Andrei Daniel Gheorghe
Andrei Daniel Gheorghe
Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.128/18-12-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 09-12-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.7 Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică intitulată "Religia în școli";

   

Domnul Ioan Oltean:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Îl invit la microfon pe tânărul nostru coleg Daniel Gheorghe, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal. Și îl rog să se pregătească pe domnul deputat Ion Eparu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Stimate coleg, ai cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea de astăzi se intitulează "Religia în școală".

Stimați colegi,

Unul dintre lucrurile care evidențiau ruperea României de regimul totalitar comunist la începutul anilor ’90 l-a reprezentat introducerea studiului Religiei în școli, revenindu-se așadar la practica din perioada anterioară bolșevizării și impunerii materialismului marxist-leninist în România.

Ca atare, îmi permit să spun că revenirea Religiei în școala românească este un adevărat simbol al victoriei spiritului creștin asupra totalitarismului ateu.

Declararea de către Curtea Constituțională a României a invalidității constituționale a unor articole din Legea educației referitoare la predarea Religiei în școli are ca efect o anomalie practică, mai precis spus, inversarea regulii corecte prezente în legea actuală, conform căreia ora de Religie face parte din trunchiul comun al programei școlare, dar că părinții elevilor care nu doresc să participe la ora de religie pot face o cerere în scris de neparticipare la obiectul de studiu amintit, care li se aprobă automat și fără nicio discriminare.

Curtea Constituțională vine să schimbe regula, o regulă absolut democratică, ce instituie principiul fundamental al libertății de alegere. Astfel că părinții elevilor care vor să participe la cursurile de religie devin ei cei obligați să depună cerere pentru a beneficia de participarea copiilor lor la această oră.

Interesant este faptul că în majoritatea statelor europene se studiază Religia, fie după principiul opțional prezent până acum și în legislația românească, pus în acord cu preceptele cultelor reprezentate, lucru comun, de exemplu, Germaniei, fie în sistemul obligatoriu, precum se întâmplă inclusiv în Italia, în baza acordului dintre Vatican și Guvernul italian, fie printr-un sistem care combină alegerea autorităților locale, pusă în acord cu părinții, cultele reprezentate și tradiția religioasă a locului respectiv, precum se întâmplă în Marea Britanie.

Studiul Religiei în școală reprezintă înainte de orice cunoașterea fundamentelor culturii și civilizației căreia îi aparținem, cultură întemeiată pe bazele Sfintei Evanghelii și cultură europeană care a asimilat armonios etica iudeo-creștină și care a deprins prin mesajul lui Hristos valori precum: libertatea de conștiință, liberul arbitru, libertatea de expresie și de alegere și nu în ultimul rând conștiința egalității omului în fața legilor și a lui Dumnezeu.

Pentru noi, românii, Biserica a reprezentat constant un vector de cultură și de coeziune națională.

Astfel că nu trebuie să neglijăm niciodată uriașul aport pe care Biserica Ortodoxă și celelalte culte l-au avut sub aspectul dezvoltării sistemului de educație, a sistemului de sănătate publică, a culturii naționale și nu în ultimul rând a luptei pentru unitate națională, lucru dovedit și de rolul episcopului ortodox Miron Cristea și a celui greco-catolic, Iuliu Hossu, în actul Unirii de la 1 Decembrie 1918.

Revenind la nefericita decizie a CCR, trebuie spus că este o hotărâre discriminatorie și antidemocratică, încălcând dreptul legitim al majorității formate din cei aproximativ 85-86% cetățeni români creștin-ordodocși și a celorlalți 13-14% cetățeni români aparținând altor culte religioase spre a-și exprima liber și direct valorile religioase, valori care sunt și valori de natură socială concretă, rolul legilor fiind acela de a se orienta după realitățile existente în societate, și nu cel de a construi o lume utopică, bazată pe teorii și ipoteze care nu au nicio pondere reală la nivelul străzii și care tind să redeseneze artificial lumea în care trăim.

Nu cred că este în folosul Curții Constituționale a României, instanță cu adevărat necesară pe ceea ce înseamnă litigii juridico-constituționale majore, să reglementeze poporului român după 2.000 de ani de istorie și expresie creștină ceea ce este moral ori mai puțin pentru societatea în care trăim, ci felul în care putem ori nu să avem acces la cunoașterea temeliilor autentice ale civilizației românești și europene.

Statul, prin lege, este dator să respecte adevărul social și să transpună în norme juridice realitatea.

Iar adevărul social este unul singur, românii, indiferent de origine etnică, sunt indisolubil legați de identitatea și tradiția creștină, iar marea majoritate a lor sunt aderenți ai Bisericii Ortodoxe Române.

Religia în școală înseamnă cunoaștere, înseamnă cultură și spirit liber. Și înseamnă mai presus de orice valori morale autentice, valori care pot sta pavăză oricând în fața curentelor de gândire tributare relativismului social și moral și a deconstructivismului postmodern.

Adresez invitația Bisericii Ortodoxe, prin Patriarhia României, ca alături de Senat și Camera Deputaților, să se așeze la masa dialogului, în scopul identificării soluției legale transparente și sigure în vederea depășirii acestui impas nedorit și al păstrării studiului religiei în școli, pe baza formatului prevăzut în Legea educației de acum.

André Malraux spunea că "Secolul 21 va fi creștin ori nu va fi deloc", expresie care nu reprezintă o simplă metaforă, ci adevărul unei lumi tot mai căzute sub ispita redesenării propriei sale conștiințe. Lucru care cu atât mai mult mă face să cred că viitorul trebuie să aparțină unor valori fundamentale precum respectul pentru persoană și alteritate, libertatea de expresie și de alegere și nicidecum etatizării morale individuale ori sociale și reglementării excesive a formelor de expresie ale minții omenești.

Vă mulțumesc.

Gheorghe Daniel, deputat PNL de Ilfov.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat de Ilfov.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 3:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro