Viorel Hrebenciuc
Viorel Hrebenciuc
Ședința Camerei Deputaților din 14 februarie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.7/24-02-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2018 (comună)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 14-02-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 februarie 2012

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.107 Viorel Hrebenciuc - declarație politică: "Un semnal prost în privința eficienței instituțiilor statului";  

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Viorel Hrebenciuc:

"Iarna - un semnal prost în privința eficienței instituțiilor statului"

În ultimii patru ani, statul român a încheiat contracte de aproximativ 1 miliard de euro - din care s-au plătit efectiv 250 de milioane euro - pentru mentenanța drumurilor naționale, din această sumă alocându-se pentru deszăpezire sume între 5.000 și 6.000 euro/km, sume cu mult mai mari decât cele alocate de statele nordice pentru același lucru, după cum am putut constata și din datele prezentate pe larg în mass-media.

În ciuda sumelor mari alocate - prin plăți directe și prin controversatele contracte multianuale către diverși operatori - statul nu a reușit să ofere cetățenilor niște drumuri măcar decente, în această ecuație vina revenind în mare măsură sistemului, și mai puțin vremii nefavorabile. În aceste zile s-a văzut clar care sunt limitele instituțiilor statului - de la ministere la nivel de prefecturi - și cum cetățenii României, în calitate de contribuabili, sunt nu beneficiari ai serviciilor publice, așa cum ar fi logic, ci victime, în cel mai propriu sens, ale slabei calități a acestor servicii. Fragmentarea și politizarea exploatării resurselor publice, lipsa capacității de reacție rapidă a instituțiilor în drept - cu excepția notabilă a structurilor militarizate - incapacitatea de a identifica și preveni situațiile critice dau măsura reală a efectelor mult clamatei "reforme" a instituțiilor statului, în fapt o parodie cu efecte nefaste pentru viața de zi cu zi a cetățenilor. Pentru zeci de români, din nefericire, efectele au fost letale.

Autoritățile centrale, și din păcate acest semnal a fost transmis de la nivelul de sus al Guvernului, au încercat fie o minimizare a propriei ineficiențe, fie o translatare spre autoritățile locale și chiar spre cetățeni și comunități. Afirmația primului-ministru că într-un stat puternic primarul și, prin extensie, organele superioare își pun alegătorii la treabă, găsirea de vinovați în altă parte decât în ograda proprie, alegerea țintelor în funcție de efectele previzibile pe termen scurt sau mediu sunt demne de aprecieri mai potrivite, în cauză fiind nu competiția politică, ci eficiența autorităților statului în realizarea obiectivelor pentru care au fost învestite. Este contraproductiv să aruncăm responsabilitatea pe primării și pe administratorii locali, câtă vreme administrațiile locale sau județene nu au la îndemână resurse care să le permită operarea a suficiente mijloace pentru a face față în caz de dezastre, iar prefecții, în mare parte mai mult au încurcat decât au descurcat lucrurile, orbecăind între diverse ordine și strategii contradictorii, după cum a înclinat balanța de moment a "specialiștilor" numiți politic. De aceea, se impune o altă viziune cu privire la modul în care instituțiile statului trebuie "reformate", una realistă, concentrată pe câteva aspecte esențiale: capacitatea de a reacționa în timp util la situații limită, resurse suficiente (umane și materiale), un sistem de comunicații care să permită o viziune în timp real a situației din teren. În particular, este nevoie și de revizuirea actualului sistem de atribuire a contractelor de deszăpezire la nivel local și central, deoarece, în prezent, majoritatea acestor contracte sunt date fără licitații deschise, fiind, nu de puține ori, adjudecate de companii care nu sunt specializate în acest domeniu, ridicând astfel multiple suspiciuni.

Cetățenii României au nevoie de instituții eficiente, competente, capabile de reacții rapide, și nu de indicații prețioase și dojane părintești.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 12 decembrie 2018, 18:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro