Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/06-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-10-2021
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 25-02-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014

4. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice (PL-x 66/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 66/2014

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

7. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.103 privind salarizarea personalului plătit din fondurile publice în anul 2014, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice.

Conform art.115, are procedură de urgență, are 40 de amendamente admise și un amendament respins; caracterul este ordinar.

Am să dau cuvântul Guvernului României, pentru a prezenta punctul de vedere.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Ghizdeanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect, pe de o parte, reglementarea salarizării personalului din sectorul bugetar, în sensul menținerii la nivelul stabilit pentru luna decembrie 2013, o serie de măsuri în domeniul cheltuielilor publice, astfel încât să aibă loc încadrarea acestora în prevederile bugetare și măsuri pentru stabilirea numărului maxim de posturi de către ordonatorii principali de credite care se finanțează în anul 2014, atât pentru aparatul propriu, cât și instituții și autorități publice din subordine.

Având în vedere conținutul acestui proiect de lege, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor Publice, în concordanță cu raportul comun al Comisiei pentru muncă și protecție socială și al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, propune și adresează rugămintea de a fi adoptat acest proiect de lege, cu amendamentele admise, de către comisie.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Comisia. Domnule președinte, aveți cuvântul. Domnule deputat, în numele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Voi prezenta Raportul comun al celor două comisii vizavi de acest proiect de lege.

Obiectul de reglementare v-a fost prezentat de domnul secretar de stat.

În dezbatere, în plenul celor două comisii, am ținut cont de punctul de vedere al Consiliului Legislativ și al Consiliului Economic și Social.

A fost adoptat un singur amendament, la art.7.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare și, cu majoritate de voturi, propunem plenului raportul care este înaintat.

Aș vrea să fac o singură precizare, pentru că am și spus cu majoritate de voturi.

În cazul acestui proiect de lege, discutăm de revenirea la normalitate și de aplicarea Legii nr.284/2010 care vizează salariile din sistemul bugetar la administrațiile locale. Și revenim acolo, pe grilă, cu punctul de plecare, cu 600 lei.

Stimați colegi, cei care ați votat împotrivă și veți vota împotrivă, votați împotrivă și la creșterile pe care le dăm pentru medicii rezidenți, la profesorii stagiari. Deci, rugămintea este foarte mare atenție și uitați-vă, înainte de a vota, și cum... raportul pe care noi vi l-am înaintat. Credem că raportul, așa cum îl înaintăm plenului, este un pas înainte și o revenire la normalitate.

Vă mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Grupurile politice parlamentare.

Domnul deputat Máté András-Levente, Grupul parlamentar al UDMR.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul UDMR va susține adoptarea acestui proiect de lege, în schimb, aș dori să subliniez că avem obiecții la un singur punct, art.20. Dar pentru a nu încurca procesul legislativ, pentru a putea fi adoptat cât mai repede pentru că vizează mărirea de salarii la profesori și medici, vom vota, dar vom depune o inițiativă legislativă care vizează finanțarea sistemului de protecție a copilului și a centrelor de asistență socială pentru a asigura salariul persoanelor acelora care asistă pe persoanele cu dizabilități și nu credem că e bine ca 75% să fie suportat din bugetul de stat și restul de la administrația publică locală. Credem că acest procent trebuie schimbat și să fie susținut mai ales din bugetul de stat.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Doamna deputat Andreea Paul. Doamna deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Haideți să discutăm un pic mai pe îndelete despre acest proiect. Avem de-a face cu fragilizarea gravă a poziției Guvernului și a premierului în Parlament.

În schimb, este evident că vrea să devină mai puternic în teritoriu. E clar că, de azi în colo, acest guvern nou ce se prefigurează va funcționa din plin pe principiul sistemului electoral și de propagandă.

De la ce pornim? De la Ordonanța de Guvern nr.77/2013 referitoare la disponibilizările din administrația publică, care a fost declarată neconstituțională; de la angajarea răspunderii pe Legea descentralizării "Dragnea", care a fost anulată de Curtea Constituțională.

Pornim de la următorul tablou de ansamblu în ceea ce privește salariile în România în învățământ, sănătate și administrație publică.

Concret! Din ianuarie 2009...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat,

V-aș ruga frumos să vă referiți la Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.103. Declarațiile politice au fost azi dimineață, la ora 8,30.

O să vă rog frumos să reveniți la procedură, așa cum scrie.

Deci vă referiți la dezbateri generale la 103/2013.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Dacă ați fi avut răbdare, ați fi aflat...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat,

Preambulul de declarație politică se face de la 8,30. Vă reamintesc care este regulamentul, 103/2013.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Numai despre asta și discutăm, și dezbaterea legii așa se face.

Așadar, din ianuarie 2009 până în prezent, salariul mediu în învățământ a scăzut cu 13 procente, în sănătate și asistență socială, a crescut cu 4 procente; în administrația publică și apărare, a crescut cu 16 procente. Iar astăzi, prin acest nou proiect de lege, dumneavoastră propuneți ca edilii să aibă salarii în 2014 la nivelul primarului general de 7.643 de lei, la președintele consiliului județean între 6.578 și 6.612 lei, la primarii de municipiu între 7.770 de lei și 6.333 de lei, iar la primarii de comună între 3.331 de lei și 4.012 lei.

Așadar, normalitatea pe care colegul meu, antevorbitorul meu, a invocat-o în numele PSD și PNL, nu este altceva decât definiția anormalității.

Dezinteresul pe care astăzi îl exprimă românii față de politică este dat inclusiv de această ipocrizie a actualei puteri. Acest comportament care este constant taxat: salarii pentru politicieni și la urmă și pentru ceilalți.

La dezbaterea din comisia comună finanțe-buget și muncă de ieri, am pus o întrebare simplă și clară: Cine plătește creșterile salariale promise astăzi? Răspunsul a venit: Nu știu.

Avem de-a face cu Guvernul "Habar n-am".

Când vor spune PSD-iștii și PNL-iștii românilor că orice creștere salarială este, de fapt, plătită de români. Singura certitudine pe care o avem este că astăzi românii plătesc 35 de taxe noi și impozite majorate.

Mai grav, noi mergem pe această politică lipsită total de viziune, în care nu reformăm administrația publică, nu îmbunătățim calitatea serviciului public, ba, din contră, în România avem un număr total de comune de aproape 3000, din care doar un sfert reușesc să-și acopere cheltuielile de personal din veniturile proprii și din cota din impozitul pe venit global. Restul de trei sferturi nu reușesc să-și onoreze obligațiile nici măcar de astăzi. Un alt sfert din comunele românești - vreo 685 - au cheltuieli salariale mai mult decât duble față de baza de resurse proprii.

Și atunci repet întrebarea: Cine plătește aceste creșteri de salarii?

Sunt chiar cazuri a zeci de comune în care cheltuielile salariale astăzi depășesc de patru ori veniturile proprii. Spre comparație, în Polonia s-a făcut reforma administrației publice și sunt cam 0,6 comune și orașe la mia de locuitori; în Bulgaria 0,4; în România 1,5.

Politicienii ar fi trebuit să fie ultimii beneficiari de creșteri de salarii. Nimic la copii. Foarte puțin promitem pentru învățământ, pentru medicii rezidenți și pentru farmaciști.

Aceste măsuri Partidul Democrat Liberal le susține, dar nu putem fi de acord să nu dăm nimic la alocațiile de stat pentru copii și pentru a reechilibra dezechilibrele grave între salariile medii din învățământ, sănătate și administrație publică.

Ce au făcut în schimb PSD și PNL? Au lovit direct toate categoriile sociale prin cele 35 de taxe noi și impozite majorate. S-au luat la trântă cu agricultorii, cu întreprinderile mici și mijlocii...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat,

O să vă rog frumos să vă limitați cuvântul, da? Ați mai avut un coleg care a vorbit 11 minute, nu-mi dați voie să folosesc regulamentul, pentru că altfel, de azi înainte, o să limitez la un minut pentru dezbateri generale sau două. Regulamentul îmi permite. Dacă vreți să faceți declarații politice aveți dimineața, acest timp, în fiecare marți.

Vă rog frumos să vă concluzionați dezbaterea generală la acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Jumătate de minut, închid.

Astăzi, vedem clar unde merge creșterea economică: în buzunarele politicienilor.

Partidul Democrat Liberal se abține de la votul asupra acestui proiect populist, pentru că susținem parte din măsurile incluse, dar nu putem fi de acord cu adâncirea decalajelor salariale între învățământ, sănătate și administrație publică.

Guvernul USL are zero viziune, dar excelează în show-ul de televiziune. Nu face altceva decât să-și cumpere fidelitatea edililor locali. Pe baza unei promisiuni...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dragi colegi,

Limitez... De acum înainte propun, conform regulamentului, dezbateri generale, până la finalul ședinței, un minut. Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele.

Un minut dezbateri generale, am fost tolerant cu dumneavoastră. Ați vorbit șapte minute.

Dezbateri generale fiecare grup parlamentar un minut.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele.

Conform art.101 din regulament am această bombă nucleară pentru cei care depășesc limita respectului față de colegi.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

100 de voturi pentru, 41 de abțineri, 42 de voturi împotrivă.

Vă mulțumesc foarte mult.

Are cuvântul, din partea Grupului parlamentar al PP-DD, domnul deputat Ciuhodaru, un minut.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Domnule președinte, mulțumesc.

Văd că afirmați că este prosperitate, dar ne condamnați la austeritate.

O să intru întâi pe puncte.

Art.9, celebrul art.9 al acestei ordonanțe, care blochează, practic, salariile în sistemul bugetar și nu permite salarizarea zilelor libere din sistemul de sănătate, înseamnă, de fapt, înghețarea roților de la salvare, înghețarea unităților de primire a urgențelor și a sălilor de operații. Probabil că aveți soluții și veți găsi o modalitate în care să vă operați cu primarii la sfârșit de săptămână, pentru că pentru aceștia s-au găsit bani.

Dacă vorbim despre bursele rezidenților, dincolo de faptul că ați preluat proiectul meu de lege ce prevedea dublarea salariilor acestora, remarc că l-ați preluat și amputat undeva la mai puțin de o bursă Erasmus a unui student român în străinătate. Iar când s-au uitat pe 15 februarie în portofel, rezidenții au văzut același gol imens.

Nu putem susține astfel de demersuri și credem că ar trebui reevaluată atitudinea guvernanților care ne-au promis prosperitate și, de fapt, ne oferă doar sărăcie.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Ovidiu Ganț, Grupul parlamentar al minorităților naționale.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Ar fi foarte comod pentru noi să ne poziționăm pe un discurs populist, dat fiind faptul că, în ce ne privește, suntem "beneficiari" în foarte mică măsură - cu ghilimelele de rigoare - ale acestei prevederi, dat fiind numărul redus de primari care sunt membri ai organizațiilor din care facem parte și, de aceea, am să spun de la bun început că suntem de acord cu această măsură propusă de Guvern.

În egală măsură, însă, dorim să atragem atenția asupra faptului că se fac cheltuieli nejustificate în administrația locală românească prin numărul excesiv de unități administrativ-teritoriale pe care le are România în momentul de față.

Considerăm că avem un număr excesiv de comune, un număr nejustificat de orașe care nu se califică pentru acest statut. Este de mult în discuție o lege a zonelor metropolitane care n-a progresat în Parlament, chiar dacă pentru asta e nevoie de voință și curaj politic, la un moment dat, Guvernul va trebui să-și asume o măsură în acest sens, pentru că dacă continuăm în ritmul acesta, nu vom ajunge prea departe.

Suntem în situația ridicolă în care numărul de unități administrativ-teritoriale din România este chiar mai mare decât în Germania. E absolut ridicol!

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Alte luări de cuvântul?

Pe final, viceliderul Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

De la bun început vă spun că liberalii vor vota această propunere și principalul argument este că, în arhitectura administrației publice românești, este mai ușor să fii președinte de județ, primar de municipiu, de mare municipiu, de oraș, dar este foarte greu să fii primar de comună, acolo în care ai un număr limitat de salariați, resurse financiare limitate și locuitorii așteaptă totul de la tine.

Din aceste considerente, demersurilor pe care le-au făcut de-a lungul anilor Asociația Comunelor din România, primarii lor, cred că era timpul să le dăm un răspuns. Și acest act normativ le dă acest răspuns.

Vreau să menționez însă ceea ce spuneau antevorbitorii. În general, în Europa ar fi un număr limitat de unități administrativ-teritoriale. Eu v-aș da și un exemplu invers. Franța, care are de zece ori mai multe unități administrativ-teritoriale decât România, și administrația publică românească de la Cuza a fost construită într-un mod similar administrației publice franceze.

Dar vreau să fac două observații. Nu numai problema primarilor, alături de problemele care, pe bună dreptate au fost menționate: remunerația în sistemul de sănătate, în sistemul educațional, există un număr impresionant de funcționari publici din aceleași comune de care vă vorbeam mai devreme - peste 3.000 în țara romanească - puțini, supraîncărcați, suprasolicitați și cu salarii care sunt la nivelul salariului minim pe economie și de la care așteptăm onestitate, cinste, demnitate, un serviciu public...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O să vă rog frumos să finalizați, ca să fie regulamentul pentru toată lumea, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Imediat termin.

Din aceste considerente vom sprijini ordonanța și, în același timp, vom face demersuri pentru a reglementa și aceste situații.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, domnule vicelider.

Pe final, din partea deputaților neafiliați.

Domnule deputat Clement Negruț, aveți cuvântul, după care domnul ministru care a susținut din partea Guvernului are câteva obiecții... câteva opinii pe care vrea să le exprime.

Video in format Flash/IOS

Domnul Clement Negruț:

Mulțumesc, domnule președinte.

"Drumul spre iad este pavat cu bune intenții." și, din nefericire, ceea ce constatăm în această ordonanță, sub aspectul unor măsuri care reglementează anumite aranjări din punct de vedere salarial, în domeniul în care într-adevăr era necesar, constatăm că este introdusă și această mărire de salarii în ceea ce privește administrația publică.

Sigur, nu discutăm despre oportunitate, ci discutăm mai mult despre necesitate, iar în spatele acestei necesități noi constatăm că se află o componentă clară, electorală, și aceasta este dată în special de faptul că intră în vigoare de la 1 iulie.

Întrebarea care se pune este: De ce de la 1 iulie, dragi colegi?

Mai mult decât atât, vreau să mai spun un lucru pentru a mă încadra în acel minut, faptul că sunt probleme în domeniul sănătății care nu sunt rezolvate în mod special în ceea ce se referea și stimatul coleg de la PP-DD.

De aceea, cred că această ordonanță ascunde în spatele ei prea multe aspecte electorale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Clement Negruț:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule ministru, aveți cuvântul. Dacă nu sunteți ocupat. Domnule ministru, reprezentantul Guvernului, dacă nu sunteți ocupat cumva, vă dau și eu cuvântul. Îmi cer scuze că v-am deranjat în dezbaterea pe care o aveați cu colegul dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Horia Irimia (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice):

Domnule președinte,

Doamnelor, domnilor parlamentari,

Câteva precizări.

Nu alocăm bani în plus la bugetele locale. Este făcut un studiu, se încadrează în plafonul bugetar actual și se aplică de la 1 iulie pentru că de atunci se pot încadra cu aceste salarii.

Vreau să fac o precizare: la consiliile județene nu se face nicio mărire de salariu. Este, ceea ce spunea domnul deputat Dobre, afectează în primul rând salariile primarilor și viceprimarilor de comune, cărora le dăm în fiecare lună noi atribuții prin legislația pe care o promovăm, care sunt ordonatori de credite care derulează proiecte europene și au multe responsabilități, și se face dreptate în acest domeniu.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule ministru.

Intrăm pe amendamentele comisiei.

Vă reamintesc că există și un amendament admis. Bun!

Mergem, conform cutumei, pe amendamente câte cinci-cinci, dacă nu există și altă propunere.

De la 1 la 5, obiecții, comentarii? Nu. Admise.

De la 6 la 10, obiecții, comentarii? Nu. Admise.

De la 11 la 15, obiecții, comentarii? Nu. Admise.

De la 16, amendamentul 16, de la pagina 21, până la 20, obiecții, comentarii? Nu. Admise.

De la 21 la 25, obiecții, comentarii? Am ajuns la pagina 31.

De la 26 la 30, obiecții comentarii? Nu. Admise.

De la 31 la 35 - suntem la pagina 43, obiecții, comentarii? Nu. Admise.

De la 36 până la final, până la 40, dacă sunt obiecții sau comentarii? Nu. Admise.

Dragi colegi, acest proiect de lege merge la votul final. Are caracter ordinar.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 28 octombrie 2021, 12:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro