Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 17 septembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.105/24-09-2013
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 17-09-2013 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 17 septembrie 2013

7. Prezentarea de către primul-ministru al Guvernului României a principalelor elemente ale Scrisorii de intenție aferentă celui de al treilea program economic consecutiv, de tip preventiv, care se încheie de România cu Fondul Monetar Internațional și Uniunea Europeană.

 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

  ................................................
Video in format Real Media

Următorul punct al ordinii de zi.

Îl invit pe domnul prim-ministru Victor Ponta.

Vreți să-l invitați pe domnul prim-ministru.

Trecem la punctul următor al ordinii de zi.

Deci, doamnelor și domnilor, la acest punct al ordinii de zi este vorba ca, în conformitate cu prevederile art.13 pct.30 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, este vorba despre convocarea acestei ședințe comune în vederea prezentării de către primul-ministru al Guvernului României a principalelor elemente ale scrisorii de intenție aferentă celui de al treilea program economic consecutiv, de tip preventiv, care se încheie de România cu Fondul Monetar Internațional și Uniunea Europeană.

Doamnelor și domnilor,

Birourile permanente reunite au luat în discuție o solicitare care a venit pentru prima oară din partea unui prim-ministru, care a dorit - și trebuie să considerăm că acest lucru este o deschidere clară către dialog cu Parlament României - ca, la încheierea expunerii domniei sale, punctele de vedere ale grupurilor politice reprezentate în Parlament să fie, dacă se dorește, exprimate în cadrul unor intervenții la microfon cu o durată de cinci minute pentru fiecare grup parlamentar.

Procedura a fost adoptată cu unanimitate în cele două birouri permanente, pentru că este pentru prima oară când aceste intervenții se fac nu pe baza timpului acordat algoritmic.

Deci fiecare grup parlamentar are dreptul la o intervenție de cinci minute. Poate să-și folosească, dacă se dorește, aceste cinci minute pentru ca un reprezentant al celor două grupuri din Cameră și Senat să își exprime un punct de vedere.

Procedură, domnul deputat Fenechiu, vă rog.

Video in format Real Media

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Domnilor președinți,

Domnilor miniștri,

PP-DD-ul este un partid care - așa cum a arătat până acum - pledează pentru fair-play și pentru cooperarea tuturor forțelor politice acolo unde interesul național o cere.

Din păcate, însă, uneori guvernanții de astăzi trăiesc cu impresia că pot decide singuri în probleme de interes major sau pot să se consulte cu cine vor.

Având în vedere împrejurarea că domnul prim-ministru Victor Ponta a înțeles să se consulte doar cu unele partide din opoziție, ignorând Partidul Poporului-Dan Diaconescu, vrem să vă informăm pe această cale că deputații și senatorii PP-DD înțeleg să se retragă de la ședința comună, pentru că, dacă pe domnul Ponta nu-l interesează punctul nostru de vedere în discuții particulare, suntem convinși că nu-l interesează nici în plen.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Îl invit pe domnul prim-ministru.

Domnule prim-ministru,

Aveți tribuna Parlamentului pentru a prezenta intervenția dumneavoastră.

Înainte, cer grupurilor parlamentare să facă nominalizări pentru conducerea comisiei pentru Roșia Montană: președinte, vicepreședinți și secretari.

Mulțumesc. Se consultă.

Domnule prim-ministru,

Aveți cuvântul.

Video in format Real Media

Domnul Victor-Viorel Ponta (prim-ministrul Guvernului României):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

În primul rând, aș vrea să vă mulțumesc pentru oportunitatea de a prezenta în plenul Parlamentului, în plenul Camerelor reunite, intenția Guvernului, negociată de Guvernul României, de a avea un nou acord preventiv cu Comisia Europeană, Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială.

Am ținut foarte mult, și în discursul de învestire, în programul de guvernare, am apreciat faptul că deciziile importante pentru întreaga țară, nu doar pentru Guvern, trebuie să fie luate după informarea sau, eventual, chiar cu aprobarea Parlamentului.

Din acest motiv, înainte ca discuția să fie purtată mai departe în cadrul boardului Fondului Monetar Internațional și a structurilor Comisiei Europene și ale Băncii Mondiale, am considerat extrem de necesar și de util să vă prezint situația actuală, stadiul negocierii și implicațiile pentru economia românească - implicațiile unui eventual nou acord între Guvernul României și Comisia Europeană, Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială.

Fac precizarea, de la început, că am păstrat caracterul confidențial al scrisorii de intenție, așa cum prevăd procedurile Fondului Monetar Internațional, însă pentru prima dată cred - cel puțin în ultimii ani - am pus la dispoziția tuturor liderilor de grup cu care am avut întâlniri textul scrisorii, evident cu obligația de a păstra caracterul confidențial, și mulțumesc tuturor celor care au respectat această obligație legală și politică. Am avut informări, dezbateri atât în cadrul grupurilor și partidelor care susțin Guvernul, dar și cu grupurile parlamentare... (Rumoare. Vociferări.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Domnii chestori,

Vă rog să asigurați poliția de ședință.

Doamnelor și domnilor senatori,

Domnii chestori,

Sunt persoane care nu aparțin Parlamentului României. Cum au intrat în sală? Deci sunt persoane care nu aparțin Parlamentului României. Conform Regulamentelor, nu au ce să caute în hemiciclu. (Rumoare. Vociferări.)

Deci nu tolerăm acte de huliganism în incinta Parlamentului.

Domnule prim-ministru, ne scuzați, vă rog, aveți cuvântul.

Video in format Real Media

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Eu totuși o să vă rog să returnați banii domnului Neamțu, poate are nevoie pentru constituirea noului partid și... (Aplauze.)

... știu că Domnia Sa din lipsă de bani n-a fost ales în Parlament, parcă așa a zis, nu din lipsă de voturi și n-aș vrea să fie lipsit de resursele financiare absolut necesare.

Mă întorc însă la ideea pe care am susținut-o și vă mulțumesc pentru această ocazie de a vă informa cu datele cele mai importante ale noului acord între România, Comisia Europeană, Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială.

Aș vrea să reamintesc efectele deciziilor adoptate anul trecut în cadrul Acordului încheiat de către fostul guvern și dus la bun sfârșit de către Guvernul pe care-l conduc. Împreună cu dumneavoastră și în baza deciziilor adoptate de Guvern și ratificate de către Parlament s-au reîntregit salariile bugetarilor în anul 2012 printr-o creștere cu 15%, s-a returnat contribuția la sănătate reținută pensionarilor cu pensiile peste 740 de lei în limita suportată de către buget. Salariul minim a fost crescut de la 700 la 800 de lei, venitul minim garantat, cu 8,4% în iulie 2013, alocația pentru susținerea familiei, în medie cu 30% de la 1 iulie 2013. Am reușit printr-un efort comun, Guvern - Parlament, să ieșim în cadrul anului 2012 din procedura de deficit excesiv și am redus deficitul calculat pe sistemul european ESA - fac această precizare, inclusiv pentru președintele țării, ESA înseamnă Sistemul European de Contabilitate și nu altceva -, am redus acest deficit de la 5,7 la 2,9, urmând să avem în continuare o reducere pentru ca România să nu depindă atât de mult ca până acum de împrumuturi. Au fost măsuri pe care Guvernul, cu sprijinul dumneavoastră, le-a implementat pentru stimularea mediului de afaceri. Astfel, în 2013, am alocat 3,5 miliarde de lei pentru plata arieratelor la medicamente. Astăzi, în cursul zilei, am avut o întâlnire cu conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și până la sfârșitul anului România va respecta și va implementa Directiva Europeană care prevede plata tuturor serviciilor în termenul de 60 plus 30 de zile. Am garantat împrumuturile autorităților locale în 2013 cu 800 de milioane de lei pentru plata arieratelor și un miliard de lei la dispoziție în semestrul al II-lea 2013 pentru compensarea datoriilor către agenții economici. În acest fel o parte din datoriile acumulate, o parte semnificativă, de către autoritățile locale au fost plătite și societățile comerciale care au efectuat lucrări pentru autoritățile locale și-au putut încasa banii.

În 2012 și 2013 s-au aprobat scheme de ajutor de stat de 903 milioane de lei pentru investiții private totale de circa 3 miliarde de lei, investiții deja aprobate și aflate în derulare, de natură să creeze circa 6000 de locuri de muncă noi.

Pentru prima dată de la intrarea României în Uniunea Europeană am acordat împrumuturi din Trezorerie pentru prefinanțarea fondurilor europene structurale, altele decât cele privind agricultura. În primele 8 luni din 2013 valoarea acestor împrumuturi a depășit 6 miliarde de lei și în acest fel absorbția fondurilor europene a fost triplată de la 7,5% în 2012 la 22% în acest moment, evident, fiind deblocate toate programele operaționale, cu excepția programului de creștere a competitivității, pentru care așteptăm o veste bună în această perioadă, practic gradul acesta de absorbție va continua să evolueze pozitiv.

Vreau să vă informez că acesta ar fi al treilea acord consecutiv încheiat cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional. Dacă în cadrul primului acord România a utilizat un împrumut de 20 de miliarde de la instituțiile financiare internaționale, al doilea acord a fost cu adevărat preventiv, în sensul în care România nu s-a mai împrumutat cu niciun euro sau dolar, iar al treilea acord propus are o valoare mai mică - 4 miliarde de euro, jumătate de la Comisia Europeană și jumătate de la Fondul Monetar Internațional, o sumă care nu va fi folosită de către România decât în cazul, cu totul și cu totul excepțional, al unor grave crize pe plan internațional.

Politicile implementate în cadrul acordurilor internaționale au dus la scăderea semnificativă a costurilor de finanțare. Săptămâna trecută Guvernul României a emis titluri de 7 ani în euro cu cea mai mică dobândă din ultimii 23 de ani - 4,76%, în acest fel, economisindu-se circa 175 de milioane de euro dobânzi cumulate.

România se împrumută astăzi mult mai ieftin decât țările din regiune și-mi doresc să păstrăm acest trend care va semnifica o sarcină mai ușoară pentru cei care la scadență, peste 7-10 ani, vor trebui să plătească împrumuturile României.

Îmi doresc, alături de dumneavoastră, ca acest acord să fie ultimul acord pe care România să-l mai încheie cu instituțiile financiare internaționale. Cred că după criza din 2009 România se află într-o perioadă constatată de către partenerii noștri internaționali de însănătoșire fiscal-bugetară și mi-aș dori, alături de dumneavoastră, ca peste doi ani să putem spune cu adevărat că România nu mai are nevoie de niciun fel de acord cu instituții internaționale.

În mod sigur, semnalul dat de faptul că România și-a menținut și a finalizat cu bine acordurile precedente și este acoperită de un nou acord cu Comisia Europeană și instituțiile internaționale este un mesaj de stabilitate și de predictibilitate de natură să acorde siguranța pe care fiecare investitor sau fiecare bancă privată care împrumută România și firmele private din România au foarte mare nevoie.

Aș vrea să precizez, de asemenea, că în baza acestui nou acord, în măsura în care va fi susținut de dumneavoastră și ratificat de către partenerii noștri internaționali, cofinanțarea națională pentru fondurile europene va beneficia din nou de schema numită top-up, și anume o creștere de la... o scădere de la 15 la 5%, în acest fel la rata actuală de absorbție top-up-ul reprezintă o economie anuală de peste un miliard de lei.

Vreau să precizez, și liderii de grup au la dispoziție textul scrisorii, pentru opinia publică care sunt obligațiile și care sunt avantajele pe care România le-a obținut prin această negociere. Nu există nicio obligație și nicio intenție de creștere a fiscalității. Cota unică de 16% a fost păstrată și este păstrată și există situații, așa cum este TVA-ul la pâine, în care putem aplica scăderi de fiscalitate; în măsura în care scăderea de la 24 la 9% a TVA-ului la pâine se va dovedi un proiect de succes, îl vom continua în perioada care urmează și cu alte produse alimentare, în așa fel încât să combatem evaziunea fiscală, să avem prețuri acceptabile la produsele de bază și să arătăm că acea teorie care spune că o fiscalitate mai redusă duce de fapt la încasări mai mari se poate verifica și în România.

Din păcate, în baza tuturor evaluărilor făcute, inclusiv a Consiliului Fiscal, odată cu creșterea TVA în 2010 de la 19 la 24% evaziunea în domeniul taxei pe valoarea adăugată a ajuns chiar și la 50%.

Pentru obținerea acestui deziderat politic pe care cel puțin alianța de guvernare și l-a asumat, dar din câte știu nu a fost contestat și de alte forțe politice, cel referitor la scăderea TVA-ului la pâine la 9%, bugetul și impactul negativ a fost compensat prin creșterea accizelor la alcool și la bunuri de lux; este o decizie susținută de coaliția de guvernare, dar cred că este o decizie corectă și care-și va dovedi în perioada următoare rațiunea economică.

Referitor la a doua creștere foarte mult discutată, și anume obligarea persoanelor care obțin venituri din chirii de a plăti cotele de asigurări de sănătate, această obligație intră în vigoare de la 1 ianuarie 2014, este limitată la 5 salarii medii și compensează o măsură extrem de corectă, de justiție socială și de îndreptare a ceea ce s-a luat și, după mai 2012, a fost redat pensionarilor, acea prelevare de contribuții de asigurări de sănătate considerată pe bună dreptate neconstituțională.

Acordul mai prevede majorarea sumelor pentru garanții de stat de la 3 miliarde de lei la 8 miliarde de lei în perioada 2013-2014, ceea ce permite reluarea creditării private și reprezintă o alternativă necostisitoare pentru finanțarea economiei.

Vreau să precizez că în acest moment, din punctul de vedere al Guvernului și al Ministerului Finanțelor Publice și Economiei, marea problemă pentru firmele private este accesul limitat și dificil la credit. Băncile comerciale din România trebuie să-și păstreze resursele de creditare pentru firmele private.

Statul român prin acest nou acord se poate împrumuta la prețuri rezonabile de pe piețele internaționale, fie în euro, fie în dolari, în acest fel lăsând disponibilul pentru piața internă, iar toate marile proiecte pe care le desfășurăm vor fi finanțate de către diverse instituții internaționale BEI, BERD, Banca Mondială, un lucru care poate influența și va influența în mod sigur pozitiv activitatea firmelor private.

Aș mai reliefa faptul că acordul prevede continuarea creșterii venitului minim garantat în 2014 și introducerea unei alocații pentru încălzirea locuinței pentru categoriile defavorizate, cele care au venituri de sub 670 de lei pe lună pentru fiecare persoană membră a familiei.

Referitor la programul de privatizări, vreau să spun încă o dată și din acest punct de vedere am văzut că mesajul a fost foarte clar și bine recepționat, nu există privatizări majoritare. Este vorba de listarea a 10% din Nuclearelectrica, 15% din Romgaz, 15% din Compania Energetică Oltenia și 10% din Hidroelectrica. E vorba de implicarea capitalului privat în companiile energetice la care statul rămâne acționar majoritar, dar prin acest capital privat putem să avem și un management mai performant și resurse pentru investiții în retehnologizare.

Vreau să precizez foarte clar, a existat o dezbatere în... pe scena publică, acordul nu prevede niciun fel de obligație pentru Guvernul României și pentru România de a impozita persoanele fizice autorizate sau drepturile de autor, este o cerință veche a partenerilor noștri internaționali, domnul ministru Ialomițianu mi-a confirmat că și în 2009-2010 s-a vorbit despre același lucru, nu avem o asemenea obligație și împreună cu dumneavoastră putem să gândim în viitor un sistem fiscal care să lărgească baza de impozitare, pentru că în continuare în România sunt puțin cei care plătesc taxe și foarte mulți cei care beneficiază.

Prin angajamentele asumate față de Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional vă propunem un mod transparent în fața dumneavoastră, a reprezentanților legitimi ai alegătorilor, prin care România să-și asigure o stabilitate și o predictibilitate absolut necesare pentru continuarea creșterii economice și pentru o dezvoltare de care avem foarte mare nevoie.

Vreau să vă spun în mod direct că am negociat - ministrul de finanțe, ministrul bugetului, fiecare ministru pentru domeniul său -, am negociat extrem de mult și din punctul meu de vedere bine lucrurile pe care România și le poate asuma. De asemenea, lucrurile pentru care... și deciziile pentru care avem susținere, pentru mine este însă extrem de important să știu că acest nou acord nu este un acord doar al unui guvern, ci este un acord însușit de către clasa politică. Sunt convins că astăzi grupurile politice parlamentare își vor exprima susținerea sau, sigur, dezacordul cu ideea de a avea un nou acord cu instituțiile financiare internaționale, din momentul în care însă avem un asemenea acord, practic, pentru toate forțele politice responsabile există o predictibilitate de care în mod sigur avem foarte mare nevoie.

Vreau să reiterez faptul că toate deciziile importante ale Guvernului, din punctul meu de vedere, ale acestui guvern și ale tuturor viitoarelor guverne, trebuie să fie prezentate ratificate de către Parlamentul României, fie că e vorba de decizii de politică externă, de decizii importante din punct de vedere economic. Guvernul administrează țara, decizia însă aparține românilor și dumneavoastră, parlamentarii, sunteți reprezentanții legitimi ai acestora.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vă mulțumim și noi, domnule prim-ministru, pentru intervenția dumneavoastră.

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Suntem într-o procedură specială, în sensul că, la propunerea primului-ministru, acesta a dorit că dacă există dorința, dacă există voința și dorința din partea grupurilor politice parlamentare să existe prezentarea pozițiilor vizavi de tema luată în discuție și intervenții.

Birourile permanente reunite au propus ca fiecare grup parlamentar să dispună de 5 minute, nominalizând un reprezentant pentru a prezenta poziția politică față de cele prezentate în Parlament.

Dau cuvântul reprezentantului Grupurilor Partidului Social Democrat, domnul deputat Marian Neacșu.

Video in format Real Media

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnilor președinți.

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Doamnelor și domnilor colegi senatori și deputați,

Am să vă rog ca în primul rând să-mi permiteți să remarc faptul că pentru prima dată când discutăm un memorandum important pentru națiunea română avem în față un prim-ministru și un guvern, în integralitatea lui, și nu un teanc impersonal de documente. Cred că ăsta este lucrul cel mai important și concluzia cea mai importantă care trebuie trasă astăzi în această sală.

În al doilea rând, și recunosc că nu-mi face deloc mare plăcere să enunț lucrul ăsta, regret gestul colegilor noștri introduși nu știu cum, nu știu cu ce, nu știu cu ce temă.

Din sală:

Sunt colegi de-ai noștri de politică.

Video in format Real Media

Domnul Marian Neacșu:

Faptul că ei au înțeles să facă politică în felul ăsta, nu face decât să-i supună oprobriului public, pentru că ceea ce s-a întâmplat aici... se demonstrează o dată în plus că acolo unde nu există discernământ, acolo unde nu există voință, acolo unde nu există parlamentarism adevărat, există astfel de derapaje. Și eu îmi doresc ca sub această cupolă lucrurile astea să nu se mai întâmple.

Nu știu ce voia să cumpere domnul sau acei domni cu arginții trădării. Cu siguranță că în niciun caz, o poziție parlamentară, în niciun caz Fondul Monetar Internațional, în niciun caz un Acord cu Fondul Monetar Internațional, stimate coleg, pentru că este pentru prima dată când acest acord cu Fondul Monetar Internațional, înainte de a fi trimisă Scrisoarea de intenție către boardul Fondului Monetar Internațional este prezentată aici, în fața Parlamentului, cea mai importantă instituție a democrației. Mă surprinde că acum sunteți extrem de vocali în zona băncilor în care vă aflați și nu ați găsit de cuviință la celelalte trei memorandumuri aprobate până acum să solicitați Guvernului pe care-l susțineați la momentul ăla să vină să spună în fața Parlamentului și în fața românilor ce-i așteaptă. Este pentru prima dată când un memorandum nu cuprinde măsuri de austeritate, nu cuprinde tăieri, ci cuprinde măsuri de relansare și de creștere economică. Ăsta este lucrul pe care trebuie să-l remarcați. (Aplauze.)

Primul-ministru a venit aici și, din nefericire, a fost primit așa cum nu ne face cinste, ca să ne facă cunoscute care sunt liniile directoare ale următoarei înțelegeri. Am înțeles cu toții și știm foarte bine lucrul ăsta că nu este vorba de un împrumut în sine, ci este vorba de un împrumut-umbrelă care să asigure măsurile importante de creștere economică pe care Guvernul le are în vedere, care să aibă ca suport investiții, care să aibă ca suport crearea de locuri de muncă și care cred eu că prin tot ceea ce a fost prezentat aici și am parcurs în integralitatea lui materialul care ne-a fost pus la dispoziție prevede măsuri utile și eficiente pentru creșterea mediului economic.

Avem în vedere și se are în vedere dezvoltarea mediului antreprenorial, se are în vedere o politică monetară flexibilă, suplă care să poată să ducă la crearea de noi locuri de muncă, să poată să ducă la creșterea economică.

Avem în vedere pentru anul viitor și a fost prezentat aici un deficit structural și un deficit ESA mai mic decât oricând până acum și o creștere economică pe care trebuie, vreți-nu vreți, s-o recunoașteți. E adevărat, în momentul ăsta motoarele economiei nu duduie, pentru că au fost gripate mult prea multă vreme, dar economia a fost așezată pe linia care trebuie și toate lucrurile astea vor produce efecte cât de repede posibil, efecte benefice pentru oamenii care au creat această majoritate importantă în Parlament, care au vrut și au un guvern stabil și sigur, care vor și au o politică economică predictibilă.

În final, în numele grupurilor parlamentare ale Partidului Social Democrat și sunt convins că nu este numai punctul nostru de vedere, doresc să vă mulțumim, domnule prim-ministru, domnilor miniștri, pentru faptul că, așa cum este normal, ne faceți de la bun început părtași la lucrurile care, într-un fel sau altul, determină destinele cetățenilor care ne-au trimis pe toți aici.

Vă mulțumesc și vă doresc să aveți succes cu memorandumul, cu actul de guvernare și, eventual, să fie ultima dată când venim în fața Parlamentului pentru a prezenta un acord stand-by de împrumut. Poate reușim nu peste multă vreme și sunt convins că lucrul ăsta va fi posibil să putem să funcționăm pe banii noștri.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Invit la microfon pe domnul deputat Gerea Andrei, din partea grupurilor PNL.

Video in format Real Media

Domnul Andrei Dominic Gerea:

Mulțumesc.

Domnilor președinți,

Domnule prim-ministru,

Stimați miniștri,

Stimați colegi,

Scrisoarea de intenție care ne-a fost prezentată astăzi, aferentă celui de-al treilea program economic consecutiv după cele din 2009 și 2011, confirmă progresele considerabile înregistrate de România privind reducerea dezechilibrelor macroeconomice, precum și necesitatea susținerii în continuare a reformelor structurale în curs de derulare.

Vorbim de un nou acord de tip preventiv, cu o valoare totală de aproximativ 2 miliarde de euro, care nu sunt accesați din start, dar care oferă încredere pe piețele internaționale și pot susține astfel programul economic convenit pentru perioada 2013-2015.

Obiectivele prezentate deja în această dezbatere au în vedere menținerea politicilor macroeconomice sănătoase ale actualului guvern, stabilitatea sectorului financiar, îmbunătățirea performanței în sectorul de stat și, nu în ultimul rând, dar cel mai important pentru noi, liberalii, relansarea economiei românești și reluarea ritmului de creștere și dezvoltarea României.

Suntem pe drumul cel bun, aceasta este esența scrisorii de intenție, chiar dacă mai sunt multe de îndeplinit. Suntem pe drumul cel bun - acesta a fost mesajul delegației partenerilor internaționali ai Fondului Monetar Internațional, Uniunii Europene și Băncii Mondiale cu prilejul vizitei de lucru din luna iulie a.c.

Suntem credibili și serioși în respectarea angajamentelor, ceea ce pune astăzi România într-o situație favorabilă, dacă ne raportăm la alte state europene, fapt care ne permite să abordăm și să semnăm un nou acord atât de benefic pentru societatea românească.

Evaluarea din vară a demonstrat că România își va îndeplini ținta de deficit fiscal de 2,3% din PIB și, mai mult, va depăși proiecția de creștere economică de la 1,6% la 2% în acest an. Redresarea economică se accelerează și continuă să se accelereze, fapt care probează prestația Guvernului USL care și-a îndeplinit calendarul de reforme convenit cu instituțiile financiare internaționale. Producția agricolă a fost bună, iar volumul exporturilor a fost mai mare decât în anii precedenți.

Am reușit să atenuăm vulnerabilitățile României la potențialele șocuri externe și dezechilibrele de pe piețele internaționale de capital.

Urmare a bunei-credințe și a seriozității României, de la 1 septembrie am reușit să implementăm măsura reducerii TVA de la 24% la 9% la pâine și pe întreg lanțul de producție, care va reduce evaziunea în domeniu. Este pentru prima dată când un guvern își asumă o asemenea măsură, așa cum Guvernul liberal a făcut-o în perioada 2005-2008 cu cota unică de impozitare de 16%.

În același context, menționez intenția declarată de a reduce CAS cu cel puțin trei puncte procentuale, cu aplicare de la 1 ianuarie 2014, o altă decizie cu impact major în societate, atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru veniturile populației.

Știu, sceptici sunt destui, așa cum au fost în perioada 2009-2011, când la guvernare nu și-au asumat politic și economic decât ajustarea bugetară pe spatele românilor și că nu au promovat nici măcar o singură măsură economică de stimulare a mediului de afaceri. Dacă vreți, putem pune la categoria măsurilor de stimulare a mediului de afaceri renunțarea la aberantul impozit forfetar care a lăsat pe drumuri... a închis 200 de mii de IMM-uri.

Este o realitate pe care foștii guvernanți trebuie s-o accepte pentru a mai putea emite alte opinii despre economia românească și despre relansarea ei. Aș putea aminti în același context și despre povara morală și fiscală lăsată de fosta guvernare, despre măsurile reparatorii asumate și adoptate de către Guvernul USL privind reîntregirea salariilor bugetarilor, a pensiilor, care au însemnat fonduri de la buget, tot în cadrul acordului cu partenerii internaționali, ca și despre anul 2013, an de vârf de sarcină fiscală lăsată moștenire tot de fosta guvernare și care numai în acest an înseamnă 5 miliarde de euro.

Există o deosebire fundamentală între prestațiile echipelor guvernamentale ale PDL și USL care au semnat și semnează aceste acorduri. În perioada 2009-2011, când au fost accesate tranșe solide din împrumuturi, efectele pentru populație s-au lăsat așteptate, chiar au lăsat urme în nivelul de trai al oamenilor, pe când din 2012 încoace efectele acestor acorduri au fost în favoarea cetățenilor, s-au regăsit și în pensii, și în salarii, dar și în economice, fără a atrage fonduri din acordurile acestea de tip preventiv.

De aceea, stimați colegi, orice fel de discuție există și ar mai putea exista poate de-a lungul timpului în cadrul coaliției de guvernare, trebuie spus că ele nu trebuie să afecteze în niciun fel buna funcționare a Guvernului și mai ales respectarea promisiunilor făcute în fața oamenilor.

Noi, liberalii, am trimis oameni de onoare, oameni ce își respectă cuvântul, adevărați profesioniști în cadrul Guvernului. Avem un vicepremier liberal și avem miniștri care își asumă misiuni grele din punct de vedere economic și social.

De aceea, domnule prim-ministru, salut capacitatea dumneavoastră ca șef al Guvernului de a închega o echipă solidă și responsabilă în solidar. Prea mult timp România a fost divizată de un președinte care a învrăjbit societatea, categorii sociale și clasa politică.

În fața angajamentelor luate în fața românilor, în fața partenerilor noștri internaționali și europeni, este momentul ca USL să-și arate forța prin atitudinea sa solidară și aplicarea către exercițiul de guvernare.

Vă mulțumesc și vă doresc mult succes. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Dau cuvântul în continuare domnului deputat Erdei Dolóczki, din partea grupurilor UDMR.

Mă scuzați! Grupul PDL, domnul deputat Ialomițianu.

Domnule deputat Ialomițianu, sigur. Vedeți, dacă tot intrați, ieșiți, intrați, ieșiți... mă încurcați...

Video in format Real Media

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Domnule președinte,

Domnule președinte de ședință,

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Prezentarea noului acord cu Fondul Monetar Internațional în Parlament, după ce a fost negociat și transmis Fondului Monetar Internațional în vederea aprobării, reprezintă un exercițiu de imagine, dar și o lipsă de asumare a răspunderii Guvernului Ponta în fața românilor.

Încheierea unui nou acord cu Fondul Monetar Internațional reprezintă responsabilitatea Guvernului Ponta. Guvernul Ponta ar trebui să explice românilor de ce încheiem un nou acord cu Fondul Monetar Internațional și să spună care sunt avantajele românilor în urma acestui acord.

PDL consideră că era momentul ca România să treacă de la un acord tip plasă de siguranță la un acord de dezvoltare. Guvernul USL ratează complet acest obiectiv.

PDL atrage atenția Guvernului Ponta că un acord cu Fondul Monetar Internațional nu înseamnă supraviețuirea guvernării, circ în momentul privatizării companiilor de stat, sufocarea economiei și a românilor cu noi impozite, tăierea banilor pentru investiții, tăierea locurilor de muncă și tăierea finanțării spitalelor pentru îndeplinirea angajamentelor asumate în fața organismelor internaționale.

PDL nu se opune încheierii unui nou acord cu Fondul Monetar Internațional, dar consideră că discutarea în Parlament a acordului după ce a fost negociat face inutilă contribuția Parlamentului privind îmbunătățirea conținutului acestuia.

PDL consideră că renunțarea, în momentul de față, la încheierea acordului cu Fondul Monetar Internațional ar reprezenta o iresponsabilitate a Guvernului Ponta, având consecințe foarte grave pentru România. Este vorba de pierderea credibilității și încrederii României în fața organismelor internaționale, investitorilor și pe piețele financiare. În opinia PDL, un acord cu Fondul Monetar, în acest moment, ar trebui să însemne relansarea economiei care în momentul de față este blocată, asigurarea unei creșteri economice sustenabile pe termen mediu, crearea de noi locuri de muncă și stimularea consumului.

Din păcate, în acordul cu Fondul Monetar Internațional nu întâlnim măsuri de stimulare a economiei, singurul sector capabil să creeze plusvaloare și locuri de muncă și bunăstare românilor.

În noul acord cu Fondul Monetar Internațional sunt prevăzute o serie de angajamente ale Guvernului Ponta privind supraimpozitarea clasei de mijloc și a contribuabililor de bună-credință, adică acei români care vor să muncească în mod cinstit, plătind în mod corect impozitele și necerând nimic de la stat.

Domnule prim-ministru,

M-ați provocat! Ați spus că nu sunt impozite noi. Trebuie să spunem românilor în mod corect. În scrisoarea de intenție este angajamentul Guvernului Ponta să elimine diferențele dintre taxarea veniturilor din drepturi de autor, a veniturilor salariaților, precum și a veniturilor persoanelor fizice autorizate. Vă poate spune ministrul de finanțe că, în momentul de față, în Codul fiscal, avem taxarea veniturilor din drepturi de autor cu 10,5%. Cum puteți să eliminați diferențele? Reduceți 20 de puncte procentuale sau le duceți pe veniturile din drepturi de autor să fie taxate la 31,3%?

Spunea colegul de la PNL despre impozitul forfetar. Stimate coleg, doamna ministru Grapini a și rezolvat problema introducerii din nou a impozitului forfetar.

PDL consideră că deblocarea economiei se poate realiza prin aplicarea unor măsuri fiscale cu mult curaj, așa cum a procedat Guvernul Boc în perioada când România era într-un blocaj financiar. Măsurile luate de Guvernul Boc au avut ca efect stabilizarea financiară a României, ieșirea României din recesiune și crearea de premise pentru o creștere economică sustenabilă.

PDL a înaintat Guvernului Ponta un set de măsuri care asigură relansarea economiei prin relansare fiscală, continuarea investițiilor, sprijinirea IMM-urilor și a fermierilor, stoparea supraimpozitării clasei de mijloc și a contribuabililor de bună-credință, depolitizarea managementului companiilor cu capital de stat și creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene nerambursabile.

Pentru relansarea economică prin relaxare fiscală, măsurile PDL-ului se referă la: reducerea contribuțiilor sociale cu cinci puncte procentuale la angajator, reducerea cotei unice de la 16 la 12%, creșterea salariului minim de la 800 de lei la 1000 de lei și scutirea de la impozitare a profitului reinvestit; totodată, PDL-ul propune creșterea impozitării de la 16 la 30% a veniturilor nedeclarate, care reprezintă sursă pentru averile nejustificate.

Prin aceste măsuri sunt stimulați contribuabilii de bună-credință și sunt sancționate faptele de evaziune și fraudă fiscală.

PDL consideră că includerea acestor măsuri în acordul cu Fondul Monetar Internațional ar relansa economia, ar crea noi locuri de muncă și stimula consumul.

Dacă acordul cu Fondul Monetar Internațional va rămâne la nivelul actual, în România economia va stagna, locurile de muncă se vor reduce, veniturile reale ale populației vor scădea, iar bugetul de stat se va alimenta cu venituri tot mai greu, existând riscul ca salariile și pensiile să fie plătite din împrumuturi.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Dau în continuare cuvântul reprezentantului grupurilor Partidului Conservator, doamna deputat Maria Grapini.

Doamnă, vă rog.

Video in format Real Media

Doamna Maria Grapini:

Domnilor președinți,

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Stimați parlamentari,

De la bun început vreau să spun că sunt onorată pentru că Grupul parlamentar al PC m-a nominalizat să spun un punct de vedere vizavi de această temă extrem de importantă și le mulțumesc.

De la bun început, de asemenea, vreau să spun că într-un management, fie el micro sau macro, trebuie să ținem cont de câteva lucruri, lucruri de care Guvernul Ponta ține cont chiar prin actul de astăzi, și anume, responsabilitate, prudență, previziune, transparență și, evident, predictibilitate pentru cei care suportă consecințele actului de guvernare.

Sunt surprinsă de ceea ce a spus vorbitorul dinaintea mea. Trebuie să spun însă că printr-un exercițiu practic și printr-o imaginație pe care sunt convinsă c-o aveți, putem spune că efectele pe care noi le culegem acum, Guvernul Ponta, sunt efectele măsurilor guvernării dinainte. Și ca să înțelegem perfect, domnule fost ministru al finanțelor, nu te doare obrazul înainte de a primi palma, te doare obrazul după ce primești palma. Noi facem decontul unor măsuri. Prudența pe care o manifestă acum Guvernul Ponta de a semna un acord bine explicat astăzi de premier aici, doar un acord pentru a avea siguranța ca atunci când fenomene pe care nu le poți previziona din economia mondială, pentru că nu acționăm singuri, înseamnă să avem deja acordul încheiat.

Din experiența mea practică, nu poți să negociezi în momentul în care ai ajuns să nu ai bani. Trebuie să ai acest acord înainte stabilit. Mai mult, acest acord dă încrederea, pentru că este un deficit de încredere în mediul economic românesc, atât investitorilor străini, cât și celor români, că atunci când vor încheia contracte cu statul, arieratele pe care le-am moștenit, suficient de mari, nu vor mai fi și vor putea exista bani la buget pentru a fi plătite.

De altfel, așa cum a prezentat și primul-ministru Ponta, pentru prima dată - și pentru prima dată vă spun și ca fost întreprinzător, ne-am asumat să facem plățile pentru fondurile europene blocate de atâta timp.

În situația în care ne pregătim de angajarea fondurilor europene 2014-2020, trebuie să ai un acord care nu crește fiscalitatea și, stimate domnule ministru Ialomițianu, cu regret o spun, trebuie să ne definim bine conceptele. Dumneavoastră ați avut un impozit minim de-a valma peste tot. Eu am propus un impozit pe indicatori relevanți, pe cod CAEN care n-are legătură cu impozitul domnului Pogea. Și, de altfel, l-am făcut în parteneriat public-privat și agreat.

Așadar, Grupul parlamentar conservator consideră că scrisoarea de acord este un act de prudență, dar și de responsabilitate a Guvernului Ponta, susține întru totul, pentru că ne asigură și punerea în aplicare a programului de guvernare pe anii care urmează, anul 2013 fiind un an în care a trebuit să descoperim toate golurile și toate lucrurile proaste pe care le-am luat. Asigurăm, de asemenea, Grupul parlamentar conservator, susținerea și cred că, istoric vorbind, segregarea n-a dus niciodată la nimic bun.

Unitatea pe proiecte comune totdeauna duce la atingerea țintei și proiectul comun, astăzi, aici, este România. De aceea, vom fi totdeauna uniți în jurul proiectului și al guvernării pentru a asigura stabilitate României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vă mulțumim.

Ați văzut că i-am dat cuvântul pentru că era prezentă la microfon, doamnei ministru Grapini. N-aș fi făcut acest lucru dacă îndelungata mea experiență parlamentară nu m-ar fi făcut să știu că am fost pe deplin de acord... în acordul colegilor mei de la UDMR, care întotdeauna au știut să fie extrem de eleganți.

Îl invit la microfon pe domnul Erdei Dolóczki István, reprezentantul UDMR.

Video in format Real Media

Domnul Erdei Dolóczki István:

Mulțumesc mult.

Domnule președinte de ședință,

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Am ajuns la o nouă etapă în derularea programului economic consecutiv de tip preventiv care se încheie de România cu Fondul Monetar Internațional și Uniunea Europeană. Noi, cei din UDMR, considerăm că și atunci când am fost la guvernare, și acum când suntem în opoziție, că o astfel de înțelegere preventivă este necesară și benefică economiei acestei țări, deoarece conferă un grad de siguranță, un grad mai mare de credibilitate, bineînțeles, în condițiile în care nu creează povară suplimentară cetățenilor acestei țări, cel puțin așa credem din informațiile pe care le deținem.

Mă aflu și ne aflăm într-o situație în care trebuie să vorbim despre o scrisoare de intenție ale cărei elemente principale ne-au fost prezentate de domnul prim-ministru. În vederea ducerii la îndeplinire a angajamentelor din această scrisoare am reținut câteva lucruri legate de fiscalitate, și anume, lărgirea bazei de impozitare, adică extinderea plății CAS-ului și după veniturile realizate din chirii, respectiv impozitarea obiectelor de lux, adică introducerea unui nou tip de impozit pe unele obiecte considerate într-adevăr de lux, sau mărirea accizelor la unele produse.

Considerăm că sunt măsuri încă suportabile de către cetățeni, cu atât mai mult cu cât nu se vorbește despre reducerea numărului de angajați, de desființarea locurilor de muncă.

Intenția Guvernului de a realiza o privatizare parțială în sistemul energetic prin vânzarea la bursă a câte unui pachet minoritar de acțiuni în companiile energetice din țară s-ar putea să fie o măsură care să asigure venituri necesare la buget, iar pentru aceste întreprinderi să asigure o funcționare eficientă. Dar această măsură trebuie luată, în accepțiunea noastră, cu mare grijă, astfel ca sectorul energetic să rămână neapărat sub controlul național.

În scrisoarea adresată doamnei Lagarde, autoritățile române recunosc că au existat derapaje față de angajamentele anterioare, recunosc că dezvoltarea economică nu a cunoscut ritmul prevăzut și au existat și alte deficiențe. Ar fi bine ca guvernanții să realizeze că încheierea unui nou acord cu Fondul Monetar Internațional și Uniunea Europeană nu este suficientă pentru ca economia României, industria României, viața socială a României să meargă în direcția cea bună. Este necesară, așa cum am semnalat domnului prim-ministru și domnilor miniștri în cadrul ședinței cu grupurile parlamentare UDMR, luarea unor măsuri urgente de relansare a economiei, de prioritizare corectă a finanțării programelor și proiectelor începute și nefinalizate, pentru reducerea în continuare a arieratelor, relansarea reabilitării infrastructurii rutiere și de cale ferată, precum și relansarea programelor de reducere a numărului de șomeri prin crearea de noi locuri de muncă.

Iar toate acestea nu pot fi realizate fără un buget pe 2014 bine întemeiat și respectat cu sfințenie. Accentuez încă o dată că nici acest ultim acord nu se substituie activității de guvernare. Unde guvernare nu e, nici prosperitate nu e, ca să parafrazez un celebru scriitor român.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată și vă doresc într-adevăr succes. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Mulțumim, domnule deputat.

Îl invit la microfon pe domnul deputat Varujan Pambuccian, din partea Grupului minorităților naționale.

Video in format Real Media

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Stimați colegi,

Noi suntem acum în trena acordului făcut în 2009 și mi-e destul de greu să vorbesc despre lucrul acesta, pentru că atunci, în 2009, am fost împotriva acordului cu FMI, aveam resurse să alegem o altă cale. N-am ales-o.

Oricum, și lucrul ăsta este un lucru pozitiv, trebuie subliniat că, din punct de vedere macroeconomic, astăzi, România este o țară de invidiat. Dacă ne uităm la cum arată indicatorii macroeconomici ai țărilor considerate puteri mari economice și comparăm cu indicatorii noștri, constatăm că într-adevăr suntem o țară de invidiat. Sper să reușim, fiind așa cum suntem acum, să trecem de hopul care urmează și care va fi mult mai mare. Și care se va întâmpla probabil în următorii trei ani, în care eu cred că vom asista la finalul celor două jocuri piramidale care au produs depresia economică în care suntem acum.

Probabil că atunci va trebui să regândim mecanismul monetar, probabil că atunci va trebui să reinventăm foarte multe lucruri, să fim foarte creativi. Deocamdată, mergem "politically correct", așa cum scrie la carte, cu un acord stand-by care rău nu face, face bine și ne dă timp și timpul ăsta este foarte prețios și va trebui să-l folosim cu mult cap, să ne pregătim cum trebuie pentru ce urmează. E bine că nu creștem taxele și impozitele. Poate găsim resurse să le scădem.

Chiar dacă pare ciudat, au existat momente în istoria recentă, în secolul XX, mai puțin cunoscute, pentru că s-a trecut de depresii economice care puteau să evolueze foarte urât, scăzând taxele, dereglementând și lăsând economia să funcționeze, nesufocând-o.

Sper ca perioada aceasta în care avem un mic scut, aș zice, de carton, dar e scut, pe care ni-l oferă acordurile cu FMI-ul, faptul că stăm bine macroeconomic, să fie perioada în care să putem să ne pregătim bine pentru a trece cu bine un moment foarte dificil, global, economic, care se apropie.

Cred că ați făcut bine că ați făcut acest acord, domnule prim-ministru, dar vă propun tuturor să avem și o discuție foarte serioasă legată de tema aceasta, așa cum au loc în perioada asta discuții foarte serioase legate de ce urmează în parlamentele multor țări și cred că, de data asta, dincolo de orice poziționare la guvernare sau în opoziție, e bine să găsim o soluție echilibrată, rațională și cu șanse ca impactul a ceea ce urmează să fie cât mai mic asupra României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vă mulțumesc.

Doamnelor și domnilor,

Și-au exprimat punctele de vedere toate grupurile parlamentare care au dorit, mai puțin Partidul Poporului-Dan Diaconescu.

Îl invit pe domnul prim-ministru la microfon pentru a-și prezenta intervenția în urma dezbaterilor.

Video in format Real Media

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Vreau să vă mulțumesc, în primul rând pentru acceptarea ideii de a avea această prezentare în fața dumneavoastră. Intenționez ca o procedură asemănătoare s-o folosim, dacă nu în plenul reunit, măcar în grupurile parlamentare, referitoare la alte probleme importante. De exemplu, acordul între România și Uniunea Europeană pentru exercițiul financiar 2014-2020. E vorba de proiecte politice care depășesc chiar un ciclu electoral și cred că este extrem de necesară și utilă această nouă procedură, în care Parlamentul este măcar informat, dacă nu chiar trebuie să dea un vor formal asupra deciziilor importante pe care le ia Guvernul.

Iau act cu satisfacție de faptul că practic toate grupurile parlamentare care au luat cuvântul și-au exprimat susținerea pentru un nou acord, cu observații. Vreau să apreciez dialogul pe care l-am avut chiar și cu Partidul Democrat Liberal și cu domnul ministru Ialomițianu. De altfel, am facilitat acest acord. Domnule ministru, trebuie să recunoașteți prin faptul că v-am pus la dispoziție varianta în limba română și în felul ăsta ați putut să-l studiați. Faptul că l-ați dat la presă n-a fost foarte frumos, dar se practică.

Eu am vrut doar să spun un singur lucru: într-adevăr, n-am putut să negociez ca dumneavoastră și nici n-am vrut. Nici n-am tăiat pensii și salarii, nici n-am mărit TVA-ul, nici n-am făcut toate celelalte lucruri. Însă, există și idei bune, dincolo de polemica parlamentară, cea referitoare la impozitarea suplimentară a averilor care nu se justifică, mi se pare o idee foarte bună și vreau să lucrăm să o putem implementa. S-ar putea să fie supărați mulți colegi de-ai dumneavoastră, dar, până la urmă, pentru binele țării cred că vă asumați acest lucru.

Vreau doar să spun încă o dată și aici e o problemă de principiu: dacă Parlamentul României nu ar susține un asemenea acord, Guvernul nu ar avea nicio legitimitate în a merge mai departe. Cred că este vorba de intrarea în limitele democratice europene a unor relații între Guvern, Parlament, pe care dacă dumneavoastră le susțineți pe termen mediu și lung, toate grupurile parlamentare vor avea în mod clar de câștigat.

(Domnul deputat Gheorghe Ialomițianu dorește să intervină)

Domnule ministru, vă rog doar să nu-mi răspundeți în engleză.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Mulțumesc foarte mult.

30 de secunde, domnule deputat.

Domnul Ialomițianu dorește să ia cuvântul.

Video in format Real Media

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Domnule prim-ministru,

Acordul cu Fondul Monetar pe care l-ați încheiat este în presă din iulie, e din iulie în presă. Nu mă acuzați pentru ceea n-am făcut. Și cred că l-ați tradus în limba română pentru mulți miniștri din cabinetul dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Da. Mulțumesc.

Doamnelor și domnilor,

Domnule prim-ministru,

Stimați reprezentanți ai Guvernului României,

Vreau să vă mulțumesc, domnule prim-ministru, pentru această dezbatere, care este o noutate, ba chiar vreau să constat că a fost o dezbatere în deplină cunoștință de cauză la nivelul Parlamentului României. Regret însă un mic incident: un tânăr năbădăios, ușor extremist, își dorește foarte mult să ajungă în Parlament. Și vreau să-i recomand că în Parlament se ajunge prin vot și nu prin forțarea intrărilor Parlamentului.

Domnule prim-ministru, mulțumim foarte mult. (Aplauze.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 23 octombrie 2017, 3:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro