Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.90/05-07-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 26-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 iunie 2013

6. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2012 pentru modificarea și completarea unor acte normative privind evidența persoanelor, actele de identitate ale cetățenilor români, precum și actele de rezidență ale cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European rezidenți în România (PL-x 62/2013). (aprobarea retrimiterii la comisii și desfășurarea lucrărilor comisiilor în paralel cu plenul)
 
consultă fișa PL nr. 62/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2012 pentru modificarea și completarea unor acte normative privind evidența persoanelor, actele de identitate ale cetățenilor români, precum și actele de rezidență ale cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European rezidenți în România (PL-x 62/2013).

Are caracter organic.

Procedură de urgență.

Amendamente admise 62, respinse 42.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Constantin Cătălin Chiper (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne):

Sărut mâna, doamnelor.

Bună ziua, domnilor.

Cătălin Chiper este numele meu, secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne.

Această ordonanță de urgență are în vedere stabilirea regimului juridic al cărții electronice de identitate, al cărții electronice de rezidență, precum și unele măsuri organizatorice și tehnice, care fac posibilă implementarea acestor documente.

Mai mult, în urma deciziei cu caracter economic și tehnic a Guvernului, s-a decis unirea cărții de identitate cu cardul de sănătate.

Aș vrea să mulțumesc membrilor Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și membrilor Comisiei de IT din Camera Deputaților pentru amendamentele depuse și pentru dezbaterile care au avut loc în această perioadă asupra acestui proiect de lege foarte important și aș vrea, în final, să menționez faptul că suntem de acord cu raportul comun al celor două comisii.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dintre comisiile raportoare, cine... Comisia pentru administrație publică sau Comisia pentru tehnologia informației? Cine prezintă raportul? Cine prezintă raportul? Domnul Dobre din comisia de administrație?

Domnul Dobre, Comisia de administrație.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor au fost sesizate pentru dezbaterea și avizarea în procedură de urgență cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2012.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 19 februarie.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Camera este Cameră decizională.

Prezenta ordonanță are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative privind evidența persoanelor, actele de identitate, precum și actele de rezidență ale cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și spațiului economic european rezidenți în România.

În conformitate cu prevederile art.61-63 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a examinat proiectul de lege în 25 iunie, Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor în 7 martie.

Din numărul total de 33 de membri ai comisiei au participat 30 la administrație, 14 din 17 la Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor și cu majoritate de voturi membrii comisiilor au adoptat prezentul raport cu amendamentele anexate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu.

Dezbateri generale.

Domnul ministru, aveți cuvântul. Domnul ministru Cseke, după care domnul deputat Pambuccian, liderul Grupului minorităților, și după care domnul lider al PDL, Mircea Toader.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi,

Această Ordonanță a Guvernului nr.82 din decembrie anul trecut, cred că este actul normativ la care au venit cele mai multe amendamente din toate părțile posibile. Timp de șase luni de zile am avut amendamente depuse din foarte multe părți, inclusiv propuneri din partea societății civile și eu cred că trebuia să avem o grijă mai mare în ceea ce privește forma care a ieșit din cele două comisii și care se regăsește în raportul comun.

Vreau să vă spun că Grupul nostru parlamentar al Uniunii Democrate Maghiare din România susține, în principiu, introducerea cărții electronice de identitate.

Nu avem cu acest proiect, în principiu, ceva de comentat, sigur, dacă el este făcut profesional.

În forma în care s-au făcut modificările la această ordonanță și în forma în care se propune implementarea cardului electronic de identitate, în schimb nu vom susține acest proiect de lege.

Și vreau să vă spun foarte clar că unificarea cardului de sănătate cu cartea electronică de identitate este o propunere venită din partea Executivului. Amendamentele sunt inițiate de Executiv, ca să nu mai avem aceeași discuție pe care am avut-o cu locuințele pentru secretarii de stat. Inițiatori nu sunt parlamentarii, ci inițiator este Executivul, care dorește să unifice aceste două proiecte.

Eu cred că se dorește să se facă de la început un proiect integrat, pe care nu l-au făcut alții după 20-30 de ani.

Singura țară care are în Uniunea Europeană carte electronică de identitate care este și card de sănătate - din cunoștințele mele - este Portugalia, unde nu este tocmai un succes acest proiect.

Introducerea cardului de sănătate este prevăzută în Legea nr.95/2006, este prevăzută din 2006, cu prim termen de implementare inițial, care a fost prevăzut în această Lege nr.95, de 1 ianuarie 2008.

Nu vreau să mă refer... de ce nu s-a introdus atunci, mai târziu ș.a.m.d. Este un proiect al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și care Casă are conducători și care pot da explicații în acest sens. Dar cred că astăzi, în România, a face un proiect atât de integrat și complex, de a introduce cardul de sănătate pe cartea electronică de identitate este o greșeală.

Practic, din explicațiile pe care le-am primit la comisie, cardurile de sănătate vor fi emise, medicii de familie vor introduce acele date care trebuie introduse pe mediul de stocare a cardului de sănătate, după care, în momentul în care se implementează cartea electronică de identitate, pe care se introduc din nou acele informații strict medicale, cardul de sănătate își va pierde din valabilitate.

Eu cred că se ridică o problemă destul de mare, pentru că pe cardul de sănătate, așa cum este astăzi în Legea nr.95/2006, trebuie introduse câteva informații care sunt informații strict medicale, care țin de un secret profesional, care trebuie păstrat în domeniul medical.

Aceste informații nu au voie să se interfereze pe alt sistem, nici pe sistemul Ministerului de Interne, nici pe sistemul altui minister și pe niciun alt domeniu. Aceste informații despre bolile unei persoane fizice, despre diagnostice ș.a.m.d. trebuie să rămână strict în sfera medicală.

Drept urmare, noi credem că, în forma actuală de unificare a cărții electronice de identitate cu cardul de sănătate, este o direcție greșită și nu vom susține, grupul parlamentar, acest raport așa cum a ieșit din cele două comisii.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Pambuccian, liderul Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Încă din 1998, am fost susținătorul acestei soluții, dar nu așa cum a ajuns ea acum. Și am să vă spun de ce. Sunt mai multe chestiuni care trebuie discutate.

Prima. Cred că suntem una din puținele țări din lume în care - poate unica -, în care un individ este identificat prin două coduri numerice unice de identificare, unul dintre ele, CNP-ul, devenind, între timp, compromis prin utilizarea lui abuzivă de absolut orice document i-a tunat cuiva vreodată. Cred că numai pe hârtie igienică n-am avut CNP până acum, în rest, pe toate documentele. Mai public decât CNP-ul nu există nimic.

Și numărul acesta, al doilea, care probabil că va urma soarta CNP-ului, dar care, de data asta, se referă la date mult mai legate de persoană decât CNP-ul, pentru că se referă la datele de sănătate ale persoanei.

Deci, din start, plecăm cu două sisteme informatice diferite, necorelate între ele, se încearcă ținerea lor separată, utilizând două numere de identificare unice pentru aceeași persoană, cheltuind bani aiurea, fără niciun fel de proiect făcut cu cap și coadă.

Speram să văd așa ceva acum.

Văd exact opusul.

Al doilea aspect, care ține de certificatul digital. Evident, dacă suntem țara în care absolut orice lucru poate fi compromis oricum, compromitem și ideea de certificat digital. Nu mai cerem ca el să fie calificat, adică opozabil în instanță, dar permitem autentificarea, prin intermediul lui, în sistemele informatice ale administrației publice. Cu alte cuvinte, pot să folosesc un certificat digital al oricăruia dintre dumneavoastră dacă-i știu PIN-ul, și ăsta nu e un lucru foarte greu de știut, dându-mă drept dumneavoastră - chestia asta nu este opozabilă în niciun fel în instanță, și până la urmă o să creăm de fapt haos și o să ajungem la concluzia că sistemele informatice nu sunt bune, ceea ce e foarte grav. Pentru că ele sunt bune, dar sunt bune când sunt create cu cap și folosite cu cap.

Al treilea lucru care se întâmplă aici și care nu este deloc în ordine ține de proliferarea și prin acest act normativ a unui sistem de furnizor de servicii de certificare, în care statul se profilează din ce în ce mai mult a deveni unicul furnizor de servicii sau furnizorul de servicii de certificare dominant. Nu e în ordine deloc. Pentru că aici - și o să vă reamintesc ce spunea primul profesor de Cyber Law din lume, care spunea că furnizorii de servicii de certificare joacă, în mediul virtual, rolul pe care-l joacă notarii în mediul real - crearea unui monopol de stat în ceea ce privește certificarea va crea foarte mari probleme în următorii ani, pe de o parte, prin apariția unui monopol în plus în România și, pe de altă parte, prin faptul că acel monopol devine un monopol al credențialelor persoanei, de stat.

Sunt pași mici către un stat autoritarist polițienesc, spre asta mergem. Ca să înțelegem bine lucrurile.

Intenția se vede aici și o să iau cuvântul la amendamentele respinse și o să arăt lucrul acesta. Și, în același timp, o să vreau să îi informez pe colegii de la Interne că zilele astea se discută în Guvern o modificare a Legii nr.95, în care, la art.331 alin.(1) punctul f) se spune despre certificatul ăla, de care spuneați dumneavoastră ieri, ăla de la sănătate, se spune așa, negru pe alb: "Certificatul digital pentru autentificarea în sistemele informatice ale Ministerului de Interne."

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul lider, o să vă rog frumos la dezbateri generale, dacă vrem să terminăm până la ora 3, cum ne-am propus...

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

E-n ordine, n-are rost să țin Parlamentul din drumul său neabătut spre ceva care va ieși prost.

Eu mi-am făcut datoria. E bine să rămână undeva că a mai existat cineva care a spus că e greșit ce facem acum.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Noi avem la fără un sfert un Birou permanent reunit.

O să-i dau cuvântul domnului deputat Mircea Toader.

Încă nu avem toate semnăturile pentru avizul CEDO de la liderii celor patru comisii, drepturile omului și juridice. Când îl vom avea, staff-ul tehnic, și ne vom deplasa către sala de Biroul permanent pentru a aproba raportul, acesta fiind până în acest moment singurul punct al ordinii de zi.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Nu, nu avem încă Birou, vă anunț eu când aveți raportul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

N-ați fost atenți, stimați membri ai Biroului, ne anunță când trebuie să mergem.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă anunț eu când trebuie să mergem la Biroul permanent.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Așa că trebuie să mă ascultați, domnule Motreanu, n-am ce să vă fac.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Știu foarte bine, eram în cadrul Ministerului de Interne când a apărut această opțiune a cărții de identitate în format electronic, care este, până la urmă, un lucru firesc în secolul XXI, dar totuși sunt câteva probleme, și mă refer la cele ridicate de domnul Cseke, care sunt reale. Atunci când s-a discutat era vorba ca această carte de identitate, utilă la un moment dat, când întâmplător și din motive pe care nu le dorește nimeni este un accident, datele primare necesare, grupă de sânge, deci lucruri care sunt foarte necesare pentru o intervenție rapidă a medicilor de primă urgență, trebuie să existe pe acest card.

În momentul când dorim ca în cardul de identitate să intre toate informațiile care sunt în cardul de sănătate, mai ales în opțiunile viitoare ale Legii sănătății, unde, cert vor fi date cu caracter personal, date cu caracter, până la urmă, ale pacientului, secrete, nu trebuie să le cunoastă oricine. Nu mă refer că instituția ... aici nu sunt de acord că instituția de monopol a Ministerului de Interne are toate informațiile. Oricum are toate informațiile, să nu aveți impresia că nu are toate informațiile.

Și v-aș propune, domnule președinte, ca, eventual, să se întoarcă la comisie, să meargă la Comisia pentru sănătate și familie, să se spună care sunt datele care trebie să se translateze pe acest card de identitate, ca să nu creăm o dispută fără sens și să ne trezim, la un moment dat, că există un card cu de toate, acolo, mai ales că pe cardul de sănătate, dacă vreți să știți, va fi introdus și pentru pensionari dreptul de a avea acces cu mijloacele de transport. Și o să ne trezim, până la urmă, că avem un card în care știm tot ce facem, inclusiv când mergem la baie.

Deci, pentru asta, domnule președinte, vă rog să fiți de acord să o reîntoarcem la comisie, la Comisia pentru sănătate și familie, la comisie, în general, să fie un aviz al Comisiei pentru sănătate și familie, fiindcă s-a interferat, în mod clar, și problema aceasta.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Altă intervenție? Bun.

Intrăm pe dezbaterile pe fond.

Păi, cine a propus? Ați spus că, dacă..., ați vrea, ar trebui, s-ar putea, ar fi necesar..., propun, aș vrea...

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Se apropie vacanța, fac și eu o glumă, apropo de armeni la UDMR, mai grav este să nu se ducă oltenii, că îi termină!

Deci, eu cer retrimiterea la comisie.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Așa, așa. Uite, asta e o frază pe care o înțeleg și eu, regulamentar - retrimiterea la comisie.

Doamnelor și domnilor colegi,

Grupul parlamentar al PDL cere retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege.

Termen? O săptămână.

Să înceapă votul!

Video in format Flash/IOS

Retrimiterea la comisie. Termen, două săptămâni.

Deci, de fapt și de drept, termen, 2 septembrie, nu?

Bun. Stafful tehnic mă anunță și pe mine când avem raportul, da? Ciolacu nu a votat, normal, normal. Vorbește cu doamna Bucura.

    ................................................
   

Lucrările ședinței au fost reluate la ora 12,40.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dați-mi voie să vă anunț hotărârea Biroului permanent.

Deci, Biroul permanent, la propunerea Grupului parlamentar liberal, a cerut ca cele două comisii: Comisia pentru tehnologia informațiilor și Comisia pentru administrație să lucreze în paralel cu plenul, să facă un raport suplimentar, astfel încât termenul pe care l-am cerut noi, 2 septembrie, este unul deschis începând de astăzi, așa că o să vă supun aprobării această chestiune.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele pentru a vota.

Să înceapă votul.

Deci, raportul să fie prezentat astăzi. Un raport suplimentar.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc.

99 cu 9.

Dacă reușesc să-l facă până la ora 16, bine, dacă nu, pe 2 septembrie.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 2:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro