Răzvan Horia Mironescu
Răzvan Horia Mironescu
Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/06-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 25-02-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.91 Răzvan Horia Mironescu - declarație politică cu privire la necesitatea promovării unui act normativ care să reglementeze calitatea produselor alimentare;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Răzvan Horia Mironescu:

În ultimii ani calitatea produselor alimentare comercializate în România s-a redus simțitor. Din cauza crizei economice, a scăderii drastice a salariilor și a pensiilor din anii guvernării PDL și a dificultății achitării creditelor bancare, un mare număr de familii din România au fost nevoite să-și reducă dramatic bugetul pentru alimentația de bază. Acest lucru a dus la o presiune pe prețul de vânzare la raft al multor alimente, iar soluția găsită de producători a fost introducerea în cantități mari de amelioratori și înlocuitori artificiali care pot menține un preț scăzut al alimentelor prin înlocuirea ingredientelor naturale.

Datorită nivelului scăzut al calității produselor alimentare apar pe termen lung probleme de sănătate în masă. S-a intensificat frecvența anumitor boli cronice sau acute, acest lucru datorându-se în principal alimentelor care sunt consumate. În goana după profit, producătorii de mezeluri, dulciuri, paste făinoase, pâine și produse de panificație, conserve de carne și produse din carne sunt dispuși să facă compromisuri calitative periculoase pentru sănătatea populației. Este foarte grav că una dintre categoriile cele mai expuse sunt copiii, în special cei de vârstă școlară, a căror alimentație este extrem de importantă pentru viitorul lor și al țării. Să nu uităm că acum ei se formează ca adulți din punct de vedere fizic, iar o generație de adulți sănătoși înseamnă o societate mai puternică, mai puține costuri pentru sistemul de sănătate și, implicit, mai mulți bani pentru dezvoltare.

Proveniența alimentelor din spațiul național, comunitar sau din țări terțe nu este un criteriu care să diferențieze produsele agro-alimentare din punct de vedere calitativ.

Din cauza acestor proprietăți nutritive scăzute și a cantităților mari de substituenți, substanțe chimice de sinteză și aditivi alimentari, sănătatea populației României în ansamblul ei și a fiecărui individ în parte este profund afectată, astfel încât în următoarea perioadă vor apărea costuri greu de cuantificat, dar foarte mari, în mai multe sectoare importante cum sunt: sănătatea, sistemul de asigurări sociale, capacitatea de muncă a populației, dezvoltarea durabilă.

Calitatea vieții și nivelul de trai se pot reflecta foarte bine și prin modul de alimentație al indivizilor care alcătuiesc o societate. Statul este dator față de fiecare individ în parte să îl protejeze prin punerea pe piață a unor produse alimentare, care fac parte din stricta necesitate de supraviețuire, care să nu le pună în pericol sănătatea sau chiar viața. Reglementând calitatea produselor alimentare se poate demonstra în mod practic că statul este interesat de cetățenii pe care este dator să-i apere în ceea ce privește asigurarea securității acestora, din conceptul de securitate făcând parte și asigurarea hranei de calitate în fiecare zi.

Se impune ca autoritățile statului, respectiv MADR, prin direcțiile de specialitate, să promoveze un act normativ prin care toate produsele agroalimentare să fie verificate. Astfel, actul normativ trebuie să prevadă următoarele linii principale:

  • informații despre producător;
  • informații despre produs: ingredientele folosite, proveniența ingredientelor, principalele proprietăți senzoriale și fizico-chimice, forma produsului, modul de ambalare și proprietățile ambalajului, modul de comercializare, cantitatea produsă zilnic și anual;
  • controalele ar putea să retragă dreptul de folosire al unui "logo" care atestă că produsul a fost verificat de MADR (Licență MADR);
  • se poate implementa un sistem de clasificare a produselor agroalimentare (categoria I -verde, categoria II - galben, categoria III - roșu). Cele din categoria cea mai slabă (roșu), deși cele mai ieftine la raft, trebuie să îndeplinească niște cerințe minimale de calitate în sensul de a nu fi permisă utilizarea E-urilor sau a altor substanțe artificiale peste limite care să asigure menținerea siguranței sănătății populației;
  • dosarele vor fi analizate de specialiștii MADR și vor primi clasificarea;
  • firmele care produc în România vor fi favorizate de acest sistem, deoarece produsele lor vor fi clar evidențiate față de cele din alte țări.

În paralel, MADR, ANSVSA, ONG-urile de profil, inclusiv asociațiile producătorilor din industria alimentară au datoria de a declanșa campanii de conștientizare a consumatorilor în ceea ce privește opțiunile pe care le au în privința calității și conformității alimentelor puse pe piață și mai ales a riscurilor la care se expun aceștia pe termen mediu și lung prin consumarea de alimente neclasificate sau neconforme.

Evidențierea firmelor românești care produc sau procesează produse agroalimentare cu un procent ridicat de ingrediente naturale le poate aduce acestora un beneficiu important de imagine și implicit de vânzări, în detrimentul produselor importate. Se poate face astfel o tranziție naturală către adoptarea unor rețete naturale tradiționale pentru unele produse, comercializarea acestora sub un logo de țări, atât la intern, cât și la export și creșterea implicită a încrederii populației în calitatea produselor, ceea ce va duce automat la o mărire a consumului.

Nu trebuie să ne ferim de implementarea oricăror măsuri legale în beneficiul cetățenilor României, mai ales că acestea au menirea să genereze venituri și plusvaloare pentru mediul de afaceri național.

Partidul Național Liberal susține aceste măsuri și va face demersurile necesare pentru promovarea lor.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 4:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro