Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.90/05-07-2013
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 26-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 iunie 2013

5. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru realizarea capabilității operaționale aeriene cuprinse în Faza 1 a Etapei de tranziție inițială a Concepției de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană în cadrul programului "Avion multirol al Forțelor Aeriene" (PL-x 241/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 241/2013

 

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

  ................................................
Video in format Real Media

Proiectul de Lege pentru realizarea capabilității operaționale aeriene cuprinse în faza I, etapa de tranziție inițială a conceptului de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană în cadrul programului "Avion multirol al Forțelor Aeriene."

Inițiatorul? Domnule ministru, tot cu apărarea.

Video in format Real Media

Domnul Vasile Costea:

Domnule președinte,

Domnilor deputați,

Proiectul de lege, pentru care vă solicit respectuos adoptarea lui, inclusiv a raportului întocmit de către Comisia pentru apărare din Camera Deputaților, face parte din pachetul, așa cum am precizat, împreună cu ordonanța, și vine în concordanță cu Ordonanța nr. 114, având în vedere valoarea mai mare de 100 de milioane de euro pentru aprobare din partea Parlamentului. Acest proiect de lege vine în completarea memorandumului adoptat de către Guvernul României, care la pct. 8 condiționează semnarea oricărui contract de atribuire în ce privește avionul multirol de adoptare a prezentului proiect de lege. Motiv pentru care s-au obținut toate avizele, s-a discutat din toate punctele de vedere și cu toate instituțiile implicate, justiție, finanțe, și venim în fața dumneavoastră cu solicitarea respectuoasă să adoptați acest proiect de lege ca fiind unul esențial pentru siguranța și realizarea capabilității operaționale a României.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu.

Comisia de specialitate. Domnule vicepreședinte, aveți cuvântul.

Două momente istorice: unul avioanele multirol și al doilea, domnul Pambuccian a trecut la UDMR. Acesta este un moment istoric pentru România. Primul armean dintre UDMR-iști. Al doilea? Din grupul politic...

Domnule vicepreședinte, aveți cuvântul.

Video in format Real Media

Domnul Costică Canacheu:

Mulțumesc. Iată ce atmosferă relaxată, când există consens în legătură cu proiectele de legi pe care le dezbatem și le adoptăm.

Este un moment important pentru țara noastră, pentru armata noastră, aprobarea acestui proiect de lege și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională a Camerei Deputaților a luat în dezbatere proiectul de lege în această dimineață.

Suntem Cameră decizională.

Senatul a aprobat acest proiect de lege ieri.

La lucrările comisiei au fost prezenți 22 de deputați din 24.

În urma dezbaterilor, în ședința din 26 iunie, membrii comisiei, cu unanimitate de voturi, au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea acestei inițiative legislative în forma adoptată de Senat.

Să fie într-un ceas bun! Este intrarea într-o nouă etapă, într-o nouă eră. Avioanele F16, așa cum vor fi modernizate, înseamnă accesul țării noastre și al armatei noastre la înaltă tehnologie în adevăratul sens al cuvântului.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Dezbaterea generală.

Liderul Grupului parlamentar al PNL. Dați-mi și mie voie, un pic de liberalism nu face rău României. Ați văzut, cum ați făcut austeritate, cum a mers rău. Liberalism.

Domnule lider, aveți cuvântul.

Video in format Real Media

Domnul Andrei Dominic Gerea:

Mulțumesc, domnule președinte,

Dar să nu uităm că suntem împreună în această realizare, să spunem...

Video in format Real Media

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi tocmai de-aia v-am dat prima dată dumneavoastră cuvântul.

Video in format Real Media

Domnul Andrei Dominic Gerea:

...pentru că degeaba vrei, dacă n-ai cu ce. Și iată că, prin buna noastră colaborare, reușim să găsim soluții financiare să avem una dintre cele mai importante realizări, pentru că achiziția acestor avioane, F16, este - până la urmă - cea mai bună soluție pe care România, în actuala conjunctură economică, o putea găsi.

Știm foarte bine toate demersurile care s-au făcut și toate analizele care au avut loc.

Practic, dotarea cu avioane F16 reprezintă intrarea armatei române într-un program de înzestrare de elită.

Știm foarte bine că pasul următor, practic, e tranziția către avionul de generație 5F35, este obiectivul final al armatei române și al piloților noștri militari.

Dotarea cu aceste avioane nu înseamnă doar o simplă achiziție de armament. Este o ocazie foarte importantă pentru noi de a întări cooperarea militară atât cu Portugalia, țară membră a Uniunii Europene, dar și cu Statele Unite ale Americii, principalul nostru partener în materie de securitate.

Practic, cu acest avion, poate reprezenta totodată și o oportunitate fantastică pentru cooperarea dintre companiile americane de profil și companiile din domeniul aviației din România. E un exemplu foarte bun, de exemplu, ce se întâmplă la Bacău, unde o treime din flota de avioane comerciale Boeing din Uniunea Europeană vine și este întreținută acolo, este reparată, deci în municipiul Bacău. Este dovada vie că România are specialiști capabili să lucreze la înalt nivel în domeniul aviației. Este o tradiție pe care țara noastră o are. Și iată, cu ocazia aceasta, putem și noi oferi mai departe, întindem o mână către un parteneriat economic cu firme din Statele Unite.

Închei spunându-vă că acest demers reprezintă și determinarea Uniunii Social-Liberale de a asigura resursele necesare în pofida crizei economice, în pofida dificultăților pe care le avem, pentru că, până la urmă, este o decizie eminamente strategică pentru țara noastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnul Toader, aveți cuvântul.

Video in format Real Media

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Suntem cu toții conștienți de importanța unui astfel de act normativ, act legislativ. Am o singură problemă de spus. Mai ales că, așa cum știți și cum de fapt mi-a și confirmat președintele Camerei Deputaților, sunt niște anexe secrete. De fapt, sunt niște anexe care au dreptul de a fi dezbătute în condiția în care o parte din noi sau toți avem acel certificat capabil să le putem verifica și urmări.

Ne punem întrebarea: totuși, noi, dacă suntem pentru a vota așa ceva, nu trebuie să știm? Și eu cred că este bine, chiar pe viitor, Parlamentul să aprobe strategii.

Problema de negociere, de sume, de condiții, este problema Guvernului.

Așa s-a întâmplat și cu tot felul de ordonanțe de aprobare a unor privatizări. Eu îs gălățean și știu cu Sidexul. Nimeni nu poate să întrebe ce se întâmplă acolo, fiindcă a fost lege. Așa a fost cu Tractorul Brașov, așa a fost cu foarte multe societăți comerciale care au trecut prin Parlament pentru privatizare.

Este corect și bine ca cine guvernează să-și asume, fiindcă au și o lege a răspunderii ministeriale. În momentul când Parlamentul aprobă ceea ce a făcut un guvern, nu mai există niciun fel de răspundere decât, eventual, în fața presei și o dezbatere sterilă. Ăsta este motivul intervenției mele. E adevărat că memorandumul prevede să treacă prin Parlament. Dar de ce? De ce trebuie să treacă toate condițiile care au fost stabilite prin negociere? Chiar într-adevar pot fi și secrete. Pot fi și poate e și corect să fie secrete. Dar de ce trebuie să fie aprobată ca principiu această strategie până la urmă foarte clară a sumelor și modului de negociere? Nu ne punem întrebarea ca un fel de umbrelă? Din momentul de față nimeni nu are niciun fel de responsabilitate. Parlamentul n-are niciun fel de răspundere - că-i o răspundere colectivă - și nu știu dacă este bine. Corect este să aprobăm strategia, să aprobăm principiul, dar condițiile de negociere trebuie să fie - până la urmă - asumate de cei care au negociat, respectiv de Guvern.

Video in format Real Media

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnul deputat Marian Neacșu, după care domnul deputat Mircovici, Grupul parlamentar al minorităților naționale.

Video in format Real Media

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Înainte de toate, aș vrea, în numele Grupului parlamentar al Partidul Social Democrat, să mulțumesc tuturor colegilor pentru că împlinim astăzi o procedură ușor atipică, dar una absolut necesară.

Ieri dimineață, același proiect a fost votat în Senat printr-un tur de forță și cu acordul tuturor colegilor noștri din Parlament și țin să le mulțumesc încă o dată cu această ocazie. Ne aflăm astăzi în fața... de fapt ne-am aflat în fața dezbaterii acestui proiect legislativ de mare importanță, de importanță strategică pentru România.

Nu știu acum cât de importantă ar putea să vi se pară dotarea forțelor armate cu încă 12 avioane F16 în condițiile în care ultima dotare s-a făcut acum 14 ani.

Nu știu cât de important o să vi se pară faptul că cele două flotile importante pe care le avem reușesc să facă un număr modic de exerciții aeriene și nu reușesc să facă față provocărilor la care suntem supuși ca țară NATO, tocmai datorită precarității stării tehnice a echipamentului de luptă.

Din aceste motive s-a impus astăzi, cu sprijinul Guvernului portughez, cu sprijinul Guvernului Statelor Unite, ca Armata Română să fie dotată cu încă 16 avioane. Ele fac parte dintr-un program multianual, așa cum știți. Este creat într-o măsură substanțială și aranjamentul financiar, ele vor fi plătite în timp și vor fi dotate cu ultimele elemente de tehnică de așa fel încât să fim mândri de Aviația română peste doi ani de zile.

Încă o dată în final, în numele meu, în numele Grupului parlamentar al Partidul Social Democrat, felicit oficialii Ministerului Apărării Naționale pentru acest demers.

Vă felicit pe dumneavoastră toți pentru că ați fost parte a acestui demers. Este unul dintre lucrurile importante pe care noi le-am făcut în Parlament în această sesiune parlamentară.

Vă mulțumesc frumos și aștept și un vot final pozitiv. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Mircovici.

Video in format Real Media

Domnul Niculae Mircovici:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Într-adevăr, printr-o coincidență fericită, astăzi, de Ziua Drapelului, marcăm un moment istoric privind dezbaterea în Parlament a acestui program de dotare a Armatei Române cu avionul multirol.

Spun că momentul este istoric și pentru faptul că dezbatem în Parlament, datorită faptului că e o stare de normalitate, în opinia Grupului parlamentar al minorităților naționale, ca marile programe de dezvoltare economică, marile investiții pe care România le realizează în diverse domenii - de fapt, conform legii, cele care sunt peste 100 de milioane de euro - să fie discutate în Parlamentul României și să aibă avizul Parlamentului României. Nu este vorba de o lipsă de responsabilitate, pentru că noi suntem o structură colectivă.

Responsabilitatea Parlamentului decurge din prevederea constituțională care spune că: "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român". De aici decurge responsabilitatea.

De asemenea, aș vrea să evidențiez cu acest prilej faptul că domnul Varujan Pambuccian, care nu este membru al UDMR, ci doar realizează într-o deplină colaborare și cooperare cu toate grupurile parlamentare, ca lider al Grupului parlamentar al minorităților, a propus în proiectul de Constituție, ca reprezentant al nostru, cuprinderea, la art.55 a prevederii că: "România este stat membru al Tratatului Atlanticului de Nord."

Prin această prevedere, prin această cuprindere, noi, practic, prin legea de astăzi asigurăm, ceea ce spunea și liderul Grupului parlamentar al Partidul Național Liberal, intrarea în clubul de elită al aviației militare mondiale.

Este un prim pas achiziționarea avionului multirol F16, este un prim pas spre programul M35.

Nu trebuie să uităm că suntem țara care l-a dat pe Vlaicu, pe Vuia, pe Coandă, care a dat mari nume în aviația mondială și e momentul odată să uităm acea obișnuință pe care o avem că românii și bulgarii sunt cetățeni de mâna a doua în Uniunea Europeană. Nu! Avem dreptul să stăm pe o poziție firească atâta timp cât ne zbatem pentru acest lucru.

Or, faptul că în Parlament dezbatem o astfel de prevedere... aș vrea să exemplific prin prevederea care există în legea americană, că programele de peste 5 miliarde de dolari, inclusiv dacă sunt ale unei firme private, nu se pot realiza decât cu acordul Congresului Statelor Unite ale Americii, chiar dacă este vorba de o firmă privată care vinde în altă parte sau la o altă țară.

Deci e firesc ca responsabilitatea aceasta a Parlamentului să existe.

Și pentru că am cuprins alături de Guvern, care, prin Ministerul Apărării Naționale, pe care-l felicit, a realizat acest program, acest moment istoric, indiferent dacă convine unora sau nu, aș vrea, cu acest prilej, să nu uităm și rolul pe care Președintele României, domnul Traian Băsescu, l-a avut în demersurile făcute pentru realizarea acestui program de dotare a armatei cu avionul F16.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte luări de cuvânt? Nu mai sunt.

Proiectul de lege nu are amendamente.

Conform Regulamentului, merge la votul final.

Punctul 15 suntem acum.

Fostul 15, de fapt, punctul 17... 16, scuzați-mă!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 octombrie 2017, 14:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro