Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 mai 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/30-05-2013
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 21-05-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 mai 2013

12. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Memorandumului de Înțelegere încheiat între statul român și The Rompetrol Group N.V. semnat la București la 15 februarie 2013 (PL-x 141/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 141/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Trecem la următorul proiect de lege.

Proiectul de lege pentru aprobarea Memorandumului de Înțelegere încheiat între statul român și Rompetrol Group, semnat la București, 15 februarie.

Este procedură de urgență.

Din partea inițiatorului. Chiar inițiatorul, OPSPI. Aveți cuvântul. Numele și prenumele, domnule.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Dumitrașcu (șeful Oficiului Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie):

Sunt Gabriel Dumitrașcu, șeful OPSPI.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți cuvântul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Dumitrașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare aprobarea Memorandumului de Înțelegere încheiat între statul român, reprezentat de OPSPI și de Rompetrol Group N.V., semnat la București, în 15 februarie 2013 în sensul asigurării corelării cadrului legislativ în materia privatizării și administrării participațiilor statului.

Memorandumul de înțelegere are drept scop o tranzacție complexă pentru soluționarea diferendului cu Rompetrol Group N.V. Memorandumul de înțelegere intră în vigoare la data aprobării acestuia de organele competente ale ambelor părți.

Având în vedere cele prezentate mai sus, vă propun adoptarea acestui act normativ în forma prezentată de inițiator.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Comisia, domnule deputat, aveți cuvântul. Președintele Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare, domnul Mihai Tudose. Domnule deputat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Tudose:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vă prezint raportul asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Memorandumului de înțelegere încheiat între statul român și Rompetrol Group, semnat la București la 15 februarie 2013.

În conformitate cu prevederile art.75 din Constituția României, Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Am primit avize favorabile de la Consiliul Legislativ.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare Memorandumul de înțelegere prezentat anterior atât în titlu, cât și de către președintele OPSPI.

Proiectul de lege a fost dezbătut în ședința din 20 mai 2013. La ședință au fost prezenți 28 de membri ai comisiei, din 28 au fost prezenți 27 și cu majoritate de voturi propunem Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare în forma prezentată de inițiator acest proiect de lege.

Prezentul proiect de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Minutele pentru dezbateri, dacă aveți. Nu sunt amendamente.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Tudose:

Nu sunt amendamente, vă propun două minute pentru dezbateri.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Din partea grupurilor politice parlamentare, dacă sunt luări de cuvânt?

Doamna deputat Ana Birchall. Imediat, aveți cuvântul.

Doamnă deputat, aveți cuvântul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Rezolvarea pe cale amiabilă reciproc avantajoasă a diferendumului dintre statul român, reprezentat de Ministerul Finanțelor și Rompetrol Group, reprezintă atât un catalizator pentru atragerea în continuare de investiții, cât și pentru creșterea sustenabilă a veniturilor statului, în conformitate cu obiectivele strategice, urmărite de politica USL în sectorul energetic, și anume competitivitatea economică și încurajarea investițiilor.

La data de 15 februarie 2013, statul român reprezentat de Oficiul Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie și Rompetrol Group au semnat un memorandum de înțelegere.

Scopul prezentului act normativ este acela de a asigura cadrul legislativ corelat în materia privatizării și administrării participațiilor statului, care să integreze aprobarea și implementarea memorandumului.

În conformitate cu prevederile acestui memorandum, statul român va vinde 26,69% din acțiunile Rompetrol Rafinare către Rompetrol Group, deținut de KazMunayGaz la un preț minim garantat de 200 de milioane de dolari.

Mai mult decât atât, statul român își va păstra în continuare participația de 18% din capitalul social RRC pe o perioadă de trei ani de zile. Practic, timp de trei ani de zile, statul român își va păstra această participație, neexistând posibilitatea ca aceasta să poată fi diluată. Menționez că, după expirarea acestui termen, statul român poate să implementeze o nouă procedură de privatizare pentru această participație de 18%.

Poate cea mai mare și cea mai importantă realizare din această privatizare este formarea unui fond de investiții comun între Rompetrol Group și România, în valoare de un miliard de dolari, bani care vor fi investiți în proiecte energetice din țara noastră.

Aș vrea să menționez că 80% din acest fond va fi deținut de Rompetrol, iar 20% de statul român, însă vreau să se înțeleagă foarte clar că toate contribuțiile la fond vor veni 100% din partea Rompetrol. Astfel, s-au creat și premisele necesare unei investiții de viitor în sectorul energetic din România.

Dați-mi voie să vă enumăr câteva avantaje obținute de statul român din această privatizare.

În primul rând, dezvoltarea sectorului energetic și a sectoarelor adiacente.

În al doilea rând...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă deputat, o să vă rog frumos să finalizați. Două minute ne-am luat angajamentul, nu depășim mai mult de două minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Sigur.

Aș vrea totuși să menționez că deblocarea acestui litigiu de către Guvern reprezintă un câștig pentru România. Mai mult decât atât, aprobarea acestui memorandum soluționează și o problemă veche a României, pe care niciunul din guvernele precedente nu a reglementat-o și anume litigiul cu KazMunayGaz.

Tocmai de aceea, cred că interesele economice și strategice necesită ca astăzi, Parlamentul României să susțină și să adopte acest memorandum.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Doamna deputat din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, doamna Andreea Paul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Bună ziua!

Nu faceți altceva astăzi decât să finalizați o uriașă escrocherie, demarată în anul 2003, sub Guvernarea Năstase.

Reamintiți-vă că statul român pierde de trei ori.

O dată în anul 2003, la privatizarea Petromidia. La acel moment, domnul Patriciu, în primul său mandat de parlamentar, vine de două ori în Parlamentul României, o dată la Comisia pentru industrii și servicii, când se privatizează Petromidia și a doua oară în plen, la vot. În rest, absentează.

Se privatizează, statul român primește mai nimic. În anul 2007 se vinde către un acționar majoritar străin, statul nu primește nimic. Pentru că proprietarul are sediul într-un offshore.

Astăzi, în anul 2013, nu faceți altceva decât să rostogoliți o datorie de aproape jumătate de miliard de dolari pe care statul român nu o va primi niciodată.

În anul 2003, s-a promis că datoria Petromidia, convertită în obligațiuni, va fi recuperată în câțiva ani, într-un termen rezonabil. Iată că s-au făcut zece ani. Și, la vremea aceea, Guvernul Năstase, susținut de către liberali, face această privatizare oneroasă: furt din banul românilor.

Statul român nu va recupera nici astăzi datoria rămasă. Să mă explic de ce.

Dincolo de vânzarea - mai corect spus, de recuperarea a 200 de milioane de dolari pentru acțiunile în proporție de 27% deținute de statul român la Rompetrol, adică 2/3 din acțiunile pe care statul român le deține astăzi la Rompetrol, se mai propune crearea unui fond de investiție. Și aici este marea minciună - mecanismul care nu face altceva decât să acopere furtul sau incompetența crasă.

Acest fond de investiții de 150 de milioane de dolari se așează pe 80% participație de către kazahi și 20% statul român.

Nota bene: în memorandum se specifică la punctul 3.1. că profiturile se vor redistribui preferențial către acționarul kazah până își recuperează integral investiția din acest fond.

De ce spun că este ilegal? Pentru că acest fond de investiție nu poate respecta mecanismul prevăzut în memorandum.

La întrebarea pe care am adresat-o public șefului OPSPI, domnul Dumitrașcu, n-a știut să-mi răspundă dacă acest fond de investiții este deschis sau închis.

Dacă fondul de investiții este închis, atunci poate să fie societate pe acțiuni și se pot distribui dividende preferențiale doar pentru acțiuni preferențiale. Dar Legea societăților comerciale, pe care suntem obligați s-o respectăm în România, specifică foarte clar: nu poți avea acțiuni preferențiale pentru mai mult de 25% din capitalul social al acestui fond. Deci nu se poate opera ceea ce susțineți în memorandum.

Dacă este un fond deschis, atunci vorbim despre titluri de participație și nu despre dividende.

Pe scurt: este o șmecherie care nu face altceva decât să fure în continuare statul român cu jumătate de miliard de dolari.

O trec în procedură de urgență prin Parlamentul României, adică prin votul dumneavoastră, al majorității parlamentare, ca să acopere o escrocherie. Ca să valideze un furt sau o incompetență crasă. Ca să dilueze responsabilitatea celor vinovați pentru această privatizare oneroasă, din care românii și statul român pierd în continuare.

Zece ani de furt, astăzi girat de același troc PSD-PNL și de aceeași liniștită și perfectă coabitare silențioasă dintre politicienii PSD și PNL, început în anul 2003 și închis în anul 2013.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O să vă rog frumos să finalizați.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Vă mulțumesc tare mult, domnule președinte.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Și eu vă mulțumesc foarte mult.

Până la urmă n-am înțeles cine sunt hoții? Kazahii sau românii? Dar o să aflăm. S-ar părea că relațiile internaționale ale noastre, ale statului român, sunt cu hoții. Hoții cu hoții se adună.

Numai Guvernul PDL a fost unul curat și n-au fost hoți. Deci tot e bine că în România există și o parte care nu-i formată din hoți.

Din punct de vedere politic, doamnă deputat, vă spun că este un atac grav la adresa... (Vociferări.) eu sunt ca președinte, dumneavoastră, domnule ministru, când ați fost ministru, vorbiți cum vreți dumneavoastră. Dacă vreți să vorbiți din sală, aveți la ora 8,00 dimineața luările de poziție.

Eu cred că, în Parlamentul României, când este vorba de relații internaționale, trebuie să păstrăm un ton și o atitudine prin care să ne respectăm pe noi înșine. Asta este credința mea și asta este rugămintea mea, doamnă deputat. Știu că dumneavoastră sunteți pasională și spuneți lucrurile sub o anumită formă, dar nu trebuie să afecteze relații internaționale.

O să-i rog pe cei pe care i-ați acuzat și care sunt inițiatorii, la final, să răspundă.

Dacă celelalte grupuri parlamentare, domnul deputat Fenechiu, liderul Grupului parlamentar al Partidului Poporului - Dan Diaconescu, aveți cuvântul.

Dacă din partea Grupului parlamentar al PNL se dorește a lua cuvântul sau UDMR.

Pe procedură, mai încolo. Procedurile, la timpul lor.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Ce n-am înțeles în toată această expunere de motive, este ce câștigă românii.

Ce câștigă muncitorii care vor fi disponibilizați în viitorul apropiat, cărora li se spune că Statul nu are resurse, ce câștigă pensionarii, care-și primesc pensiile cu întârziere și cărora nu li se pot mări pensiile. N-am înțeles ce părere au oamenii care au nevoie de ajutoare sociale în momentul în care noi nu facem nimic altceva decât să facem un cadou de 500 de milioane de dolari, un cadou pe care, practic, nu știu de ce-l facem.

Partidului Poporului - Dan Diaconescu nu va fi părtaș la votarea acestui memorandum, pentru că noi suntem de părere că responsabilitatea noastră ca parlamentari este, în principal, față de acei oameni care așteaptă de la noi măsuri prin care să aducem bani, prin care să le facem viața mai ușoară și nicidecum să facem cadouri firmelor care ne-au luat bogățiile subsolului și care ne-au adus într-o gravă dependență economică.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu.

Celelalte grupuri politice dacă mai doresc să ia cuvântul.

Ce articol invocați, domnule deputat? 59. Cu mare plăcere. Vreți să susțineți? Suntem la dialog... Dați-mi voie să-l citesc și eu. Numai o secundă, vă rog. Cu mare plăcere. Vreți să vă alegeți comisiile permanente pe întreaga durată, am înțeles.

Domnule deputat, dacă-mi permiteți și mie.

Am avut o discuție cu dumneavoastră. Conform Regulamentului, aveți membri în Biroul permanent, conform distribuției și alegerii pe care ați avut-o pe 9 decembrie. Numărul de mandate sunt proporționale cu numărul de membri ai Biroului permanent în procente. Aveți membri în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, care pot solicita. Aveți funcție în Comisia pentru buget, finanțe și bănci. Aveți liderul grupului parlamentar care stabilește ordinea de zi.

Am răspuns domnului deputat, liderul dumneavoastră de grup, pe această chestiune. Eu vă dau cuvântul încă o dată, dar să știți că, din acest punct de vedere, n-avem ce să facem.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cezar-Florin Preda:

Dumneavoastră, domnule președinte, aveți o vorbă oltenească: "Lăsați!".

Așa vă spun și eu acum la toate explicațiile, pentru că nu țin. Trebuia trecut prin Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Dar vroiam să vă spun, domnule președinte, tot pe procedură, pentru că se invocă de fiecare dată la un act normativ foarte serios hoția și de când sunt în Parlament se acuză unii pe alții care fură mai tare și care au furat mai tare, aș vrea să vă spun și să le spun colegilor mei că este inutilă folosirea acestei sintagme, pentru că, în general, în Parlament, cei care sunt la dezbateri, din orice partid, nu prea s-au ocupat cu furatul. Cei care s-au ocupat cu furatul nu prea vin să stea în băncile astea, de la orice partid, să știți. Ei își văd de treaba lor.

În ceea ce privește însă situația actuală, aș vrea să vă spun că pentru o datorie similară Oltchim a fost băgat în insolvență.

Am o întrebare: De ce nu se face același lucru și la Rompetrol?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, eu v-am rugat frumos să veniți pe procedură. N-ați avut procedură. Procedura dumneavoastră nu e procedură.

Mergem mai departe, pe procedură, domnul deputat Toader.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am intervenit la ordinea de zi când s-a suplimentat și am spus că este incorectă introducerea pe ordinea de zi a acestui raport. Dar nu vă supărați, eu mă uit acum, e un raport, dar unde e textul? Ce votăm noi? Un articol, o prevedere, o ceva acolo. Vreau să văd și eu memorandumul ăla, e semnat de premier, nu-i semnat de premier. De când sunt eu în Parlament n-am văzut raport fără text. Ce votăm noi aici? Nu vă supărați, chiar așa, trebuie făcut rapid?

Și vă mai spun un lucru. Am și eu experiență parlamentară. Nu mai încercați să acoperiți deciziile guvernamentale cu legi.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să reveniți la procedură. Dacă vreți declarații politice, vă invit marțea viitoare, la ora 8,00 dimineață.

Vă rog frumos, pe procedură.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Vă spun la procedură, dar până vă motivez retrimiterea la comisie, trebuie să vă motivez de ce, că nu trimit la comisie de dragul de a trimite la comisie.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ați avut două minute, le-ați depășit.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Nu-i nimic, la procedură nu e un termen.

Deci vă cer retrimiterea la comisie din trei motive. Unu. Nu există nimic în spatele acestui raport, ca să știm ce votăm. Doi. Memorandumul să-l vedem și noi. Trei. Este inadmisibil ca un astfel de raport să nu fie discutat la nivelul Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Acesta este motivul pentru care cer retrimiterea la comisie, reintroducerea în Biroul permanent cu trecerea prin Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, eu sunt de acord cu dumneavoastră, dar nu sunt de acord, în Parlamentul României, un lider important al unui grup din opoziție să spună atâtea minciuni pe minut.

Ați primit toți liderii grupurilor parlamentare. Nu mai săriți să mușcați din microfon, că nu vă dau cuvântul.

Ați primit toți liderii grupurilor parlamentare, sunteți liderul grupului. S-a votat să primească... care sunt cei care primesc pe suport de hârtie. Dacă nu știți cum se face un memorandum și cum se semnează și ce ne arătați dumneavoastră acolo, șmecherii de genul ăsta am văzut și eu în Parlament, dar numai de la dumneavoastră, de la Grupul PDL.

Există proiectul de lege privind memorandumul de înțelegere. Este semnat de primul-ministru. Toate grupurile l-au primit, numai dumneavoastră nu l-ați primit. Ați avut termenul regulamentar să solicitați din partea Comisiei pentru buget-finanțe să intrați cu analizatori pe fond. N-ați făcut acest lucru. Nu pe... dumneavoastră ca lider și nici un lider de grup parlamentar nu se poate substitui membrului unei comisii permanente, care poate cere în plenul său așa ceva. Iar comisia, dacă are 50% plus unu din voturi, președintele comisiei solicită Biroului permanent analiza pe fond a acelui proiect în termen de cinci zile.

Dacă cineva dintre dumneavoastră dorește modificarea Regulamentului, se poate iniția, orice parlamentar este inițiator.

Domnule deputat, vă mulțumesc foarte mult.

Doamnelor și domnilor,

Domnule deputat,

Vă rog frumos, mie nu îmi place circul.

N-aveți dreptul la replică, se dă la final. Acum supun la vot. Pe timpul votului nu se poate supune la vot. Aveți și dumneavoastră pe procedură, după aceea.

Supun la vot cererea domnului deputat Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL, de retrimitere la comisie.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele.

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

54 de voturi pentru, șase abțineri, 127 de voturi împotrivă.

Pe procedură, domnul deputat Márton Árpád.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Mie mi-e mai greu să mă obișnuiesc cu acest sistem. O să încerc și poate o să reușesc cu comunicarea prin e-mail și internet a tuturor informațiilor. Ca atare, mi-a luat câtva timp ca să verific toate posibilitățile.

Evident, azi fiind băgat pe ordinea de zi, eu cred că puteam să avem inclus și acest raport. Nu a fost acolo. M-am dus la Pl-x 141. Foarte greu am găsit documentele, dar n-am găsit textul memorandumului. Poate o să fiu luminat de cineva. Am raportul, am proiectul, într-adevăr, de lege a aprobării raportului, patru sau cinci articole, dar n-avem memorandumul pe internet. Poate n-am reușit să găsesc. O să mi se arate cum dau de acel memorandum.

Deci, suntem iarăși în situația în care încă nu funcționează - zic eu - destul de bine această comunicare pe internet.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Îmi cer scuze că trebuie să vă spun, 15.02.2013 a venit la noi, la Senat, memorandumul de înțelegere. Se transmite. Eu îl am și în partea română și în partea engleză și stafful tehnic îl are și cred că îl aveți și dumneavoastră.

Liderul Grupului parlamentar al PSD, domnul Neacșu, aveți cuvântul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Îmi pare rău, am fost și la altă acțiune parlamentară și am venit puțin mai târziu, dar - mă rog - am prins din mers despre ce se discută aici și care sunt problemele pe care colegii noștri le-au ridicat.

Înțeleg că o bună parte dintre noi încă știm să ne uităm pe internet, să nu căutăm actele normative și istoricul acestora, atunci când problematica ne interesează.

Mai mult decât atât, fiecare dintre noi avem la liderii de grup, avem la grupurile parlamentare, aprobate printr-un memorandum intern în urma discuțiilor pe care le-am făcut noi, un aparat de specialitate care lucrează atunci când este pus să lucreze.

Pe banca mea, vedeți o serie de materiale care se referă la tot ceea ce înseamnă proiecte legislative aflate astăzi în dezbatere. Printre ele este și proiectul de Lege privind aprobarea memorandumului de înțelegere. Înăuntrul acestui material există și memorandumul. Și să mă iertați, până la urmă, dacă colegii mei de la Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat, au găsit de unde să ia memorandumul, mă întreb atunci ce fel de treabă se face la alte grupuri parlamentare.

Deci pentru cei care vor să aibă un astfel de document, eu îl pun la dispoziție. În momentul acesta, Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat am văzut că și Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal au materialele de care au nevoie pentru a veni să le dezbată în plen.

Dacă dumneavoastră nu le găsiți pentru că nu le căutați, nu veniți să mai faceți gălăgie de la acest microfon.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun! Pe procedură și conform art.151, domnul Toader.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Am văzut rezultatul votului. Încă o dată vă spun, ne uităm pe internet. Păi, hai să ne uităm la tot. Ați mai băgat încă două inițiative legislative cu raport, cu lege, inclusiv Nabucco, pe toate articolele. Acolo de ce le-ați băgat? Sunt vreo 45 de pagini. Din economie de hârtie?

Pe de altă parte, acest sistem de dezbatere... și domnule președinte, vă rog să reveniți totuși, în spirit colegial, chestiunea cu microfonul, cu "mușcatul microfonului", cu "mușcat de mână". Am mai mers odată cu microfonul pe acolo, când ați blocat.

Acest comportament ne obligă să părăsim lucrările Camerei Deputaților.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, domnule deputat, dumneavoastră trebuie să înțelegeți. Ați avut această atitudine și în perioada 2009-2012.

Am crezut că dacă vă realegeți lider de grup, înțelegeți greșelile pe care le-ați făcut în trecut și nu le mai repetați. Atunci veneați și ne spuneați că statul sunt eu și că ați hotărât la partid cum se împart funcțiile și ați hotărât cum se schimbă Regulamentul.

Acum hotărâți la fel, când trebuie să luați cuvântul, având impresia că sunteți doar la guvernare dumneavoastră. Este o atitudine jenantă pentru un lider de grup, să știți și vă spun asta ca deputat și ca președinte al Camerei Deputaților.

Ați mai avut acest comportament și colegii v-au sancționat. Nu numai eu. Știți foarte bine că datorită comportamentului dumneavoastră - și vă reamintesc - liderii grupurilor parlamentare n-au mai avut încredere în Partidul Democrat Liberal.

Eu am crezut că ați învățat, cum fiecare dintre noi învață din greșeli și, fiind un nou lider, sunteți într-o nouă situație, să aveți o atitudine cooperantă și constructivă.

Și eu cred că am fost tolerant din această funcție și ați văzut, am dat cuvântul de trei-patru ori peste Regulament, încercând să fiu deschis cu dumneavoastră. Dar de fiecare dată dumneavoastră vreți să vorbiți în numele tuturor și când vreți dumneavoastră. S-a terminat. Respectăm Regulamentul.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Mulțumesc, domnule președinte.

De regulă, când faceți declarații de acest tip, coborâți la microfon.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu nu fac declarații, explic Regulamentul și atitudinea dumneavoastră. Când o să fac declarații, o să cobor la micron.

Aveți cuvântul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Și chiar orice explicație, orice explicație, veniți la microfonul Camerei. Comportamentul pe care-l aveți dumneavoastră... calitatea mea de lider de grup și n-o fac în nume personal, ci în numele grupului, îmi permite. Nu am jignit pe nimeni, am spus un punct de vedere. Dumneavoastră considerați că pe vremea când eram la putere aveam dreptul să spunem că noi suntem singuri? Păi, eram singuri că nu veneați deloc în Parlament.

Ăsta era comportamentul pe care îl aveam, și venea cineva care număra câți suntem în sală.

Haideți să nu intrăm în aceeași logică pe care ați făcut-o dumneavoastră. E o dezbatere și am vrut să facem o dezbatere foarte importantă. Dacă vreți să acoperim așa, problema Rompetrol... în felul ăsta...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți două minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea Nicu Toader:

Deci v-am explicat. Noi părăsim lucrărilor Camerei Deputaților.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bine că nu sunteți mulți.

Domnule deputat Neacșu, aveți cuvântul.

V-a părăsit pe dumneavoastră electoratul demult. Dar eu am crezut și am avut încredere că vă schimbați atitudinea și eu am fost deschis. Dar s-ar părea că nu v-ați schimbat, năravurile nu se pot schimba. Este regretabil că aveți această atitudine.

Domnule deputat Neacșu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Deși este atipic ceea ce fac acum, am să explic eu de ce Partidul Democrat Liberal părăsește lucrările astăzi. Am solicitat la începutul lucrărilor, în această dimineață, să fie adus ceva mai în față proiectul legislativ care se referea la votul asupra Constituției inițiate de Partidul Democrat Liberal. Vreme de o lună și jumătate, în fiecare ședință de Birou permanent, liderii Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal care erau prezenți la Biroul permanent solicitau săptămână de săptămână introducerea pe ordinea de zi a acestui proiect legislativ. El se află astăzi în dezbatere la inițiativa noastră, a Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, am adus mai în față acest proiect legislativ tocmai pentru a da posibilitatea să fie dezbătut, iar atunci când ar fi trebuit să dezbată această inițiativă legislativă care le aparține, Partidul Democrat Liberal a ales să părăsească lucrările. Ăsta este motivul adevărat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Dacă la dezbateri generale pe această chestiune importantă pentru statul român mai sunt luări de cuvânt?

Domnul deputat Máté András-Levente, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

E bine când discuțiile politice sunt aprinse aici de la microfonul Camerei, dar cred că fiecare dintre noi trebuie să aibă un respect față de fiecare coleg, indiferent dacă este la putere sau este în opoziție.

Astăzi, din păcate, am văzut că acest principiu n-a fost respectat și pentru a rezolva, cred, așa cum am rezolvat fiecare problemă între noi, eu cer o pauză de consultare de 5 minute, ca toți liderii de grupuri să ne vedem și să rezolvăm, așa cum am rezolvat și până acum aceste probleme.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt de acord, pauză de consultări 5 minute.

Liderii grupurilor politice parlamentare să vină la prezidiu.

   

După pauză

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. La dezbateri generale, dacă mai sunt luări de cuvânt din partea grupurilor parlamentare? Nemaifiind luări de cuvânt din partea grupurilor parlamentare, conform art.106 din Regulamentul Camerei Deputaților, este lege ordinară, merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 23 ianuarie 2018, 7:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro