Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 octombrie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/24-10-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 15-10-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 octombrie 2012

11. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (PL-x 35/2012). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 35/2012

 

Domnul Viorel Hrebenciuc:

  ................................................

Următorul proiect de lege, de la punctul 9 al ordinii de zi, este Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Din partea ministerului. Vă rog.

Domnul Răzvan Teohari Vulcănescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prin prezentul proiect se propune incriminarea faptelor de amenințare, lovire sau alte violențe, vătămare corporală și vătămare corporală gravă, săvârșite împotriva unui medic, asistent medical, șofer de autosanitară, ambulanțier sau orice alt fel de personal din sistemul sanitar aflat în exercițiul funcțiunii, ori pentru fapte îndeplinite în exercțiul funcțiunii prin stabilirea unor pedepse similare celor prevăzute de art.239 din Codul penal pentru infracțiunea de ultraj.

În raport cu cele menționate, Ministerul Sănătății susține adoptarea acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Din partea Comisiei pentru sănătate și familie. Doamna președinte Rodica Nassar este invitată la microfon. Cu calm, cu calm, vă rog, nu vă grăbiți!

Doamna Rodica Nassar:

În temeiul dispozițiilor art.70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, plenul Camerei Deputaților a hotărât retrimiterea la Comisia pentru sănătate și familie și la Comisia juridică, de disciplină și imunități, spre dezbatere în fond, a Proiectului de Lege pentru completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Potrivit dispozițiilor art.75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 alin. (9) pct.2 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul a adoptat inițiativa legislativă.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Guvernul, prin punctul de vedere transmis, susține adoptarea acestei inițiative legislative.

Ministerul Sănătății, prin punctul său de vedere, susține adoptarea propunerii legislative.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, în sensul incriminării faptelor de amenințare, lovire sau alte violențe, vătămare corporală și vătămare corporală gravă, săvârșite împotriva unui medic, asistent medical, șofer de autosanitară, ambulanțier sau orice alte fel de personal din sistemul sanitar aflat în exercițiul funcțiunii ori pentru fapte îndeplinite în exercițiul funcțiunii, prin stabilirea unor pedepse similare celor prevăzute de art.239 din Codul penal pentru infracțiunea de ultraj.

În urma examinării proiectului de lege, membrii comisiilor reunite au hotărât cu unanimitate de voturi adoptarea Proiectului de Lege pentru completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, în forma prezentată de Senat.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Nefiind amendamente, proiectul de lege trece la...

La dezbateri generale, vă rog. Domnul Horia Cristian, și cu scuzele de rigoare.

Domnul Horia Cristian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este imposibil să nu apreciez proiectul de lege dat prin ordonanță de Guvern de către onorabilul Emil Boc.

Dar întrebarea mea este, pentru cei care au scris această ordonanță, unde sunt psihologii? Unde sunt celelalte categorii de persoane care pot lucra în interes public? De exemplu, un topografist, care face o ridicare topo pentru primărie și care, ca urmare a activității lui, poate să fie amenințat, poate să fie bătut sau poate să fie chiar omorât.

Proiectul de lege este bun. El acoperă o parte din personalul care lucrează în Sănătate. Doar o parte, acoperă doar personalul sanitar. Unde este personalul nesanitar care lucrează în Sănătate? Unde sunt persoanele care lucrează în ong-uri care au legătură cu Sănătatea?

Deci, acest proiect de lege este bun, dar el este incomplet și el trebuie de urgență completat și cu celelalte categorii de oameni care lucrează în interes public, pentru că orice amenințare sau orice infracțiune săvârșită împotriva unei persoane care lucrează în interes public trebuie pedepsită cu un spor de pedeapsă.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Și eu vă mulțumesc.

Cu tot respectul, vă învederez faptul că puteți avea inițiative legislative și ceea ce spuneți dumneavoastră poate face obiectul altor legi.

Domnul Horia Cristian:

Da, domnule președinte, din nefericire pentru mine, proiectul meu de lege a fost considerat nesatisfăcător de către Comisia juridică, de disciplină și imunități și de către Consiliul Legislativ și a fost respins. El se referă la toate persoanele care lucrează în interes public, fie că sunt medici, psihologi, asistenți, ambulanțieri și ce vreți dumneavoastră.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Trebuie să mai insistați.

Doamna Sonia Drăghici. Se pregătește domnul Ciuhodaru.

Doamna Sonia-Maria Drăghici:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Ca medic, ca om care lucrez de 31 de ani în Sănătate, pot să fac afirmația că postrevoluționar, ne-a scăzut respectul pe care ni-l datorează semenii, poate și datorită nouă. Dar, în fond, faptul că oamenii nu înțeleg că ambulanțele trimise pentru diferite situații, chiar comă alcoolică să fie, sunt în interesul lor, oamenii sunt destul de intoleranți, oamenii sunt gata să facă scandal din orice. Noi nu suntem polițiști, nu suntem înarmați, nu avem nicio altă metodă de a ne apăra de acești pacienți. Și, sigur, cadrul legii trebuie să fie consecvent și ferm pentru incriminarea ca ultraj a celor care atentează la noi, la starea noastră fizică și de sănătate, care, de fapt, îi ocrotim pe cetățeni.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Deci, am înțeles că pacienții beți sunt problema în obiectul legii.

Domnul Ciuhodaru. Vă rog.

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Tudor Ciuhodaru, medic și deputat.

În urmă cu doi ani, am propus Parlamentului un proiect legislativ privind înăsprirea pedepselor pentru cei care agresează personalul medical aflat în misiune.

Motivele acestui proiect legislativ sunt clare: pe de o parte, creșterea numărului celor care sunt agresați, umiliți, bătuți, înjunghiați, uneori chiar de către cei pe care încearcă să-i salveze, iar, pe de altă parte, acele sisteme în care s-au investit sute de mii de euro oferă o protecție iluzorie sau nu și-au dovedit eficiența.

Consider că înăsprirea acestor pedese ar descuraja această agresivitate și permite celor care lucrează în sistemul medical să intervină eficient pentru binele pacientului.

Proiectul de lege ajunge astăzi în Parlament în varianta guvernamentală, inițiată undeva prin martie 2012, la aproape doi ani după ce am propus acel proiect legislativ. Nu pot să nu remarc îmblânzirea pedepselor din acest proiect legislativ, care, în afară de meritul copy-paste, nu face decât să ducă în derizoriu o astfel de inițitivă.

Reamintesc că în proiectul guvernamental pedepsele sunt de la amendă până la maximum 12 ani de închisoare pentru vătămare corporală gravă.

Proiectul meu legislativ prevedea și autosesizarea instituțiilor în cazul unei astfel de agresiuni, pe când, în varianta guvernamentală, tot cei vătămați sunt puși să bată pe la ușa diverselor instituții. Totodată, proiectul meu legislativ prevedea și o asigurare de viață implicită pe cei care mor la datorie.

Pot spune că se uită cu prea mare ușurință coșmarul pe care-l trăiesc colegii mei din unitățile de primire a urgențelor, de la ambulanță, de la SMURD, de cele mai multe ori puși să plătească chiar cu propria viață deteriorarea continuă a condițiilor în care se desfășoară actul medical și neajunsurile unui sistem dominat de subfinanțare, corupție și ineficiență.

Am luptat pentru acest proiect legislativ și vreau să se realizeze. Chiar, dacă s-ar putea, mi-aș dori să poarte numele doctorului Dan Velcelean, acel doctor care a murit la datorie.

Dar propun Parlamentului ca pedepsele să fie maxime, să fie similare celor de la ultraj, fără posibilitatea reducerii, iar, în cazul omorului, acesta să fie încadrat la omor calificat.

Sper că prin astfel de proiecte legislative se va asigura, într-adevăr, un sistem eficient de protecție pentru cei care își riscă viața în fiecare zi.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Nefiind amendamente, proiectul de lege trece la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 21 ianuarie 2022, 20:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro