Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/06-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 25-02-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.101 Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - "Descentralizarea - un proiect dus în derizoriu de USL";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Descentralizarea - un proiect dus în derizoriu de USL"

Alături de regionalizare și modificarea Constituției, descentralizarea este al treilea mare eșec al guvernării USL. Este un eșec anunțat, având în vedere că proiectul de lege asupra căruia Executivul și-a asumat răspunderea în fața Parlamentului prevede, chiar la o primă citire a unei persoane fără o specializare în domeniu, încălcări flagrante ale principiului fundamental de stat unitar. Proiectul de lege propunea descentralizarea unor competențe exercitate de unele ministere și organe de specialitate ale administrației publice centrale, ascunzând de fapt intenția Guvernului USL de a obliga consiliile județene să facă disponibilizări colective după ce vor primi doar 50% din sumele aferente cheltuielilor necesare. Vorbeam atunci de aproximativ 10.000 de funcționari publici, adică 10% din sistemul administrativ, vizați de Guvernul USL și condamnați de proiectul descentralizării la șomaj.

Ca urmare a unor demersuri ale opoziției, care a sesizat prin parlamentarii PDL Curtea Constituțională a României (CCR), membrii acesteia au decis, în unanimitate, că Legea descentralizării este neconstituțională. Judecătorii CCR au admis "obiecția de neconstituționalitate intrinsecă" și au constatat că legea descentralizării, "în ansamblul ei, este neconstituțională". De asemenea, cu majoritate de voturi, judecătorii CCR au respins "criticile de neconstituționalitate extrinsecă a legii".

În motivarea dată de CCR avizului de neconstituționalitate asupra Legii descentralizării realizată de USL, atent sau, mai bine zis, superficial coordonată de vicepremierul Liviu Dragnea, se arată că reglementările privind transferul unor competențe de la nivelul administrației centrale la administrația locală în mai multe domenii (agricultură, sănătate, mediu, învățământ, turism, transporturi), prevăzute de proiectul de lege, sunt "neclare, confuze și nu sunt previzibile", iar acesta conține "grave probleme de tehnică legislativă".

Fără a intra în detalii tehnice, este inadmisibil ca atunci când pretindem că dorim să facem o descentralizare la nivel european într-o țară membră UE să ne prezentăm cu un proiect de lege care dovedește a avea "caracterul lacunar și vag al reglementării (...) de natură a atrage încălcarea art.1 alin.(5) din Constituție referitor la calitatea legii". De asemenea, textual, CCR sesizează și "neglijența nepermisă în redactarea unui act normativ".

De exemplu, la capitolul Învățământ preuniversitar, unul din domeniile identificate ca având cele mai multe probleme, CCR atrage atenția cu privire la faptul că Legea descentralizării menține numai Palatul Național al Copiilor ca unitate conexă a Ministerului Educației, în timp ce celelalte palate și cluburi ale copiilor și elevilor sunt excluse din această categorie, fără însă a se stabili subordonarea acestora față de vreo autoritate publică, ci doar faptul că sunt în finanțarea autorităților administrației publice locale. Transferul acestora la nivelul autorităților locale nu este reglementat în mod explicit, ci rezultă doar pe cale de interpretare a dispozițiilor din Legea educației naționale.

Acest "grandios" proiect de lege, prin multitudinea de probleme pe care le-a ridicat, demonstrează că nu are nimic de a face cu bunele intenții în slujba cetățeanului, cu înființarea ghișeului unic sau cu îmbunătățirea ratei absorbției fondurilor europene, mult trâmbițate de domnul Liviu Dragnea, ci doar cu transferuri masive de putere către marii baroni locali ai USL-ului. Din păcate, un proiect atât de important pentru români a fost dus în derizoriu de USL prin vicepremierul Liviu Dragnea. Principii sănătoase care, corect puse în aplicare, cu profesionalism și onestitate, fără agende politice paralele, ar conduce la progresul societății românești, sunt puse sub semnul întrebării, anatemizând din nou clasa politică și scoțând la suprafață un guvern buimac și din ce în ce mai contestat.

PDL rămâne un opozant ferm în fața abuzurilor USL-ului și va cere în continuare demisia vicepremierului Liviu Dragnea, care a contribuit direct la compromiterea ideii de revizuire a Constituției.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 4:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro