Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 iunie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/22-06-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 14-06-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 iunie 2012

  Informare privind depunerea la secretarul general al Camerei Deputaților, în vederea exercitării de către deputați a dreptului de sesizare a Curții Constituționale, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.33/2007 privind modificarea și completarea Legii energiei electrice nr.13/2007 și Legii gazelor nr.351/2004  

Ședința a început la ora 12,22.

Lucrările au fost conduse de doamna deputat Roberta Alma Anastase, președintele Camerei Deputaților, asistată de domnii deputați Georgian Pop și Niculae Mircovici, secretari ai Camerei Deputaților.

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschise lucrările de astăzi ale Camerei Deputaților și anunț că din totalul celor 325 de deputați, până în acest moment, și-au înregistrat prezența la lucrări un număr de 182. Sunt absenți 143, din care 11 participă la alte acțiuni parlamentare.

Vă informez că, în conformitate cu prevederile art.15 alin. (2) și alin. (3) din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, s-a depus la secretarul general al Camerei Deputaților, în vedere exercitării de către deputați a dreptului de sesizare a Curții Constituționale, Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.33/2007 privind modificarea și completarea Legii energiei electrice nr.13/2007 și Legii gazelor nr.351/2004, adoptată în procedură de urgență de ambele Camere ale Parlamentului.

Intrăm în ordinea de zi.

Pe primul punct la ordinea de zi se află Proiectul Legii energiei electrice și a gazelor naturale.

Este procedură de urgență.

Poziția Guvernului? Vă rog.

Domnul ministru. Vă rog. Domnul ministru Chițoiu. Vă rog.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege a energiei electrice și a gazelor naturale (PL-x 246/2012). (rămas pentru votul final)  

Domnul Daniel Chițoiu (ministrul economiei, comerțului și mediului de afaceri):

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Legea energiei electrice și a gazelor naturale face parte din Pachetul Legislativ 3 Energie, adoptat de Uniunea Europeană în anul 2009, prin care au fost promovate noile norme comune privind piața internă în sectorul energiei electrice și gazelor naturale, cu implicații asupra dezvoltării sectorului energetic și, implicit, a cadrului legislativ existent.

Proiectul de lege este structurat pe două secțiuni: energia electrică, un capitol, și al doilea capitol, gazele naturale.

Prin acest proiect de lege se asigură transpunerea în legislația națională a Directivei 2009/72 a Comisiei Europene a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iunie 2009 privind Normele comune pentru piața internă a energiei electrice și de abrogare a Directivei 2003/54 a Comisiei Europene, precum și a Directivei 2009/73 a Comisiei Europene a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iunie 2009 privind normele comune pentru piața internă a gazelor naturale și de abrogare a Directivei 2003/55 a Comisiei Europene.

Principalele aspecte vizate de prezentul proiect sunt următoarele: alegerea modelului operatorului de sistem independent; deoarece rețeaua de transport energie electrică este proprietate publică a statului, s-a optat pentru modelul operatorului de sistem independent. Acest model permite certificarea operatorului de transport și sistem, cu respectarea prevederilor comunitare, concomitent cu păstrarea regimului juridic de proprietate existent, asigurând, în același timp, o separare efectivă a intereselor legate de transportul energiei electrice față de cele legate de producerea și furnizarea acesteia. Certificarea Transelectrica și Transgaz, ca operatori, conform celor menționate mai sus; întărirea rolului ANRE, ca reglementator al domeniilor energiei electrice și gazelor naturale; definirea clientului vulnerabil atât de energie electrică, cât și de gaze naturale, și crearea cadrului legal pentru susținerea acestuia.

Clienții vulnerabili vor beneficia de facilități privind asigurarea serviciului de furnizare a energiei electrice și gaze și acces la rețea.

Obligativitatea realizării planului național de acțiune, în cazul de sărăcie energetică, plan prin care se definesc situațiile critice și clienții care nu pot fi deconectați în astfel de situații; renunțarea etapizată la tarifele reglementate pentru consumatorii finali și dezvoltarea pieței concurențiale de energie electrică, în condițiile suportabilității acestei măsuri de către clienții finali; îmbunătățirea cadrului de reglementare în sectorul energiei, pentru a garanta concurența loială, investiții suficiente, accesul pentru noi operatori economici pe piață și integrarea pieței de energie în piața internă europeană.

Pe de altă parte, pe piața de gaze naturale, proiectul de act normativ stabilește suplimentar cadrul de reglementare pentru desfășurarea activităților privind producția, transportul, distribuția, furnizarea și înmagazinarea gazelor naturale, modalități de organizare și funcționare a sectorului gazelor naturale, de acces pe piață, precum și criteriile și procedurile aplicabile pentru acordarea de autorizați și/sau licențe în sectorul gazelor naturale.

Creșterea ponderii pieței concurențiale de gaze naturale se va realiza gradual, prin asigurarea accesului pe această piață pentru cât mai mulți participanți, furnizori și clienți finali.

Creșterea concurenței pe piață va fi înlesnită și de renunțarea graduală la prețurile reglementate pentru clienții finali.

Garantarea accesului nediscriminatoriu al clienților finali la rețeaua de gaze naturale, printr-un ansamblu de reguli, în baza cărora acestea își pot exercita dreptul de a se racorda și de a folosi, în condițiile legii, rețelele de transport și distribuție a gazelor naturale.

Eu vă mulțumesc și am o rugăminte la dumneavoastră: ca, după dezbateri, să dăm un vot acestui proiect de lege, având în vedere că avem termen limită data de 15 iunie, pentru a comunica instituțiilor financiare internaționale, conform angajamentelor asumate.

Eu vă mulțumesc.

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Raportul. Domnul președinte Iancu.

 
   

Domnul Iulian Iancu:

Stimată doamnă președinte,

Stimați colegi,

Avem în dezbatere una dintre cele mai importante legi dintr-un pachet pe care, în această sesiune, Parlamentul îl are în dezbatere, respectiv Legea energiei electrice și a gazelor naturale.

Aceste legi au ca principal obiect transpunerea directivelor europene, respectiv Directiva 72/2009 și 73 a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind Normele comune pentru piața internă a energiei electrice și a gazelor naturale.

În principal, noutățile pe care le aduce parchetul legislativ sunt cele legate de alegerea operatorului de sistem independent, renunțarea la tarifele reglementate pentru consumatorii finali, dezvoltarea pieței concurențiale de energie electrică și gaze naturale, protecția consumatorilor de energie electrică, siguranța aprovizionării cu energie electrică și gaze naturale.

Pe lângă aceste aspecte, capitole importante, legea, într-un mod specific pentru România, aduce câteva elemente de noutate, în sensul că face, în sfârșit, posibilă funcționarea într-o piață liberă, nediscriminatorie, transparentă, concurențială a platformei de tranzacționare într-o operare unică, pe o bursă de energie, bursă care îi permite astfel să stabilească un preț de referință în România și ulterior să se racordeze la piața regională, respectiv piața unică europeană.

Acesta este semnalul cel mai important, pentru că, deopotrivă, elimină și fenomenul apărut în ultimii ani în România, cel al "băieților deștepți", care au distorsionat atât prețul la consumatorul final, cât și întreaga piață de energie, dar și șansa de dezvoltare a sistemului energetic național.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au propus plenului adoptarea Proiectului de Lege a energiei electrice și a gazelor naturale cu amendamente admise.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intervenții din partea grupurilor parlamentare? Nu sunt.

Atunci, intrăm în dezbaterea pe amendamente.

Vă rog. Domnul Toader.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Este o lege, într-adevăr, foarte importantă, o lege pe care a depus-o în Parlament Guvernul Ungureanu și cred că și în Comisia pentru industrii și servicii, prin amendamentele făcute am realizat până la urmă o lege care să fie și o lege foarte bună.

Totuși, sunt câteva întrebări pe care ni le punem noi și-l rog pe domnul ministru, dacă ne poate și răspunde.

Una dintre întrebări ar fi: ce facem cu acele contracte cu "băieții deștepți"? Sigur că este o prevedere în lege, e o prevedere în lege care blochează, până la urmă, profituri foarte mari, nu știu cum se poate realiza transparența din punct de vedere financiar-contabil a profitului pe care poate să-l aibă o firmă care nu știu dacă are numai activitatea aceasta exclusivă. Dar eu aș vrea să-l întreb pe domnul ministru, în condițiile acestei legi, cum se va aplica, eu nu știu exact prevederile contractuale, cred că le știe domnul ministru foarte bine, cum se va aplica această lege, dacă nu cumva, până la finalizarea contractului, vor fi niște prevederi care obligă statul român, sau Hidroelectrica, sau partenerul de contract să plătească o serie de penalizări. Asta ar fi o întrebare.

Și tot pentru domnul ministru, a doua întrebare, având în vedere liberalizarea prețului și la energie, dar în special la gaze, pe o prognoză până în 2013-2015, cam cât crede dânsul că poate să crească prețul la gaze, la consumul de gaze pentru consumatorii casnici, în primul rând, sigur, și pentru cei industriali, fiindcă se păstrează prevederile vechii ordonanțe pe două coșuri de gaze.

Deci, rugămintea mea este ca domnul ministru să răspundă, ca să putem clarifica dacă prevederea din lege cu acea cotă pentru un fond de dezvoltare poate fi aplicată și în condițiile acestor contracte vechi.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul ministru.

 
   

Domnul Daniel Chițoiu:

Domnule deputat,

Legat de prima întrebare, privind prețul la energia electrică în contractele existente cu "băieții deștepți".

Ce pot să vă asigur, pot să vă asigur că până la sfârșitul acestui an va exista o piață concurențială a energiei electrice și gazelor în România. Nu vor mai exista contracte bilaterale cu "băieți deștepți". Pot să vă garantez acest lucru.

Legat de creșterea prețului la gaze ca urmare a liberalizării asumate cu instituțiile financiare internaționale, calendar care a fost elaborat de ANRE, împreună cu specialiștii Comisiei Europene și, de asemenea, angajamente ale statului român - și ale Guvernului anterior și ale Guvernului actual -, a fost ca prețul la consumatorii noncasnici la gaze să fie liberalizat, începând cu luna decembrie a acestui an, până la sfârșitul anului 2014 și, în cazul în care nu se ajunge la prețul mediu practicat în Uniunea Europeană, până la sfârșitul anului 2015, iar la consumatorii casnici, începând cu iulie 2013, până la sfârșitul anului 2018.

Creșterea trimestrială sau semestrială este destul de rezonabilă, astfel încât să nu aibă implicații majore atât în costurile de producție ale consumatorilor noncasnici, ale firmelor, ale operatorilor economici și, de asemenea, să nu aibă o influență majoră într-un timp scurt asupra veniturilor populației.

Mai mult decât atât, pentru a acoperi dificultățile financiare ale populației și a acoperi riscurile de a nu putea suporta creșterea de preț, se vor impozita suplimentar veniturile excepționale obținute de producătorii de gaze.

De asemenea, tot conform angajamentelor cu instituțiile financiare internaționale angajate și de fostele guverne și de către noi, avem în vedere ca, până la sfârșitul anului, să elaborăm un pachet de legi privind taxarea veniturilor obținute din produsele petroliere, respectiv redevențele pentru toate categoriile de resurse minerale.

Altă întrebare?

Vreau să vă spun în legătură cu noile contracte în vigoare..., deci, creșterea de preț nu afectează contractele în vigoare. Dar, dacă vă referiți la anularea contractelor existente, aceasta nu pot să vă promit eu sau să spun acum modalitatea și rezultatul negocierilor, astfel încât să pot să vi le prezint astăzi. Rezultatul îl veți vedea în perioada imediat următoare.

Eu vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Alte intervenții în cadrul dezbaterilor generale?

Domnul Iancu. Vă rog.

 
   

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Începusem să vă spun că este cel mai important pachet legislativ din această sesiune. Am să încerc să vă spun și de ce este cel mai important, pentru că se răsfrânge, în primul rând, asupra costurilor fiecărei familii din România.

În al doilea rând, vizează în mod direct siguranța și confortul fiecărui cetățean din această țară.

În al treilea rând, vizează șansa de relansare economică și de ieșire din criză a României.

Pachetul legislativ, însă, aduce câteva elemente de noutate față de orice altă lege care a reglementat sectorul energiei electrice și gazelor naturale până în prezent. Respectiv, se adresează regimului de proprietate, pe de o parte, vizând transportul de energie electrică și de gaze naturale, pe de altă parte, regimul proprietății în situația necesității extinderii sistemului de distribuție, de transport, energie electrică, respectiv gaze naturale, oferind, astfel, șansa dezvoltării sistemului și realizării de noi capacități de producție, respectiv de distribuție.

Al doilea element crucial este cel legat de operatorul pieței de energie electrică și gaze naturale. În sfârșit, România are un regim foarte clar privind platforma de tranzacționare și operatorul acesteia.

Un alt aspect crucial și care începe să dea răspuns din această lege, sau ca urmare a acestei legi, preocupării ridicate aici de către domnul Mircea Toader și care ar fi putut fi rezolvată încă din 1 martie 2011, este cea legată de obligativitatea impusă de lege ca întreaga cantitate de energie electrică să fie tranzacționată pe piață în mod transparent, nediscriminatoriu și concurențial, lucru care până astăzi nu a fost posibil și care a făcut, practic, posibilă această tranzacționare netransparent, în spatele ușilor închise, a unei cantități de mai bine de 30% din energia electrică a țării.

Un alt element fundamental este cel legat de consumatorul vulnerabil. În sfârșit, legea definește categoriile de consumatori care, din cauza resurselor financiare, motivelor de sănătate sau de vârstă, sunt protejați. În afară de protecția explicită, legea își ia câteva măsuri de siguranță pe care, de această dată, le reglementează atât în cadrul primar, dar le stabilește în sarcina autorității Ministerului Economiei, Ministerului Muncii, Ministerului Finanțelor, pentru definirea cadrului legislativ de suport, inclusiv financiar, pentru aceste categorii de cetățeni.

Un alt element crucial este cel al dobândirii independenței autorității de reglementare în domeniul energiei electrice și gazelor naturale. Din acest moment, această autoritate având buget propriu, regulament propriu, raportare numai la Parlament, poate stabili regulile de piață în mod autonom, independent, fără a fi influență din partea factorului politic sau a oricărui alt factor.

Seria și pachetul important de măsuri în monitorizarea autorității fac din această autoritate o autoritate reper în România pentru desfășurarea vieții economice și sociale în continuare. Cu alte cuvinte, sarcina Parlamentului nu se oprește doar prin promovarea pachetului legislativ, ci și prin monitorizarea și controlul asupra autorității de reglementare, pentru că autorității de reglementare îi revine sarcina monitorizării modului în care și impactului asupra consumatorului în urma deschiderii pieței, în urma creșterii prețurilor atât în sectorul industrial, cât și la consumatorul casnic. În funcție de această creștere și acest impact, autoritatea de reglementare poate să dispună dacă, spre exemplu, cantitatea de gaze din această țară va fi, până în 2018, comercializată numai în piața internă sau nu. Iată, un prim aspect.

Un alt aspect este cel legat de monitorizarea influenței în prețul final a tehnologiilor privind sursele regenerabile, fapt care permite anual autorității să intervină. Intervenția ei poate frâna sau poate stimula noi tehnologii în producția de energie.

De asemenea, sunt prevederi explicite pentru consumatorul casnic. Este pentru prima dată când consumatorul casnic, la capacități de până la 100 de kw, poate, fără autorizație, fără licență, să-și monteze instalația, echipamente pentru a-și asigura autonomia în consumul energetic.

Iată câteva din multele elemente care au făcut obiectul unor dezbateri destul de aprinse la nivelul raportorilor, la nivelul comisiilor, ministerelor, în această perioadă.

De aceea, cred și consider că rolul Parlamentului, în acest domeniu, abia din acest moment începe, prin monitorizarea anuală pe care trebuie să o exercităm asupra acestui sector care este vital pentru economia și viața socială a țării.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Intrăm în dezbaterea pe articole.

La punctul 1 - Legea energiei electrice și a gazelor naturale.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 2 la punctul 20.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 20 la punctul 70.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 70 la punctul 120.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 121 la punctul 145.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la 145 la 187.

Nu sunt observații. Adoptate.

De la 188 la 230.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Urmează votul final pentru acest proiect.

La ultimul articol. Vă rog. Domnul Iancu.

 
   

Domnul Iulian Iancu:

A scăpat la redactare: este "și/sau".

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 541/2011); <br>- Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 704/2011); <br>- Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 705/2011) și <br>- Propunerii legislative privind abrogarea Legii nr. 283/2010 privind Camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală publicat în Monitorul Oficial al României nr.15 din 07 ianuarie 2011 (Pl-x 462/2011). (rămase pentru votul final)  

Doamna Roberta Alma Anastase:

Rămăsesem restanți, să spunem, cu Legea privind funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală.

Dacă, din partea inițiatorului, dorește să ia cineva cuvântul? Nu.

Raportul comisiei, raportul suplimentar al comisiei.

Vă rog, stați două secunde, domnule Rădulescu.

Domnul Márton Árpád. Vă rog.

   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor,

La punctul de pe această ordine de zi, așa cum prevede regulamentul în mod corect, este un raport comun asupra mai multor legi. Una dintre legile care au fost luate în discuție de Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice este o inițiativă de a mea, de abrogare a acestei legi.

Eu..., evident, raportul respinge legea de abrogare, adică proiectul de abrogare, încercând, eventual, să se facă acele corecturi pentru care eu am propus abrogarea legii.

La dezbaterile generale o să intervin și o să spun, mai pe îndelete, care sunt problemele mele cu această lege, dar legea, în varianta adoptată, cu raportul suplimentar al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, are, în continuare, aceleași hibe. Și această lege, așa cum atunci când am intervenit și am încercat să opresc adoptarea acestei legi în forma pe care a adoptat-o odată Camera Deputaților, conține acel A și B și, din nou, nu se va putea aplica. Legea este inaplicabilă în forma în care s-a votat la această comisie. Drept pentru care, eu vă solicit respectuos să retrimiteți la comisie acest proiect de lege și, onor colegii noștri din Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice să mai consulte și persoanele din Comisia juridică și persoanele care se pricep cât de cât la legislația alegerilor, că așa, vă spun încă o dată: cum a rămas, chiar și modificată, această lege, va fi în continuare inaplicabilă și nu se vor alege în 90 de zile organele care se propun aici.

Deci, încă o dată, solicităm retrimiterea la comisie.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun. Este o intervenție procedurală consistentă, pe care a făcut-o domnul deputat Márton Árpád.

O să vă rog să introduceți cartelele, pentru a putea să ne exprimăm votul.

Domnul deputat Márton Árpád a propus retrimiterea la comisie a Legii camerelor agricole.

Bun. Introduceți cartelele.

Supun la vot propunerea făcută de domnul Márton Árpád, pentru ca acest proiect să se întoarcă la comisie.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

159 de voturi împotrivă și doar 17 voturi pentru.

Drept urmare, acest proiect rămâne în continuare în dezbaterea plenului.

Raportul comisiei.

Domnul deputat Rădulescu.

 
   

Domnul Adrian Rădulescu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Bună ziua, doamnelor și domnilor colegi!

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere și avizare în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 pentru înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală.

În ședința din 13 iunie 2012, plenul Camerei Deputaților a hotărât retrimiterea proiectului de lege la comisie, în vederea unei noi examinări și întocmirii unui nou raport.

Proiectul de lege are ca obiect reglementarea, modificarea și completarea Legii nr.283 privind camerele agricole pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, în scopul corectării neconcordanțelor și a confuziilor generate de textul actualei reglementări, în ceea ce privește dispozițiile privitoare la "organizarea alegerilor pentru camerele agricole zonale, la sistemul electiv, la atribuțiile și funcționarea camerelor agricole, care fac inoperabile măsurile dispuse", astfel cum se afirmă în expunerea de motive.

Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind funcționarea camerelor agricole pentru silvicultură și dezvoltare rurală face parte din categoria legilor ordinare.

La dezbaterea proiectului a participat ca invitat, în conformitate cu prevederile art.54 și 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, domnul Gheorghe Albu, secretar de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

La lucrările comisiei au fost prezenți 28 de deputați.

Raportul a fost adoptat în unanimitate în ședința din 13 iunie 2012.

Proiectul de lege este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterii, comisia propune admiterea cu modificări și completări a proiectului de lege.

Am de făcut o precizare.

Avem o eroare materială, pe care domnul secretar de stat o va prezenta. Este vorba despre adăugarea cuvântului "pot".

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intervenții din partea grupurilor parlamentare? Nu sunt.

Atunci, intrăm în dezbatere.

Domnul Márton Árpád.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte,

Domnule secretar, mai ales că am și anunțat din timp că voi mai interveni. Vă rog să observați că acolo mai există, e adevărat, suntem mai puțini, dar este loc pentru Grupul parlamentar al UDMR.

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor,

Antevorbitorul meu, în mod corect, a spus că era nevoie de modificarea acestei legi, pentru că sunt niște formulări care nu sunt destul de clare și niște reglementări mai ales în domeniul alegerilor pentru aceste structuri, care sunt inaplicabile. Sunt cu totul de acord cu Domnia Sa și am fi fost de acord cu modificarea acestei legi, în ipostaza în care toate aceste lucruri s-ar fi corectat.

Dar, din păcate, textul legii a rămas în continuare total confuz, această structură a rămas în continuare o struțo-cămilă, care, cică: "Camerele agricole sunt instituții private de interes public nonprofit cu personalitate juridică". Acest ceva, în continuare, are atribuțiuni de administrație executivă, poate avea activitate economică, ia bani de la bugetul de stat, și ceea ce dumneavoastră ați sesizat corect, că vechea lege n-a reglementat destul de clar modalitatea desfășurării alegerilor, eu adaug, nici a candidaturilor, dacă se poate, această lege a încurcat și mai mult acest procedeu. M-ar mira că cineva ar putea să aplice această lege.

Această lege nu reglementează destul de clar cine este candidat, cine nu este candidat, are niște invenții foarte interesate legat de tinerii agricultori care vin cu 25 de semnături de la nu știu cine, pentru că cineva ca să intre, ca să aibă dreptul de a alege, trebuie să fie propus de alți 25 ca să aibă acest drept, dar acei 25 de unde vor avea acest drept nu știu; se mai vorbește că se vor alege oamenii pe listă, nu știm ce fel de listă și cine o depune și ce număr de candidați vor fi pe această listă și cum se aleg, cum se decide cine va intra pe acea listă, câți vor intra și după ce există acea desfășurare foarte interesantă, că există un număr de locuri pentru cei aleși de către agricultori, un alt număr de locuri pentru tineret și așa mai departe, sunt vreo 10 asemenea structuri, eu vă spun că așa cum este această prevedere, care, cică, se va aplica în 90 de zile, nici în 90 de ani nu se va putea aplica această lege, așa cum este.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat.

 
   

Domnul Pavel Horj:

Mulțumesc, doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Aș dori să răspund cu respectul cuvenit și colegului de la UDMR, faptul că această alege a fost reîntoarsă în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, ieri s-au dezbătut toate aceste chestiuni care puteau fi îndreptate, cum susține domnul coleg deputat, se pare că toată terminologia care s-a folosit în proiectul de lege este în concordanță cu noile prevederi ale noului Cod civil.

Având în vedere faptul că țăranii români, în acest moment, produc scump și vând ieftin, nu ne mai putem permite să mai amânăm adoptarea acestui proiect de lege. Această lege deschide calea astfel încât țăranii, fermierii să se poată asocia. Cu toții știm că fără acest lucru agricultura românească nu poate fi pusă într-o direcție bună.

Așa fiind, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal, al Partidului Social Democrat vor susține acest proiect de lege, recomandând tuturor să-l voteze pentru că este o așteptare mare în rândul agricultorilor.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Neacșu, pe procedură, vă rog.

 
Aprobarea prelungirii programului de lucru.  

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

În numele Grupurilor parlamentare ale Uniunii Social-Liberale, solicit prelungirea programului de lucru până la epuizarea ordinii de zi.

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Supun votului dumneavoastră propunerea.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Bun. Vă mulțumesc.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 541/2011); <br>- Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 704/2011); <br>- Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 705/2011) și <br>- Propunerii legislative privind abrogarea Legii nr. 283/2010 privind Camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală publicat în Monitorul Oficial al României nr.15 din 07 ianuarie 2011 (Pl-x 462/2011). (rămase pentru votul final)  

Intrăm în dezbaterea pe amendamente.

Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind Camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 2 până la punctul 15 dacă aveți observații?

Vă rog, domnule Márton Árpád.

   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi,

Vă rog frumos, fiți atenți, vă citesc un text foarte interesant. E punctul 13, articolul nou. "Alegerea membrilor colegiului județean al camerei agricole se face prin vot într-un singur tur de scrutin pe listele colegiului camerei agricole județene propuse de..." deci încă o dată, "pe listele colegiului camerei agricole..." ce înseamnă asta, vă rog să-mi spuneți. Acum am ieșit din niște alegeri locale, da? Am mai trecut și prin alegeri parlamentare, am intrat în Parlament.

Vă rog să-mi explicați ce înseamnă asta, încă o dată vă citesc, "se face prin vot într-un singur tur de scrutin pe listele colegiului camerei agricole județene". Pe ce listă? Pe urmă, se spune "propuse de". Și vin niște propuneri.

Dumneavoastră înțelegeți ceva din asta? Eu nu înțeleg. Nu știu cum se va aplica. Dacă doriți, să-mi explicați și mie ca să înțeleg. Deci, încă o dată, "listele colegiului camerei agricole județene". Se vor face alegeri.

 
   

Domnul Adrian Rădulescu:

O cameră agricolă județeană este un singur colegiu. Pe camera agricolă județeană, acest colegiu este format din 25 de membri. Agricultorii, pe categorii, așa cum o să vă uitați în lege, pentru ca acest colegiu să fie reprezentativ, să reprezinte tot spectrul agriculturii, adică cooperative, patronate, asociații de diferite tipuri, pădurea, medicii veterinari, institutele de învățământ, pe bază de reprezentativitate, fiecare are un număr de voturi pe un număr de candidați care participă la aceste alegeri. Veți vedea că pentru cooperative, deci pentru cele două locuri rezervate tuturor celor care lucrează în cooperative, cooperativa vine cu listă în care propune 2-3-5 agricultori, nu este limitat, și în funcție de numărul de voturi pe care le au agricultorii de pe lista membrilor unei cooperative, primii doi fac parte din colegiul director al camerei agricole județene. Punct.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád. Și formulați și o propunere, domnule Márton Árpád.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

N-am ce propunere să fac, doamnă președinte.

Nu știu, cine a fost atent, cred că a devenit și mai confuz. Eu cel puțin așa am devenit, după ce am citit.

Încă o dată, nu știu cine propune, cât propune și cine intră de pe listă, adică câți. Eu am auzit ce ați spus dumneavoastră, lucrurile astea au o terminologie a alegerilor, o terminologie consacrată în România și pentru că acest lucru să fie clar, credeți-mă, dacă vom merge cu acest ceva care este aici, nu se va putea aplica. Deci, ca toată lumea, inclusiv agricultorul, să înțeleagă sau cel care va avea de propus ceva, să știe ce poate să propună, pentru câte locuri, și ce votează agricultorul, trebuie să fie scris aici inteligibil.

Așa cum apare aici, n-are nicio legătură cu legislația alegerilor din România și ce ați spus dumneavoastră poate să mă ducă la ideea de listă majoritară, adică intră cineva cu două propuneri, dacă pentru acea parte a consiliului există două locuri, cine ia cele mai multe voturi, intră cu ambele. Sau s-ar putea să fie proporțional, în funcție de câte locuri ia, pentru că dincolo sunt 9, unii să intre cu 3, alții cu 4, dar dumneavoastră ne-ați spus că cine ia cele mai multe voturi, ăia intră. N-am înțeles. Care intră?

Și încă o dată vă spun: ca, într-adevăr, să fie operantă această lege, credeți-mă, trebuie să o puneți de acord cu legislația în vigoare în România ca toată lumea să știe cine propune, ce propune și cum se aleg oamenii.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Rădulescu, înțeleg că aveți o dezbatere politică, pentru că niciunul dintre dumneavoastră nu formulați ce avem de făcut, suntem la dezbaterea amendamentelor.

 
   

Domnul Adrian Rădulescu:

Atât. O singură precizare vreau să fac, dacă vă uitați în lege, Comitetul Național de Inițiativă și comitetul județean care vor organiza alegerile vor stabili absolut toate..., acesta este numai un cadru general.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da. Și eu vă mulțumesc.

Bun. Înțeleg că nu există nicio propunere vizavi de acest amendament. Supunem la vot amendamentul? Am înțeles.

Supunem la vot amendamentul propus de comisie.

Votul este deschis. Vă rog să votați. Deci amendamentul susținut de comisie îl supunem la vot. Bun, înțeleg că trebuie să repetăm votul. Nu a funcționat.

Încă o dată, supun la vot amendamentul. Deci, supun la vot amendamentul susținut de comisie. Deci, așa cum a ieșit el din comisie, da?

Votul este deschis, vă rog să votați. 186 de voturi pentru, 7 împotrivă și 11 abțineri. A fost susținut.

Mergem mai departe, de la punctul 17 la punctul 24, dacă sunt observații? Nu sunt.

La punctul 25? Vă rog.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Mă refer la varianta propusă de comisie care prea mult n-a schimbat din articolul 29 care se regăsește la punctul 26 cu atribuțiunile acestei struțo-cămilă. Zice la punctul 8: "Avizează scoaterea din circuitul agricol a terenurilor agricole..." de acord, "precum și scoaterea din fondul forestier național a terenurilor cu vegetație forestieră". Nu!

 
     

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este amendamentul tău?

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Nu. Domnule deputat, dumneavoastră ați promis că nu veți face ca pe vremuri, a făcut-o altă guvernare și veți încerca să respectați legea.

Este un amendament al comisiei, este conform regulamentului, este un amendament al comisiei cu care eu nu sunt de acord și solicit să fie supus votului și argumentez de ce nu sunt de acord. Și poate colegii noștri din Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, care mai sunt și pădurari, se gândesc dacă este corect ca acest punct 8 să ceară avizul acestui ceva și pentru scoaterea din fondul forestier național a terenurilor cu vegetație forestieră. Dacă este corect. Și să rămânem doar la avizarea scoaterii din circuitul agricol a terenurilor agricole.

Avizează tăierile de nuci din afara fondului forestier, e ok, avizează tăierile vegetației forestiere din afara fondului forestier național, este corect.

Dar, vă rog să-mi spuneți, de ce ați crezut în continuare că trebuie să acordați acestui ceva, evident, la nivel județean, avizarea dezvoltărilor care se doresc a fi făcute de consiliile locale, autoritățile publice locale? Unde este acea mult trâmbițată autonomie a autorităților publice locale, când deasupra lor le impuneți un ceva care cică e privat și care avizează orice solicitare și încercare de a dezvolta comunitatea. Și nu numai. Și nu numai în acele situații, în...

Nu, nu știți că n-ați fost atent când am început, domnule ministru. Am arătat și punctul despre care discut, inclusiv din raport, da?

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog mult, nu intrați în dialog cu sala.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Sunt atribuțiile acestui ceva la nivel județean și zonal. Acum nu vorbesc despre faptul că se aleg oamenii la nivel județean și avem zonal dacă dorește, în domeniul județean. Punctual am spus, domnule ministru, sunteți foarte... neconform cu regulamentul. Dumneavoastră, dacă doriți să spuneți ceva, veniți la microfon, ridicați mânuța, că sunteți deputat și dacă vă dă doamna președinte cuvântul, interveniți.

Încă o dată, ca să înțelegeți, așa. Am o hârtie elaborată de onor comisie, am spus poziția 26, este amendamentul comisiei, punctul 8, se regăsește la pagina 54, legat, așa am început, nu ai fost atent, domnule coleg. Deci, încă o dată vă spun că aceste lucruri, aceste lucruri nu sunt corecte. Și vă rog frumos să supuneți votului, este art.19, doamnă președinte. Dar vă spun încă o dată, dați niște atribuțiuni neconstituționale, împotriva autonomiei locale, unor structuri care, pe deasupra nici nu sunt ale statului, ci sunt private.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Deci, solicit să supuneți votului atribuțiile prevăzute la art.19, 20...

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Adică punctul 26, ca să fie clar.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Punctul 26.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Am înțeles.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Eu am încercat doar pe un singur punct, pe punctul 8, că poate s-or trezi colegii noștri pădurari să vadă dacă este corect. Se pare că nu sunt în sală sau nu s-au trezit. E bine.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Lăsați, că uitați, se afirmă domnul deputat Tinel Gheorghe. Ia vorbiți în numele pădurarilor!

 
   

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, doamnă președinte,

Stimați colegi,

Domnul Márton Árpád cunoaște foarte bine regulamentul.

În plen se dezbat amendamentele respinse. Dacă ar fi vrut să afle noutăți despre lege, despre amendamentele admise, le puteam discuta în comisie. Ieri am întors legea la comisie și am discutat la comisie toate aceste lucruri.

Acum, tehnic, pe partea de silvicultură, silvicultorii au admis și au aprobat legea în forma propusă, pentru că noi credem că aceste camere agricole, pe care intenționăm să le punem în practică, să aibă, să capete responsabilitatea măcar a avizării documentațiilor de scoatere din circuitul forestier.

Este vorba de aviz, nu de aprobare. Aprobarea își urmează calea legală, conform Codului silvic. Nu facem niciun rabat de la Codul silvic, de altfel, în comisie se află la modificare și Legea privind Codul silvic, așteptăm avizul și punctul de vedere al Ministerului Mediului și vom corela aceste aspecte, încă o dată vă spun, nu se încalcă prevederile Codului silvic prin ceea ce am propus în momentul de față.

Credem, însă, că este corectă propunerea noastră și crește responsabilitatea și atribuțiile celor care se vor ocupa de camerele agricole din momentul în care ele vor fi înființate, față de ceea ce fac ei acum.

Mai mult, partea silvică este reprezentată în camerele agricole, participă la deliberări, participă la avizele respective, deci nu vedem unde ar fi impedimentul.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád, desigur.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Și vă rog, stimați colegi, nu spuneți lucruri care nu se pot susține. În mod evident, regulamentul nostru, așa cum bine ziceți și dumneavoastră, îmi permite să-mi susțin un amendament depus în scris și respins de comisie. Totodată nu-mi permite să intervin pe părțile textului de lege în care n-au fost amendamente, n-au fost amendate sau s-au propus a fi acceptate în varianta propusă de inițiator.

Însă, în cazul în care comisia vine cu un amendament, eu n-am cum să propun amendament la amendament, pentru că nu am de unde să știu ce va propune comisia. Și, în această situație, citiți regulamentul, am dreptul să intervin și să vă combat amendamentul, care, în această situație, se supune votului. Altfel nu se supune votului.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Are dreptate procedural domnul Márton Árpád, drept care permiteți-mi să supun la vot punctul 26, așa cum a ieșit el din comisie. Și dacă sunteți de acord cu el, îl validați prin vot.

Votul este deschis, vă rog să votați. Deci, supun la vot amendamentul, așa cum a ieșit din comisie, da? Bun.

183 de voturi pentru, 4 împotrivă, 6 abțineri.

Dacă la poziția 27 mai sunt observații?

De la poziția 28 la poziția 38.

De la poziția 39 la poziția 43?

De la poziția 44 la poziția 49? Nu mai sunt observații, am terminat dezbaterea, urmează votul final pentru acest proiect.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională (PL-x 102/2012). (rămas pentru votul final)  

3. Urmează Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională.

Dacă din partea inițiatorului dorește să ia cineva cuvântul? Inițiatorul e parlamentar. Nu este ordonanța de urgență.

   

Domnul Adrian George Scutaru:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Inițiativa legislativă se dorește a fi o măsură reparatorie, pentru aproximativ 26 de mii de pensionari din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională.

În urma procesului de revizuire a pensiilor realizat de Guvernul Boc, 26 de mii de oameni au rămas cu pensiile diminuate. Mai mult, ei ar fi trebuit să returneze diferența între vechea pensie și cea revizuită, sumă pe care au primit-o și în 2011. Deci, ar fi vorba de două măsuri care ar putea afecta aceste persoane, o dată returnarea în termen scurt a acestei diferențe și, de asemenea, diminuarea pensiilor.

USL repară aceste nedreptăți. Într-un prim pas, nu se mai recuperează prin acest proiect de lege aceste diferențe de plată. Rezolvăm astăzi o problemă importantă cu care se confruntă cei 26 de mii de pensionari militari.

În continuare, Uniunea Social-Liberală își declară angajamentul politic ca din 2013, viitorul guvern USL, validat de alegerile parlamentare, să înceapă procesul de revenire a pensiilor diminuate ale militarilor la plafonul din decembrie 2010.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Punctul de vedere al Guvernului și apoi raportul comisiei. Vă rog.

 
   

Domnul Corneliu Dobrițoiu (ministrul apărării naționale):

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Una din categoriile sociale care a fost nedreptățită de măsurile arbitrare luate de Guvernarea Boc a fost rezerva Armatei Române.

Mă aflu aici în fața dumneavoastră ca reprezentant al Guvernului USL pentru a repara injustițiile produse în ultimii ani, printr-o serie de acte normative care au contribuit la învrăjbirea categoriilor sociale sau au atacat demnitatea unor oameni, au generat mari probleme existențiale altora și decesul câtorva, în loc să primească din partea țării respect și recunoștință.

USL a agreat ca primă măsură reparatorie soluția de amnistie fiscală, aprobată prin memorandumul adoptat de Guvern în ședința din 30 mai și avizată în unanimitate ieri, în comisiile de specialitate.

Ca atare, vă solicit cu respect, într-o primă etapă, sprijinul pentru a aproba proiectul de Lege de modificare a art.7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/2011, în sensul amnistierii obligațiilor de plată rezultate din scăderea pensiilor ca efect al recalculării și revizuirii acestora.

Vom stopa astfel măsura abuzivă și de un cinism înfiorător, prin care am fost obligați să le băgăm oamenilor mâna în buzunar din nou pentru a restitui sumele primite anul trecut în deplină legalitate.

Din păcate, din cauza constrângerilor bugetare nu putem ca, în același timp, să dispunem și revizuirea pensiilor diminuate, la cuantumul din decembrie 2010.

Mai mult, unul din principiile fundamentale ale armatei este cel al camaraderiei, care presupune spirit de corp și sacrificiu, dar și solidaritate. Există, în acest moment, și rezerviști din alte structuri militare - altele decât armata - ale căror pensii au fost diminuate și pentru care aceste instituții nu au banii necesari pentru a efectua plăți în consecință.

De aceea, mi se pare împotriva spiritului de corp ca noi, militarii, să beneficiem, în timp ce alte categorii ar fi nevoite să aștepte încă o bucată de vreme.

Doamnelor și domnilor deputați,

Intenția noastră de a repara nedreptățile nu se oprește aici, după cum ați auzit. Angajamentul nostru politic este ca într-o a doua etapă să includem în viitorul program de guvernare al USL - problematica pensiilor militare.

Această măsură va fi asumată de partidele din USL la negocierile cu Fondul Monetar Internațional, ca încă din 2013 să demarăm procedurile de revenire a pensiilor militare diminuate la cuantumul din 31 decembrie 2010.

Este un angajament politic al USL, de aceea votul dumneavoastră de astăzi este hotărâtor, pentru că poate determina, în conformitate cu programa de guvernare, redarea statutului, drepturilor și demnității rezerviștilor României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dacă sunt intervenții din partea grupurilor parlamentare? Scuze, înainte de aceasta, raportul comisiei.

 
   

Domnul Gheorghe Ana:

În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei Deputaților republicat, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia pentru muncă și protecție socială au fost sesizate spre dezbatere în fond în procedură obișnuită, cu proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională, trimis cu adresa PL-x 102/4 mai 2012 și înregistrată cu nr.32/135/7.V.2012, respectiv nr.27/123/7.V.2012.

Consiliul Legislativ cu nr.1.161/02.11.2011 a avizat favorabil propunerea legislativă, cu anumite observații și propuneri.

Guvernul, prin punctul său de vedere, trimis cu adresa nr.2.745/2.XII.2011, nu susține adoptarea acestei propuneri legislative în forma prezentată.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr.1/2011, astfel încât punctajul minim anual să fie calculat în funcție de datele din memoriul personal al pensionarului, iar în situația în care din procesul de recalculare a rezultat un cuantum mai mic al pensiei, să se mențină cuantumul din luna decembrie 2010.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art.73 din Constituția României, republicată.

În conformitate cu prevederile art.61 și art.63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii celor două comisii sesizate în fond au examinat proiectul de lege în ședințe comune pe 21 mai și 13 iunie 2012.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 23 aprilie 2012.

Potrivit prevederilor art.75 alin.(1) din Constituția României, republicată, și ale art.92 alin.(9) pct.1 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

La ședință, din partea Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au fost prezenți 19 deputați din totalul de 23 membri ai acesteia, iar din partea Comisiei pentru muncă și protecție socială au fost prezenți 13 deputați din totalul de 25 de membri ai acestei comisii.

În urma dezbaterii, cu unanimitate de voturi pentru Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia pentru muncă și protecție socială, propun plenului Camerei Deputaților adoptarea acestui proiect de lege cu amendamente.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Intervenții din partea grupurilor parlamentare? Domnul deputat Ghiță Cornel.

 
   

Domnul Cornel Ghiță:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Am luat cuvântul la această inițiativă PL-x 102, prin care se aduc modificări Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2011 și pentru a înțelege foarte bine despre ce-i vorba, am să explic faptul că este vorba de recalcularea pensiilor. Această perioadă de recalculare a durat aproximativ opt luni, timp în care s-au adunat sume de restituit, pentru cei care au avut un cuantum mai mic după recalculare, sau sume de primit, pentru cei care au avut un cuantum mai mare.

Aceste sume - și de primit și de returnat - trebuiau să se facă în mod eșalonat.

Actul normativ pe care-l avem astăzi în față aduce ștergerea, amnistia sumelor pe care pensionarii trebuiau să le returneze, dar în niciun caz nu modifică cuantumul pensiei.

Ceea ce nu s-a spus aici, și pensionarii din toată țara - pensionarii militari - trebuie să înțeleagă și să știe că pensiile recalculate rămân în cuantumul ieșit după recalculare.

Deci, cred că în mod demagogic s-a prezentat acest proiect cu două puncte, din care este rezolvat pozitiv numai unul. Cuantumul pensiilor care în urma recalculării a ieșit mai mic rămâne în plată.

Vreau să vă spun că, în cadrul ședinței comisiei de ieri, am fost surprins de punctele de vedere pe care le-au prezentat Ministerul Apărării și Ministerul Muncii. Confuziile flagrante între pensiile speciale și pensiile ocupaționale, între sistemul public de pensii și pensiile speciale, pe care reprezentanții Guvernului le-au prezentat ieri în comisie, ne-au arătat faptul că ne aflăm în fața unui act normativ, care, dacă va fi modificat, va aduce deservicii majore pensionarilor militari.

După cum s-a spus de la acest microfon, pensionarii sunt rugați să meargă în campania electorală de la parlamentare din toamnă cu speranța că în 2013 vor fi recalculate aceste pensii militare.

Acum, intrând pe fond, trebuie spus următorul lucru: sistemul de pensii actual prevede un principiu și o normă transparentă și unitară pentru toți pensionarii.

În condițiile în care se va face această modificare pentru pensiile militare, va apărea o lege specială. În momentul în care va apărea această lege specială, vom avea deschis un larg orizont pentru toate categoriile socio-profesionale, iar în acel moment, vom vedea o presiune teribilă pe Legea pensiilor, și eu sunt sigur că, în doi ani de zile, ea va ajunge la lipsa de transparență și la lipsa de unitate pe care au avut-o legile anterioare.

Vom urmări modul cum se va acționa pe această lege, ce modificări vor fi aduse, și trebuie să fim foarte atenți pentru a nu apărea aceste legi speciale.

În concluzie, trebuie să spun că este un demers demagogic, de întârziere, dar de dare de speranțe câtre foștii militari care au pensii militare.

Dacă urmărim ce se întâmplă în acest moment cu biletele de tratament pentru pensionari și deja focarele de revoltă din țară referitoare la acest punct, vedem că toată această teorie și critică insistentă pe Legea pensiilor a fost făcută în mod demagogic, numai din motive electorale.

Domnilor colegi,

A venit momentul în care trebuie să modificați - așa cum ați propus, dacă aveți voința și sursa de finanțare - această lege a pensiilor.

Altfel, rămâne un demers demagogic și pensionarii militari vor înțelege foarte curând acest demers.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun! Vă mulțumesc.

Domnul Georgian Pop, din partea Grupului parlamentar al PSD.

 
   

Domnul Georgian Pop:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Sunt foarte bucuros că în Parlamentul României au început să se întâmple lucruri bune, iar lucrurile bune țin de acțiune, și nu de vorbe.

Un lucru bun este acest proiect de lege.

Practic, prin acest proiect de lege facem o reparație morală pentru rezerviștii, pentru pensionarii din sistemul militar.

De ce spun acest lucru? Pentru că, la cum arăta legislația până să avem noi acest proiect de lege, pensionarilor - celor 26 de mii - nu doar că li se reduceau pensiile, dar, mai mult, trebuiau să vină și cu bani de acasă pentru acele opt luni în care s-a produs recalcularea.

Într-adevăr, una dintre promisiunile noastre, ale USL-ului, că odată veniți la putere vom face o reparație morală, una dintre ele, s-a întâmplat. și vedeți, în timpul guvernării Ponta, pensionarii militari beneficiază, în acest prim pas de o amnistie și nu trebuie să mai vină cu bani de acasă.

Este un mare lucru pe care l-am realizat și vreau să-i felicit pe colegii mei, pe inițiatori, și pe noi, cu toții care vom pune în aplicare această chestiune.

Vorbea colegul dinainte despre demagogie.

Păi, stimate coleg de la PDL, demagogie înseamnă doar să vorbești și să nu faci nimic! ceea ce ați făcut dumneavoastră până acum!

Noi, prin acest proiect de lege, facem ceva, îi ajutăm efectiv pe pensionarii militari, și lucrul acesta cred că este lăudabil. Cred că, în această perioadă destul de grea, să faci gesturi efective este cel mai important lucru.

Iar prin acest proiect de lege noi am trecut din domeniul vorbelor în domeniul acțiunii efective și sunt convins că pensionarii militari receptează pozitiv și la adevărata valoare acest lucru.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Scutaru, vă rog. Domnul deputat din partea Grupul parlamentar al PNL.

 
   

Domnul Adrian George Scutaru:

Mulțumesc, doamna președinte.

Se pare că rezultatele alegerilor locale au efecte asupra discursului unor colegi din PDL.

Da, domnilor, ați pierdut alegerile, o să le pierdeți și pe cele din toamnă, trebuie să vă mulțumiți cu acest gând.

Ce vreau să vă spun. Spre deosebire de dumneavoastră, colegii din PDL, USL respectă principiul neretroactivității unei legi. Și cei care au beneficiat de pensii majorate vor rămâne cu aceste pensii, nu așa cum ați făcut dumneavoastră și ați călcat în picioare și Constituția și principii care au guvernat de 22 de ani acest Parlament.

În al doilea rând, da, Uniunea Social-Liberală se va lupta din 2013 pentru introducerea pensiilor ocupaționale pentru militari. E un sistem de pensii, care, în România, a apărut de pe vremea lui Cuza și l-a desființat Boc - dacă vă este cunoscut acest personaj.

În al treilea rând, spuneați, ne faceți pe noi demagogi fiindcă încercăm să îndreptăm ceea ce ați făcut dumneavoastră. Ați făcut o recalculare pornind de la invective și acuze la adresa militarilor. Mai țineți minte când domnul Boc îi făcea "pensionari nesimțiți"?

Și ați făcut o reformă așa-zisă a sistemului militar de pensii, prin care ați adus un plus de vreo 150 de milioane la buget, care apasă pe buget în acest moment.

Vă lăudați cu această reformă pe care ați făcut-o.

Stimate coleg,

în bugetul Ministerului de Interne n-ați prevăzut pentru tot anul bani pentru aceste pensii. În Ministerul de Interne sunt bani pentru pensionarii militari, prevăzuți până în luna noiembrie inclusiv. În decembrie nu știu cine îi va aduce, dar în niciun caz domnul Igaș. Domnul Igaș, care a avut... - singurele rezultate pozitive ale domnului ministru Igaș au fost în lupta sa perpetuă cu limba română.

Uniunea Social-Liberală își asumă în viitorul program de guvernare revenirea pensiilor militare la plafonul din 31 decembrie 2010. Este un angajament politic pe care noi îl luăm și îl vom duce la îndeplinire, așa cum astăzi îndreptăm un lucru care ar fi putut afecta cei 26 de mii de pensionari militari. pe o lege proastă pe care ați făcut-o dumneavoastră, cei din PDL, acestor oameni să li se bage mâna în buzunar, să li se ia banii înapoi, lucru cu care noi nu suntem de acord.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Toader, după aceea domnul Mircovici, din partea Grupului parlamentar al minorităților. E adevărat, sunteți parlamentar independent și trebuie să iau grupurile în ordine.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

De la Comisia pentru muncă, dacă nu știați că e vicepreședinte.

Stimați colegi,

Doamnă președinte,

Eu sunt puțin surprins și vreau să le atrag atenția colegilor de la putere că, pe site-ul Asociației Cadrelor de Rezervă din Armată, semnată de domnul Dogaru, e o scrisoare deschisă către domnul Ponta și domnul Antonescu, în care vă atrage atenția că trebuie să vă respectați promisiunile, așa cum le-au respectat ei.

Ei au fost în Piața Universității în numele societății civile - și n-a fost așa; ei au susținut la vot și au adus oamenii la vot în numele USL-ului; ei au spus că au propus președinți și vicepreședinți de secții de votare, dumneavoastră având obligația de a semna acel protocol cu dânșii, să le respectați cererile, inclusiv a le da toți banii din urmă și toate solicitările lor.

Deci eu aș vrea să nu cădeți într-o situație penibilă, să nu vă respectați promisiunile, când v-au ajutat să ajungeți la putere.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Mircovici, vă rog.

 
   

Domnul Niculae Mircovici:

Doamnă președinte,

Domnilor miniștri,

Doamnelor și domnilor colegi,

Sunt unul dintre pensionarii militari afectați de recalcularea pensiilor.

Sunt unul dintre cei care sunt interesat ca problema aceasta să fie rezolvată.

În momentul în care s-a renunțat la Legea nr.164 ca lege ocupațională, care reglementa pensiile ocupaționale, adoptată în 2004, în preajma și ca o condiție a intrării României în NATO, dacă vrem, așa cum este în toate statele NATO, am reținut atenția în dezbaterile care au avut loc, că vor fi cheltuieli suplimentare, că se vor produce dezechilibre majore în sistemul militar, că se va realiza pierderea calității de militar a rezerviștilor militari și, prin aceasta, neputând rămâne obligația de mobilizare atâta timp cât dreptul dispare și practic că este un atentat la siguranța națională.

Acest lucru nu a fost luat în seamă, motiv pentru care, la Legea unitară a pensiilor, atunci când a fost în discuție acel vot, au fost două voturi împotrivă: unul dintre cele două voturi împotrivă a fost al meu. Deși Grupul parlamentar al minorităților a stabilit că nu va vota moțiuni de cenzură, am fost singurul care - înțeles fiind sau nu de colegi, dar, oricum, până la urmă au acceptat acest lucru - am votat moțiunea de cenzură tocmai în interesul acestui element de securitate națională care trebuia asigurat prin neafectarea cadrelor din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională, cărora li se mențin obligațiile militare și după ieșirea la pensie.

Repararea greșelii și a inechității în momentul de față este parțială. De fapt, cu mâna pe inimă, nici nu putem vorbi, practic, de o reparare a acestor inechități care s-au produs. Putem să vorbim despre faptul că unii oameni care au avut un statut aparte în toată activitatea lor militară sunt puși în situația de a li se diminua încă o dată pensia, prin retragerea sumelor acordate pe perioada recalculării.

În același timp, vreau să vă informez, cu tot respectul cuvenit, că ieri, în Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia pentru muncă și protecție socială, întâlnite în ședință comună, am votat acest raport care a fost prezentat tocmai datorită angajamentului public făcut în numele Guvernului de ministrul apărării naționale, angajament pe care l-a făcut și astăzi în fața forului reprezentativ suprem al poporului român, care este Parlamentul, că problema va fi soluționată. Noi știm, modalitatea practică, constituțională de adoptare a unei legi este atunci când în buget există sursa bugetară care trebuie indicată. Evident, în momentul de față această sursă bugetară nu există.

Mai mult decât atât, există un acord cu Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială, care, indiferent care este guvernul României, trebuie să fie respectat.

Datorită acestui lucru am înțeles foarte clar că în bugetul din 2013, pentru că programul de guvernare va cuprinde această rezolvare, în bugetul din 2013 vor exista bani pentru această soluționare.

Vreau să vă spun, doamnelor și domnilor, că nu vorbim de pensii speciale, vorbim de pensii ocupaționale, în condițiile în care militarii sunt singurii din țară care nu au salariu, care au soldă. Și atâta timp cât au soldă, ei trebuie să fie tratați ca atare.

În ceea ce privește conținutul inițial al proiectului de lege care a intrat în Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, vreau să vă spun că, alături de colegul Scutaru, am avut amendamente care să rezolve în totalitate, în integralitate problemele care erau și-i afectau pe militari. Și am solicitat în plenul comisiei ca aceste amendamente care apăreau respinse, datorită imposibilității bugetare, să nu fie cuprinse ca amendamente respinse.

Pentru mine ar fi fost foarte bine, un gest politic extraordinar să arăt că sunt amendamente respinse, să vin la tribuna Parlamentului și să le susțin. Aș atrage interesul și sprijinul colegilor mei pentru o viitoare campanie electorală.

Dar ar fi fost nedemn să folosesc o astfel de modalitate pentru a obține niște voturi pe care sunt sigur că le voi obține.

Celor care mi-au spus ieri că n-am avut coloană vertebrală când am spus să nu se mai retragă aceste amendamente, le spun acum public: n-am vrut să speculez politic și electoral o problemă care era evident în favoarea mea.

Sunt convins că se va găsi soluția pentru ca pensiile militare să revină la statutul de pensii ocupaționale, așa cum sunt în toate statele NATO.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Marian Săniuță și apoi reluăm celelalte grupuri care mai vor să intervină.

 
   

Domnul Marian-Florian Săniuță:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Am să vă rog să-mi permiteți doar un punct de vedere tehnic pe care să vi-l expun astăzi.

Am avut aici o prezentare extrem de interesantă a domnului ministru, dar unilaterală, strict de perspectiva Ministerului Apărării - nici nu putea să facă altfel, am avut o prezentare a colegilor mei inițiatori - eu îi felicit pentru inițiativă, dovadă că am votat-o, însă această inițiativă nu rezolvă toate problemele pe care le ridică această lege pentru rezerviștii militari.

Și aici, vreau să mă refer la un singur aspect, stimați colegi, nu rezolvă problema pe care am ridicat-o în comisie, că această reparare vine și atinge și pe cei care, purtând haina militară, erau paznici în închisori și pe cei care, fiind rezerviști militari, au păzit satele de deportați din Bărăgan și care, în acest moment, în această inițiativă, vor avea, cu toții, aceleași drepturi.

Sigur că aș putea aminti și de alte categorii.

Mă opresc aici, spunând: este o decizie în alb și negru. În alb, pentru că, într-adevăr, trebuie să reparăm niște inechități. Pe de altă parte, din păcat, cu această ocazie, mai scapă, totuși, anumite categorii, care, din anumite perspective - și stau și mă gândesc ce-or gândi, în acest moment, cei care au fost deportați în Bărăgan, când află că paznicii lor intră în această categorie de favorizați.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Vișan, dar o să vă rog să aveți o intervenție...

 
   

Domnul Gelu Vișan:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Vorbesc foarte rar la acest microfon.

Cu tot respectul pentru cadrele militare în rezervă, cu tot respectul pentru Parlamentul României, vreau să spun că domnul Toader a adus în câteva cuvinte în atenție ceea ce se întâmplă astăzi. Probabil și noi o să luăm în considerare o măsură reparatorie, dar ceea ce se face astăzi în Parlamentul României este un troc între conducerea USL-ului și Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate. Acestea au trimis o scrisoare către Victor Ponta și Crin Antonescu, în care spun următoarele lucruri - e pe site-ul cadrelor militare - Sindicatului: "Noi toți am avut o contribuție majoră la căderea succesivă a Guvernelor Boc și Ungureanu. Am asigurat, în măsura în care ni s-a cerut sau n-am fost înlocuiți prin reprezentanți ai UDMR, secțiile de vot cu președinți, vicepreședinți, membri și observatori. Pe baza promisiunii dumneavoastră, am scos, așa cum ne-am angajat lumea la vot ș.a.m.d.

Adică implicarea acestui sindicat în politica din România.

Mai cere acest sindicat copreședinților USL - Victor Ponta, Crin Antonescu și Constantin Daniel - suspendarea, demiterea răului absolut, personificat de numitul Traian Băsescu, alegeri generale prezidențiale concomitente cu nu știu ce, semnarea contractului social ș.a.m.d.

Această scrisoare e publică, pe site-ul Sindicatului Cadrelor Militare.

Voci din sală:

Lasă-ne, că-l citim de acolo!

 
   

Domnul Gelu Vișan:

Chiar vă rog. Are a face! Că dumneavoastră, în acest moment, USL-ul, cedați unui troc politic. Nu-i o chestiune reparatorie, ci-i un troc politic. Mulțumesc. (Vociferări.)

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog, domnul deputat, nu mai dorește, am înțeles. Îl convingeți și pe domnul Giurgiu să nu mai ia cuvântul? Îmi promiteți să fie scurt.

 
   

Domnul Mircia Giurgiu:

Nu e niciun război, vreau să spun că este o lege binevenită, așteptată de foarte mulți oameni și, pe lângă militari, avem și pensionari care, în acest moment, trebuie să plătească, fără să fie de vină cu nimic, din alte categorii.

Așadar, trebuie să-i avem în vedere pe absolut toți cei care au fost afectați și să venim cu măsuri reparatorii cât mai urgent.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Titlul legii: Lege pentru modificarea art.7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională.

Dacă aveți observații? Nu aveți. Adoptat.

La punctul 2, observații? Nu aveți. Adoptat.

Punctul 3, observații? Nu aveți. Adoptat.

Punctul 4, observații? Nu aveți. Adoptat.

Punctul 5, observații? Nu aveți. Adoptat.

Punctul 6, observații? Nu aveți. Adoptat.

Punctul 7, observații? Nu aveți. Adoptat.

Proiectul rămâne la votul final.

 
Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale (Pl-x 134/2012). (retrimisă comisiei)  

Și mai avem Propunerea legislativă pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Dacă din partea inițiatorului dorește să ia cineva cuvântul? Nu.

Raportul comisiei juridice, vă rog, domnule vicepreședinte Iordache.

   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

foarte repede, orele sunt înaintate. În cazul acestui proiect de lege, Consiliul Legislativ a avizat favorabil. S-a primit un punct de vedere de susținere și din partea Guvernului, care susține această inițiativă.

Obiectul de reglementare este de eliminare din cuprinsul alin.(1) a hotărârilor plenului Camerei și al Senatului, a hotărârilor adoptate în plenuri reunite și plenuri comune să fie supuse controlului Curții Constituționale.

În urma dezbaterilor în Comisia juridică, de disciplină și imunități, vă propunem adoptarea propunerii legislative, așa cum o aveți în raport, iar prin obiectul și conținutul lui, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun. Vă mulțumesc.

Dacă sunt intervenții din partea grupurilor parlamentare? Domnule Toader, vă rog.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

De multe ori am fost acuzat că prezentăm în plenul Camerei Deputaților inițiative legislative fără raport. N-am văzut acest raport, îl intuiesc numai. Rapoartele trebuiau depuse, chiar dacă în regim de urgență a fost dezbătut ieri, n-am căutat nici pe la casete, de regulă se dădeau în sala de plen. Eu nu-l am, deci nu-l avem. Niciunul dintre colegii noștri nu-l are.

Dar v-am spus că intuiesc la ce se referă acest proiect de lege și intuiesc și discuția care a fost despre această inițiativă legislativă. Vă aduceți aminte că acum câțiva ani de zile, nu mult, cu un an și jumătate în urmă, un senator de la PSD a modificat legea din ’92, privind atribuțiunile Curții Constituționale, în sensul că aceste hotărâri ale Parlamentului pot fi atacate la Curte.

Atunci, vă convenea, probabil. Și sunt sigur că vă convenea. Acum nu vă mai convine ca aceste hotărâri să fie atacate și modificați legea. Eu cred că consecvența în politică trebuie să fie un element fundamental, dacă vrem să facem cu adevărat politică, nu după interesul de moment. Interesul dumneavoastră de moment este să nu mai putem ataca aceste hotărâri, iar majoritatea să fie cea care hotărăște. Majoritatea conjuncturală sau de moment. Ăsta este sensul acestei legi. Probabil că dacă nu vă convine, mai modificați încă o dată legea așa cum vreți dumneavoastră. Hai să fim consecvenți, e o lege din ’92.

Domnul Ponta a spus că e bine să gândim altă structură a Curții și altfel să-i alegem. Țineți minte că dumneavoastră ați propus, senatori și deputați ai PSD-ului la Curte de ani de zile.

Deci, vă rog să fiți consecvenți atunci când doriți să faceți un lucru bun. Dacă nu, îl faceți numai în interesul personal al dumneavoastră.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Florin Iordache, din partea Grupului parlamentar PSD. Vă rog.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da, în primul rând, l-aș ruga pe domnul Toader să-și consulte caseta pentru că la casetă, da, la casetă... probabil colegii v-au luat raportul, nicio problemă, dacă erați foarte atent, colegul dumneavoastră Gabriel Andronache care are un amendament care a fost respins ieri.

Dar eu vreau să vă spun foarte clar. Prin această modificare pe care o facem noi la Legea Curții Constituționale vrem să stabilim că a treia Cameră în România nu există. Pentru că prin această modificare..., era foarte clar că peste hotărârile Parlamentului venea Curtea constituțională ca a treia Cameră care stabilea ce e bine și ce e rău. Nu. În Constituție scrie foarte clar, Curtea constituțională are niște atribuții foarte bine definite, stabilește constituționalitatea legilor și a ordonanțelor.

Curtea Constituțională nu trebuie să cenzureze activitatea și hotărârile Parlamentului. Parlamentul, așa cum este, este ales democratic și reprezintă opinia populară și, în aceste condiții, hotărârile Parlamentului în niciun caz nu trebuie să fie cenzurate de către Curtea Constituțională, care în ultima perioadă, vrem sau nu vrem, a avut anumite păreri care, într-adevăr, au exces atribuțiilor sale.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun. Vă mulțumesc.

Domnul Márton Árpád.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor,

Există situații când dreptatea este undeva pe la mijloc. Și noi suntem de părere că nu toate hotărârile celor două Camere trebuie să fie atacate la Curtea Constituțională. Pe de o parte, de această posibilitate s-a abuzat și de o parte și de cealaltă, am blocat activitatea Curții Constituționale și din când în când însăși Curtea Constituțională și-a dat seama că nu e de competența sa problema respectivă care s-a ridicat de unii sau alții.

Totodată, a scoate de tot toate hotărârile Camerei de sub posibilitatea controlului constituțional este un joc foarte periculos, stimați colegi. Pentru că aceste hotărâri s-ar putea să atingă niște drepturi constituționale. Acum, vreo 2-3 luni s-a dat un vot prin care am constatat că un deputat nu mai are mandat. Mă rog, a fost motivat că a fost arestat, condamnat. tot așa, prin hotărâre, se validează mandatele dumneavoastră, ale tuturor. Ce se întâmplă dacă cineva își dă seama că, mă rog, ia o hotărâre Camera Deputaților, retrage mandatul unui deputat, că așa le convine lor, ăia care sunt în momentul respectiv majoritari....

și încă o dată, încă o dată, doamnelor și domnilor, atrag atenția, am spus și celorlalți guvernanți și actualilor guvernanți. Fiți atenți, faceți legi care să vă convină și atunci când, eventual, ajungeți în opoziție.

Ca atare, grupul nostru parlamentar se va abține, încă o dată spun, este corect ca nu toate hotărârile să ajungă la Curtea Constituțională, dar mi se pare că acele hotărâri care vizează direct niște drepturi constituționale ar trebui să fie atacabile la Curte.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc. dacă mai sunt alte intervenții?

domnule Nicolicea, vă rog.

 
   

Domnul Eugen Nicolicea:

S-a modificat un articol cu un amendament mai demult aprobat și prin care Curtea se pronunța nu numai asupra regulamentelor Camerelor, ci și asupra hotărârilor. Dar, pentru că acest amendament a fost făcut la vremea respectivă pe picior, nu s-a făcut niciun fel de corelare cu restul legii și dacă s-ar respecta Legea nr.47, de fapt, Curtea nu s-ar putea pronunța asupra hotărârilor din următoarele motive.

Potrivit Constituției, Curtea are în atribuții, atribuțiile date prin Constituție, iar art.146 zice: sau cele din Legea nr.47. ne uităm la art.2, unde sunt atribuțiile Curții. O să constatați că autorul a uitat să treacă, Curtea are în atribuții să se pronunțe și asupra hotărârilor. Să zicem că încălcăm acest art.2 și trecem la art.11: Curtea emite decizii cu privire la constituționalitatea legilor etc., dar autorul amendamentului, data trecută, uitase să treacă hotărârile, că această Curte poate să emită și decizii. Deci, în mod concret, dacă dumneavoastră sesizați Curtea cu neconstituționalitatea unei hotărâri, o să constatați că datorită imperfecțiunii legii, că n-a fost corelată, Curtea nu poate emite decizii.

Să zicem că încalcă și art.11 Curtea și emite decizie, deși cazurile sunt limitativ prevăzute, și emite o decizie că acea hotărâre este neconstituțională. Și pentru că nu există o nouă corelare, dacă la legi se spune că 45 de zile dispozițiile declarate neconstituționale se suspendă și apoi își încetează efectele juridice, în cazul hotărârilor s-a uitat să se spună ce se întâmplă. Adică o hotărâre declarată neconstituțională, printr-o decizie care nu poate exista, n-are nici un fel de urmare.

Apoi, hotărârile sunt și cu caracter individual, vezi numirile la anumite instituții, și cu caracter normativ sau general. Întrebare: hotărârea poate să fie atacată și de cel interesat când este o hotărâre cu caracter individual? Nu scrie în lege. Hotărârea cu caracter general sau normativ în câte zile poate să fie atacată? Pentru că celelalte legile, le dai un termen de 5 zile, poate să fie atacată sau nu. Nici asta nu scrie.

Deci un amendament făcut pe picior a produs multe dereglări în această Lege nr.47. Existau două posibilități. Ori ne așezam și toate aceste corelări trebuiau făcute și spuneam că are dreptul Curtea să se pronunțe și asupra hotărârilor, la art.2. Spuneam că emite decizii și în cazul hotărârilor, spuneam ce se întâmplă cu hotărârile declarate neconstituționale, spuneam modalitatea de atac a hotărârilor, deci niște modificări de ansamblu. sau pur și simplu eliminam amendamentul buclucaș care ne-a băgat în aceste situații.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a ales calea cea mai simplă. A eliminat acest articol. Problemele pe care le-am enumerat în urma acestei eliminări nu mai există. Dacă cineva dorește să supună controlului de constituționalitate și hotărârile Camerelor și ale Parlamentului, trebuie să țină cont de tot ceea ce am spus eu aici, dar este o modificare de ansamblu. Și dacă ar fi vorba de modificat, apoi cred că în Legea nr.47 ar trebui să existe posibilitatea ca atunci când Curtea emite decizii care sunt contradictorii, să existe măcar în această situație o posibilitate ca aceste decizii să fie puse în acord, pentru că ați văzut, există decizii care se bat cap în cap, la intervale relativ scurte.

În concluzie, din punct de vedere legislativ, această eliminare a amendamentului care a produs toate aceste probleme a eliminat problemele pe care le avem. Dacă legiuitorul va vrea pe viitor ca hotărârile să fie supuse controlului de constituționalitate al Curții, trebuie să țină cont să facă toate corelările pe care le-am expus.

mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc și eu. Acum intrăm în dezbaterea amendamentelor admise.

La punctul 1, Legea pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

La punctul 2. Observații? Nu sunt. Adoptat.

La punctul 3. Observații? Nu sunt. Adoptat.

 
Supunerea la votul final:  

Urmează votul final.

Vă rog, haideți, ridicați și introduceți cartelele, astfel încât să verificăm dacă funcționează toate cartelele.

Votul este deschis.

Vă rog să votați prezent și da. Invit liderii de grup să vină să-și ia, opriți votul, să-și ia print-urile să vadă dacă sunt.

Bun, ați verificat, cartelele funcționează? Bun.

Vreau să vă spun că anumite grupuri parlamentare au o agendă politică foarte încărcată. Și, așa cum am promis, la ora 13,00 trebuia să terminăm programul. Dar, haideți că suntem în cvorum, nu e niciun fel de problemă. Bun.

Vă rog introduceți cartelele. Sunt 7 legi. Primele sunt legile ordinare. Haideți să începem votul că mai vin colegi și pe parcurs.

  Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 541/2011). (adoptat)

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală.

Este lege ordinară.

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice propune adoptarea proiectului de lege.

Votul este deschis, vă rog să votați.

179 de voturi pentru, 4 împotrivă și 7 abțineri.

A fost adoptat.

  Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 704/2011). (respins)

Legi ordinare, respingeri.

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală. Toate s-au conexat, s-a făcut un raport și avem în momentul de față încă 3 legi care au raport de respingere.

Vă supun la vot prima, cu raport de respingere. Da? Votul este deschis, vă rog să votați. Deci, supun la vot raportul de respingere. Da? Este PL-x 704/2011.

185 de voturi pentru, 3 împotrivă și 5 abțineri.

  Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală (PL-x 705/2011). (respins)

Acum supun la vot PL-x 705/2011, Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.283/2010 privind înființarea și funcționarea camerelor pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, se referă la același lucru și are tot raport de respingere.

Votul este deschis, vă rog să votați.

186 de voturi pentru, 4 împotrivă, 5 abțineri.

  Propunerea legislativă privind abrogarea Legii nr.283/2010 privind Camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală publicat în Monitorul Oficial al României nr.15 din 07 ianuarie 2010 (Pl-x 462/2011). (respinsă)

Și Pl-x 462/2011 - Propunerea legislativă privind abrogarea Legii nr.283/2010 privind Camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală publicat în Monitorul Oficial al României nr.15 din 07 ianuarie 2010 - se referă la același lucru, din nou avem raport de respingere.

Votul este deschis, vă rog să votați. 187 de voturi pentru, 4 împotrivă, 4 abțineri.

  Proiectul Legii energiei electrice și a gazelor naturale (PL-x 246/2012). (adoptat)

Legi organice.

Proiectul Legii energiei electrice și a gazelor naturale - Legea energiei electrice și a gazelor naturale.

Votul este deschis, vă rog să votați.

186 de voturi pentru, 3 împotrivă și 7 abțineri.

  Proiectul de Lege pentru modificarea art.7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională (PL-x 102/2012). (adoptat)

Proiectul de Lege pentru modificarea art.7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională.

Votul este deschis, vă rog să votați.

Și Propunerea legislativă pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale. Domnule Toader.

   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Am spus punctul de vedere, voiam să vă anunț că noi părăsim sala.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Votul este deschis, vă rog să votați.

184 de voturi pentru, 2 împotrivă, 9 abțineri.

Supun la vot... vă rog, pe procedură, domnule Neacșu.

 
Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale (Pl-x 134/2012). (retrimisă comisiei)  

Domnul Marian Neacșu:

Doamnă președinte, în numele grupurilor parlamentare ale Partidului Social Democrat și Partidului Național Liberal, vă solicit, în primul rând retragerea de pe ordinea de zi, la acest moment și retrimiterea la comisie a proiectului legislativ nr.134/2012, Propunerea legislativă pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Retrimiterea la comisii a unor inițiative legislative:<br>- Proiectul de Lege privind modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociații și fundații (PL-x 627/2009); <BR>- Propunerea legislativă pentru completarea art.42 din Legea 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional (Pl-x 760/2010); <BR>- Propunerea legislativă privind transmiterea în administrarea Consiliului Local al Sectorului 2 al Municipiului București a unor bunuri aflate în domeniul public al statului și în administrarea Administrației Naționale Apele Române, pentru realizarea obiectivelor de investiții cuprinse în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană a zonei Plumbuita-Steaua Roșie-Petricani (Pl-x 559/2010); <BR>- Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.24/2011 privind unele măsuri în domeniul evaluării bunurilor (PL-x 673/2011); <BR>- Propunerea legislativă privind transformarea cazărmilor dezafectate din administrarea Ministerului Apărării Naționale în administrarea consiliilor locale, în scopul transformării acestora în obiective de utilitate publică, cu caracter social (Pl-x 434/2011); <BR>- Propunerea legislativă pentru înființarea Muzeului Național Constantin Brâncuși (Pl-x 229/2011); <BR>- Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere (Pl-x 628/2010); <BR>- Proiectul de Lege pentru modificarea alin.(4) al art.14 din Legea nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere (PL-x 339/2009); <BR>- Proiectul de Lege pentru completarea art.55 pct.5 din Legea nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere (PL-x 206/2011); <BR>- Propunerea legislativă pentru modificarea alin.(2) al art.135 din Legea nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat (Pl-x 342/2010); <BR>- Propunerea legislativă privind modificarea art.3 pct.(8), pct.(9) și pct.(13) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței (Pl-x 797/2010); <BR>- Propunerea legislativă privind modificarea art.1 alin.(2) pct.e) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței (Pl-x 798/2010); <BR>- Propunerea legislativă privind modificarea art.11 lit.c) a Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței (Pl-x 799/2010); <BR>- Propunerea legislativă privind modificarea art.121 alin.(1) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței (Pl-x 800/2010); <BR>- Propunerea legislativă privind modificarea art.3 pct.(27) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței (Pl-x 801/2010); <BR>- Propunerea legislativă privind modificarea art.19 alin.(2) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței (Pl-x 802/2010); <BR>- Propunerea legislativă privind modificarea art.31 alin.(3) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței (Pl-x 803/2010); <BR>- Propunerea legislativă pentru modificarea alin.(1) al art.94 din Legea nr.7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar (Pl-x 608/2011).  

Și mai am încă o serie de legi pentru care solicit retrimiterea la comisie și v-aș ruga frumos, am să le citesc pe toate să le supuneți la un singur vot.

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog.

 
   

Domnul Marian Neacșu:

PL-x, poziția 5 era la mine pe ordinea de zi, PL-x-ul 627/2009 - Proiectul de Lege privind modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații.

Poziția 19, Pl-x 760/2010 - Propunerea legislativă pentru completarea art.42 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorității și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional.

Poziția 25 - Pl-x 559/2010 - Propunerea legislativă privind transmiterea în administrarea Consiliului Local al Sectorului 2 al Municipiului București a unor bunuri aflate în domeniul public al statului și în administrarea Administrației Naționale "Apele Române", pentru realizarea obiectivelor de investiții cuprinse în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană a zonei Plumbuita-Steaua Roșie-Petricani.

Poziția 26 - PL-x 673/2011 - Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.24/2011 privind unele măsuri în domeniul evaluării bunurilor.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun, haideți să le retrimitem pe acestea și marți mai retrimitem o tură, da? Bun.

 
   

Domnul Marian Neacșu:

Le citesc pe toate ca să rămână pentru stenogramă.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

A, le citiți pe toate? Ok.

 
   

Domnul Marian Neacșu:

Poziția 36 - Pl-x 434/2011 - Propunerea legislativă privind transformarea cazărmilor dezafectate din administrarea Ministerului Apărării Naționale în administrarea consiliilor locale, în scopul transformării acestora în obiective de utilitate publică, cu caracter social.

Poziția 42 - Pl-x 229/2011 - Propunerea legislativă pentru înființarea Muzeului Național "Constantin Brâncuși".

Pl-x-ul de la poziția 63 nr. 628/2010 - Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.

Poziția 64 - PL-x 339/2009 - Proiectul de Lege pentru modificarea alin.(4) al art.14 din Legea nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.

Poziția 65 - PL-x 206/2011 - Proiectul de Lege pentru completarea art.55 pct.(5) din Legea nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.

Poziția 67 - Pl-x 342/2010 - Propunerea legislativă pentru modificarea alin.(2) al art.135 din Legea nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrare privat.

Poziția 84 - PL-x 797/2010 - Propunerea legislativă privind modificarea art.3 pct.(8), pct.(9) și pct.(13) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței.

Poziția 85 - Pl-x 798/2010 - Propunerea legislativă privind modificarea art.1 alin.(2) pct.e) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței.

Poziția 86 Pl-x 799/2010 - Propunerea legislativă privind modificarea art.11 lit.c) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței.

Poziția 87 - Pl-x - 800/2010 - Propunerea legislativă privind modificarea art.121 alin.(1) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței.

Poziția 88 - Pl-x - 801/2010 - Propunerea legislativă privind modificarea art.3 pct.(27) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței.

Poziția 89 - Pl-x 802/2010 - Propunerea legislativă privind modificarea art.19 alin.(2) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței.

Poziția 90 - Pl-x 803/2010 - Propunerea legislativă privind modificarea art.31 alin.(3) al Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței.

Poziția 99 - Pl-x - 608/2011 - Propunerea legislativă pentru modificarea alin.(1) al art.94 din Legea nr.7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar.

Și atât, doamna președinte.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Supun la vot propunerea de retrimitere la comisie, numai o secundă, e vorba de lista de vot final generală, nu cea stabilită pentru ziua de astăzi, dar pentru a fluidiza lucrările era firesc să facem acest lucru.

 
   

Domnul Marian Neacșu:

Exact, vă mulțumesc pentru precizări, doamnă președinte, până săptămână viitoare aceste proiecte.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Perfect. Votul este deschis, vă rog să votați.

169 de voturi pentru, un vot împotrivă și 4 abțineri.

Vă mulțumesc. Vă doresc o zi bună. (Consultări.)

Domnul Márton Árpád vrea să facă o precizare, deschideți microfonul.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Punctul 7 de pe ordinea de zi, ați constatat-o votată fără s-o supuneți votului sau ați amânat votul acestuia?

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Nu, a fost primul anunțat pentru retrimitere la comisie.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Am înțeles că s-a citit de pe o altă listă. Mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Nu, nu, despre acela.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Mulțumesc.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 14,30.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 18:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro