Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 18 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/28-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-06-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 18-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 18 iunie 2013

2. Dezbaterea și respingerea Proiectului de hotărâre privind solicitarea Președintelui României referitoare la organizarea unui referendum național cu privire la trecerea la un Parlament unicameral și reducerea numărului membrilor Parlamentului României la 300 de parlamentari.

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Intrăm în ordinea de zi.

La primul punct al ordinii de zi avem Scrisoarea Președintelui României, domnul Traian Băsescu, referitoare la consultarea Parlamentului cu privire la organizarea unui referendum național vizând probleme de interes național. Conform art. 90, dacă nu mă înșel, din Constituția României.

Avizul comun al Comisiilor juridice din Camera Deputaților și Senat și proiectul de hotărâre.

Domnule președinte Bogdan Ciucă, dumneavoastră citiți, da?

O să vă rog frumos să luați cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu-Bogdan Ciucă:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor colegi,

Avizul comun al celor două Comisii juridice, de la Camera Deputaților și Senat:

Birourile permanente ale Camerei Deputaților și Senatului au solicitat Comisiilor juridice un aviz comun și Proiect de hotărâre vizând Scrisoarea domnului președinte Traian Băsescu referitoare la organizarea unui referendum național.

Comisiile juridice s-au pronunțat asupra legalității acestui aviz. În raport, sunt prevăzute și considerentele pe care grupurile parlamentare reprezentate în comisii au ținut să le precizeze.

În concluzie, Comisiile juridice reunite au hotărât, cu majoritate de voturi pentru, 3 voturi împotrivă și 3 abțineri, să înainteze Birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului un aviz favorabil cu privire la Scrisoarea Președintelui României referitoare la organizarea unui referendum național și să anexeze un proiect de hotărâre.

Vă mulțumim foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Sunt obiecții, comentarii? Liderii grupurilor parlamentare.

Domnule senator, numai o secundă.

Domnule senator, aveți cuvântul, vă rog frumos.

Grupul parlamentar al PNL.

Deci, din partea Grupurilor parlamentare ale PNL, domnule senator, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, e o chestiune de procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, nu, nu, lăsați-mă. Discutăm despre grupurile parlamentare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Stați puțin, e o chestiune de procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Pe procedură?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Da. Decizia Curții Constituționale nr. 779 din...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos să invocați articolul din procedură, nu decizia Curții Constituționale. Eu nu pot să conduc ședințele după deciziile Curții Constituționale. Articolul. V-am dat cuvântul, dar dați-mi, din Regulamentul ședințelor comune, articolul pe procedură.

(Domnul președinte Valeriu Ștefan Zgonea întrerupe microfonul de la tribună.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Dacă nu știți Regulamentul, nu mai stați acolo.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O să stau cât timp sunt ales.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Lăsați-mă să vorbesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte, dați-mi...

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Nu vin aici să vă citesc Regulamentul. Vă rog să-mi dați cuvântul pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă dau cuvântul. Dați-mi articolul din Regulamentul ședințelor comune pe care pot să vă dau cuvântul.

   

Domnul Ioan Ghișe:

Articolul X. Nu știți să citiți Regulamentul?

Lăsați-mă să vorbesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu vă rog frumos să reveniți la ordine și să nu fiți nervos. O să vă dau cuvântul pe procedură, dacă îmi spuneți articolul.

   

Domnul Ioan Ghișe:

Dați-mi voie să vorbesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți cuvântul pe procedură. Dați-mi articolul din Regulament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Păi, pe procedură, permiteți-mi să vorbesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator,

Regulamentul ședințelor comune este unul singur. Deputatul intervine, prezintă articolul din Regulamentul ședințelor comune sau din Regulamentul Senatului, conform ultimului articol din Regulamentul ședințelor comune, și eu vă dau cuvântul. Asta este singura mea rugăminte, în rest...

Nu faceți figura asta de nervos la mine și îmi spuneți că stau cât trebuie... este o atitudine care nu este conformă cu statutul unui deputat și al unui senator.

Spuneți-mi care este articolul și v-am dat cuvântul. Asta este singura mea rugăminte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Nu vă supărați, domnule președinte, dumneavoastră, acum, prin modul cum vă comportați, încălcați Regulamentul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Perfect.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Dați-mi voie, vă rog frumos, să vorbesc două minute pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dați-mi articolul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

X! (Rumoare în sală)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare, cine vrea să ia cuvântul?

Domnule senator, când veniți cu articolul, atunci o să vă dau cuvântul. Voi respecta Regulamentul, așa cum e scris.

   

Domnul Ioan Ghișe:

Eu de aici nu plec până nu îmi dați cuvântul. Ședința asta nu poate începe...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Foarte bine.

Din partea grupurilor politice parlamentare, dacă dorește cineva să ia cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Domnule președinte, eu de aici nu plec până nu-mi dați voie, două minute, să vorbesc pe procedură. (Rumoare în sală)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu v-am rugat frumos să vă dau cuvântul, dacă îmi dați articolul din Regulament. Tot dumneavoastră...

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

X plus 1.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Foarte bine. Dumneavoastră, ultima dată când ați luat cuvântul, ați venit și ați cerut acest lucru. Vă rog frumos.

(Replică neinteligibilă din sală a domnului senator Ioan Ghișe)

Dar nu, că și neprietenește tot Regulamentul acela îl respect.

Aveți două minute pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Aveți Regulamentul în față, nu aveți decât să citiți capitolul de procedură. Eu nu am venit cu Regulamentul la mine.

Deci permiteți-mi să vorbesc două minute pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator, eu încalc Regulamentul dacă vă dau cuvântul fără să-mi spuneți articolul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Domnule, unde scrie în Regulament obligația unui parlamentar de a veni să citească numărul de articol pe procedură când vrea să ia cuvântul pe procedură?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Acolo unde dumneavoastră nu citiți. (Râsete în sală, aplauze)

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Nu vă supărați, comportamentul dumneavoastră, în acest moment, prin refuzul de a da cuvântul pe procedură, două minute, unui parlamentar...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, văd că vorbiți. Cum vă refuz?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

... este un abuz. Două minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă cer permisiunea să-mi spuneți articolul. Asta e singura mea rugăminte, ca să nu mă contreze cei de la opoziție. Asta e singura mea rugăminte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Înseamnă că trebuie să plec sus, la birou, la etajul 4, și să vin cu Regulamentul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, vă împrumut eu Regulamentul ședințelor comune, dacă vreți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Domnule președinte, nu vă supărați, dați-mi voie să vorbesc două minute pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator, spuneți-mi ce s-a încălcat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Păi, vă spun, dacă-mi permiteți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Cu cuvintele dumneavoastră, din Regulamentul ședințelor comune.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Extraordinar!

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos, vă ascult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Domnule, nu vă supărați, ca și dumneavoastră, am în Parlament o experiență de vreo 20 de ani.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Cu cuvintele dumneavoastră, cum puteți...

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Ce faceți dumneavoastră acum este un abuz al președintelui de ședință.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Perfect. Abuzul acesta traduceți-l în cuvinte, ca să înțelegem și noi. Care este articolul pe care l-am încălcat până acum?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

X plus 2.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci, conform art. X plus 2...

Foarte bine. Faceți multă fală, să știți, Grupurilor parlamentare ale Partidului Național Liberal, prin atitudinea dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Domnule, nu vorbesc în numele grupului. Vreau să vorbesc...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Știu, nu ați fost ales în numele grupului, ați fost ales în nume personal. Vă rog frumos, în X plus 2 personal, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Mulțumesc frumos.

Decizia nr. 779 din 17 iunie 2011 a Curții Constituționale precizează, citez o propoziție: "Curtea apreciază necesară completarea dispozițiilor art. 90 alin. (1) în sensul exceptării de la referendumul cerut de Președinte a problemelor de interes național care, aprobate prin exprimarea voinței poporului, ar impune revizuirea Constituției." Această decizie a Curții este general valabilă, obligatorie, începând cu iunie 2011.

Noi, Parlamentul, avem în vigoare Hotărârea nr. 33 din 6 iulie 2012 privind suspendarea din funcție a președintelui Băsescu de atunci. Întrebare, domnule președinte, pe procedură: cunoașteți dumneavoastră - că poate nu știu eu - un alt act al Parlamentului, cu aceeași valoare juridică precum Hotărârea nr. 33/2012, prin care să se fi anulat Hotărârea nr. 33/2012 de suspendare a lui Băsescu din funcția de președinte?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Emoționantă și la obiect prezentarea domnului senator la X plus 2.

Întreb dacă cineva, la X minus 1, vrea să ia cuvântul. (Domnul deputat Mircea-Nicu Toader solicită cuvântul pe procedură.)

Da, procedură. Domnule deputat Mircea Toader, vă rog frumos, aveți cuvântul.

Pe procedură, domnul deputat Mircea Toader.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Îi spun domnului senator: pe procedură, în calitate de lider de grup, pot să intervin oricând.

Nu am înțeles dacă domnul senator a vorbit în numele Grupului parlamentar al PNL, pe dezbaterea generală pe care o avem, sau al Grupului USL și, pe de altă parte, n-am văzut nici tricoul, ca să înțeleg ce vrea să spună. Poate își pune și tricoul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule lider, îmi cer scuze că nu am fost atent. Domnul senator îmi explica ce înseamnă X plus 1.

Mulțumesc foarte mult.

(Domnul senator Ioan Ghișe solicită drept la replică.)

Dreptul la replică vi-l dau la sfârșit, cum scrie în Regulament.

S-a pronunțat numele dumneavoastră?

Ați pronunțat numele?

(Intervenții neinteligibile din sală)

Aveți dreptul la replică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Am înțeles că domnul deputat Toader nu a înțeles ce am spus. (Intervenție neinteligibilă din sală a domnului deputat Mircea-Nicu Toader)

Poftiți?

Deoarece domnul deputat Toader nu a înțeles ce am spus, vă precizez într-un minut. Este foarte simplu, domnule deputat.

1. Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului suveran.

2. Parlamentul l-a suspendat pe un cetățean din funcția de Președinte. Nu și-a abrogat Parlamentul hotărârea.

3. Deciziile Curții Constituționale sunt obligatorii, general valabile.

Rezoluția Parchetului General din 6 decembrie 2012, punctul 6, nr. 2257, spune că hotărârile Curții Constituționale, punctele 3, 4 și 5 din Hotărârea nr. 6 din 2012, cu referire la referendum, sunt idei, păreri, opinii ale judecătorilor. Or, așa cum pe domnul deputat Toader Curtea Constituțională nu-l poate pune în funcția de Președinte al României, nici pe cetățeanul X, Popescu, Georgescu, Vasilescu nu poate Curtea Constituțională să-l pună în funcția de Președinte atâta timp cât poporul a votat la referendum.

Noi aveam obligația, domnule președinte, prin Hotărârea nr. 34 din 6 iulie a Parlamentului, articolul 3, să finalizăm procedura referendumului printr-o hotărâre în constatare. Acolo, așa spune, la articolul 3. Dacă vreți, vă citesc o propoziție, explicit. Hotărârea nr. 34 din 6 iulie, care e valabilă și ea și e în vigoare și astăzi, spune că, în situația în care Curtea Constituțională va constata că nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege pentru valabilitatea referendumului, Parlamentul va decide procedura de urmat.

Încă din 27 august, am cerut acest lucru Parlamentului. Parlamentul nu a decis procedura de urmat pentru finalizarea referendumului. Or, acum, un cetățean român vine să ceară, el neavând calitate, să se facă un referendum pentru care există o decizie a Curții Constituționale că nu are competență pe chestiuni ce țin de revizuirea Constituției.

Dacă nu e suficient de clar, domnule deputat Toader, sunt dispus să ofer meditații și în particular.

Mulțumesc pentru atenție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Ghișe:

Eu am vrut să spun, pe scurt, că nu avem ce discuta.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator, ați vorbit patru minute. Dreptul la replică are două minute.

Vă mulțumesc foarte mult.

La dezbateri generale, grupurile parlamentare, dacă vor să ia cuvântul. Mai întreb o dată grupurile parlamentare dacă vor să ia cuvântul.

Domnule senator Tăriceanu, aveți cuvântul.

Nu vrea nimeni în afară de dumneavoastră.

Aveți cuvântul, vă rog frumos.

Un singur membru din fiecare grup politic parlamentar. Din partea Grupurilor Partidului Conservator, dumneavoastră, domnule Tudor Barbu, iar din partea Grupurilor PP-DD, liderul grupului parlamentar de la Camera Deputaților.

Video in format Flash/IOS

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnilor președinți de ședință,

Stimați colegi senatori și deputați,

Aș vrea să fac câteva considerații pe subiectul solicitării făcute de președinte pentru organizarea unui referendum, în legătură cu subiectul bine cunoscut, și anume dimensiunea Parlamentului, de 300 de parlamentari, și Parlament unicameral.

Eu cred că este astăzi momentul, fără niciun fel de reținere, fără niciun fel de inhibiție, mai degrabă aș spune cu responsabilitate, să spunem lucrurilor pe nume.

Ce înseamnă acest demers de Parlament cu 300 de membri și sistem unicameral?

În primul și în primul rând, aș dori să fac următoarea remarcă. Să știți că Parlamentul nu se numără cu suta: Pentru că: de ce 300, și nu 200, de ce 200, și nu 100? Poate, mai bine, Parlament cu zero membri. E mult mai simplu. Vă garantez că e mult mai simplu. N-ar mai exista dezbateri între majoritate și minoritate sau opoziție și deciziile ar putea să le ia, eventual, un președinte atotputernic.

Avem o problemă serioasă de înțelegere a democrației cu actualul președinte. Cât a fost în funcție și a avut pânzele umflate de vânt, cum se spune, a militat permanent pentru întărirea instituției prezidențiale, în detrimentul Parlamentului. A subminat Parlamentul cu orice prilej, în așa fel încât să decredibilizeze instituția și, sigur, apoi, pe fondul unor propuneri care nu pot fi calificate decât demagogice și populiste, să solicite cetățenilor - vezi, Doamne, pentru reducerea cheltuielilor - diminuarea numărului de parlamentari.

Trebuie să spunem cetățenilor noștri, cu curaj și responsabilitate: Parlamentul înseamnă cea mai pură expresie a democrației într-o țară și, dacă avem niște costuri, nu cred că România este atât de săracă încât să nu-și poată permite să asigure funcționarea unui Parlament numeric consistent și în raport cu populația existentă.

Sigur că astăzi, din cauza sistemului de vot, sunt de părere că Parlamentul este suprapopulat. Dar soluția nu e limitarea artificială, pe care vrea s-o aducă președintele, pentru considerentele pe care le-a pomenit în nenumărate rânduri și care, sigur, de unii oameni, care poate nu au educația și cultura politică necesară, au fost îmbrățișate imediat. Eu cred că diferența dintre un om de stat și un om politic vremelnic este tocmai aceea că pune interesul țării, al națiunii, mai presus decât interesul personal.

Demersul președintelui Băsescu este unul pur de câștig de capital politic. Nimic nu poate să fie mai popular într-o țară decât să arătăm cu degetul către parlamentari, care, teoretic, au venituri mari, au privilegii și, atunci, sigur că toată lumea va fi de acord să micșorăm Parlamentul și mai mult, și mai mult, până la o dimensiune care capătă mai mult, dacă vreți, aerul de simbolic, în așa fel încât să spunem că avem în România și Parlament.

Acestea sunt considerentele, dacă vreți, legate de numărul de parlamentari, motiv pentru care noi, liberalii, cred că ar trebui să avem curajul să spunem: "Nu, domnule Băsescu! Parlamentul trebuie să fie dimensionat ca în orice țară civilizată, europeană, de dimensiune medie, în raport cu populația, nu cât vreți dumneavoastră, în mod artificial, 300." Da? (Aplauze)

În al doilea rând, vreau să vorbesc despre atributele bicameralismului. Și mă refer din nou la propunerea făcută de președintele Băsescu, care a vrut și a reușit, într-o oarecare măsură, treptat, să transforme sistemul politic din România într-un sistem cvasiprezidențial. Dar acest lucru avea nevoie, bineînțeles, de un Parlament slab, iar un Parlament unicameral nu este altceva decât un Parlament care are o expresie redusă, care nu poate să-și asigure funcțiunile normale, un Parlament în care cele două Camere joacă, de cele mai multe ori, un rol distinct.

Așa a fost gândită și Constituția din 1991: naveta legislativă, care a fost caracteristica sistemului bicameral parlamentar românesc, avea următorul scop, și anume ca excesele, derapajele posibile, care trebuie avute în vedere oricând, să fie corectate de cealaltă Cameră, în speță Senatul, de cele mai multe ori urmând ca legea să fie retransmisă la Cameră, analizată în funcție de propunerile pe care le face Senatul și apoi, sigur, în final, votată, eventual, dacă nu s-a realizat consensul, într-o ședință comună. Aceasta, pentru a întări forța legislativă, pentru a da calitate legilor.

Vrem să facem un sistem expeditiv? Așa cum vă spuneam la început, putem să desființăm de tot Parlamentul. Putem să guvernăm prin decrete. Nu mai e nevoie de legi, nu mai e nevoie de dezbatere.

În toate țările de dimensiune comparabilă cu a României, în Europa, există sistem de Parlament bicameral. În plus de aceasta, noi vorbim, de o bună bucată de vreme, despre proiectul regionalizării. Și cu toții ne-am dat seama că o anumită reformă, o modernizare a arhitecturii constituționale în România este necesară, iar Senatul ar trebui să devină, treptat, și o Cameră de reprezentare a regiunilor. Aceasta este cu atât mai mult necesară în viitoarea configurație administrativ-politică pe care încercăm s-o construim.

De aceea, iată câteva argumente puternice care justifică existența bicameralismului, nemaivorbind de ceea ce am văzut că a menționat prim-ministrul Ponta în ultimele zile, cu mult aplomb și curaj, când a spus că, într-adevăr, caracteristica Parlamentului unicameral a fost numai în perioada de dictatură.

România are o lungă tradiție în acest sens. Și nu m-aș referi numai la tradiție, mă refer la Europa modernă, mă refer la Europa civilizată, la Europa democratică, unde acest sistem funcționează. Funcționează în bune condiții, chiar dacă cu costuri.

În final, stimați colegi, dacă tot punem problema banilor - care mi se pare una jenantă, meschină, penibilă... penibilă -, nu avem de-a face aici decât cu un demers, așa cum spuneam, demagogic și populist.

Trebuie să ținem minte un lucru. Să ne aducem aminte de o remarcă foarte înțeleaptă a unui mare politician englez - vorbesc de Winston Churchill -, care a spus următorul lucru: "Sistemul de democrație parlamentară care funcționează în lumea civilizată nu este unul perfect, dar, până în prezent, nu s-a inventat altul mai bun."

Așa încât vă rog, stimați parlamentari, membri ai Partidului Național Liberal, colegi de-ai noștri din Partidul Social Democrat - mă adresez, în egală măsură, celorlalte formațiuni politice din opoziție și minorităților naționale -, să aveți curajul să respingeți această inițiativă a președintelui pentru a organiza un referendum pe această temă, nemaivorbind de faptul că ducem în derâdere un exercițiu politic democratic, care este referendumul, prin intenția de a fi organizat cu o săptămână înainte de referendumul pentru revizuirea Constituției.

Nu este dovadă mai clară de desconsiderare și de bătaie de joc la adresa Parlamentului, la adresa cetățenilor, decât această intenție de a organiza un referendum cu o săptămână înainte de referendumul pentru revizuirea Constituției.

Cu aceasta, vă mulțumesc. (Aplauze în sală)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnul senator Tudor Barbu - Grupul parlamentar al PC. Se pregătește domnul senator Fenechiu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Barbu:

Mulțumesc mult, domnilor președinți de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

În câteva cuvinte, vreau să spun că este prima oară în istoria cunoscută de mine - și am pretenția că știu suficient de bine ce s-a întâmplat în ultimele decenii în Europa comunitară - când o țară sănătoasă la cap, cum ne pretindem a fi, cheamă populația la referendum pentru a doua oară, cu aceeași tematică, după ce un referendum a fost valid.

S-a mai întâmplat, după știința mea, o singură dată cu un referendum valid. Era vorba de o țară a cărei populații a fost "nu" aderării la Uniunea Europeană și - fără să detaliez, că suntem membri UE - au fost chemați din nou, ca să spună "da". S-a întâmplat acest lucru.

Dar, repet, nu este cazul acum să trecem prea ușor peste faptul că suntem puși, ca Parlament al republicii, să... chiar dacă este un vot consultativ, chiar dacă este o formalitate, măcar să se știe, să se audă, să rămână pe stenogramă că parlamentarii României înțeleg că ne aflăm într-o situație unică în Europa, când un popor, când electorii sunt chemați la urne pentru a vota a doua oară ceva ce este deja trecut.

O altă idee, pe care nimeni văd că nu a menționat-o și s-ar putea să fiu eu în eroare sau faptul că nu s-a menționat până acum, o eroare: valabilitatea unui referendum cum a fost cel din anul 2009, după mintea mea - dar avem atâția constituționaliști aici care mă pot contrazice; și m-am sfătuit îndelung, ieri și astăzi, cu colegii de la PC și avem același punct de vedere -, a expirat, ca să spun așa, în noaptea de 9 spre 10 decembrie anul trecut, când în România au avut loc alegeri, valide și ele, ca dovadă că suntem aici, cu bicameral și, din păcate, 588 de parlamentari.

Spun din păcate pentru că, după mintea mea, nu așa trebuia să fie. Nu eu am făcut legea electorală care a permis ca oamenii să ajungă... să stea parlamentarii și la balcoane.

Valabilitatea referendumului propus de președintele Traian Băsescu și trecut prin vot popular în 2009, din punctul meu de vedere, domnilor președinți și stimați colegi, a expirat în noaptea de 9 spre 10 decembrie anul trecut. Și să știe lumea că Parlamentul României este conștient că suntem în imposibilitatea de a reacționa constituțional la o propunere ciudată - și asta este eufemistic spus - de a cere populației să voteze a doua oară același lucru.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnule deputat Fenechiu, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Domnilor președinți,

Domnilor colegi și doamnelor colege,

Am auzit o serie de considerații aici despre faptul că efectele referendumului ar fi încetat pe data de 9 decembrie, pentru că poporul, dacă nu ar fi fost de acord cu această idee, nu s-ar fi prezentat la vot sau ar fi votat altceva.

Oameni buni, haideți să fim serioși, nu putem face asemenea susțineri! Poporul român s-a pronunțat în 2009 într-un sens. În momentul de față, asistăm la un joc de imagine între Președintele României și coaliția care guvernează România, un joc de imagine care nu ține cont de interesele poporului român, un joc de imagine care nu ține cont de votul poporului român și nu facem nimic altceva decât să aruncăm o instituție importantă, respectiv referendumul, în derizoriu. Eu cred că este o bătaie de joc să mai discutăm astăzi vreun nou referendum, de vreme ce am avut un referendum pe care nu l-am respectat.

Din aceste motive, având în vedere că, în opinia PP-DD, astăzi nu facem altceva decât să asistăm la un joc de imagine și de interese între președintele țării și coaliția majoritară, vă anunț, ca să nu trebuiască să explic votul, că PP-DD nu se va implica în acest joc de imagine și se va abține la adoptarea hotărârii.

Vă mulțumesc. (Aplauze în sală)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnule președinte, numai o secundă, să-i dau cuvântul domnului vicepreședinte Ioan Oltean.

Domnul vicepreședinte Ioan Oltean. Se pregătește domnul senator Mircea Geoană.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule vicepreședinte al Senatului,

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Am să exprim în câteva cuvinte care este poziția Partidului Democrat Liberal în raport cu cauzalitatea și oportunitatea acestui referendum, nu înainte însă de a răspunde, într-un fel sau altul, antevorbitorilor că acest referendum se adresează nu nouă, parlamentarilor, ci acest referendum se adresează poporului. El este cel ce va fi consultat dacă dorește un Parlament unicameral sau dorește un număr mai mare sau mai mic de parlamentari.

De aceea, nu cred că noi trebuie să fim convinși în privința aceasta, probabil aici lucrurile sunt foarte clare, cel puțin după modul în care s-au exprimat pozițiile în cadrul Comisiei pentru revizuirea Constituției.

De aceea, domnilor, aceste convingeri, aceste argumente deja prezentate în fața dumneavoastră cred eu că trebuie aduse în fața poporului. Și ați avut ocazia să le aduceți atunci când a avut loc referendumul din noiembrie 2009.

Domnule președinte,

Care este, de fapt, cauzalitatea? Care este cauza care a determinat sau determină o nouă consultare a poporului?

Este absolut normal că, dacă Parlamentul, în speță puterea și mai exact Uniunea Social-Liberală, care astăzi guvernează, ar fi ținut cont de modul în care poporul s-a pronunțat în 22 noiembrie 2009, acest referendum nu se mai justifica. Președintele României, Traian Băsescu, n-ar fi avut niciun argument să facă o nouă consultare. Poporul, prin reprezentanții săi, și-ar fi văzut voința împlinită.

Este pentru prima dată, stimați colegi - și mă adresez unui antevorbitor -, când în Europa democrată un parlament nu ține cont de voința poporului liber exprimată printr-un referendum. Aș putea să vă dau atâtea alte exemple în care, în țări cu democrații consacrate, parlamentele s-au exprimat într-o anumită direcție, iar poporul, prin referendum, a schimbat direcția. La noi, lucrurile stau tocmai invers.

Domnilor colegi,

Îmi vine în minte o sintagmă extrem de interesantă, și anume sluga sfidează stăpânul. Pentru prima dată, Parlamentul sfidează poporul, pentru că nu ține cont de voința acestuia. Iar stăpânul nostru, stimați colegi, place sau nu place, este poporul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să vă cereți scuze față de toți parlamentarii. (Discuții în sală)

Domnule deputat, sunteți vicepreședinte, o să vă rog frumos să-i respectați pe colegii dumneavoastră și să vă cereți scuze față de fraza pe care ați spus-o. Este rugămintea mea personală față de un parlamentar vechi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte, nu văd unde am greșit. Noi suntem reprezentanții poporului, poporul este stăpânul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule vicepreședinte,

Nici dumneavoastră, nici colegii dumneavoastră nu sunt slugi. În România, nu mai există slugi de foarte mult timp. Toți suntem cetățeni și avem drept de vot.

Vă rog frumos, pentru că vă respect și vă apreciez și pe dumneavoastră, și grupul parlamentar, să vă cereți scuze pentru afirmația pe care ați făcut-o și care nu este la înălțimea funcției pe care dumneavoastră o dețineți și a prestigiului pe care l-ați avut în Parlamentul României și-l aveți în continuare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte, dacă credeți că această expresie a fost prea dură în raport cu realitatea, eu vă cer scuze, dar cred că nu este o rușine...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu mie, colegilor dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Nu dumneavoastră, tuturor celor care, într-un fel sau altul, se simt ofensați de acest raport dintre noi, cei aleși, și cei care ne-au ales. Dacă această afirmație o considerați jignitore, eu vă cer scuze.

S-a invocat de-a lungul timpului că rezultatele referendumului din 2009 ar fi fost determinate de faptul că au fost organizate în aceeași zi cu alegerile prezidențiale, de faptul că poporul ar fi fost inconștient, neștiutor și că ar fi votat în necunoștință de cauză.

Fals, stimați colegi! Vreau doar să vă reamintesc cifrele care au fost la vremea respectivă constatate și care, în opinia mea, sunt imbatabile. La vot, s-au prezentat 51%, ceea ce înseamnă 9 000 300 de cetățeni. Dacă președintele Traian Băsescu sau candidatul la președinție, dacă vreți, Traian Băsescu a obținut 31% din aceste voturi, în timp ce alt candidat, domnul senator Mircea Geoană, a obținut 34%, în favoarea referendumului și în favoarea unui Parlament unicameral, s-au pronunțat 77%, ceea ce înseamnă însumate, voturile adunate de către cei doi candidați, iar în favoarea numărului maxim de parlamentari s-au pronunțat 88% dintre cei prezenți. (Discuții în sală, vociferări)

Este nejustificată până și vociferarea dumneavoastră, ceea ce înseamnă că aceste cifre nu vă mulțumesc și nu vă plac. Ele nu sunt ale mele, sunt ale statisticii și ele consfințesc un rezultat al alegerilor de la vremea respectivă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să finalizați, ca să ne încadrăm într-un termen rezonabil pentru toate grupurile parlamentare. Este rugămintea mea personală.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Nu-mi amintesc dacă în Regulament există o prevedere prin care se spune care este durata intervenției, la capitolul intervenții generale, și nu-mi amintesc dacă plenul a stabilit o durată în timp. Dacă am încălcat aceste prevederi regulamentare, vă cer scuze.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, dar din respect față de colegii dumneavoastră care s-au limitat în timp, pentru că eu am această prevedere de a sista dezbaterile și nu cred că este nici util și nici benefic.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

O să încerc să-mi sintetizez, domnule președinte, pentru a nu crea o stare de indisciplină în sală.

În raport cu referendumul și cu discuțiile purtate, Curtea Constituțională, ale cărei decizii, în general, sunt obligatorii, spune: "Nu ar fi admisibil într-un stat de drept ca voința populară, exprimată cu o largă majoritate, să fie ignorată de reprezentanții aleși ai poporului." Subscriem acestei afirmații a Curții Constituționale și credem și noi că nu este admisibil ca voința populară să nu fie respectată.

Cu toate acestea, puterea actuală nu o respectă. Deci în privința oportunității avem rețineri, în sensul că, dacă poporul se va manifesta - și cu siguranță, dacă referendumul va avea loc, se va manifesta - în favoarea unui Parlament unicameral și în favoarea unui număr maxim de 300 de parlamentari, actuala putere va ține cont de această prevedere. În sensul acesta noi avem mari rețineri.

Dar, cu toate acestea, Partidul Democrat Liberal va vota astăzi în favoarea unui aviz favorabil, va încerca, dacă referendumul va avea loc, să informeze corect cetățenii, să-i mobilizeze la vot, în vederea susținerii acestui demers absolut constituțional al președintelui Traian Băsescu.

Vă mulțumesc. (Discuții în sală)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul senator Mircea Geoană. Se pregătește domnul Máté András-Levente, din partea Grupurilor parlamentare ale UDMR.

Domnule senator, aveți cuvântul.

Domnule vicepreședinte Oltean, vă rog frumos să citiți articolele 25 și 26 din Regulamentul ședințelor comune.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege și stimați colegi,

O foarte scurtă intervenție, pentru că, într-adevăr, opiniile au fost expuse și pozițiile taberelor politice sunt suficient de clare. Eu aș începe prezentarea mea cu ceea ce spunea domnul deputat, domnul vicepreședinte Ioan Oltean, acum câteva secunde.

Știm cu toții că referendumul din 2009, cel legat de unicameralism și de reducerea numărului de parlamentari, a avut o puternică componentă electoralistă. Și aceeași Comisie de la Veneția descurajează suprapunerea unor referendumuri pe teme de interes național cu scrutine naționale. Deci, de la început, această temă a fost - în opinia mea, cel puțin - o temă care a încercat să influențeze alegerile din 2009 pentru Președintele României, cu efect modest: 3 milioane de voturi - domnul Băsescu, 3 milioane - candidatul PSD, 2 milioane - candidatul PNL.

Dar ceea ce aș vrea să spun este că există o puternică fractură logică în teza susținută de domnul președinte Băsescu și de grupurile din opoziție, pentru că argumentul juridic cel mai puternic pe care domnul președinte și Grupul PDL l-au exprimat este, într-adevăr, cel legat de faptul că un referendum valabil derulat și exprimat ar trebui să aibă o putere obligatorie față de alți decidenți pe o temă similară.

În clipa în care domnul președinte vine și propune un al doilea referendum pe aceeași temă, cu același conținut, își anulează, pur și simplu, argumentul juridic, relativ solid, pe care demersul Domniei Sale se baza și inclusiv pe o parte a deciziei Curții Constituționale cu privire la aceste spețe. În clipa în care domnul președinte, din motive, încă o dată, electoraliste, revine cu un al doilea referendum pe același subiect, își anulează pur și simplu - și aici este fractura logică - argumentul că acel referendum din 2009 ar fi opozabil și obligatoriu către terți.

Deci, dintr-o dorință de a reintra în joc politic, domnul președinte, ca și în 2009, anulează practic teza juridică, relativ puternică, pe care au susținut-o și o susțineți. Iar în condițiile în care la Curtea Constituțională cineva se va duce - când majoritatea va veni cu un proiect de revizuire a Constituției cu un Parlament bicameral și, poate, cu un număr de parlamentari un pic mai mare decât 300 -, în mod firesc, Curtea va spune: păi, dumneavoastră, cei care ați declanșat referendumul în 2009, sunteți cei care v-ați sabotat propriul argument juridic și constituțional.

Din punctul meu de vedere, este praf în ochi, este pur și simplu un exercițiu politic, așa cum a fost și prima dată, este și acum. Și este păcat că teme atât de importante ne duc într-o discuție derizorie cu privire la o Românie tot mai aproximativă, o Românie în care, din păcate, nici lucrurile clare nu sunt clare și deciziile Parlamentului, ale poporului, ale Curții Constituționale sunt totdeauna subiect de interpretare.

Este profund greșit, pentru că, dacă se dorea, într-adevăr, susținerea tezei că poporul este suveran și că un referendum exprimat valabil produce efecte, obligatoriu, pentru oricine în țara aceasta, prin acest demers, domnul președinte și cei care-l susțin își anulează propria teză. Este pur și simplu o fractură logică pe care am dorit s-o prezint în fața dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Máté András-Levente, din partea Grupurilor parlamentare ale UDMR.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Cred că ar trebui abordată foarte serios această problemă și, așa cum s-a întâmplat la acest microfon, așa s-a și întâmplat.

Aș fi putut veni aici și aș fi putut vorbi foarte pe scurt, spunând doar un singur lucru: v-am consultat. Dar n-am să spun acest lucru, pentru că respect instituția Parlamentului și este o instituție fundamentală.

Nu contestăm dreptul președintelui, un drept constituțional, de a solicita organizarea unui referendum, așa cum a mai făcut în trecut, dar credem că asupra temelor pe care le-a ales, teme asupra cărora deja s-a organizat referendum, este inoportun. Deci lipsește oportunitatea unui nou referendum.

Din acest punct de vedere, Grupurile reunite ale UDMR se vor abține și nu vor vota un aviz favorabil, considerând că nu există un temei și nu există oportunitate pentru organizarea unui referendum. (Aplauze)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dați-mi voie să întreb dacă mai sunt luări de cuvânt din partea grupurilor parlamentare.

Domnul deputat Ovidiu Ganț, viceliderul Grupului parlamentar al minorităților naționale, după care domnul Cernea - deputați independenți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimați senatori și deputați,

Am venit în fața dumneavoastră doar pentru a reafirma poziția politică a Grupului parlamentar al minorităților naționale față de chestiunea în discuție.

De la bun început și înainte de orice referendum, am afirmat că grupul nostru parlamentar susține ideea unui Parlament bicameral. Nu abdicăm de la acest principiu și considerăm, în continuare, că această poziție a noastră este consecventă.

Credem că această poziție este justificată și de demersul legat de regionalizare, pentru că, așa cum am afirmat și la lucrările Comisiei pentru revizuirea Constituției, dacă Camera Deputaților va fi constituită din deputații aleși, așa cum s-a întâmplat și până în prezent, este normal ca acele regiuni care vor lua naștere să-și articuleze politicile, să fie reprezentate în cea de-a doua Cameră, și anume într-o Cameră pe care noi am fi dorit-o să se numească Camera Regiunilor, tocmai pentru a sublinia importanța demersului, chiar dacă, în mod bizar, propunerea pe care am făcut-o a fost respinsă. Rămânem însă consecvenți principiului bicameralismului și vom vota în consecință.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule vicelider.

Domnul deputat Remus Cernea, o intervenție scurtă. După cum știți, Regulamentul atât vă permite.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, ceea ce a susținut domnul senator Tăriceanu este corect. În Europa, nu există țări medii și mari cu parlamente unicamerale. Cea mai mare țară cu un Parlament unicameral, din Uniunea Europeană, este Grecia, care are 11 milioane de locuitori. Așadar, pentru o țară medie sau mare precum este România, ar trebui să menținem bicameralismul.

Cred că este foarte important să sancționăm politic, prin luări de poziție și prin atitudinea noastră generală, acest populism al președintelui Traian Băsescu, care lovește în permanență în Parlamentul României, prima instituție a democrației țării noastre.

Cred însă că, dincolo de populismul președintelui, avem o problemă reală, există o problemă reală. Cred că acei cetățeni care au venit la referendumul din 2009, votând pentru un Parlament unicameral și pentru reducerea numărului la 300 de parlamentari, de fapt, au dat expresie... acest vot a fost expresia unei nemulțumiri față de politică, în general, în România.

Și cred că este important ca noi, parlamentarii, să recredibilizăm instituția noastră, Parlamentul, prima instituție a democrației României, iar asta o putem face atât prin prestația noastră publică, dar și printr-o legislație electorală, printr-o legislație a partidelor politice care să permită în mult mai mare măsură competiția. Dacă vom avea o competiție politică mult mai deschisă, care să permită oricărui partid, chiar dacă este foarte mic, să participe într-o bătălie electorală, atunci cred că cetățenii vor privi cu mult mai mare încredere spre clasa politică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Și un ultim lucru. Neseriozitatea președintelui se vede și prin faptul că, iată, a cerut 300 de parlamentari. Or, cu toții știm că ar trebui ca numărul de parlamentari să fie impar.

Așadar, este evident că acest număr a fost folosit strict din interese populiste și nu putem permite unei singure persoane, fie ea și președintele unei țări, să schimbe ordinea instituțională și constituțională a României printr-un astfel de referendum.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Nu mai sunt intervenții.

O să vă rog frumos să-mi permiteți să vă citesc articolul unic, proiectul de articol unic în propunerea pe care au făcut-o onorabilele comisii reunite: "Parlamentul României avizează favorabil inițierea de către Președintele României a unui referendum național cu privire la trecerea la un Parlament unicameral și reducerea numărului membrilor Parlamentului României la 300 de parlamentari" - în temeiul art. 90 din Constituția României și art. 11 din Legea nr. 3/2000.

Hotărârea privind solicitarea Președintelui României referitoare la organizarea unui referendum național cu privire la trecerea la un Parlament unicameral și reducerea numărului membrilor Parlamentului României la 300 de parlamentari - o să rog liderii grupurilor politice parlamentare să începem votul pentru ea, așa cum scrie Regulamentul.

O să-i rog și pe colegii mei să fie atenți. Bun.

Rog secretarii să numere.

Cine este pentru proiectul de hotărâre, așa cum este inițiat de către comisiile raportoare? Rog numărați.

191 de voturi pentru.

Abțineri? Rog numărați.

28 de abțineri. (Aplauze, vociferări)

Scuzați-mă! Scuzați-mă! Scuzați-mă! N-am adunat...

Domnilor, aveți un senator, nu faceți... nu fiți agitați, fiți calmi! (Discuții la prezidiu)

Dacă fiecare ia loc în bancă, putem să adunăm.

41? (Discuții la prezidiu)

69 de abțineri. (Aplauze)

Voturi împotrivă?

Îi rog pe cei doi colegi să numere.

Îi rog pe colegii dumneavoastră care au ridicat mâna și la "pentru", și la "abțineri" să nu facă la fel și aici. Dacă ne ridicăm mâna în spate și la "pentru", și la "abțineri", o să zică lumea că suntem ca fostul Parlament. (Rumoare în sală)

123 de voturi împotrivă. (Vociferări în sală)

Deci avem 191 de voturi pentru, 69 de abțineri și 123 de voturi împotrivă. (Intervenții neinteligibile din sală)

Nu mai dați din mână, că suntem noi la guvernare și numărăm bine, să știți. (Gălăgie în sală)

Degeaba vă supărați.

Explicarea votului, domnule Hașotti, vă rog frumos. (Discuții în sală)

Ce adunați?

Din sală: Voturile contra cu abținerile.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

192 sunt voturile contra cu abținerile și 191 voturile pentru.

Din sală: A căzut. (Aplauze)

Video in format Flash/IOS

Domnul Puiu Hașotti (din sală):

Vreau să iau cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Întâi, să constatăm faptul că solicitarea președintelui nu a trecut de votul Parlamentului. În al doilea rând, eu aș vrea să explic votul Grupurilor parlamentare ale Partidului Național Liberal.

Înainte de toate însă, vreau să-i atrag atenția distinsului nostru coleg, domnului Ioan Oltean, că, dacă Parlamentul ar fi avut, în noiembrie anul trecut, 300 de parlamentari, PDL-ul ar fi avut acum 45 de parlamentari, în loc de 83 și, probabil, Domnia Sa ar fi fost o amintire - e adevărat, plăcută - în Parlamentul României. (Aplauze)

Acum, explicarea votului. Eu, noi, liberalii, suntem uimiți cu câtă lejeritate domnul președinte Traian Băsescu se face că uită că, acum mai puțin de un an, 85% dintre cei care s-au prezentat la vot, cele 7 milioane și jumătate de români, au spus că nu îl mai doresc. Ca Președinte al României, se înțelege. Partidul Național Liberal și-a exprimat un vot eminamente politic.

Mai mult decât atât, câtă vreme există o Comisie de revizuire a Constituției, ne întrebăm și vă întrebăm: ce rost are un referendum care oricum - foarte bine s-a spus aici - a mai avut loc? Și aici dați-mi voie să invoc art. 150 alin. (1) din Constituția României, care demonstrează - și Curtea Constituțională întărește ceea ce spun eu - că acest referendum este ilegal.

Iată ce spune acest articol: "Revizuirea Constituției poate fi inițiată de Președintele României la propunerea Guvernului (...)." Or, ceea ce face domnul președinte sau dorește să facă domnul președinte este o revizuire a Constituției, care oricum se face prin comisia noastră constituțională, pe care toate grupurile parlamentare au agreat-o.

Iar Decizia nr. 779 din 17 iunie 2011 a Curții Constituționale precizează următoarele, citez: "Curtea apreciază necesară completarea dispozițiilor art. 90 alin. (1) în sensul... - și acum, atenție - ... exceptării de la referendumul cerut de Președinte a problemelor de interes național care, aprobate prin exprimarea voinței poporului, ar impune revizuirea Constituției."

Mai mult decât atât, prin votul nostru politic, Partidul Național Liberal s-a dovedit a fi consecvent - subliniez consecvent - de a fi împotriva oricărui demers politic care generează în societatea românească dispute sterile și tensiuni care nu fac bine societății românești. Partidul Național Liberal are convingerea că în 2016 va fi un Parlament bicameral și domnul președinte poate să facă o mie de referendumuri. Va fi un Parlament bicameral, cu o Cameră a Deputaților de 300 de membri.

Un lucru nu s-a spus aici: tradiția istorică a Partidului Național Liberal și a României. România a avut un Parlament bicameral în toată perioada sa cât a fost o democrație. Dar tradiția istorică nu contează pentru domnul președinte Traian Băsescu. Contează doar intenția sa nestrămutată, nelimitată de a crea tensiuni în societatea românească, cu falsa iluzie, cu iluzia că îi aduce cine știe ce beneficiu politic.

Stimați colegi, nicio țară cu peste 12 milioane de locuitori din Uniunea Europeană nu are Parlament unicameral. Toate țările importante au un Parlament bicameral.

Dar mai este încă ceva. În noiembrie anul trecut, în programul politic al Uniunii Social-Liberale, figurează Parlament bicameral. Și aici este o nedumerire din partea mea, din partea colegilor, a prietenilor mei de la Partidul Social Democrat. Avem în programul nostru politic și am fost aleși cu 70% pentru că am prevăzut Parlament bicameral. Cum putem fi de acord cu un referendum care este împotriva programului nostru politic?! Este de neînțeles. (Aplauze)

Așadar, am votat împotriva unei alte diversiuni politice și a unui referendum ilegal, am votat politic, suntem consecvenți cu atitudinea noastră față de demersurile președintelui Băsescu, care nu fac bine societății românești. (Rumoare, discuții, aplauze)

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu o să prefer, pentru că sunt președintele Camerei, să nu-mi exprim un punct de vedere, pe Regulament, dar o să-l rog pe domnul Nicolicea și fiți siguri că ceea ce spune domnul deputat Nicolicea este și în asentimentul meu; pentru explicarea votului. După care, pe procedură, o să-l rog pe domnul Mircea Toader. După care, explicarea votului, domnul Máté András-Levente.

Domnul deputat Nicolicea și drept la replică, la final, domnul Ioan Oltean.

   

(Domnul deputat Eugen Nicolicea, secretar al Camerei Deputaților, se deplasează la microfonul central pentru a lua cuvântul.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Nicolicea:

Întrucât nu s-a adoptat niciun fel de procedură, niciun fel de hotărâre, trebuie ca Președintele României să aștepte emiterea decretului în termen de 20 de zile, timp în care Parlamentul poate să revină asupra deciziei, dacă ar dori cumva.

Pe de altă parte, neexistând o hotărâre, nu ai ce să ataci la Curtea Constituțională, așa că cei care au votat împotrivă să se gândească dacă acest lucru, în bătălia pe care au luat-o, este o decizie eficientă. Aceasta este tot ce am vrut să spun.

   

(Aplauze, rumoare, discuții; domnul deputat Eugen Nicolicea, secretar al Camerei Deputaților, revine la prezidiu.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Pe procedură, domnul deputat Mircea Toader.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Sigur, explicația dată de domnul Nicolicea ne pune sau ne supune la multe întrebări, dar eu ridic o problemă de procedură.

Și dumneavoastră ați semnalat, domnule președinte al Camerei, că unii colegi de-ai noștri au votat pentru, unul și împotrivă. Pe de altă parte, pot să vă spun că trei colegi de-ai mei, care au intrat după ce dumneavoastră ați numărat partea de voturi pentru, au intrat în sală și nu i-ați numărat.

Ca atare, ca să nu avem probleme, domnule președinte.

Dreptul meu de a solicita. Și cel mai corect este un vot prin apel nominal, nu mai există niciun fel de dubii și atunci ne și asumăm. Asta este solicitarea pe care o face grupul nostru, de a relua votul. (Discuții, rumoare, vociferări) Fiindcă altfel...

Explicați-mi și mie, noi aprobăm... deci hotărârea prin care se avizează favorabil a fost respinsă. Practic, ce aviz vom da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Eu nu repet greșelile trecutului, ale colegilor care au stat pe acest fotoliu, și nu fac trei voturi pentru aceeași chestiune. A fost un singur vot, lucrurile au fost explicate.

Pentru explicarea votului, domnul deputat Máté András-Levente.

În acest moment, noi, procedural, ne-am făcut datoria. Nu există un proiect de hotărâre, pe care să-l publicăm în Monitorul Oficial, nici pentru, nici împotrivă. Dacă onorabilii mei colegi doresc să avem un proiect de hotărâre, atunci, din nou convocăm Birourile permanente reunite, cerem Comisiilor juridice să facă un alt raport, pe care îl supunem votului și, dacă acela trece, atunci îl publicăm în Monitorul Oficial. Dar, din punct de vedere juridic, noi ne-am îndeplinit procedura.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am să fiu cât se poate de scurt.

Pe lângă faptul că considerăm inoportună organizarea unui referendum, întotdeauna am spus că în România este nevoie de bicameralism, trebuie să existe un Senat și trebuie să existe o Cameră a Deputaților, fapt pentru care noi ne-am abținut și cred că, în viitor, o să vă dați seama că, într-adevăr, în România este nevoie de bicameralism.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Pe procedură, domnule președinte.

Eu am solicitat un punct de vedere și o modalitate de votare. Dumneavoastră sunteți obligat să supuneți la vot. (Rumoare, discuții)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, nu, nu!

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Nu am cerut cvorum de ședință.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu sunt obligat să supun la vot ceea ce este regulamentar. Nu votăm de șase ori ce vreți dumneavoastră, același proiect de hotărâre. S-a votat o dată. Nu există nicăieri în Regulament supunerea la vot până când trece. (Discuții, rumoare, vociferări)

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Am exprimat o opinie pe care o are liderul de grup, în numele grupului, și pe aia trebuie să o supuneți la vot. Dumneavoastră sunteți obligat conform Regulamentului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu sunt obligat, conform Regulamentului, domnule deputat, să supun la vot decât ceea ce este regulamentar. Vremurile în care supuneați la vot tot ce era neregulamentar și spuneați că este regulamentar au trecut.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Lăsați-mă să vă dau o replică.

Nu știu ce făceam noi înainte, dar dumneavoastră faceți de multe ori mai rău decât am făcut noi. Și o să discutăm și despre ASF. Ceea ce ați spus dumneavoastră, că veți respecta Regulamentul, cutumele și regulile, dumneavoastră le încălcați flagrant.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bine. Dumneavoastră aveți un limbaj și o atitudine care nu fac cinste grupului parlamentar din care faceți parte, câteodată. Pentru onoarea colegilor dumneavoastră nu vă amintesc atitudinile și comportamentele și cum i-ați influențat și pe oamenii care erau buni la un moment dat să ia decizii eronate și v-a sancționat electoratul. Eu nu fac acest lucru și nu o să-l fac.

Domnule senator Vochițoiu, aveți cuvântul pentru explicarea votului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Haralambie Vochițoiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Vizavi de această atitudine, ce am făcut noi și nu ne mai aducem aminte, ce faceți voi - 10 secunde -, circulă deja un banc pe piață. Zice că, dacă eram pesimist, gândindu-mă că nu poate veni nimic mai rău după Boc, azi am devenit optimist: iată că se poate și mai rău. (Râsete, aplauze)

Dar revenind...

Mulțumesc. Dar eu nu m-aș bucura în locul dumneavoastră de părerea poporului. (Râsete, discuții, aplauze)

Vizavi de votul de astăzi, stimați colegi, eu cred că cineva se joacă ping-pong cu voința poporului. Eu cred - și vorbesc în numele Grupului parlamentar al PP-DD - că poporul deja s-a exprimat. Că ne facem că nu vedem, că încercăm unii să mai câștigăm capital politic, iar ceilalți nu suntem de acord, însă v-aș ruga să ne ridicăm la înălțimea deciziilor pe care avem să le luăm pentru și în numele poporului român.

Noi, Grupul parlamentar al PP-DD, am fost cei care am propus în Comisia pentru revizuirea Constituției ca, dacă rezultatul unui referendum validat nu este legiferat în maximum șase luni de zile, Parlamentul să fie desființat. Credeți că a votat cineva în afară de PP-DD acest amendament? Nu, n-ai să vezi! (Râsete, aplauze)

Și acum mă adresez românilor, nu neapărat parlamentarilor.

Stimat popor român,

Vă rog să urmăriți cu atenție cine vă vrea binele și cine încearcă doar să câștige capital politic. Mă bucur că astăzi ne-am abținut de la asemenea spectacol.

Multă sănătate tuturor! (Aplauze)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule senator.

Trecem la punctul 2.

Dreptul la replică, iertați-mă.

Domnule Oltean, aveți două minute. Să nu le confundați cu 20, da? Două minute drept la replică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Am să mă adresez distinsului coleg și prieten Puiu Hașotti, dar, prin Domnia Sa, și altora care spun mereu că, dacă astăzi noi am avea un Parlament cu 300 de parlamentari, mulți dintre cei ce suntem membri ai Partidului Democrat Liberal nu am fi aici. E posibil.

Din sală: Toți. Toți. (Râsete, discuții)

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Toți.

Aș fi preferat, domnilor colegi, un Parlament unicameral cu 300 de parlamentari și cu condiția pe care dumneavoastră ați pus-o. Dacă asta ar fi fost o condiție, cred că era mai presus decât orice voința poporului, și nu voința unui partid politic.

Vă mulțumesc. (Rumoare, discuții)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

   

Domnul Puiu Hașotti (din sală):

Drept la replică, zece secunde. Mi-a pronunțat numele.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator, știți foarte bine. Domnule senator, știți foarte bine, nu este obligatoriu. Dacă un deputat sau un senator generează un drept la replică la un alt drept la replică, președintele poate să oprească. (Replică neinteligibilă din sală a domnului senator Puiu Hașotti)

Mă rugați dumneavoastră. Bine, dacă mă rugați dumneavoastră...

Video in format Flash/IOS

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc.

Și odată v-am spus că, așa, parcă semănați un pic cu Roberta Anastase.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aș vrea eu, dar nu sunt așa de frumos. (Râsete)

Video in format Flash/IOS

Domnul Puiu Hașotti:

Astăzi, retractez. Nu, nu. Nu vă faceți iluzii, retractez. Astăzi, cel puțin, nu ați semănat cu Roberta Anastase.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nici ieri nu am semănat. Mi-ar face plăcere. Frumusețea la mine a dispărut. N-a fost acolo, acasă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Puiu Hașotti:

Fiecare cu gusturile lui.

Replica. Mi-a amintit prietenul meu, Ioan Oltean, de niște versuri ale lui Mihai Eminescu care se potrivesc PDL-ului: "Era pe când nu s-a zărit/Azi o vedem, și nu e."

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Mergem la punctul 2.

Domnule senator, vă rog frumos, facem un circ de râde lumea de noi. Oameni cu experiență vă dați unul altuia drepturi la replică. (Rumoare, discuții)

Domnule senator, aveți cuvântul, dar chiar nu mă așteptam la dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cristian Rădulescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sunt chestiuni care trebuie respectate indiferent care este opinia majorității. E vorba despre un aviz consultativ, nu obligatoriu, deci un aviz consultativ, pozitiv sau negativ, favorabil sau nefavorabil, pe care Camerele reunite sunt obligate să-l dea asupra cererii Președintelui și declanșării procedurii referitoare la referendum.

A fost un proiect de hotărâre făcut de Comisiile juridice, care conținea un articol în care se spunea: "Parlamentul României avizează favorabil (...)." S-a dat un vot și acest text de hotărâre nu a trecut. În clipa de față, noi nu avem o hotărâre, de un fel sau altul, referitoare la ceea dorește Președintele să declanșeze.

Dar vă atrag încă o dată atenția că noi suntem obligați să avem un text de lege... un text de hotărâre referitoare la propunerea Președintelui. Suntem obligați de lege. Nu avem cum altfel. (Rumoare, discuții)

Deci puteți să ziceți "nu" toată lumea. Dar trebuie să avem o hotărâre. În momentul de față, hotărârea nu există.

Domnul președinte, care a intuit aceste resorturi intime ale procedurilor parlamentare, a spus: da, deoarece nu avem, o să se întrunească Birourile reunite și o să ia în discuție o altă ședință în care să votăm celălalt text de lege care mai este posibil, anume că Parlamentul avizează nefavorabil. Dar în clipa de față noi nu ne-am îndeplinit obligația de a da un aviz, printr-o hotărâre, sub o formă sau alta. Deci noi suntem, în momentul de față, în afara legii, dar avem cadrul necesar pentru a reintra în lege în perioada următoare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator,

Ca președinte de ședință și președintele Camerei Deputaților, nu suntem în afara legii, pentru că nu am încălcat nicio lege. Procedura - și vă mai repet o dată -, procedura Parlamentului României a fost îndeplinită. Obligația Președintelui este să aștepte 20 de zile de la data la care a trimis scrisoarea către Parlamentul României.

Parlamentul României are și alte opțiuni. Dacă vrea, le pune în aplicare, dacă nu vrea, nu le pune. Nu este obligat să facă acest lucru. Parlamentul României și-a îndeplinit procedura, să fie foarte clar. Nu s-a abținut, nu a găsit tertipuri, și-a îndeplinit procedura.

Vă mulțumesc foarte mult.

Din sală: Nu. Nu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Trecem la punctul 2 al ordinii de zi.

Domnule deputat... mai încolo procedurile. Gata. (Discuții)

Vă rog frumos. Eu vă respect, vă apreciez. Procedură la procedură, drept la replică la drept la replică.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 23 iunie 2018, 5:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro