Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/27-02-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2019 (comună)
12-06-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 18-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 februarie 2015

22. Prezentarea și dezbaterea moțiunii intitulate "PSD guvernează la negru! Totul pentru PSD, nimic pentru cetățean!".  

   

După pauză

   

(În continuare, lucrările ședinței sunt conduse de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Liderii grupurilor parlamentare, vă rog frumos să vă invitați colegii în sală. Începem moțiunea simplă inițiată de un număr de parlamentari ai Partidului Național Liberal.

Să citesc mai rar. Conform art. 164, îi întreb pe colegii care au semnat moțiunea, dacă cineva își retrage semnătura? Nu.

Vă prezint propunerile Biroului permanent și ale Comitetului liderilor grupurilor parlamentare.

Moțiunea este citită de către un coleg membru al Grupului parlamentar al PNL. Guvernul are 50 de minute. După aceea începem dezbaterile: PSD, 31 de minute; PNL, 19 minute; PC-PLR, 5 minute; UDMR, 3 minute; minoritățile naționale, 3 minute; PP-DD-ul, 2 minute; deputații neafiliați, 4 minute.

Obiecții, comentarii? Nu sunt.

Supun votului această procedură.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc.

112 voturi pentru, 5 abțineri, 2 voturi împotrivă.

Propunerile au fost adoptate.

Înainte de a trece la începerea citirii moțiunii de către doamna deputat Pocora, nu?, mulțumesc foarte mult, o să rog liderii grupurilor parlamentare să-și nominalizeze colegii care vor susține cu argumente și contraargumente punctele de vedere din moțiune sau împotriva moțiunii simple.

Doamna deputat Cristina Pocora are cuvântul, în numele Partidului Național Liberal, pentru a prezenta moțiunea.

Doamna deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Bună ziua, stimați colegi.

Am să vă prezint moțiunea simplă inițiată de Grupul Partidului Național Liberal, față de ministrul muncii, doamna Rovana Plumb.

Moțiunea se numește "PSD guvernează la negru! Totul pentru PSD, nimic pe pentru cetățean!".

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi deputați,

Stimată doamnă ministru,

Despre incoerența și incapacitatea Guvernului condus de Victor Ponta am mai vorbit cu prilejul altor moțiuni simple sau de cenzură pe care le-am supus atenției publice și le-am dezbătut în Parlament. Fie că vorbim despre incapacitatea de a colecta veniturile la bugetul de stat sau măcar de a diminua evaziunea fiscală, fie că vorbim de incompetența în utilizarea fondurilor europene pentru a crea locuri de muncă pentru tineri sau de tăierea sistematică a fondurilor de la investiții, Guvernul PSD înseamnă pentru România o politică economică dezastruoasă, în detrimentul românilor și în beneficiul clientelei de partid.

Domnule președinte...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu-i băgați în seamă, doamna deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

E puțin cam mare zgomotul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Fiți puternică, vă rog frumos. Am încredere în dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Dacă puteți să asigurați ordinea la ședință, ar fi perfect.

Mulțumesc.

Subiectul moțiunii de astăzi îl constituie desființarea Inspecției Muncii, prin adoptarea de către Guvern a Ordonanței de urgență nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, care a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 17 decembrie 2014. Doamna ministru Rovana Plumb trebuie să răspundă pentru măsurile luate în detrimentul bunei funcționări a acestor instituții, a angajaților, dar favorabile intereselor Partidului Social Democrat, din care aceasta face parte.

Prin articolul 5 al acestei ordonanțe de urgență, Guvernul desființează Inspecția Muncii și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, în locul acestora, urmând să fie format, prin comasare, un mamut, și anume Agenția Națională pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială.

Constatăm, astfel, că prin această ordonanță de urgență, dată pe repede înainte la finalul sesiunii parlamentare trecute, ministrul muncii, doamna Rovana Plumb, și premierul Victor Ponta transmit clar că tot ce mișcă trebuie să aibă culoare politică și că nu rămâne niciun șef în funcție, nici măcar în teritoriu, dacă nu are carnet PSD! Desființează instituțiile, schimbă organigramele și fac o instituție plină, de sus până jos, cu activiști de partid. Vor lucra în această instituție doar oameni care au "jurat credință" sub steagul "PSD & aliații" sau au "binecuvântarea" jupânilor PSD din județe, nu oameni specializați pe banii statului sau pe bani europeni, banii cetățeanului. În plus, vor fi și sub conducerea unui secretar de stat numit politic, în defavoarea unui inspector general de stat.

Acest lucru demonstrează că PSD nu a învățat nimic din votul românilor din 16 noiembrie, nu a înțeles că a face politică altfel înseamnă a avea instituții care să funcționeze în folosul cetățenilor, nu să fie surse de răsplată pentru oamenii de partid. Această abordare ne arată clar că, în PSD, doar se vorbește despre reformă internă, în rest, interesele de partid fiind mai presus de orice.

Este evident pentru toată lumea, mai puțin pentru Guvernul condus de domnul Ponta, că schimbarea organizării și denumirii celor două instituții nu va face altceva decât să creeze confuzii în rândul beneficiarilor, îngreunând accesibilitatea acestora la serviciile publice furnizate de cele două instituții, acestea având atribuții și domenii specifice complet distincte. Comasarea va îngreuna managementul instituțional, va spori birocrația, lucru dovedit deja de frecventele reorganizări din ultima perioadă.

În timp ce Inspecția Muncii asigură exercitarea controlului în domeniul relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială are ca scop administrarea și gestionarea plății beneficiilor de asistență socială. Care este relația de dependență dintre cele două activități, astfel încât să fie utilă comasarea a două instituții, ne întrebăm cu toții. Singura explicație este că PSD vrea să ne transforme într-o țară de asistați social, în care crearea și menținerea locurilor de muncă devine un atribut doar pentru firmele de partid care fraudează sistemul de taxare.

Ne întrebăm care ar fi rațiunea să desființezi o instituție funcțională, al cărei rol vizează controlul în ceea ce privește aplicarea reglementărilor generale și specifice în domeniul relațiilor de muncă, pentru a înființa această struțo-cămilă care se va ocupa de două domenii total distincte? Care alta decât una care privește interesul de partid al PSD și dorința acestuia de a-și subordona politic toate instituțiile statului, lucru inadmisibil într-o democrație consolidată.

Să nu uităm că Inspecția Muncii are un rol decisiv în combaterea muncii la negru, prin controlul tuturor categoriilor de angajatori, în legătură cu acordarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor față de salariații care desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă. Numai în acest fel au putut fi efectuate 127.903 controale pentru combaterea muncii nedeclarate și au putut fi identificați cei 14.096 de angajați la negru, la nivelul anului 2014, Inspecția Muncii dând amenzi de 62.567.600 de lei pentru munca fără forme legale, conform raportului acestei instituții.

În contextul în care, potrivit ultimei raportări a Ministerului Finanțelor Publice, frauda fiscală pe piața muncii se ridică la 14,6% din PIB, adică aproape jumătate din încasările totale la bugetul național, acțiunea Guvernului de anihilare a Inspecției Muncii, una dintre instituțiile esențiale în combaterea fenomenului, este un act iresponsabil.

Iar acest lucru se întâmplă în condițiile în care recomandările de țară ale Comisiei Europene pentru România pe anul 2014 se referă foarte clar, printre altele, și la combaterea muncii nedeclarate, în viziunea comisiei, progresul concret în lupta împotriva muncii la negru fiind unul limitat.

"Toate rapoartele către Organizația Internațională a Muncii recunosc în Inspecția Muncii calitatea de organism european integrat în structurile de dialog și cooperare ale Uniunii Europene care, prin statut și domeniu de competență, contribuie, mai ales în momente de recesiune, la păstrarea unui echilibru și la respectarea prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă. Inspecția Muncii are ca principal scop urmărirea îndeplinirii obligațiilor legale de către angajatori în domeniile relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă și supravegherii pieței, precum și a celor referitoare la condițiile de muncă, apărarea vieții, integrității corporale și a sănătății salariaților și a altor participanți la procesul de muncă, în desfășurarea activității" - este un extras din Raportul de activitate al Inspecției Muncii pe anul 2013.

În aceste condiții, ne întrebăm, doamnă ministru, ce s-a întâmplat de la aprobarea acestui raport de activitate emis acum câteva luni și până la data prezentă, în afara pierderii alegerilor prezidențiale de către domnul Victor Ponta?

Stimați colegi,

România se confruntă cu riscuri de sustenabilitate pe termen lung, mai ales din cauza provocării legate de cheltuielile în relația cu vârsta populației. Există îngrijorări în ceea ce privește sustenabilitatea și adecvarea sistemului de pensii, din cauza ratei scăzute de contributori în câmpul muncii, față de persoanele pensionate, motiv în plus să fim mult mai atenți în ceea ce privește munca la negru și impactul acesteia față de bugetele de asigurări sociale.

În condițiile în care Inspecția Muncii a rămas ultima redută în verificarea și aplicarea drepturilor lucrătorilor, desființarea acesteia nu va face pe viitor decât să încurajeze munca la negru.

Vă reamintim, doamnă Rovana Plumb, că, pentru angajați, în general, această instituție are un rol extrem de important, deoarece în atribuțiile sale intră controlul implementării legislației muncii, inclusiv dreptul la libera circulație a lucrătorilor, egalitatea de șanse, timpul de muncă, detașarea, informarea și consultarea lucrătorilor, controlul implementării legislației de securitate și sănătate în muncă și organizarea de campanii de control și de conștientizare pe teme de interes identificate la nivel comunitar. Asta înseamnă, printre altele, și: respectarea de către angajatori a obligațiilor asumate și a drepturilor salariaților și ucenicilor în legătură cu încheierea, executarea, modificarea și/sau încetarea contractelor individuale de muncă; asigurarea regimului special de muncă al tinerilor, femeilor și persoanelor cu handicap; respectarea măsurilor de protecție a maternității la locurile de muncă; respectarea prevederilor legale la angajarea străinilor; verificarea respectării drepturilor salariaților detașați în cadrul prestării de servicii transnaționale; verificarea modului în care se respectă drepturile salariaților în cazul transferului întreprinderii, al unității sau al altor părți ale acestora. Mai pe scurt, îi apară pe salariați, în special pe cei mai vulnerabili - femei lăuze, proaspete mame, persoane cu handicap - de abuzuri sau de potențiale abuzuri. Parcă social-democrația se bazează pe apărarea drepturilor angajaților! Dar, de fapt, ce ne mai miră de la un PSD care a inventat baronii locali și ai cărui lideri pot fi încadrați mai degrabă la categoria "social-democrație de caviar".

Doamnă ministru Rovana Plumb, în condițiile în care taxarea muncii este la cote atât de mari, în condițiile în care sistemul birocratic nu este deloc un susținător al inițiativei private, desființarea prin politizare a unor instituții înseamnă că PSD vrea să fie patronul a tot ce mișcă în România.

Această ordonanță de urgență are impact atât la nivel macro, asupra pieței muncii și asupra beneficiarilor de asistență socială, cât și asupra angajaților din cele două instituții comasate care nu știu, în momentul de față, care mai este statutul lor sau la cheremul cui vor ajunge. Sunt 2.400 de angajați profesioniști ai Inspecției Muncii care supraveghează o piață a muncii de 4,4 milioane de salariați oficiali și are grijă ca statul să-și recupereze banii din taxarea muncii și sancționarea celor care angajează "la negru"! Acești funcționari publici vor dispărea prin adoptarea hotărârii de Guvern ce va reglementa organizarea și funcționarea noii structuri, încălcându-se astfel articolul 6 din Convenția nr. 81/1947 a Organizației Internaționale a Muncii privind inspecția muncii în industrie și comerț, ratificată de România în 1973, pe vremuri de dictatură comunistă, dar care a acceptat ideea de profesionalizare a unui domeniu de impact social atât de important. Convenția precizează că "personalul Inspecției va fi format din funcționari publici, al căror statut și condiții de serviciu le asigură stabilitatea în funcție și independența față de orice schimbare guvernamentală și orice influență neprevăzută din afară". Fiind reglementate la nivel de hotărâre a Guvernului organizarea și funcționarea Agenției nou create, vor putea fi făcute modificări ori de câte ori se va schimba structura Guvernului, astfel că nu se mai asigură nici stabilitatea în funcție a inspectorilor de muncă, nici independența față de orice schimbare guvernamentală.

În aceeași măsură, se abrogă Legea nr. 108/1999, care reglementa elemente specifice statutului inspectorului de muncă. Mai mult decât atât, prin ordonanța de urgență se prevede că Agenția Națională pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială este condusă de un președinte cu rang de secretar de stat, numit și eliberat din funcție prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului muncii.

Or, dacă inspectorii de muncă, în calitate de funcționari publici, sunt subordonați unui secretar de stat numit politic, rezultă că și acțiunile lor de control vor fi imposibil de realizat, în contextul în care independența față de orice schimbare guvernamentală este o condiție privind exercitarea unui control eficient.

Dacă această hotărâre de Guvern care se află încă în dezbatere publică va fi aprobată de Guvern, unii dintre inspectorii de muncă și cei sociali vor fi schimbați cu persoane alese pe criteriul strict al apartenenței politice, iar alții vor fi repartizați în teritoriu în direcții județene de muncă și securitate socială și vor ajunge la "cheremul" baronilor locali.

De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 73 alin. (3) lit. p) din Constituție, "statutul funcționarului public se stabilește prin lege organică." Prin urmare, statutul funcționarilor publici din cadrul Inspecției Muncii trebuie reglementat prin lege organică, și nu printr-un act administrativ al Guvernului, cum este în această situație.

De asemenea, Inspecția Muncii este prevăzută în Codul Muncii, care reglementează la art. 239 că "înființarea și organizarea Inspecției Muncii sunt reglementate prin lege specială". Se știe foarte clar că Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență numai în situații extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora. Or, în cazul acestei ordonanțe, desființarea Inspecției Muncii nu are caracter de urgență și, mai mult, în loc să îmbunătățească activitatea din domeniile relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă și supravegherii pieței, o supune controlului guvernamental și schimbărilor politice.

În această situație, extraordinarul este de fapt nevoia Guvernului de a unge membrii de partid ai PSD, și acest lucru face ca Executivul să încalce Constituția fără remușcări, amestecându-se în competența legislativă a Parlamentului și încălcând Constituția.

Stimați colegi,

Nu doar Inspecția Muncii și rolul ei de control asupra pieței muncii sunt puse sub semnul întrebării prin adoptarea acestor reglementări de către Guvern. Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială a reușit să devină unul din cei mai importanți actori instituționali în combaterea erorii, fraudei și corupției din domeniul prestațiilor sociale. Cu toții am susținut reducerea gradului de fraudare a sistemului de beneficii sociale, asistența socială să rămână plasa de siguranță a celor mai vulnerabili dintre cetățeni, și nu sursa de înavuțire a celor mai abili în a găsi breșele legislative pentru obținerea de beneficii nemeritate.

Ei bine, această instituție a reușit să identifice o serie de factori de risc pe care, prin mecanisme de control, să le combată.

Este inadmisibil cum o instituție creată la solicitarea de reformare a asistenței sociale a Băncii Mondiale, cu reușite menționate în negocierile cu troica, devine un factor incomod în relația cu proprii aleși locali.

Când toate forurile internaționale și ONG-urile solicită întărirea capacității de control privind serviciile sociale, dumneavoastră, doamnă ministru, doriți să diluați definitiv nucleul de inspectori sociali pregătiți pe bani europeni, pentru a-i înlocui cu salariați nepregătiți, dar obedienți, care vor raporta după dictare în rapoartele de țară la convențiile internaționale privind drepturile copilului, respectiv al persoanelor cu handicap. Ne gândim cu teamă la ce se va alege de aceste instituții și ce calitate a vieții vor oferi ele celor care au cea mai mare nevoie de protecție.

În concluzie, în condițiile în care aceste instituții au funcționat și au dat un bun randament separat, este evident că, de fapt, scopul OUG nr. 86/2014 este acela de a înlătura funcționarii publici care ocupau în mod legitim funcții de conducere în aceste structuri, pentru ca, sub aparența înființării unor "funcții noi" și cu păstrarea atribuțiilor și responsabilităților ce reveneau funcțiilor desființate, să poată fi creat cadrul simulat al angajării pe aceste noi funcții a altor persoane, alese pe criterii strict de apartenență politică.

Ordonanța adoptată pe modelul brevetat de Guvernul Ponta, pe repede-nainte, fără consultări publice, creează de asemenea un vid legislativ în domeniul inspecției muncii și al prestațiilor sociale. Astfel, la alin.(15) se spune că "Legea nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 198/2012, se abrogă la data intrării in vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin.(10), iar la alin. (16) este prevăzut ca "În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin.(10), Inspecția Muncii și Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială se desființează."

Deci, două prevederi legislative privind înființarea și organizarea celor două instituții se abrogă atunci când intră în vigoare hotărârea de Guvern, dar instituțiile se desființează după 15 zile. În perioada acestor 15 zile, suntem într-un no man’s land care va duce la un blocaj în ceea ce privește controalele inspectorilor de muncă și ale inspectorilor sociali.

Acestea sunt motivele pentru care moțiunea pe care o supunem astăzi atenției nu este singurul demers pe care Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal l-a făcut pentru abrogarea articolului 5 al ordonanței de urgență. Alături de sindicate și de inspectoratele teritoriale de muncă, am adresat Avocatului Poporului nenumărate cereri de sesizare a Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate a acestei ordonanțe de urgență, cereri rămase fără răspuns până în acest moment. Vom merge mai departe și, dacă va fi aprobată Legea de adoptare a acestei ordonanțe, așa cum ați promovat-o, o vom contesta la Curtea Constituțională a României.

Facem toate aceste demersuri deoarece avem convingerea, în urma numeroaselor semnale pe care le-am primit din partea factorilor implicați, că această nouă instituție nu va fi una funcțională, forma inițială de organizare fiind una construită după modelul european. Comasarea înseamnă cheltuieli suplimentare și un volum de muncă specifică foarte dificil de acoperit atâta timp cât personalul actual este subdimensionat în raport cu sarcinile și atribuțiile curente.

Doamnă ministru Rovana Plumb,

Prin acest act normativ pe care l-ați promovat, ați demonstrate, încă o dată, că dumneavoastră folosiți Ministerul Muncii doar ca să rezolvați interesele politice ale PSD. De aceea, vă spunem că așteptăm demisia dumneavoastră, pentru modul în care ați înțeles să tratați angajații și angajatorii, beneficiarii de prestații și servicii sociale, dar și pe funcționarii publici din cadrul celor două instituții.

Ați elaborat, adoptat și publicat în Monitorul Oficial această ordonanță de urgență, în secret, fără niciun fel de informare, consultare sau aviz din partea partenerilor sociali, procedură obligatorie și necesară, cu atât mai mult cu cât este vorba de un act normativ care vizează domeniile relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă și supravegherii pieței muncii. Vă anunțăm, cu respect, că nici măcar pentru un ministru PSD, consultarea publică nu este facultativă, și mai ales când are alături și un ministru responsabil cu dialogul social.

Nu ați înțeles că avem nevoie de o instituție a Inspecției Muncii independentă, funcțională, instituție care să fie reglementată în continuare prin lege organică, să funcționeze în folosul cetățenilor, și nu să fie sursă de răsplată pentru membrii de partid ai PSD. Așa cum nu ați înțeles că utilizarea amnistiilor nu va acoperi la nesfârșit factorii de risc ai corupției din sistemul de beneficii sociale pe care ANPIS-ul, această instituție tânără, dar bătăioasă, i-a scos la suprafață.

Doamnă Rovana Plumb, Instituțiile trebuie îndreptate, acolo unde este cazul, astfel încât să funcționeze eficient, în favoarea cetățenilor, nu, însă, demolate. Controlul trebuie exercitat independent, obiectiv, pe litera legii, nu cu direcții de la partid!

Doamnă ministru, aceste instituții trebuie întărite, și nu desființate prin diluare și politizare!

De aceea, vă solicităm abrogarea în regim de urgență a art. 5 al OUG nr.86/2014, considerând că această prevedere încurajează frauda fiscală pe piața muncii și corupția în sistemul de asistență socială și transformă Inspecția Muncii și Agenția de Plăți și Inspecție Socială în anexe ale PSD-ului, cu caracter de ajutor social pentru șomerii de partid.

Abrogați rapid acest articol din ordonanța de urgență și nu promovați hotărârea de Guvern, altfel consecința directă va fi diminuarea eficienței și îngreunarea activității pe care o desfășoară în prezent două instituții pe care chiar dumneavoastră le-ați lăudat în intervențiile mediatice de până acum, inclusiv pe pagina de internet a ministerului pe care îl conduceți!

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat,

Eu vă mulțumesc foarte mult pentru intervenția dumneavoastră, 99% constituțională, 1% neconstituțională. Am rugat Grupul parlamentar al PNL, ca să accept această moțiune depusă în Biroul permanent, să scoateți acel text unde ați cerut demisia ministrului, conform Deciziei Curții Constituționale. S-ar părea că dumneavoastră ați continuat să citiți textul inițial. Ori există o rea-voință și data viitoare o să fac acest lucru și o să-l citesc, ori înseamnă că nu ne pricepem la Constituție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader (din sală):

A greșit.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu sunt tolerant de felul meu. Dar nu știu cine de data asta nu s-a ținut de cuvânt. OK! Am înțeles. Gata.

Nu mai există reacții emoționale în grupul... Nu mai există. Am înțeles. Gata. Am înțeles. Nu mai există energia aceea care vă ghidează dimineața.

Doamna ministru Plumb.

Textul este foarte bun, eliminăm acel cuvânt pe care nu ni-l permite Constituția, după decizia Curții Constituționale.

Doamna ministru, aveți 50 de minute înainte ,și la finalul dezbaterii.

Aveți cuvântul.

Consider subiectul închis.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rovana Plumb (ministrul muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice):

Mulțumesc.

Stimate, domnule președinte,

Stimate colege și stimați colegi deputați,

Doamnelor și domnilor,

În calitate de membru al Guvernului, țin să remarc rolul extrem de important al Parlamentului în susținerea politicilor guvernamentale și, înainte de orice, dați-mi voie să mulțumesc tuturor acelor parlamentari care de aproape trei ani de zile sunt alături de noi în susținerea eforturilor pentru bunăstarea populației și pentru consolidarea economiei României.

Mă aflu astăzi în fața dumneavoastră pentru a răspunde afirmațiilor nefondate susținute de către semnatarii moțiunii.

Doamnelor și domnilor,

Inspecția Muncii nu se desființează. Pornind de la această afirmație pe care o susțin cu toată responsabilitatea, moțiunea prezentată astăzi nu are obiect.

Încă de la preluarea mandatului, la Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, pentru a putea pune în aplicare Programul Guvernului privind combaterea muncii la negru și reforma sistemului de asistență socială, am identificat vulnerabilitățile sistemului și am trecut la corectarea acestora. Astfel, s-a constatat că se impune crearea unei instituții mai performante, care să optimizeze activitățile de control în domeniul relațiilor de muncă, al sănătății și securității în muncă și în domeniul social și care să conducă la o cheltuire mai eficientă a fondurilor publice, prin activitatea de prevenire a fraudelor în domeniul social și creșterea veniturilor la bugetul general consolidat, prin stoparea muncii la negru.

De asemenea, apariția celui de-al treilea sector al economiei, respectiv, economia socială, conduce la necesitatea stabilirii de noi atribuții unei instituții care să supravegheze respectarea regulilor în acest sector de activitate.

Plecând de la aceste deziderate, am luat decizia de a crea o nouă instituție, nu prin desființarea Inspecției Muncii, nu prin desființarea Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială, cum în mod fals se afirmă de către semnatarii moțiunii, ci prin reorganizarea prin comasare a celor două instituții. Această modalitate a avut în vedere și posibilitățile actuale ale administrației publice în ceea ce privește capitalul uman și fondurile publice.

Această reorganizare înseamnă întărirea capacității actului de control, precum și conferirea unei sporite autorități inspectorilor care vor avea atribuții și drepturi mult mai bine conturate pentru exercitarea funcției de autoritate de stat. Personalul din aceste instituții supuse procesului de reorganizare amintit nu își pierde locul de muncă. Agenția Națională pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială preia posturile și personalul din cadrul Inspecției Muncii și al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, cu respectarea tuturor drepturilor conferite de funcția publică.

Doamnelor și domnilor,

După cum știți, munca nedeclarată are consecințe negative pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung, atât pentru cetățean, cât și pentru societate, precum și pentru bugetul de stat. Gravitatea consecințelor sociale și economice pe care le produce munca nedeclarată generează mai multe efecte negative. Persoana care prestează munca nu are siguranța plății muncii prestate, persoana care prestează munca fără a avea un contract individual de muncă încheiat este lipsită de protecție socială. Bugetul asigurărilor sociale și bugetul de stat sunt păgubite prin sustragerea de la plata contribuțiilor sociale și a impozitelor.

Înființarea Agenției Naționale pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială reduce semnificativ aceste efecte.

Doamnelor și domnilor,

Scopul acestei reorganizări este eficientizarea și optimizarea activităților de control în domeniul relațiilor de muncă, al sănătății și securității în muncă, precum și în domeniul social. Astfel, prin crearea unei instituții unice, care să coordoneze domeniile mai sus menționate, se propune alinierea la principiile europene în domeniu, în vederea întăririi capacității administrative. Înființarea Agenției Naționale pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială respectă legislația în vigoare și convențiile internaționale la care România a aderat, în domeniile muncă și securitate socială.

Mai mult, prin managementul unitar al bazelor de date din domeniile muncii și beneficiilor sociale se asigură un control riguros asupra beneficiarilor de asistență socială, cât și asupra angajatorilor și angajaților, în vederea eliminării fraudelor.

Instituția nou înființată asigură îndeplinirea obiectivelor din programul de guvernare, printr-o viziune inovatoare asupra domeniilor de muncă, sănătate și securitate în muncă, securitate socială, asupra funcției de control în vederea eliminării fraudelor și erorilor, muncii nedeclarate, identificarea abuzurilor în toate formele prevăzute de legislația în vigoare, precum și asigurarea standardelor de calitate de către furnizorii de servicii sociale. Totodată, demersul de reformare a instituțiilor publice vizează apropierea de cetățean și asigurarea serviciilor de calitate conform standardelor europene.

Avem datoria să modernizăm instituțiile statului, să le facem mai eficiente și mai performante, mai aproape de cetățeni. Înființarea Agenției Naționale pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială răspunde acestor îndatoriri.

Doamnelor și domnilor,

Semnatarii moțiunii vorbesc despre faptul că am încurajat munca la negru, mai ales pentru că taxarea muncii este una ridicată. Doresc să fac câteva clarificări. Deși au trecut câteva luni, nimeni nu cred că a uitat scepticismul pe care l-au manifestat mulți dintre semnatarii moțiunii când Guvernul a propus reducerea CAS-ului cu 5%. Astăzi această măsură este funcțională, în primul rând ca urmare a determinării Guvernului.

De asemenea, am început încă din 2014, implementarea schemei privind garanțiile pentru tineri, care facilitează oricărui tânăr cu vârsta sub 25 de ani o ofertă de angajare de calitate, în termen de patru luni de la terminarea studiilor sau de la pierderea locului de muncă, indiferent dacă s-a înregistrat sau nu ca șomer. Peste 100 de mii de studenți din România vor primi bani pentru practică la companii. Firmele mici și mijlocii care creează locuri de muncă beneficiază de subvenții la angajarea tinerilor. Pentru companiile care creează minim 20 de locuri de muncă, statul plătește jumătate din valoarea totală a cheltuielilor salariale. Vor fi acordate facilități fiscale pentru societățile comerciale care angajează tineri în vârstă de până la 25 de ani, persoane peste 45 de ani, sau aparținând unor grupuri vulnerabile, prime de mobilitate, de încadrare și de instalare. Vor fi elaborate programe de ucenicie la locul de muncă, scheme de dobândire a experienței în muncă încă din perioada studiilor.

Și pentru că am vorbit de economia socială, de grupuri vulnerabile, vă reamintesc că începând cu anul acesta peste 680 de mii de persoane cu dizabilități nu vor plăti impozite pe venituri provenind din activități independente, din agricultură, silvicultură, piscicultură.

Astfel de măsuri au fost luate timp de aproape trei ani pentru a repara pas cu pas greșelile unui regim dezastruos, iar cei din vechiul PNL știu foarte bine unde era România în primăvara anului 2012, când am venit la guvernare. Acum, după aproape trei ani de muncă a noastră, economia s-a relansat, s-au creat peste 200 de mii de noi locuri de muncă, rata șomajului în rândul tinerilor a scăzut cu 5 procente, rata șomajului la nivel general a scăzut de la 7,4% la 6,4%. Nu o spunem noi, o spun datele instituțiilor naționale și internaționale, presa internă și externă de specialitate.

De aceea, avem datoria de a continua, avem datoria de a face tot ceea ce ne stă în putință pentru a nu ne reîntoarce la anii 2010, 2011.

Pe această cale, doresc ca și din partea noului PNL să avem un dialog constructiv, vă aștept cu propuneri și cu soluții de care Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice va ține cont. Vă invit la un dialog constructiv pentru că eu am înțeles că votul din 16 noiembrie a fost un vot dat de români pentru a înceta războaiele politice și pentru a construi. Pentru că noi înțelegem că numai construcția poate să aducă bunăstare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Doar 12 minute ați consumat.

Grupurile politice parlamentare. Începem cu opoziția, ca de obicei.

Din partea Partidului Național Liberal, domnul deputat Mircea Dolha.

Așa scrie, domnul Mircea Dolha, doamna Boghicevici, domnul Simedru.

Dacă există altă cerere putem s-o întoarcem. Dacă vrea doamna Boghicevici.

Doamna deputat Claudia Boghicevici.

Doamna fost ministru, aveți cuvântul. Sărut-mâna, doamnă!

Video in format Flash/IOS

Doamna Claudia Boghicevici:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamna ministru,

Stimați colegi,

Mă bucur că în sfârșit avem posibilitatea de a avea o dezbatere realistă pe domeniul muncii și protecției sociale. Mi-aș fi dorit ca această dezbatere s-o avem și în Comisia pentru muncă, alături de profesioniști, de colegi care activează în această comisie, dar, din păcate, doamna ministru Rovana Plumb a refuzat orice întâlnire pe care noi am solicitat-o cu dumneaei.

Din păcate, acest domeniu, domeniul muncii și protecției sociale, pentru guvernarea PSD s-a tradus simplu în două cuvinte: ipocrizie și demagogie. Și subiectul acestei moțiuni se înscrie în aceeași logică a guvernării PSD. Pe de o parte, se clamează faptul că PSD vrea să combată munca la negru, și în fapt se desființează o instituție fundamentală: Inspecția Muncii. Pe de altă parte, PSD plânge pe umărul asistaților social, aruncându-le fărâmituri în campania electorală și în fapt desființează Agenția Națională pentru Prestații Sociale. Acest lucru va însemna de fapt o reîntoarcere la o politică discreționară de acordare a beneficiilor sociale pentru cei care știu cum să fraudeze sistemul, și nu pentru cei care, într-adevăr, ar avea nevoie de aceste beneficii.

Doamna ministru,

Mă întreb cât valorează cuvântul dumneavoastră. Pe Ordonanța nr.86/2014 nu a existat nicio dezbatere. A existat o provocare în Comisia pentru administrație care noi considerăm c-a fost o mare păcăleală, pentru noi, pentru societatea civilă, pentru sindicate, pentru că de fapt schema de adoptare a acestei ordonanțe, de adoptare a ei în mod tacit a fost bine orchestrată cu mult timp înainte.

Doamna ministru, mă întreb: de ce refuzați să aveți dezbateri parlamentare și preferați să aveți, eu știu, comunicări doar prin intermediul televiziunilor?

Ceea ce este trist, stimați colegi, este faptul că asistăm la o strategie a PSD de politizare a tuturor instituțiilor statului. Și vă spun clar: acolo unde nu merge direct politizarea, se face restructurare pe hârtie, pentru ca să poată fi fixați pe funcții cei care fac parte din clientela politică. Și exemplele sunt nenumărate.

Vă aduc aminte că Programul Operațional "Capital uman" 2014-2020 încă nu a fost aprobat de Comisia Europeană. Drept urmare, fondurile dedicate domeniului muncii și protecției sociale nu pot fi cheltuite. Dar eu cred că acest lucru nu interesează pe nimeni. Este important în această perioadă pentru PSD și pentru această guvernare rearanjarea instituțiilor publice pentru a servi cât mai bine intereselor PSD. Vedem cum astăzi se comasează Inspecția Muncii cu Agenția Națională pentru Prestații Sociale, s-a înființat Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități și în curând se va înființa un organism struțo-cămilă, o agenție care va gestiona fonduri europene, atât din domeniul IMM-urilor, al energiei, al mediului de afaceri.

Doamna ministru, vă întreb: cum va folosi România cele 32 de milioane de euro alocate drept prefinanțare pentru inițiativa pentru ocuparea tinerilor? Și probabil îmi veți răspunde că nu va mai fi atribuția dumneavoastră. Dar ați spus și dumneavoastră astăzi că vă preocupă șomajul și vă spun că rata șomajului în rândul tinerilor este aproximativ de 25%, ceea ce ar trebui să reprezinte o mare preocupare pentru dumneavoastră. Prin desființarea Inspecției Muncii, primii care vor avea de suferit vor fi tinerii, pentru că ei sunt cei mai vulnerabili în fața angajatorilor. Un partid social-democrat, așa cum vă pretindeți, ar trebui să aibă ca scop protejarea angajaților, dar dumneavoastră, din păcate, nu aveți preocupare decât pentru protejarea clientelei de partid.

Vă mirați de ce nu vă votează tinerii. Și vă spun sincer că s-au săturat de ipocrizie și demagogie și, în primul rând, au o mare teamă de acaparare a statului și a instituțiilor sale.

Stimați colegi,

O altă preocupare a guvernării PSD a fost aceea de a arunca praf în ochii alegătorilor prin majorări de beneficii și amnistii, doar în perioada campaniei electorale. Pentru că, vă dau un simplu exemplu, ieri, în Comisia de muncă, am avut reprezentanți ai asociațiilor persoanelor care au suferit abuzuri în perioada comunismului, iar dumneavoastră, doamnă ministru, nu ați venit să vedeți problemele acestor persoane și să le onorați promisiunile din campania electorală.

Unirea celor două instituții, în opinia noastră, nu are nicio logică. Va produce haos în sistem, mai multe oportunități de fraudare și se vor produce angajări pe criterii politice.

De fapt, va exista o subordonare de către PSD a unor instituții care și-au demonstrat eficiența.

Stimați colegi,

Am venit în fața dumneavoastră, pentru a vă prezenta derapajele Guvernului PSD, girate de doamna Rovana Plumb.

Din păcate, domeniul social, care ar trebui să fie principala carte de vizită a unui Guvern care se pretinde social-democrat, a ajuns o marcă, care se caracterizează prin incompetență, ipocrizie și demagogie.

Sper ca, prin această dezbatere, dumneavoastră, stimați colegi, să înțelegeți ilegalitățile făcute și să votați această moțiune.

Pe 16 noiembrie, românii au dat un semnal, că vor o guvernare pentru cetățean și în niciun caz nu pentru interesul oamenilor politici.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă deputat, 6 minute și jumătate.

Domnul Ioan Moldovan, PC-PLR. Domnule Moldovan, vă rog frumos, domnule deputat. Mă uitam după dumneavoastră și nu vă vedeam.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Moldovan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Depunerea moțiunii simple nu reprezintă altceva decât o nouă dovadă a unui politicianism dus la extrem din partea liberalilor.

Politicienii care au depus această moțiune și se cred victime ale acestui sistem nu au noțiunea timpului. Prezenta moțiune își avea rostul înainte de 2012.

Textul moțiunii depuse de dumneavoastră vă caracterizează în totalitate. Ea este cu adevărat oglinda guvernării Boc. Nu PSD a luat măsurile de austeritate, ca tăierea pensiilor, a salariilor, închiderea spitalelor, desființarea sistemului de stat de medicină de urgență și reducerea altor cheltuieli publice.

În mare, am să vă dau câteva exemple de ceea ce dumneavoastră numiți o guvernare la negru.

România a exportat în anul 2013 produse agroalimentare în valoare totală de 5 miliarde de euro, cu 30,2 mai mult decât anul precedent.

Actualul Guvern a lansat inițiativa ca statul să subvenționeze, prin finanțări europene, plata salariilor tinerilor absolvenți elevi și studenți promoția 2014, pentru un an, cu obligația angajatorilor de a menține postul nou-creat încă un an.

Un alt exemplu care trebuie amintit este acela de introducere a programului de garantare a creditelor pentru IMM-uri. Programul consta în acordarea către IMM-uri a unei linii de credit pentru capital de lucru, garantat de stat în procent de maximum 50% din valoarea finanțării.

În tot acest timp, au fost reintroduce ajutoarele pentru însoțitorii persoanelor cu handicap.

Să nu uităm de plata subvențiilor din agricultură, blocată de aceiași oameni care au depus prezenta și nefondata moțiune simplă.

Un alt lucru important și bine de știut este că 200 de milioane de euro au intrat în infrastructura școlară.

Totodată, au demarat lucrările de renovare a 500 de școli.

De asemenea, a fost semnat contractul pentru conectare la internet a 2.446 de școli din mediul rural și urban, facilitând accesul la internet a aproximativ 700 de mii de elevi.

De când Alianța PSD-PC-UNPR a preluat guvernarea, a fost acordat sprijinul absolvenților la încadrare pe piața muncii și, totodată, pentru învățământul profesional.

Un alt punct forte al actualei guvernări este acela al reindustrializării României.

În ultimii ani, producția industrială a crescut cu 9 până la 10 procente, industria aducând, astfel, trei sferturi din creșterea economică actuală.

Să nu uităm de încurajarea agriculturii ecologice. Astfel, prin subvenționarea a 5% din costurile de participare la târgurile internaționale de profil, pentru toți agenții economici, și prin sprijin financiar pentru toată perioada de conversie, suma alocată sectorului de agricultură ecologică este de peste 7 milioane de euro. Și lista poate continua, domnilor deputați.

Domnilor colegi din opoziție,

Prin cele spuse mai devreme, sunt convins că ați înțeles importanța actualei guvernări și că, prin tot ceea ce s-a făcut până acum, s-a reușit atingerea fiecărei categorii sociale. Ba, chiar mai mult decât atât, toate lucrurile pe care actualul Guvern le-a făcut sunt rezultatul unor sacrificii. Nu este ușor să preiei guvernarea după ce pensiile scad, salariile bugetarilor scad, indemnizația de creștere a copilului scade, renta viageră a sportivilor scade, bursele de studiu și cercetare scad.

Domnilor colegi din opoziție,

Românii vor politicieni care să colaboreze pentru binele național, nu politruci care nu știu să facă altceva decât scandal.

În acest sens, PNL ar trebui să renunțe la atitudinea conflictuală și refractară. Doar prin colaborarea întregii clase politice, România poate avea un viitor sigur și predictibil.

Înțelegem că cei din PDL s-au hrănit din conflict, dar speranța noastră este ca acest tip de gândire păguboasă să nu-i subjuge pe cei din vechiul PNL.

În încheiere, stimați colegi, vreau să vă spun că Grupul parlamentar PC-PLR va vota împotriva acestei moțiuni simple.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Mai aveți un minut și un sfert, un minut și jumătate, dacă cineva mai dorește să ia cuvântul la dumneavoastră.

Domnul deputat Kerekes Károly.

Video in format Flash/IOS

Domnul Kerekes Károly:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Stimată doamnă ministru,

Restructurarea administrației publice centrale este, din perspectiva efectelor scontate, o măsură necesară: reducerea cheltuielilor publice, fluidizarea activității și reducerea fenomenelor cu impact negativ economico-social, cum ar fi evaziunea, frauda etc.

Aceste intenții, cel puțin la nivel declarativ, au animat absolut toate procesele de restructurare pe care guvernele postdecembriste le-au inițiat.

Dintre toate măsurile prevăzute de Ordonanța de urgență nr.86/2014, una singură a îngrijorat Partidul Național Liberal, inițiatorul moțiunii simple: comasarea Inspecției Muncii cu Agenția Națională pentru Plăți și Inspecția Socială, înființând, astfel, Agenția Națională pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială.

Guvernul susține că restructurarea va asigura un control mai riguros al beneficiilor de asistență socială și, totodată, va contribui la reducerea fraudelor. Nu știu, deocamdată, în ce măsură comasarea va conduce la un control mai sever în sistemul de asistență socială, dar cred că activitatea Inspecției Muncii în privința combaterii muncii la negru nu va avea de suferit, măcar și numai dacă ținem cont de faptul că, din partea Uniunii Europene, se manifestă cerințe ferme în privința eliminării fraudelor în domeniul ocupării forței de muncă și de respectarea întocmai a normelor internaționale în domeniul sănătății și securității muncii.

Este de înțeles că opoziția obiectează la orice măsură guvernamentală care i-ar putea periclita major interesele proprii.

Este un secret deschis, cunoscut de toată lumea faptul că Inspecția Muncii, prin activitatea sa de control, este incomparabil mai activă la firmele oamenilor de afaceri apropiați ai partidelor din opoziție, devenind astfel o armă periculoasă care le periclitează existența.

Semnatarii moțiunii pretind că este nevoie de o instituție a Inspecției Muncii independentă, a cărei funcționare să fie, în continuare, reglementată prin lege organică.

Noi suntem de acord cu acest principiu, dar, cu o completare: Inspecția Muncii să fie independentă de influențe politice.

Din păcate, inițiatorii moțiunii nu acest tip de independență a sferei de activitate îl vor, ci numai independența instituțională a Inspecției Muncii de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecția Socială, adică, se împotrivesc comasării. Însă, nicio reglementare nu va rezolva problema independenței reale a activității de inspecție a muncii, dacă nu va exista voința politică pentru garantarea acesteia.

Mai degrabă, noi, UDMR-ul, pledăm pentru transferarea activității de plăți și inspecție socială în competența autorităților administrației publice locale, ceea ce ar fi chiar acceptabil, dacă acestea ar dispune de fondurile necesare.

În final, doresc să subliniez că restructurarea prin comasare nu desființează Inspecția Muncii. În realitate, va avea loc reorganizarea sa sub forma unui departament. Aceasta, în sine, nu poate constitui o rațiune pentru a vota moțiunea.

În schimb, pentru lipsa de independență reală, palpabilă, concretă, a Inspecției Muncii, ca instituție și ca activitate de control pe piața muncii, cu toți putem fi ținta unei moțiuni.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Domnul Ștefan Burlacu. Doamna Mincă. Doamna Liliana Mincă, în locul domnului Burlacu, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Liliana Mincă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi, parlamentarii aleși pe aceeași listă, parlamentarii independenți, considerăm această moțiune ca fiind total neserioasă.

Pentru că, tot avem presa în sală, ar trebui să ne uităm să vedem câți din semnatarii acestei moțiuni, 113, sunt prezenți astăzi în sală. Atât de mult ați fost preocupați de această moțiune, ca să fie luată în considerare - poate și de noi, poate că aveți nevoie de voturile noastre, poate și de cei de la PSD, și de cei de la PC sau de la UNPR. Însă dumneavoastră nu ați fost preocupați de așa ceva, vreți, doar, să faceți exerciții de imagine, de aici, de la tribuna Parlamentului, exerciții de imagine pe televizor, dar demersurile dumneavoastră sunt egale cu zero, din punctul nostru de vedere.

Pentru prima dată, în Parlamentul României fiind, mă uit în bănci și nu-mi vine să cred că, fiind prima dumneavoastră moțiune simplă, a noului PNL, nu aveți în sală nici măcar cincizeci, nici măcar jumătate din cei 113 care ați semnat această moțiune. Rușine! Pentru că aș fi vrut, din partea dumneavoastră, să văd o moțiune simplă adresată ministrului muncii și v-am fi semnat-o, și v-am fi votat-o, dacă era legată de majorarea alocației de stat pentru toți copiii din România.

Ați guvernat, ați avut Ministerul Muncii. Ce ați făcut? Absolut nimic!

Astăzi, veniți și acuzați, acuzăm, ne stă foarte bine de aici, de la tribuna Parlamentului, însă nici dumneavoastră nu credeți în ceea ce ați semnat. Motivul este că nu sunteți prezenți astăzi în sală, nu vă interesează, nu aveți niciun fel de preocupare, decât să acuzați. Veniți cu soluții! Eu știu că deranjează. Toți ați guvernat prin moțiuni și prin ordonanțe de urgență.

Toți ați venit aici și v-ați manifestat dezacordul sau nemulțumirea.

Însă când ați guvernat - și ați avut frâiele Ministerului Muncii în mână -, de ce nu ați majorat alocația de stat pentru copii? Ați preferat să vă numiți pe criterii politice fel și fel de directori de deconcentrate, fel și fel de președinți de agenții, fel și fel de secretari de stat.

Vreau mai multă seriozitate din partea dumneavoastră!

Votul din noiembrie 2014 nu o să ducă nicăieri, dacă dumneavoastră veniți și încercați să ne vindeți astăzi o moțiune simplă, pe care nici dumneavoastră nu o susțineți. Păcat! Păcat, pentru că ați fi avut șansa să ne demonstrați că sunteți o opoziție puternică. Sunteți foarte slabi, nici 113 nu sunteți în sală! (Rumoare; vociferări.)

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

Nu vrea nimeni de la neafiliați. Domnul Iacoban Sorin.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

În sfârșit, avem certitudinea că noul PNL există. Deși în număr mic, dar există.

Iată, că un număr de colegi au reușit, în sfârșit, să-și facă simțită prezența, semnând o moțiune simplă, intitulată sugestiv... "PNL lucrează poporul român, la negru".

Apreciem sinceritatea, dragi colegi, și considerăm că aceasta nu poate fi decât autodenunț, izvorât, probabil, din nevoia de a recunoaște neputința politică față de cetățenii care așteptau de la dumneavoastră fapte, nu vorbe.

Precizați, în textul moțiunii că ați mai vorbit de așa-zisa incompetență a Guvernului condus de Victor Ponta, cu prilejul și al altor moțiuni simple.

Recunoașteți, prin propria moțiune, că doar ați vorbit, și atât. Dacă ne uităm puțin în urmă, vom găsi în sesiunea parlamentară trecută singurul dumneavoastră program politic: săptămâna și moțiunea - o colecție de vorbe așezate în câteva foi chinuite și care ar fi trebuit, probabil, să reprezinte un semn de întrebare pentru destinatarii acestora.

Înțeleg, din textul moțiunii, că, până la terminarea legislaturii, dumneavoastră veți vorbi. Vorbiți, domnilor, că la vorbit e liber, dar, cu faptele, stați mai rău!

În fine, concretizăm, din moțiunea care se dezbate în acest moment, că actualul Guvern manifestă o incompetență ridicată în ceea ce privește utilizarea fondurilor europene, deși obiectul moțiunii pare să fie altul.

Dacă tot ați amintit de fonduri europene, nu pot să trec ușor peste acest subiect, pe care, dacă aș fi în locul dumneavoastră, nu l-aș mai aminti, de rușine.

Cu alte cuvinte, recunoașteți, per a contrario, că acest Guvern manifestă competență față de atragerea fondurilor europene, deoarece semnul dumneavoastră de întrebare vizează doar utilizarea acestor fonduri, și nu atragerea lor.

Statisticile sunt grăitoare în acest sens, România ajungând, în decembrie 2014, la o rată de absorbție curentă de aproape 52%. După ce dumneavoastră, o bună parte dintre cei care ați făcut parte din PDL, ați încheiat luna mai 2012, cu un procent de 8,53%. Apropo de utilizarea judicioasă a fondurilor europene: România a fost acuzată în mod concret de utilizarea necorespunzătoare a fondurilor europene, adică de plăți preferențiale, deturnări de fonduri, cu alte cuvinte, furt din banii europeni.

Însă, domnilor semnatari, ați greșit perioada! Perioada vizată era tocmai cea în care mulți dintre dumneavoastră erați la butoane. Adică, făceați, efectiv, parte din oligarhia lui Traian Băsescu.

Tocmai din această cauză, autoritățile europene au blocat un număr important de programe operaționale, programe pentru care Guvernul Ponta, din acel moment, a trebuit să depună toate diligențele necesare pentru a convinge Comisia Europeană că derapaje ca cele întâmplate în timpul Guvernului Boc nu vor mai face casă bună cu România.

Astfel, tocmai pentru că fondurile europene au fost utilizate conform destinației stabilite, România a reușit să deblocheze programele operaționale, astfel: POS de mediu - noiembrie 2012; POSDRU - în februarie 2013; POR - aprilie 2013; POS de Transporturi - iunie 2013; POSCC - 2014.

După jaful din timpul guvernărilor Boc, România a devenit un partener credibil începând din 2013, fapt care a culminat cu deblocarea programelor operaționale menționate mai sus.

Așadar, dragi colegi, rata de absorbție curentă este de 6 ori mai mare decât cea de la sfârșitul anului 2012, iar sumele încasate de la Comisia Europeană, în perioada 2013-2014, sunt cu 236% mai mari decât pentru perioada 2007-2012.

De fapt, ce criticați dumneavoastră în moțiune, chiar dacă în preambul vorbiți de cu totul altceva?! O măsură administrativă de organizare a două instituții care urmează să se comaseze într-o agenție guvernamentală, denumită Agenția Națională pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială. Așadar, manifestați o gravă supărare față de măsura unei comasări, care nu diminuează nicicum din rolul Inspecției Muncii și nu o retrage în plan secund.

În prima fază, nu am înțeles, totuși, de unde pleacă supărarea dumneavoastră, însă nu ar trebui să citim prea mult, pentru a înțelege. Plângeți după posturi, domnilor colegi, plângeți după banii publici, adică după ciolan!

Reorganizarea a două instituții nu are nicio legătură cu carnetul de partid, însă poate avea legătură cu rezultatele obținute de cele două instituții reorganizate. Am observat, în cuprinsul moțiunii, că aduceți în discuție Inspecția Muncii doar, evitând, în mod deliberat, AJPIS-urile.

După ce am analizat mai atent, mi-am dat seama că nu doriți altceva decât să ascundeți gunoiul sub preș sau, cu alte cuvinte, să vă deziceți de ce a constatat Curtea de Conturi cu privire la mandatele din fruntea AJPIS-urilor din perioada 2010-2012.

Așadar, în urma derulării unor astfel de controale, Curtea de Conturi a găsit nereguli majore la mai multe dintre AJPIS-uri.

La AJPIS Neamț, de exemplu, s-a găsit un prejudiciu de 1,6 milioane de lei, controlul având ca referință finală luna decembrie 2012.

Aceeași problemă și în aceiași termeni, la AJPIS Alba, lucru remarcat și de prefectul de Alba.

Peste 1.500 de suspiciuni de fraudă au fost semnalate la ultimul control al Curții de Conturi, la AJPIS Bistrița, suma totală de recuperat fiind de peste 1,7 milioane lei.

La AJPIS Olt, concluzia Curții de Conturi a fost clară: aranjamente cu banii statului. În timpul mandatului, un director, care la testarea privind competențele profesionale a luat nota 1,8.

O știre apărută acum ceva timp în presa din Iași sintetizează exact deranjul pe care-l aveți, astfel că, în titlul articolului mi-am dat seama de marea tragedie de la AJPIS Iași - liberalii ieșeni nu mai dețin controlul AJPIS Iași după ce fostul director PDL a revenit din concediul de paternitate.

Așadar, dragi colegi, impresionat, aș putea spune, vedeți, mass-media ieșeană a înțeles exact cum stau treburile. Ei nu vorbesc despre cine conduce instituții cu atribuții foarte importante, ci despre cine deține controlul acolo, sugerând un scenariu de film cu mafioți.

Da, aceasta este marea problemă: pierderea controlului unor surse foarte bune de putere și bani, nu interesul cetățeanului, pe care îl tot clamați.

Dragi colegi, recunoașteți și dumneavoastră faptul că mulți dintre semnatari nici nu au citit textul moțiunii. Recunoașteți că nu faceți altceva decât să vă antrenați pentru o iluzorie moțiune de cenzură.

Dacă în sesiunea parlamentară trecută ați făcut prezența în Parlament prin intermediul moțiunilor simple în care nici dumneavoastră nu credeați - și asta era clar din prezența semnatarilor la dezbaterea moțiunilor, așa cum este și prezența de acum -, recunoașteți acum că nu doriți să verificați decât raportul de forțe din Cameră, în eventualitatea unei moțiuni de cenzură.

Dar unde este interesul alegătorului? Despre ce interes al alegătorului vorbiți dumneavoastră în această moțiune?

Obișnuiam, de obicei, să citesc moțiunile dumneavoastră, în baza respectului parlamentar și a respectului pentru alegătorii care v-au creditat ca reprezentanți în Parlament. Nu pot să nu remarc faptul că, deși într-o manieră anevoioasă, moțiunile de până acum aveau, totuși, un fir narativ; erau prezentate anumite statistici - unele, cam umflate, pe raționamentele doamnei Anastase, altele, imaginare, însă se vedea, totuși, o anumită preocupare.

Însă, în moțiunea aceasta, de început de sesiune parlamentară, nu văd nimic altceva decât lozinca "Noi vrem ciolan".

Eu cred că mai mult eleganță și decență nu ar strica. Nu mai aduceți permanent în discuție interesul cetățenilor, când doriți să obțineți doar pentru dumneavoastră anumite privilegii, nu drepturi.

Până acum, nu am văzut decât vorbe, iar acest lucru nu demonstrează altceva decât că sunteți un partener politic cam neserios.

Vă mulțumesc pentru atenție și vă rog, așa cum v-am rugat și în sesiunea parlamentară anterioară, nu mai blocați activitatea legislativă a Camerei, cu moțiuni prin care să vă verificați prezența în plen.

Vă mulțumesc.

   

(În continuare, conducerea lucrărilor este preluată de către domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat. Ați consumat 8 minute, 7 minute 45, 8 minute din cele 31.

Îl invit în continuare la cuvânt pe domnul deputat Mircea Dolha, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea Dolha:

Stimată doamnă ministru,

Stimate domnule președinte,

Distinși colegi parlamentari,

În primul rând, vreau să menționez că niciodată nu am avut o sinecură și nu am fost trimis de partid nici la Loterie și nici în alte funcții importante. (Aplauze.)

De asemenea, vreau să vă mai spun că, în calitatea noastră de oameni politici și, mai ales, prin funcțiile politice și publice, în special, pe care le ocupăm avem puterea, sper, și mai ales responsabilitatea, cred, de a schimba ceva în bine în România.

Suntem în slujba românilor și a fiecărui cetățean. Nu cred însă că doamna ministru Rovana Plumb este conștientă de acest lucru, în ciuda faptului că Domnia Sa este prezentă în politica românească de foarte, foarte mulți ani.

De altfel, nici nu-mi explic de ce nu trece o săptămână, fără ca cineva să-i ceară demisia doamnei ministru Rovana Plumb, fie că este vorba despre colegi parlamentari, de reprezentanți ai societății civile, sau, dacă vorbim doar de săptămâna aceasta, de Federația Sindicală din Industria Alimentară - Sindalimenta.

O explicație ar putea fi și faptul că cea care ocupă în prezent funcția de ministru al muncii, doamna Plumb, a bifat, de-a lungul timpului, mai multe funcții și poziții publice importante, în care s-a făcut remarcată doar prin gafele istorice ce se leagă de numele său.

La începutul anilor 2000, îmi aduc aminte de perioada când Domnia Sa era președinte la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, perioadă în care ea însăși a ajuns în spital - culmea! - cu o toxiinfecție alimentară, după ce a mâncat o înghețată expirată, nevinovată, bineînțeles.

Un alt exemplu: anul trecut, aflăm din presă, că ministrul mediului, Rovana Plumb, și-a înmatriculat mașina familiei, cu centimetri cubi mulți, în Bulgaria, pentru a fenta statul român, neplătind tocmai taxa de poluare. (Râsete; aplauze.)

Astăzi, ne aflăm în plenul Camerei Deputaților, pentru altă greșeală, care va marca pentru totdeauna cariera doamnei Plumb, cea care va intra în istorie, ca fiind ministrul muncii care a desființat Inspecția Muncii și care vine, astăzi, să ne spună că a înțeles semnalul din 16 noiembrie, de la români. Nu l-ați înțeles, doamnă Plumb, deloc, sau l-ați înțeles, dar pe dos!

Stimată doamnă ministru, ce ați mai avut acum și cu Inspecția Muncii? Mai ieri, mă uitam pe ultima comunicare publică a instituției sus-amintite, care informa presa că în doar o săptămână a aplicat amenzi de peste 250 de mii de euro angajatorilor care încalcă legea și-și țin angajații fără forme legale. Nu cred că avem prea multe instituții de stat la fel de eficiente, mai ales că majoritatea au fost deja înroșite prin numiri politice, astfel încât să nu deranjeze, în niciun fel, activitățile ilicite ale firmelor apropiate de PSD. Sau tocmai acesta să fie motivul pentru care Inspecția Muncii trebuie să dispară? Că-și face treaba și stă ca un junghi în coasta patronilor care eludează legea?

Vă spun eu de ce doriți să demolați, și nu să construiți, să desființați Inspecția Muncii: pentru că doriți o epurare politică clară. Și, dacă vreți, vă dăm și numele celor care vor fi schimbați, pentru a vă pune propria clientelă pe care încă nu ați reușit să o puneți în funcție.

Cât despre dimensiunea fenomenului muncii la negru în România, încetați, vă rog, doamnă ministru, să mai cosmetizați situațiile, pentru a vă lăuda în fața presei. De altfel, recunosc, aici aveți o abilitate deosebită, recitați frumos în fața camerelor de filmat. La comisie nu veniți, de acolo fugiți.

Realitatea este cu totul alta și se află scrisă negru pe alb în ultimul raport al Consiliului Fiscal, pe care vi-l pun la dispoziție, ca să nu mai spuneți că noi, opoziția, inventăm cifre și inventăm, doamnă ministru, situații.

Astfel, aflați, stimați colegi, că piața muncii la negru, cea cu care se luptă profesioniștii de la Inspecția Muncii, desființată acum de doamna ministru, implică 1,5 milioane de angajați fără forme legale, din care peste jumătate de milion sunt prezenți în industrie, iar peste 350 de mii în comerț.

Cât pierde statul român din cauza acestor practici evazioniste din piața muncii încă? Vă spunem noi: 2,61% din PIB, adică 16 miliarde pe an.

În final, mă ofer, doamnă ministru, să vă salvez onoarea politică. Nu vreau să rămâneți în istoria politicii românești drept ministrul muncii care a distrus și singura instituție care combate munca la negru din România. Vreau să vă ajut să vă spălați imaginea publică printr-un gest simplu și de bun-simț pe care cred că-l datorați fiecărui salariat și angajator onest din România - gestul de a vă da demisia și de a vă găsi o altă ocupație, pentru că deja ne este clar că la politică și administrație nu vă pricepeți. Poate e mai bine să vă întoarceți la cosmetice, singurul domeniu în care ați reușit să bifați reușite la începutul carierei dumneavoastră profesionale, lăsând chestiunile importante de stat precum piața muncii din România, evaziunea și mecanismele de combatere a muncii la negru în grija profesioniștilor de la singura instituție care s-a dovedit că poate lupta cu acest flagel - Inspecția Muncii.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Ați consumat 7 minute.

Dați-mi voie să vă adresez și eu câteva cuvinte.

(Coboară la tribună.)

Doamnelor și domnilor deputați,

Din punctul meu de vedere, opoziția este în pană de idei. Spun asta prin ceea ce ați afirmat acum, în fața plenului. Iar atunci când discutăm despre cuvântul "decență", atunci când discutăm de reorganizarea instituțiilor, ținând cont că guvernarea pe care dumneavoastră ați avut-o a generat pierderea nu numai a locurilor de muncă de către funcționarii publici, dar a uitat și uitați să spuneți că ați tăiat și pensii și salarii și foarte mulți oameni au ajuns în pragul disperării.

Înființarea Agenției Naționale atât în plan central, cât și în plan local, a apărut ca o necesitate, având în vedere dorința Executivului să eficientizeze și să optimizeze activitățile de control în domeniul relațiilor de muncă, al sănătății și securității în muncă, precum și în domeniul social.

Prin crearea unei instituții unice, care să coordoneze domeniile mai sus menționate, s-a avut în vedere alinierea la principiile europene în domeniu, în vederea întăririi capacității administrative.

Înființarea agenției, prin comasarea celor două instituții se realizează cu preluarea posturilor și a personalului aferent, precum și cu respectarea regimului juridic al fiecărei categorii de personal, cu menținerea drepturilor salariale.

Instituția nou-înființată asigură îndeplinirea obiectivelor din Programul de guvernare într-o viziune inovatoare asupra domeniilor de muncă, sănătate și securitate în muncă, securitate socială asupra funcției de control în vederea eliminării fraudelor și erorilor, muncii nedeclarate, identificarea abuzurilor în toate formele prevăzute de legislația în vigoare, precum și asigurarea standardelor de calitate de către furnizorii de servicii sociale.

Astfel, prin crearea acestei instituții se produce un impact pozitiv asupra bugetului de stat, prin plata beneficiilor sociale doar către persoanele îndreptățite la acestea, plata contribuțiilor către bugetul consolidat de stat, rezultat din activitatea desfășurată în baza contractelor individuale de muncă încheiate în condițiile legii și, după caz, aplicarea amenzilor contravenționale.

Totodată, prin managementul unitar al bazelor de date din domeniul muncii și beneficiilor sociale, se asigură un control riguros asupra beneficiarilor de asistență socială, cât și asupra angajatorilor și angajaților în vederea eliminării fraudelor.

În ceea ce privește constituționalitatea prevederilor Ordonanței nr.86/2014, vă informez că sunt argumentații ale Curții Constituționale pronunțate în spețe similare.

Polemicile apărute pe marginea actului normativ inițiat de Guvern și susținute cu atâta fervoare de opoziție par cu atât mai stranii cu cât reglementarea nu impune nicio interdicție și nu introduce nicio discriminare, nu afectează nici capacitatea administrativă și nici funcționarea acesteia.

Mai mult, prin înființarea Agenției Naționale pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială se întărește capacitatea administrativă, ceea ce conduce la o funcționare mai eficientă a acestei instituții în nivel național.

Ținând cont de toate aceste măsuri, le transmit tuturor angajaților celor două instituții că nu există niciun motiv de îngrijorare. Singura îngrijorare poate fi doar a opoziției, care a pierdut încă un subiect de manipulare și dezinformare.

Prin urmare, un demers care a fost prezentat de PNL ca un act de justiție în sine, s-a transformat într-un act de ipocrizie, o evoluție tristă pentru un partid care ar trebui să onoreze numele pe care îl poartă și istoria cu care vine din urmă.

În încheiere, vreau să dau citire unui citat din Roosevelt: "Mințile luminate discută idei. Mințile mediocre discută evenimente. Mințile mici discută oameni".

Vă mulțumesc mult.

(Revine la prezidiu.)

Am consumat 4 minute.

Îl invit în continuare la cuvânt pe domnul deputat Dan Simedru Coriolan, Grupul PNL. Vă rog, domnule deputat, mai aveți 5 minute și 30 de secunde. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Coriolan Simedru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnă ministru,

Doamnelor și domnilor deputați,

Din unificarea într-o singură structură administrativă, condusă de un secretar de stat, a Inspecției Muncii și a Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, rezultă o construcție de tip struțo-cămilă, extrem de periculoasă și de toxică pentru funcționarea și organizarea relațiilor de muncă.

Prin reorganizarea stabilită de Ordonanța de Guvern nr.86 din 2014 nu se realizează niciun fel de reformă instituțională și niciun fel de eficientizare a activității, asociindu-se, de fapt, în aceeași instituție, două activități care nu au nimic în comun decât apartenența la aceeași structură ministerială.

Prin ordonanța în discuție, se stabilește la art.5 că se preiau atribuțiile și structurile organizatorice existente, ceea ce conduce la concluzia că scopul urmărit nu este cel de întărire instituțională, ci de atingere a unor scopuri de natură politică.

S-a ajuns la o situație paradoxală. Astfel, un partid de stânga, cum este PSD-ul, care se revendică de la valori și principii sociale, acționează fățiș în mod distructiv și dinamitează un sistem pe care ar trebui să-l protejeze.

Cum poți întări instituțional activitatea de control în domenii importante ale economiei naționale, cum sunt cele din domeniul relațiilor de muncă? Și avem aici combaterea muncii la negru, securitatea și sănătatea în muncă, supravegherea pieței muncii și reducerea evaziunii fiscale, când se asociază această activitate cu gestionarea sărăciei, venit minim garantat, plata ajutorului de încălzire, servicii și programe de asistență socială a vârstnicilor și copiilor. Nimic mai fals și mai ipocrit.

Dacă s-ar fi dorit întărirea capacității instituționale a Inspecției Muncii, Ministerul Muncii ar fi trimis în Parlament Proiectul Legii privind Statutul inspectorului de muncă, așa cum prevede art.16 alin.(2) din Legea nr.108/1999. Însă, timp de 15 ani, Ministerul Muncii nu a acționat în niciun fel pentru creșterea eficienței sistemului. Iar, acum, doamna ministru Rovana Plumb îl desființează prin așa-zisa reorganizare.

Chiar și numai la o analiză sumară se poate observa starea de incompatibilitate din interiorul acestei structuri. Astfel, prestațiile sociale efectuează plata, iar inspectorii de muncă și securitate socială din interiorul aceleiași structuri controlează.

După această logică, de ce nu unificăm, de exemplu, ROMSILVA cu Inspectoratul de Regim Silvic? Sau Ministerul de Finanțe cu Curtea de Conturi? Și asta, doar pentru că în mintea unora, această acțiune ar reprezenta o întărire instituțională și o eficientizare a activității.

Pagubele din sistemul asistenței sociale cauzate de plăți necuvenite, Guvernul nu a considerat necesar să le mai recupereze, adoptând, în acest sens, un act de amnistie fiscală. În schimb, același Guvern se ocupă de reorganizări nocive pentru sistem, cum este cea de față.

Oare prin această unificare instituțională, prin care se instituie o evidentă incompatibilitate între activități, Guvernul PSD dorește să-și permanentizeze astfel de practici? Răspunsul este: da.

Cea mai elocventă dovadă a politizării acestei instituții rămâne desființarea funcției de conducere a Inspecției Muncii, respectiv inspector general de stat, înalt funcționat public și crearea unui nou post politic de președinte al Agenției Naționale pentru Inspecția Muncii și Securitate Socială, cu rang de secretar de stat, numit de primul-ministru.

Așadar, dragi colegi, prin votul nostru de astăzi, dat în favoarea moțiunii simple "PSD guvernează la negru! Totul pentru PSD, nimic pentru cetățean!", putem curma acest desant asupra unei instituții care trebuie ferită de ingerințele politicului.

În final, pentru doamna care, prin discursul său, mi-a adus aminte de Vadim, vreau să subliniez un mărunt, dar important amănunt: alocația pentru copii, ultima majorare a alocației pentru copii a fost în timpul guvernării liberale.

Iar în privința prezenței, domnule președinte, stimați colegi de la orice partid, sunteți în sală, dați-mi voie să vă fac o propunere concretă și directă: haideți să supunem la vot moțiunea acum.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Ați încheiat și ați consumat timpul alocat Grupului PNL.

O invit în continuare la cuvânt pe doamna deputat Aurelia Cristea. Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Aurelia Cristea:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimate colege și stimați colegi parlamentari,

Moțiunea simplă a PNL este pentru mine un prilej de a transmite de la tribuna Parlamentului două mesaje, în ordinea importanței lor.

Primul mesaj - pentru cetățeni, pentru opinia publică, pentru a aduce o dată în plus clarificări legate de comasarea Inspecției Muncii cu Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială.

Al doilea mesaj - pentru ceea ce astăzi se numește "noul PNL", inițiatorii acestei moțiuni, dar care pentru români este, de fapt, vechiul lup PDL-ist îmbrăcat în blana mielușelului liberal.

Cetățenilor trebuie să le spunem că, prin comasarea Inspecției Muncii cu Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială se întărește activitatea de control pe munca nedeclarată și pe plățile sociale.

Scopul acestei reorganizări îl constituie eficientizarea activităților de control în domeniul relațiilor de muncă, al sănătății și securității în muncă, în condițiile în care există cazuri în care anumite persoane care beneficiază de asistență socială lucrează fără forme legale de angajare atât pe teritoriul României, cât și în alte state membre UE. Astfel, vom avea un control mai riguros și asupra beneficiarilor de asistență socială și, totodată, se vor reduce fraudele.

Înființarea agenției prin comasarea celor două instituții se realizează cu preluarea posturilor și a personalului aferent, precum și cu respectarea regimului juridic al fiecărei categorii de personal, cu menținerea drepturilor salariale. Este vorba doar de o reorganizare, iar angajații nu-și vor pierde posturile. Repet și subliniez: angajații nu-și vor pierde posturile.

Prin crearea unei instituții unice, se propune alinierea la principiile europene în domeniu, în vederea întăririi capacității administrative. Înființarea unei noi instituții s-a impus și ca urmare a deficiențelor constatate de Curtea de Conturi.

Apoi, am spus la început că și colegii de la noul PNL merită un răspuns. Pentru ei nu pot spune decât atât: moțiunea lor se intitulează "Totul pentru PSD" și insinuează, de fapt, că acest Guvern lucrează în favoarea PSD. E rușinos să ai curajul să spui așa ceva, tu, PDL, când, în aceste zile, Gabriel Sandu povestește procurorilor cum căra bani negri la PDL-ul lui Emil Boc. Cum să acuzați dumneavoastră că cineva confiscă instituțiile statului, când voi ați confiscat bugetul României în vreme de criză?

România trebuie să afle că anii austerității au însemnat, în realitate, tăieri de salarii, pensii, închideri de spitale și de școli pentru a salva, nu România, ci pentru a cumpăra vacanțele unora, influența și funcțiile altora. Acesta este adevărul despre moțiunea PNL. Este o oglindă în care se privește chipul guvernării lor.

Atacul la persoană, dragi colegi, nu cred că este subiectul unei moțiuni de cenzură, fie ea și simplă, e doar o practică pe care ați demonstrat și azi că o perpetuați. Faptul că nu sunt prezenți în sală nici semnatarii, așa cum bine a subliniat și colega mea, doamna deputat Liliana Mincă, arată interesul pentru această moțiune și pentru politicile publice pe care trebuie să le promovăm în Parlamentul României.

Să fim serioși, totuși, și responsabili, dragi colegi, și să discutăm despre proiecte serioase și nu despre atacuri la persoană.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Ați consumat 4 minute, doamnă deputat. La PSD, nemaifiind alte intervenții...

Video in format Flash/IOS

Doamna Liliana Mincă (din sală):

Domnule președinte, drept la replică!

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Da, doamnă, drept la replică. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Liliana Mincă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Chiar dacă suntem puțini în sală, dar avem camerele de luat vederi. Și pentru că colegul meu, domnul deputat Mircea Dolha, fost director la ANAF, director de control la ANAF în perioada februarie-iunie 2012, putea să controleze Loteria Română, eu îi spun să consulte rapoartele Curții de Conturi din 2009, 2010, 2012, când Loteria Română a fost condusă de către reprezentatul Domniilor Lor, domnul Gheorghe Benea, PDL-ist, care a făcut jaf la Loterie, sunt dosarele cât casa la DNA și o să vedeți că mai devreme sau mai târziu, mai devreme, sau mai târziu, veți răspunde pentru jaful de acolo.

Eu am avut indicatori de performanță. Mandatul meu a fost controlat. Și o dată pentru totdeauna, vreau să vă spun că la Loteria Română nu s-a furat mai mult decât s-a furat pe mandatul PDL-ului. Unu. (Rumoare.)

Doi. La Loteria Română, în Consiliul de administrație, a fost o doamnă. Și doamna Pocora știe foarte bine cum s-a condus la Loteria Română pe mandatul meu.

Motiv pentru care, vă provoc, stimați colegi din Opoziție, să semnăm împreună și să dăm naștere la o comisie de control la Loteria Română, pentru că sunt 2.400 de oameni care riscă să-și piardă locurile de muncă datorită jafului din februarie 2009 până în prezent.

Vă mulțumesc.

Iar pentru cei care s-au legat de mine și au spus că îl văd pe domnul președinte Vadim Tudor la tribuna Parlamentului, eu nu l-am văzut pe Vadim Tudor să fure ceva. Pe dumneavoastră, da.

   

(În continuare, lucrările au fost conduse de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule Orban, vă rog.

PSD-ul mai dorește să ia cuvântul? Toată lumea a epuizat...

Pe procedură, da? Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Permiteți-mi să spun câteva lucruri în timpul care a rămas, fără să uzez de un drept la replică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu a mai rămas timp.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

În primul rând, partidul din care facem parte se numește Partidul Național Liberal, iar grupul parlamentar este Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal.

Numărul doi: într-adevăr, există o hotărâre a Curții Constituționale nr.148 din 21 februarie 2007 care spune că sunt constituționale prevederile art.157 alin.(2) din Regulamentul Senatului referitoare la moțiuni simple, în măsura în care adoptarea unei moțiuni simple de către Senat nu îl obligă pe primul-ministru să propună revocarea unui membru al Guvernului a cărui activitate a făcut obiectul unei moțiuni.

Deci, noi nu am solicitat premierului să o revoce pe doamna Rovana Plumb, ci am spus simplu că așteptăm demisia și a Rovanei Plumb și a premierului, în mod evident.

Trei. Îmi place să primesc critici care, într-adevăr, sunt temeinice. Dar, vă rog, stimați colegi, să vă uitați în sală și veți vedea că, la ora actuală, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal sunt în sală 50 de deputați, în timp ce din partea tuturor celorlalte grupuri, nu sunt 50 de deputați. Sigur că așa va arăta viitorul acestui Parlament, cu o majoritate din partea Partidului Național Liberal.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Dar, vă rog - și, cu asta, închei -, domnule președinte, știu că nu ați condus toată dezbaterea. Vă rog ca, în continuare, atunci când există o moțiune, vorbitorii să fie readuși la tematica moțiunii și puteți face lucrul acesta și în cazul colegilor mei, atunci când, să spun, deraiază de la obiectul efectiv al moțiunii.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. O să-mi dați și mie voie să vă spun doar un minut, că nu am... Ca să nu fie de la prezidiu. Că, dacă nu vă deranjează, cobor.

(Coboară la tribună.)

Domnilor colegi,

Eu am avut onoarea și posibilitatea să fiu în Biroul permanent și când dumneavoastră conduceați Biroul permanent într-o altă majoritate. Și atunci când Partidul Social Democrat, după această decizie a Curții Constituționale, a solicitat sub diferite tertipuri și sub exprimări mai frumoase sau mai puțin frumoase, directe sau indirecte, demisia ministrului, această moțiune a fost retrimisă, pe procedură, înapoi inițiatorului.

A ne face că nu ne pricepem și a ne face că uităm trecutul nu ne face mai buni și nu mai buni nici în viitor. Ne face să repetăm greșelile trecutului și ne dă aceeași imagine pe care o vedem în fiecare dimineață în oglindă.

Eu am transmis Partidului Național Liberal, cu respect și cu stimă pentru colegii mei, readucându-le aminte ce au făcut când erau la conducerea Biroului permanent și când noi, pe bună dreptate, am greșit, să elimine această, să zic așa, nuanță: știți, nu vă cerem direct, vă cerem indirect, v-aș sugera să vă dați demisia prin textul moțiunii. Pentru că așa interzice Curtea Constituțională.

Dacă noi vrem să avem o inițiativă, când venim spre guvernare, dar suntem în opoziție și nu ne aducem aminte ce am stabilit în Biroul permanent și nici nu citim stenogramele, pe mine nu mă deranjează.

Dar, eu am crezut că există o înțelegere între grupurile politice parlamentare și anumite cutume, din respect pentru interpretare, le facem cu toții, indiferent de culoare politică.

Să scoatem textul și să facem analiză pe text, ca și când am fi critici literari, faceți o modificarea la text și o să vedeți că Curtea Constituțională v-o întoarce.

Și sub nicio formă nu aveți voie, într-o moțiune de cenzură, nici să simulați, nici să dați de înțeles că trebuie să-și depună demisia un ministru. Pentru că textul moțiunii are alte argumente în decizia Curții și trebuie să spuneți altceva în textul moțiunii. Puteți să cereți cu totul și cu totul altceva. Chiar vorbeam cu un onorabil fost lider al Grupului parlamentar PDL înainte și mi-a dat dreptate.

Plăcerea de a veni la microfon să dăm un drept la replică, acolo unde nu este cazul, cred că ne face pe toți să scădem în percepția publică. Ori suntem consecvenți și vrem să uităm greșelile trecutului, ca să nu le mai repetăm, ori le repetăm, dar le îmbrăcăm în altă formă. Asta este singura chestiune pe care eu o am ca rugăminte.

Dacă considerați că sugerarea este diferită față de ceea ce a spus Curtea Constituțională, faceți o modificare.

Dacă suntem consecvenți și noi, când suntem astăzi în arcul guvernamental, vom respecta ceea ce am greșit și am recunoscut când eram în opoziție și nu o să sugerăm printr-un text de moțiune simplă demisia ministrului, pentru că nu acesta este rolul moțiunii simple.

Vă mulțumesc foarte mult.

(Revine la prezidiu.)

Dragi colegi, am înțeles de la Comitetul liderilor că nu mai există vot final, așa încât, doamnă ministru, o să vă rog frumos...

Procedură pentru domnul vicelider Mircea Toader, după care doamna ministru pentru concluzii.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte, fiindcă mi-ați amintit și numele, e adevărat că la momentul când noi am depus moțiuni simple, am cerut în mod expres în concluzie demiterea ministrului respectiv, Curtea a spus, la un moment dat, că este neconstituțional. Deci, era o expresie perfectă, la sfârșitul fiecărei moțiuni: solicităm demiterea ministrului în cauză.

Acum nu a fost decât o aluzie. Dacă vreți să o considerăm așa, să o discutăm, facem o dezbatere fără sens, fiindcă, la sfârșit, spunem: noi dorim următoarele lucruri, care nu au legătură cu demisia.

Pe de altă parte, oarecum mă simt jenat de modul în care o parte din colegii noștri ne-au admonestat, cei care au semnat nu sunt aici, unde sunt, de ce nu sunt? Nu a spus nimeni. Este dreptul nostru constituțional, putem să depunem... orice moțiune simplă. Nu erați aici. Noi am fost.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, nu are nicio legătură. Este o chestiune pe care un coleg poate să o spună.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Nu prea poate să o spună.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este o chestiune absolut corectă, nu jignește pe nimeni. Este instrumentul său pe care-l are ca parlamentar...

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Nu, nu, nu ați fost aici să vedeți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

...fără să aducă declarații, fără să facă jigniri la adresa...

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Păi, ne-a jignit pur și simplu. Eu, acum, dacă vreți să fiu altfel decât e normal, cer: domnule, vot, prelungim ședința, vot final și vedem cum iese moțiunea.

Eu asta vă solicit: ca vicelider, vreau să schimbăm programul, să facem vot final. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Iertați-mă că trebuie să vă spun. Îmi pare rău, decizia cu privire la votul final, care este într-o ședință stabilită clar de către... Ce ați făcut dumneavoastră, declarație politică, dar nu are nicio legătură cu regulamentul, știți foarte bine.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Nu, nu. Deci, noi ne-am înțeles în Comitetul liderilor și ce ne-am înțeles aia rămâne. Nu mai schimbăm acum.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult. Nu, nu, am înțeles ironia Domniei Sale. Nu vă speriați. Chiar știu că știe bine regulamentul.

Dragi colegi, dați-mi voie să-i dau cuvântul doamnei ministru Rovana Plumb pentru concluzii.

Doamnă ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rovana Plumb:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege și stimați colegi deputați,

Doamnelor și domnilor,

Am luat act de dezbaterile care au fost astăzi aici, în Camera Deputaților, în ceea ce privește moțiunea depusă de către PNL.

Vreau să vă asigur că, în calitatea pe care o am, de membru al Executivului, voi lua în calcul și voi ține seama cu toată seriozitatea de acele propuneri constructive care au fost făcute astăzi în plenul Parlamentului.

Aș vrea, pe această cale, să mulțumesc și colegelor și colegilor care, deși se află în opoziție, au constatat că moțiunea de astăzi nu are obiect.

Aș vrea să vă mai spun că, în ceea ce ne privește, ca Guvern, ne vom respecta toate angajamentele față de români, față de România, lucru pe care l-am făcut în toată această perioadă, cu sprijinul dumneavoastră, al parlamentarilor care ați fost aproape și ați susținut politicile Guvernului.

Aș vrea să vă mai spun că ne dorim ca împreună, Parlament și Guvern, să putem să facem acele lucruri bune pentru români și pentru România.

Aș vrea să vă mai spun că, așa cum am procedat până acum și am încercat în ceea ce privește domeniul pe care-l gestionez, al muncii și al asistenței sociale, să facem un pic mai bine pentru români, așa vom proceda și în continuare și, de aceea, Guvernul Ponta a inițiat dezbaterile pe reforma fiscală, reformă fiscală care, cu siguranță, va duce către o construcție solidă a României și o bunăstare a cetățenilor, a românilor.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dragi colegi, membrii Biroului permanent, ne vedem în 3-4 minute la ședința Biroului permanent.

Celorlalți colegi vă urez succes mâine. Sunt comisii.

   

Ședința s-a încheiat la ora 16,56.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 iunie 2019, 6:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro