Adrian Henorel Nițu
Adrian Henorel Nițu
Ședința Camerei Deputaților din 23 octombrie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.104/31-10-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 23-10-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 octombrie 2012

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Adrian Henorel Nițu

2. Prezentarea și dezbaterea moțiunii simple inițiate de 59 de deputați, intitulată "Guvernul USl - «Frâna de motor» a bugetului".

Domnul Adrian Henorel Nițu:

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule prim-vicepremier al Guvernului,

Dragi colegi,

Vă prezint moțiunea: "Guvernul USL - «Frâna de motor» a bugetului".

În această toamnă s-a dat startul minciunilor, bâlbâielilor și întârzierilor marca USL aprobate inclusiv prin ordonanțe, începând cu amânarea anului școlar și terminând cu emiterea unei ordonanțe prin care proiectul de buget, al cărui termen de depunere era data de 15 octombrie, să fie depus abia după 20 de zile de la învestirea noului guvern, rezultat în urma alegerilor parlamentare.

USL ne-a obișnuit să spună una și să facă alta, însă acest lucru se face în detrimentul economiei și a celor direct implicați în acest segment, adică întreaga populație a țării. În art.35 din Legea 500/2002 privind finanțele publice, este specificat astfel: "După însușirea de către Guvern a proiectelor legilor bugetare și de buget, prevăzute la alin.(1), acesta le supune spre adoptare Parlamentului cel mai târziu până la data de 15 octombrie a fiecărui an.", dar Guvernul Ponta, fiind ocupat cu "alte treburi", a emis Ordonanța de urgență nr.47/2012, prin care modifică acest termen, după bunul lor plac, astfel: "Transmiterea proiectului de buget la Guvern și Parlament în anii în care se organizează alegeri generale parlamentare în ultimele trei luni ale anului. În cazul în care alegerile generale parlamentare sunt organizate în ultimele trei luni ale anului, calendarul este următorul: a) Ministerul Finanțelor Publice, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de credite și a bugetului propriu, întocmește proiectele legilor bugetare și proiectele bugetelor pe anul următor, pe care le depune la Guvern în termen de 15 zile de la învestirea noului Guvern, conform art.103 din Constituția României, republicată; b) după însușirea de către Guvern a proiectelor legilor bugetare și de buget, prevăzute la art. 35 alin.(1), acesta le supune spre adoptare Parlamentului cel mai târziu în 20 de zile de la învestire, fără a depăși data de 31 decembrie a anului în curs."

O totală lipsă de interes față de prioritățile țării!

Preluarea mandatului de către noul guvern a fost marcată de discuțiile privind "rezerva" de 5 miliarde de euro, care a fost lăsată de guvernul Ungureanu la Trezorerie. Consiliul Fiscal "aprecia ca adecvată strategia pe care a adoptat-o Ministerul de Finanțe în prima parte a anului, acesta reușind să construiască un tampon de lichiditate confortabil și să îmbunătățească ușor profilul de maturități al datoriei publice. Privind retrospectiv, această strategie pare cu atât mai favorabilă dacă luăm în calcul deteriorarea condițiilor din piețele financiare internaționale și locale din ultimele săptămâni".

Dacă trecem însă în revistă programul de guvernare anunțat de USL, nicio măsură "tare" nu poate fi evidențiată, majoritatea fiind generale și nesustenabile. Documentul de 53 de pagini nu conține nici măcar o anexă cu indicatorii macroeconomici luați în calcul și cei pe care mizează guvernul în următorii trei ani, așa cum a fost prezentat la programul de guvernare al premierului Ungureanu. Singurul obiectiv concret, enunțat la capitolul date economice, este reducerea arieratelor de la 2,6% din pib în decembrie 2011 la 1% din pib în decembrie 2012. La programul bugetar și de politică economică sunt multe enunțuri vagi, fără nicio măsură concretă. Programul guvernului Ponta pentru economie, comerț și mediu de afaceri conține câteva cifre, fără să aibă un termen-limită, dar este plin de expresii precum "ordine și coerență financiară", "profesionalizarea actului de conducere", "responsabilitate și chibzuință" și, nu în ultimul rând, "redesenarea arhitecturii și ecologiei de business".

Programul de privatizări și problema managerilor privați sau proveniența banilor pentru marile proiecte energetice de care România are atâta nevoie nici nu s-au luat în calcul. Au venit în fața noastră cu un program bogat în cuvinte, dar foarte slab la capitolul fapte concrete.

Majorarea salariilor bugetarilor și restituirea contribuției de sănătate de la pensii nu pot fi considerate măsuri ale noii politici guvernamentale, fiind deja asumate și de vechiul guvern. Vă informăm că majorarea cu 15% făcută de guvernul Boc la începutul anului 2011, de care au beneficiat bugetarii, și creșterea pensiilor pentru pensionarii care au lucrat în condițiile grupei I și a II-a de muncă, pentru aproape un milion de persoane au avut ca efect direct creșterea nivelului de trai al acestora.

Primul-ministru Victor Ponta a declarat că este necesară creșterea veniturilor bugetare pentru ca statul să aibă bani pentru școli, spitale și drumuri, însă veniturile suplimentare trebuie să provină din mărirea cotei unice de 16%. Reamintim, totodată, că USL promitea, în programul de guvernare, înainte de a ajunge la putere, că impozitul progresiv va avea trei cote: 8% pentru salariile de până la 800 de lei, cotă de 12% de la 800 de lei până la 1.600 de lei și o cotă de 16% pentru veniturile ce depășesc 1.600 de lei pe lună. "Este una dintre intenții, dar fără să depășim pragul de 16%", declara însă Tăriceanu în cadrul unei conferințe.

Conform legii responsabilității fiscal-bugetare, Ministerul Finanțelor Publice a realizat Raportul semestrial privind situația economică și bugetară, care face o analiză a celor mai recente date cu privire la indicatorii macroeconomici, dar, în opinia Consiliului Fiscal, acest raport:

  • "nu identifică tendințele și schimbările semnificative față de situația estimată la finalizarea legii bugetului de stat și a legii bugetului asigurărilor sociale de stat;
  • în plus, nu se cuantifică impactul revizuirii prognozelor macroeconomice asupra țintelor bugetare pentru anul în curs și pe termen mediu și
  • nu oferă detalii privind măsurile ce vor fi adoptate, așa cum prevedea Legea nr.69/2010.

În opinia Consiliului Fiscal, raportul semestrial privind situația economică și bugetară nu oferă explicații suficient de detaliate cu privire la justificarea nerealizării previziunilor de venituri pe primele șase luni și nu detaliază măsurile deja adoptate, și, în mod special, pe cele planificate pentru îmbunătățirea colectării în semestrul II.

Doamnelor și domnilor,

Rectificarea bugetară, operată recent de Guvernul Ponta, demonstrează în mod clar cât de prost sunt alocate resursele financiare în perioada următoare. Este o rectificare bugetară care adâncește criza, și nu o combate. USL a redus fondurile alocate pentru investiții și a crescut cheltuielile pentru consum. Peste 2 miliarde de lei au fost tăiate de la investiții, mai mult de jumătate de la Ministerul Transporturilor, care erau alocate pentru proiecte de infrastructură rutieră. Guvernul a tăiat și 87 de milioane de lei de la ajutoarele de stat, gândite pentru a proteja și crea locuri de muncă. Din calculele noastre, rezultă că 20.000 de locuri de muncă sunt în pericol sau nu vor mai fi create. În plus, activitatea a sute de companii este pusă în pericol de tăierile operate de Guvernul Ponta. În urma acestei rectificări bugetare, a apărut un nou cost al crizei politice, și anume creșterea costului de finanțare a deficitului bugetar. Mai clar, cheltuielile cu dobânzile la împrumuturile făcute de stat au crescut cu peste un miliard de lei. România se împrumută tot mai scump pe perioade de sub un an, iar acest lucru este o consecință a pierderii credibilității pe plan internațional, ca urmare a crizei provocate de USL și a proastei guvernări.

Acum se vede cel mai bine diferența dintre USL și PDL. Partidul nostru a susținut investițiile ca motor de dezvoltare a României, iar USL a tăiat și taie în continuare investițiile, frânează creșterea economică, îi sărăcește pe români de locuri de muncă, oferindu-le un viitor nesigur.

Să nu uităm că, din cauza circului politic declanșat de liderii USL în lunile iulie-august 2012 și a incompetenței Guvernului Ponta, românii au fost afectați de creșterea prețurilor. Astfel, creșterea prețurilor a depășit 20%, iar pentru populație unele alimente, cum ar fi fructele și legumele, au devenit un lux în plin sezon.

Un alt efect al politicii dezastruoase duse de Guvernul Ponta îl reprezintă deprecierea fără precedent a monedei naționale, lovind puternic în românii care au de rambursat credite în valută, foarte mulți dintre ei trezindu-se în imposibilitatea rambursării acestora, plătind cu peste 20-30% mai mult. Moneda națională s-a depreciat în 2012 cu peste 6,5% comparativ cu 2011, când această depreciere a fost de 0,8% pe întregul an, iar în 2010 în perioada de recesiune, de 1,3%. Acest prejudiciu nu a fost suportat de Guvernul Ponta, ci de pensionari și alte categorii cu venituri mici, pe care vă lăudați că îi protejați. Spuneți că nu aveți nicio vină pentru creșterile de prețuri și deprecierea monedei naționale și nu puteți face nimic.

Fals, domnilor guvernanți USL-iști!

În primul rând, circul politic demarat de liderii USL a fost perceput negativ pe piețele financiare, investitorii și-au retras unele investiții, altele au fost amânate, iar împrumuturile au devenit tot mai scumpe. Pe de altă parte, lipsa măsurilor de creștere economică promise când erați în opoziție și tăierea banilor pentru investiții care aveau ca efect crearea de locuri de muncă și majorarea veniturilor pentru salariații din sectorul privat reprezintă cauze obiective ale acestui dezastru economic și social oferit românilor.

O altă decizie care demonstrează incompetența Guvernului Ponta și nepăsarea acestuia față de români o reprezintă acceptarea cu ușurință a majorării tarifelor la energie electrică și gaze naturale; în loc să amânați majorarea tarifelor, așa cum au procedat în 2011 și la începutul anului 2012 Guvernele Boc și Ungureanu, ați devansat acest calendar încheiat cu FMI. Astfel, în cazul gazelor naturale, creșterea tarifelor era prevăzută pentru 1 ianuarie 2013, dar Guvernul Ponta a devansat acest termen prin majorarea, în luna septembrie 2012, cu 5% pentru consumul casnic și cu 10% pentru consumul industrial. Mai mult decât atât, domnul Ponta a criticat Guvernul Boc că nu a acceptat majorarea acestor prețuri în 2011, ca românii să plătească în plină iarnă facturi mai mari, iar firmele distribuitoare de gaze și energie să încaseze venituri tot mai însemnate.

Cu ce a ieșit Guvernul Ponta de la negocierile cu FMI? Cu majorări de tarife! Curios este faptul că domnul Ponta și alți lideri ai USL au apreciat că negocierile cu FMI s-au încheiat cu succes.

Domnilor guvernanți de la USL, dacă ați fost incapabili să amânați majorarea tarifelor la energie și gaz, aveți o soluție: acordarea de compensații bănești pensionarilor și altor categorii cu venituri mici, așa cum este prevăzut în acordul cu FMI.

Vă lăudați că ați reîntregit salariile bugetarilor cu 8% și veți restitui CASS-ul de 5,5% pensionarilor cu pensii mai mari de 740 lei. În momentul în care ați venit la guvernare ați spus că vă îngrijiți de toți românii, indiferent de categoria din care fac parte. Se știe că măsurile luate au majorat veniturile în mod nesemnificativ doar pentru o parte dintre români, în comparație cu creșterile de prețuri, de tarife și cu deprecierea monedei naționale. Când ați vorbit de creșteri sigur v-ați referit la majorarea prețurilor cu peste 20%!

La bilanțul celor 100 de zile de guvernare, matematic vorbind, Cabinetul Ponta a avut grijă să bifeze următoarele: o vizită la o companie, două întâlniri cu oamenii de afaceri, 19 participări la emisiuni televizate și 500 de oameni numiți în ministere și agenții. Considerăm în acest sens că economia și mediul de afaceri reprezintă cea mai mică parte din prioritățile acestui guvern. Măsurile economice promise de premierul Ponta au rămas mai mult la stadiul de intenție, în timp ce conflictul politic pare să fi blocat întreaga activitate din administrație. Avertismentele Băncii Naționale privind ieșirea capitalului străin de pe piață și insolvența Hidroelectrica arată că 2012 va fi primul an în care România va pierde bani europeni prin procesul de dezangajare, iar faptul că instituțiile financiare internaționale au ajustat prognoza de creștere economică a României sub 1% anul acesta nu face decât să întărească ideea că preocuparea Guvernului pentru economia țării este pe plan secundar.

Guvernul Ponta a înaintat recent Parlamentului strategia fiscal bugetară pentru perioada 2013-2015. Acesta este un document de politică publică ce stabilește obiectivele și prioritățile în domeniul fiscal bugetar, țintele veniturilor, cheltuielilor și a deficitelor bugetare pe următorii trei ani. Ce vedem din analiza acestei strategii fiscale? Că tot ce a promis USL, atât din opoziție, cât și de la putere, a fost doar o minciună. Din această strategie lipsesc cu desăvârșire următoarele măsuri anunțate pentru 2013 de Guvernul Ponta: reducerea TVA la alimente, majorarea pensiilor, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 8%, majorarea ajutoarelor sociale.

Românii trebuie să știe clar că toate aceste lucruri nu se vor întâmpla în următorii doi ani cu USL la putere. USL știa foarte bine că a mințit când a făcut această promisiune. Acum o știu și românii. Tocmai pentru toate promisiunile care s-au făcut și se vor mai face în campania electorală, USL va ascunde de români și bugetul pentru anul viitor. Guvernul Ponta a amânat dezbaterea bugetului de la 15 octombrie, cum prevede legea, până cel mai devreme după formarea noului Guvern.

Totodată, țintele de creștere economică asumate prin strategia bugetar fiscală sunt greu de atins. Nu poți pretinde că în 2013 realizezi creștere economică de 3,1 la sută după ce ai ajustat în scădere creșterea economică pe 2012 - de la 1,7% la 1,2% sau chiar 0,9, potrivit FMI. În aceste condiții se impune adaptarea la realitate a strategiei de către USL sau respingerea acesteia de către Parlament.

Prin amânarea prezentării bugetului în Parlament, se vor crea prejudicii atât pentru instituțiile publice, mediul de afaceri cât și pentru populația beneficiară de servicii publice. Va fi de asemenea un semnal negativ pentru piețele financiare și organismele internaționale, urmând ca acestea să își piardă încrederea în politica guvernului și în România. Acest fapt va conduce la creșterea costului de finanțare a deficitului bugetar, creștere care va crea dificultăți majore în asigurarea finanțării externe.

Neprezentarea proiectului de buget la termen continuă comportamentul politic din vară al USL de generare a neîncrederii în mediul economic românesc. Cazul Oltchim arată incompetența economică a Guvernului USL.

Termenul de 15 decembrie pentru prezentarea bugetului de noul Guvern, împreună cu procedurile parlamentare necesare aprobării lui de noul Parlament va prelungi până la sfârșitul lunii februarie acest proces. La fel s-a întâmplat în 2009 la constituirea Parlamentului actual. Din 2010 avem însă o nouă lege care generează multe dureri de cap domnilor de la USL, și anume Legea responsabilității fiscal bugetare, lege pe care nu o respectați. Încălcând legea responsabilității fiscal bugetare putem să considerăm Guvernul USL cel puțin iresponsabil.

Amânarea aprobării bugetului pe 2013 are un efect negativ și asupra bugetelor consiliilor județene, precum și asupra bugetelor municipiilor, orașelor și comunelor, care, conform Constituției vor funcționa primele trei luni ale anului 2013 cu un buget lunar de 8,33% din ultimul buget al anului 2012.

  ................................................

Domnul Adrian Henorel Nițu:

Astfel, promisiunea de reîntregire a salariilor bugetarilor cu ultima majorare de 7,4% este eludată, fără a fi angajată de Guvernul Ponta așa cum a declarat. Cum ați vrea să plătiți în ianuarie majorarea salarială dacă bugetul pe 2013 nu este aprobat? Din ce resurse veți ordona plăți salariale majorate dacă bugetul pe ianuarie 2013 va fi același ca în ianuarie 2012?

Guvernul Ponta nu a avut până acum "realizări notabile" fiind ocupat cu "problema" numărul 1 a țării - Traian Băsescu. Economia și sărăcia în care se zbate țara noastră nu prezintă momentan interes pentru cei care se credeau "salvatorii României". Atât înainte de a ajunge la putere, cât și în prezent, prioritățile USL au rămas aceleași: "Jos Băsescu!"

În urmă cu numai câteva zile, chiar în zi de sărbătoare, Victor Ponta nu s-a abținut să mai mintă încă o dată, afirmând că fostul Guvern nu a prevăzut alocări bugetare pentru ultimele 45 de zile ale anului.

Vă cerem pe această cale să spuneți românilor adevărul, deși știm că nu o puteți face, pentru că în urmă cu numai 2 luni, Guvernul a adoptat Ordonanța de Guvern nr. 13 din 23 august 2012, prin care a realizat rectificarea bugetară. Așadar, proiecția bugetară de care vorbiți aparține USL și nu altcuiva. O rectificare bugetară este și va rămâne o structură nouă de buget. Asumați-vă bugetul construit în luna august sau recunoașteți că nu știți să guvernați!

Dacă spuneați că nu mai sunt bani pentru ultimele 45 de zile ale anului, ar trebui să le spuneți românilor ce ați făcut, în cele 5 luni de când guvernați, cu cei peste 11,5 miliarde de lei, o parte proveniți din încasări bugetare mai mari cu peste 4,5 miliarde față de anticipări, iar o parte din tăierile bugetare uriașe, de peste 7 miliarde de lei, pe care le-ați operat în august, la rectificarea bugetară, în sectoare precum educația, sănătatea, asigurările sociale sau investițiile publice, la care trebuie să adăugăm și cei 5 miliarde de euro, pe care i-ați primit de la guvernul Ungureanu sub formă de rezervă de trezorerie, numai pentru perioadele dificile, bani despre care vă temeți să mai spuneți câți au mai rămas.

Acum am înțeles că ați găsit banii pentru ultimele 45 de zile ale anului pentru plata salariilor și a pensiilor, pentru cheltuielile instituționale ale statului.

Avertizăm Guvernul USL asupra faptului că această joacă absurdă și periculoasă cu banii publici nu îi va aduce nicidecum voturi mai multe, ci va adânci o dată mai mult starea de neîncredere în economia românească, va accentua lipsa de predictibilitate și sustenabilitate a finanțelor publice din România și va continua să deterioreze standardul de viață al românilor, demonstrând că acestea sunt singurele lucruri la care vă pricepeți de minune.

Stimați colegi,

În urma celor prezentate în această moțiune, solicităm următoarele:

1. Prezentarea bugetului de stat și a bugetului pentru asigurările sociale pe 2013 până la 1 noiembrie 2012 din următoarele motive:

- pentru că riscăm să intrăm în 2013 fără a avea un buget, datorită amânării prezentării, dezbaterii, adoptării și promulgării legii bugetului;

- pentru că la USL alegerile au prioritate în fața adoptării bugetului;

- pentru că puneți în pericol salariile și pensiile;

- pentru că nu respectați legea;

- pentru că blocați crearea de noi locuri de muncă;

- pentru că nu militați pentru intrarea în zona euro;

- pentru că favorizați explozia cursului valutar;

- pentru că accentuați criza economică și financiară;

- pentru că periclitați activitatea a sute de companii;

- pentru că astfel toți indicatorii economici importanți au fost revizuiți în sens negativ;

- pentru că principalul țel al Guvernului este critica și nu găsirea de soluții;

- pentru că deficitul bugetar are o evoluție negativă, ținta pentru acest an fiind crescută de la 1,9% la 2,2% din PIB;

- pentru că ați devansat majorarea tarifelor la gaz și energie;

- pentru că ați redus fondurile de investiții;

- pentru alungarea investitorilor;

- pentru că nu ați gestionat bine domeniul finanțelor și ați lăsat ca alte personaje politice să influențeze deciziile luate la nivel de minister;

- pentru nerespectarea angajamentelor față de factorii internaționali;

- pentru traiul tot mai greu al românilor;

- pentru creșterea prețurilor la alimente;

- pentru haosul creat în mediul de afaceri.

2. Vă cerem anularea OUG nr.47/2012.

În concluzie, putem spune că Florin Georgescu, Victor Ponta, Crin Antonescu și întregul USL se ocupă de guvernare și de prognoză pentru următorii ani exact așa cum își alocă timp pentru ședințele de Guvern, 25% din timp. Restul este politică. Toate promisiunile făcute de USL, Ponta și Crin au fost uitate. Guvernul USL este unul de tranziție - de la creștere economică și stabilitate la șomaj, inflație și haos.

Cerem ca motoarele economiei românești să fie alimentate, iar bugetul pe anul 2013 să fie prioritatea numărul unu pentru Ministerul Finanțelor, a cărui principală activitate o dă însuși denumirea ministerului și nicidecum latura politică a celor ce îl reprezintă!

Cerem ca finanțele și întreaga economie să fie tratate cu responsabilitate și respect din partea acelora care decid soarta unui popor întreg!

Mulțumesc.

  ................................................

Domnul Adrian Henorel Nițu:

Domnule președinte de ședință,

Domnule viceprim-ministru Florin Georgescu,

Dragi colegi,

Moțiunea prezentată astăzi "Guvernul USL - «frâna de motor» a bugetului" are o motivație foarte clară: vrem să scoatem în relief greșelile strategice pe care Guvernul USL le-a făcut de când guvernează România. vrem să atragem atenția asupra deciziilor eronate, datorate incompetenței guvernamentale, și care vor afecta pe termen mediu situația economică a României, dar și a fiecăruia dintre noi. vrem ca toți românii să afle de ce vor avea greutăți în această iarnă. românii trebuie să afle că deciziile greșite, lipsa de inițiativă și minciunile Guvernului USL sunt cauza situației proaste în care se află astăzi România. Programul de guvernare, strategia fiscal-bugetară 2012 - 2014, Proiectul de Lege pentru limitele-cadru de cheltuieli și venituri, care însoțește strategia fiscal-bugetară; rectificarea bugetară din august dovedesc că acest guvern nu respectă niciunul din principiile care definesc politica fiscal-bugetară.

Principiul transparenței ar fi trebuit să vă determine, stimați guvernanți, să faceți publice datele bugetului pe 2013. Ar fi trebuit ca dezbaterea bugetului să fi fost lansată pentru a avea un subiect important de analiză în campania electorală, și nu subiecte de scandal, așa cum se întâmplă acum.

Dacă nu vreți să prezentați bugetul, vă solicit, domnilor copreședinți ai USL-ului, să prezentați impactul financiar al angajamentelor electorale, cum specifică Legea responsabilității fiscal-bugetare: "cu 60 de zilei înainte de alegerile generale, președinții partidelor politice pot solicita primului-ministru sau Consiliului fiscal calcularea impactului financiar al politicilor propuse și anunțate public". Astfel, am avea un subiect serios de dezbatere a programelor de guvernare cu care vine USL-ul după ce va veni votul din 9 decembrie.

Principiul stabilității ar fi obligat Guvernul USL să mențină stabilitatea economică câștigată de guvernele PDL cu atâtea sacrificii din partea cetățenilor.

În schimb, în această vară am avut parte de spectacole politice, care au sfidat legea și statul de drept. Ca urmare, ați creat instabilitate economică, care a fost amendată de investitorii străini, de mediul de afaceri și de Uniunea Europeană.

Principiul responsabilității fiscal-bugetare ar fi obligat acest guvern să conducă politica bugetară și pe cea fiscală prudent, cu gestionarea corectă a riscurilor.

În strategia fiscal-bugetară prezentată de Guvernul USL pe 2013 și 2015 se menționează, citez: "Cheltuielile de investiții reprezintă o prioritate maximă în cadrul politicii bugetare, creatoare de premise de creștere pe baze sănătoase, judecate prin prisma efectului de antrenare", iar Guvernul USL a realizat o rectificare bugetară care face praf investițiile, reducând sau chiar sistând finanțarea de la proiecte prioritare de infrastructură, pentru a fi alocate consumului. Prin aceste măsuri ați compromis creșterea economică și locurile de muncă și pentru acest an, dar și pentru anul viitor.

Tot în strategia fiscal-bugetară a USL-ului, se spunea în luna iunie: "Pentru anul 2012, inflația se va menține la un nivel redus, urmând să atingă nivelul de 3,5 cu o medie anuală de 3,0%", dar în raportul privind situația economică și bugetară pe anul 2012, publicat de curând de guvern, se recunoaște că inflația va crește până la circa 5% la sfârșitul anului. Inflația medie anuală este estimată la 3,4.

Institutul Național de Statistică relevă că rata anuală a inflației a atins maximum din acest an - 5,33% -, mult peste ținta BNR, după ce în septembrie prețurile au crescut cu 1,18, ca urmare a scumpirii alimentelor, iar prețul alimentelor a crescut în septembrie cu cea mai mare valoare lunară din ultimii 10 ani, 2,3%.

Creșterea inflației reprezintă o altă dimensiune a incompetenței acestui guvern. De altfel, vicepremierul Florin Georgescu, în același timp ministru de finanțe, este un prieten al ratelor înalte de inflație. Vă aduc aminte că, în primul lui mandat de ministru al finanțelor, în anii ’90, Florin Georgescu a scăpat inflația de sub control, ea situându-se la cote astrale, de peste sută la sută, cu un record de două sute la sută în ’93.

Toate aceste concluzii ne duc la situația că acest guvern ar urma strategia "După mine potopul". Cea mai mare gogomănie care dovedește acest lucru este legată de declarația premierului Ponta care afirmă că fostul guvern nu a prevăzut alocări bugetare pentru ultimele 45 de zile ale anului, în condițiile în care rectificarea bugetară din august așezase bugetul după modelul USL.

Domnilor guvernanți, faptul că nu prezentați bugetul pe 2013 Parlamentului, alături de incompetența Guvernului Ponta sunt cauzele tuturor dificultăților cu care se vor confrunta românii în această iarnă.

Pentru ca situația să se schimbe, vă rog să votați această moțiune.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 iunie 2019, 16:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro