Cornel-Mircea Sămărtinean
Cornel-Mircea Sămărtinean
Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.139/15-11-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 05-11-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.71 Cornel-Mircea Sămărtinean - declarație politică intitulată "Descentralizare în regim de urgență?";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Cornel-Mircea Sămărtinean:

"Descentralizare în regim de urgență?"

Descentralizare prin asumarea răspunderii Guvernului, în noiembrie, înainte de adoptarea bugetului - anunță premierul. De ce acum, de ce descentralizare fără regionalizare? De ce prin asumarea răspunderii Guvernului, și nu trecând legea prin Parlament? Două aspecte sunt clare: graba și faptul că liderii locali urmează ca, după descentralizare, să preia atribuții esențiale din câteva domenii și să intre în posesia unor fonduri generoase.

Descentralizarea este un proces cu consecințe politice, administrative și economice pe termen lung, nu poate fi făcută oricum. Graba e suspectă, în condițiile în care tema descentralizării administrației publice a fost repusă intempestiv pe agenda publică, fără dezbatere publică, fără consultarea experților, fără o analiză a consecințelor, fără o analiză cost-beneficiu. Într-un mediu administrativ majoritar clientelist, o astfel de hotărâre, trecută prin procedură de urgență poate fi catastrofală.

O explicație pentru această grabă ar putea fi încercarea primului-ministru Victor Ponta de a-și consolida relația cu aleșii din teritoriu - descentralizarea implică o politizare și o clientelizare a structurilor administrative județene. Deși nu recunoaște, relația Guvernului USL cu aleșii din teritoriu nu este deloc roz. Mulți aleși locali nu au primit banii pentru investițiile promise în campania electorală și în vară a existat o situație tensionată creată de aleșii locali cu probleme de integritate.

Referitor la ultima situație, premierul Victor Ponta a găsit o soluție de avarie: "Vreau să vedem ce se întâmplă pe final și după aceea ne punem cu toții la masă, și cu Ministerul Justiției, și cu ANI, și cu toți ceilalți, cu Parlamentul, să vedem care e soluția". Asta deși Ministerul Justiției a avizat negativ proiectul de lege inițiat de vicepremierul Liviu Dragnea, care scotea din regimul incompatiblității calitatea primarilor de membri în consiliile de administrație ale unor servicii deconcentrate. Copreședintele USL, Crin Antonescu, a venit cu propunerea privind amnistierea primarilor găsiți în conflict de interese, transferând totodată responsabilitatea către premierul Victor Ponta.

Nu e certă doar graba cu care se vrea a fi pusă în aplicare descentralizarea. E cert și faptul că liderii locali - din 36 de președinții de consilii județene ale USL, 22 sunt conduse de PSD - urmează să preia atribuții esențiale de la sănătate, agricultură, mediu, muncă și cultură, deci fonduri suplimentare și mai multă putere. USL s-a gândit cum să le dea mai multă putere șefilor de consilii județene și primarilor, nu și să-i instruiască pe aceștia cum să facă față noilor atribuții. Inițiatorii, prea preocupați să negocieze ce pleacă la consiliile județene și ce mai rămâne, totuși, la ministere, au expediat în doar o pagină modul în care se va face implementarea acestui proiect.

Propunerea USL de descentralizare nu este un text de lege, ci un proiect în care se schimbă un șef cu un alt șef, pentru baronii locali, și nu pentru cetățeni, nu se iau în considerare problemele reale cu care se confruntă cetățenii, se dorește în fapt, un transfer de putere a autorităților. O descentralizare fără reformă administrativă reală la nivel local și central este "un praf în ochii românilor".

Proiectul de descentralizare propus de vicepremierul Liviu Dragnea transformă baronii locali în niște mici zei. Fondurile pe care le vor avea la dispoziție vor fi mult mai mari ca acum, iar distribuirea acestora va depinde de bunăvoința lor. De asemenea, vor avea de împărțit și zeci de funcții în plus, care până acum țineau de centru.

Vor mai "împărți" avize de mediu, autorizații pentru pensiuni, certificate de import-export pentru fructe și legume, autorizații pentru agricultura ecologică. Pe scurt, vor controla îndeaproape cam toate domeniile de activitate din județ. În plus, se va lăsa loc multor abuzuri cu terenuri și clădiri de patrimoniu, care, pentru a fi scoase din proprietatea statului, aveau până acum nevoie de autorizație de la ministere.

Halucinant este faptul că nu există un plan pe luni și pe zile despre ce se va întâmpla în perioada de tranziție, cum se va face transferul și cum vor funcționa noile structuri. Un mare haos - un nou proiect marca USL!

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 21 octombrie 2021, 22:20
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro