Constantin Avram
Constantin Avram
Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/06-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 25-02-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.84 Constantin Avram - declarație politică: - "OUG nr.88/2013 trebuie completată și modificată";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Constantin Avram:

"OUG nr. 88/2013 trebuie completată și modificată"

Începând cu 1 ianuarie 2014 a intrat în vigoare OUG nr. 88/2013, privind plata contribuției asigurărilor de sănătate de 5,5% pentru veniturile realizate din cedarea folosinței bunurilor de către contribuabilii persoane fizice. Mai pe înțelesul tuturor, persoanele fizice care obțin venituri din închirieri de locuințe sau de terenuri agricole (arendă) datorează statului indiferent de alte categorii de venit pe care le realizează (din salarii, din dividende, din certificate de depozit, din dobânzi bancare etc.), pe lângă cota de 16% din venit, și contribuția asigurărilor sociale de sănătate, în cotă de 5,5% din baza lunară de calcul. Astfel se subliniază în precizările ajunse la organul fiscal teritorial cu privire la aplicarea art. 64 alin. 1 din Codul fiscal. Baza de calcul lunară pentru CAS-ul de 5,5% nu poate fi mai mică decât un salariu mediu brut pe economie, adică 850 lei, iar de la 1 iulie 2014, de 900 lei.

În acest context, apar situații cel puțin ilare, generatoare de tensiuni sociale inutile, și am să dau un singur exemplu, al persoanelor în vârstă de la țară: o persoană fizică, de peste 65-70 de ani, fără niciun alt venit (fără pensie) în afară de arendă, obține un venit din cedarea în folosință a terenului agricol (prin contract de arendă) în suprafață de 1 ha, are de primit o redevență de 600 kg de grâu. Utilizatorul terenului adică arendașul, conform OUG nr. 88/2013, are obligația să-i fie reținut la sursă impozitul pe venit de 16% aplicat la valoarea de piață a celor 600 kg de grâu, dar și CAS-ul aferent de 5,5% aplicat la aceeași valoare! Mai exact, arendașul va plăti în numele arendatorului 16% din 390 lei, dar și 5,5% din 390 lei (rezultați din 600 kg grâu x 0,65 lei/kg), adică 21,5% din întreaga sumă.

Persoana în vârstă de 65-70, adică arendatorul hectarului de teren, conform OUG nr. 88/2013, datorează la ANAF după cum urmează:

  • 850 lei x 12 luni = 10.200 lei - baza anuală de impozitare;
  • din 10.200 lei se scade venitul obținut din arendă, adică 390 lei (pentru care arendașul a stopat la sursă 16% și CAS-ul de 5,5%), rezultând 9.810 lei;
  • 9.810 lei x 5,5%= 534,5 lei.

Se observă foarte ușor cum persoana fizică, care a cedat dreptul de folosință a terenului, are de plătit 534,5 lei la un venit realizat de 390 lei, rezultând o diferență de 144,5 lei pe care contribuabilul, persoană fizică, trebuie să o aducă de acasă (dacă o are)! Opinez cu această ocazie că procentul de 5,5%, pe care-l va datora persoana fizică la ANAF să se aplice la venitul realizat, adică la 390 lei, nu la pragul de 850 lei/lună ce constituie baza de calcul. Așa este normal și moral! Altfel arendatorul renunță la contractul de arendă, el nu va lucra terenul agricol din lipsă de mijloace, arendașului îi periclitează afacerea, iar dacă situația se repetă și în cazul celorlalți proprietari de terenuri agricole ne imaginăm cu toții ce se poate întâmpla.

Este un exemplu grăitor de act normativ prost gândit care, în loc să aducă venituri la buget, elimină și pe cele existente, de aceea se impune modificarea și completarea OUG nr. 88/2013 în cel mai scurt timp posibil, în sensul renunțării la pragul de 850 lei/lună luat ca bază de calcul, pentru că deja produce efecte nedorite și în cazul veniturilor realizate din chirii de spații locative, din dobânzi bancare, din certificate de trezorerie, din dividende etc.

Actul normativ, descurajează lucrarea terenurilor agricole comasate sub forma arendării, micșorează veniturile la bugetul statului și creează inutil tensiuni sociale!

De aceea, Ministerul de Finanțe trebuie să aibă în vedere modificarea urgentă a actului normativ.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 4:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro