Mihai Cristian Apostolache
Mihai Cristian Apostolache
Sittings of the Chamber of Deputies of October 4, 2011
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.109/14-10-2011

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
18-06-2019 (joint)
12-06-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Query > Result > 04-10-2011 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 4, 2011

 Relevant paragraphs for the following query: 
Speaker: Mihai Cristian Apostolache

7. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea art.19 alin.(1) lit.e) din Legea nr.340/2004 privind prefectul și instituția prefectului (Pl-x 775/2010). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 775/2010

Domnul Mihai Cristian Apostolache:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Sigur, am ascultat punctele de vedere ale colegilor și apreciez inițiativa pe care o au, dar sigur sunt câteva elemente care trebuie avute în vedere în discuția noastră.

În primul rând, stimați colegi, vorbim de un drept al prefectului pe care cred eu că nu trebuie să-l îngrădim noi atât de mult cum se dorește acum, atâta timp cât Constituția nu prevede un anumit termen și lasă la dispoziția legiuitorului organic să decidă acest termen. Sigur, nu trebuie să ajungem în situația în care să dăm 30 de zile sau 45 de zile, mai bine dăm 5 zile și am scăpat și de controlul de legalitate, nu se mai exercită pentru că timpul fizic este foarte scurt, în acest caz. Eu cred că termenul prevăzut în Legea contenciosului administrativ trebuie menținut, el merge până la un an de zile, dacă citim cu atenție textul acestei legi, pentru că trebuie lăsată o anumită perioadă de timp în care să se analizeze fiecare act administrativ în parte de către instituția prefectului. Nu uitați că, totuși, și personalul din această instituție este extrem de redus și dacă nu faci o analiză serioasă, atunci sigur că nu poți să iei decizia în cunoștință de cauză.

Revin și spun că nu este doar o posibilitate a prefectului de a ataca, ci este un drept constituțional al prefectului, pentru care trebuie în continuare să ne batem.

În același timp, ideea de a modifica o lege specială, și aici mă refer la Legea nr.340 privind instituția prefectului, și să aducem, să modificăm termene în această lege, mi se pare un lucru care nu corespunde unei proceduri legislative corespunzătoare.

Ideea de modificare a termenelor trebuia inclusă în Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ. Dacă vrem să modificăm proceduri, atunci trebuie să mergem la sediul materiei, în ceea ce privește procedurile de care vorbim. Deci, sediul materiei pentru procedurile administrative prin care se stabilesc termenele de atac la instanța de contencios administrativ este Legea nr.554 și către această lege trebuia să vă adresați cu modificările dumneavoastră. Nu să mergem la Legea prefectului, care este o lege specială și care, așa cum s-a spus, articolul pe care doriți să-l modificați se referă la atribuțiile prefectului, și nicidecum la aspecte de natură procedurală. Deci, din prezentarea dumneavoastră rezultă că, chiar dacă ideea, să spunem, ar fi bună, totuși modificările nu-și găsesc locul în zona în care ar trebui, și anume în zona care vizează sediul materiei.

De aceea, Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal nu va susține o astfel de inițiativă, pentru că, v-am spus, reglementarea nu vizează sau modificările nu vizează ceea ce urmărim cu toții, și anume îmbunătățirea actului administrativ în general în România.

Și vă mai dau un singur exemplu și închei, în legătură cu controlul de legalitate exercitat de prefect. Avem un caz concret, la nivelul județului Prahova, unde s-a constatat de către prefect, după o perioadă mai lungă de timp, și anume de doi ani de zile, că un act de la nivelul consiliului județean a fost, mă rog, a fost adoptat prin încălcarea procedurii stabilite de lege; și anume, prin faptul că un consilier județean a votat un proiect de hotărâre prin care se despăgubeau proprii copii. Sigur, termenul procedural a trecut, prefectul a atacat la instanța de contencios administrativ actul respectiv, dar, bineînțeles, instanța n-a mai putut să se pronunțe pe fond, pentru că deja termenul legal era depășit.

Toată lumea știe că există un conflict de interese în această situație și legea a fost încălcată, dar cu toate acestea instanța, sigur, urmărind textul de lege, a spus că acțiunea prefectului este tardivă, pentru că s-a depășit termenul de atac la instanța de contencios.

Deci, e un exemplu, sunt multe alte exemple de acest gen și, încă o dată, susțin ideea, plecând și de la acest exemplu, că nu trebuie să reducem acest termen de acțiune a prefectului la instanța de contencios.

Vă mulțumesc.

  ................................................

Domnul Mihai Cristian Apostolache:

Stimați colegi, înseamnă că nu m-am făcut înțeles.

Domnule deputat Dușa, eu am spus-o foarte clar. Acest termen trebuie să fie cât mai lung, da? Asta am spus și de aceea am dat și acel exemplu cu situația de la Prahova. Înseamnă că nu m-ați înțeles. Poate dacă vă explic încă o dată o să înțelegeți, dar nu cred că mai e cazul.

Deci, revin și spun, termenul care există în legislația actuală, din punctul nostru de vedere trebuie menținut, pentru că în acest fel există o perioadă mai lungă de timp în care actele administrative pot fi analizate temeinic și dacă... se constată că anumite acte administrative încalcă legea, atunci prefectul poate să meargă la instanța de contencios administrativ și să-l atace, și actul administrativ respectiv se suspendă de drept.

Mai vreau să fac doar o singură apreciere. S-a tot vorbit aici de autonomie locală. Așa este, domnule Dușa, cu toții susținem dezvoltarea și întărirea autonomiei locale și consolidarea rolului fiecărei autorități de la nivelul administrației locale. Dar nu uitați un lucru.

Vorbim de un stat unitar și vorbim de lege. Indiferent că sunt autorități locale sau naționale, toate aceste autorități ale statului trebuie să respecte legea. Deci, atâta timp cât prin acte administrative se încalcă legea, automat trebuie să intervină prefectul, ca reprezentant al Guvernului și care asigură legalitatea, și să atace acele acte administrative la instanța de contencios.

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 19 june 2019, 2:07
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro