Raluca Surdu
Raluca Surdu
Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.139/15-11-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-10-2021
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 05-11-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.53 Raluca Surdu - declarație politică cu referire la actuala reformă a sistemului de sănătate;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Raluca Surdu:

Subiectul declarației mele politice de astăzi este legat de actuala reformă a sistemului de sănătate. Cu toții suntem interesați de sistemul de sănătate din România, fiecare dintre noi ne dorim servicii medicale de mai bună calitate, iar practicienii acestui sistem își doresc condiții mai bune de lucru, respectiv salarii mai bune.

Sănătatea este cel mai important lucru pentru fiecare dintre noi. În campania electorală le-am promis oamenilor din colegiul meu că USL va depune toate eforturile pentru a transforma sistemul de sănătate într-unul cu adevărat performant, pentru ca accesul la servicii medicale de bună calitate să fie la îndemâna tuturor cetățenilor, și nu un lux pe care și-l permit doar câțiva. În acest sens, chiar în cursul acestui an, am propus public să redirecționăm impozitul pe venit de 2% către sistemul de sănătate. Din nou vă reiterez această propunere: redirecționați 2% către sănătate.

Îmbunătățirea sistemului de sănătate din România este unul dintre obiectivele primordiale ale USL, iar în această perioadă o schimbare pozitivă în sănătate începe să prindă contur, să devină o realitate. Încă de la preluarea guvernării, USL a încercat să prioritizeze rezolvarea problemelor, iar subiectul sănătății, în perioada lunii mai 2012, era unul extrem de sensibil pentru oameni. Printre primele măsuri luate de Guvernul USL au fost redeschiderea celor 17 spitale închise absolut abuziv de către Guvernul condus de Emil Boc și deblocarea a 4000 de posturi în sănătate. Am continuat prin extinderea serviciului SMURD, prin deschiderea a cinci noi centre în întreaga țară. În perioada imediat următoare, Ministerul Sănătății are drept principale linii de acțiune, dezvoltarea centrelor de permanență, întărirea rolului medicilor de familie în a asigura consultații de urgență, gruparea tuturor programelor naționale de sănătate într-o structură de specialitate a Ministerului Sănătății, urmând ca acestea să fie astfel mai bine coordonate și unitar gestionate, pentru a evita repetarea unor crize precum cea a citostaticelor de la începutul anului 2013.

Aceste linii de acțiune ale Ministerului Sănătății vor fi coroborate cu implementarea noului pachet de bază de servicii sanitare, care de altfel este un angajament politic pe care actualul guvern și l-a asumat în Programul de guvernare. Principiile de funcționare ale acestuia sunt următoarele:

  • Pachetul de bază este gratuit pentru toți cetățenii, asigurați și neasigurați. Serviciile esențiale sunt asigurate prin pachet.
  • Pachetul are o componentă semnificativă de prevenție.
  • Drepturi reale și aplicate pentru toți pacienții. Până acum pacientul avea drepturi doar pe hârtie, deoarece în realitate acesta trebuia să plătească pentru aproape orice. Odată aplicat, acest nou pachet de bază va stipula clar care sunt serviciile asigurate gratuit și care sunt cele pentru care pacientul trebuie să plătească, iar acest demers va elimina plățile informale pentru serviciile gratuite.

În aceste zile putem observa și auzi cerințele sindicatelor sanitare cu privire la creșterea alocării bugetare către sistemul de sănătate publică și în același timp creșterea veniturilor funcționarilor acestui sistem.

Vreau să vă aduc câteva detalii despre un proiect-pilot desfășurat de Ministerul Sănătății care vizează tocmai creșterea veniturilor medicilor și ale echipelor medicale. Proiectul constă în scoaterea profesiei de medic din categoria personalului bugetar și creșterea veniturilor pentru medici și echipa medicală în două forme: prin salarizarea pe performanță (pe baza unor criterii care vor fi descrise în normele de aplicare) sau prin posibilitatea de a consulta și trata pacienții proprii, în regim privat, în spitalul public. Pacientului i se oferă posibilitatea alegerii medicului chiar în spitalul public, dacă dorește acest lucru, iar medicului i se oferă posibilitatea de a trata pacienții proprii în spitalul unde lucrează, aceasta fiind o formă prin care ambele părți implicate, pacient și medic, au de câștigat. Medicul care optează să aibă pacienți privați în spitalul public poate face acest lucru strict în afara orelor de program, trebuie să fie angajat al spitalului și să nu lucreze concomitent și în mediul privat. Este reglementat și procentul paturilor ocupate de pacienții în regim privat, acesta neputând depăși 20%, dar și cum sunt distribuite sumele obținute în urma plăților făcute de către pacienții privați: în acest moment 50% din venituri merg către medic, 30% către echipă și 20% către spital. Situațiile de urgență, și anume medicii cu specialitatea medicină de urgență și ATI, nu pot avea pacienți privați.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 28 octombrie 2021, 12:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro