Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 iulie 2012 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.74/27-07-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-06-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 18-07-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 iulie 2012 (sesiune extraordinară)

  Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru.  

Ședința a început la ora 16,30.

Lucrările au fost conduse de domnul deputat Ștefan Valeriu Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Georgian Pop și Mihai Alexandru Voicu, secretari ai Camerei Deputaților.

     

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnelor și domnilor colegi,

O să vă rog, deoarece Comisia juridică lucrează la raport, am fost informat că a fost trecut prin votul comisiei, în așa fel încât deschiderea lucrărilor se va amâna cu câteva minute, până când Comisia juridică va pregăti cele două rapoarte stabilite de către Biroul permanent pentru ordinea de zi de astăzi și publicată în Monitorul Oficial.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
     

după pauză

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnelor și domnilor colegi,

În cinci minute va începe ședința, rapoartele sunt la multiplicare, în cinci minute ele vor fi distribuite, așa încât rog liderii grupurilor parlamentare să cheme în sala de ședință colegii deputați.

Mulțumesc foarte mult.

(Rapoartele au fost distribuit tuturor deputaților prezenți.)

Rog domnii deputați să se așeze în bănci. Liderii grupurilor parlamentare să cheme toți colegii.

Începem a doua ședință de astăzi a Camerei Deputaților din cadrul sesiunii extraordinare.

Întreb liderii dacă au primit rapoartele. Nu. Atunci mai așteptăm un pic până se distribuie rapoartele.

(Din sală i se răspunde că toți deputații au primit rapoartele.)

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă cea de-a doua ședință extraordinară convocată potrivit art.66 alin.(2) din Constituția României, republicată, precum și art.31 și 84 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Vă informez că din totalul de 309 deputați și-au înregistrat prezența la lucrări 260, 49 sunt absenți, din care 6 participă la alte acțiuni.

Cvorumul legal este îndeplinit.

Proiectul ordinii de zi pentru această ședință înscrisă în decizia de completare ordinii de zi din decizia de convocare a sesiunii extraordinare, precum și programul de lucru au fost distribuite tuturor deputaților.

În conformitate cu art.84 din regulamentul nostru, ordinea de zi și programul de lucru pentru ședințele din cadrul sesiunilor extraordinare se aprobă de către Camera Deputaților.

Vă consult dacă sunt obiecții sau comentarii în legătură cu proiectul ordinii de zi.

Dacă nu, vă rog frumos să introduceți cartelele de vot.

Supun votului ordinea de zi a Camerei Deputaților pentru ședința de astăzi.

Vă rog să votați.

Cu 146 de voturi pentru, 40 voturi împotrivă și o abținere, ordinea de zi a fost aprobată.

Dacă în legătură cu programul de lucru există obiecții.

Dacă nu, supun votului dumneavoastră programul de lucru.

 
   

Vă rog să votați.

Cu 149 de voturi pentru, 40 voturi împotrivă și nicio abținere, programul de lucru a fost aprobat.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului (PL-x 285/2012). (rămas pentru votul final)  

Începem dezbaterea inițiativelor legislative înscrise pe ordinea de zi.

Primul proiect este Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Este lege organică, adoptată de Senat astăzi, 18 iulie 2012.

Avem raportul comisiei.

Potrivit prevederilor art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

Conform prevederilor din regulament, începem dezbaterea proiectului de lege.

Dacă reprezentantul inițiatorului vrea să ia cuvântul. Nu.

     

Domnul Mircea-Nicu Toader din bancă):

La care punct sunteți?

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La primul, domnule deputat.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012, așa cum ați acceptat și ați votat și în cadrul Biroului permanent.

Atunci, dau cuvântul reprezentantului comisiei raportoare pentru prezentarea raportului.

Are cuvântul domnul deputat Florin Iordache, din partea Comisiei juridice.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Voi prezenta raportul Comisiei juridice asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Senatul, în calitate de primă Cameră, a adoptat proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a transmis un aviz favorabil.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât cu unanimitate de voturi să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cu amendamentele admise, care sunt redate în anexa nr.1, amendamentele respinse fiind redate în anexa nr.2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vreau să vă fac o precizare, că în urma dezbaterilor și în urma amendamentelor pe care le-au propus grupurile parlamentare PSD și PNL, Grupul parlamentar al PDL a părăsit lucrările după depunerea amendamentelor, și, în aceste condiții, raportul a fost adoptat... proiectul privind adoptarea raportului a fost adoptat cu unanimitate de voturi. Asta pentru a nu-i da posibilitatea domnului deputat Mircea Toader, deputat de Galați, să conteste prezentul raport.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL.

Înainte de asta, domnule Toader, aș vrea să vă informez că doleanța dumneavoastră de a afla răspunsurile la cele 11 puncte din conferința de presă, din comunicatul de presă al Comisiei Europene, a fost îndeplinită. Președintele Comisiei Europene, domnul Barroso, a avut o conferință de presă și v-a informat cu cele 11 puncte. Sper că sunteți mulțumit cât de repede și cât de bine reacționează Comisia Europeană.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință, deputat Valeriu Zgonea,

Trebuie să vă spun că noi am solicitat ca premierul să ne prezinte o informare referitoare la modul cum a stabilit etapele de îndeplinire a obiectivelor și propunerilor pe care le-a făcut domnul Barroso.

Am ascultat prezentarea domnului Barroso. Concluzia este clară: România este pe marginea prăpastiei din punctul de vedere al respectării unui stat de drept. (Vociferări.)

Deci, asta este concluzia. Domnul premier Ponta, care putea să vină în plenul Parlamentului, și așa a și spus, când era la Chișinău, că dorește să vină în plenul Parlamentului să ne expună. N-a mai venit, a făcut o conferință de presă înainte, a spus că va respecta hotărârile Curții Constituționale, cel puțin pentru modificările atribuțiunilor Curții. Ați văzut ce respectată a fost prin acea inițiativă legislativă.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, v-am dat cuvântul pe procedură.

Eu v-am informat, aici nu discutăm despre domnul Barroso.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Păi, dacă m-ați informat, vă informez și eu.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, eu sunt dator să vă informez ca președinte al Camerei Deputaților.

La procedură, pe chestiune, vă rog frumos.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Nu la procedură, intru pe fond, la dezbateri generale. Dar fiindcă ați amintit că mi-a răspuns mie domnul Barroso, v-am dat și eu un răspuns. Deci, pe procedură.

Astăzi dezbatem acea ordonanță care a creat multă dispută nu numai la nivelul României, ci la nivel european, autorii fiind binecunoscuții reprezentanți ai Guvernului Ponta, care au bulversat practic nu numai viața politică din România, ci și tot contextul european.

Este și normal, atâta timp cât există o procedură de suspendare a unui președinte, în prima zi de suspendare se dă o ordonanță de urgență care are caracter constituțional clar, fiindcă se referă la o prevedere constituțională. Constituția scrie iarăși foarte clar: nu se dau legi sub formă de ordonanțe, sau nu se dau ordonanțe care au caracter constituțional.

Nu s-a ținut cont de asta și ne-a adus în situația, la presiunile opiniei publice, în special a Comisiei Europene, să reintroducem în discuție această ordonanță.

Sigur că cel mai simplu, așa cum de fapt a declarat și domnul Ponta, era retragerea ordonanței, sau, mai simplu, fiindcă suntem în procedură parlamentară și o să vă transmitem mai departe și punctul de vedere - de ce ne-am retras, foarte simplu era o lege de respingere a ordonanței, fiindcă practic nu face altceva decât aduce legea referendumului în condițiile stabilite de ultima lege promulgată și de fondul acestei legi.

N-ați ținut cont de solicitările noastre, ați venit suplimentar cu o serie de modificări, păstrând, este adevărat, cred că de rușine, de frică de opinia publică ați păstrat validarea referendumului cu jumătate plus unu din cei care sunt înscriși în listele electorale, acel alineat 10 din ordonanță fiind retras. Asta este adevărat. Dar în rest, ați intrat... Dați-mi voie, la dezbateri generale n-am timp.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule Dușa, nu dialogați. Dânsul este la dezbateri generale din partea Grupului PDL. Are dreptate.

Domnule deputat, vă rog frumos.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Cred că nu e timp pentru așa ceva. Și am să vă și motivez de ce este inutilă dezbaterea noastră.

Există încă o lege, Legea nr.3, referitoare la referendum, probabil că n-ați văzut articolul 48, în care se spune că măsurile tehnico-organizatorice privitoare la referendumul național se stabilesc de Guvernul României în termen de 10 zile de la data când a fost anunțat referendumul. Uitați-vă la data calendarului și vedeți dacă o prevedere din această modificare prin lege de aprobare a ordonanței, cum vreți dumneavoastră, mai poate fi modificată și practic să modifice programul referendumului.

V-am citat ca să nu pierdem timpul de pomană.

Pe de altă parte, cred că introducerea unor amendamente, dintre care cel mai grav mi se pare mie a umbla la timpii și la perioada când se desfășoară referendumul..., vreau să vă spun că este o lege cu caracter general. Este o lege care se aplică oricărei forme de referendum, național sau local. și o să vă spun în partea a doua, la inițiativa noastră, să vedeți că acolo e cu totul altă prevedere privind intervalul de timp în care se desfășoară referendumul. Două legi pe care probabil le treceți prin Parlament cu prevederi diferite. Nu știu cum și cine le va aplica.

Dar revin. Atâta timp cât ați prevăzut, într-o situație pe care doriți astăzi s-o aduceți la îndeplinire - demiterea Președintelui -, care nu se va realiza, cu tot efortul dumneavoastră. Vreți neapărat să modificați ora, să fie ora 7 - ora 23. suntem toți cu multă experiență cred, eu așa bănuiesc, și știți foarte bine că atunci când se întunecă nu mai vine nimeni. Și o să vedeți și dumneavoastră și bineînțeles, dacă nu aveți cumva alte intenții, veți vedea și dumneavoastră că participarea la vot după ora 20 - 21 este aproape nesemnificativă. Și bineînțeles o să ne revedem în toamnă și o să tragem concluziile.

Deci, stimați colegi, corect era ceea ce am propus noi, ca această ordonanță să fie respinsă prin lege. Și atunci îndeplineam și condiția și până la urmă angajamentul pe care l-a făcut premierul Victor Ponta, că va respinge această ordonanță. Sigur că nu putea să o respingă constituțional și regulamentar, atâta timp cât era în dezbatere parlamentară. Dar, regulamentul, știți foarte bine, și tehnica legislativă ne permit să facem ca legea de respingere a ordonanței să intre în funcțiune..., lăsați-mă, că aveți timp,... să intre în funcțiune respingerea propriu-zisă, și atunci există o lege, la ora actuală, validată, există... promulgată, există o lege a referendumului validă, de ce mai este nevoie să bulversăm noi viața politică și să avem, în continuare, dispute? Corect era să dăm acest vot de respingere a ordonanței, fără niciun fel de efect.

Dumneavoastră, dorind să modificați, practic, ora de desfășurare, nu veți face altceva decât veți complica și mai mult lucrurile, fiindcă această lege rămâne valabilă și pentru un referendum local. Și un referendum local, care se organizează de un consiliu local, nu cred că este corect să se desfășoare, pentru o localitate de 500 - 700 - 1.000 - 5.000 de oameni, de la 7,00 dimineața la 23,00, că vreți dumneavoastră să-l demiteți pe președintele Băsescu.

Acesta este punctul de vedere al Grupului parlamentar al PDL, și acesta este și motivul pentru care nu am participat la finalizarea dezbaterilor, fiindcă am încercat să ne explicăm punctul nostru de vedere că cel mai corect și clar este să respingem această ordonanță prin lege, și toate lucrurile erau foarte clare.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Am înțeles din discursul dumneavoastră că sunteți împotriva venirii masive a cetățenilor români la votul pentru referendumul din 29 iulie.

Vă reamintesc că există o decizie a Curții Constituționale pe aceeași chestiune - tot dumneavoastră ați contestat în 2007 - referitoare la intervalul orar.

Domnul deputat Mircea Dușa, din partea Grupului parlamentar al PSD.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Mircea Dușa:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă ascult, domnule deputat, și după aceea... Eu sunt un tip respectuos.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Știu că vreți să deschideți alte subiecte. Vă refereați la discursul domnului Barroso, dar la prăpastia la care se referea... se referea la prăpastia de 5 ani de zile și la faptul că de două luni încoace ne-am îndepărtat un pas de prăpastie. Dar nu este subiectul... (Aplauze. Vociferări.)

Da, domnule coleg, la prăpastia de 5 ani de zile se referea domnul Barroso. Și MCV-ul tot la cei 5 ani de zile, nu la ultimele două luni. Dar să revenim la dezbaterea noastră generală pe Proiectul de Lege de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41.

Domnule Toader, vă rostesc numele ca să vă dau posibilitatea să-mi dați replici, demagogia, la dumneavoastră, la PDL, fiind în campanie electorală, este la ea acasă.

Eu cred că problema referendumului a fost tranșată ieri, atunci când președintele interimar al României a promulgat legea care a fost declarată constituțională de Curte.

Astăzi nu dezbatem ordonanța de urgență, ci punem de acord ordonanța de urgență cu decizia Curții. Și premierul, ieri, și eu am spus-o de mai multe ori, și liderii de grup, că grupurile parlamentare și Guvernul României respectă deciziile Curții Constituționale.

Dacă dumneavoastră nu doriți să le respectați este o altă chestiune. Și ne-ați prezentat aici faptul că dumneavoastră aveați o altă viziune despre proiectul de lege, de respingere a ordonanței. Nu aveați, pentru că nu l-ați analizat bine, domnule Toader. Vorbiți din amintiri și din povești, așa cum ați făcut-o de 4 ani de zile sau de mai mulți ani în acest Parlament.

Vorbiți din amintiri, pentru că ordonanța de urgență avea și câteva reglementări tehnice, care se refereau la modul de organizare a birourilor electorale, la modul de organizare a secțiilor de votare, a oficiilor electorale din municipiul București ș.a.m.d. Așa că nu puteați să veniți cu un proiect de lege de respingere.

Domnule deputat, când sunteți la microfon vă ascult cu toată atenția.

Și, domnule președinte, vă rog să faceți ordine în sală.

Deci, revin: dumneavoastră puteați să veniți numai cu un proiect de lege de punere de acord cu decizia Curții Constituționale. Vă opuneți măririi intervalului de desfășurare a referendumului; vă opuneți pentru că vă este frică de acest referendum. Românilor trebuie să le acordăm acest drept constituțional de a participa la vot. Dumneavoastră, de fapt, ați face să fie de la 8,00 la 12,00 ziua intervalul orar, că ar fi mai bine pentru dumneavoastră, nu să măriți intervalul și să dați posibilitatea românilor să își exprime un drept constituțional. Chiar e demagogie pură ceea ce faceți dumneavoastră.

Și vreau să vă amintesc că pe acest subiect, al intervalului orar, există o decizie a Curții Constituționale din 2003, care a declarat constituțională mărirea intervalului de vot atunci, la referendumul privind aprobarea Constituției, modificarea aprobării Constituției.

Vorbeați aici că au fost făcute modificări prin ordonanță de urgență, dar vă amintiți, în 2009, cine a modificat legea referendumului prin ordonanță de urgență? Vă amintiți cine era la guvernare atunci? Vă amintiți cine era prim-ministru?

Nu vă amintiți, pentru că tot ceea ce ați făcut dumneavoastră mizerabil în 4 ani de zile, veniți acum și negați. Dar mă miră faptul că aveți o nonșalanță deosebită în a nega toate mizeriile pe care le-ați făcut în 4 ani de zile. Sunteți demagogi! Eu vă înțeleg, că sunteți în campanie electorală și folosiți un limbaj dur, numai că cei care vor decide asupra a ceea ce susțineți dumneavoastră sunt românii.

Grupurile parlamentare ale USL nu au făcut altceva decât au dat posibilitatea românilor să-și exprime un vot, și nu mai faceți tot felul de afirmații, că veți vedea dumneavoastră ce se întâmplă...! Ce să se întâmple? Va fi un referendum popular, românii vor veni la vot, și vor veni peste 50%, ca referendumul să fie unul valid, așa cum doriți dumneavoastră, deși în 2007 s-a desfășurat pe textul care era prevăzut în ordonanță, și rezultatul în 29 iulie va fi cel pe care românii îl doresc, și nu cel pe care îl doriți dumneavoastră.

Așa că argumentele dumneavoastră, nu cele politice, cele pe proiectul de lege nu se susțin, din moment ce anumite chestiuni, care deja au produs efecte în organizarea referendumului... Și, nu zâmbiți, domnule Toader, că ați zâmbit destul aici, când ați ridicat mâinile greșit. Eu vă spun ceea ce vă spun foarte, foarte serios.

Deci, ceea ce dumneavoastră trebuia să mențineți în proiectul de lege și a produs efecte sunt chestiuni tehnice, și nu puteați veni cu un raport de respingere a ordonanței de urgență, cu un proiect de lege de respingere, și cu unul de punere de acord cu decizia Curții Constituționale. Și, așa cum raportul a fost redactat de către Comisia juridică, de disciplină și imunități, este unul care reflectă fidel ceea ce Curtea Constituțională a spus în decizia prezentată public, pe larg, dumneavoastră și nouă, în cursul săptămânii trecute.

Vă mulțumesc, și cred că și dumneavoastră o să-mi dați posibilitatea să vă dau drept la replică, pentru că eu v-am oferit această șansă cu multă îngăduință.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc mult de tot.

Drept la replică, vă rog frumos, 2 minute.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Și am să vă pronunț și numele, ca să puteți să veniți la microfon, domnule ministru Dușa. Și am să încep pe rând.

1. În 2009, Guvernul Boc n-a dat niciun fel de ordonanță de modificare a legii referendumului, și vă spun cu toată responsabilitatea că autorul inițiativei am fost eu. Așa că, dacă dumneavoastră credeți că Guvernul a dat o ordonanță de urgență pe o prevedere din Constituție, unde este interzisă ordonanța de urgență, noi n-am făcut-o, dumneavoastră ați făcut-o.

2. Ați spus că trebuie să aducem în acord legea promulgată de către președintele interimar Antonescu acum două zile. Legea respectivă, poate nu știți, are un singur articol și câteva cuvinte. Pur și simplu spune: "Demiterea președintelui este aprobată dacă în urma desfășurării referendumului propunerea a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate".

Deci, practic, pentru aducerea la zi a acestei ordonanțe era suficient articolul acela celebru, unul, cu modificarea art.10 și excepția 5.2, să fie anulat.

În al treilea rând, ați spus că această ordonanță are prevederi organizatorice. Credeți-mă, că am fost într-un minister unde orice referendum, orice modalitate de alegeri - Ministerul Administrației și Internelor - propune o hotărâre de guvern, și Guvernul stabilește toate modalitățile prin care se desfășoară acel referendum sau, eventual, scrutin electoral. Tot ce scrie în ordonanță poate fi și era oricând posibil a fi pus într-o hotărâre de guvern.

Eu vă dau motivația: era puțin rușinos să treci într-o ordonanță de urgență numai modificarea celebrului art.10, cu derogarea de la validare, și să mai fie trecute câteva prevederi, printre care, foarte simplu, în București se știe că sunt și sectoare, și sectoarele trebuie să aibă circumscripții electorale. Iar eventualele neclarități, știți foarte bine, și sunt colegi de-ai noștri - cred că domnul Dobre este aici - nu l-am văzut, dar cred că este - știe foarte bine - că orice neclarități Biroul Electoral Central poate, la rândul lui, să modifice, în așa fel încât să fie foarte clar.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, eu am admis și v-am dat două minute pentru dreptul la replică, și dumneavoastră ați folosit deja patru. V-aș ruga frumos, v-aș ruga frumos să-mi permiteți să dau cuvântul și celorlalte grupuri parlamentare.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Da, domnule președinte, am încheiat.

Și mai am o rugăminte: când atrageți atenția referitor la eventualele proceduri, de acord să vorbiți de la microfon (de la prezidiu) când încercați să dați un răspuns de natură politică sau de altă natură, vă rog să coborâți la microfon.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule Mircea Dușa, drept la replică, după care domnul deputat Mihai Voicu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal.

 
   

Domnul Mircea Dușa:

Domnule Mircea Toader, mie îmi place numele de Mircea, de asta vi-l rostesc, vreau să vă reamintesc că totuși, în 2009, atunci când, odată cu alegerile prezidențiale, ați modificat prin ordonanță de urgență Legea referendumului, ați făcut și precizările că atunci când referendumul se desfășoară odată cu alegerile prezidențiale sau parlamentare se aplică și prevederi ale Legii nr.35 privind organizarea alegerilor parlamentare. Și s-a făcut prin ordonanță de urgență, pe care să n-o negați, domnule Toader. Acesta era răspunsul. Erau modificări la Legea nr.3 prin ordonanță de urgență, dar ați uitat de ea.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat Dușa, vă rog frumos.

Pe procedură, domnul deputat Duvăz, vă rog frumos, după care domnul deputat Mihai Voicu.

 
   

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Și stimați colegi care invocați art.115 alin. (6) din Constituția României, "Ordonanțele de urgență nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale. Fac mențiunea că legi constituționale sunt cele de modificare a Constituției. În sensul acesta există prevederea constituțională de legi de natură constituțională. Nu există o altă accepțiune în legătură cu aceasta. Vorbește în continuare, că "nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului" - nu ne aflăm în situația aceasta - drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute în Constituție, drepturile electorale."

Drepturile electorale se referă la dreptul de a alege și de a fi ales, nu la sistemul de organizare a referendumului, nu la sistemele electorale propriu-zise. Drepturile electorale sunt în categoria drepturilor fundamentale.

Deci, stimați colegi, nu creați confuzie intenționat sau din lipsă de capacitate de a înțelege cu exactitate modul și spiritul în care a fost scrisă această Constituție.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat. Sper că domnul deputat a înțeles.

Domnul deputat Mihai Voicu, liderul Grupului parlamentar al PNL.

(Domnul deputat Mircea-Nicu Toader solicită să ia cuvântul.)

Nu v-a spus numele, nu v-a pronunțat, domnule deputat.

Domnul deputat Mihai Voicu, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Vă rog frumos, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Ceea ce încercăm să facem astăzi reprezintă o punere în acord a legislației cu privire la organizarea referendumului, în concordanță cu decizia Curții Constituționale.

Curtea Constituțională ne spune în esență două lucruri: primul lucru, este adevărat, în contradicție cu concluziile Comisiei de la Veneția și în contradicție cu propria decizie din 2007, Curtea Constituțională ne spune că trebuie, pentru ca referendumul să fie validat, să se prezinte 50% plus 1 dintre cetățenii înscriși în listele electorale, lucru pe care îl facem prin această lege.

Curtea Constituțională, de asemenea, ne mai spune un lucru: ne sugerează să creăm cadrul necesar pentru ca un număr cât mai mare de cetățeni să se prezinte la vot.

În afară de chestiuni care țin de campania electorală, care nu pot fi reglementate, și de activismul politic, lucruri care nu pot fi reglementate, eu cunosc două metode prin care se poate aduce la îndeplinire această solicitare a Curții: prima ține de Guvern - și salut faptul că Guvernul procedează în consecință, și anume: un număr suficient de secții de votare în toate locurile pe care Guvernul le consideră necesare, inclusiv locurile cu destinație turistică, dar și locurile unde locuiesc români cu domiciliul în străinătate.

Cea de-a doua metodă, care nu poate fi reglementată, în pofida celor spuse mai devreme, altfel decât prin lege, este asigurarea unui interval de timp suficient de mare, în interiorul unei singure zile, conform deciziei hotărârii Parlamentului, un interval orar care, în mod rezonabil, să poată permite o prezență cât mai mare, și acesta este motivul pentru care este necesară modificarea legii.

Dacă numărul de secții de votare nu este reglementat prin lege, intervalul orar este. De aceea, eu salut inițiativa colegilor noștri senatori, care au trimis o propunere cu un interval de vot de la 7,00 la 23,00, și doresc să vă informez că vom vota legea așa cum a fost transmisă, cu acest interval orar.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc mult.

Invit celelalte grupuri parlamentare, dacă vor, la dezbateri să ia cuvântul.

Grupul parlamentar progresist? Nu.

Grupul parlamentar al minorităților naționale? Domnule deputat Pambuccian? Nu.

Grupul parlamentar al UDMR? Nu.

Mulțumesc mult.

De la comisie, o precizare. Domnule deputat Florin Iordache, vă rog frumos aveți cuvântul.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Stimați colegi,

Am revenit pentru a face o precizare: ca de obicei, domnul deputat Mircea Toader vă dezinformează, pentru că în anul 2009, când premierul României era Emil Boc - domnule Toader, vă informez că a dat Ordonanța nr.103, care în Parlament a devenit Legea nr.62.

Deci, dumneavoastră spuneați mai devreme că ordonanțe de urgență nu au fost date. Vă reamintesc că în anul de grație 2009, când premierul României era Emil Boc, ați dat această ordonanță de modificare a legii, pentru completa informare. Văd că ați uitat...!

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc mult pentru clarificări, domnule deputat.

Conform prevederilor art.120 din Regulament, urmează să aprobăm un timp afectat dezbaterii acestui proiect de lege pe fiecare articol.

Domnule deputat Iordache, timpii de dezbatere, vă rog.

 
   

Domnul Florin Iordache:

10 minute - 2 minute pentru fiecare intervenție.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnilor colegi, vă rog frumos să pregătiți cartelele.

Supun aprobării Camerei propunerile făcute de domnul deputat Iordache din partea comisiei.

Vă rog să votați: 152 voturi pentru, 3 abțineri și 37 împotrivă.

A fost adoptat.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Raportul comisiei, așa cum știți, are și amendamente acceptate și amendamente respinse.

Domnule președinte Buda, vreți să luați cuvântul? Bun! OK!

Începem dezbaterea cu amendamentele respinse. Mergem în paralel, și/și, cum am mers și la celălalt proiect de lege pentru aprobarea ordonanței.

Dacă la titlu aveți obiecții?

Domnul deputat Daniel Buda, pentru amendamentul de la titlu... Vă rog.

 
   

Domnul Daniel Buda:

Mulțumesc, domnule președinte al Camerei Deputaților.

Stimate doamne și distinși domni deputați,

Există un amendament la titlul legii, pentru că și aici eu reiterez aceeași idee pe care a avut-o și domnul Mircea Toader, ca fiind singura chestiune posibilă în momentul de față, și anume, de a se adopta o lege de respingere a acestei ordonanțe, singura modalitate de a răspunde, pe de o parte, cerințelor Curții Constituționale, și, pe de altă parte, de asemenea, de a răspunde, dacă vreți, și cerințelor din raportul de monitorizare pe justiție.

Prin urmare, amendamentul sună în felul următor: "Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului."

Foarte pe scurt, stimați colegi, de ce apreciem că ar trebui respinsă această ordonanță și de ce am formulat acest amendament?

Știu, domnule Mircea Dușa, că există în această ordonanță de urgență și câteva chestiuni care țin, să spun așa, de partea tehnică.

În același timp, există și o prevedere care mărește intervalul orar de la ora 7,00 la ora 23,00. Am înțeles de la domnul deputat Voicu că, prin această cerință s-ar răspunde unei cerințe, sau că prin această prevedere s-ar răspunde unei cerințe a Curții legată de posibilitatea de desfășurare a referendumului și de a oferi cetățenilor români această posibilitate de a desfășura acest referendum și de a veni la vot.

Domnilor colegi, treaba noastră este alta. Treaba noastră este că în puterea nopții se va putea fura mai bine. De aceea, am spus că în mod normal data sau durata referendumului să fi fost de la ora 8,00 la ora 21,00, și nu să veniți să modificați prin ordonanță sau prin acest amendament în Camera Deputaților acest interval orar.

Vă mai întreb ceva, stimați colegi, pentru că nu vreau să mai iau cuvântul. Venim imediat cu un alt act normativ, prin care modificați aceeași lege. Este o lege pe care am depus-o eu, cu domnul Toader și cu domnul Andronache. Și, deși în mod normal ar fi trebuit să veniți cu un raport de respingere a acelui proiect de lege, veniți, de asemenea, cu un raport de adoptare și de modificare a aceleiași legi nr.3, în care spuneți că: Onor Guvernul se va putea pronunța cu privire la intervalul orar de desfășurare a referendumului.

Aș vrea să vă întreb, până la urmă: când sunteți serioși, când adoptați acest proiect de lege unde stabiliți de la ora 7,00 la ora 23, sau când veți adopta celălalt proiect de lege, în care spuneți că Guvernul va stabili acel interval orar. Este o chestiune pe care cred că ar trebui să o lămuriți.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Rog colegii să păstreze liniștea în sală.

Supun votului amendamentul respins, al domnului deputat Daniel Buda.

Vă rog să votați: cu 42 voturi pentru, 146 împotrivă și 4 abțineri amendamentul a fost respins.

Deci, la nr.crt. 1 rămâne propunerea din textul venit de la Senat: "Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului."

 
   

Ca să păstrăm aceeași procedură, vă supun votului această variantă, după amendamentul respins.

Vă rog frumos să votați.

Cu 150 voturi pentru, 41 împotrivă și 5 abțineri a rămas textul venit de la Senat.

La punctul 2 - bănuiesc că... Cum doriți.

Atunci mergem pe amendamentele admise: articol unic - procedura scurtă: dacă sunt obiecții?

Dacă nu, mergem mai departe.

Punctul 3 nemodificat. Obiecții? Nu.

Mergem mai departe.

Punctul 4 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 5 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 6 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 7 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 8 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 9 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 10 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 11 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 12 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 13 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Punctul 14 - obiecții? Nu. Mulțumesc.

Proiectul de lege a fost dezbătut.

Fiind o lege organică vom face votul final la sfârșitul zilei.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Trecem la următorul proiect de lege, Proiectul de Lege pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Dacă din partea inițiatorului dorește cineva să ia cuvântul? Vă rog frumos, domnul deputat Mircea Toader, inițiator.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului (PL-x 332/2011). (rămas pentru votul final)  

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Da, astăzi am vorbit mai mult în Parlament, dar în calitate de inițiator îmi permite Regulamentul.

Vreau să vă spun că, cu acest proiect de lege pe care doriți să-l treceți prin Parlament, chiar suntem ridicoli. Inițiatorul - eu și cu colegii mei - am modificat un art.10 privind modul în care să fie demis președintele.

Prin legea care a fost atacată la Curte, și a declarat foarte clar modul în care este demis președintele, mi s-a părut absolut corect, să solicit Comisiei juridice, de disciplină și imunități să dea raport de respingere. În calitate de inițiatori, nemaiputând să retragem proiectul de lege, ni s-a părut corect să solicităm un raport de respingere.

Comisia juridică, de disciplină și imunități nu a fost de acord și, mai mult de atât, trecând peste o cutumă pe care o știm toți, cei care suntem mai vechi în Parlament, la orice inițiativă legislativă a unui parlamentar, de regulă, este întrebat inițiatorul dacă acceptă un amendament.

N-am acceptat niciun fel de amendament, totuși s-a trecut peste ele. Și ajungem la acel amendament celebru, și vă rog să mă credeți, este și domnul Dobre aici, în care legea care a avut raportul dinainte, de modificare a ordonanței, stabilește desfășurarea perioadei de la 7,00 la 23,00. Și vreau să vă spun că este un proiect de lege pentru absolut toate scrutinurile de referendum, indiferent că sunt naționale sau locale. Pe când dumneavoastră, prin acest amendament, ați specificat că intervalul de timp pentru desfășurarea scrutinului se va stabili prin hotărârea Guvernului.

Amândouă legile, cred eu că vor trece prin Parlament. Cel care este obligat să organizeze referendumul trebuie să hotărască: după care lege merge, după cea cu 7,00 - 23,00 sau dă o hotărâre de Guvern? - hotărâre de Guvern care a fost dată ceva mai înainte, privind modul de organizare.

Și mai vă întreb ceva, stimați colegi, ca să vedeți unde duce ridicolul unui asemenea amendament. Referendumuri sunt la nivel național și la nivel local pentru orice temă. Vă întreb: pentru comuna Cucuieții din Vale, dacă comuna vrea să facă un referendum, se duce la Guvern să ia hotărâre de Guvern ca să stabilească orele de desfășurare? Știți, dar tot în lege spune: consiliul local este cel care hotărăște. După care mergem? De ce vreți să creăm o confuzie de dragul de a merge - dom’ne, fug după doi iepuri, poate prind niciunul. Nu prindeți niciunul, stimați colegi. Vă spun că amândouă sunt declarate, după opinia mea, neconstituționale, prin faptul că încercați să modificați, în timpul desfășurării unui referendum, regula din timpul jocului. Asta este opinia mea, domnule Duvăz.

Iar eu, ca inițiator al acestei legi, vă rog de data asta, vă rog respectuos, dați raport de respingere, fiindcă ne facem de râs. Dați raport de respingere pe o lege care are același conținut cu legea dinainte și cu Legea referendumului. Vă rog să mă credeți că sunt foarte corect și sincer acum. Dați raport de respingere!

Vă mulțumesc.

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă din partea comisiei sesizate în fond dorește cineva?

Domnul deputat Nica, vă rog frumos, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Raport suplimentar asupra Proiectului de Lege pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în condițiile art.75.

Potrivit dispozițiilor din art.75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Guvernul, prin punctul de vedere transmis, susține adoptarea inițiativei legislative, sub rezerva însușirii propunerilor formulate.

Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat favorabil inițiativa legislativă în ședința din 7 iunie 2011.

În temeiul art.70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, plenul Camerei Deputaților a retrimis proiectul de lege Comisiei juridice, de disciplină și imunități, în vederea reexaminării și întocmirii unui raport.

Comisia a fost sesizată în data de 18 iulie 2012.

La ședința Comisiei juridice, de disciplină și imunități au fost prezenți 20 de deputați, din totalul de 22 de membri ai acesteia.

La dezbateri, au participat, în calitate de invitați, domnul Marian Muhuleț, vicepreședinte al Autorității Electorale Permanente, și doamna Denisa Marcu, consilier la aceeași autoritate.

Facem mențiunea, cu prilejul dezbaterilor inițiatorii proiectului de lege au precizat faptul că solicită retragerea inițiativei legislative, întrucât textul unic al acesteia de modificare a art.10 este deja publicat în Monitorul Oficial.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - 11 voturi pentru și 8 împotrivă -, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cu amendamentele admise care sunt redate în Anexa nr.1 la prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă la dezbateri generale dorește cineva să ia cuvântul? Din partea Grupului parlamentar al PDL, da?

Domnul deputat Andronache. Vă rog frumos.

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă rog să-mi permiteți să vorbesc și în calitate de inițiator al acestei inițiative legislative.

Sunt aici pentru a contesta metoda de reglementare pe care ați ales-o cu privire la această inițiativă legislativă și am să vă spun că este evident faptul, și este înscris și în raport și vă rog să-mi permiteți să citesc tot ceea ce scrie în raport cu privire la această chestiune, că cei trei inițiatori au solicitat, în cadrul comisiei, și vă rog să luați act și acum că solicităm retragerea inițiativei legislative, chiar dacă o să-mi precizați că suntem la limita regulamentului, deoarece textul de modificare a art.10 se regăsește în legea care a fost promulgată ieri de președintele interimar al României.

De asemenea, vă rog să luați act de faptul că orice alt amendament ce a fost formulat în prezenta inițiativă legislativă contravine spiritului propunerii legislative avute în vedere de către noi, inițiatorii, inițiativa nemaifiind în concordanță cu expunerea de motive. Și am aici expunerea de motive a propunerii noastre legislative și am să vă spun că obiectul de reglementare al propunerii noastre legislative se referea la următorul aspect: propunerea legislativă dorește modificarea textului actual al actului normativ prin formularea "demiterea președintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor cetățenilor înscriși în listele electorale", deoarece referendumul trebuie să fie ghidat de principiile democrației și cu respectarea spiritului legii fundamentale din România.

Ce vreau să subliniez? Că prin modul în care ați ales să reglementați încălcați, practic, Legea nr.24/2000 privind tehnica legislativă, deoarece în mod cert amendamentele pe care dumneavoastră le-ați depus în inițiativă nu mai corespund expunerii de motive.

La ora aceasta, această inițiativă nu mai are expunere de motive.

De asemenea, aceste amendamente pe care dumneavoastră le-ați făcut astăzi în Comisia juridică, de disciplină și imunități a Camerei Deputaților nu au fost dezbătute în prima Cameră sesizată, respectiv Senatul României. Din această perspectivă, încălcați principiul bicameralismului, care a fost consacrat prin mai multe decizii ale Curții Constituționale.

Iată, doar două motive pe care le avem la dispoziție, pentru a considera că această inițiativă legislativă este neconstituțională și ne gândim, bineînțeles, să atacăm această inițiativă, dacă ea va trece de votul dumneavoastră.

Sperăm însă că veți avea în vedere ceea ce v-a rugat și domnul Mircea Toader, domnul deputat Toader, să respingeți această inițiativă legislativă, deoarece obiectul de reglementare este căzut în desuetudine, domnul președinte interimar a promulgat o lege cu un conținut identic.

Vă mulțumesc mult.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc mult, domnule deputat.

Dacă celelalte grupuri parlamentare doresc să intervină în dezbaterile generale? Nu.

Grupul parlamentar al PNL? Nu. PSD? Nu. UDMR? Nu. Minoritățile? Nu. Progresiștii? Am înțeles.

Domnul deputat Nica mai are o adăugire, vă rog frumos, dacă vreți să spuneți ceva? Am înțeles. Bun.

Atunci, intrăm pe dezbaterea inițiativei legislative.

Urmărim anexa cu amendamente admise.

Dacă la punctul 1 aveți obiecții? Nu.

Mergem la 2. Obiecții? Nu. vă mulțumesc.

3? Obiecții? Nu. vă mulțumesc.

4? Obiecții? Nu. vă mulțumesc.

la 5 am înțeles că domnul deputat are o intervenție pe o eroare materială.

 
   

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Este vorba despre o eroare materială. Eroarea materială este prevăzută în Codul civil și în alte legi și, de asemenea, și în Parlamentul României, în regulamente.

Este vorba de referendum național, și nu de scrutin. Prin urmare, vă rugăm să se facă modificarea și să se spună "referendum național", și nu "scrutin", cum a fost trecut, așa cum am mai spus, din eroare.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

ca să fie pentru stenogramă: "intervalul de timp pentru desfășurarea referendumului național se va stabili prin hotărârea Guvernului." - acesta este amendamentul comisiei, admis.

Vă mulțumesc mult. Să se consemneze în stenogramă.

Dacă sunt...? Vă rog. Pe procedură bănuiesc, nu, domnule deputat?

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Da, și în calitate de membru al comisiei. Scuzați-mă, ceea ce propune colegul meu vicepreședinte este o modificare de fond și în niciun caz o eroare materială. Scrutin se referă la toate tipurile de referendum, pe când dumneavoastră doriți acum să introduceți sintagma "referendum național". Este, în mod evident, o încălcare a regulamentului, dacă o astfel de așa-zisă eroare materială se acceptă.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc. Este prevăzut în regulament, îmi cer scuze, eroarea materială.

Pe procedură, domnul deputat Toader. Vă rog frumos.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Nu poate să fie o eroare materială, fiindcă art.34 în lege prevede foarte clar: scrutinul se desfășoară pentru toate referendumurile, că ar fi trebuit să fie o diferențiere: pentru referendumuri locale este o oră, pentru referendum național este alt tip de reglementare.

Eu în aceste condiții vă propun să reîntoarcem la comisie acest proiect de lege și poate dă Dumnezeu minte și-l respingem.

Vă rog să supuneți la vot retrimiterea la comisie.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, eu am înțeles din intervenția dumneavoastră și din prezentarea făcută de domnul deputat Nica a raportului, membrii Grupului parlamentar al PDL nu au participat.

Vă rog frumos, domnul deputat Nica.

 
   

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Voiam să fac o mențiune: colegii noștri de la PDL nu au mai participat la lucrări. Au plecat de la lucrări și nu au participat până la final. Ei acum au venit în plen...

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles. Tot asta am spus și eu. Pe de o parte au plecat, pe de altă parte, au fost prezenți.

 
   

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Îmi pare rău, au căpătat obiceiul ăsta.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte, vă rog.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, suntem în procedura pe care dumneavoastră ați făcut-o.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Nu, nu, dar să fim foarte clari!

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat!

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Vă rog.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu ar fi mai normal, în procedura pe care dumneavoastră ați stabilit-o, să-mi permiteți mie să vă dau cuvântul?

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

V-am făcut semn.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, dar nu ar fi mai bine așa? Din Codul bunelor maniere și al respectului dintre lideri și președintele Camerei Deputaților.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Deci, vreau să vă spun că noi am participat integral la dezbaterea acestui proiect de lege și am plecat de la dezbaterea pe ordonanțe. deci la această lege am participat integral.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles. (Rumoare, vociferări.)

Deci, conform principiului, am participat, dar nu am fost acolo. Am participat integral, dar am plecat la partea cu ordonanțe. (Rumoare, vociferări.)

Pentru eroarea materială, doamnelor și domnilor colegi, ca să nu fie nicio problemă, o supun votului dumneavoastră. Deci textul este: "intervalul de timp pentru desfășurarea referendumului național se va stabili prin hotărârea Guvernului". (Rumoare, vociferări.)

Îmi cer scuze, instalația nu este vina noastră.

Discutăm despre eroarea materială, pe care domnul deputat Nica, în numele comisiei, a prezentat-o și eu o supun la vot. Aceasta este procedura. Vă rugăm frumos să votați.

Cu 154 de voturi pentru, 13 împotrivă și 9 abțineri, rămâne la punctul 5. (Rumoare, vociferări.)

Domnule deputat, dumneavoastră mi-ați spus mie să respect regulamentul. Regulamentul spune întotdeauna că, atunci când sunt două propuneri, prima propunere se supune votului, da?

Domnul deputat Nica a venit și a spus că este o eroare materială, eu am respectat. Dacă dumneavoastră spuneți acum, pe procedură, că trebuia să vă dau dumneavoastră... vă rog frumos să scrieți în regulament, liderul opoziției are prioritate în a cere plenului Parlamentului să supună la vot. Și atunci eu nu am nicio problemă.

 
   

Domnule deputat, dați-mi voie să supun la vot cererea dumneavoastră pe finalul acestui text.

Liderul Grupului parlamentar al PDL, domnul Toader, a cerut retrimiterea la comisie, după ce am discutat toate amendamentele.

Supun la vot această chestiune. Votul este deschis. Vă rog să votați.

Vă mulțumesc mult. Cu 142 de voturi împotrivă, 29 pentru și 4 abțineri, cererea dumneavoastră a fost respinsă.

Pe procedură, domnul deputat Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință, mi se pare logic, atât timp cât se discută un eventual amendament și dumneavoastră propuneți acel amendament prin care eu am cerut reîntoarcerea la comisie, înseamnă că ați trecut peste dorința noastră de a supune la vot. Mi-a și spus un coleg: de ce te mai frămânți, că s-a votat?

Deci vă rog să țineți cont că prioritate întotdeauna, indiferent de propuneri, o are retrimiterea la comisie. De când mă știu în Parlament, retrimiterea la comisie, pe orice dezbatere de text, a avut prioritate. Dacă dumneavoastră spuneți: domnule, noi hotărâm așa și după aceea nu ne mai interesează decât votul pentru noi, nu vă mai plângeți, că, domnule, uite cum a fost respectat regulamentul!

Deci, vă rog foarte mult, cu toate că, probabil, în vara asta o să fiți mai calm și din toamnă o să conduceți mai bine.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să faceți un amendament în așa fel încât în textul regulamentului să existe această propunere a dumneavoastră. Aveți această inițiativă pentru proiectele de hotărâre de modificare a Regulamentului Camerei Deputaților și vă promit că o să respect în momentul în care o faceți pentru modificarea regulamentului.

Doamnelor și domnilor colegi, ședința de dezbatere a proiectelor de lege înscrise pe ordinea de zi s-a încheiat.

Dau o pauză de 5 minute pentru a intra în votul final.

Mai doriți o procedură la procedură? Înainte de pauză doriți o procedură? Oricum, puteți să vorbiți.

Vă rog frumos, domnule deputat.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Fac un anunț. Având în vedere că divergențele dintre noi, la modalitățile de modificare atât a ordonanței, cât și a legii pe care am inițiat-o eu și colegii mei nu a dat niciun fel de rezultat, Grupul parlamentar al PDL părăsește sala și nu participă la vot. (Rumoare, vociferări.)

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Perfect european! Vă mulțumesc foarte mult.

Ne vedem în 5 minute, pentru a încheia ordinea de zi, cu votul final.

Vă mulțumesc foarte mult. 5 minute, pregătiți pentru votul final.

 
  Supunerea la votul final:  

După pauză

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnilor colegi, haideți să luăm loc, să facem o verificare a listelor. Soneria funcționează de 20 de minute, domnule deputat. Colegii dumneavoastră sunt afară, vreo 10-15. Îmi pare rău că trebuie să vă spun.

Domnule deputat, procedură în pauză, nu am mai... Dar, dacă dumneavoastră vreți, cu mare plăcere fac o procedură și în pauză, și pe coridor.

Am înțeles. Rog liderii grupurilor parlamentare să invite colegii deputați în sală, pentru a începe votul final pe cele două legi organice.

Invit secretarii de ședință, vă rog frumos.

Domnilor lideri de grupuri parlamentare, facem votul-test? Stați să facem votul-test și după aceea vă dau drumul la procedură, că de-abia am deschis.

Înainte de votul-test? Am înțeles. Domnul deputat Mircea Toader, procedură, înainte de votul-test. (Rumoare, vociferări.)

Bineînțeles că... sper că nu faceți o declarație politică.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință, pentru a nu mai verifica prin cartelă, eu propun verificarea cvorumului să o faceți cu apel nominal. Și e cel mai sigur, cel mai clar și e dreptul meu să solicit acest lucru, mai ales că-s multe locuri goale și, până atunci, poate vă chemați și colegii.

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, eu, de fiecare dată, și în ședința de dimineață, v-am citit alineatul din articol. Dumneavoastră vreți să inventați, să faceți adăugiri la el. V-am mai spus cum puteți să faceți aceste lucruri: printr-un proiect de hotărâre, o inițiativă parlamentară a dumneavoastră, trimisă Comisiei de regulament și în acel moment facem această adăugire pe care dumneavoastră o doriți, cu mare plăcere. Până atunci, păstrăm regulamentul, cel pe care-l avem.

Liderii grupurilor să...

Imediat, domnule Boureanu, imediat. Verificare, da?

Domnilor colegi, vă rog să votați.

Rog liderii grupurilor parlamentare...

Pe procedură, domnul deputat Cristian Boureanu. Domnule deputat, aveți cuvântul, vă rog frumos.

 
   

Domnul Cristian Alexandru Boureanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Având în vedere că sunteți la început de mandat, am vrea să nu repetați greșelile unor foști parlamentari, înțeleg, pe care dumneavoastră i-ați acuzat. Avem mai mulți colegi care se aflau și sus, în balcoane, am văzut oameni votând la două mâini, vă cerem în mod insistent să faceți apel nominal. E un moment destul de delicat, știți foarte bine că Guvernul pe care-l reprezentați a fost acuzat de practici neconstituționale și de abuzuri. Eu cred că un vot făcut prin apel nominal vă va da posibilitatea să arătați că ați trecut legea cel puțin corect prin Parlament.

Deci, încă o dată, în numele grupului, revin la cererea făcută de liderul de grup.

Deci, doamna Anastase, vă rog frumos să solicitați apel nominal. Îmi cer scuze, domnule Zgonea, vă rog să faceți apel nominal. (Rumoare, vociferări.)

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule Boureanu, eu accept ironiile dumneavoastră referitoare la doamna Anastase, le regret, pentru că sunt în dezacord cu aceste ironii la adresa unei distinse doamne membră a Parlamentului. Eu am respectat regulamentul și vă rog frumos să-mi precizați articolul prin care solicitați acest lucru.

Liderii grupurilor parlamentare, dacă putem să începem procedura de vot final? (Rumoare, vociferări.)

Cvorumul, când sunt 156, domnule deputat, înseamnă că există cvorum. Domnule deputat, dacă sunt 156, înseamnă că avem cvorum. chiar 158. Dar, dumneavoastră dacă vreți un cvorum de 166, când el este de 155, îmi cer scuze, dar nu pot să fac această chestiune.

Întreb liderii grupurilor parlamentare dacă putem începe votul final?

din sală:

Da!

 
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da? Bun.

O așteptăm pe doamna deputat Iordache.

 
  Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului (PL-x 285/2012); (adoptat)

Doamnelor și domnilor deputați,

Începem procedura de vot final.

Primul proiect supus votului final este Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3 privind organizarea și desfășurarea referendumului. Este lege organică.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a propus adoptarea cu amendamente. A trecut de dezbatere.

Supun votului dumneavoastră. Rog votați.

Cu 157 de voturi pentru, 6 abțineri și niciun vot împotrivă, proiectul de lege a trecut.

  Proiectul de Lege pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului (PL-x 332/2011) (adoptat)

Mergem la următorul.

Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Este lege organică. Rog votați.

Și acest proiect de lege a trecut, ca lege organică, cu 157 de voturi pentru, 6 abțineri și niciun vot împotrivă.

Proiectul de lege a fost adoptat de Camera Deputaților.

Informare privind depunerea la secretarul general al Camerei Deputaților, în vederea exercitării de către deputați a dreptului de sesizare a Curții Constituționale, a următoarelor legi: <br>- Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale; <br>- Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului; <br>- Legea pentru modificarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.  

În închiderea ședinței, dați-mi voie să vă informez că, în conformitate cu prevederile art.15 alin. (2) și alin. (3) din Legea nr.47 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, la secretarul general al Camerei Deputaților au fost depuse, în vederea exercitării de către deputați a dreptului de sesizare a Curții Constituționale, următoarele legi: Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2012 pentru modificarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, procedură de urgență; Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, procedură de urgență; Legea pentru modificarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, procedură de drept comun.

Termenul de sesizare este 5 zile pentru legile adoptate în procedură de drept comun și de două zile, pentru legile adoptate în procedură de urgență, de la data depunerii, astăzi, 18 iulie 2012.

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar închisă sesiunea extraordinară de astăzi, 18 iulie, a Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc și vă urez o zi frumoasă și un sfârșit de săptămână frumos!

   

Lucrările ședinței s-au încheiat la ora 18,15.

 
       

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 16 iunie 2019, 18:12
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro