Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.162/19-12-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-03-2019
13-03-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 10-12-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2013

38. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii minelor nr.85/2003 (PL-x 573/2013) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 573/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Punctul 29. Mergem la Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii minelor nr.85/2003.

Guvernul României.

Video in format Flash/IOS

Domnul Bogdan Nicolae Badea (secretar de stat, Ministerul Economiei):

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect modificarea și completarea Legii minelor nr.85/2003 vizând în principal următoarele aspecte: modificări, clarificări și actualizări aduse definițiilor și termenilor utilizați în definirea de noi resurse, prevederi noi privind procedura de ofertare și stabilirea unor obligații noi pentru operatori, introducerea unor reglementări privind redeschiderea exploatărilor miniere închise prin hotărâre de Guvern, prevederi noi privind reabilitarea mediului ca urmare a desfășurării activității miniere și introducerea obligativității creării unui depozit bancar care să fie utilizat în cazul neîndeplinirii obligațiilor de mediu, reconstrucția ecologică și monitorizarea post-închidere a zonelor afectate, modalitatea de reconcesionare a perimetrelor miniere închise, actualizarea redevențelor miniere și a taxelor de explorare sau exploatare, completarea atribuțiilor Autorității Naționale pentru Resurse Minerale. De asemenea, apare un capitol nou privind transparența în exploatarea resurselor naturale.

Proiectul de act normativ întărește disciplina privind protecția mediului, responsabilizează concesionarii, înființează garanția pentru refacerea mediului ca o măsură asiguratorie că poluatorul va fi implicat direct în activități de protecție și refacere a mediului.

Având în vedere cele de mai sus, propunem plenului adoptarea acestui act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte Iancu, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, precum și Comisia pentru industrii și servicii au fost sesizate spre dezbatere în fond cu proiectul de lege menționat.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege.

Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a avizat favorabil proiectul de lege, proiect care are ca obiect reglementarea în sensul modificării și completării Legii minelor, cu modificările și completările ulterioare, urmărindu-se actualizarea definițiilor și completarea acestora, stabilirea unor proceduri simplificate de acordare a licențelor de exploatare, cu luarea tuturor măsurilor pentru ca operatorii economici care primesc licențe să-și desfășoare activitatea respectând tehnologiile de exploatare minieră, precum și instituirea de obligații exprese referitoare la refacerea mediului afectat de activitățile miniere efectuate în perimetrul de exploatare.

La dezbaterea proiectului au participat invitați din partea ministerelor de specialitate, Ministerul Economiei, Ministerul de Finanțe, Agenția Națională de Resurse Minerale și în urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât să propună plenului, cu majoritate de voturi, spre dezbatere și adoptare, cu amendamente admise și amendamente respinse, aprobarea proiectului de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dezbateri generale.

Procedură? Vă rog frumos, aveți cuvântul.

Domnul deputat Cernea, procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Criticile dumneavoastră constructive mă ajută să mă perfecționez pe procedură și pe regulament. Așadar, vă citez din art.91 din regulament: "Ordinea de zi și programul de lucru aprobate se transmit în scris și pe suport electronic deputaților și grupurilor parlamentare."

De asemenea, alin.(2): "Prevederile alin.(1) se aplică în mod corespunzător și în caz de modificare sau completare a ordinii de zi ori a programului de lucru."

Nu am primit raportul, ordinea de zi a fost modificată, n-am primit nici ordinea de zi în scris. Vă rog să asigurați dreptul la informare pentru fiecare deputat și abia apoi să continuăm discuțiile.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, stați o secundă, domnule deputat.

Domnule deputat, nu prea știți limba română. Haideți să vă citesc eu și iar vă supărați că vă jignesc. Se scrie: obligatoriu doar în scris sau scrie: în scris și pe suport electronic. L-ați primit pe suport electronic, raportul îl au toți colegii pus pe site. Deci îl aveți și pe suport electronic. Îmi cer scuze că vă spun. Iar citim cum vrem noi să interpretăm. Aici nu suntem... Suntem în Parlamentul României.

Deci, ordinea de zi și programul de lucru au fost aprobate la începutul ședinței, au fost afișate pe site, am și oprit ședința 30 de minute până a fost afișată ordinea de zi și programul de lucru.

Ordinea de zi și programul de lucru. Păi vedeți? De ce le amestecați, domnule deputat?

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Am doar raportul. Atât.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, raportul se pune pe site în format electronic. Este o decizie de ani de zile.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Nu este.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Căutați-l. Nu e obligația mea, domnule deputat. Este obligația dumneavoastră, nu este nici obligația colegilor din Parlamentul României.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Nu este pe site.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Repet: obligația mea este să...

Vă rog frumos, vă mulțumesc. Poftiți în bancă.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnule deputat, vă rog frumos. Râde lumea de noi și curcile, când un parlamentar vine la microfon și spune de ordinea de zi pe care noi am afișat-o. De trei ore e afișată pe site-ul Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc foarte mult. Sunteți astăzi foarte activ.

La dezbateri generale, domnul deputat...

Procedură, domnul deputat Mircea Toader.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Înainte de, eventual, a dezbate această importantă lege care a suscitat și foarte mare interes public prin acea celebră lege, proiect de lege Roșia Montană, am fost și în comisie, s-a dezbătut, dar ceea ce am solicitat noi, timpul foarte scurt și rapid, pe de o parte; pe de altă parte, nu sunt clarificări referitoare la modul în care se încasează redevența la apa din subteran, cum e utilizată de administrațiile locale, este posibil a fi interpretări. Cine taxează, luăm și redevențele, dăm și de la Apele Române. O să ajungem până la urmă, cum era "aerul, apa și fraierul", sau "fraierul, apa și aerul", depinde cum vreți s-o luați dumneavoastră, tot taxăm totul.

În al patrulea rând, problema de expropriere, chiar dacă este o reglementare care oarecum poate să ducă la o înțelegere, nu este cea corectă. Exproprierea de utilitate publică se adresează marilor proiecte de infrastructură, așa cum prevede Legea nr.55, și, eventual, unor perimetre pe care le exploatează în totalitate statul, direct sau prin regiile sale.

Pentru un investitor privat trebuie să aibă altă reglementare, pe care o prevede Legea nr.33 și acolo, sigur, cu celeritate, ar trebui să se prevadă un timp în care se stabilește valoarea, și nicidecum una comună pentru cele care sunt interesul public cu adevărat.

Motiv pentru care, stimați colegi, eu vă rog să aprobați s-o retrimiteți la comisie, urmând ca după aceea să putem să o rediscutăm, mai ales că sunt multe, foarte multe amendamente și aici, cred că din grabă, nu cred că domnul Iancu, care e un foarte bun profesionist, nu știe ale cui sunt amendamentele, ale comisiei, ale colegilor. Sunt amendamente apărute în raport fără să fie de cineva susținute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Retrimiterea la comisie, da? Dați-mi voie...e cererea unui lider de grup parlamentar.

La dezbateri generale vă dau cuvântul. Deocamdată, avem o procedură de retrimitere la comisie.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

48 de voturi pentru, patru abțineri, 115 voturi împotrivă.

Rămâne în dezbatere. Suntem în continuare la dezbateri generale.

Domnul deputat Bode. Aveți cuvântul la dezbateri generale. Vă rog frumos. Se poate? Vă rog frumos, aveți dreptul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am înțeles după cele aproape trei ore de dezbatere în comisie de azi-noapte că nu vorbim de proiectul de lege respins de Senat. Nu vorbim nici de proiectul de lege dezbătut de aproape trei ani de Comisia pentru industrii din Camera Deputaților. Vorbim de un nou proiect de lege, cu amendamente neasumate de niciun parlamentar, ci de întreg grupul, fără a vedea, cu nume și prenume, cine își asumă aceste amendamente.

Spun că această grabă dublată de o lipsă totală de transparență nu va face din Legea minelor o lege care să nu suscite discuții și dezbateri în continuare în afara Parlamentului.

Aș vrea să-mi permiteți să fac două observații. Prima observație este generală.

Dragi colegi, România, în acest moment, nu are o strategie energetică adaptată la anul 2013. Am înțeles de la actualul Guvern că vom avea o strategie mai întâi în august, apoi în septembrie și azi, în urmă cu câteva zile, am aflat că vom avea o strategie energetică în 2014 externalizată. Ce fel de energie își propune să producă România? Nu știm în acest moment. Știm că în 1997 am închis, am restructurat sistemul, sectorul minier. În 2007, odată cu intrarea în Uniunea Europeană, am închis și am ecologizat perimetre miniere.

Azi, ne propunem prin acest proiect de lege să redeschidem perimetre miniere. Unde anume să redeschidem perimetre miniere, mă întreb? Pentru că noi, în acest moment, nu avem o strategie privind mineritul în România.

Doamnelor și domnilor deputați,

Citind în grabă, am primit de câteva minute raportul, pot să fac câteva observații. Definim lucrările de utilitate publică, de interes public deosebit cele la care beneficiile directe sau indirecte sunt mai mari decât efectele de mediu negative. Care instituție în România poate face această evaluare?

Doi. În ce privește exproprierile terenurilor și gospodăriilor private, se spune că se vor face pe Legea 205/2011. Fac precizarea că această lege se referă doar la zăcămintele de lignit. Mai mult, Guvernul se obligă să declanșeze procedura de expropriere în 30 de zile de la data solicitării titularului de licență, fără să se aprobe mai întâi, spre exemplu, indicatorii tehnico-economici. Exproprierile, bineînțeles, se vor face și în interes privat.

O companie minieră poate să schimbe folosința imobilelor expropriate din perimetrul minier, inclusiv a celor cu destinație specială. Și mă refer aici la lăcașuri de cult, la monumente istorice, la cimitire și așa mai departe.

Închei spunând că în acest proiect legislativ nici apa de izvor, din păcate, nu scapă de impozitarea Guvernului. Se introduce o redevență, inclusiv pentru apa de izvor.

Nu suntem de acord nici cu amendamentele care se referă la fondul forestier, la drumurile de acces și exemplele ar putea continua.

Spun cu regret, dragi colegi, faptul că acest proiect de lege copiază parte din textul legii speciale privind Roșia Montană. Din acest motiv și din multe alte motive, grupul nostru parlamentar nu poate susține un proiect de lege cu atât de multe lacune promovat într-un mod atât de netransparent.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale. Domnul deputat Pambuccian.

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Încă din perioada în care legea făcea obiectul proiectului Roșia Montană, la Grupul parlamentar al minorităților naționale am urmat un mic test-grilă. E scurt. Și vi-l propun și dumneavoastră. Are trei întrebări. Și-mi permit să le citesc.

1. Ați moștenit o casă care necesită reparații. Casa e lipită de cea în care locuiți și nu e locuită de nimeni în prezent.

Cum vă gândiți s-o valorificați: a) o reparați și o vindeți cât puteți de repede. Cu banii luați trăiți ceva mai bine timp de 5-6 ani; b) o reparați și o închiriați. Cu banii de chirie trăiți ceva mai bine cât timp aveți chiriași și dacă e nevoie, o puteți vinde oricând sau puteți garanta un credit cu casa respectivă.

2. Ați decis să o reparați, dar nu aveți bani pentru a face asta și nici singur nu o puteți face.

Cum procedați: a) îi dați casa unui individ, cu condiția ca el să o repare și să o vândă și vă rugați de el să primiți un procent din valoarea la care el reușește să facă asta; b) faceți un credit la bancă pe care îl garantați cu casa și angajați un individ să o repare.

3. Individul care vă repară casa vă propune ca materialele utilizate pentru reparații să aibă un grad mare de toxicitate, țevile prin care urmează să curgă apa pot în anumite condiții să transfere elemente toxice în apă, iar materialele din care sunt făcuți pereții pot să infesteze atmosfera în zilele călduroase de vară prin evaporare.

Cum procedați: a) mergeți pe mâna lui, vă costă mai puțin și obțineți un preț mai bun. În definitiv, e problema celor care vor locui în viitor în casă; b) preferați metode de renovare nontoxice.

Noi am răspuns la toate cele trei întrebări cu "b)" și din motivul acesta nu vom vota legea.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La dezbatere? După grupurile parlamentare, domnule deputat.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal. După care Grupul parlamentar al PP-DD. Apoi Grupul parlamentar al UDMR, după care un parlamentar al PSD. Vrea domnul Iancu. V-ați înțeles cu domnul Iancu?

Video in format Flash/IOS

Domnul Răzvan Horia Mironescu:

Mulțumesc, domnule președinte,

Stimați colegi,

În primul rând, această Lege a minelor abordează absolut toate resursele minerale naturale care contribuie la dezvoltarea economică a României și care sunt enumerate în textul legii, inclusiv apele de izvor, ca element de noutate.

În al doilea rând, aș vrea să spun, distinșilor colegi de la PDL, că întrebările pe care le-au adresat de la acest microfon le-au adresat și aseară, în ședința comisiilor reunite pentru industrii și servicii și administrație, și toate aceste întrebări, în final, și-au găsit răspunsul în textul legii, așa încât aspectele care au fost semnalate aici, la o citire atentă, se pot regăsi foarte clar explicate în textul legii.

Partidul Național Liberal a susținut dintotdeauna investițiile în domeniul exploatării resurselor naturale ca un element important al strategiei de reindustrializare, dar cu condiția respectării unor principii care să încurajeze concurența loială între participanți și tratamentul nediscriminatoriu aplicat celor ce-și manifestă interesul pentru astfel de exploatări.

De aceea, în cadrul dezbaterilor din cadrul comisiilor reunite pentru industrii și administrație, Grupul liberal a susținut un set de amendamente, a susținut și și-a asumat un set de amendamente, care au vizat introducerea în Legea minelor a unor principii referitoare la transparența în gestionarea resurselor naturale, începând de la etapele premergătoare ale acordării unei licențe de exploatare și până la închiderea acestei exploatări.

Demersul nostru este de natură să garanteze atât în prezent, cât și în viitor, respectarea unor principii de bază, de etică, responsabilitate și transparență, de natură să ofere cetățeanului liniștea și siguranța necesare, să descurajeze practicile ilegale, imorale sau periculoase în industria extractivă și să favorizeze exploatarea sigură, eficientă și profitabilă a resurselor naturale ale țării noastre, folosind cele mai noi tehnologii disponibile în fiecare domeniu.

Ne-am dorit să oferim un cadru legal prin care statul să dețină control asupra exploatării resurselor strategice.

Astfel, am propus ca statul să aibă drept de preempțiune asupra producției rezultate din exploatarea resurselor naturale.

De asemenea, cei care vor exploata resursele țării sunt obligați să o facă într-un mod transparent, prin publicarea semestrială a unui raport care să cuprindă volumul și costurile de producție, plățile efectuate către stat pentru fiecare proiect derulat, precum și un raport de guvernare corporativă, responsabilitate socială și protecție a mediului, care să cuprindă și o secțiune cu privire la problemele și riscurile identificate în perioada de raportare și modul de gestionare a acestora.

Pentru cei care nu vor respecta legea, am instituit un regim sancționatoriu care atrage după sine chiar și retragerea dreptului de exploatare în anumite condiții.

Toate aceste completări la Legea minelor vin să îmbunătățească cadrul legal general, iar susținerea de care s-au bucurat din partea întregii coaliții de guvernare dovedește faptul că sunt binevenite și necesare, pentru ca, pe viitor, exploatările resurselor naturale să se realizeze într-un climat civilizat, lipsit de controverse și în interesul național și al cetățenilor.

Accentuez faptul că pentru Partidul Național Liberal acest capitol nou introdus în lege a fost fundamental, acest capitol al transparenței, după cum spuneam, a fost fundamental și decisiv pentru ca această lege să fie adoptată.

Am pledat pentru o reglementare unitară, pe criterii de integritate asumate de toți factorii politici, fie ei la guvernare sau în opoziție, și am susținut, totodată, necesitatea eliminării sau clarificării reglementărilor derogatorii care ar fi putut avantaja un anumit investitor interesat de exploatarea resurselor naturale.

Grupul Partidului Național Liberal va vota în favoarea acestui proiect de lege, în forma prezentată plenului.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Se pregătește de la Partidul Democrat...

A vorbit de la dumneavoastră, îmi pare rău...

Procedura... când vă spun eu.

Dacă îmi spuneți articolul, vă dau cuvântul.

Spuneți-mi articolul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Vasile Oajdea:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Grupul nostru este cel care a inițiat Proiectul de Lege privind interzicerea extragerii gazelor de șist prin fracturare hidraulică.

Noi suntem cei care am inițiat interzicerea mineritului pe bază de cianuri.

Această Lege a minelor este incomplet dezbătută public.

Este o lege, după părerea noastră, periculoasă, care nu servește intereselor românilor, care nu servește intereselor României. Ea lovește în interesele cetățeanului simplu, nu garantează dreptul la proprietate. Mai mult, servește intereselor străinilor, ale marilor corporații care au bani, care pot să dea bani, și din acest motiv cred că nu ar trebui adoptată.

Mai mult, grija Guvernului, grija puterii în a adopta această lege în forma actuală cred că este cu totul periculoasă.

Noi, în calitate de Parlament, cred că ar trebui să ne gândim mai mult la interesele românului simplu, de care uităm după ce am fost aleși. Și acest lucru se vede încă o dată astăzi.

Cum putem noi astăzi să votăm atât de repede o lege ca aceasta, care nu face decât să dea liber marilor companii private, să dea liber să alunge cetățenii de pe pământurile lor... Pentru ce? Nu pentru ca România să câștige, pentru ca firmele private să câștige și un grup restrâns, care le dă acestora acceptul și autorizațiile.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

UDMR.

Art.91, bine, mă uit la el și vă spun, dacă aveți dreptul să luați cuvântul pe el.

Domnul deputat, aveți cuvântul din partea Grupului UDMR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Țin să informez onorata asistență că recent s-a adoptat, în Uniune, Planul strategic de implementare pentru parteneriatul european pentru inovare privind materiile prime, iar în acest document este stabilită clar "importanța schimbului de bune practici între statele membre în domeniul politicilor privind resursele minerale și al reglementărilor aferente..."

Da... nu se aude?

Și poate mai important decât atât "importanța adoptării unui cadru legislativ și administrativ adecvat, care să permită eficientizarea procedurii de autorizare pe tot lanțul activității miniere, din punctul de vedere al regimului de coautoritate și al condițiilor administrative".

Am dat acest citat pentru că este foarte important, urmează ca acest plan strategic să fie preluat de toate statele membre.

Din această cauză, n-am înțeles, în ziua de ieri, de ce atâta grabă, ca, în câteva ore, să treacă o lege care, până la primirea raportului, în timpul dezbaterii de către colegii mei din comisie, nu a fost văzută decât pe site-ul respectiv, despre care se vorbește, și textul venit de la Senat.

În urma simulacrului de dezbatere în Comisia pentru industrii și servicii a Camerei Deputaților a acestui proiect de lege, dați-mi voie să punctez câteva lucruri.

Experiența îndelungată de membru al acestei comisii nu m-a pregătit în niciun fel pentru ce s-a întâmplat aseară, când materialele mi-au fost puse la dispoziție, în timpul ședinței, fără un cât de scurt răgaz de studiu.

Timp de 20 de ani de activitate, am luat în dezbatere amendamentele, indiferent de culoarea politică a inițiatorului, iar în acceptarea sau respingerea lor ne-am bazat numai și numai pe raționamente de ordin profesional și legal.

În aceste condiții, ședința de aseară a fost o premieră absolută. Orice amendament, oricât de rațional, logic și în ordinea firească a lucrurilor, a fost respins.

Și pot să vă dau un singur exemplu. Am avut un amendament referitor la diferențierea apei minerale naturale, carbogazoasă și necarbogazoasă, de apa de izvor, de apa plată, diferențiere prevăzută în Directiva Europeană 2009/54 pentru exploatarea și comercializarea apelor minerale naturale, și preluată de acolo, dar a fost respins.

N-am înțeles logica, pentru că și așa, odată și odată, va trebui să preluăm această definiție exact așa cum se regăsește în directivă.

Alt lucru deconcentrant este faptul că Proiectul de modificare a Legii minelor contravine flagrant declarațiilor domnului prim-ministru Victor Ponta, însuși șeful inițiatorilor: "Eu sunt adeptul unui alt sistem, care se aplică în multe țări europene acum, toată redevența merge în bugetul central și cred că e o greșeală, pentru că autoritatea locală și oamenii din zonă spun: eu ce câștig? Cred că trebuie să găsim în noua Lege a redevențelor o împărțire a veniturilor din redevențe între bugetul central și autoritatea locală".

Oare colegii din arcul guvernamental nu aveau cunoștință de aceste declarații?

În orice caz, amendamentul nostru, care aduce clarificări cu privire la resursele minerale aflate în proprietatea publică a statului, respectiv a administrațiilor publice locale, și care se află de mult timp depus în Parlament, sub forma unei inițiative legislative, a fost respins atât în Senat, cât și în Camera Deputaților.

Din această împărțire ar fi rezultat o mai corectă alocare a redevențelor.

Noi nu am vrut să precizăm procentele, ne interesa doar acceptarea principiului în sine, al participării administrației publice locale la veniturile generate de exploatările miniere, o sursă binevenită pentru investiții și dezvoltare locală.

Respingerea amendamentului este cu atât mai surprinzătoare cu cât acum câteva zile Guvernul și-a asumat răspunderea pe Proiectul Legii descentralizării.

Păi descentralizarea fără resurse financiare create la nivel local, prin valorificarea bogățiilor locale, este un concept gol, un nonsens.

Spre neplăcuta noastră surpriză, art. 28 din Legea nr.85/2003, referitor la obligativitatea solicitantului licenței de exploatare de a avea convenții încheiate cu administrațiile publice locale pe teritoriul cărora se desfășoară lucrările miniere sau care au tangență cu acestea, convenții de refacere a infrastructurii și a imobilelor afectate de lucrări, ei bine, articolul a fost reformulat, dar neclar și neînsoțit de sancțiuni.

În acest fel, unitățile administrativ-teritoriale nu vor beneficia, nu de un anumit procent din redevențe, dar nici măcar de refacerea infrastructurii, iar oamenii ale căror case vor fi afectate de traficul greu își vor repara imobilele din proprii bani.

Prevederea aceasta a fost în interesul cui promovată? Sigur nu al administrațiilor publice locale.

Altă consecință negativă a noii legi va fi dezavantajarea netă a IMM-urilor, procedurile birocratice și sumele fabuloase presupuse de expropriere vor tăia orice posibilitate a acestora de a desfășura activități de exploatare a resurselor minerale. Tot sectorul va fi acaparat, astfel, de firme mari, multinaționale, desigur.

Nu insist asupra prevederilor privind exproprierea terenurilor. Probabil că vor fi contestate la Curtea Constituțională, deoarece contravin dreptului de proprietate.

Regret totuși faptul că colegii noștri din Partidul Liberal, mare apărător al dreptului de proprietate, probabil au primit indicații prețioase de la oratorul dumnealor, cel care încă acum câteva zile milita împotriva începerii exploatării de la Roșia Montană.

Nu s-a prezentat, repet, niciun amendament, în timpul dezbaterilor, care să fi fost adoptat. Toate amendamentele prezentate au fost respinse.

Totuși, în text apare, cel puțin am auzit spunând aici că se prezintă raportul proiectului, cu amendamente admise și respinse.

Ulterior, am aflat că între timp, în timpul unei pauze, totuși, au avut loc niște discuții și probabil, colegii noștri au primit unele asigurări că unele amendamente, repet, care nu au fost prezentate în plenul comisiei, au fost adoptate.

Deoarece timpul mi-e drămuit, voi mai menționa problema redeschiderii unor mine, prin hotărâri de Guvern.

Deși România este bogată în resurse minerale sărace în zăcăminte utilizabile, redeschiderea unor exploatări este posibilă numai în condiții de aplicare de tehnologii...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, ați vorbit cât toți colegii la un loc. Am și eu o rugăminte la dumneavoastră, vă rog frumos...

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Probabil că există studii aprofundate privind acest subiect, dar aceste studii nu au fost aduse la cunoștința membrilor Comisiei pentru industrii și servicii.

Pentru cele prezentate, grupul nostru parlamentar nu va vota acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Dezbateri generale.

Articolul 91 l-am clarificat cu domnul deputat independent, neafiliat, mai bine zis. Da? Sunt ordinea de zi și programul de lucru aprobate de Comitetul liderilor și votate la început, deci nu văd pe ce ați putea să discutați pe articolul 91.

Dacă găsiți altul, care să vă fie favorabil, cu mare plăcere, și-așa nu v-am mai văzut de foarte, foarte mult timp. Cel puțin, în sesiunea asta, n-am avut onoarea să vă văd, de aceea mi-ar face o mare plăcere să vă văd la microfon, să știți.

Dar, dacă îmi dați articolul pentru care veniți pe procedură, atât, asta e singura mea rugăminte și cu drag... mai ales că ați venit tocmai de la Cluj și e drumul... Art.91, nu se poate, nu e bun. E cu ordinea de zi și programul de lucru. Unul care să vă favorizeze, știu că vreți să luați cuvântul, dar... rugămintea mea, asta e. (Se adresează domnului deputat Adrian Gurzău.)

La dezbateri generale, dacă mai există cineva.

Domnul deputat Cernea, pe dezbateri generale, da?

Vă rog frumos, știți că aveți un timp mai scurt decât ceilalți, o să vă... Da. Vă rog frumos! Vă mulțumesc mult!

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, această lege, adusă în fața dumneavoastră într-o grabă nejustificată, prevede că prospecțiunile și explorările geologice și cele de extracție devin de utilitate publică.

De asemenea, procedura de expropriere are toate trăsăturile unei exproprieri în interes privat, ceea ce contravine atât Constituției, cât și unor decizii ale CEDO.

Legea aceasta, după părerea mea, vine să continue demersul guvernamental de a impune un proiect precum cel de la Roșia Montană, dar și altele, foarte periculoase pentru mediu și pentru sănătatea oamenilor, de a impune, de asemenea, proiecte precum explorarea și exploatarea gazelor de șist.

Și procedural, și pe fond, legea are grave vicii.

Vă spun că aseară, la comisie, și domnul Iancu este martor, s-a discutat și un amendament pe care l-am propus, și anume acela de a interzice mineritul pe bază de cianuri, amendamentul a fost, într-adevăr, respins de către comisie, dar el nu figurează în raportul pe care tocmai l-am văzut pe site, a fost votat în urmă cu câteva minute.

Așadar, în sfârșit, există raportul Comisiei pentru industrii pe site, însă fără a conține și amendamentele respinse, ceea ce este iarăși un viciu grav de procedură.

Toate amendamentele ar trebui discutate, ar trebui să aibă șansa de a fi discutate și votate în plen.

De asemenea, suntem în 10 decembrie, Ziua Drepturilor Omului. Am fost martorul faptului că nu li s-a permis unor cetățeni români, care au tot dreptul, să asiste la ședința noastră, de la balcoanele plenului, pretextându-se că locurile ar fi deja ocupate.

După cum se vede, sunt doar câteva persoane la balcoane, așadar ar fi fost locuri libere... Iată cum respectăm noi, Parlamentul, pe fond, drepturile omului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Și eu vă mulțumesc și vă cer că votați împotriva acestei legi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

La dezbateri generale nu mai avem nicio luare de cuvânt.

Mergem pe amendamentele admise, calupuri de câte 10.

Articolul, vă rog frumos. Bine ați venit în Parlament! Domnul deputat n-a mai fost de mult și îi place la televizor! Vă mulțumesc! (Se adresează domnului deputat Adrian Gurzău.)

Va fi menținut în memoria colectivă pentru această emoționantă participare la plenul Camerei Deputaților pentru prima dată în această sesiune!

Calupuri de câte 10.

1-10. Obiecții? Comentarii?

Domnul deputat Márton Árpád.

Articolul... la care mergeți, domnule deputat?

Vă rog. Domnule deputat, la care mergeți?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

La punctul 2, art. 2 alin.(1), modificat de comisie.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alin.(12), direct la punctul 2, da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Direct la punctul 2.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Din amendamentele respinse?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Amendamente admise, da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Admise sau respinse?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Admise.

Deci, punctul 2, amendamente admise, ați găsit?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O secundă, vă rog frumos.

Da, alin. (1), da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Evident, dacă cineva dorește la punctul 1 să-și susțină amendamentele...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Numai că v-ați grăbit și m-am speriat, să nu treceți repede de primele 10 puncte.

Deci, comisia, în înțelepciunea sa, găsește că printre resursele minerale care fac obiectul prezentei legi, adică strategice, se află apele de izvor, deci, inclusiv cele pe proprietatea unui cetățean, care mai la vale o să fie interzis să-și folosească, cu o excepție a acordului, pentru băutul familiei, apa de izvor.

Eu solicit supunerea la vot a acestui amendament și solicit colegilor noștri care gândesc cât de cât rațional să voteze împotriva amendamentului propus de comisie.

Și mai am o intervenție și la punctul 8, o să am...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da, domnul deputat, rămâneți la microfon.

Deci, dumneavoastră spuneți așa, la alin. (2) art. 2, textul proiectului de lege și amendamente admise, dumneavoastră nu aveți la alin. (1) un amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Eu, nu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu. Dar aveți...

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

...o observație la amendamentul adoptat în comisie...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Deci...

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Și solicit să supuneți votului amendamentul propus de comisie. E conform regulamentului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Supun la vot amendamentul propus de comisie, asta am vrut să spun și eu. Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele!

Cine este pentru?

Să înceapă votul!

Scuzați-mă, eu am greșit!

Fac exerciții pentru plenul reunit.

Video in format Flash/IOS

Cu 103 voturi pentru, 11 abțineri, 44 împotrivă. Adoptat.

Și mai mergem la amendamentul 8, da, art. 3, vă rog!

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da.

Stimați colegi, dau citire punctului 29, în formularea adoptată de comisie. "Proiect de interes public deosebit. Proiectele miniere ale căror beneficii economice și sociale pe care statul și/sau unitățile administrației locale le-ar obține direct sau indirect din proiectul respectiv sunt mai mari decât efectele negative de mediu, beneficiile fiind temeinic fundamentate, cu condiția refacerii mediului la finalizarea proiectului și care vizează exploatarea uneia sau mai multor resurse strategice".

După cum ați auzit, este o formulare alambicată, care, teoretic, denumește proiect de interes public deosebit orice, orice.

Are importanță această definire alambicată pentru că, ulterior, va veni la punctul 22, expropriere pe cauză de utilitate publică pentru proiectele de interes public, adică tuturor toate proprietățile le pot fi luate de orice și date altora de către statul român, pe baza acestei definiții.

Domnule președinte,

Vă rog să supuneți votului, și stimați colegi, vă rog să votați împotriva acestei definiții a proiectului de interes public deosebit.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele.

Votăm forma comisiei de la poziția 8 amendamente admise.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

108 voturi pentru, șapte abțineri, 52 de voturi împotrivă.

Video in format Flash/IOS

Nu mai sunt obiecții până la poziția 10.

Nu vă aud.

Păi nu vă supărați, eu am întrebat între 1 și 10.

A venit domnul deputat la poziția 2 și la poziția 8, pe obiecții, comentarii și amendamente admise.

Dacă facem chestia asta, înseamnă că eu permit... Domnule deputat, eu permit ceea ce am stabilit toți liderii grupurilor parlamentare, fiecare se uită la amendamentele admise în calupul său.

Suntem la 8, amendament 8, admis, 8.

Repet, încă o dată, tot ce este până la amendamentul 8 admis, adică până la art. 3 la amendamente respinse, nu mai intră în discuție.

Deci, dacă vreți să susțineți... susținem de la... vă spun și de unde... ca să nu intrăm în discuții.

Deci, primul amendament respins a trecut, al doilea a trecut, al treilea și al patrulea au trecut, al cincilea a trecut, domnule deputat, suntem la al șaselea amendament, care nu este în primul calup, până la 10.

Vă rog frumos, așa am stabilit toți. Când i-ați dat domnului deputat Márton Árpád această chestiune, cu tot respectul pe care vi-l port...

Deci... 9 și 10 din primul calup.

Obiecții? Comentarii? Nu. Admise. 11-20. Obiecții? Comentarii?

Aveți amendament? Unde e amendamentul? La respinse? Unde e? Cum să nu figureze?

Comisia... domnul deputat a..., vă rog frumos.

Deci, la care?

Punctul 12 din amendamente admise, da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Am avut și eu amendament, domnul Iancu vă poate confirma, a fost discutat aseară la comisie, a fost respins, într-adevăr, dar el nu figurează acum în raport și aș dori să fie supus la vot, totuși.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi noi am supune, dar nu știm care. . Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vi-l spun eu în câteva cuvinte, e foarte simplu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă ascult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Așadar, am propus, în continuarea Rezoluției Parlamentului European din 5 mai 2010, pentru interzicerea mineritului pe bază de cianuri, ca "utilizarea tehnologilor de minerit pe bază de cianuri să fie interzisă în orice etapă a exploatării aurului și argintului sau a procesării și înnobilării reziduurilor".

Sunt numeroase argumente în acest sens, dezbătute și în Parlamentul European și susținute și de către organizații neguvernamentale și specialiști.

Vă rog să supuneți la vot acest amendament pentru interzicerea mineritului pe bază de cianuri.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Iancu mi-a confirma că s-a discutat aseară în comisie.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele!

Supun la vot amendamentul domnului Cernea din comisie.

Să înceapă votul!

Din păcate, nu a reușit.

Supun la vot amendamentul admis de la poziția 12, în forma comisiei.

Să înceapă votul!

Video in format Flash/IOS

59 de voturi pentru, nouă abțineri, 100 de voturi împotrivă.

Video in format Flash/IOS

109 voturi pentru, 13 abțineri, 53 de voturi împotrivă.

Dacă până la poziția 20 mai sunt obiecții, comentarii? Nu. Admise.

De la poziția 21 la 30? Obiecții, comentarii?

Domnul deputat Márton Árpád.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Aici urmează un set de amendamente la care am niște obiecții și permiteți-mi să mă deplasez înapoi, ca să pot vota și eu, poate trec respingerile acestor amendamente.

La punctul 22.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La punctul 22, amendamente admise.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Începe un set de amendamente admise, neconstituționale. Contravin prevederilor constituționale privind exproprierea pe cauză de utilitate publică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Articolul 91...

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Articolul 91 "Exproprierea imobilelor necesare realizării proiectelor miniere de interes public..."

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, cu permisiunea dumneavoastră, dacă începeți cu obiecții și comentarii la tot acest proiect de lege și n-ați avut amendamente la comisie, atunci încep să înțeleg că faceți altceva. Neexistând amendamente admise... Sunteți un parlamentar cu experiență... Această obiecție a dumneavoastră...

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, permiteți-mi să vă aduc regulamentul care permite... Articolul să-l citesc...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Știu, știu, știu! Îl cunosc foarte bine!

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Permiteți-mi să intervin, mai ales că a venit peste noapte acest amendament, nu știu, pe la ora 10, 11 noaptea...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Colegii dumneavoastră n-au participat în comisie?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, nu este un text care s-a regăsit în textul venit de la Senat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles!

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Este un amendament adoptat de comisie, la care eu am dreptul să...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos să spuneți obiecția și comentariul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Bine. "Exproprierea imobilelor necesare realizării proiectelor miniere de interes public deosebit - iată unde a fost trimiterea mea dinainte - se face în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 255 - și așa mai departe -, cu modificările respective."

Urmează art. 91 alin. (2), (3), (4), în care se spune clar că după ce au fost expropriate aceste proprietăți, vor fi date în folosință persoanelor, evident juridice, care au un proiect minier de exploatare pe acel perimetru.

Deci, cetățeanului i se ia proprietatea, ca un alt privat să beneficieze de posibilitățile economice ale acelei proprietăți.

Mi se pare, încă o dată vă spun, această interpretare a cauzei de utilitate publică, prevăzută în art. 91 - deci întregul art. 91, că pozițiile sunt luate pe articole -, este neconstituțională. Solicit să supuneți votului, și colegii care cât de cât cunosc Constituția României, vă rog să votați împotriva adoptării acestor amendamente ale comisiei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, am înțeles.

La punctul 22 obiecții de neconstituționalitate ridicate de domnul deputat Márton Árpád.

Supun votului amendamentul admis de la comisie.

Să înceapă votul.

Mulțumesc.

Amendamentul comisiei a trecut.

Video in format Flash/IOS

97 de voturi pentru, șapte abțineri și 62 de voturi împotrivă.

Între 23 și 30 mai sunt obiecții, comentarii? Nu. Admise.

Între 31 - 40. Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

Între 41 și 50. Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

Între 51 - 60. Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

Între 61 - 70. Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

Între 71 - 80. Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

Între 81 - 89. Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

88? 88, scuzați-mă!

La mine apare și 89, îmi cer scuze! Și 89! 89 de amendamente admise.

Deci, până la 89 inclusiv. Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

Proiectul de lege are caracter organic. Merge la votul final.

Dragi colegi, ne oprim aici. O să-i rog pe liderii grupurilor parlamentare să-și invite colegii în sală pentru votul final. În 15 minute, stafful tehnic să pregătească ordinea de zi, să o distribuie liderilor grupurilor parlamentare și să o afișeze pe sitte-ul Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

Ne vedem la 14,15 pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 18 martie 2019, 23:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro