Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 25 iunie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.81/04-07-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 25-06-2014 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 25 iunie 2014

    Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru.

Ședința a început la ora 10.20.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, și de domnul senator Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu, președintele Senatului, asistați de domnul deputat Ion-Marcel Ciolacu, secretar al Camerei Deputaților, și de domnul senator Ion Rotaru, secretar al Senatului.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Rog colegii să ia loc în bănci, pentru a începe ședința în plen.

Vreau și eu ordinea de zi și declarația, prezența... vă rog frumos. Da? (Discuții la prezidiu.)

Haideți, domnule Chelaru! Haideți, domnule Chelaru, luați loc! Vă rugăm frumos.

A venit și domnul Manda, putem să începem această ședință, suntem deja în cvorum. (Discuții la prezidiu.)

Dragi colegi, vă rog frumos să luați loc în bănci, pentru a începe ședința.

Rog staff-ul, prezența și desfășurătorul.

Haideți, domnule senator, vă rog frumos. Bine ați venit în rândurile noastre. Luați loc în bancă, vă rog frumos. Puteți să stați lângă doamna Surdu, acolo e un loc liber.

Nu vă face plăcere să stați lângă deputați. Tot în cadrul Grupului Partidului Național Liberal, vă rog frumos.

Dragi colegi,

Dați-mi voie să deschid lucrările de astăzi ale ședinței comune a Camerei Deputaților și Senatului și să vă anunț că, din totalul celor 575 de deputați și senatori, până în acest moment, și-au înregistrat prezența la lucrări 338.

Proiectul ordinii de zi și proiectul programului de lucru pentru ședința comună de astăzi, stabilite de Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, au fost distribuite tuturor deputaților și senatorilor.

Vă reamintesc că avem un Proiect de Hotărâre pentru modificarea art. 4 din Hotărârea Parlamentului României nr. 18/2013 privind constituirea Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerii legislative privind legile electorale și Proiectul de Declarație a Parlamentului României.

Dacă sunt obiecții?

Domnule senator, aveți cuvântul.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Ghișe:

Domnule președinte al Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea,

Domnule președinte al Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu,

Stimați colegi,

Vă propun ca pe ordinea de zi a ședinței de astăzi să fie introdus proiectul de hotărâre pe care l-am depus în urmă cu trei zile la Birourile permanente ale celor două Camere și care se referă la împlinirea obligației pe care Parlamentul o are, potrivit Hotărârii Parlamentului nr. 34/2012, care, la art. 3, precizează următorul lucru: "În situația în care Curtea Constituțională va stabili că nu au fost îndeplinite condițiile de valabilitate stabilite de lege, Parlamentul României va lua act de hotărârea acesteia și va decide asupra procedurii de urmat.".

Vă aduc la cunoștință că, în trei rânduri: la 27 august 2012, apoi, din nou, la 11 februarie 2013, și acum trei zile, am depus proiectul de hotărâre pentru a fi supus dezbaterii Parlamentului și aprobării sau respingerii, după caz.

Acest proiect de hotărâre ar finaliza procedura referendumului din 2012 privind demiterea lui Traian Băsescu din funcția de Președinte al României și, dacă s-ar adopta hotărârea, ea, cu adevărat, ar produce efecte juridice. Altfel, declarația care o dăm astăzi - probabil că va fi adoptată -, chiar dacă va fi adoptată, ea nu produce efecte juridice.

Așadar, domnule președinte, vă rog să aveți amabilitatea să supuneți votului plenului propunerea mea de a fi introdus pe ordinea de zi, ca subiect, Proiectul de hotărâre privind finalizarea referendumului din 29 iulie 2012.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu.

Domnule senator, ca și în august și februarie, vă spun că prevederea regulamentară este aceea de a depune prin grupurile politice parlamentare acest proiect de hotărâre în Biroul permanent reunit.

Odată el respins, se poate ridica în plenul Camerei. Nu se poate introduce direct în plenul Camerei un proiect pe care Biroul permanent și Comitetul liderilor nu l-au luat în considerare și n-au fost informați. Încalcă Regulamentul și n-am ce să fac, îmi cer scuze că trebuie să vă spun.

Sunt întru totul de acord cu dumneavoastră, dar procedura este următoarea: trebuia să fie pe ordinea de zi a Biroului permanent, acolo trebuia să fie respins pentru a fi introdus pe ordinea de zi a plenului reunit, după care un lider al grupului politic parlamentar sau dumneavoastră, ca inițiator, puteați să-l introduceți pe ordinea de zi, să cereți un vot în plen și era perfect regulamentar. Altfel...

 
     

(Domnul senator Ioan Ghișe solicită cuvântul.)

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos. Bineînțeles, cu mare plăcere.

Dar, altfel, mă puneți pe mine într-o situație în care nu respect Regulamentul.

Vă mulțumesc foarte mult.

Aveți cuvântul.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Ghișe:

Mulțumesc.

Domnule președinte și stimați colegi,

Proiectul de hotărâre pentru finalizarea referendumului din 2012 cu privire la demiterea lui Traian Băsescu din funcția de Președinte al României, potrivit voinței exprimate de popor la referendum, a fost propus de către mine, cum ați reținut corect, domnule președinte, în trei rânduri. De fiecare dată, Birourile permanente reunite, atât ale fostului Parlament, cât și ale actualului Parlament, refuză să le pună pe ordinea de zi.

Eu am înregistrat luni, 23 iunie a.c., proiectul de hotărâre. Așadar, era obligația regulamentară a Biroului permanent să pună pe ordinea de zi a ședinței de astăzi, chiar dacă hotărârea ar fi fost aprobată sau respinsă. Inițiativa unui parlamentar de a propune un proiect de hotărâre a Parlamentului, potrivit Regulamentului, nu poate fi oprită.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt de acord cu dumneavoastră. Vă repet ceea ce v-am spus și data trecută: în Biroul permanent reunit se discută aceste inițiative, așa că îmi pare rău că nu pot să introduc pe ordinea de zi.

O văd și pe doamna Nassar și-i spun "La mulți ani!", astăzi.

Doamna deputat... Doamna deputat Nassar, "La mulți ani!".

(Doamna deputat Rodica Nassar mulțumește din sală.)

Și din partea domnului senator Tăriceanu, să știți.

Dragi colegi,

Ordinea de zi fiind cea pe care v-am spus-o, cu două puncte, vă supun votului această ordine de zi, cu regretul că nu pot să introduc și punctul propus de domnul senator, pentru că nu a îndeplinit pașii procedurali.

Cine este pentru?

Rog secretarii să numere.

357 de voturi pentru.

Abțineri? Niciuna.

Voturi împotrivă? Niciunul.

În unanimitate, ordinea de zi a fost aprobată.

Programul de lucru - până la finalizarea dezbaterilor.

Obiecții? Nu.

Supun votului programul de lucru.

Cine este pentru?

Vă rog, numărați.

358 de voturi pentru.

Abțineri? Niciuna.

Voturi împotrivă? Niciun vot împotrivă... Un vot împotrivă.

358 de voturi pentru, un vot împotrivă.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Hotărâre pentru modificarea art. 4 din Hotărârea Parlamentului României nr. 18/2013 privind constituirea Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale.

La primul punct al ordinii de zi avem Proiectul de Hotărâre pentru modificarea art. 4 din Hotărârea Parlamentului României nr. 18/2013 privind constituirea Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale.

Dați-mi voie să vă citesc proiectul de hotărâre:

Hotărâre

pentru modificarea art. 4 din Hotărârea Parlamentului României nr. 18/2013 privind constituirea Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale

În temeiul art. 67 din Constituția României, republicată,

Parlamentul României adoptă prezenta hotărâre:

Articol unic. - Articolul 4 din Hotărârea Parlamentului României nr. 18/2013 privind constituirea Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 95 din 15 februarie 2013, cu modificările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 4 - Comisia va elabora propunerile legislative privind legile electorale până la data de 30 noiembrie 2014."

Obiecții, comentarii? Nu sunt.

Vă supun votului acest proiect de hotărâre.

Cine este pentru?

Vă rog, numărați.

3 voturi! 3 senatori! Ceilalți sunt 3 deputați. Vă rog frumos.

Pe dumneavoastră mi-e greu să vă recunosc, dar pe dânșii îi recunosc.

Dânsul, din spate... e domnul Tătaru, nu? Domnul senator Tătaru. Ei, înseamnă că... Și domnul Popa, nu? Fostul nostru coleg deputat, domnul rector. Am înțeles.

359 de voturi pentru.

Abțineri, dragi colegi? Nicio abținere.

Voturi împotrivă? Niciun vot împotrivă.

Unanimitate de voturi.

Video in format Flash/IOS Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Declarație a Parlamentului României.

Bun. Deci, în temeiul art. 45 din Regulamentul activităților comune, acum vă propun ca să mergem la punctul 2 al ordinii, Proiectul de Declarație a Parlamentului României.

Proiectul de declarație a fost distribuit. De aceea, o să dau cuvântul, din partea Grupurilor politice parlamentare...

Cine prezintă? Doamna senator Gabriela Firea.

Doamna senator, aveți cuvântul și... bună dimineața!

Video in format Flash/IOS  

Doamna Gabriela Firea:

Mulțumesc.

Domnule președinte al Camerei Deputaților.

Domnule președinte al Senatului,

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Dragi colegi,

Parlamentul României, însemnând Camera Deputaților și Senatul României, în temeiul prevederilor art. 13 pct. 23 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 4/1992, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 394 din 1 iulie 2013, adoptă prezenta declarație politică:

Având în vedere atingerea gravă și iremediabilă adusă prestigiului Administrației Prezidențiale prin implicarea fratelui Președintelui României în fapte de corupție extrem de grave, precum și relațiile acestuia cu persoane care aparțin unor grupuri de crimă organizată foarte periculoase, care au fost folosite în interes electoral și de către Președintele României,

Luând în considerare împiedicarea aflării adevărului și înfăptuirii actului de justiție prin invocarea imunității Președintelui României în mai multe cazuri aflate în cercetare,

În scopul garantării prestigiului și independenței justiției în fața cetățenilor României, prin eliminarea oricăror suspiciuni de influențare sau favorizare a apropiaților de către Președintele țării - persoana ce are ca atribuție constituțională numirea, promovarea sau revocarea din funcție a magistraților, precum și a conducătorilor parchetelor și instanțelor de judecată,

Ținând cont de realitatea politică la nivel regional și european și îngrijorați de impactul imens pe care scandalul legat de implicarea familiei Președintelui României îl are în planul credibilității statului român, a capacității de a fi un partener solid de dezbatere, negociere și decizie a participării României în acțiuni menite să contribuie la stabilitatea și securitatea țării noastre în regiune, caz în care este imperios necesar ca reprezentarea statului român să se bazeze pe instituții puternice, asupra cărora să nu planeze suspiciuni din zona criminalității organizate,

Parlamentul României, instituția fundamentală a democrației, ce are ca principală atribuție constituțională reprezentarea supremă și legitimă a intereselor cetățenilor României, în conformitate cu textul Constituției României și cu Regulamentul activităților comunelor ale Camerei Deputaților și Senatului, adoptă prezenta declarație politică:

Președintele României, domnul Traian Băsescu, nu mai este îndreptățit să asigure prestigiul, independența și legitimitatea funcției prezidențiale, motiv pentru care trebuie să-și asume de îndată demisia din funcția de Președinte al României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamna senator.

Dragi colegi,

Vă propun următorul desfășurător, aprobat de către Birourile permanente reunite: fiecare grup parlamentar va avea câte cinci minute și un singur... o singură luare de cuvânt, un singur reprezentant pentru grupurile parlamentare reunite.

Înainte de a da cuvântul grupurilor politice parlamentare, o să-i dau cuvântul unuia dintre inițiatorii acestei scrisori, domnul președinte al Senatului, domnul Călin Popescu-Tăriceanu.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Se pregătește Grupul parlamentar al PSD.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Stimați colegi senatori și deputați,

Cu siguranță că votul de astăzi privind adoptarea declarației nu va întruni o unanimitate, dar eu, în calitate de președinte al Senatului și coinițiator al acestei declarații, alături de președintele Camerei Deputaților, domnul Valeriu Zgonea, consider că am obligația să-i invit pe toți senatorii și deputații să voteze pentru ca Președintele României să-și prezinte demisia de onoare.

Votul nostru de astăzi poate fi considerat, dincolo de orice îndoială, ca un test, ca un test al exigenței noastre în lupta cu corupția, al toleranței față de acest flagel care a cuprins familia Președintelui României și care va fi interpretat, atât în țară, cât și în străinătate, ca un gest politic semnificativ, ca un gest concret în favoarea respectului față de instituțiile statului.

Orice vot contra și orice manifestare de abținere se constituie într-o aprobare tacită a situației și a imaginii incompatibile cu statutul funcției de Președinte al României.

Acest scandal fără precedent, cu ecouri extrem de largi, atât interne, cât și internaționale, a fost generat de complicitatea Președintelui României prin inacțiune, care, conform spuselor sale, a avut cunoștință despre activitățile ilegale în care era implicat fratele său de cel puțin un an.

Mai mult, este greu de crezut afirmația făcută de Președintele României, că nu a fost informat în detaliu de SRI în legătură cu relațiile fratelui său cu lumea interlopă și cu activitățile ilegale ale acestuia, mai ales că presa a relatat despre ele încă din anul 2011, când au devenit de notorietate.

Prin urmare, Președintele României nu are nicio scuză pentru faptul că prestigiul instituției prezidențiale a fost grav afectat de acest scandal la care este complice.

Președintele are obligația să-și asume responsabilitatea acestei stări de fapt și să facă singurul gest acceptabil într-o atare situație, și anume să-și prezinte demisia de onoare.

Știm cu toții că adoptarea acestei declarații de către Parlament este o acțiune politică fără urmări juridice.

Știm, de asemenea, din declarația făcută luni, la Palatul Cotroceni, că Președintele României nu-și va prezenta demisia de onoare, indiferent de votul nostru.

Știm din această perioadă, din toată această perioadă a mandatelor președintelui Băsescu, că Domnia Sa tratează cu dispreț suveran Parlamentul, că-l ignoră ca instituție în declarațiile sale, că a vrut să-l reducă la tăcere și să-l transforme într-o formă fără fond.

Știm că, pentru a deturna atenția opiniei publice de la scandalurile penale din familia sa, președintele și-a mobilizat toate forțele propagandistice și politice, care-i atacă pe inițiatorii și susținătorii acestei declarații politice.

Astăzi, prin votul nostru, președintele va trebui să înțeleagă că a venit vremea să părăsească cea mai înaltă demnitate din stat, pe care a coborât-o la un nivel și un statut inacceptabile pentru o țară democratică, membră a Uniunii Europene.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu.

Din partea grupurilor politice parlamentare ale Partidului Social Democrat din cele două Camere?

Din partea Grupurilor parlamentare ale PNL?

Domnul Orban.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ludovic Orban:

Domnilor președinți,

Stimați colegi senatori și deputați,

Permiteți-mi, în scurtul timp alocat expunerii mele, să încerc să explic ceea ce a stat la baza deciziei noastre nu de a vota o propunere de declarație inițiată de domnul Zgonea, și de domnul Tăriceanu și de PSD, pe care nu-i considerăm că au căderea morală de a solicita demisia Președintelui României, ci ce a stat la baza inițiativei Partidului Național Liberal de a iniția propria declarație, propriul proiect de declarație a Parlamentului, care să aibă ca scop demisia președintelui Traian Băsescu.

De nouă ani de zile, Partidul Național Liberal luptă împotriva lui Traian Băsescu. Și nu luptă împotriva unui om, ci luptă împotriva unui mod de a conduce România, de a conduce România nu pe baza consimțământului populației, nu pe baza instituțiilor democratice, nu pe baza a ceea ce înseamnă bunul-simț și decența în viața publică, un mod de a conduce România bazat pe controlul asupra justiției, pe controlul asupra serviciilor secrete, pe controlul asupra structurilor de putere invizibile, un mod de a conduce România zăngănind cătușele la urechea adversarilor politici, un mod de a conduce România în dispreț față de voința cetățenilor și, mai ales, în dispreț față de interesul general al României.

Motivele care stau la baza votului nostru de astăzi pentru solicitarea demisiei lui Traian Băsescu sunt complet diferite, domnilor de la PSD, față de motivele care stau la baza deciziei dumneavoastră de a iniția acest proiect de hotărâre și de a-l vota.

În timp ce voi, de fapt, vă doriți să scăpați de Traian Băsescu ca să vă vedeți în continuare de furăciunile pe care le-ați făcut de atâta timp în România - (Discuții, vociferări în sală.) -, în timp ce voi vreți să scăpați de Traian Băsescu ca să câștigați electorat, în timp ce voi vreți să scăpați de Traian Băsescu pentru a vă scăpa corupții care sunt în anchete astăzi, în timp ce voi vreți să scăpați de Traian Băsescu pentru a împiedica justiția - așa cum o faceți de ani de zile - să-i pedepsească pe cei corupți, noi ne dorim să scăpăm de Traian Băsescu, pentru că Traian Băsescu nu mai are capacitatea de a lupta împotriva corupției, nu mai are capacitatea de a asigura independența justiției pentru a-i pedepsi pe toți aceia care sunt vinovați de corupție - (Aplauze.) -,pentru a-i putea pedepsi pe toți aceia care au jefuit țara.

Cum să poți pretinde, tu, ca Președinte al României, că poți să lupți împotriva corupției în întreaga țară, când tu nu ești capabil să lupți împotriva corupției în propria ta familie? (Aplauze.)

Cum să ai pretenția, tu, ca Președinte al României, că mai ai vreo legitimitate să ocupi această funcție publică, atâta timp cât, în fiecare zi în care mai ocupi această funcție, faci un rău imens țării pe care o conduci și cetățenilor care trăiesc în această țară?

Închei luarea mea de cuvânt prin a vă spune o mare diferență între Partidul Național Liberal și Partidul Social Democrat: noi ne dorim cu adevărat să scăpăm România de Traian Băsescu, în timp ce voi nu vă doriți lucrul acesta, pentru că, dacă vă doreați lucrul acesta, inițiați procedura de demitere și nu o declarație politică!

Voi aveți nevoie de Traian Băsescu ca de un baubau cu care să speriați românii, astfel încât să nu câștigați voturi pe baza a ceea ce faceți bun pentru România, ci să câștigați voturi amenințând românii cu acest baubau.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al PP-DD? Nu dorește să ia cuvântul.

Grupurile parlamentare ale UDMR? Nu doresc să ia cuvântul.

Partidul Conservator? Nu dorește să ia cuvântul.

Mulțumesc.

Minoritățile naționale? Tradițional, nu doresc.

Deputații și senatorii neafiliați? Nu doresc.

O să-mi dați voie să iau eu cuvântul în finalul acestei discuții.

(Domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, se deplasează la microfonul central pentru a lua cuvântul.)

Domnule președinte al Senatului,

Domnilor secretari de ședință,

Distinși membri ai Parlamentului României,

Este un moment delicat, după vara anului 2012, când românii - 7,4 milioane de români - au încercat să spună că s-au săturat de un mod de a fi gestionată România, de un mod de a fi umiliți atât la ei acasă, cât și în afară, în care diaspora se simțea umilită și jignită, și simțea că nimeni nu-i apără de acasă, în care românul, la el acasă, simțea că nu mai are un viitor, că totul este pierdut, pentru că cineva cu un carnet portocaliu te obliga să fii membru, altfel nu aveai un loc de muncă, altfel copilul tău nu avea o școală foarte bună, altfel spitalul tău, din zona în care locuiești, era desființat. Dacă firma ta nu cotiza la PDL, automat, intra în insolvență sau organele statului veneau și te controlau.

Tot acest mecanism a generat atât de multă nemulțumire într-un stat european, încât 7,4 milioane de români au venit și au demonstrat că acest președinte nu reprezintă statul român.

Din păcate, o parte dintre cei care sunt obligați să prezinte statistica pe modele și instrumente europene, în 2014 și în 2012, le-au prezentat ca și când am fi în secolul al XVIII-lea. Și am aflat un an mai târziu că, de fapt, am respectat legea și a fost cvorum, dar, din păcate pentru noi, la momentul acela, alta era numărătoarea listei electorale permanente.

Ce s-a întâmplat în această perioadă? Un Guvern, care a preluat 70% din puterea și încrederea românilor că se poate trăi prosper pe un model european în România, a început să lucreze pentru România.

Și dacă mergeai în interior, și dacă mergeai în afara țării, vedeai că concepțiile greșite, abordările eronate, în care doar acei români care greșesc sunt sancționați, că minoritatea, o etnie care trăiește în Europa de secole, era blamată și sancționată, pentru că o parte foarte mică a ei încălca legea, au fost un laitmotiv pentru a pune România la colț.

În toată această perioadă, Parlamentul României nu a avut niciun instrument să se ducă să-și apere cu demnitate la Consiliul European națiunea.

Președintele a vorbit și a luat decizii în numele său.

Corupția era, dacă vreți, capul de afiș. Întotdeauna, când te duceai la Bruxelles, trebuia să fii în apărare, trebuia să te aperi de o problemă a unei minorități foarte mici, nu toți din România! Nu toți din România! Și, pentru prima dată, vedeai la Bruxelles un discurs discriminatoriu, în care cetățeanul european nu încălca legea, ci un cetățean dintr-o anumită țară, de o anumită etnie încălca legea, și era blamată România noastră.

Și uite că, în 2014, corupția și o problemă a unei etnii din România - care are 8 din 10 oameni de valoare, dar 2, așa se întâmplă, încalcă legea peste tot, nu există pădure fără uscături -, cele două elemente de care suntem acuzați în afara statului român că nu suntem în stare să le combatem așa cum trebuie sunt legate astăzi de imaginea, de instituția Președinției statului român.

Indiferent ce vom face astăzi, eu cred că președintele Băsescu nu-și va da demisia.

De aceea am și fost de acord cu propunerea unui coleg să scoatem "demisia de onoare". Ca să ai onoare, trebuie să înțelegi ce vor păți prim-ministrul României, președintele Senatului, președintele Camerei în următorii cinci ani de zile, fiecare parlamentar, când se vor deplasa în afara statului român. Întotdeauna vom fi întrebați: cum este posibil ca, într-un stat european, în 2014, corupția să fie legată de președintele statului pe care-l reprezinți? Cum este posibil, acolo unde vorbești de un membru al familiei președintelui statului român, să ai astfel de probleme prezentate de acea instituție națională pe care o considerăm atât de importantă și consolidată, justiția din România?

Declarația aceasta este un semn și un semnal dat de către Parlamentul României celui care ocupă temporar această funcție din 2009 - și știm toți din această sală cum o ocupă - că poate este timpul, nu pentru ambiția Domniei Sale, personală, ci pentru onoarea statului român și pentru respectabilitatea funcției de președinte al unui stat european, să se retragă din funcție cu onoare și cu demnitate, recunoscând și privind în oglindă dimineața că, oriunde ai fi fost, în afară de România, presiunea opiniei publice era atât de mare, încât erai nevoit, cu onoare și cu demnitate, să te retragi dintr-o funcție pe care nu o meriți, pe care nu ai respectat-o și de care ai abuzat timp de 10 ani de zile.

Dacă vrem ca România să fie prosperă, trebuie să învățăm când suntem în astfel de funcții, și noi, ca parlamentari, trebuie să-i forțăm pe cei care ocupă demnități în statul român să se retragă înainte de a face rău, așa cum a făcut președintele Băsescu.

De aceea, dragi colegi, în numele meu personal și al Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, vă cer să votăm această declarație politică ca un semnal de respect pentru statul român și un semnal că Parlamentul nostru național este preocupat de demnitatea și respectul pe care-l au românii la ei acasă, dar și în Europa.

Vă mulțumesc.

(Aplauze. Domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, revine la prezidiu.)

Supun votului Declarația Parlamentului României.

Cine este pentru?

Rog secretarii să numere.

Vă rog frumos să ridicați mâinile și să numărăm foarte bine acest vot, este extrem de important.

343 de voturi pentru.

Abțineri? 17 abțineri.

Voturi împotrivă? Nu avem.

Mulțumesc. (Discuții la prezidiu.)

343 de voturi pentru, 17 abțineri... 344 de voturi pentru, 17 abțineri și niciun vot împotrivă.

Declarația a fost adoptată. (Aplauze.)

Dragi colegi,

Declar închisă ședința plenului reunit de astăzi.

Vă urez o săptămână frumoasă!

Ne vedem săptămâna viitoare, cu ocazia ședințelor extraordinare de la Senat și de la Cameră.

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 11.00.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 14 august 2018, 19:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro