Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 martie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/23-03-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 13-03-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 martie 2012

9. Propunerea legislativă privind modificarea Legii nr.399 din 30 octombrie 2006 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate (Pl-x 487/2011). (retrimisă comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 487/2011

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

27. Propunerea legislativă privind modificarea Legii nr.399 din 30 octombrie 2006 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate.

Inițiatorul? Domnul Giurgiu.

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Este vorba de plata contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate pentru cei care sunt în concediu medical. Așa după cum se știe, în acest moment nu se plătește din prima zi de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate, cu toate că și noi, ca angajați, și angajatorii, plătim contribuții la bugetul asigurărilor sociale de sănătate, din păcate, în acest moment, nu sunt plătite toate zilele din concediul medical. Drept pentru care, în propunere există posibilitatea și obligația Casei Naționale de Asigurări de Sănătate de a plăti toate zilele de concediu medical din prima zi.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc și eu.

Domnul deputat Călian, pe procedură, înțeleg. Nu? Păi atunci întâi este deocamdată raportul comisiei... A! Ca inițiator. Scuze!

Domnul Petru Călian:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Sunt coinițiator al acestui act normativ, care este extrem de important în opinia mea, deoarece caută să facă un act de dreptate în zona mediului de afaceri, și asta prin prisma faptului că, așa cum bine spune antevorbitorul meu, deși angajații plătesc contribuțiile sociale în integralitatea lor, atunci când Domniile Lor se îmbolnăvesc și intră în concediu medical, aceste concedii medicale nu sunt decontate de Casa de Asigurări de Sănătate decât după o perioadă de timp, perioadă în care angajatul este plătit tot de către angajator, ceea ce nu este în regulă.

Sigur că, în calitate de vicelider al Grupului PDL, nu voi putea cere retrimiterea la comisie, dar, în calitate de inițiator cer retrimiterea la comisie a acestui act normativ, iar colegii mei nu au decât să voteze așa cum le dictează conștiința.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Mircovici. A, bun...

Raportul comisiei, vă rog.

Domnul Cornel Ghiță:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Mai avem un raport comun. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru sănătate și familie au fost sesizate prin adresa Pl-x 487/27 iunie 2011 cu dezbaterea pe fond în procedură obișnuită a Propunerii legislative privind modificarea Legii nr.399 din 30 octombrie 2006 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art.12 al Ordonanței de urgență a Guvernului nr.158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificările și completările din Legea nr.399/2006 în sensul că plata concediilor medicale pentru incapacitate temporară de muncă să se facă integral din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate.

Comisiile propun plenului Camerei Deputaților respingerea inițiativei legislative din următoarele considerente: inițiatorii propunerii legislative nu menționează sursa de finanțare conform art.138 alin.(5) din Constituția României, republicată; nu au fost prezentate fișa financiară prevăzută la art.15 din Legea nr.500/2002 și nici declarația conform căreia majorarea cheltuielilor este compatibilă cu obiectivele și prioritățile specifice în strategia fiscal-bugetară; nu au fost respectate normele de tehnică legislativă, care impun ca o astfel de modificare să se refere la actul normativ de bază, în speță Ordonanța de urgență a Guvernului nr.158/2005, și nu la legea de aprobare a acesteia.

În conformitate cu prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, comisiile au dezbătut propunerea legislativă în ședințe separate.

Membrii Comisiei pentru muncă și protecție socială au dezbătut propunerea legislativă în ședința din 12 octombrie 2011 și au hotărât cu majoritate de voturi, șase voturi împotrivă, respingerea propunerii legislative menționate.

La lucrările comisiei au fost prezenți 25 de deputați din totalul de 27 de membri ai comisiei.

Membrii Comisiei pentru sănătate și familie au dezbătut propunerea legislativă în ședința din 16 noiembrie 2011.

La dezbateri au fost prezenți 16 deputați din totalul de 17 membri ai comisiei.

Membrii Comisiei pentru sănătate și familie au hotărât cu majoritate de voturi respingerea propunerii legislative.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art.73 alin.(3) din Constituția României, republicată.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

Intervenții în cadrul dezbaterilor generale? Domnul deputat Mircovici.

Domnul Niculae Mircovici:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Această propunere legislativă privind modificarea Legii nr.399 mi se pare din punct de vedere al inițiatorilor corectă, iar din punct de vedere al modului în care a fost prezentat raportul comisiei, argumentarea insuficientă pentru a merge pe respingerea ei.

Din punct de vedere al inițiatorilor mi se pare corectă pentru un fapt foarte evident: contribuțiile de asigurări sociale care se plătesc de către mediul economic din România sunt mai mari decât în marea majoritate a celorlalte țări europene.

În condițiile în care dorim stimularea mediului privat, în condițiile în care inclusiv actuala guvernare își pune problema reducerii ponderii asigurărilor sociale în cheltuielilor agenților economici pentru a putea dinamiza economia, o astfel de modificare a legii, care ni se supune dezbaterii astăzi, ar fi cu atât mai necesară și evidentă.

Pe de altă parte, aș vrea să observăm că această lege a fost respinsă de Senat în data de 22 iunie 2011 și a fost discutată în prima parte a actualei sesiuni, în Comisia pentru sănătate și familie și Comisia pentru muncă și protecție socială. Raportul de respingere a fost distribuit deja în data de 22.11.2011.

Deci evident aprecierea din raportul comisiei că nu există sursă bugetară nu are niciun fel de relevanță, pentru că noi am discutat în cele două comisii acest raport înainte de a discuta bugetul pe anul 2012. Și, în mod categoric, dacă ar fi fost dorința ca modificarea legii să fie adoptată și dacă ar fi existat această nevoie de a dinamiza mediul economic printr-o astfel de măsură, sursa ar fi tocmai în bugetul care a fost votat pentru anul 2012.

De aceea, eu susțin punctul de vedere al domnului deputat Călian, de retrimitere la comisie pentru a analiza, încă o dată spun, tocmai în ideea pe care domnul prim-ministru Mihai-Răzvan Ungureanu a exprimat-o public, asupra unei nevoi de a dinamiza mediul economic, probabil inclusiv prin reducerea cheltuielilor de asigurări sociale.

Nu există nicio justificare, de nicio natură, pentru ce pentru un om care are un concediu medical de 30 de zile, primele zece zile le plătește angajatorul și după aceea, următoarele zile, următoarele 20 sau câte o mai fi omul în concediu, le plătește Casa de Asigurări de Sănătate.

Care e justificarea atunci pentru procentul mare pe care-l plătește angajatorul pentru asigurări de sănătate? Pentru că nu se va îmbolnăvi niciodată întreprinderea ca atare, instituția, agentul economic, ci oamenii care lucrează în acel domeniu.

Și de aceea eu, în nume personal - nu exprim un punct de vedere al grupului, că n-am apucat să discutăm problema aceasta în grup -, solicit și sunt de acord cu solicitarea de retrimitere la comisie.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul profesor Drăgulescu și după aceea domnul deputat Călian.

Domnul Iosif Ștefan Drăgulescu:

Doamnă președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Cred că se face o confuzie între asigurările sociale și asigurările sociale de sănătate.

Cu privire la asigurările sociale de sănătate, ele sunt cele mai mici din Europa și se știe istoria scăderii asigurărilor sociale de sănătate. De la 7%, 7% angajat-angajator, ele au scăzut la 5,5-5,2%.

Deci, dacă vom transmite finanțarea concediilor medicale la asigurările sociale de sănătate, vom sărăci în continuare asistența medicală. Și așa asistența medicală este, ca finanțare, cea mai scăzută din Europa.

Deci, să ne gândim foarte bine în momentul când spunem asigurări sociale și asigurări sociale de sănătate.

Deci în calitate de medic nu voi fi niciodată de acord să mai introducem o cheltuială în plus la asigurările sociale de sănătate, fiindcă trăim cu toții la ceea ce înseamnă asistența medicală a medicului de familie și a spitalelor, care, la ora actuală, sunt finanțate și în stare de faliment.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Călian.

Domnul Petru Călian:

Doamnă președinte,

Încerc să vin cu argumente astfel încât să încerc să-i lămuresc și pe distinșii colegi din mediul vieții medicale de faptul că nu vorbim aici de o diminuare a fondurilor asigurărilor sociale de sănătate.

Mai mult de atât, cer retrimiterea la comisie, astfel încât să actualizăm această inițiativă legislativă cu viața cotidiană.

Putem să găsim soluții împreună cu colegii din comisie, dacă nu se dorește ca, așa cum ar fi normal, statul să plătească în integralitatea lui concediul medical, să reducem numărul de zile pe care să le plătească angajatorul, eventual de la zece zile la trei zile. Asta pentru a da șansa celor care au în sarcină urmărirea concediilor medicale să poată să verifice oportunitatea acordării lor, pentru că asta este de fapt problema specialiștilor din Comisia pentru muncă și protecție socială.

Mai mult de atât, ca să lămurim și prevederile bugetare, vă propun ca, după ce retrimitem la comisie acest act normativ să stabilim ca intrarea în vigoare a viitoarei legi să aibă loc începând cu exercițiul bugetar al anului care urmează.

Pornind de la aceste considerente, susțin încă o dată retrimiterea la comisie.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc și eu.

Vă rog să pregătiți cartelele de vot.

Propunerea susținută de toți cei care au intervenit, retrimitere la comisie. Termen, domnul Călian? Două săptămâni.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

62 de voturi pentru, opt împotrivă și două abțineri.

Propunerea se retrimite la comisie, cu termen două săptămâni.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 25 ianuarie 2022, 15:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro