Adrian Mocanu
Adrian Mocanu
Sittings of the Chamber of Deputies of November 2, 2011
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.127/11-11-2011

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2011 > 02-11-2011 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 2, 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.12 Adrian Mocanu - declarație politică intitulată "Aderarea la spațiul Schengen - un vis amânat!";

 

Domnul Adrian Mocanu:

"Aderarea la spațiul Schengen - un vis amânat!"

Președintele României, Traian Băsescu, a participat duminică, 23 octombrie a.c., la Bruxelles, la reuniunea Consiliului European de toamnă. Agenda reuniunii a fost dominată de situația economică la nivel european, dezbătându-se modalitățile de consolidare a guvernanței economice europene și de întărire a disciplinei fiscale în statele membre.

O decizie privind aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen a fost amânată, în data de 21 septembrie, în Consiliul de Justiție și Afaceri Europene. Președinția poloneză a susținut intens adoptarea unei decizii pozitive, însă, în urma blocajului generat de poziția inflexibilă a Olandei, la care s-a raliat și Finlanda, Polonia nu a supus aderarea la vot, evitând practic o decizie negativă, care ar fi condus către reluarea unei părți a procedurii juridice de aderare.

În legătură cu acest obiectiv important al României, ministrul afacerilor europene, Leonard Orban, s-a declarat extrem de rezervat în a da o perspectivă optimistă privind o viitoare decizie legată de aderarea României la spațiul Schengen, având în vedere că cel puțin un stat membru nu este de acord în legătură cu această aderare.

De asemenea, secretarul de stat pentru afaceri europene Bogdan Aurescu a amintit, pe data de 12 octombrie a.c., la o întâlnire cu președintele UE, intenția României de a aborda, la Consiliul European, subiectul aderării României la spațiul Schengen și a pledat pentru aplicarea nediscriminatorie a regulilor de aderare la zona euro.

Punctul de vedere al Olandei a fost rostit răspicat de către ministrul olandez al Afacerilor Europene - Ben Knapen, într-o conferință susținută la Paris, după întâlnirea cu omologul său francez Laurent Wauquiez, și anume: "Suntem de acord cu Franța, Germania, Finlanda și alte țări că România și Bulgaria nu pot, la acest stadiu, să se alăture spațiului Schengen. Potrivit rapoartelor redactate de comisie, prea multe puncte sunt defectuoase pentru ca România și Bulgaria să poată adera la spațiul Schengen (...). Am decis să lucrăm la definirea unui ansamblu de criterii care trebuie respectate și începând de aici să punem la punct o foaie de parcurs pentru aderarea la spațiul Schengen". La rândul său, Laurent Wauquiez a refuzat ideea unui "calendar" cu "date artificiale". El a mai adăugat că "România și Bulgaria au vocația de a intra în Schengen, au făcut eforturi imense pentru îmbunătățirea eficacității la frontiere, a luptei împotriva corupției, sistemul judiciar ..., dar criteriile nu sunt îndeplinite".

Președintele Traian Băsescu a declarat la Bruxelles că România exclude să ceară să fie decuplată de Bulgaria în ceea ce privește aderarea la spațiul Schengen. Tot șeful statului a mai spus și că aderarea României la spațiul Schengen este acoperită de rapoartele de evaluare și că, în ciuda propunerilor care au fost făcute, trebuie să se țină cont de faptul că evaluările țării noastre sunt mai bune decât ale altor țări care au aderat deja.

Față de afirmațiile președintelui cu privire la aprecierile rapoartelor de evaluare, am tot dreptul să cred că adevărata cauză a amânării este slaba credibilitate a președintelui în rândul celorlalți șefi de stat din Europa, precum și demersurile diplomatice neadecvate ale Guvernului făcute în legătură cu acest obiectiv al României.

Este suficient să ne amintim de modul în care președintele Băsescu a înțeles să orienteze politica externă a României, astfel încât a reușit să destabilizeze relațiile diplomatice cu un aliat istoric - Franța. De asemenea, faptul că președintele României nu a reușit să se impună prin statura funcției sale în relațiile cu omologi europeni a fost demonstrat de atitudinea cancelarului Germaniei, Angela Merkel, care a impus României un anume tip de relații economice în parteneriatele cu agenți economici germani, în avantajul acestora din urmă. Proasta imagine pe care președintele Băsescu și-o întreține cu consecvență, în defavoarea României, a fost alimentată de curând prin declarațiile și atitudinea incalificabilă față de persoana regelui Mihai al României, gest care, practic, l-a scos în afara cercurilor elitiste, unde știm cu toții, se iau decizii importante pentru viitorul națiunilor la nivel planetar.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 21 july 2019, 5:19
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro