Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 iulie 2012 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.71/27-07-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 18-07-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 iulie 2012 (sesiune extraordinară)

  Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru.  

Ședința a început la ora 10,45.

Lucrările au fost conduse de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Georgian Pop și Mihai Alexandru Voicu, secretari ai Camerei Deputaților.

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bună dimineața, doamnelor și domnilor colegi!

Vă rog frumos să luați loc în sală, pentru a începe ședința plenului Camerei Deputaților.

Doamnelor și domnilor deputați,

Dați-mi voie să declar deschisă ședința în plenul de azi al Camerei Deputaților, în cadrul unei noi sesiuni extraordinare, convocate în temeiul prevederilor art.66 alin. (2) din Constituția României, republicată, precum și ale art.31 alin. (1) lit.b) și ale art.84 alin. (2) și alin. (4) din Regulamentul Camerei Deputaților.

Până în acest moment, din totalul celor 309 deputați, și-au înregistrat prezența la lucrări 212, fiind absenți 97, din care 6 participă la alte acțiuni parlamentare.

Cvorumul legal este îndeplinit.

Proiectul ordinii de zi și proiectul programului de lucru pentru această ședință, înscrise în decizia de convocare a sesiunii extraordinare, au fost distribuite deputaților.

În conformitate cu art.84 din regulament, ordinea de zi și programul de lucru pentru sesiunea extraordinară se aprobă de Camera Deputaților.

Vă consult dacă sunt obiecții sau comentarii în legătură cu proiectul ordinii de zi?

Domnul deputat Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Înainte de a solicita un vot, ne uităm în sală și vedem că numărul deputaților nu este conform cu semnăturile, motiv pentru care Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal solicită apel nominal. Noi vom părăsi sala și, când aveți cvorumul de ședință suficient, ne vom întoarce să dezbatem problemele de pe ordinea de zi, inclusiv aprobarea ordinii de zi. (Rumoare, vociferări.)

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Nicolăescu. Domnule Toader, vă informez că sunteți peste 180 în sală, în acest moment.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

În ciuda faptului că liderul Grupului parlamentar al PDL ar trebui să cunoască regulamentul, eu consider că dumnealui astăzi trage de timp și vrea să blocheze lucrările Camerei Deputaților, pentru că nu există nicio prevedere regulamentară, pe care să se întemeieze solicitarea dumnealui.

Pentru începutul ședinței, dumneavoastră aveți condica de prezență și, dacă aveți numărul pe care l-ați anunțat de deputați, suficient pentru a începe lucrările, începem lucrările. Avem nevoie de cvorum la vot final. În acest moment, nu avem o altă prevedere regulamentară. Ceea ce cere domnul Toader este excesiv și este în afara regulamentului. Vă rog să continuați lucrările, așa cum este normal.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Aveți dreptate.

Domnule deputat Toader, vă citesc art.144 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaților, pe care sunt convins că dumneavoastră îl cunoașteți: "Verificarea întrunirii cvorumului se dispune numai la ședințele de vot final de către președinte, imediat înaintea votării, din proprie inițiativă ori la cererea liderului unui grup parlamentar."

Ținând seama că nu suntem în această situație... (Rumoare, vociferări.)

Domnule Toader, doriți să vorbiți dumneavoastră. Îmi dați și mie voie să finalizez? După care, vă dau cuvântul pe procedură.

Vă mulțumesc foarte mult.

Nefiind obiecții la ordinea de zi și la program, care au fost publicate în Monitorul Oficial, vă rog frumos să introduceți cartelele.

Imediat vă dau și cuvântul pe procedură. Da, domnule deputat, vă dăm imediat. Da, domnule Boureanu, vă dăm și dumneavoastră. Stați liniștiți, că vă dăm la amândoi. În timpul procedurii de vot, îmi pare rău că nu pot.

Supun votului ordinea de zi a Camerei Deputaților pentru ședința de azi. Vă rog să votați.

Ce este perfect, este majoritate simplă. Domnul Boureanu și domnul Toader, pe procedură. Nici măcar regulamentul nu-l știți. Foarte bine!

 
   

Domnul Cristian Alexandru Boureanu:

Stimați colegi...

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule Boureanu, îmi cer scuze că vă deranjez. Procedura spune că dacă liderul grupului parlamentar a cerut primul, eu sunt obligat să o respect. Domnul Toader...

 
   

Domnul Cristian Alexandru Boureanu:

Domnul Toader mi-a dat voie.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dacă domnul Toader renunță la ...

 
   

Domnul Cristian Alexandru Boureanu:

Vă mulțumesc.

În primul rând, domnul Zgonea nu a precizat că pentru a începe sesiunea extraordinară este nevoie de cvorum. Noi am anunțat că nu participăm aici și am cerut apel nominal. Votul pe cartelă a dovedit că nu aveți prezența. Prin urmare, grupul nostru părăsește Camera și vă așteptăm la ședința de grup, sus, să asigurați cvorumul necesar pentru ședință.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Vă urez o zi frumoasă. Vă rog frumos să schimbați regulamentul. Președintele Comisiei pentru regulament este din grupul dumneavoastră parlamentar și, în momentul respectiv, o să procedăm cum inventați dumneavoastră regulile.

Domnul deputat Neacșu, liderul Grupului parlamentar al PSD.

 
   

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Argumentele pe care le-a prezentat colegul meu, domnul deputat Nicolăescu, evident că sunt indiscutabile.

Ceea ce vreau să remarc eu în momentul ăsta este că colegii noștri de la Partidul Democrat Liberal nu doresc să discute problemele care sunt astăzi înscrise pe ordinea de zi. Deși clamăm cu voce retorică la televiziuni că se luptă pentru Curtea Constituțională, se luptă pentru referendum, se luptă pentru președinte, în momentul în care pot să spună ceva și au posibilitatea să spună ceva aici, în Parlament, principala instituție democratică a țării, părăsesc plenul. Deci, în momentul ăsta dovedesc că nu îi interesează lucrurile legate de Curtea Constituțională.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc mult, domnule deputat.

Deci, cu majoritate de voturi, ordinea de zi a fost aprobată. Precizez: 113.

Dacă în legătură cu programul de lucru sunt obiecții?

Domnule deputat Calimente, vă dau imediat cuvântul. Nu v-am acordat cuvântul.

Dacă, în legătură cu ordinea de zi și programul de lucru, dacă sunt obiecții cu programul de lucru? Bun.

Înainte de a supune la vot, îi dau cuvântul domnului deputat Calimente.

 
   

Domnul Mihăiță Calimente:

În legătură cu cvorumul, sigur, colegul nostru Boureanu, care vine foarte des la Parlament, ultima dată când eu l-am văzut era la lansarea magazinului Burberry, pe post de manechin, deci, cunoaște foarte bine regulamentul, le spun colegilor noștri de la Partidul Democrat că cei prezenți, indiferent că votează sau nu votează, sunt în cvorum, conform regulamentului.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Deci, au fost 116 voturi pentru, 4 colegi nu au votat, pentru ordinea de zi. Este în conformitate cu prevederile regulamentului. Cvorumul de ședință este semnătura pe care fiecare coleg o depune pe listă.

Dacă se va schimba regulamentul, ne vom supune noii... Da, domnule Toader, imediat, aveți răbdare.

Supun votului dumneavoastră programul de lucru, după care o să-i dau cuvântul pe procedură domnului deputat Toader. Vă rog frumos să introduceți cartelele, dragi colegi.

Vă rog să votați.

138 de voturi pentru, niciun vot împotrivă, nicio abținere.

Vă mulțumesc.

Are cuvântul liderul Grupului parlamentar al PDL, domnul Toader.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Este un diferend între grupul parlamentar și restul colegilor. Vă solicit o pauză de consultări la liderul de grup, de un sfert de oră.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da, domnule deputat. Am să vă dau o pauză de consultări de un minut. (Râsete.)

Rog liderii grupurilor parlamentare să se consulte cu domnul deputat Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL.

(Liderii grupurilor parlamentare se consultă.)

Dacă liderii grupurilor parlamentare au ajuns la o concluzie, îi rog frumos!

Am înțeles. Domnul Nicolăescu mai cere încă un minut. Încă un minut.

(Liderii grupurilor parlamentare se consultă.)

Concluziile, domnul deputat Nicolăescu, liderul Grupului parlamentar al PNL.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Concluzii, până la urmă, nu putem trage decât una. A fost imposibil să ajungem la o înțelegere cu liderul Grupului parlamentar al PDL, care recunoaște în particular că nu are text regulamentar ca să ceară apel nominal și cvorum, dar, în același timp, atitudinea politică este dispus să o facă așa cum dorește. Nu e nicio problemă.

În acest moment, noi ne putem continua lucrările, fără niciun fel de abatere de la regulament.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Continuăm.

 
Informare privind activarea domnului deputat Ioan Munteanu în Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat.  

Începem dezbaterea inițiativelor legislative înscrise pe ordinea de zi.

Înainte de aceasta, dați-mi voie să citesc scrisoarea domnului deputat Ioan Munteanu: "Subsemnatul Ioan Munteanu, deputat în Colegiul nr.5, Circumscripția electorală nr.29 Neamț, vă informez că, începând cu 18 iulie 2012, voi activa în cadrul Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat." (Aplauze.)

Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale (PL-x 283/2012). (rămas pentru votul final)  

Doamnelor și domnilor colegi,

Avem pe ordinea de zi două proiecte - Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, PL-x nr.283, este o lege organică.

Iar la punctul 2, avem reexaminarea Legii pentru modificarea alin. (1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, ca urmare a deciziei Curții Constituționale nr.727 din 9 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I din 12 iulie 2012, tot lege organică.

În ambele cazuri, suntem prima Cameră sesizată.

Proiectele sunt cu caracter organic.

Începem cu PL-x 283 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Potrivit prevederilor art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

Conform prevederilor din regulament, începem dezbaterea proiectului de lege.

Înainte de a începe dezbaterea, dau domnului deputat cuvântul, pe procedură, bănuiesc.

   

Domnul Clement Negruț:

Bineînțeles.

Bună ziua! În primul rând, vreau să protestez de la acest microfon, în calitatea mea de deputat ales mi se îngrădește dreptul de a lua cuvântul de la acest microfon, și în calitate de vicelider al grupului, pe procedură.

Domnule președinte, încălcați regulamentul flagrant! La intervențiile pe procedură sunteți obligat să dați cuvântul, o știți foarte bine..., doar în procedură de vot. Am înțeles lucrul acesta.

Și, acum, pe procedură, domnule președinte. Înainte de pauza de consultări, v-ați referit la programul de lucru, dar nu ați mai continuat. Am avut cu toții în față un program de lucru aprobat. Începând cu ora 10,00, trebuia să fim prezenți în Cameră. Am început ședința la 10,49, domnule președinte. V-am văzut cu cât sârg vă făceați convocarea membrilor PSD și PNL la ședință, pentru a avea cvorum. N-ați reușit să faceți lucrul ăsta. Nu ați supus la vot programul de lucru, domnule președinte! (Rumoare, vociferări.)

Pe procedură fac asta și vă reamintesc că trebuie să aprobați programul de lucru.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, două minute aveți pe procedură. Vă rog frumos să finalizați.

 
   

Domnul Clement Negruț:

Mai am 10 secunde, domnule, că mă monitorizez, da? Puteți să vociferați cât vreți.

Vreau să vă rog să supuneți la vot programul de lucru și, totodată, să vă rog, domnule președinte, să respectați programul de lucru pe care-l avizați și-l aprobați în ședința birourilor. V-am înțeles până acum. Probabil îl așteptam pe domnul Antonescu. Acum dânsul are program nenormat.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnule Toader, dați-mi voie să continui și după aceea o să vă dau și pe procedură.

Domnule deputat, vă reamintesc că s-a votat. Sunt 138 de voturi pentru din 139 de colegi care au fost prezenți. Dar, bănuiesc că din cauza discuției pe care ați avut-o ca vicelider cu liderul grupului parlamentar, nu ați fost atent la ce se întâmplă în plenul Camerei Deputaților.

Domnul deputat Toader, pe procedură. Vă rog frumos.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Și rândul trecut am solicitat, am stat cu mâna sus, întâmplător m-ați numărat ca vot. Vă rog să țineți cont, atunci când solicit procedură, fără să înceapă, dumneavoastră ați spus: supunem la vot, ați spus că discutăm despre ordinea de zi, în momentul când ați spus de ordinea de zi, am fost pe procedură. Dumneavoastră nu mi-ați dat cuvântul, fiindcă voiam să intervin și intervin acum pe procedură, cu tot votul dumneavoastră. Știți foarte bine, am solicitat două lucruri la Biroul permanent: unul, ca premierul Victor Ponta, și am înțeles că dorește să vină în Parlament, să ne prezinte ce a propus Consiliului European și reprezentanților din conducerile europene ale oficialităților europene, cum rezolvă cele 11 puncte, dumneavoastră nu ați supus și nu ați fost de acord să prezinte, și eu voiam să introduc. și, al doilea lucru pe care voiam să-l modific la ordinea de zi, știți foarte bine și am scrisoarea premierului prin care se angajează că va solicita Parlamentului și a solicitat Parlamentului rezolvarea celor două cazuri, ale celor doi colegi ai noștri, referitoare la deciziile ANI privind pierderea mandatului de deputat. Am solicitat să fie rediscutat. Dumneavoastră nu ați fost de acord. Eu voiam să introduc pe ordinea de zile cele două puncte. Nu mi-ați dat ocazia să le introduc, nici măcar să acceptați să le votați, motiv pentru care eu vă rog să reluați votul pentru ordinea de zi și să introduceți cele două puncte și să le aprobați sau să le respingeți. Este problema dumneavoastră.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnule deputat, eu sunt convins că dumneavoastră ați fost obișnuit să introduceți pe ordinea de zi a Camerei Deputaților și lucruri care sunt nelegale și neregulamentare. Această obișnuință pe care ați avut-o se află și în stenograma Biroului permanent, în care v-am spus că eu nu introduc pe ordinea de zi a Biroului permanent și nici pe proiectul ordinii de zi a Camerei Deputaților o cerere a Grupului parlamentar al PDL, sau oricre grup parlamentar care nu îmi explică care este articolul din regulament pentru care eu convoc primul-ministru în fața plenului Camerei Deputaților. Nici atunci și nici acum nu ați reușit să descoperiți un articol pentru care să-mi spuneți mie să cer colegilor să vină într-o sesiune extraordinară pentru un comunicat de presă al Comisiei Europene. Vă rog frumos să respectăm această instituție. V-am spus și ieri. Nici ieri nu ați putut. A fost un vot al Biroului permanent. Este publicat în Monitorul Oficial. Ordinea de zi și programul de lucru au fost aprobate așa cum au fost ele publicate în Monitorul Oficial, așa că dați-mi voie să continui ședința.

Domnule deputat, nu există drept la replică, pentru că nu v-am pronunțat numele. Dacă vreți să vă dau drept la replică, dacă nu v-am pronunțat numele...

Conform prevederilor din regulament, începem dezbaterea pe proiectul de lege.

Are cuvântul reprezentantul inițiatorului, dacă este prezent.

Dacă nu, o să dau cuvântul reprezentantului comisiei raportoare, Comisia juridică, de disciplină și imunități, pentru prezentarea Raportului PL-x 283/2012 privind Proiectul de Lege cu privire la aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Domnule Iordache, aveți cuvântul, după care, pe procedură, domnul Toader.

Vă rog frumos să prezentați raportul.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Să ne calmăm, stimați colegi.

Bună dimineața, stimați colegi!

Vă voi prezenta Raportul asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

În urma dezbaterii în Comisia juridică, de disciplină și imunități, de ieri, propunem membrilor Camerei Deputaților, cu unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, cu amendamentele admise, prezentate în Anexa nr.1, iar amendamentele respinse le regăsiți în Anexa nr.2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă propun ca timp de dezbatere 10 minute - câte două minute pentru fiecare intervenție.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Înainte de a continua, pe procedură, domnul deputat Toader, din partea Grupului parlamentar al PDL.

Vă rog frumos, domnule deputat.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Domnul Iordache nu a spus un amănunt. Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal s-a retras de la lucrările comisiei. Deci, a fost vot în unanimitate, cum a spus dânsul, dar trebuia să facă precizarea că nu au participat la dezbateri și la vot reprezentanții Partidului Democrat Liberal, fiindcă orice încercare pe care am avut-o noi, de aducere a acestei ordonanțe în lumina și în cele stabilite de Curtea Constituțională, nu s-a respectat. Acesta este un motiv pentru care, domnule președinte, eu vă solicit să reîntoarcem la comisie acest raport, la care să participăm și noi, să ne susținem punctul de vedere, și apoi să fie adus înapoi, în dezbatere.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule Toader. Deci, să înțeleg, pentru calitatea stenogramei: ați participat, dar nu ați participat, și ați dorit să puneți amendamente, dar ați fost obstrucționați de cineva.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Scrie în raport. Dacă citeați în raport și dumneavoastră, ca orice parlamentar, vedeați când ne-am retras, care au fost amendamentele noastre și ce s-a întâmplat în comisie. Dar eu vă solicit, procedural, întoarcerea la comisie.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu am vrut să vă întreb, că este o contradicție în termeni de comunicare. Deci, dumneavoastră ați participat acolo, ați avut posibilitatea, nu v-a îngrădit nimeni această posibilitate. Nu vă mai dau cuvântul, domnule Toader. Și am înțeles de la dumneavoastră că după aceea ați fost restricționați.

Domnul deputat Nicolăescu, din partea Grupului parlamentar al PNL. Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că este nevoie să spunem răspicat, măcar de la tribuna Parlamentului, ce confuzii au creat cei de la PDL pe această temă. Trebuie să mai spunem, tot de la această tribună, cât de rău au făcut prea-cinstiții Traian Băsescu și Monica Macovei, mințind ordinar la Comisia Europeană și mințind ordinar în această lume despre ce s-a făcut pe acest text de lege. Este vorba de Legea Curții Constituționale. Nu cred că se mai poate admite minciuna și dezinformarea. Și, ca lucrurile să fie clare, și sper ca mass-media să informeze corect, și de la mass-media să preia informații corecte și Comisia Europeană, și lumea diplomatică acreditată la București, voi face, chiar dacă mă voi întinde puțin la cuvânt, cu permisiunea dumneavoastră, câteva precizări absolut necesare, ca să se vadă cum unii au mințit sub - aș spune - sub nicio formă de acceptat sau de înțeles.

Constituția României, la art.146 prevede foarte clar atribuțiile Curții Constituționale, atribuții care sunt de la lit.a) la lit.l). Dacă până la lit.k), inclusiv, nimeni nu are nimic de comentat, pentru că sunt prevederi strict prevăzute în Constituție, lit.l) spune, apropo de atribuțiile Curții Constituționale, că aceasta "îndeplinește și alte atribuții prevăzute de legea organică a Curții." Întrebare retorică: cine face legea organică a Curții? Poate ne răspunde PDL! Nu cred că Traian Băsescu și nu cred că Monica Macovei, ci Parlamentul României. Deci, Parlamentul are independența, suveranitatea și reprezintă voința poporului român când elaborează o lege organică a Curții Constituționale, ca lucrurile să fie limpezi.

Până când PDL, mânat de frica că s-ar putea ca Traian Băsescu să aibă o problemă, a modificat, aș spune eu, într-un mod... nici nu știu cum să mă exprim ca să nu jignesc... într-un mod de teamă, că s-ar putea ca Traian Băsescu să aibă probleme, deci, până atunci, niciodată, Curtea Constituțională nu a avut ca atribuții exprimarea pe hotărârile Parlamentului.

Și, atunci, întreb: de ce domnii de la PDL mint? Pentru că aceste este cuvântul. Mint! Și spun că USL și, în speță, Guvernul USL a nenorocit Curtea Constituțională. Când, de fapt, Guvernul a luat ceea ce a pus PDL și a întors situația la ce a funcționat Curtea Constituțională 20 de ani.

Curtea Constituțională s-a exprimat pe ultimul proiect de lege și a spus că ar trebui să aibă competență pe tot ceea ce înseamnă hotărâri ale Parlamentului care au ca incidență prevederi constituționale.

Sigur, noi ce putem spune, decât că trebuie să respectăm ce spune Curtea Constituțională, chiar dacă eu personal nu sunt de acord. Pentru că, până când s-au modificat aceste atribuții, Curtea niciodată n-a zis: "Știți, noi ar trebui să ne pronunțăm și pe restul hotărârilor Parlamentului."

Când i s-a pus pe masă o asemenea bunătate de pronunțare și să-și dea seama că ar putea să cenzureze atribuțiile Parlamentului...

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să finalizați.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

...Curtea s-a pronunțat.

Domnule președinte,

V-am spus de la început că o să am posibilitatea să mă exprim puțin mai mult, pentru că eu cred...

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O să aveți la dezbateri...

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

... pentru că eu cred că trebuie, până la urmă, să clarificăm aceste lucruri.

Iar astăzi, raportul Comisiei noastre juridice vine și delimitează care sunt acele hotărâri cu incidență constituțională pe care Curtea, în viitor, să se poată pronunța și care sunt hotărârile Parlamentului pe care Curtea chiar nu are niciun drept să se poată pronunța.

De aceea, eu cred că astăzi Parlamentul, în această ședință - spun Camera Deputaților - are un punct de vedere, în baza acestui raport, corect, constituțional și care trebuie acceptat de către plen, în sensul în care vă propun să fiți de acord să votăm această modificare prevăzută în raportul Comisiei juridice.

Grupul parlamentar al PNL va susține acest raport.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Înainte de a începe luările de cuvânt din partea grupurilor parlamentare - am înțeles că domnul Daniel Buda solicită - dar îi dau cuvântul domnului deputat Florin Iordache.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Ca de obicei, stimați colegi, domnul Mircea Toader dezinformează. Și vă spun de ce dezinformează.

La mare parte din dezbaterile de ieri, din Comisia juridică, a participat chiar dumnealui, înlocuindu-și un coleg din Grupul parlamentar al PDL.

Eu v-am prezentat dumneavoastră că raportul s-a adoptat cu unanimitate de voturi - raportul final - pentru că, știți, se discută pe amendamente. Apoi, în comisie, s-a dat un vot final. Deci votul final s-a luat cu unanimitate de voturi, pentru că trei colegi de la PD erau la declarații politice, în fața comisiei, și nu doreau să participe. Acesta este adevărul.

Dumneavoastră ați primit raportul. A fost prezentat la casetă. Vă puteți pronunța.

Dar, ca să știți, la dezbateri pe articole au participat și, când au văzut că n-au niciun succes, au trecut la declarații politice.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Intrând în dezbaterile acelea generale, îi dau cuvântul domnului Daniel Buda, din partea Partidului Democrat Liberal, Grupul PDL. Vă rog frumos, domnule deputat, aveți cuvântul, după care urmează domnul Eugen Nicolicea.

 
   

Domnul Daniel Buda:

Mulțumesc, domnule președinte al Camerei Deputaților.

Sper să am același tratament pe care l-a avut și colegul meu antevorbitor, domnul Eugen Nicolăescu.

Doamnelor și domnilor colegi,

Câteva chestiuni care țin, până la urmă, de rigoarea constituțională a ceea ce discutăm noi astăzi aici și, până la urmă, și de ceea ce înseamnă luările de poziție în spațiul public vizavi de respectarea deciziilor Curții Constituționale.

Atât domnul președinte interimar Crin Antonescu, cât și domnul Victor Ponta, domnul premier, au spus clar și răspicat că vor respecta deciziile Curții Constituționale.

Ieri, speram noi, cei de la PDL, în naivitatea noastră, că vom merge la Comisia juridică și vom da un vot foarte simplu, și anume acela de respingere a ordonanței de urgență a Guvernului prin care se restrângeau atribuțiile Curții Constituționale.

De ce spuneam acest lucru și de ce credeam noi, cei de la PDL, că se va întâmpla acest lucru? Pentru că nu credeam să existe un dublu limbaj sau că nu credeam să existe o fractură de comunicare între cei doi lideri ai partidelor politice, domnul Crin Antonescu și domnul Victor Ponta, și grupurile parlamentare.

De asemenea, nu mă gândeam că colegii noștri de la PSD și de la PNL nu au citit din raportul pe justiție, care va fi făcut public astăzi, dar în mod cert Domniile Lor aveau acces la draft-ul care circula în cancelariile europene, unde se spune foarte clar, stimați colegi, și anume - vă citesc din raport - "Astfel, pentru respectarea statului de drept și a independenței justiției, comisia invită România să ia următoarele măsuri: să adopte imediat și să publice o ordonanță de urgență care să anuleze Ordonanța de urgență nr. 38/2012, și anume OUG privind modificarea Legii de organizare și funcționare a Curții Constituționale."

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Vă rog frumos să vă referiți la competențele Parlamentului, că sunteți președintele Comisiei juridice. Să nu înțeleagă cumva cineva că noi dăm ordonanțe de urgență.

 
   

Domnul Daniel Buda:

Nu, numai o clipă, domnule coleg. Sigur că da, având în vedere însă faptul că Parlamentul era în sesiune extraordinară convocat, atunci am înțeles, bun, colegii de la PSD și de la PNL nu vor să păcătuiască și să dea ordonanță de urgență la ordonanța de urgență. I-am înțeles pe această chestiune. Da?

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Numai o secundă! Eu am făcut clarificarea ca nu cumva cineva să aibă impresia ca Parlamentul României, în opinia dumneavoastră și a raportului, poate să dea ordonanță de urgență.

 
   

Domnul Daniel Buda:

Corect, domnule președinte al Camerei Deputaților.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult, vă rog frumos să continuați.

 
   

Domnul Daniel Buda:

Apreciez că sunteți extrem de atent.

Spuneam de o chestiune care era în mâna Guvernului. Și atunci eu am apreciat decizia colegilor de la PSD și de la PNL, convocând sesiunea extraordinară, că vor să dea o lege prin care să abroge... sau o lege de respingere a ordonanței de urgență prin care se restrâng atribuțiile Curții Constituționale.

Am vrut să fiu explicit pentru toată lumea.

Mai mult, domnilor colegi, aș vrea să vă dau citire - doar un singur paragraf și pe urmă închei discuțiile, pentru că vedem care este mersul lucrurilor - din decizia Curții Constituționale, decizii pe care dumneavoastră spuneți că le respectați, dar, din păcate, în momentul în care mergeți la vot, faceți altceva.

Ce spune Decizia Curții Constituționale? Și anume: "În lumina jurisprudenței enunțate, Curtea Constituțională reține că sensul normei de trimitere cuprinse în art.146 lit.l) din Constituție, astfel cum rezultă din modul său de redactare, îndeplinește și alte atribuții prevăzute de Legea organică a Curții - așa cum, de altfel, a spus și domnul Eugen Nicolăescu - este acela de a permite legiuitorului sporirea, extinderea atribuțiilor instanței de contencios constituțional."

De aceea, a interpreta norma fundamentală menționată în sensul că legiuitorul ar avea posibilitatea de a limita, elimina sau reduce aceste atribuții în detrimentul altor dispoziții fundamentale echivalează cu golirea sa de conținut, respectiv cu deturnarea sa de la scopul perfecționării democrației constituționale, urmărit de însuși legiuitorul constituant cu prilejul revizuirii, ceea ce este absolut inacceptabil.

Ca urmare - și aici repet această frază - ca urmare, nicio modificare a atribuțiilor Curții Constituționale în temeiul art.146 lit.l) din Legea fundamentală nu poate fi făcută dacă are ca efect suprimarea, în orice condiții, sau cu încălcarea unor norme fundamentale a uneia dintre aceste atribuții.

Stimați colegi,

Sigur că da, dumneavoastră dețineți majoritatea, puteți să faceți ceea ce doriți și eu am mai spus de atâtea ori că votul este mai tare decât glonțul. Dar tot ieri vă spuneam: nu-i ciuruiți pe cei 22 de milioane de români care trăiesc în România de astăzi și încă vreo trei milioane în altă parte, pentru că prin raportul pe care vi l-au propus colegii de la PSD și cei de la PNL nu faceți altceva decât să restrângeți atribuțiile Curții Constituționale.

La art.28č faceți vorbire de ceea ce înseamnă...

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Suntem la dezbateri generale. Când ajungem la art.28č, cu plăcere am să vă dau și dumneavoastră și colegilor...

 
   

Domnul Daniel Buda:

Era ultima..., domnule coleg.

 
   

Domnul Daniel Buda:

Numai pentru... va fi o concluzie, domnule coleg. Vă spuneam doar că la art.28± spuneți că onor Curtea se poate pronunța asupra hotărârilor, cu excepția ... și veniți aici și spuneți: cu excepția hotărârilor care vizează autonomia internă a Parlamentului și a hotărârilor privind acte juridice cu caracter individual.

Vreau să vă spun, stimați colegi, că orice excepție introduceți în Legea Curții nu face altceva decât să restrângă atribuțiile Curții Constituționale.

Vă asumați această responsabilitate în fața opiniei publice, în fața Europei, este treaba dumneavoastră, dar nu cred că românii trebuie să aibă de suferit din această cauză.

De aceea, domnilor colegi, în concluzie, domnul Mircea Toader a cerut retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege nu pentru că n-am putut să ne pronunțăm neapărat asupra acestei legi de aprobare a ordonanței, ci pentru că comisia ar trebui să vină cu un raport de respingere a ordonanței de urgență.

Acesta este motivul pentru care v-am cerut retrimiterea la Comisia juridică, cu termen de zece minute, pentru că putem să dăm acest raport de respingere a acestei ordonanțe de urgență.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci, ca să înțeleg...

Am să-i dau cuvântul liderului Grupului parlamentar al minorităților, domnul Pambuccian.

Ca să înțeleg, deci dumneavoastră vreți în felul următor: să retrimitem la comisie această ordonanță, ca ea să rămână în vigoare. Că dacă ați ținut acest expozeu atât de lung și la sfârșit mi-ați spus că vreți s-o retrimitem la comisie, înseamnă că dumneavoastră persistați ca Parlamentul să nu-și facă această chestiune, să n-aveți control la Curtea Constituțională, așa cum ați țipat în ultimele săptămâni, și de fapt noi s-o ținem acolo, la comisie. Nu.

Dați-mi voie să-i dau cuvântul domnului liderului grupului parlamentar, după care vă dau și dumneavoastră.

Domnul deputat Pambuccian, vă rog frumos, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Eu am o rugăminte și nu vreau să fie interpretată în legătură cu antevorbitorul, ci cu toți cei care au vorbit astăzi.

Înțeleg că spiritele sunt înfierbântate. Toată lumea țipă. Dar vreau să vă spun că efectul asupra sălii este unul foarte prost. Este foarte greu să urmărești oameni care țipă. Așa că, din fericire, și aici tehnologia ne ajută, o să vă rog să dați mai încet microfoanele, ca să-i putem urmări pe cei care vorbesc, să putem să fim atenți la ce se întâmplă aici.

Și fac un apel către colegii din ambele tabere: ești mult mai convingător dacă vorbești calm.

Fac un apel la calm.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul vicepreședinte Eugen Nicolicea.

Domnule deputat, vă dau cuvântul, nu pot să vă dau dumneavoastră un microfon să vorbiți numai dumneavoastră, iertați-mă!

Domnul deputat Eugen Nicolicea, vă rog frumos, aveți cuvântul.

Suntem în dezbateri generale.

 
   

Domnul Eugen Nicolicea:

Există o confuzie între Legea de modificare a Legii de organizare și funcționare a Curții Constituționale și ordonanța care se află în vigoare.

Ieri, la comisie, legea care a venit de la Curte pentru a o pune în acord s-a executat pentru că acea lege a fost respinsă. În vigoare este, în momentul de față, ordonanța, care este în dezbatere. Dacă noi, acum, întârziem sau nu adoptăm cu modificări această ordonanță, ea rămâne în vigoare cu efectele negative pe care dumneavoastră le-ați semnalat.

Deci retrimiterea la comisie nu face decât să țină în vigoare prevederile pe care dumneavoastră le criticați.

Tot la dezbateri generale, cu privire la așa-zisa limitare a atribuțiilor Curții.

Țin să vă spun că niciodată Curtea nu a avut efectiv posibilitatea să se pronunțe cu privire la hotărârile Parlamentului, chiar dacă a fost trecut la art.27, a fost alipit... lângă regulamente a alipit și cuvântul "hotărâri".

De ce acest lucru? Pentru că - după cum știți - Curtea are în atribuții ceea ce îi dă Constituția și ceea ce este prevăzut în Legea nr.47. Atribuțiile sunt prevăzute la art.2. Niciodată până în momentul de față Curtea n-a avut la articolul privind atribuțiile hotărârilor Camerelor, pentru că n-a fost făcută corelarea.

Chiar dacă s-ar fi putut pronunța asupra hotărârilor Camerei, la art.11 o să vedeți în mod limitativ cazurile în care Curtea poate să emită decizii. Niciodată Curtea, până astăzi, nu putea emite decizii cu privire la hotărâre, pentru că s-a uitat să se modifice și art.11.

Și ceea ce este și mai grav este că, dacă Curtea ar fi încălcat art.2 - adică faptul că n-avea în atribuții și se ocupa de o hotărâre a Camerei -, dacă ar fi încălcat și art.11 și ar fi emis o decizie, deși n-avea voie, că nu era prevăzută la art.11, decizia de neconstituționalitate a Curții cu privire la hotărâri n-avea niciun fel de efect, pentru că nu era prevăzut, ca la legi sau regulamente, că 45 de zile se suspendă prevederile neconstituționale și că apoi dispar.

Deci surpriză! Curtea n-a avut în atribuții, nu putea să emită decizii și, dacă le emitea, le emitea degeaba, pentru că nu aveau niciun efect juridic.

Acest lucru l-am spus de mai multe ori, de câțiva ani, dar nimeni nu a vrut să ia în seamă. Că este adevărat ceea ce susțin se vede din decizia Curții nr.727, în care chiar Curtea ne cerea ca, în cazul în care reexaminăm Legea privind organizarea Curții, să vedem procedurile ce urmează a fi aplicate în cazul hotărârilor, pentru că nu erau trecute; să precizăm efectele deciziei Curții, adică după ce declară o hotărâre neconstituțională să spunem că ea dispare; și, de asemenea, să corelăm dispozițiile art.2 alin.(1) și art.11 alin.(1) lit.A.c), adică mai precis să trecem în atribuțiile Curții la art.2, cum v-am spus, hotărârile, și la art.11 să-i dăm voie Curții să emită decizii.

Prin proiectul acesta de aprobare a ordonanței, ieri, la comisie, am făcut în principal aceste corelări, am dat voie Curții să aibă în atribuții hotărârile cu caracter normativ, am dat voie Curții să emită decizii, modificând art.11, am precizat că, dacă în 45 de zile nu se pune în acord hotărârea cu decizia Curții, ea își încetează efectele juridice, am precizat procedura ce urmează a fi aplicată, adică cine sesizează Curtea și în ce condiții și, în plus de aceasta, am mai făcut niște corelări cu alte decizii ale Curții Constituționale.

Acea limitare că nu se poate ocupa Curtea de hotărârile cu caracter individual nu este o limitare, pentru că nu este făcută de noi, este punerea în acord cu o altă decizie a Curții Constituționale, și anume Decizia nr.729, în care Curtea precizează că se poate pronunța doar asupra hotărârilor "care afectează valori și principii constituționale" și, de asemenea, că nu se poate pronunța asupra acelora cu caracter individual, adică cele care nu au caracter normativ.

Prin urmare, așa-zisa limitare n-am făcut-o noi. Dacă ea există, a făcut-o chiar Curtea Constituțională în această decizie.

O altă modificare importantă a fost îndreptarea unei erori materiale, prin reproducerea unui text cu fidelitate din Constituție, și anume faptul că deciziile Curții intră în vigoare de la data publicării, pentru că acest lucru fusese uitat în legea din '92, chiar dacă a mai fost modificată între timp, această corelare nu s-a făcut.

Încă două corelări pe care le-am făcut, tot cu decizii ale Curții și tot la punerea în aplicare a unor motivații ale Curții, se referă la faptul că există situația în care Curtea s-a pronunțat asupra unei prevederi și mai are de pronunțat asupra altei prevederi, iar, între timp, prima decizie nu a fost publicată, deci n-a intrat în vigoare. Am rezolvat și această problemă.

În concluzie, prin munca făcută ieri, la Comisia juridică, nu am limitat nimic din atribuțiile Curții, ci am făcut ca Curtea, în mod efectiv, să se poată ocupa de hotărârile Camerei Deputaților în ceea ce privește controlul de neconstituționalitate.

Pentru acest lucru, Grupul parlamentar progresist va vota acest proiect de lege, el fiind un proiect care respectă întocmai deciziile Curții Constituționale și care, în mod efectiv, dă putere Curții să se pronunțe cu privire la constituționalitatea hotărârilor Camerei Deputaților.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Aceleași chestiuni aș fi vrut să le spun și eu la sfârșit, că trebuie să ne uităm nu numai în dispozitiv, ci și în considerente. Deciziile Curții sunt corelate în acest proiect venit amendat de la Comisia juridică.

Înainte de a-i da cuvântul domnului deputat Mihăiță Calimente din partea Grupului parlamentar al PNL, o să-i dau cuvântul pe procedură, două minute, domnului deputat Daniel Buda, Grupul parlamentar al PDL, președintele Comisiei juridice.

 
   

Domnul Daniel Buda:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doar pentru rigoarea a ceea ce am spus adineauri.

PDL-ul cere retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege, urmând ca, în Comisia juridică, să se adopte un raport de respingere, să se dea o lege de respingere a acestei ordonanțe de urgență, care să fie supus spre votare plenului. Comisia se poate întruni în 30 de minute și, prin urmare, putem veni cu un raport de respingere a acestui proiect de lege fără niciun fel de problemă.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aș dori, domnule deputat, dacă liderul Grupului parlamentar al PDL dorește, noi trecem la procedura de vot.

Domnule deputat, vă rog frumos să ne spuneți, că din luările de cuvânt ale colegilor dumneavoastră n-am mai înțeles dacă mai susțin sau nu mai susțin.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Bineînțeles.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Intrând pe dezbaterea generală am înțeles că domnul Buda vrea să aibă dezbatere generală, de aceea aș vrea să...

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Dumneavoastră...

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aș vrea ca dumneavoastră să înțelegeți că atunci când eu vreau să vă spun despre ce este vorba, dumneavoastră, după aceea, puteți să-mi spuneți dacă rămânem la propunerea pe care dumneavoastră ați inițiat-o sau continuăm dezbaterile generale.

Vă mulțumesc.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Mulțumesc.

Eu am solicitat retrimiterea la comisie. S-a dezbătut, asta a crezut, că va interveni domnul Nicolăescu pentru ce să n-o retrimitem la comisie, colegii mei au susținut de ce s-o trimitem la comisie.

Dumneavoastră erați obligat, dacă vroiați neapărat să întrerupeți dezbaterile, să votăm: o trimitem sau n-o retrimitem.

Și pe procedură, vreau să-i spun domnului Nicolăescu sau celorlalți colegi că inițiativa și legea prin care a extins atribuțiile Curții pe hotărârile Parlamentului nu aparține PDL-ului, ci aparține Grupului PSD, cu domnul senator Șova. Și hai să spunem adevărul. Ăsta-i adevărul! Dumneavoastră ați extins și acum spuneți că ați greșit.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dați-mi voie, atunci, să rog liderii grupurilor parlamentare să pregătească cererea Grupului parlamentar PDL de retrimitere la comisie.

Domnule deputat Calimente, aceasta este obligația mea, pe regulament, după care o să vă dau cuvântul. Cu tot respectul, vă rog frumos să acceptați rugămintea mea.

Începe ședința de vot. Vă rog frumos să votați retrimiterea la comisie.

29 de voturi pentru, 135 împotrivă, opt abțineri, 175 prezenți.

Cererea Grupului parlamentar al PDL a fost respinsă.

Continuăm cu dezbateri. Domnul deputat Mihăiță Calimente, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Domnule deputat, aveți cuvântul, vă rog frumos.

Se pregătește domnul deputat Bogdan Niculescu Duvăz, din partea Grupului social democrat.

 
   

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

În primul rând, sper că nu vă molipsiți de apucăturile doamnei Roberta Anastase. Cu asta aș vrea să încep.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Adică vreți să mă transform în doamnă?

 
   

Domnul Mihăiță Calimente:

Nu.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles.

 
   

Domnul Mihăiță Calimente:

Să nu faceți abuzurile pe care le făcea ea.

Dacă colegii noștri de la Partidul Democrat erau foarte interesați să vadă ce spun constituționaliștii români, nu primeau indicații de la doamna Reding, care, după umilele mele informații, este ziaristă de meserie, nu este nici jurist, nici constituționalist.

Am aici "Proceduri constituționale", de domnul Gheorghe Iancu. Probabil că ați citit-o, domnule Buda. Dacă nu ați citit-o, v-o recomand cu căldură, pentru că aici veți afla cum este procedura constituțională în acest domeniu.

Și, ca să vă lămuriți, o să vă citesc, pentru că, dacă nu vă citesc, o să ziceți că nu există: "Sunt supuse controlului doar legea ca act juridic al Parlamentului, precum și actele normative cu forță juridică egală: decrete-lege, decrete legislative. Nu se supun acestui control actele administrative, pentru că autoritățile administrației publice emit aceste acte în executarea legii, iar detalierea dispozițiilor constituționale se face prin lege. Actele administrative se supun controlului judecătoresc în cadrul contenciosului administrativ. Nu se supun acestui control nici proiectele de lege, pentru că nu sunt legi și pot fi retrase de inițiator până la începerea dezbaterilor."

Vreau să vă spun că ceea ce am făcut noi - schimbarea Avocatului Poporului, schimbarea președinților celor două Camere - sunt proceduri interne ale Parlamentului și nu se supun controlului Curții Constituționale.

Citiți, că nu-i rușine! (Aplauze.)

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Bogdan Niculescu Duvăz, din partea Grupului Partidului Social Democrat.

Domnul Buda, nu pot să fac o ședință doar pentru domnul Daniel Buda, deputatul Daniel Buda. Vă rog frumos să mă iertați.

 
   

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Stimate domnule președinte,

Și stimate colege și stimați colegi,

De fapt, înțeleg că colegii din dreapta mea solicită să nu ținem cont de decizia Curții Constituționale. Solicită - ceea ce ne-au reproșat până astăzi nouă - să negăm ceea ce Curtea Constituțională a decis. Pentru că dumneavoastră v-ați întâlnit în Comisia juridică și n-ați făcut decât să vă puneți exact de acord - ceea ce legiferasem prin ordonanță cu ceea ce Curtea s-a pronunțat, și anume să existe posibilitatea intervenției Curții pe subiecte care vizează hotărâri cu caracter normativ, care vizează deci texte constituționale, și să nu se pronunțe Curtea pe alte tipuri de hotărâri, pe care dumneavoastră le subliniați și le identificați.

Stimați colegi,

Când ați fost serioși, când ne-ați acuzat că nu vrem să respectăm concluziile Curții sau acum, când ne cereți să nu le respectăm?

Haideți să fim, totuși, puțin dezbărați de această bătălie și fierbințeală politică. Am făcut o sesiune extraordinară tocmai ca să dăm această dimensiune limpede, și anume că Parlamentul României a luat notă cu rapiditate de concluziile Curții, s-a întrunit în sesiune extraordinară și pune de acord legislația cu concluzia Curții, și nu altceva.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Invit Grupul parlamentar al UDMR sau cel al minorităților naționale dacă doresc să ia cuvântul la dezbaterile generale.

Dacă nu, am înțeles că domnul Toader vrea ceva pe procedură. Nu mai doriți pe procedură? Vă mulțumesc.

Conform prevederilor art.120 din regulament, urmează să dezbatem textul de lege pe fiecare articol.

Vă reamintesc, comisia a cerut zece minute pentru a susține în totalitate amendamentele admise sau respinse de către comisie.

Amendamente admise.

Dacă la punctul unu sunt obiecții? Domnul deputat aveți cuvântul. Domnul deputat Andronache, vă rog frumos să mă scuzați.

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În temeiul art.108 alin.(2) vă rog să precizați dacă amendamentele respinse vor fi discutate în paralel cu cele admise sau le veți discuta după ce treceți în discuție amendamentele admise.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat, în temeiul articolului putem să discutăm și așa, și așa. Dacă dumneavoastră doriți în paralel, eu vă propun să discutăm la sfârșit.

Procedura așa a fost făcută tot timpul și aceasta este obișnuința în Camera Deputaților și vreau să mergem pe aceeași procedură, domnule deputat.

Vă mulțumesc foarte mult.

Pe procedură, domnul deputat Daniel Buda, vă rog frumos.

 
   

Domnul Daniel Buda:

Domnule președinte de ședință,

Vă propun să discutăm în paralel, deoarece la art.1 avem un amendament, cei de la PDL, și anume să fie lege de respingere a ordonanței. De aceea trebuie să supuneți votului prima dată acest amendament, pentru că dacă, ipotetic vorbind, ar trece acest amendament, ar rămâne fără obiect restul discuției.

De aceea, v-aș ruga să supuneți la vot amendamentul Grupului PDL, și anume Lege de respingere a ordonanței.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți perfectă dreptate referitor la această chestiune și atunci îl rog pe domnul deputat Andronache să citească amendamentul respins pentru punctul 1.

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc.

O să dau citire și amendamentului, dar, mai întâi, am să citesc din Decizia Curții Constituționale, răspunzându-i pe această cale și domnului deputat Duvăz...

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, trebuie să vă limitați la două minute. Avem zece minute pentru toată dezbaterea.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Nicio problemă. Într-un minut voi termina ceea ce am de spus.

Curtea spune următoarele: "Curtea constată, de asemenea, că excluderea de la controlul de constituționalitate a tuturor hotărârilor plenului Camerei Deputaților, hotărârilor plenului Senatului și hotărârilor plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului nu se fondează pe statul de drept, ci eventual pe considerente de oportunitate, care, prin esența sa, presupune subiectivismul, interpretarea și arbitrarul.

Or, justiția constituțională se fundamentează pe statul de drept, și nu pe oportunitate. Din perspectiva aceasta, am depus un amendament la punctul marginal 1, în sensul schimbării titlului din lege pentru aprobarea ordonanței de urgență, în lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 38/2012, pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

În temeiul regulamentului, vă rog să-l supuneți la vot.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Intervenție, domnul deputat Mihai Voicu, pe aceeași chestiune, legat de acest amendament al dumneavoastră.

 
   

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, domnul deputat Gabriel Andronache a citit corect din decizia Curții și ceea ce a citat domnia sa arată tocmai că ceea ce încercăm să propunem noi astăzi este corect. A spus că în decizia Curții se prevede că excluderea tuturor deciziilor Curții Constituționale este un lucru, în esență, incorect. Exact acest lucru îl corectăm acum, nu vor fi excluse toate deciziile Curții Constituționale, ci, în conformitate cu decizia Curții, vom lăsa controlul de constituționalitate asupra acelor decizii care prevăd principii și norme cu caracter constituțional și norme generale și, tot în conformitate cu deciziile, de data asta, că sunt mai multe, ale Curții Constituționale, lăsăm doar la latitudinea Parlamentului, fie că este vorba de Camera Deputaților, de Senat sau de plenul reunit, decizii cu caracter individual și de organizare internă. Deci este în regulă, respectăm decizia Curții.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc mult, domnule deputat.

Rog liderii grupurilor parlamentare să invite pe colegii deputați să pregătim votul pentru această propunere. Amendamentul a fost respins de către membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Vă propun să supunem la vot. Să înceapă votul.

Cu 43 de voturi pentru, 137 împotrivă și 5 abțineri, amendamentul respins nu a fost aprobat de către plenul Camerei Deputaților.

Trecem la amendamente admise. Vă citesc textul: Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 38/2012 privind modificarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Vă supun la vot acest text. Mulțumesc. asta pentru clarificare, doar ca să existe o comparație între cele două.

Domnule deputat Tinel, vă dau cuvântul.

Trecem la amendamentele admise.

Înainte de procedură, domnul Toader, vă rog frumos.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Deci, domnule președinte de ședință, vă spun de data asta, vă rog să respectați întocmai regulamentul. Este prima dată de când sunt în Parlament, și am ceva vechime, când președintele Camerei face semn cum să se voteze. N-am văzut așa ceva și sunt total uimit. Cred că ați rămas în aceeași idee că sunteți lider de grup. Nu mai sunteți. sau le dețineți pe amândouă funcțiile?

Vă rog să respectați regulamentul și când solicităm fie drept la replică, fie procedură, să ne dați cuvântul.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dumneavoastră acum vă aflați tocmai în această procedură pe care eu o respect. Eu aș vrea să vă întreb a cincea oară în 24 de ore, când vă fundamentați procedurile, pe ce articol citați, dumneavoastră? Că eu nu am voie să ridic mâna. Vă rog frumos să-mi spuneți unde se interzice ridicarea mâinii de către președintele de ședință.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

O regulă de bun-simț.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles. Sunteți specialist al regulilor de bun-simț. Vă mulțumesc foarte mult pentru limbajul deosebit pe care-l folosiți, de altfel. Mergem mai departe.

La amendamente admise:

articol unic. - se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr.38 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Aveți și aici o procedură? Amendament respins, da.

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Da, am și la punctul 2 marginal un amendament respins, dar înainte doresc să mai citez o dată din decizia Curții, pentru a-i răspunde domnului deputat Voicu. Tot în aceeași decizie a Curții, Curtea Constituțională spune: "De asemenea, Curtea a statuat că articolul 27 din Legea nr. 47/1992 nu instituie vreo diferențiere între hotărârile care pot fi supuse controlului Curții Constituționale sub aspectul domeniului în care au fost adoptate sau sub acela al caracterului normativ sau individual", ceea ce înseamnă că toate aceste hotărâri sunt susceptibile de a fi supuse controlului de constituționalitate.

Prin urmare, Curtea este cea care trebuie să se pronunțe, și nu Parlamentul, printr-o normă legislativă în acest sens.

Prin urmare, vă rog să-mi permiteți să vă prezint amendamentul.

"articol unic. - se respinge Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 38/2012 pentru modificarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale".

Vă adresez rugămintea, în mod regulamentar, să supuneți la vot acest amendament.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Supun la vot această propunere, amendamentul respins de către comisie.

Cu 51 de voturi pentru, 138 împotrivă, și 5 abțineri, amendamentul a fost respins.

Deci la nr.crt.2 rămâne articolul unic: "se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 38/2012 pentru modificarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale."

Trecem la punctul 3, care rămâne nemodificat.

Domnule deputat, pe procedură, da?

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Esența acestei solicitări a noastră de respingere a ordonanței este în consonanță cu ceea ce au solicitat nu numai liderii europeni, chiar în discursul domnului premier Victor Ponta...

Motivul pentru care solicităm respingerea, fiindcă restrângerea acestor atribuțiuni ale Curții și individualizarea sau stabilirea care sunt hotărârile... am să vă dau un singur exemplu: nu sunt permise hotărârile cu caracter individual, presupunând, chiar dacă vi se pare curios, ca majoritatea să hotărască ca un deputat să fie exclus din Parlament, nu avem unde să ne plângem, decât pe cale juridică, la contencios sau cine știe unde. Caracterul individual înseamnă drepturile mele constituționale sau drepturile pe care le am nu numai în Constituție, cât și cele prevăzute în drepturile cetățenești. Ăsta este motivul pentru care noi am solicitat în mod expres respingerea ordonanței, iar cea care va decide care hotărâri sunt cu adevărat de atacat este Curtea Constituțională, nu putem să hotărâm noi: pe asta o primește, pe asta nu o primește, având experiență clară că, sigur, așa cum ați spus și dumneavoastră în text, 50 de deputați sau președintele poate să sesizeze, iar dacă nu sunteți de acord nu ajunge la Curte.

Motiv pentru care, grupul parlamentar nu mai participă la aceste dezbateri și dumneavoastră sunteți cei care vă asumați modificările hotărârilor Curții Constituționale în acest sens.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dau citire articolului unic, după ce cel al domnului Andronache a fost respins.

Numai o secundă, să-l citesc, după care vă dau cuvântul.

"Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, cu următoarele modificări și completări."

Înainte de a începe procedura de vot, îi dau domnului deputat Spînu cuvântul, două minute, pe procedură, vă rog frumos, domnule deputat.

 
   

Domnul Teodor-Marius Spînu:

Domnule președinte de ședință,

voiam să vă atrag atenția că acum un minut ați citit un alt articol unic, de pe coloana a II-a, spunând că acela rămâne și s-a votat, și anume: "Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale." Punct. Asta ați citit, asta supuseseți la vot, deci absolut toate amendamentele care s-au pus în continuare sunt caduce, nici nu mai aveți dreptul să le supuneți la vot. De asta...

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, nu s-a supus nimic la vot. Vă mulțumesc foarte mult. Ați avut două minute, domnule deputat, vă rog frumos să vorbiți foarte frumos când sunteți acolo, mai ales că sunteți și cadru universitar, după cum am înțeles.

Articolul unic pe care-l supunem vot, pentru că celălalt a fost respins, al domnului Andronache, este cel pe care eu vi-l citesc și vi l-am recitit.

Rog liderii grupurilor parlamentare să-l supunem la vot. Să înceapă procedura de vot.

Articolul unic: se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului ... cel pe care l-am citit, cu următoarele modificări și completări, propunerea Comisiei juridice, de disciplină și imunități. Încă o dată se repetă votul? Păi, mai aproape de atâta nu pot să le aduc, îmi cer scuze...

repetăm votul. Am o rugăminte la colegii din staff-ul tehnic... păi, or, domnule Duvăz, liderul grupului parlamentar a spus că nu se aude și nu s-a auzit semnalul pentru începerea votului. Deci asta înseamnă că procedura reîncepe pe textul pe care vi-l recitesc și pe care-l supun la vot.

Deci să revenim la procedură, domnul deputat Andronache are un amendament respins de către Comisia juridică, de disciplină și imunități care a fost supus la vot în plenul Camerei Deputaților și a fost respins.

Vă citesc acum amendamentul Comisiei juridice, de disciplină și imunități pe care trebuie să-l supunem la vot și plenul Camerei să-l aprobe.

"Articol unic: Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, cu următoarele modificări și completări."

Rog staff-ul tehnic să înceapă votul.

Cu 153 de voturi pentru și 4 abțineri, amendamentul a fost admis.

Mergem mai departe. Titlul ordonanței. Ordonanța se modifică și va avea următorul cuprins: "Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale". Autor - Comisia juridică, de disciplină și imunități. Nu sunt amendamente, nu sunt obiecții. Mergem mai departe. Deci nu sunt obiecții.

Vreți să interveniți pe procedură, din partea Grupului parlamentar PDL care... domnule deputat, liderul grupului parlamentar... cu tot respectul, eu vă respect, e un drept individual pe care-l aveți, vă rog, pentru că grupul parlamentar a anunțat că părăsește sala. Dreptul dumneavoastră individual de a rămâne în sală, vă rog frumos, aveți cuvântul. Două minute pe procedură.

 
   

Domnul Clement Negruț:

Domnule președinte,

Sper să nu vorbesc foarte tare pentru colegii mei de mai sus. Domnule președinte, de la tribună, dumneavoastră ați clamat că veți fi un președinte al Camerei care veți respecta regulamentul. De data asta am venit cu regulamentul, pentru că domnul Nicolăescu spunea acest lucru, pentru a putea fi combătut, trebuie să fac referire la articolul din regulament, da?

Articolul 149: "Când un deputat solicită cuvântul pentru probleme de procedură sau pentru dreptul la replică, președintele este obligat să-i dea cuvântul imediat."

Domnule președinte, este a treia sau a patra oară când solicităm cuvântul pe procedură și nu ne este acordat acest cuvânt.

Vă rog, domnule președinte, respectați regulamentul sau spuneți de la tribună că nu-l respectați.

Asta este o chestiune și în ultimele 10 secunde vreau să vă mai rog ceva, domnule președinte. Când aveți și intrați în discuție și în dialog cu colegii parlamentari de la acest microfon, vă rog să coborâți la acest microfon să discutați.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Vă reamintesc, domnule deputat, Grupul parlamentar al PDL a avut cele mai multe intervenții pe procedură și toate au fost, toate solicitările au fost satisfăcute, imediat. Cu o singură excepție, când începe procedura de vot, eu rămân în procedura de vot. În rest, toate solicitările dumneavoastră au fost supuse și ați primit dreptul la cuvânt. Nu există un coleg de la Partidul Democrat Liberal care să nu fi intervenit de la acest microfon.

La punctul 4, articolul unic se modifică și se completează după cum urmează: "Articol unic - Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr.807 din 3 decembrie 2010, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează." Este amendamentul comisiei.

Dacă sunt obiecții? Dacă nu, a fost votată în unanimitate.

Mai departe, punctul 5, poziția 3, art.2 (1) - "Curtea Constituțională asigură controlul constituționalității legilor, a tratatelor internaționale, a regulamentelor Parlamentului, a hotărârilor cu caracter normativ ale plenului Camerei Deputaților, ale plenului Senatului și ale plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului și a ordonanțelor Guvernului." Autorul amendamentului este domnul deputat Eugen Nicolicea și a fost acceptat de Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Dacă sunt obiecții? Dacă nu, mergem mai departe.

Punctul 6, poziția 4, art.11, alin.1 se modifică astfel: "Curtea Constituțională pronunță decizii, hotărâri și emite avize după cum urmează: a) decizii în cazurile în care... lit.c) se pronunță asupra constituționalității regulamentelor Parlamentului și asupra hotărârilor cu caracter normativ ale plenului Camerei Deputaților, ale plenului Senatului și ale plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului, la sesizarea unuia dintre președinții celor două Camere, a unui grup parlamentar sau a unui număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin 25 de senatori." Amendamentul domnului deputat Eugen Nicolicea a fost acceptat de Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Dacă sunt obiecții din plen? Nu.

Mergem mai departe. Poziția 5, art.11 (3): "deciziile, hotărârile și avizele Curții Constituționale se publică, de îndată ce au fost transmise, în Monitorul Oficial al României, partea I. de la data publicării, deciziile și hotărârile Curții Constituționale sunt general obligatorii și au putere numai pentru viitor." Este un amendament al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, pe care îl supun... nu sunt obiecții.

Vă mulțumesc foarte mult.

La poziția 6, la art.11, după alin.(3), se introduce un nou alineat, alin.(4), cu următorul cuprins: "În situațiile în care legislația cuprinde prevederi asupra cărora Curtea nu s-a pronunțat, nefiind sesizată, dar al căror conținut este identic sau similar cu al altor prevederi declarate neconstituționale prin decizii ale Curții Constituționale, Parlamentul sau Guvernul, după caz, va examina conformitatea legislației cu deciziile Curții Constituționale."

Dacă sunt obiecții la acest amendament? Dacă nu sunt, vă mulțumesc.

Mergem mai departe. La punctul 9, art.27 rămâne nemodificat. Îl citesc în forma sa: "Curtea Constituțională se pronunță asupra constituționalității regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre președinții celor două Camere, a unui grup parlamentar sau unui număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin 25 de senatori."

Dacă sunt obiecții? Nu.

La punctul 10, poziția 8, după subsecțiunea 4 se introduce subsecțiunea 41 cu următorul titlu: "Controlul constituționalității hotărârilor plenului Camerei Deputaților, ale plenului Senatului și ale plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului..." dacă sunt obiecții? Dacă nu, mergem mai departe.

Poziția 9, după art.28 se introduc două noi articole, art.281 și art.282, cu următorul cuprins:

Art.281 - "Curtea Constituțională se pronunță asupra constituționalității hotărârilor cu caracter normativ ale plenului Camerei Deputaților, ale plenului Senatului și ale plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului, hotărâri care afectează valori, reguli și principii constituționale, cu excepția hotărârilor care vizează autonomia internă a Parlamentului, cât și hotărârile privind actele juridice cu caracter individual." Sesizarea poate fi făcută de președinții celor două Camere, de un grup parlamentar sau de un număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin 25 de senatori."

Dacă există obiecții?

Domnul deputat Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL. Vă rog frumos.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau și eu să-mi explic, mie cel puțin, când spun o hotărâre cu caracter individual, când un parlamentar sau altă persoană care este... până la urmă, printr-o decizie a Parlamentului, i se știrbesc din drepturile pe care le are, drepturi cetățenești sau chiar dreptul de parlamentar, vă întreb încă o dată cum poate fi soluționat. O să-mi spuneți: nu este atributul Curții. am un mandat de 4 ani... spune condițiile în care se revocă sau alte condiții stabilite de Constituție... dumneavoastră îmi veți spune: nu aveți ce căuta la Curtea Constituțională, nu este atributul Curții dacă mandatul dumneavoastră este întrerupt în mod abuziv, și mergeți pe calea juridică clasică. Este corect?

De aia am susținut de la început să nu fie niciun fel de restricții, ca să pot să am această posibilitate, să atac, să sesizez, și Curtea să fie cea care decide dacă este un abuz asupra unei persoane, a unui parlamentar, de exemplu, recte noi, parlamentari sau nu... din acest motiv am solicitat, în general... sau practic să nu avem niciun fel de restricție la nivelul atribuțiilor Curții.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnule deputat, există un amendament respins de către Comisia juridică, de disciplină și imunități. Dacă dumneavoastră vreți să supunem la vot acest amendament admis al comisiei, că nu am înțeles până la urmă intervenția dumneavoastră, sau este doar una pe procedură, pentru a rămâne în stenogramă. Vă rog frumos...

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Așa este, domnule președinte. În aceste condiții, în numele grupului, că este un amendament respins al grupului, vă rog să-l supuneți la vot, cel care nu restricționează sub nicio formă Curtea Constituțională în a stabili care sunt sesizările admise sau neadmise.

Amendamentul care este respins, poziția 4 din amendamente respinse.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da. Pe procedură, domnule Duvăz.

 
   

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pentru stenogramă, vă rog să luați notă că amendamentele propuse de liderul Grupului parlamentar al PDL nu sunt susținute de prezența grupului în sală.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Amendamentul respins de la pagina 13, punctul 4, dați-mi voie să-l supun la vot, mi-ați cerut, eu nu pot să fac două lucruri în același timp.

Rog liderii grupurilor parlamentare să supunem la vot acest amendament respins de comisie. Să înceapă votul.

Cu 4 voturi pentru, 146 împotrivă și 8 abțineri, amendamentul a fost... 5 voturi pentru, iertați-mă, amendamentul a fost respins.

Dați-mi voie să supun votului amendamentul Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Poziția 11, l-am citit.

 
    Supunem la vot. Să înceapă votul.

Cu 152 de voturi pentru și 3 abțineri, amendamentul Comisiei juridice, de disciplină și imunități a trecut.

Trecem la poziția 11, pentru că nu prea au mai fost obiecții. dați-mi voie să mergem pe procedura simplificată.

Dacă la amendamente admise, poziția 12, dacă sunt obiecții? Mulțumesc.

Poziția 13, dacă sunt obiecții? Mulțumesc. Nu.

Fiind o lege organică o s-o spunem la votul final, după ce trecem și la punctul 2. Vă mulțumesc foarte mult.

 
Reexaminarea Legii pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 727 din 9 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 477 din 12 iulie 2012 (Pl-x 134/2012). (rămasă pentru votul final)  

Trecem la punctul 2 de pe ordinea de zi: reexaminarea Legii pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, ca urmare a deciziei Curții Constituționale nr.727 din 9 iulie 2012 publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr.477.

Dacă din partea inițiatorului vrea cineva să ia cuvântul. dacă nu, din partea comisiei sesizate în fond?

Domnule deputat Ciprian Luca, aveți cuvântul.

Nica am zis. Am zis Luca? Iertați-mă!

   

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Nu știam cine o să-mi dea mielul de Paști. O să am pretenții mai mari ținând cont de funcție.

Raport asupra cererii de reexaminare a Legii pentru modificarea alin.(l) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.727/2012.

În conformitate cu prevederile art.95 și ale art.134 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată spre dezbatere în fond cu reexaminarea Legii pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Potrivit art.75 din Constituția României, republicată, și al art.92 alin.8 pct.2 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

Camera Deputaților, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de Lege pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale în ședința din 19 iunie 2012.

Senatul, în calitate de Cameră decizională, a adoptat proiectul de lege în ședința din 25 iunie 2012. Legea a fost transmisă spre promulgare președintelui României la data de 2 iulie 2012, cu respectarea prevederilor art.76 alin.(1) și 77 din Constituția României, republicată. Prin decizia Curții Constituționale nr.727 din 9 iulie 2012, Curtea Constituțională a hotărât că Legea pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.727/2012 este neconstituțională, ca urmare a următoarelor considerente:

Curtea Constituțională a constatat că legitimitatea atribuției Curții Constituționale de a se pronunța asupra hotărârilor Parlamentului care afectează valori și principii constituționale decurge din legea fundamentală, a cărei supremație Curtea este chemată să o garanteze. În timp ce soluția legislativă criticată de eliminarea acestei atribuțiuni nu și află temeiul în Constituție, ci rezultă din încălcarea acesteia.

Curtea Constituțională a subliniat importanța controlului de constituționalitate a hotărârilor Parlamentului pentru buna funcționare a statului de drept și pentru respectarea separației și echilibrului dintre puterile statului, astfel încât atunci când în discuție se pune problema afectării valorilor și principiilor constituționale pe calea unor hotărâri ale Parlamentului, dincolo de conflictele politice inerente raporturilor dintre majoritate și opoziție, Curtea să poată fi chemată să vegheze la respectarea acestor valori și principii intrinseci democrației ca unic model politic compatibil cu legea fundamentală.

În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au reexaminat Legea pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale în raport de decizia Curții Constituționale nr.727/2012 în ședința din 17 iulie 2012.

Din numărul total de 22 de membri ai Comisiei juridice, de disciplină și imunități au participat la ședință 16 deputați. Au fost prezenți la vot 10 deputați, dintre care au votat 10.

În urma dezbaterilor, ca urmare a reexaminării legii, membrii comisiei au hotărât cu unanimitate de voturi să propună spre dezbatere plenului Camerei Deputaților, respingerea Legii pentru modificarea alin.(1) din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a respins Legea pentru modificarea alin.1 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale mai sus menționate, precum și adoptării în cadrul aceleiași ședințe a proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 38/2012 pentru modificarea Legii nr.47 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale - de fapt, este ceea ce s-a discutat anterior - prin care au fost puse în acord cu Constituția reglementările declarate neconstituționale.

În raport de obiectul și conținutul său, legea supusă reexaminării face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc mult de tot, domnule deputat.

Dacă la dezbateri generale dorește cineva să ia cuvântul din partea grupurilor parlamentare? Dacă nu, dați-mi voie să vă fac o precizare. Potrivit art.106 din Regulamentul Camerei Deputaților. și am să-i dau citire: "Camera Deputaților trece la dezbaterea pe articole a proiectului sau a propunerii legislative numai atunci când în raportul comisiei sesizate în fond există amendamente admise sau respinse."

La acest proiect de lege nefiind amendamente, urmează votul final.

Acesta este articolul pe care am vrut să vi-l citesc. O trimitem pentru votul final.

Pe procedură, domnul deputat Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL, după care domnul deputat Cătălin Obuf Buhăianu.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

N-am vrut să intervin la dezbateri, ceea ce ați spus dumneavoastră este perfect adevărat. Există un raport al Comisiei juridice și, practic, îl veți supune la vot. Voiam să vă spun că sesizarea făcută de Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal a fost întemeiată și această motivare pe care a făcut-o Curtea ne-a adus din nou în plenul Parlamentului, să stabilim foarte clar că nu poate să restricționeze nimeni din atribuțiunile Curții Constituționale.

Grupul nostru a făcut această sesizare și înseamnă, din acest punct de vedere, un atu din partea Partidului Democrat Liberal.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Informare privind activarea domnului deputat Cătălin Ovidiu Buhăianu-Obuf în Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat.  

Domnule deputat Buhăianu, aveți cuvântul, vă rog frumos.

   

Domnul Cătălin Ovidiu Buhăianu-Obuf:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să fac un anunț: începând de astăzi îmi voi desfășura activitatea în cadrul Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Bine ai venit, Cătălin!

Doamnelor și domnilor colegi,

Cele două proiecte aflate pe ordinea de zi a sesiunii extraordinare fiind supuse votului dumneavoastră, va urma votul final, eu zic că, să mă consult cu liderii, o pauză de zece minute este suficientă, da? Cinci?

Atunci, ne revedem în cinci minute pentru a supune votului final cele două proiecte de lege.

Vă mulțumesc foarte mult.

Ordinea de zi fiind epuizată, declar închisă ședința de azi a Camerei Deputaților din cadrul sesiunii extraordinare.

Vă mulțumesc.

(Vociferări. Domnul deputat Gheorhge-Eugen Nicolăescu atrage atenția că ședința nu s-a încheiat, pentru că urmează votul final.)

Votul final este după aceea. Numai pentru dezbateri, domnule deputat.

Numai ședința de dezbateri a fost închisă. Urmează votul final peste cinci minute.

 
  Supunerea la votul final:  

după pauză

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnelor și domnilor colegi,

Rog ca toți liderii grupurilor parlamentare să invite colegii în sală.

 
     

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu (din bancă):

Să facem o verificare a cvorumului.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dacă-i rugați pe colegii dumneavoastră să se așeze în bănci, putem face o verificare așa cum solicitați dumneavoastră.

Doamnelor și domnilor colegi deputați,

Vă rog frumos să luați loc în bănci. Colegii noștri de la Grupul parlamentar al PNL ne solicită o verificare a votului la început.

Pe procedură?

Domnul deputat Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL, pe procedură.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Înainte de a face verificările clasice pe cartele, vă rog să verificați cvorumul prin apel nominal. Este o sesiune de vot final, motiv pentru care este dreptul nostru să solicităm apel nominal pentru verificarea cvorumului, având în vedere că Grupul Partidului Democrat Liberal nu participă la lucrări.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles. Voi face verificarea cvorumului, dar nu prin apel nominal, că nu am această obligație conform regulamentului. Eu voi cere un vot de verificare a cvorumului după ce vom face această listă. Prima dată este, la solicitarea domnului Nicolăescu, să verificăm cvorumul, și cu ocazia asta vedem și cum stăm.

Aveți vreo procedură pe care vreți s-o invocați și nu o știu eu, domnule Toader?

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Așa este, domnule președinte.

Când cer apel nominal pentru verificarea cvorumului, dumneavoastră sunteți obligat să-l faceți, chiar dacă spuneți că verificați.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, nu. Haideți să citim articolul împreună, vreți?

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Deci când am solicitat la începutul ședinței și ați spus că cvorumul se verifică după semnături și am spus că cer apel nominal, îl puteți cere - și uitați-vă în stenogramă! - la votul final.

Vă rog să vă respectați cuvântul.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Să mai dau o dacă citire articolului, că s-ar părea că dumneavoastră... Nu, o să mai dau încă o dată citire articolului. Vă rog frumos, o secundă.

Domnule deputat, vă citesc încă o dată alin.(3) de la art.144.

"Verificarea întrunirii cvorumului se dispune numai la ședințele de vot final...", ceea ce dumneavoastră ați făcut, "...de către președinte...", adică de către subsemnatul, "...imediat înaintea votării, din proprie inițiativă ori la cererea liderului unui grup parlamentar".

Cea de-a doua propoziție pe care dumneavoastră ați specificat-o - că trebuie prin apel nominal, nu este scrisă în art.144.

Pe cale de consecință, vom face o verificare prin votul electronic. Cu această ocazie vor vedea și colegii lideri de la grupurile parlamentare.

Să înceapă procedura de verificare. Un vot de control, vă rog frumos.

Bun. Liderii grupurilor parlamentare să-și ia extrasul, vă rog frumos, să verifice prezența. Sunt 158 prezenți.

Fac precizarea pentru stenogramă: în acest moment, după demisiile colegilor care au fost confirmați aleși locali, cvorumul este de 155.

(Domnul deputat Clement Negruț dorește să intervină pe procedură.)

Păi, domnule deputat, cum să vă dau cuvântul pe procedură dacă suntem în verificare?

Procedura s-a încheiat. Suntem în vot. Acum verificăm prezența grupurilor parlamentare și după aceea intrăm la vot.

Până când liderii grupurilor parlamentare își verifică prezența, vreau să vă informez că în eventualitatea în care Senatul României va vota celălalt proiect de lege pentru aprobarea Ordonanței nr.41, după-amiază va mai fi o ședință extraordinară a Camerei Deputaților, pentru a discuta și acel proiect de lege.

Domnul ministru Dușa mă informează că senatorii au votat Ordonanța nr.41, proiectul de lege.

Pe cale de consecință, va fi un proiect de program. Biroul permanent, Comisia juridică vă propun ora 16,30 pentru ședința extraordinară a plenului, liderii grupurilor parlamentare.

domnilor colegi,

prevederea regulamentară este că Biroul permanent trimite Comisiei juridice care trebuie să analizeze proiectul de lege de aprobare a ordonanței, și el este trimis după aceea către plen pentru dezbatere și vot final.

Ora 16? Liderii grupurilor parlamentare? Ora 16, da. Bun.

Ne vom vedea într-o ședință extraordinară la ora 16 pentru a dezbate celălalt proiect de lege pentru aprobarea Ordonanței nr.41.

Liderii grupurilor parlamentare, putem să începem procedura de vot final? Da.

 
  Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale (PL-x 283/2012); (adoptat)

Pentru votul final de astăzi 18 iulie avem două proiecte: Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Este lege organică. Procedură de urgență. Comisia juridică a adoptat cu amendamente.

Supun la vot. Să înceapă votul.

Cu 159 de voturi pentru și 7 abțineri, proiectul de lege a fost adoptat. (Aplauze.)

Explicația votului. Vă rog frumos, domnule deputat.

Este ziua colegilor din Partidul Democrat Liberal.

Domnule deputat, aveți cuvântul, pe procedură, două minute.

   

Domnul Clement Negruț:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cred că sunteți un bun cunoscător al regulamentului și la solicitarea unui deputat trebuie să-i dați cuvântul la încheierea ședinței pentru a-și exprima un punct de vedere sau o problemă personală.

Eu vreau să-mi exprim următorul punct de vedere: la solicitarea verificării cvorumului în sală erau 153 de parlamentari. Se pare că votul multiplu funcționează și la USL foarte bine. Ca atare, nu ați dorit vot nominal pentru că nu aveați cvorum.

Mulțumesc. (Vociferări.)

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este o explicație a domnului deputat. Așa a și cerut, procedură după votul făcut de către plenul Camerei. Are dreptul la așa ceva.

 
  Legea pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 727 din 9 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 477 din 12 iulie 2012 (Pl-x 134/2012). (adoptată cererea de respingere a legii)

Trecem la punctul 2, reexaminări ca urmare a deciziei Curții Constituționale, Legea pentru modificarea alin.(1) al art.27 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituțională, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 727 din 9 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 477 din 12 iulie 2012.

Este lege organică. Comisia juridică a admis cererea de reexaminare și de respingere a legii. Plenul a votat pe articole.

Propunem votul. Să înceapă votul.

Votul s-a încheiat.

A fost aprobată cu 164 de voturi pentru și o singură abținere. (Aplauze.)

Doamnelor și domnilor,

Declar ședința de astăzi a Camerei Deputaților închisă.

Ne vedem la ora 16.

Invit liderii grupurilor parlamentare la o ședință informală cu cei de la Senat, la ora 13 fără un sfert, după care urmează Biroul permanent al Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

   

Ședința s-a încheiat la ora 12,40.

 
       

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 9 august 2020, 15:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro