelcu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisiile pentru afaceri europene din Senat și Camera Deputaților, precum și Comisiile pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic au fost întrunite ieri, 19 septembrie 2011, pentru a da un aviz comun consultativ.

În urma audierii, comisiile avizează favorabil, cu 39 de voturi pentru și o abținere candidatura domnului Leonard Orban la funcția de ministru al afacerilor europene, având în vedere că ministrul desemnat are o îndelungată și consistentă experiență în domeniu, capacitate demonstrată de a gestiona probleme de cea mai mare importanță și complexitate, atât la nivel național, cât și la nivel european, beneficiază de cunoștințe profesionale de înalt nivel, propune proiecte concrete de maximizare a absorbției fondurilor europene și este decis să perfecționeze cadrul de formare a poziției naționale de negociere a proiectele Uniunii Europene, prin implicarea corespunzătoare a Parlamentului României.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc, domnule președinte Nedelcu.

Înscrieri la cuvânt, luări la cuvânt din partea grupurilor parlamentare.

Rog, dacă există astfel de intenții? Domnul președinte Ponta, Grupul PSD. Îi rog pe ceilalți lideri să ne comunice dacă există intervenții, pentru a putea să vă dau cuvântul în ordinea înscrierii la cuvânt.

Domnule președinte Ponta. Îi rog pe ceilalți liderii să ne informeze cu privire la eventuale alte intervenții.

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați deputați și senatori,

Aș vrea să exprim poziția Grupurilor parlamentare ale PSD și în aceeași măsură poziția politică a Uniunii Social-Liberale, față de propunerea Guvernului României, o propunere care trebuie tratată serios, pentru că privește o problemă extrem de gravă cu care se confruntă Guvernul României și cu care se confruntă România în ansamblu, și anume: procedura, sistemul, performanțele sau neperformanțele absorbției de fonduri structurale.

Aș vrea să exprim, în primul rând, poziția noastră de fond și imediat să ridic o problemă de procedură la care, sunt convins, juriștii puterii ne vor da răspunsul corect, legal și constituțional.

Pe fond, înființarea unui minister care să coordoneze cu adevărat absorbția fondurilor structurale, să aibă capacitatea, puterea și autoritatea politică pentru a lua măsurile care nu s-au luat până în acest moment este o idee bună și trebuie salutată în acest fel. Nu poate fi, însă, o idee bună stricată, distrusă de niște gânduri mai puțin bune care se află în spatele acestei propuneri. Avem trei întrebări pentru primul-ministru, trei critici de făcut Guvernului și, evident, în baza acestora ne vom formula punctul de vedere și votul în Parlament.

În primul rând, președintele dumneavoastră, domnul Traian Băsescu, a afirmat de multe ori că miniștrii care nu au avut performanță în absorbția fondurilor europene vor răspunde, evident politic, pentru lipsa lor de performanță.

Astăzi, constatăm că nici un ministru nu se află în această situație. Deci, ori înțelegem că lucrurile merg foarte bine - și atunci nu mai trebuie înființat un nou minister - ori înțelegem că noul minister și domnul Orban, un tehnocrat liberal, cu legături ideologice și chiar de sânge în familia Partidului Național Liberal, va fi pus doar ca un paravan pentru miniștrii care nu au reușit până în acest moment să aibă performanță în domeniul absorbției fondurilor europene. Sunt convins că era absolut necesar, de data aceasta, iată, chiar și eu vă îndemn, să respectați solicitarea directă a președintelui dumneavoastră, domnul Băsescu, de a-i sancționa pe miniștrii care nu au avut performanță, după care, sigur, să veniți cu înființarea unui minister.

A doua critică de fond se referă la atribuțiile pe care noul ministru, în măsura în care va fi votat, le va avea. Din păcate, domnul Orban va fi un ministru nu doar fără portofoliu, ci fără atribuții. Un nou ministru pe care-l aducem într-un Guvern din păcate neperformant, fără nici un fel de instrument legal, procedural politic, prin care să o roage politicos pe doamna ministru Udrea sau pe doamna ministru Boagiu sau să-l roage pe domnul ministru Igaș sau pe noua ministră a muncii, doamna Sulfina Barbu, să facă ceea ce n-au făcut până acum. Domnul Orban va merge, probabil, la Bruxelles, va ridica din umeri și va spune că nu depinde de domnia sa, depinde de primul-ministru și de miniștrii implicați.

Am fi susținut înființarea unui minister și viitorul Guvern al Uniunii Social-Liberale va avea în componența sa un asemenea minister, dar cu atribuții foarte clare și cu pârghii prin care obligațiile pe care România și le-a asumat față de Uniunea Europeană pot fi cu adevărat puse în practică. Nu un ministru de sacrificiu, pentru a ascunde în spatele său nerealizările altor miniștri mult mai puternici, evident, și politic și instituțional.

A treia critică sau a treia întrebare se referă la ce măsuri propune Guvernul României pentru a îndepărta principalele motive pentru care România este un codaș absolut la absorbția fondurilor europene? Există din partea Guvernului României proceduri mai puțin birocratice prin care să reușim să accelerăm absorbția fondurilor europene? Nu există, din păcate! Dacă Guvernul le va adopta, chiar și noi, opoziția, le vom sprijini. Există din partea Guvernului României intenția clară, transpusă într-un act normativ, prin care TVA-ul să nu fie rambursat doar la finalul proiectului, blocând practic foarte multe proiecte în derulare, ci pe măsură ce se desfășoară acest proiect? Nu există! Și dacă Guvernul va veni cu această propunere, o vom susține.

Există din partea Guvernului un angajament de a asigura cofinanțarea nu doar pentru autoritățile care aparțin puterii sau pentru primarii care semnează alături de proiectul european și adeziunea la PDL sau la "partidul copil" al PDL-ului, format în Parlament care să ia primari de la opoziție? Din păcate, nu există! Vă dau un singur exemplu, și dacă primul-ministru va dori vom prezenta 10, 20, 50 de exemple. Există un municipiu în județul Argeș în care primarul PSD a accesat un fond european, extrem de important pentru dezvoltarea municipiului, reprezentanții PDL din județul Argeș, domnul senator Mircea Andrei și viitorul candidat la deputăție i-au spus foarte clar: "Îți vom contesta proiectul, până când îl pierzi, dacă nu treci la PDL!". Același lucru se întâmplă... Mă rog, îl apreciez pe domnul Mircea Andrei că nu l-a trimis la UNPR pe primarul respectiv. Același lucru se întâmplă în toate județele din România. Există aceste garanții din partea Guvernului, că fondurile europene nu sunt doar pentru cei aflați la putere sau pentru cei care sunt dispuși să treacă la putere ca să poată să acceseze fonduri europene? Din păcate nu există și, din păcate, aceste cauze pe care eu le-am enumerat sunt adevăratele explicații pentru care România este pe ultimul loc la absorbția fondurilor europene și va rămâne așa, cu sau fără domnul Orban ministru de fațadă într-un domeniu în care nu va avea nici un fel de atribuție.

Acestea sunt motivele de fond pentru care Uniunea Social-Liberală și pentru care membrii Grupurilor reunite ale PSD nu vor vota această propunere. Este păcat că o idee bună, din motive politicianiste, din motive de luptă de putere internă în arcul guvernamental nu poate să fie pusă practică. Îmi asum, în numele Uniunii Social-Liberale, că un minister adevărat, un ministru cu puteri adevărate și cu o legislație nepolitică și nepolitizată va există în viitorul Guvern, pentru a reuși să mai recuperăm ceea ce Guvernul Boc, din păcate, nu a reușit în acești doi ani și jumătate.

Din acest motiv, Grupurile parlamentare ale PSD nu vor participa la acest vot. Îmi doresc ca dumneavoastră, cei de la putere, să fiți mobilizați, îmi doresc ca doamna președinte Anastase să nu numere voturile de data aceasta și, evident, dacă aveți numărul de 235 de voturi necesare, să puneți în practică propunerea Guvernului.

Până atunci, însă, mai vreau să ridic și o problemă de procedură. Repet, distinșii juriști ai Partidului Democrat Liberal, cei care ieri ne spuneau că e neconstituțional să-l chemăm pe Regele Mihai în Parlament, înțeleg că până astăzi a devenit constituțional lucrul acesta și felicit Parlamentul României și pe toți deputații și senatorii de la orice partid, care au votat cu mintea lor, și nu cu lipsa de minte a șefilor lor.

Am o problemă și avem cu toții o problemă, conținută chiar în scrisoarea primului-ministru. Se invocă în mod corect, de altfel, Legea nr.90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor. Dau citire celor două articole, mai jos este semnătura premierului, domnul Emil Boc.

Articolul 36: "Ministerele și miniștrii se aprobă de către Parlament, prin acordarea votului de încredere asupra programului de guvernare și întregii liste a Guvernului la învestitură".

Articolul 37: "Primul-ministru poate cere Parlamentului modificarea structurii Guvernului, prin înființarea, desființarea sau, după caz, divizarea ori comasarea unor ministere".

În astfel de situații - și vreau să vorbesc foarte rar, ca să înțeleagă și cei care nu sunt juriști - se aplică prevederile articolului 36. Deci, cel care vorbește despre acordarea votului de încredere asupra programului de guvernare și întregii liste a Guvernului.

Stimați colegi,

Înțeleg că astăzi dați un vot de încredere programului de guvernare și întregii liste a Guvernului. Dacă nu se întrunesc cele 235 de voturi, sper să dați această veste bună României, înseamnă că Guvernul este demis și putem să încercăm să construim un nou Guvern, care să se ocupe și de fonduri europene și de problemele României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc.

Domnul deputat Máté András, Grupul UDMR.

Domnul Máté András-Levente:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Grupurile UDMR de la Cameră și de la Senat va vota înființarea acestui minister și vom fi prezenți și la vot.

Vă mulțumesc mult. (Aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnul deputat Varujan Pambuccian.

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Și Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota pentru. Aș vrea să spun, însă, câteva lucruri legate de fonduri și de absorbția lor, înainte de aceasta. Și aș vrea, domnule prim-ministru, să vă sugerez un lucru care s-a făcut și în cazul SAPARD-ului și despre care s-a vorbit de la această tribună cu puțin timp înainte. Dacă vrem să accelerăm absorbția, trebuie să facem TVA-ul eligibil. Sunt, în momentul de față, impozite, ca impozitul pe venit, cotele de asigurări, sunt eligibile. Neeligibilitatea TVA-ului este una dintre frânele majore în calea absorbției. Ar trebui ca lucrul acesta să se întâmple. S-a întâmplat când a existat SAPARD-ul și după ce TVA-ul acolo a fost făcut eligibil, absorbția s-a accelerat rapid.

O a doua chestiune sunt ghidurile, neuniformitatea, impredictibilitatea anunțurilor. Toate aceste practici trebuie să se termine și sper că înființarea acestui minister se va ocupa și de aspectele acestea mai birocratice, uniformizând, simplificând, clarificând tot ce înseamnă ghiduri și hârtii care trebuie scrise fie pentru a depune proiectul, fie pentru a accesa finanțările.

Și mai trebuie încă ceva - eu sper ca acest minister să dureze, să dureze mult. Ar trebui ca planul național de dezvoltare a României să nu fie făcut doar din birou. Sunt foarte multe domenii în care în momentul acesta fondurile europene se duc pe conferințe, mese rotunde, publicitate și alte forme de tăiat frunza la câini. Și e păcat, pentru că scopul nu este doar să luăm niște bani, ci să și rămână ceva în urma lor.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc domnului deputat.

Domnul lider Toader, vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Grupurile parlamentare ale Partidului Democrat Liberal susțin propunerea Guvernului, susțin mandatarea domnului Orban cu această funcție și vom vota, în consecință, pentru.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc.

Înțeleg că nu mai sunt alte intervenții.

Domnule prim-ministru, dacă doriți să faceți câteva precizări la comentariile făcute de antevorbitori? Vă rog.

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

În primul rând, un răspuns din punct de vedere formal cu privire la procedura pe care am solicitat-o în fața dumneavoastră.

Am fost foarte explicit, încă din prima frază în care am spus foarte clar că solicitarea pe care o adresez celor două Camere ale Parlamentului este în baza art. 85 alin. (3) din Constituția României și citez: "Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziția politică a Guvernului, Președintele României va putea exercita atribuția prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru".

În consecință, astăzi nu suntem în prezența unui nou Guvern. În prezența unui nou Guvern suntem atunci când venim și solicităm pentru întreaga listă a Guvernului un vot de învestitură.

Doi, vreau să precizez faptul că și în 3 aprilie 2007, când a avut loc o schimbare a structurii și a compoziție politice a Guvernului, în hotărârea adoptată atunci, susținută de PNL și PSD, s-a menționat foarte clar și expres în articolul 2: "Nu fac obiectul modificării structurii și componenței Guvernului celelalte ministere și ceilalți membri ai Guvernului".

Deci, foarte clar, astăzi, Guvernul vine în fața dumneavoastră cu o propunere de a completa structura Guvernului cu un nou minister, Ministerul Afacerilor Europene, și de a vă propune în persoana domnului Leonard Orban numele viitorului ministru al afacerilor europene.

Mai mult decât atât, din punct de vedere constituțional... și mă mir că domnul Ponta care, totuși, este jurist, știe foarte precis că situațiile de încetare a mandatului Guvernului sunt expres și limitativ prevăzute în Constituție. Mandatul unui Guvern încetează în urma unei moțiuni de cenzură, încetează în urma demisiei primului-ministru sau la terminarea mandatului. Acestea sunt situațiile de fond în urma cărora poate înceta mandatul unui Guvern. Aici suntem foarte clar și expres într-o situație de schimbare a structurii Guvernului, prin înființarea unui nou minister.

Dacă dumneavoastră aprobați, de mâine România va avea șansa să poată mai bine aduce și implementa în țară cei 14 miliarde de euro semnați de către primari, consilieri județeni, consilii județele, oameni de afaceri, sau Guvernul își continuă activitatea fără acest minister, dar cu greutățile pe care le avem. Suntem în fața unei decizii de interes național, nu de interes de partid. Și persoana pe care v-o propunem nu are o culoare politică, tocmai pentru că absorbția fondurilor europene nu are și nu trebuie să aibă culoare politică.

Iar acum trec la fondul problemei. Domnule Ponta, ați început cu o întrebare și v-ați dat tot dumneavoastră răspunsul pe parcursul discursului. Ați spus că în funcție de răspunsuri veți decide dacă susțineți interesul național, iar la urmă ați tras concluzia, fără măcar - din eleganță democratică - să așteptați unele precizări cu privire la solicitările făcute.

În al doilea rând, domnule Ponta - și profit de ocazie să vă urez încă o dată la mulți ani -, este o zi frumoasă și vă doresc multă sănătate și din acest punct de vedere vă doresc la mulți ani! Dar, domnule Ponta, în programul dumneavoastră, al USL-ului, aveți înființarea Ministerului Fondurilor Europene. Adică, atunci când într-o problemă de interes național avem 14 miliarde de euro, repet, contracte semnate în fază de implementare și vă cerem să puneți și dumneavoastră umărul ca banii aceștia să se cheltuiască în interesul României și al românilor în această țară, de către primarii PSD, PDL, UDMR, UNPR și de la alte formațiuni politice, în interesul cetățenilor pe care îi servesc, dumneavoastră veniți și spuneți pentru că nu face Guvernul viitor, după 2020, al USL-ului propunerea, și o face acest Guvern, nu susținem interesul țării. Eu cred că este o chestiune de a ne arăta dacă într-adevăr lucrăm în interes național sau în interes privat în Parlamentul României. Persoana pe care v-o propunem este una care răspunde exigențelor dumneavoastră: apolitică, extrem de competentă în materia absorbției fondurilor europene și care cunoaște mecanismele absorbției fondurilor europene de la Bruxelles. Deci, întrunește toate calitățile necesare pentru a servi interesul național.

Iar acum, când venim cu o asemenea propunere să cerem un sprijin clasei politice românești, că această țară are șansa aceasta, să-și accelereze creșterea economică în 2012 prin absorbția fondurilor europene, pentru că vedeți că în Europa și în lume lucrurile se înrăutățesc din punct de vedere economic. România și-a câștigat stabilitatea macroeconomică în acest moment, într-un deficit de 4,4, într-o creștere economică de cel puțin 1,5%. Ne îndreptăm spre o creștere economică superioară în 2012, coborâm cu deficitul bugetar în jur de 3%.

Avem nevoie, în condițiile acestea în care în Europa vedeți ce se întâmplă în Grecia, vedeți în zona euro, lucrurile nu merg în direcția bună, în țară, haideți să punem toți umărul și să aducem banii europeni care stau la dispoziția noastră și depinde de decizia noastră, a fiecăruia dintre dumneavoastră, să implementeze cei 14 miliarde, repet, de euro care sunt semnați, și până la 19 miliarde cât sunt pe fonduri structurale să-i implementăm până la sfârșitul programului.

Nu am venit cu o propunere politică, care să ofenseze opoziția. Am venit cu o propunere extrem de constructivă, cu un om extrem de competent. Atunci, întrebarea rămâne: până la urmă, opoziția interesele cui servește în această țară, când este vorba de interesul național de a aduce bani europeni?

Pentru aceasta, cred că avem nevoie cu toții să urnim și să ne aducem contribuția, pentru că cu toții suntem plătiți din bani publici. Și eu și domnul Ponta suntem plătiți din bani publici. Pe domnul Antonescu nu-l văd; m-aș fi adresat și Domniei Sale, dar are alt program de lucru, înțeleg. (Aplauze)

Dar, oameni buni, această țară are nevoie de decizii politice la momentele potrivite, când trebuie să fie salvați acești bani europeni.

Și acum să vă prezint cum stau lucrurile: România trebuia să înceapă efectiv procesul de absorbție a fondurilor europene în 2007. Dar, în primii doi ani, s-au realizat următoarele lucruri - și, repet: aici nu fac critici, ci doar constat; în doi ani de zile, 2007 și 2008, doar un singur program operațional sectorial din 7 a fost acreditat. Adică, înainte să poți lua un ban de la Uniunea Europeană, trebuie să te acrediteze Uniunea Europeană, să-ți spună: ești recunoscut că poți aduce bani europeni. În doi ani de zile, un singur program din 7. Credeți că acele întârzieri nu se plătesc acum? Se plătesc, din nefericire, dar nu avem timp acum să aruncăm vina unii pe alții.

Am venit cu o propunere constructivă, să maximizăm ce avem. Iar rolul domnului Orban este să sprijine miniștrii, primarii, autoritățile de management în relația cu Bruxelles-ul, să putem face față acestei provocări și să avem bani în România.

Vă dau alte exemple. În 2009, când am ajuns la guvernare, practic, în 22 decembrie 2008, erau proiecte aprobate de 2,1 miliarde de euro. Astăzi, sunt proiecte aprobate în valoare de 21 de miliarde de euro. Deci, acest lucru s-a realizat. Câte contracte de finanțare erau semnate în 22 decembrie 2008, când am ajuns la guvernare? În valoare de 1,3 miliarde de euro. Câte sunt astăzi? 14 miliarde de euro. Deci, s-a făcut o muncă intensă.

Câte plăți interne către beneficiari erau făcute? În 2008, la preluarea guvernării - 156 de milioane de euro. Astăzi, plăți interne către beneficiari - 2,8 miliarde de euro. Acum, însă, avem nevoie de impulsul decisiv ca cei 14 miliarde de euro, semnați, să poată fi efectiv implementați de către autoritățile locale sau naționale. Pentru aceasta, simțim nevoia acum de a accelera prin apariția Ministerului Fondurilor Europene. În această perioadă de timp, repet, am recuperat partea care a ținut de acreditarea programelor europene. În prima parte a lui 2009 erați în Guvern, domnule Ponta, știți foarte bine, am făcut tot ce ne-a stat în putință ca până în iunie să acredităm programele. Pentru că nu fuseseră acreditate, asta e realitatea. Au fost depuse proiecte, au fost aprobate, au fost semnate, s-au organizat licitații. Acum este momentul, practic, final al absorbției fondurilor europene, adică rambursarea efectivă a sumelor de la Uniunea Europeană.

Dacă nu facem acest lucru, România pierde banii europeni. Banii care nu se întorc în România rămân pierduți și nu se utilizează pentru modernizarea infrastructurii orașelor, satelor, comunelor din România. Deci, există riscul dezangajării sumelor de către Uniunea Europeană, dacă acum nu apăsăm accelerația necesară absorbției fondurilor europene. Acum avem nevoie, la sfârșitul lui 2011, să renegociem utilizarea unor sume europene. Sunt unele programe care merg foarte bine, sunt unele programe care nu sunt la fel de solicitate. Și, atunci, trebuie să negociem cu Uniunea Europeană realocarea unor bani.

Și, de exemplu, o situație: reabilitarea termică a blocurilor este o măsură care servește economiei românești, populației, creșterii economice a țării. Dorim să utilizăm o parte din fondurile europene în cadrul procesului de realocare la sfârșitul anului 2011 pentru a reabilita blocurile din această țară, astfel încât românii, cetățenii români să plătească mai puțin la factura la energia termică. Pentru aceasta vă opuneți? Ce argumente ați putea avea, să nu sprijiniți un asemenea demers? Pentru că în aceste blocuri din România locuiesc și membri PSD, și PNL, și UDMR, și UNPR. Adică, este o chestiune de interes național, banii aceștia europeni ne stau la îndemână. Haideți să-i folosim pentru aceste resurse de care țara are nevoie în acest moment.

În consecință, a doua întrebare pe care o aveați: ce mai face Guvernul în acest moment pentru a accelera implementarea fondurilor europene? Aceasta este cea mai importantă măsură pe care am agreat-o cu Uniunea Europeană - înființarea unui minister care să gestioneze și să aibă coerență în relația cu autoritățile locale, cu beneficiarii fondurilor europene.

În al doilea rând, am modificat legislația, astfel încât să fie o foarte clară și precisă delimitare de atribuții între ANRMAP, UCEVAB, autorități de management, autoritatea de audit Curtea de Conturi, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, autoritățile și organismele intermediare de la diverse ministere. Lucrurile s-au luat și s-au făcut pe parcursul verii. Hotărârea de Guvern este în implementare, tot în baza solicitărilor Uniunii Europene.

Și, nu în ultimul rând, am luat decizia în această vară, unilaterală, în raport cu Uniunea Europeană, pentru ca România să nu piardă bani, să suspendăm noi trimiterea de facturi la Uniunea Europeană, pentru a face corecțiile financiare interne, astfel încât țara să nu piardă bani europeni. Pentru că dacă vine Uniunea Europeană și ne găsește greșeli, acei bani se pierd definitiv de către România. Dacă facem corecțiile financiare noi, intern, și deja, de exemplu, pe axa 2 de la Ministerul Dezvoltării Regionale, corecțiile sunt încheiate, banii rămân în România și se alocă altor proiecte. Avem nevoie de un minister al absorbției fondurilor europene, repet, de un nou ministru, care să coordoneze acest demers, aceste probleme, să fie un sprijin pentru România și pentru români, astfel încât banii europeni să rămână aici, la noi în țară.

Încă o dată vreau să spun: ministrul nu are culoare politică. Absorbția fondurilor europene nu are culoare politică. Vă cerem un vot pentru România, pentru ca banii europeni să rămână aici, la noi acasă.

Vă mulțumesc foarte mult și cred în înțelepciunea și în maturitatea dumneavoastră. (Rumoare, aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnul Ponta, un drept la replică.

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Domnule prim-ministru, în primul rând, vă mulțumesc pentru urările de astăzi. De altfel, și eu v-am urat în urmă cu câteva zile, la fel, la mulți ani. Mâine va fi și ziua liderului PNL, domnul Antonescu. Mă bucur că în fruntea celor trei partide importante din România sunt trei fecioare. Iată, cred că politica avea nevoie de așa ceva. (Amuzament.)

Apreciez cu atât mai mult politețea dumneavoastră din partea unui lider de partid, care are un prim-vicepreședinte care tocmai m-a numit satanist. Cred că trebuie să faceți un curs de limba română la partid, pentru că mulți dintre colegii dumneavoastră - pe unii îi aveți chiar foarte aproape - au probleme cu limba română și este păcat să nu se exprime corect, ca să înțeleagă și alegătorii.

Mai am, de asemenea, o rugăminte la dumneavoastră: ați pronunțat foarte des cuvintele "interes național". Mi-ați stârnit anumiți fiori. M-am gândit că veți deveni și dumneavoastră migrator politic și treceți la partidul interesului național, alături de oameni care chiar știu ce este interesul național. Mă gândesc la domnul Șerban Mihăilescu, la domnul Culiță Tărâță, la domnul Nicolicea, oameni care chiar au luptat întotdeauna doar pentru interesul național și aș vrea, totuși, ca dumneavoastră să rămâneți la Partidul Democrat Liberal și să lăsați oamenii cu interesul național să se ocupe, să nu le luați acest subiect.

Ați precizat că domnul Orban este o propunere pe placul opoziției, mi se pare că ați zis. Sigur, dacă vă referiți la Ludovic Orban, probabil că este pe placul ei. Eu știu că domnul Orban, o persoană pe care, sigur, o apreciez, știu că a ajuns în această funcție pentru că a fost consilier prezidențial, cum au mai fost și alții, parcă, în urmă cu trei luni, aceleași cuvinte la foloseați despre un alt ministru care, ca și Albă ca Zăpada, a venit și a plecat. Sper că pe domnul Orban îl va ajuta în viitoarea carieră nu faptul că a fost consilier al președintelui Traian Băsescu, ci, sigur, competența Domniei Sale.

Mai vreau să mai spun un lucru: au fost trei puncte discutate de președintele României cu președintele Comisiei Europene, domnul Barroso, la începutul acestui an. Trei puncte extrem de importante, pe care România trebuia să le îndeplinească: înființarea unui minister cu adevărat cu atribuții și cu putere politică și instituțională care să poată, în mod clar, să ceară miniștrilor de resort - și mă gândesc din nou la doamna ministru Udrea, la doamna ministru Boagiu, la doamna ministru Sulfina Barbu. Iată, trei doamne ministru care, sigur, vor tremura în fața domnului Orban când le va chema cu fondurile europene să le verifice.

A doua condiție a fost îmbunătățirea legislației privind achizițiile publice. Dar, cât timp la ANRMAP este șef o bună prietenă a doamnei ministru Udrea, mă îndoiesc că veți putea să schimbați legislația privind achizițiile publice.

Și, în al treilea rând, să acceptați experți europeni care tocmai acest lucru să-l verifice, ca fondurile europene să nu fie ale PDL-ului sau ale primarilor care trec la putere și să fie ale României.

Din păcate, toate cele trei solicitări ale Comisiei Europene nu au fost îndeplinite decât într-o, iată, în această ultimă fază, în septembrie, când ați venit, încă o dată spun, nu cu un minister al fondurilor, ci cu un minister al formelor. Ce va face domnul Orban? Ce atribuții are? Cum le va chema la ordin pe cele trei distinse doamne ministru? Nu aș vrea să ridic această problemă, pentru că probabil unii dintre colegii mei vor zâmbi pe această temă.

Mai vreau să mai spun un singur lucru. Eu v-am ridicat o problemă de procedură; așa cum dumneavoastră faceți de multe ori, eu v-am întrebat de mere și dumneavoastră mi-ați vorbit de pere. Eu v-am citit din scrisoarea dumneavoastră despre legea privind organizarea Guvernului. Bănuiesc că nu o considerați neconstituțională, din moment ce ați invocat-o în scrisoarea dumneavoastră. Mai e un lucru: vorbeați de precedentul Guvernului Tăriceanu. Guvernul Tăriceanu a obținut votul de învestitură al Parlamentului. Dumneavoastră ne pregătiți pentru ideea în care nu o să aveți 236 de voturi și vă duceți frumușel la Guvern și spuneți că vreți să guvernați în continuare. Este alături de precedentul moțiunilor de cenzură în care nu ați avut niciun vot de susținere, ci ați avut numai voturi împotrivă. S-ar crea un nou precedent extrem de periculos.

Vreau să spun în încheiere că, tocmai pentru că nu ne dorim să facem greșelile pe care dumneavoastră le-ați făcut, să-mi iau un angajament politic aici. Viitorul Guvern al Uniunii Social-Liberale nu-și va ține parlamentarii în băncile puterii și nu va mai rămâne în funcție dacă Parlamentul României nu-i acordă 235 de voturi pentru o propunere atât de importantă. Aici vorbim de normalitate și de bun-simț politic și sper că de la anul acest bun-simț și această normalitate va reveni.

Vă mulțumesc. Precizez că nu am dorit, nici în cazul dumneavoastră, nici al altui coleg, să adresez vreo acuzație de vreun fel. Ba chiar i-am lăudat pe unii dintre colegii mei, dacă consideră că la laudele mele pentru dedicația lor și viața închinată interesului național simt nevoia să dea vreo replică, sper să mă fi înțeles bine. Nu am vorbit ca domnul Igaș. Cred că am fost foarte clar.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. Un drept la replică; domnul deputat Nicolicea, care va spune cum a înțeles acest mesaj.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Grupul deputaților progresiști susține... (Râsete; rumoare.)

După ce v-ați săturat de râs, poate că veți râde și mai tare, auzind acest lucru.

Grupul PSD+PC s-a desființat. Desființându-se, Grupul PSD+PC trebuia să piardă toate funcțiile. Atunci, ați zis că și-a schimbat doar denumirea. Toată lumea s-a făcut că acceptă acest argument mincinos. În realitate, Grupul PSD+PC nu mai există și s-a înființat doar Grupul PSD. Și, într-o ședință de Birou permanent, ni s-a explicat că poți să-ți alegi ce nume vrei, dându-se ca exemplu Grupul socialist progresist. Și, atunci, noi ne-am ales numele de progresist, lăsând socialist pentru dumneavoastră. (Aplauze.)

În ceea ce privește dreptul la replică: Grupul deputaților progresiști susține această reorganizare a Guvernului, pentru că, într-adevăr, este de interes național. Iar ceea ce faceți dumneavoastră, opunându-vă prin toate mijloacele, arată că nu susțineți interesul național. Acesta este un lucru foarte clar.

Cu privire la laudele adresate de domnul Ponta, am să-i fac și eu câteva laude. A reușit performanța să chiulească de la ședințele comisiei, cel puțin un mandat și, totodată, să ia diurna de deplasare și banii cuveniți ca și cum ar fi prezent. Aceasta se numește ubicuitate, și anume, caracteristica unui corp de a fi în mai multe locuri simultan. De aceeași proprietate s-a bucurat și ne-a bucurat domnul Ponta când dădea interviu la Cotroceni, în timp ce cartela lui vota liniștit. Adică, fura, după cum spunea domnul Ponta, potrivit propriilor cuvinte.

În ceea ce privește... (Rumoare, discuții.) Văd că vă bucurați foarte tare. Vreau să vă spun că ați reușit să ne faceți și de râsul Europei, pentru că, în momentul în care francezii făceau pe unii păduchioși și că au fost prin legiunea străină, argumentele lor erau din blogul domnului Ponta, care spune că a dus o viață de aurolac la Paris, dormind în gară, spălându-se în fântânile arteziene și trăind din banii din cărucioarele din gară. (Râsete.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Bun. Haideți să trecem la o situație cu adevărat specială. (Rumoare, vociferări.)

Am să-l invit pe domnul deputat Ludovic Orban să spună câteva cuvinte, înaintea unui moment inedit și pe care dorește să-l precizeze în fața noastră.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Scopul prezenței mele la acest microfon astăzi este unul de natură procedurală, și anume, vreau să fac o declarație înainte de vot.

Și al doilea, conform regulamentului, uzez de acele drepturi la replică pentru domnul Victor Ponta, care mi-a pronunțat numele în contextul în care a spus că ar putea să-mi fie mie pe plac nominalizarea domnului Leonard Orban la funcția de ministru al afacerilor europene în Guvernul Emil Boc.

Și am să încep cu dreptul la replică. La mulți ani, domnule Ponta! Vă doresc sănătate și vă doresc să nu mai fiți niciodată într-un Guvern Boc, așa cum ați fost în anul de grație 2009! (Aplauze.)

În ceea ce privește anunțul domnului Ponta, că mi-ar fi pe plac poziția fratelui meu, pentru orice om de bun-simț, această ironie lovește undeva unde nu trebuie. Astăzi, știți foarte bine că mă aflu între ciocan și nicovală, într-o dilemă pe care nu i-o doresc nimănui dintre voi, în care trebuie să aleagă între sentimentul de familie și convingerile de 20 de ani.

Ca atare, astăzi nu pot să votez nici pentru, pentru că ar însemna să votez cu Guvernul Boc, un lucru pe care nu-l voi face niciodată, pentru că tot ceea ce s-a născut din Traian Băsescu nu a făcut altceva decât să dea foc României, să creeze un rău imens fiecăruia dintre români. Și nu aș putea niciodată să votez nici cu Traian Băsescu, nici cu Guvernul Boc. (Aplauze.)

Nu pot să votez, în schimb, și tuturor celor care se uită câș la mine, din tabăra opoziției, invidiindu-mă unii sau vorbind pe la colțuri, că, uite, domnule, ce familie e asta, în care un frate e la putere și un frate e în opoziție, am să le spun: nu pot să votez împotriva fratelui meu, pentru că niciodată nu aș putea să fac nimic rău și nimic împotriva niciunui membru al familiei mele. (Aplauze.)

Înainte de a vă spune ce decizie am luat, vreau să vă spun un lucru, dragii mei, din barca puterii: cu o floare nu se face primăvară. Să nu credeți că, dacă astăzi îl votați pe Leonard Orban ministru, problema absorbției fondurilor europene este rezolvată. Sigur că veți avea un om care-și riscă o carieră profesională fără cusur, care-și riscă credibilitatea pe care o are în fața instituțiilor europene și a oficialilor europeni aflați în funcții, își riscă credibilitatea pe care o are pe plan intern. Să nu vă imaginați, în schimb, că-și riscă lucrurile astea pentru voi, cei care astăzi guvernați România. Dacă o face, o face numai și numai pentru că, altfel, riscăm ca, pe termen mediu și lung, să privăm România de miliarde de euro care ar putea să îmbunătățească viața de zi cu zi a românilor și care astăzi, dragilor, sunt puși sub semnul întrebării, iar cei care sunteți bine informați, știți foarte bine ce sabie a lui Damocles stă asupra României în privința fondurilor europene. O face numai pentru țara în care trăiește și pentru concetățenii lui.

Iar dacă vă imaginați că l-am numit pe Leonard Orban ministru al afacerilor europene - atenție, nu al fondurilor europene - lucrurile s-au rezolvat, sunteți departe de adevăr. Va trebui să vă schimbați. Pentru că, dacă nu vă schimbați obiceiurile, dacă nu vă schimbați modul de a acționa, procedurile pe care le cunoașteți foarte bine și la care nu vreau să fac referire, pentru ca să nu-mi priviți discursul ca pe un discurs politicianist, degeaba îl veți numi pe Leonard Orban, iar banii europeni vor continua să fie blocați la intrarea în România și românii nu vor beneficia de acești bani europeni.

În final, am să vă spun că mă consider într-un vot dat către un membru al familiei mele, chiar dacă în Legea nr.161 privind conflictul de interese nu este o prevedere expresă legată de conflictul de interese între persoane de familie, în toate celelalte legi, în mod evident și în legislația europeană și în recomandările Consiliului Europei, mă consider în situație de conflict de interese, pentru că nu pot să votez un membru al familiei mele, deși, practic, funcția publică pe care o dețin, aceea de a-i reprezenta pe cei care mi-au acordat încredere, nu pot să mi-o exercit fără să influențez lucrul respectiv.

Și, ca atare, nu voi vota. Și am să vă spun că nu voi vota, nu pentru că-mi spune Victor Ponta sau Crin Antonescu. Nu votez, pentru că așa îmi cere legea și bunul-simț.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnul deputat Ponta. Vă rog.

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Domnule președinte, l-am ascultat pe colegul meu, pe domnul deputat Orban și vreau să fac un lucru care nu e neapărat uzual Parlamentului. Vreau să consider că ironia mea la adresa Domniei Sale a fost deplasată și-mi cer scuze Domniei Sale. (Aplauze.)

(Domnul deputat Victor-Viorel Ponta se îndreaptă către domnul deputat Ludovic Orban; cei doi își strâng mâinile și se îmbrățișează. Aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Feciorelnic...

Domnul senator Mihăilescu.

Domnul Petru-Șerban Mihăilescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă spun cinstit că, din 2004, (Rumoare, vociferări)... din 2004, nu am mai vorbit la acest pupitru. Am devenit membru al Senatului. Am văzut pupitrul și m-am gândit, atunci, să-i spun lui Victor: băi, ciocu’ mic. Pentru că viața mea nu a depins de dânsul, viața mea a avut cu totul altă culoare și ideea de a mă ataca săptămânal nu e cea mai bună soluție.

Încă o dată, Victoraș, ciocu’ mic! (Râsete.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Iată cum dăm culoare vieții parlamentare.

Stimați colegi, haideți să încercăm să și avansăm.

Aș dori doar să precizez, în timp ce pregătiți, vă rog să pregătiți urnele, iar chestorii să se pregătească pentru a intra în dispozitiv și, evident, tot ritualul pe care-l cunoaștem deja foarte bine, aș dori să adresez o invitație tuturor colegilor și colegelor ca, indiferent de decizia politică cu privire la acest vot, avem, în continuare, un număr de voturi pe buletine pentru celelalte numiri.

Deci, am rugămintea, indiferent de situația de la primul punct, să încercați să vedeți dacă putem să asigurăm prezența pentru a continua voturile pentru celelalte instituții. Sunt voturi importante.

În timp ce se fac aceste pregătiri, dați-mi voie să vă dau citire proiectului de hotărâre care este de fapt supus votului dumneavoastră. Evident, hotărârea va fi aprobată prin votul dumneavoastră secret cu bile.

"În temeiul prevederilor art.85 alin.(3) din Constituția României, republicată:

Art.1 - La propunerea primului-ministru se aprobă completarea structurii și componenței Guvernului, după cum urmează:

I. Se înființează Ministerul Afacerilor Europene.

II. Se va numi domnul Leonard Orban în funcția de membru al Guvernului, ministrul afacerilor europene.

Art.2 - Nu fac obiectul modificării structurii și componenței Guvernului celelalte ministere și ceilalți membri ai Guvernului.

Art.3 - Prezenta hotărâre se comunică Președintelui României, în vederea exercitării atribuțiilor prevăzute de Constituție cu privire la acest subiect."

Ultima dată, senatorii au fost cei care au început. Sunt extrem de atent la această ordine. Deputații încep, de această dată. Data viitoare, va fi rândul senatorilor se înceapă.

Rog pe domnul secretar al Camerei Deputaților, Pop, dar nu înainte ca domnii chestori să-și ocupe locurile aici. Și dacă veți dori, să și verificați bilele și urnele și tot ceea ce credeți că este necesar pentru bună rânduială, vă rog să o faceți acum.

Chestor de la Cameră și de la Senat, vă rog. Întâi de la Cameră, așa cum am anunțat.

Întâi Camera, așa este cutuma; alternăm, pentru a păstra echilibrul și colegialitatea între cele două Camere.

Când chestorii sunt confortabili cu pregătirea votului, domnul secretar al Camerei, domnul secretar Georgian Pop va începe să lectureze alfabetul pentru exercitarea votului, după ce se preiau bilele.

Domnul Georgian Pop:

Adomniței Cristian Mihai - prezent, nu votează
Albu Gheorghe - prezent
Alecu Valeriu - prezent
Almăjanu Marin - prezent, nu votează
Amet Aledin - prezent
Ana Gheorghe - prezent, nu votează
Anastase Roberta Alma - prezentă
Andon Sergiu - prezent, nu votează
Andronache Gabriel - prezent
Anghel Florin-Serghei - prezent
Antal István - prezent
Antochi Gheorghe - prezent, nu votează
Apostolache Mihai Cristian - prezent
Ardeleanu Sanda-Maria - prezentă
Arion Viorel - prezent
Atanasiu Teodor - prezent, nu votează
Avram Marian - prezent
Axenie Carmen - prezentă
Balan Ioan - prezent
Balcan Viorel - prezent
Banu Mihai - prezent
Barbu Sulfina - prezentă
Barna Maria Eugenia - absentă
Bădălan Eugen - prezent
Bădulescu Adrian - prezent
Bănicioiu Nicolae - prezent, nu votează
Bărbulescu Daniel-Ionuț - prezent
Bejinariu Eugen - prezent, nu votează
Berci Vasile - prezent, nu votează
Béres Ștefan Vasile - prezent
Blaga Iosif Veniamin - prezent
Bleotu Vasile - absent
Boabeș Dumitru - prezent, nu votează
Bobeș Marin - prezent, nu votează
Bode Lucian Nicolae - prezent
Boghicevici Claudia - prezentă
Boiangiu Victor - prezent
Boldea Mihail - prezent
Borbély László - prezent
Bordeianu Dan - prezent, nu votează
Bostan Emil - prezent
Bot Octavian - prezent, nu votează
Botiș Ioan-Nelu - prezent
Boureanu Cristian Alexandru - prezent
Brătianu Matei Radu - absent
Brînză William Gabriel - prezent
Buciuta Ștefan - prezent
Bud Nicolae - prezent
Buda Daniel - prezent
Buda Viorel-Vasile - prezent, nu votează
Budurescu Daniel-Stamate - prezent, nu votează
Buhăianu-Obuf Cătălin Ovidiu - prezent
Buican Cristian - prezent, nu votează
Burcău Doina - prezentă, nu votează
Burlacu Cristian-Ion - prezent
Burnei Ion - prezent, nu votează
Buta Sorin Gheorghe - prezent
Calimente Mihăiță - prezent, nu votează
Canacheu Costică - prezent
Cantaragiu Bogdan - prezent
Cazan Mircea Vasile - prezent, nu votează
Călian Petru - prezent
Călin Ion - prezent, nu votează
Cărare Viorel - prezent
Câmpeanu Mariana - prezentă, nu votează
Chircu Doinița-Mariana - prezentă
Chirilă Constantin - prezent
Chiriță Dumitru - prezent, nu votează
Chisăliță Ioan Narcis - absent
Chițoiu Daniel - prezent, nu votează
Chiuariu Tudor-Alexandru - prezent, nu votează
Cindrea Ioan - prezent, nu votează
Ciobanu Gheorghe - prezent
Ciocan Gheorghe - prezent, nu votează
Cionca-Arghir Iustin-Marinel - prezent
Ciucă Liviu-Bogdan - prezent, nu votează
Ciuhodaru Tudor - Prezent, votează
Coclici Radu Eugeniu - prezent, nu votează
Coroamă Gheorghe - prezent
Covaci Dorel - prezent, nu votează
Cristea Victor - prezent, nu votează
Cristian Horia - prezent, nu votează
Croitoru Cătălin - absent
Damian Ioan - prezent, nu votează
Dascălu Constantin - prezent
Derzsi Ákos - prezent
Dobre Ciprian Minodor - prezent, nu votează
Dobre Cristina Elena - prezentă
Dobre Victor Paul - absent
Dolineaschi Andrei - prezent, nu votează
Donțu Mihai-Aurel - prezent, nu votează
Dragomir Gheorghe - absent
Drăghici Mircea-Gheorghe - prezent, nu votează
Drăghici Sonia-Maria - prezentă, nu votează
Drăgulescu Iosif Ștefan - prezent
Dugulescu Marius Cristinel - prezent
Dumitrache Ileana Cristina - prezentă, nu votează
Dumitrescu Cristian-Sorin - prezent, nu votează
Dumitrică George Ionuț - prezent, nu votează
Dumitru Georgică - prezent
Dumitru Ion - prezent, nu votează
Dușa Mircea - prezent, nu votează
Edler András György - prezent
Erdei Dolóczki István - prezent
Farago Petru - prezent
Farkas Anna-Lili - prezentă
Fenechiu Relu - absent
Firczak Gheorghe - prezent
Florea Damian - prezent, nu votează
Florescu Adrian - prezent
Frunzulică Doru-Claudian - prezent
Fuia Stelian - prezent
Gabor Gheorghe - prezent, nu votează
Ganț Ovidiu Victor - prezent
Gavrilescu Grațiela Leocadia - prezentă
Geantă Florian Daniel - prezent
Georgescu Filip - prezent, nu votează
Gerea Andrei Dominic - absent
Gheorghe Tinel - prezent
Gherasim Vasile - prezent
Ghiță Cornel - prezent
Ghiță-Eftemie Stelian - prezent
Ghiveciu Marian - prezent, nu votează
Giurgiu Mircia - prezent
Gliga Vasile Ghiorghe - prezent, nu votează
Göndör Marius-Sorin - prezent
Gorghiu Alina-Ștefania - prezentă, nu votează
Gospodaru Gabriel-Dan - prezent
Grama Horia - prezent, nu votează
Grosaru Mircea - prezent
Gurzău Adrian - prezent
Gust Băloșin Florentin - prezent
Hogea Gheorghe - prezent
Holban Titi - absent
Holdiș Ioan - absent
Horj Pavel - absent
Hrebenciuc Viorel - absent
Iacob Ridzi Monica Maria - prezentă
Iacob Strugaru Stelică - prezent
Ialomițianu Gheorghe - prezent
Iancu Iulian - prezent, nu votează
Ibram Iusein - absent
Iftime Dragoș-Adrian - prezent
Ignat Miron - prezent
Ionescu George - prezent
Iordache Florin - prezent, nu votează
Iordache Luminița - prezentă
Iorguș Zanfir - prezent
Irimescu Mircea - prezent, nu votează
Itu Cornel - prezent, nu votează
Jipa Florina Ruxandra - prezentă, nu votează
Jolța Nicolae - prezent, nu votează
Kelemen Atilla Béla-László - absent
Kelemen Hunor - prezent
Kerekes Károly - prezent
Korodi Attila - prezent
Kötő Iosif - prezent
Lakatos Petru - prezent
Leșe Doru Brașoan - prezent
Liga Dănuț - prezent
Longher Ghervazen - prezent
Lubanovici Mircea - prezent
Luca Ciprian-Florin - prezent, nu votează
Lup Silvestru Mircea - prezent, nu votează
Lupu Mihai - absent
Macaleți Costică - prezent, nu votează
Manda Iulian Claudiu - prezent, nu votează
Manolescu Oana - prezentă
Marian Dan Mihai - prezent
Marin Mircea - prezent
Marinescu Antonella - prezentă, nu votează
Martin Eduard-Stelian - absent
Márton Árpád-Francisc - prezent
Máté András-Levente - prezent
Mazilu Constantin - prezent
Merka Adrian-Miroslav - prezent
Militaru Constantin Severus - prezent
Mircovici Niculae - prezent
Mitrea Manuela - prezentă, nu votează
Mocanu Adrian - prezent, nu votează
Mocanu Vasile - prezent, nu votează
Mocioalcă Ion - prezent, nu votează
Moldovan Carmen Ileana - prezentă, nu votează
Moldovan Emil Radu - prezent, nu votează
Morega Dan Ilie - prezent
Motreanu Dan-Ștefan - prezent, nu votează
Movilă Petru - prezent
Munteanu Ioan - prezent
Mustea-Șerban Răzvan - prezent
Nassar Rodica - prezentă, nu votează
Năstase Adrian - prezent, nu votează
Neacșu Marian - prezent, nu votează
Nechifor Cătălin-Ioan - prezent, nu votează
Neculai Marius - prezent
Negoiță Robert Sorin - prezent, nu votează
Negruț Clement - prezent
Nica Dan - absent
Nica Nicolae-Ciprian - absent
Nicolăescu Gheorghe-Eugen - prezent, nu votează
Nicolicea Eugen - prezent
Niculescu Duvăz Bogdan Nicolae - prezent, nu votează
Niculescu-Mizil Ștefănescu Tohme Oana - prezentă, nu votează
Nistor Laurențiu - prezent, nu votează
Niță Constantin - prezent, nu votează
Nițu Adrian Henorel - prezent
Nosa Iuliu - prezent, nu votează
Novac Cornelia Brîndușa - prezentă
Oajdea Daniel Vasile - prezent
Olar Corneliu - prezent
Olosz Gergely - prezent
Oltean Ioan - prezent
Oprea Gabriel - prezent
Oprișcan Mihai Doru - prezent
Orban Ludovic - prezent, nu votează
Pál Árpád - prezent
Palașcă Viorel - prezent, nu votează
Palăr Ionel - prezent, nu votează
Paleologu Theodor - prezent
Pambuccian Varujan - prezent, a votat
Pandele Sorin Andi - prezent
Panțîru Tudor - prezent, nu votează
Pardău Dumitru - prezent
Păduraru Nicușor - prezent
Păsat Dan - prezent
Păun Nicolae - prezent
Pâslaru Florin-Costin - prezent, nu votează
Petö Csilla-Mária - prezentă
Petrescu Cristian - prezent
Petrescu Petre - prezent, nu votează
Pieptea Cornel - prezent, nu votează
Pirpiliu Ștefan Daniel - prezent
Plăiașu Gabriel - prezent, nu votează
Pocora Cristina-Ancuța - absentă
Ponta Victor-Viorel - prezent, nu votează
Pop Georgian - prezent, nu votează
Pop Virgil - absent
Popa Florian - absent
Popa Octavian-Marius - prezent, nu votează
Popeangă Vasile - prezent, nu votează
Popescu Adrian - prezent
Popescu Cosmin Mihai - prezent
Popescu Dan-Mircea - absent
Popescu-Tăriceanu Călin Constantin Anton - prezent, nu votează
Popov Dușan - prezent
Popoviciu Alin Augustin Florin - prezent
Postolachi Florin - prezent
Potor Călin - prezent, nu votează
Preda Cezar-Florin - prezent
Prigoană Vasile-Silviu - prezent
Radan Mihai - prezent
Rădulescu Adrian - prezent
Rățoi Neculai - prezent, nu votează
Rebenciuc Neculai - prezent
Resmeriță Cornel-Cristian - prezent, nu votează
Riviș-Tipei Lucian - prezent
Rizea Cristian - prezent, nu votează
Rogin Marius - prezent
Roman Gheorghe - prezent
Roman Ioan Sorin - prezent
Roșca Lucreția - prezentă, nu votează
Rusu Valentin - prezent
Sava Andrei-Valentin - prezent
Săftoiu Ana Adriana - prezentă, nu votează
Săniuță Marian-Florian - prezent
Săpunaru Nini - prezent, nu votează
Sârbu Marian - prezent
Scutaru Adrian George - prezent, nu votează
Seremi Ștefan - prezent
Seres Dénes - prezent
Socaciu Victor - prezent, nu votează
Solomon Adrian - prezent, nu votează
Soporan Vasile Filip - prezent
Spînu Teodor-Marius - prezent
Stan Ioan - prezent, nu votează
Stan Ion - prezent, nu votează
Stan Nicolae - prezent, nu votează
Stanciu Anghel - prezent, nu votează
Stavrositu Maria - prezentă
Steriu Valeriu-Andrei - prezent
Stoica Mihaela - absentă
Stragea Sorin Constantin - absent
Stroe Ionuț-Marian - absent
Stroe Mihai - prezent
Stroe Radu - prezent
Stroian Toader - prezent
Surpățeanu Mihai - prezent
Surupăceanu Mugurel - absent
Șandru Mihaela Ioana - prezentă
Ștefan Viorel - prezent, nu votează
Știrbeț Cornel - prezent
Știrbu Gigel-Sorinel - prezent
Tabără Valeriu - prezent
Tabugan Ion - prezent
Taloș Gheorghe-Mirel - prezent, nu votează
Tărâță Culiță - prezent
Tătaru Florin-Cristian - prezent, nu votează
Teodorescu Horia - absent
Tița-Nicolescu Gabriel - prezent
Tîlvăr Angel - prezent, nu votează
Toader Mircea-Nicu - prezent
Trandafir Teodora Virginia - absentă
Trășculescu Alin Silviu - prezent
Tudose Mihai - prezent, nu votează
Turcan Raluca - prezentă
Tușa Adriana Diana - prezentă, nu votează
Țaga Claudiu - prezent
Țintean Ioan - prezent, nu votează
Țîmpău Radu Bogdan - absent
Țurcanu Florin - prezent, nu votează
Țurea Răzvan - prezent
Udrea Elena Gabriela - prezentă
Uioreanu Horea-Dorin - prezent, nu votează
Uricec Eugen Constantin - absent
Vainer Aurel - prezent
Varga Attila - prezent
Varga Lucia-Ana - prezentă, nu votează
Vasile Aurelia - în concediu
Vasilică Radu Costin - prezent, nu votează
Vișan Gelu - prezent
Vîlcu Samoil - prezent
Vladu Iulian - prezent
Vlase Petru Gabriel - prezent, nu votează
Vlădoiu Aurel - prezent
Voicu Mădălin-Ștefan - prezent, nu votează
Voicu Mihai Alexandru - prezent, nu votează
Voinescu-Cotoi Sever - prezent
Vreme Valerian - prezent
Zamfirescu Sorin Ștefan - prezent
Zătreanu Dan-Radu - absent
Zgonea Valeriu Ștefan - prezent, nu votează
Zisopol Dragoș Gabriel - prezent
Zoicaș Gheorghe - prezent

Barna Maria Eugenia este prezentă.
Croitoru Cătălin - prezent.
Holdiș Ioan - prezent.
Dragomir Gheorghe - prezent.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Îi rog pe domnii chestori ai Senatului să preia ștafeta de la colegii deputați. Mulțumim domnului secretar al Camerei Deputaților, Pop Georgian.

Domnul Verestóy, domnul Rușanu, vă rog să veniți pentru a prelua ștafeta de la colegii chestori ai Camerei Deputaților. Și, evident, domnul senator David, secretar al Senatului, va proceda la invitarea la vot a senatorilor României.

Domnii chestori Marcu și Verestoy și domnul secretar David, vă rog.

Domnul Gheorghe David:

Îmi spuneți când e gata. Da, putem începe.

Albert Álmos - prezent
Andrei Florin-Mircea - prezent
Andronescu Ecaterina - absentă
Antonescu George-Crin- Laurențiu - absent
Arcaș Viorel - prezent
Ariton Ion - prezent
Badea Viorel-Riceard - prezent
Banias Mircea-Marius - prezent
Bara Ion - prezent
Bașa Petru - prezent
Bădescu Iulian - prezent
Bălan Gheorghe-Pavel - prezent
Belacurencu Trifon - prezent, nu votează
Berca Gabriel - prezent
Berceanu Radu-Mircea - prezent
Bîgiu Marian-Cristinel - prezent, nu votează
Bîrlea Gheorghe - prezent
Blaga Vasile - prezent
Boagiu Anca-Daniela - prezentă
Boitan Minerva - prezentă, nu votează
Bokor Tiberiu - prezent
Borza Dorel-Constantin-Vasile - prezent
Bota Marius-Sorin-Ovidiu - prezent, nu votează
Calcan Valentin-Gigel - prezent
Câmpanu Liviu - prezent
Chelaru Ioan - prezent
Chirvăsuță Laurențiu - prezent
Chivu Sorin-Serioja - prezent
Cibu Constantin-Sever - prezent
Cinteză Mircea - absent
Coca Laurențiu Florian - prezent, nu votează
Constantinescu Florin - prezent
Constantinescu Viorel - prezent
Cordoș Alexandru - prezent, nu votează
Corlățean Titus - absent, delegație
Crăciun Avram - absent
Cseke Attila-Zoltán - prezent
Daea Petre - prezent
David Cristian - prezent, nu votează
David Gheorghe - prezent
Diaconescu Cristian - prezent
Diaconu Mircea - prezent, nu votează
Dobra Nicolae - prezent
Dumitru Constantin - prezent
Fekete-Szabó András-Levente - prezent
Feldman Radu-Alexandru - absent
Filip Petru - prezent
Fodoreanu Sorin - prezent
Frâncu Emilian-Valentin - prezent, nu votează
Frunda György - prezent
Găină Mihăiță - prezent, nu votează
Geoană Mircea-Dan - prezent, nu votează
Ghișe Ioan - absent
Greblă Toni - prezent, nu votează
Grosu Corneliu - prezent
Günthner Tiberiu - prezent
Gyerkó László - prezent
Hașotti Puiu - prezent, nu votează
Hărdău Mihail - prezent
Humelnicu Augustin-Daniel - prezent
Ichim Paul - prezent, nu votează
Igaș Traian-Constantin - prezent
Ion Vasile - prezent
Iordănescu Anghel - prezent
Jurcan Dorel - prezent
Lazăr Sorin-Constantin - prezent, nu votează
Luca Raymond - absent, delegație
Mang Ioan - prezent
Marcu Gheorghe - prezent, nu votează
Mardare Radu-Cătălin - prezent, nu votează
Marian Ovidiu - prezent
Marian Valer - prezent, nu votează
Markó Béla - prezent
Mazăre Alexandru - prezent, nu votează
Măgureanu Cezar-Mircea - prezent
Mărcuțianu Ovidius - prezent
Meleșcanu Teodor-Viorel - prezent, nu votează
Mihăilescu Petru- Șerban - prezent
Mitrea Elena - prezentă, nu votează
Mitrea Miron-Tudor - prezent, nu votează
Mîrza Gavril - prezent
Mocanu Alexandru - prezent
Mocanu Toader - prezent
Moga Nicolae - prezent
Mustățea Vasile - prezent, nu votează
Mutu Gabriel - absent
Necula Marius-Gerard - prezent
Nedelcu Vasile - prezent
Nicoară Marius-Petre - absent
Nicoară Romeo-Florin - prezent, nu votează
Nicolaescu Sergiu-Florin - concediu fără plată
Nicula Vasile-Cosmin - prezent, nu votează
Nistor Vasile - prezent
Niță Mihai - prezent
Onofrei Orest - prezent
Oprea Dumitru - prezent
Oprea Mario-Ovidiu - prezent, nu votează
Panțuru Tudor - prezent
Pașca Liviu- itus - prezent, nu votează
Păran Dorin - prezent
Pereș Alexandru - prezent
Pintilie Vasile - prezent
Plăcintă Sorina-Luminița - prezentă
Pop Gheorghe - prezent
Popa Cornel - prezent, nu votează
Popa Mihaela - prezentă
Prodan Tiberiu-Aurelian - prezent
Prunea Nicolae-Dănuț - prezent, nu votează
Rasaliu Marian-Iulian - prezent
Rădulescu Cristian - prezent
Rădulescu Șerban - prezent, nu votează
Robu Nicolae - prezent
Rotaru Ion - prezent, nu votează
Rușanu Dan-Radu - prezent, nu votează
Rușeț Ion - prezent
Saghian Gheorghe - prezent, nu votează
Savu Daniel - absent
Sârbu Ilie - prezent
Sbîrciu Ioan - prezent
Secășan Iosif - prezent
Severin Georgică - absent, delegație
Silistru Doina - prezentă, nu votează
Staicu Dumitru-Florian - prezent
Stănișoară Mihai - prezent
Șova Dan-Coman - prezent, nu votează
Tămagă Constantin - prezent, nu votează
Toma Ion - prezent
Țopescu Cristian-George - prezent, nu votează
Țuțuianu Adrian - prezent, nu votează
Udriștoiu Tudor - absent
Urban Iulian - prezent
Valeca Șerban Constantin - prezent
Vasilescu Lia-Olguța - prezentă
Verestóy Attila - prezent
Voicu Cătălin - prezent, nu votează
Voiculescu Dan - absent
Vosganian Varujan - absent

Da. Banias Mircea - prezent

Cinteză Mircea?

Crăciun Avram?

Feldman Radu-Alexandru?

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Am să rog membrii Birourilor permanente...

Domnul Gheorghe David:

Numai un pic, n-am votat eu. Vă rog să-mi dați voie și mie...

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mai sunt senatori care trebuie să voteze, domnule secretar David?

Domnul Gheorghe David:

Da.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

OK. Membrii Birourilor permanente ale celor două Camere sunt invitați în sala de Birou permanent a Camerei, pentru a proceda la numărarea voturilor și întocmirea procesului-verbal rezultat.

Chestorii vor însoți urnele către sala de Birou permanent a Camerei Deputaților. Membrii Birourilor permanente ale celor două Camere sunt invitați, cu căldură și insistență, să procedeze la numărarea voturilor.

 

Pauză

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnul secretar al Senatului Gheorghe David ne va anunța rezultatul votului și va lectura procesul-verbal aferent.

Domnul Gheorghe David:

Proces-verbal cu privire la rezultatul votului referitor la propunerea primului-ministru privind completarea structurii și componenței Guvernului.

Birourile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, în temeiul art.32 alin.(4) din Regulamentul ședințelor comune ale Camerei Deputaților și Senatului, procedând la verificarea și numărarea voturilor exprimate de către deputați și senatori, prin vot secret cu bile, asupra propunerii primului-ministru privind completarea structurii și componenței Guvernului, au constatat următoarele:

Numărul total al deputaților și senatorilor - 469

Numărul deputaților și senatorilor prezenți - 423

Numărul total de voturi exprimate - 245

Numărul de voturi anulate - 0

Numărul de voturi valabil exprimate - 245, din care: voturi pentru - 245, voturi împotrivă - 0. (Aplauze.)

Având în vedere că din totalul de 469 de parlamentari 245 au votat pentru, ceea ce reprezintă majoritatea voturilor deputaților și senatorilor cerută de Constituție, Birourile permanente constată că este întrunit numărul de voturi necesar pentru aprobarea propunerii primului-ministru privind completarea structurii și componenței Guvernului. Semnează membrii celor două Birouri permanente.

Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc domnului senator David. (Aplauze.)

Domnule prim-ministru, dacă mai doriți să mai spuneți un cuvânt...

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Vreau să vă mulțumesc sincer, în numele Guvernului, pentru votul dumneavoastră de astăzi.

Vreau să mulțumesc Partidului Democrat Liberal.

Vreau să mulțumesc Uniunii Democrate a Maghiarilor din România.

Vreau să mulțumesc, UNPR, vreau să mulțumesc Grupului parlamentar al minorităților naționale din Camera Deputaților pentru susținerea politică și pentru faptul că astăzi, cu toții, ați dat un vot în interesul României, în interesul țării, în interesul aducerii banilor europeni în țara noastră.

Regret că nici de această dată opoziția nu a putut să se detașeze de maniera populistă și a incapacității de a înțelege că uneori în politică este nevoie să susții interesul național, indiferent că ești la putere sau în opoziție, nici astăzi n-a reușit să se ridice la nivelul unei opoziții într-o țară democratică și să susțină acele măsuri care țin de interesul național.

De fapt, dragi colegi din Coaliția guvernamentală, suntem singura țară din Uniunea Europeană care în această perioadă de criză n-a beneficiat niciodată de suportul opoziției pentru nicio măsură. Singuri am reușit să trecem România prin recesiunea economică și România a ieșit din recesiunea economică, datorită dumneavoastră și a efortului pe care l-ați făcut în Parlamentul României. Pentru asta vă mulțumesc. (Aplauze.)

Le mulțumesc, ca de fiecare dată, românilor, pentru că, spre deosebire de opoziție, au înțeles că în aceste vremuri grele, doar cu măsuri corecte poți să asiguri viitorul acestei țări. Acum, după ce am ieșit din recesiunea economică, repet, din recesiune ca primă etapă spre ieșirea din criza economică, mai avem lucruri de făcut. Încă în Europa, vedeți, vremurile sunt grele, situația unor țări din zona euro este gravă, să nu spun chiar foarte gravă. Datorită dumneavoastră și românilor, mă refer la Coaliția guvernamentală și la sprijinul dat de români, am reușit să stabilizăm țara și să pornim pe drumul creșterii economice: 1,5 anul acesta și vom avea la sfârșitul lunii octombrie evaluarea împreună cu Comisia Europeană, cu Fondul Monetar, cu Banca Mondială, prognoza de creștere economică pentru anul 2012, în raport cu care vom veni în fața dumneavoastră cu proiectul de buget.

Vreau să fiți siguri că la Palatul Victoria este un Guvern responsabil care se uită în primul rând la interesul României și al românilor. (Rumoare; vociferări.)

Acolo s-au luat decizii pentru că am avut încredere întotdeauna că aici, în Parlament, am avut o susținere pentru ce înseamnă salvarea României de la colapsul economic. În fiecare țară din Uniunea Europeană s-au luat măsuri de austeritate.

Să știți că noi am fost singurii care n-am avut sprijinul vreunui partid de opoziție în tot acest demers greu. S-au înșelat însă. Au pornit iluzoriu că vor câștiga voturi. Dar, după cum vedeți, gogoașa USL se dezumflă în fiecare zi. Se dezumflă pentru că este populistă și este incapabilă să fie alături de interesul național atunci când este nevoie. Aceasta este realitatea. (Aplauze.) Iar dacă noi, mă refer la Coaliția de guvernământ, păstrăm ritmul reformelor, nu facem niciun pas înapoi, nu cădem în patima populistă a opoziției, vă asigur că avem drumul deschis spre continuarea guvernării și din 2012.

Vă mulțumesc și vă doresc succes. (Aplauze; urale; vociferări.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Bun. Eu personal regret că finalul votului ne aduce din nou în această prăpastie politică și această lipsă de dialog, dar cred că este util și necesar, după ce partea politică s-a consumat, să-l invităm să ne spună câteva cuvinte pe noul ministru al afacerilor europene, domnul Leonard Orban, care, dincolo de patima politică, are, cel puțin din punct de vedere al carierei europene, un parcurs onorabil și util.

Deci cred că după ce s-a consumat partea politică, câteva gânduri din partea ministrului pentru afaceri europene ar fi necesare, și-l invit la microfonul Parlamentului României pe domnul ministru Leonard Orban. (Aplauze.)

Domnul Leonard Orban (ministrul afacerilor europene):

Doamnelor și domnilor senatori,

Doamnelor și domnilor deputați,

Mai întâi de toate, aș dori să vă mulțumesc pentru încrederea pe care mi-ați acordat-o prin alegerea în poziția de ministru al afacerilor europene.

Voi fi foarte scurt. Vreau să vă spun că voi încerca să fac tot ce depinde de mine, astfel încât să gestionez cele două aspecte extrem de importante pe care le implică poziția mea: pe de o parte, coordonator al afacerilor europene, într-un context din ce în ce mai complicat și dificil, când sunt necesare decizii din ce în ce mai inteligente și care să apere poziția pe care o avem în interiorul Uniunii Europene. Și, în al doilea rând, voi face tot ce depinde de mine pentru a îmbunătăți rata de absorbție a fondurilor comunitare.

S-a tot spus, s-a tot insistat asupra faptului că în momentul de față acest minister are atribuții limitate, are o putere limitată. Vreau să vă spun foarte clar că, prin actele normative care vor fi aprobate în scurt timp, vom încerca să definim foarte clar atribuțiunile ministerului, rolul ministerului și rolul ministrului pentru afaceri europene.

Și finalmente insist pe un concept pe care l-am apărat întotdeauna: cel al interesului național. Nu știu, nu cred că se poate vorbi de partidul interesului național, ci cred că se poate vorbi de oamenii care au crezut și cred în acest destin, în această obligație pe care o am.

De când am început să lucrez în acest domeniu, din 1993, și până în prezent, inclusiv în postura de comisar european, lucrul care m-a călăuzit cel mai mult a fost această chestiune, cea a apărării interesului național. Și vreau să dau doar două cifre, ca să se înțeleagă foarte clar care este miza creării acestui minister. Până la sfârșitul lui 2012, România va trebui să cheltuiască minimum 1,9 miliarde de euro ca să nu piardă, să nu aibă dezangajate fonduri. Până la sfârșitul lui 2013, România va trebui să mai cheltuiască un plus de 6,7 miliarde de euro. Dacă nu se iau acțiuni, nu se întreprind acțiuni, acum, imediat, problemele cele mai mari, riscurile cele mai mari de dezangajare nu vor fi în 2012, ci vor fi în 2013, cu toate consecințele legate de afectarea dezvoltării economice a României. Aceasta este miza jocului, mi-am asumat-o, știu care sunt riscurile, știu care sunt dificultățile, voi încerca să duc la bun capăt această misiune.

Vă mulțumesc încă o dată pentru încrederea pe care mi-ați acordat-o. (Aplauze.)

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 21:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro