Gabriel Tița-Nicolescu
Gabriel Tița-Nicolescu
Ședința Camerei Deputaților din 25 octombrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.122/03-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 25-10-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 octombrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.92 Gabriel Tița-Nicolescu - declarație politică: "Schimbarea regulilor în timpul jocului poate duce la valuri de rezilieri de contracte și chiar la blocarea absorbției fondurilor europene".  

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gabriel Tița-Nicolescu:

"Schimbarea regulilor în timpul jocului poate duce la valuri de rezilieri de contracte și chiar la blocarea absorbției fondurilor europene"

Până în iulie 2011, avansul pentru prefinanțarea proiectelor europene se ridica la 30% din valoarea contractului.

Motivând că multe dintre firmele care contractează prefinanțarea nu mai trimit ulterior facturile aferente cheltuielilor, astfel încât ministerele să transmită la rândul lor actele de decont la Bruxelles, Guvernul a decis să reducă plafonul prefinanțării la 10% din valoarea eligibilă a proiectului.

În septembrie 2011 măsura a fost transpusă în modificări unilaterale la contractele de finanțare aflate în derulare.

Măsura diminuării cuantumului prefinanțării (avansului) acordat în proiectele finanțate din fonduri structurale și de coeziune de la 30% la 10% se va răsfrânge asupra a 2/3 dintre beneficiarii de fonduri structurale, mai ales IMM-uri, organizații neguvernamentale sau autorități locale.

Sunt afectate de măsură toate programele finanțate din instrumente structurale, adică: dezvoltarea resurselor umane POSDRU, dezvoltarea administrației PODCA, competitivitate economică POSCCE etc. Pe termen scurt măsura va pune probleme de lichiditate în proiecte.

Chiar dacă statul recuperează bani din micșorarea sau recuperarea acestor avansuri, rămâne problema nerezolvată privind gestiunea lentă și cu întârziere a dosarelor de rambursare de către autoritățile de management care generează permanent întârzieri în implementarea proiectelor.

Considerații, consecințe:

Aplicarea acestor măsuri nu a avut la bază o analiză privind impactul negativ pe care l-ar putea avea asupra proiectelor aflate în implementare și se realizează din nou cu titlu retroactiv.

O astfel de abordare va conduce la blocarea multor proiecte care au intrat deja în implementare pe vechiul mecanism de prefinanțare, mai ales în contextul în care rambursările nu sunt făcute în termenele asumate de 45 zile! (la POSDRU se pare că durează minim 3 luni și jumătate)

Efecte nefaste asupra proiectelor aflate în derulare:

  • falimente;
  • rezilieri de contracte;
  • deturnarea cash flow-ului deja programat;
  • blocarea absorbției sau încetinirea absorbției;
  • creșterea costurilor cu implementarea sau majorarea creditelor bancare (de care este nevoie în cazul a numeroase proiecte).

Acestea sunt doar câteva dintre urmările nefaste rezultate ca urmare a schimbării regulilor în timpul jocului.

În mod real, reducerea prefinanțării va avea ca impact creșterea costurilor de implementare a proiectului, datorită necesității atragerii unor surse suplimentare de finanțare pe termen scurt, în special în cadrul proiectelor complexe. În orice caz, această măsură va încetini accesarea și va crește ușor birocrația.

Autoritățile de management (ministerele) ale fiecărui program ar fi trebuit să evalueze fiecare situație în parte și să-i tragă la răspundere pe beneficiarii cu probleme, care nu au cheltuit prefinanțarea, fără a generaliza.

De ce se poate ajunge la reziliere:

La momentul depunerii proiectelor spre finanțare fiecare beneficiar și partenerii acestuia trebuie să estimeze un buget și un calendar de activități, având ca ipoteze anumite reguli financiare.

Pornind de la aceste ipoteze, beneficiarii își calibrează cash flow-ul și bugetul și decid dacă pot susține un proiect sau nu.

Cei mai afectați sunt beneficiarii pentru care «regulile» se schimbă radical în timpul jocului, atunci când ei sunt deja la faza de implementare, când contractul este deja semnat, proiectul demarat, furnizorii contractați.

Problema care rămâne nerezolvată este cea a dialogului cu autoritățile de management și gestiunea dosarelor de rambursare. Dacă aceste paliere nu vor funcționa mai bine, vom avea întârzieri inerente în implementarea proiectelor.

Autoritățile au omis informarea beneficiarilor și a publicului larg.

Pe de altă parte, din punctul de vedere al transparenței, autoritățile au trecut cu vederea informarea beneficiarilor și a publicului larg.

Aceste schimbări afectează o mare parte a beneficiarilor și pe toți cei care au proiecte în proces de evaluare.

Având în vedere importanța majoră a acestei modificări, este neclară atitudinea ACIS (Autoritatea de Coordonare a Instrumentelor Structurale) și a AM-urilor (Autorităților de Management) care nu au informat direct beneficiarii, punându-i din nou în fața unui fapt împlinit.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 23 iulie 2019, 6:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro