Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.129/22-12-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-03-2019
13-03-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 15-12-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 2014

10. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.46/2008 - Codul silvic (PL-x 436/2014).
 
consultă fișa PL nr. 436/2014

   

Domnul Miron Tudor Mitrea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

4. Ne întoarcem la nr.crt.3 de pe ordinea de zi de astăzi. Am primit raportul și am fost informați că lideri ai grupurilor parlamentare au în posesie raportul privind Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.46/2008, și anume Codul silvic. PL-x 436/2014.

Doamna ministru Pană, aveți microfonul, ca reprezentant al inițiatorului.

Procedură, iertați-mă, doamnă ministru. Procedura în Camera Deputaților este și înaintea politeții.

Domnule deputat, dacă ajungeți astăzi, OK, dacă nu, îmi cer scuze, am dat cuvântul doamnei, se poate? Doamnei senator, doamna ministru, mă iertați.

Aveți cuvântul, domnule deputat, pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

Dacă îmi dați voie, domnule, domnilor colegi, astăzi la ora două și un sfert am fost anunțat că trebuie să facem neapărat o ședință comună și mi s-a cerut convocarea comisiei. Convocarea comisiei se face cu 24 de ore înainte, știind despre ce este vorba, să dăm posibilitatea colegilor să se uite pe amendamente, să studieze materialul.

La două fără un sfert, mi s-a pus hârtia în față, hai, repede, să mergem, că avem discuții în Comisia juridică, jos. Nu se poate face convocarea comisiei... Convocarea comisiei cu 7 deputați din 19 cât trebuiau să fie acolo în sală, iar nu era validă. Din punctul ăsta de vedere am solicitat deja Biroului permanent retragerea acestui act legislativ și rediscutarea lui în plenul celor trei comisii reunite.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

O secundă, stimați colegi.

Liderul grupului, haideți s-o luăm procedural. Eu sunt mai cu regulamentul.

Domnule deputat, sprijiniți propunerea de retragere de pe ordinea de zi, de amânare a discutării, retrimiterea la comisie, pe care a făcut-o domnul deputat?

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Noi asta susținem, în aceste condiții, retrimiterea la comisii, pentru ca raportul să fie conform tuturor regulilor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Da, domnule președinte, domnule lider, am înțeles acest lucru. Iertați-mă, domnule deputat, nu sunt poliție de niciun fel, eu supun votului. Atât.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Munteanu:

Haideți să clarificăm. Cine i-a spus domnului președinte Nini

Săpunaru că în sală au fost 7 deputați din Comisia pentru agricultură... e o minciună. Este aici domnul deputat Varga care a pronunțat de mai multe ori în timpul ședinței că din 39 de deputați - și nu l-am corectat din respect, pentru că sunt 37 - sunt 19 prezenți. Oricum, cred că ar trebui să-și amintească cei care cer prezență că există o decizie a Curții Constituționale despre modul în care se desfășoară ședințele. Și cu asta cred ar trebui să terminăm, iar săptămână precedentă, de comun acord, toți deputații din Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice am stabilit că luni sau marți, săptămâna ce urmează, participăm la această ședință comună.

Nu putem să ne așezăm după un domn președinte care vrea sau nu vrea. Așadar, comisia a fost în regulă, după prevederile regulamentare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Pe procedură?

Da, domnul deputat, liderul de grup are totdeauna prioritate. E lider de grup.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte, să nu facem confuzii, îl respect pe domnul deputat, dar aici nu a fost prezentă o comisie. Deci trei comisii trebuiau să prezinte, Comisia pentru agricultură nu a fost convocată prin președinte.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Deci, stimați colegi, am să vă spun că nu sunt foarte preocupat în calitate de președinte să fac poliție. Putem supune la vot. Eu am o propunere, vreți s-o comentăm, sigur...

Domnule Cernea, am lideri de grup care discută pe procedură, domnul deputat Tinel, liderul Grupului parlamentar PDL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Dacă chestiunile regulamentare nu contează pentru a achiesa la solicitarea noastră de reîntoarcere la comisie măcar până vineri, atunci am să vă aduc în atenție niște chestiuni tehnice. Care ar fi motivul pentru care noi solicităm sau în plus care ar fi motivul pentru care noi solicităm reîntoarcerea la comisie a acestui proiect de lege, în forma în care el este supus acum dezbaterilor: sunt câteva amendamente și modificări acolo care - și îmi pare rău că o spun aici, doamna ministru Doina Pană nu era pe timpul ăla în legătură cu sistemul, nu avea nicio treabă cu sectorul silvic -, care vor bulversa extrem de tare sectorul. Și mă refer la modificarea art.20 și introducerea unui alineat nou care dă voie din nou pentru suprafețele mai mici de 10 hectare să nu se întocmească amenajament.

Pentru cei care facem parte din sistem, din sector, și nu ne-a lăsat memoria, vă reamintesc că în perioada 2001-2004 PSD-ul din acea perioadă a modificat Codul silvic și exact această prevedere a introdus-o, făcând praf atunci aproape 400 de mii de hectare de pădure, prin această modificare. Am solicitat în comisia de specialitate să eliminăm acest amendament, pentru că după ce am făcut praf în perioada 19/91-2003 pășunile împădurite, vreo 350.000 de hectare, facem praf acum și pădurile naturale, cele care au fost administrate de Romsilva și de proprietari. Este un argument.

Al doilea argument - și eu îl înțeleg - este, dacă, într-adevăr, pentru pază și administrare...

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule deputat, ați ieșit, mă iertați...

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Eu argumentez tehnic care sunt motivele pentru care trebuie reîntors. De ce?

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am înțeles.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

De mâine încolo cineva va fi responsabil pentru ce se va întâmpla în perioada următoare, pentru că ele sunt ciclice, să știți. Și nu aș vrea să ajungem să discutăm cum am discutat în 2005-2006 și nimeni să nu fie responsabil pentru cele 350-400 de mii de hectare făcute praf.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule deputat, îmi cer scuze că am intervenit, dar noi avem aici o problemă de procedură, ridicată de liderul Grupului parlamentar de la PNL, în urma intervenției unui coleg de-al nostru care a spus că n-a fost toată lumea la comisie. Membri ai comisiei îl contrazic. Nu am cum să fac poliție aici.

Vă rog frumos, la procedură, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Eu doar voi cita din Regulamentul Camerei Deputaților: "Raportul va fi imprimat și difuzat deputaților cu cel puțin 3 zile înainte de data stabilită pentru dezbaterea proiectului de lege sau a propunerii legislative în plenul Camerei Deputaților, în cazul proiectelor de lege și al propunerilor legislative pentru care Camera Deputaților este prima Cameră sesizată, și cu cel puțin 5 zile în cazul celor pentru care Camera Deputaților este Cameră decizională." Art. 69 alin.(2).

Dacă raportul a venit astăzi, evident că nu ne încadrăm în termenele prevăzute de Regulament și v-aș ruga foarte mult să respectăm acest regulament.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am înțeles, nu vreau să comentez, e o discuție veche, cunoscută, dacă liderii de grupuri au fost de acord să pună pe ordinea de zi, discuția este caducă. Eu nu sunt de acord, dar este o cutumă veche la Cameră în acest sens.

Pe procedură, domnul deputat Munteanu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Accept întotdeauna punctele de vedere care vorbesc despre realități. Noi astăzi, cele trei comisii, juridică, mediu și agricultură, nu am făcut decât să discutăm doar patru amendamente pe mediere. Nu e vorba de niciunul dintre cele la care s-a referit colegul nostru domnul Tinel.

Cele la care s-a referit, respectiv cu amenajament până în 10 hectare și celălalt, cu pază și administrare, sunt cuprinse în raportul inițial, deci nu e vorba de mediere. Nu avem ce să discutăm, sunt subiecte diferite.

Repet, astăzi am discutat doar două... patru amendamente pe mediere, care în niciun caz nu se referă la ceea ce spunea domnul Tinel. Și încă o dată, dacă cineva nu crede că astăzi am fost 19 deputați de la Comisia pentru agricultură, să-l întrebe pe domnul deputat Varga care e înregistrat pe stenogramă de vreo 2-3 ori cu această cifră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Stimați colegi,

Mi se pare că putem să prelungim dezbaterile generale și înainte de trecerea la dezbaterea propriu-zisă a legii, dar este inutil. Am o propunere a Grupului parlamentar PNL și n-am să mai dau niciun cuvânt înainte, de retrimitere la comisie a proiectului de lege la ... Domnule, da, procedură... Procedură, stimate coleg... Devenim nerăbdători... am răbdare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Theodor-Cătălin Nicolescu:

Problema e mult mai simplă decât a fost prezentată. Nu contează câți oameni au fost prezenți de la Comisia pentru agricultură, ideea e că această comisie n-a fost regulamentar convocată, și atâta timp cât unul dintre parlamentari a lipsit, el a fost lipsit de dreptul de a depune amendamente și de a dezbate acea inițiativă. Și ăsta e motivul pentru care noi vă solicităm să retrimitem la comisie.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am înțeles.

Există o solicitare a Grupului parlamentar al PNL de retrimitere la comisie, nu pentru că nu au fost 19, cum s-a spus, s-a acceptat că prezența a existat, dar pentru că unul sau altul, nu știu care dintre parlamentari n-a fost informat.

Fiind acestea spuse, supun votului dumneavoastră retrimiterea la comisie, conform propunerii făcute de liderul PNL, pentru un termen de până vineri a proiectului de lege.

Vă rog, votați.

Video in format Flash/IOS 67 de voturi pentru, 4 abțineri, 120 împotrivă.

Intrăm în dezbaterea proiectului de lege.

Doamnă ministru, îmi cer scuze, v-am chemat, v-am trimis înapoi, n-a fost din lipsă de politețe. Asta e dezbaterea parlamentară.

Inițiatorul, Guvernul României prin doamna ministru Doina Pană.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Stimați colegi,

Este proiectul de act normativ care este cel mai așteptat de români. Când spun asta mă refer la absolut toți cei implicați în viața pădurii.

Mă refer la proprietari, mă refer la administratori, mă refer la firmele care exploatează, mă refer la ONG-uri, mă refer la toată lumea.

Știți că deja funcționează foarte bine radarul pădurilor. S-a cam rezolvat problema tăierilor ilegale, dar nu e suficient. Pentru o dezvoltare durabilă a sectorului forestier este nevoie de doi piloni și al doilea pilon este Codul silvic care rezolvă cele mai mari probleme.

Fiecare zi care s-ar amâna ar însemna alte firme românești care mor, pentru că unul dintre articolele din Codul silvic se referă la monopol, la dispariția monopolului de pe piața românească a lemnului.

Sunt producătorii de mobilă care așteaptă dreptul la preempțiune. Sunt cele 500.000 de hectare de care vorbea colegul nostru de la alt partid și care spunea că de fapt prin articolul cu care venim le lăsăm de izbeliște.

Nu, stimați colegi, ele sunt de izbeliște. Din 2008 trebuia să aibă amenajamente. Și din 2008 nu le au. Și oamenii își fură propriul lemn de foc la care ar avea dreptul dacă ar avea amenajamente. În toată Uniunea Europeană nu există amenajamente pentru suprafețe mai mici de 10 hectare.

Prin articolul cu care am venit, noi îi cointeresăm. Nu sunt obligați la amenajament, dar dacă își fac contract de administrare cu un ocol silvic care este privat sau de stat, să aibă dreptul legal să-și taie cel mult 3 metri cubi de lemn/hectar/an.

Se rezolvă problema pădurilor-parcuri, a pădurilor instructiv-educative, cum există în toată lumea civilizată.

Indiferent de cât de rea credință ai fi, nu poți să vezi că acest proiect de Cod silvic este foarte, foarte necesar și foarte așteptat.

Vă rog, nu mai gândiți politic. Așa cum pădurea este de interes național, și apariția acestui nou Cod silvic eu o consider de interes național. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, doamnă ministru.

Comisia sau din partea comisiilor?

Vă rog, prezentați raportul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Ionescu:

Mulțumesc din nou.

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.46/2008 - Codul silvic.

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu prezentul proiect de lege.

La întocmirea raportului, comisiile au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și punctul de vedere favorabil al Guvernului.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.46 - Codul silvic, cu modificările și completările ulterioare.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 17 septembrie 2014, în calitate de primă Cameră sesizată.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate de către membrii comisiei, s-a hotărât cu majoritate de voturi să se supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.46/2008 - Codul silvic, cu amendamentele admise prevăzute în Anexa nr.1 și amendamentele respinse prevăzute în Anexa nr. 2 la prezentul raport.

Prin conținutul său normativ, proiectul de lege se încadrează în categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Și acum, Cutia Pandorei. Dezbateri generale.

Începem cu domnul deputat Daea.

Domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Daea:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

O notă de apreciere pentru modul în care dumneavoastră conduceți ședința plenului. Am sesizat cu ușurință rapiditatea înțelegerii unor tendințe de a trage de timp. Motiv pentru care, rămânând în acest registru, al exigenței președintelui de ședință, îngăduiți-mi să spun câteva vorbe.

În primul rând, acest act normativ a fost amplu dezbătut în Comisia pentru agricultură. El a avut câteva sertare de dezbatere civică.

A fost o dezbatere națională pe această temă. Și am compus cu știință, cu răbdare și cu interes un act normativ care să răspundă la toate întrebările pe care le pune domeniul. Cu conștiință profesională și politică pot să spun că am reușit să facem acest lucru.

Astăzi, cu sprijinul celorlalte două comisii de specialitate, am putut să neutralizăm și punctele de vedere divergente vizavi de actul normativ, reușind astfel să aducem în plenul Camerei Deputaților un act pe măsura interesului pe care îl avem cu toții în domeniu.

Ar trebui să le mulțumesc colegilor care au făcut acest demers și au compus din punct de vedere juridic acest act normativ.

Vă mulțumesc tuturor celor care v-ați aplecat în dezbateri pentru realizarea acestui obiectiv.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă de la celelalte grupuri parlamentare mai există luări de cuvânt?

Domnul deputat Tinel.

Domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Noi din capul locului spunem că unele modificări aduse Codului silvic par a fi la prima vedere că răspund nevoilor atât asociațiilor profesionale, unele dintre ele, cât și personalului silvic. Dar sub această mască au fost trecute sau se ascund unele lucruri pe care eu personal le consider grave.

În primul rând și încă o dată revin și spun: a da posibilitatea ca pentru suprafețele mai mici de 10 hectare de pădure să nu avem amenajament silvic este o gravă eroare. Ați avut această practică. Între 2001-2004 aproape 400.000 de hectare au dispărut. A trebuit să revenim în 2006, am modificat Codul silvic și am refăcut. Am revenit asupra deciziei luate.

În al doilea rând. Aș vrea să vă reamintesc că, de exemplu, scoaterile din fond forestier sunt reglementate diferit. Spunea aici doamna încă ministru că, vai, ce bine o să le fie proprietarilor de păduri. O să fie excepțional. Vor cădea pe spate când vor vedea. Eu nu sunt de acord cu Domnia Sa. Și argumentez.

Păi la suportarea de la bugetul statului a cheltuielilor privind paza scădeți de la 100 la 10 hectare. Mă îndoiesc, doamnă ministru, că vor cădea pe spate când vor auzi. De asemenea, la compensarea privind scoaterea din fond forestier aveți unități de măsură diferite. Când discutăm de autoritățile publice, vă duceți la raport de 1/1, fără compensare în bani. Când discutați de proprietarii privați, vă duceți la raport de 1/5. Și cu bani.

Păi și atunci care sunt avantajele proprietarilor privați pe care le invocați de la această tribună, doamnă ministru?

În al treilea rând. Discutăm aici de un program național de împădurire. El a fost agreat prin Codul silvic modificat în 2008 și s-a stabilit un target: 2 milioane de hectare până în 2035. Venim acum - și asta este o chestie de totală neseriozitate a Legislativului - și spunem nu, pardon, ne-am răzgândit, facem un milion de hectare până în...

Încă o dată vă spun. Încă o dată vă spun. Lăsând la o parte faptul că răspundeți unor comandamente corecte, eu cred că unele modificări din Codul silvic vor crea mari probleme. Și de aceea v-am cerut să vă întoarceți cu el la comisiile de specialitate.

Apreciez în mod deosebit luările de poziții în Comisie ale celor care sunt membri. Dar eu vă rog să aveți încredere și în cei care încă sunt silvicultori și care practică această meserie de câțiva zeci de ani de zile.

Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal nu va vota acest proiect de act normativ. Și încă o dată vă spun, el va crea mari probleme în practică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Grupurile parlamentare?

Din partea Grupului minorităților, domnul deputat Ovidiu Ganț.

Domnule deputat, aveți microfonul. V-am văzut, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Aș veni cu următoarea propunere. Conform programului, la ora 18,00 începe ședința pentru învestirea Guvernului, ședința comună. Mă îndoiesc că atmosfera actuală permite o dezbatere a raportului în condiții optime.

Vă rog, în consecință, domnule președinte, să sistați dezbaterea și vineri dimineață s-o reîncepem din punctul la care s-a ajuns. Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

O să-mi permiteți înainte de a supune la vot să termin dezbaterile generale. După care am să supun la vot propunerea care s-a făcut.

Doamnă deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Stimați colegi,

Grupul Partidului Național Liberal nu va vota acest proiect de lege. Și am să aduc câteva argumente. De ce considerăm că acest proiect de lege nu răspunde nevoilor pe care le are silvicultura din România de azi.

Aș vrea, stimați colegi, să trecem puțin în revistă care sunt principalele probleme cu care se confruntă silvicultura. Și am să încep cu corupția din sistemul silvic care a dus la tăieri ilegale, necontrolate. A doua problemă majoră este lipsa resursei de lemn pentru agenții economici din industria lemnului. A treia problemă este aceea că sunt foarte mulți proprietari care au terenuri în parcurile naturale și care nu pot să beneficieze de lemnul din acele parcuri, neprimind compensații în schimb. Iar a patra problemă extrem de importantă este că în România avem peste un milion de hectare de păduri nepăzite care sunt primele la îndemâna hoților și care, din păcate, au fost tăiate abuziv.

Orice act normativ pe care noi îl aprobăm în Parlament trebuie să găsească soluții la problemele existente în societate. Am venit în fața dumneavoastră cu un proiect de lege care ar fi rezolvat o parte din aceste probleme. Și, din păcate, în acest proiect de lege nu se regăsesc niciunele din acele propuneri.

Am propus atunci să trecem de la vânzarea lemnului estimat la vânzarea lemnului măsurat, aplicând o procedură care este de fapt pusă în practică în toată Europa. Am propus de asemenea ca personalul corupt din silvicultură să poată fi suspendat, astfel încât să curățăm Romsilva, să curățăm ocoalele private de personalul corupt și să diminuăm tăierile ilegale.

Am propus apoi acordarea de stimulente pentru proprietarii de păduri care au terenuri în parcurile naturale, astfel încât aceștia să beneficieze de uzufructul proprietății lor. Și un lucru extrem de important, am propus sprijin pentru agenții economici din industria mobilei, astfel încât să se poată alimenta în mod corect și competitiv cu masă lemnoasă. De fapt, am propus aplicarea principiului valorificării masei lemnoase cât mai aproape de locul de recoltare.

În acest proiect de lege nu regăsim niciuna din aceste propuneri. Mai mult decât atât, găsim propuneri care fac mai mult rău decât bine silviculturii românești, cum este permiterea tăierii fără amenajament silvic a 2 metri cubi pe an și pe hectar pentru proprietăți de până la 10 hectare.

Prin urmare, Partidul Național Liberal nu va vota acest proiect de lege.

Și credem că în continuare, aprobarea legii nu va fi rezolva problemele silviculturii din România. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

    ................................................
   

Domnul Miron Tudor Mitrea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Domnule deputat, aveți microfonul. La dezbateri generale, vă reamintesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Într-adevăr, avem nevoie de un nou Cod silvic. Dar fiind o temă atât de importantă, cred că ar fi trebuit sau ar trebui să existe înțelepciunea politică pentru a se obține un vot pe cât posibil consensual.

În plus, cred că acest vot ar trebui să fie dat dincolo de orice fel de suspiciuni de procedură. Mai devreme au fost discuții aprinse pe procedură. Fie în privința raportului care nu a fost depus cu 3 zile, cu 5 zile înainte, așa cum prevede regulamentul, fie în chestiunea comisiei, care nu a fost convocată cum ar fi trebuit.

În plus, așa cum foarte bine s-a spus, este o dovadă de, nu știu, neseriozitate până la urmă să spunem într-o lege, în Codul silvic anterior că vom împăduri două milioane de hectare până în 2035, iar acum să spunem că vom împăduri un milion de hectare până în 2030.

Nu ar fi poate cel mai rău lucru această scădere cu un milion a hectarelor împădurite, dacă ele ar fi cu adevărat împădurite. Însă Guvernul ar fi demonstrat într-adevăr seriozitate și ar fi avut credibilitate atunci când a operat această modificare dacă ar fi prevăzut în bugetul pe 2015 suma necesară pentru a 15-a parte din acest, pentru împădurirea unei părți echivalente cu a 15-a parte din acest milion de hectare, care se presupune că va fi reîmpădurit până în 2030. Așadar, ar fi fost vorba de aproximativ 70.000 de hectare, de fonduri pentru aproximativ 70.000 de hectare.

De aceea o întreb pe doamna ministru Doina Pană dacă ne poate preciza care sunt fondurile, cât anume ar acoperi fondurile din bugetul pe 2015, prin proiectul de buget, pentru a se împăduri anul viitor.

Pentru că dacă fondurile sunt mici - și din câte știu eu sunt mult mai mici decât necesarul pentru 70.000 de hectare - aceasta arată că nu există o credibilitate suficientă în propunerea formulată de Guvern. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc. Și eu vă mulțumesc.

Doamnă ministru, dați-mi voie să conduc ședința, vă rog. Dați-mi voie să conduc ședința. O să vă dau cuvântul atunci când apare momentul.

Stimați colegi,

Mai există la dezbateri generale intervenții din partea grupurilor parlamentare? Nu.

Deci urmează să intrăm la dezbaterea pe articole.

Dar înainte de aceasta, dați-mi voie să luăm 5 minute pauză. Are nevoie conducerea de ședință de aceste 5 minute.

Ne vedem la 18.10. Vă mulțumesc.

   

După pauză

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Rog secretarii de ședință să se întoarcă. Vă mulțumesc pentru pauza acordată. Nu s-au terminat discuțiile. Vom fi anunțați când se vor termina.

Scuze față de domnii senatori. Rog deputații să ia loc în bancă. Continuăm.

Doamna secretar este aici, domnul secretar vine într-o secundă.

Continuăm cu dezbaterea pe amendamente a proiectului de lege. Vă reamintesc că există amendamente admise și amendamente respinse. Nu există o organizare foarte clară în raport. Vă rog, atunci când aveți amendamente respinse și doriți să interveniți, să-mi atrageți atenția.

Lucrăm pe raportul, bineînțeles, pe raportul comisiei, comisiilor reunite.

Și începem cu nr.crt. 1. Text propus nemodificat de către comisii. Dacă există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt. 2. Nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt. 3. Nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt. 4. Nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt. 5. Nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt. 6, 7 și 8. Nemodificate. Intervenții? Nu. Adoptate.

Nr.crt. 9. Comisia ne propune eliminarea... paragrafului (4) de la art. 11. Dacă există intervenții? Nu. S-a eliminat. În rest, Comisia ne propune text nemodificat la art.11. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt. 10. Comisia ne propune textul de la Senat. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt. 11. Nemodificat, text Senat. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt. 12. Nemodificat, textul Senatului. Există intervenții? Nu... Da.

Aveți amendament? Vedem.

Doamnă deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

La alin.(3) vă propunem o reglementare unitară a modului de numire și revocare a șefului de ocol. Prin forma propusă de Senat se fac diferențe între șefii de ocoale de regim și șefii de ocoale de stat. Deci amendamentul sună în felul următor: "Conducerea și reprezentarea legală a ocolului silvic de regim sunt asigurate de șeful de ocol silvic numit de proprietarul unic, consiliul local, ori de adunarea generală, după caz, cu avizul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură."

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Doamnă deputat,

Nu îmi este foarte clar unde suntem. Eu eram la nr.crt.10 care se referă la art.12. Deci la art.12 sunteți. Nr.crt.12. La art.14 alin.(3). Haideți să ajung și eu la el, că eu nu sunt de meserie. A, O.K, am găsit.

Comisia propune textul nemodificat de la Senat și dumneavoastră aveți alt punct de vedere. Vă ascult.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Da. Deci am propus o reglementare unitară a modului de numire și revocare a șefului de ocol, șefilor de ocoale.

După cum vă spuneam, forma propusă de Senat diferențiază modul de numire a șefilor de ocoale de regim față de șefii de ocoale de stat: "Conducerea și reprezentarea legală a ocolului silvic de regim sunt asigurate de șeful de ocol silvic numit de proprietarul unic, consiliul local ori de adunarea generală, după caz, cu avizul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.

Conducerea ocolului silvic de stat este asigurată de către șeful de ocol care este numit în funcție de către conducătorul unității Regiei Naționale Romsilva, cu avizul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.

Retragerea avizului pentru numirea șefului ocolului silvic se face la propunerea proprietarului unic, consiliului local, adunării Generale sau a conducătorului unității Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva, după caz, sau în condițiile stabilite prin ordinul conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură, prevăzute la art. 15 alin. (4)."

În esență, ideea este ca și șefii de ocoale de la Romsilva și șefii de ocoale de la ocoalele private să poată fi revocați din funcție atunci când încalcă legea. De aceea am propus acest amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

De fapt, găsim amendamentul la amendamente respinse, nr.crt. 2. La acesta s-a referit doamna deputat.

Am să supun votului dumneavoastră, așa cum prevede regulamentul, în primul rând, poziția comisiei, care propune adoptarea textului Senatului. În cazul în care nu trece, am să supun amendamentul doamnei deputat.

Vă rog să votați și vă aduc aminte, votăm textul propus de Senat. Vă rog, votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 150 de voturi pentru, 58 împotrivă, 8 abțineri a fost adoptat textul Senatului și automat a fost respins textul din amendamente respinse.

Am reținut că domnul Tinel, domnul deputat Tinel are procedură.

Domnule deputat Tinel, aveți microfonul, pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Explicarea votului, domnule președinte.

Era corectă propunerea colegei noastre Lucia Varga. Codul silvic, poate ca și noutate, venea sau vine cu o propunere de numire, dar trebuie să aibă și prevedere pentru revocare. Or, colega noastră aceasta aducea, ca și noutate, în mod deosebit.

Eu cred că lucrurile acestea scăpate nu rezolvă problemele sistemului din momentul de față, cum au fost ele enumerate aici. Ai posibilitatea să îl numești și nu ai posibilitatea să îl revoci. Codul, legea trebuie să spună și cum te numește, și în ce condiții te poate schimba, te poate revoca din funcție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

M-ați păcălit o dată astăzi. A doua oară nu o să mă mai păcăliți. Ați inventat procedura de explicare a votului la fiecare articol în parte. Jos pălăria, dar e prima și ultima oară când o încurc pe ziua de azi.

Mergem mai departe.

Nr.crt. 13. Nemodificat, text al Senatului. Există intervenții? Nu. Adop...

Aveți intervenție? Doamna Varga. Vă referiți la amendament respins nr.crt. 3, da?

Aveți cuvântul, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Stimați colegi,

Acest amendament este extrem de important pentru eliminarea corupției din sistemul silvic.

De fapt, vă propun prin acest amendament ca: "Pentru personalul silvic învestit cu exercițiul autorității publice, autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură și structurile teritoriale ale acesteia, pot aplica sancțiuni disciplinare prevăzute de Statutul personalului silvic, cu modificările și completările aduse de Legea nr.427/2001."

La alin.(7) propuneam ca personalul silvic să poată fi suspendat din funcție în următoarele situații:

"a) nerespectarea regulamentului de folosire a dispozitivelor speciale de marcat dacă acest fapt a condus la marcarea de arbori sau cioate, după caz, sau folosirea dispozitivelor de marcat cu încălcarea prevederilor art.4 alin.(3) și a reglementărilor specifice în vigoare;

b) executarea lucrărilor de punere în valoare în păduri pentru care nu există amenajament silvic în vigoare sau executarea lucrărilor de punere în valoare cu încălcarea prevederilor art.59 alin.(2) și (3) din Legea nr.46/2008 - Codul silvic, cu modificările și completările ulterioare;

c) executarea repetată a lucrărilor de punere în valoare, în păduri pentru care proprietarii nu au asigurată administrarea sau serviciile silvice sau prestații silvice pentru vegetația forestieră din afara fondului forestier;

d) autorizarea de partizi pentru exploatare în păduri pentru care proprietarii nu au asigurată administrarea sau serviciile silvice sau prestații silvice pentru vegetația forestieră din afara fondului forestier național;

e) autorizarea de partizi spre exploatare pentru operatorii economici neatestați pentru activitatea de exploatare forestieră, cu excepția prevăzută de lege și contractarea de lucrări de îmbunătățiri funciare în domeniul forestier cu operatori economici neatestați;

f) executarea necorespunzătoare a lucrărilor de evaluare a masei lemnoase, care conduce/a condus la erori mai mari de 10%, stabilite pe baza eșantioanelor prevăzute de normele tehnice, față de volumul constatat cu ocazia controalelor, cu excepția cazurilor în care masa lemnoasă provine din calamități naturale;

g) constatarea într-un canton silvic de tăieri ilegale, al căror volum depășește 30 mc/inspecție sau 60 mc/an; sancțiunea se aplică pădurarului gestionar;

h) constatarea într-un canton silvic de tăieri ilegale, al căror volum depășește 150 de mc/inspecție sau 300 de mc/an; sancțiunea se aplică pădurarului gestionar, șefului de district și responsabilului cu activitatea de pază a pădurilor la nivelul ocolului silvic; suspendarea din funcție determină obligatoriu sesizarea Parchetului competent;

i) constatarea într-un canton silvic de tăieri ilegale, al căror volum depășește 300 mc/inspecție sau 500 mc/an; sancțiunea se aplică pădurarului gestionar, șefului de district, responsabilului cu activitatea de pază a pădurilor la nivelul ocolului silvic și șefului ocolului silvic; suspendarea din funcție determină obligatoriu sesizarea Parchetului competent;

j) dacă personalul silvic în cauză este trimis în judecată pentru infracțiuni silvice, infracțiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul;

k) nerespectarea de către șeful ocolului silvic a obligațiilor de a informa în scris, în termen de 30 de zile structura teritorială de specialitate a autorității publice centrale care răspunde de silvicultură, în a cărei rază teritorială se află fondul forestier, cu privire la suprafețele de pădure, altele decât cele care au stat la baza autorizării pentru care ocolul silvic a încheiat contracte de administrare sau de servicii silvice, precum și pentru suprafețele de păduri pentru care s-au reziliat contractele de administrare sau servicii silvice;

l) neîndeplinirea măsurilor dispuse prin dispoziția scrisă a organelor de control și aprobate în condițiile legii, dacă acestea nu au fost contestate, în termenele stabilite;

m) autorizarea la exploatare a unor acte de punere în valoare care nu au fost aprobate conform competențelor legale."

Acest alineat (7) prevede sancționarea personalului silvic care, în acest moment, nu este sancționat decât cu tăierea a 15 sau 30% din salariu și, în unele cazuri, sunt doar situații în care se aplică sancțiunea de avertisment.

Tot aici, alineatul (8): "Suspendarea din funcție se dispune pentru o perioadă între 1-6 luni, în funcție de gravitatea faptelor, cu excepția cazului de la literele g) - j), în care perioada este cea până la pronunțarea unei hotărâri definitive și irevocabile.

(9) În perioada de suspendare din funcție, structura teritorială de specialitate a autorității publice centrale care răspunde de silvicultură/autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură este obligată să sigileze dispozitivele speciale de marcat utilizate de personalul silvic căruia i-a fost aplicată sancțiunea sau dispozitivele speciale de marcat aflate în magazie în cazul în care sancțiunea a fost aplicată șefului de ocol, în termen de 24 de ore de la suspendare, sigilarea făcându-se la sediul ocolului silvic, structurilor silvice de rang superior, unităților din subordinea Regiei Naționale a Pădurilor-Romsilva sau la sediul acesteia din urmă, după caz;

(10) Personalul silvic căruia i-a fost aplicată sancțiunea de suspendare de două ori într-o perioadă de doi ani pentru încălcarea prevederilor alin.(5) nu mai are dreptul să utilizeze dispozitivele speciale de marcat pentru o perioadă de doi ani;

(11) propunerile de suspendare din funcție se analizează și se soluționează de către o comisie constituită la nivelul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură și la structurile teritoriale, iar deciziile se iau cu două treimi din votul membrilor comisiilor; modul de constituire și funcționare se va aproba prin ordinul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură;

(12) personalul silvic căruia i-a fost aplicată sancțiunea de suspendare din funcție nu poate exercita efectiv profesiuni specifice activității în domeniul silviculturii, așa cum sunt definite în Ordonanța de urgență nr.59/2000 privind Statutul personalului silvic, într-un ocol silvic, baze de cercetare experimentale într-o structură de rang superior, direcție silvică sau în aparatul central al Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva și ICAS în perioada suspendării."

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

Deci doamna deputat are un amendament care se găsește la nr. crt.4, amendamente respinse, care propune modificările pe care Domnia Sa le-a propus.

În paralel, la nr.crt.13, comisia ne propune textul Senatului nemodificat.

Conform Regulamentului, am să supun propunerea comisiei întâi. Dacă nu trece, am să vă propun amendamentul.

Vă rog votați.

Video in format Flash/IOS

150 de voturi pentru, două abțineri, 63 de voturi împotrivă.

S-a adoptat textul propus de comisie.

Nr. crt.13, nemodificat. Există intervenții?

Nu. Adoptat.

Nr. crt. 14. Dacă există intervenții?

Știu că există, că am văzut, de aceea o aștept pe doamna deputat.

Aveți microfonul, doamnă deputat.

Nr. crt.14, comisia ne propune adoptarea textului Senatului.

Doamna deputat Varga are un amendament respins la nr. crt. 4 din raportul cu amendamente respinse.

Doamnă deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Alin.(5) al art.16 se modifică și va avea următorul cuprins: "Încheierea contractului de administrare/servicii silvice prevăzut la alin.(4) și preluarea suprafețelor se realizează în maxim 30 zile de la solicitare; în situația condițiilor atmosferice nefavorabile care nu permit identificarea eventualelor prejudicii, termenul se poate prelungi cu 30 zile de la data constatării încheierii efectului condițiilor atmosferice nefavorabile."

La alin.(5) al art.16 se introduce alineatele (6) - (11) cu următorul conținut: "Ocoalele silvice de stat...

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

O secundă, doamnă deputat, am intrat în alt articol.

Haideți să dezbatem ce ați propus.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Că noi am vorbit acum de nr. crt.16, care se găsește la nr.4 amendamente respins, amendamentul dumneavoastră.

Am să supun votului plenului formula Senatului, cea pe care ne-o propune comisia de specialitate. Dacă nu trece, supun amendamentul dumneavoastră.

Vă rog votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 155 de voturi pentru, șase abțineri și 62 de voturi împotrivă, a fost adoptat textul Senatului propus de comisia noastră.

Stimați colegi,

Am fost informat de conducerea Camerei că s-au terminat toate demersurile necesare pentru rezolvarea problemei legate de refuzul comisiei în ceea ce privește numirea unui ministru. A fost audiat noul candidat, motiv pentru care mi s-a cerut să întrerup aici și sigur, așa am votat în plen, că vom întrerupe în acest moment ședința, urmând ca Legea privind Codul silvic să continue vineri dimineață de la nr. crt.15 amendamente admise, nr. crt.5 amendamente respinse.

Vă rog să luăm pauză până la ora 19,00, deoarece Grupul parlamentar al PSD este rugat cu maximă de viteză să se reunească la grupul parlamentar.

Deci reluăm ședința la ora 19,00 cu votul pentru noul guvern.

Vă mulțumesc.

   

Ședința s-a încheiat la ora 18,30.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 24 martie 2019, 23:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro