Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.32/13-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 04-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2015

29. Reexaminarea Legii pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2011 privind comunicațiile electronice, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 461 din 16.09.2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 775 din 24 octombrie 2014 (PL-x 277/2014/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 277/2014

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

9. La reexaminări este vorba de PL-x 277/2014 - Reexaminarea Legii pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.461 din 16.09.2014, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr.775 din 24 octombrie 2014.

Îl invit pe domnul președinte al Comisiei juridice, domnul Bogdan Ciucă.

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu-Bogdan Ciucă:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Prezint raportul comun asupra cererii de reexaminare a Legii pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 461 din 16.09.2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 775 din 24.10.2014.

Legea a fost trimisă la Președintele României pentru promulgare la data de 5 iulie 2014.

Avocatul Poporului, pe 23 iulie 2014, a formulat obiecția de neconstituționalitate.

Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011 este neconstituțională, în ansamblul său.

Senatul, în ședința din 5 februarie 2015, a respins Legea pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 461 din 16.09.2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 775 din 24.10.2014.

Membrii celor două comisii sesizate au dezbătut cererea de reexaminare a legii amintită mai sus.

În urma dezbaterii, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport de respingere a Legii pentru completarea Ordonanței de urgență sus-menționate.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, legea face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare. Domnule Ciuhodaru, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Am crezut că ne-am întors în 1984. Legea Big Brother și Legea securității cibernetice m-au făcut să cred acest lucru.

După 45 de ani de securitate, după 45 de ani de dictatură, după 45 de ani de stat polițienesc, să vii în Parlamentul României cu astfel de proiecte de lege însemnă o sfidare și o ofensă aduse poporului român.

Ne-am obișnuit, ce-i drept, ca Guvernul să dea numeroase ordonanțe neconstituționale, Ordonanța nr. 55, a traseiștilor, Ordonanța nr. 94, dottore, cele privind învățământul sau Avocatul Poporului sau Proiectul de regionalizare care a fost declarat și el neconstituțional.

Dar, este o premieră și un precedent periculos, să vii în Parlament cu un proiect de lege care atacă libertatea individuală, dreptul la proprietate și introduce prezumția de vinovăție.

Cei care renunță la libertățile fundamentale pentru o fărâmă de siguranță tranzitorie nu merită nici siguranța și nici libertățile. Așa că vă solicit să respingem aceste proiecte de lege, mai ales pentru faptul că se vede de la o poștă, determină un conflict între instituțiile statului și eu nu vreau să particip la acest conflict.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Iane, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Iane:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Partidul Național Liberal a atras atenția încă de la început asupra pericolului reprezentat de modificările legislative privind comunicațiile electronice, care pot crea premisa unor abuzuri din partea instituțiilor statului.

Posibilitatea dată operatorilor de telefonie mobilă de a reține datele, datele personale de identificare ale utilizatorilor pe cartele prepay, încalcă dreptul la viață privată a cetățenilor, cu consecințe la fel de dăunătoare ca ale Legii Big Brother sau a securității cibernetice.

Noi considerăm că aplicabilitatea acestei legi ar fi de natură să răstoarne prezumția de nevinovăție și să transforme toți utilizatorii în persoane susceptibile de săvârșirea unor infracțiuni. Astfel, legea este de natură să creeze premisa unor abuzuri ale instituțiilor statului, având în vedere că nu se precizează în mod clar nici contextul în care ar putea fi folosite aceste date și nici perioada de timp pentru care urmează ca aceste date să fie stocate.

În plus, din punct de vedere economic, aplicarea acestei legi va crea probleme pentru sectorul tehnologiei informațiilor și comunicațiilor.

Avem, stimați colegi, exemplul Italiei, care a dat o astfel de lege și efectele imediate în piață au fost un blocaj în dezvoltarea și utilizarea rețelelor wi-fi și o scădere a vânzărilor pentru cartelele telefonice preplătite.

Cu astfel de consecințe, Italia a decis abrogarea acestei legislații, decizie luată, de exemplu, și de alte state, precum Mexic.

În aceste condiții, astăzi, Partidul Național Liberal, nu face altceva decât să respecte Decizia Curții Constituționale nr. 461 din 16 septembrie 2014 și să voteze pentru respingerea acestei legi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul UDMR. Domnul Márton Árpád.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimate domnule vicepreședinte,

Eu nu înțeleg. De la acest microfon, de mai multe ori ni s-a spus: "Dacă a decis Curtea Constituțională noi trebuie să respectăm, nu să comentăm". Păi a decis Curtea Constituțională! Și atât!

În cazul ambelor legi, dacă cineva crede că poate să facă o lege mai bună prin care să ia în considerare ideile de bază ale Curții Constituționale și să mai rămână cu ceva din ideea de bază a acestor legi, să o facă, să o depună și atât! Noi pe vremea respectivă, când s-a votat această lege am spus că este neconstituțională și, iată, de data aceasta ne-a dat dreptate onor Curtea Constituțională.

Ca atare, în mod evident, nici nu mai intervin la cealaltă lege, trebuie să fie respinsă, din moment ce Curtea a decis că în integralitatea sa legea este neconstituțională. Nu avem ce discuta!

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Cernea. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am atras atenția asupra faptului că această ordonanță este neconstituțională, încalcă drepturi fundamentale. Am vorbit despre acest lucru în plen, atunci când s-a discutat prima dată, anul trecut, și când m-am numărat printre puținii care au votat împotrivă. Au fost doar 20 de voturi împotrivă, 195 de voturi pentru și 75 de abțineri.

Cred că în materia drepturilor omului, sub nicio formă nu ar mai trebui reglementat ceva prin ordonanțe de urgență, pentru că aceste ordonanțe pot fi abuzive, pot genera efecte periculoase pentru apărarea drepturilor omului, iar Parlamentul uneori poate eșua în a se pronunța rapid și a înlătura eventualele efecte sau Curtea Constituțională.

Iată că în acest caz Curtea a dat dreptate punctului de vedere critic față de astfel de legislații Big Brother, am fost, împreună cu președintele Comisiei juridice, cu domnul Bogdan Ciucă, invitați de Guvernul Germaniei în vara trecută la Berlin și am avut acolo dezbateri pe această temă. De asemenea, în Germania, Curtea Constituțională a respins legislația de tip Big Brother, procurorii și judecătorii cu care am discutat ne-au explicat că respectă decizia Curții Constituționale germane, dar aici este vorba de o filozofie pe care a amintit-o și colegul meu de la PP-DD, domnul Ciuhodaru, care vorbea despre cei care atunci când cedează din libertate, pentru mai multă securitate, nu le merită pe nici unele, nu a completat, nu a finalizat, spunând și că le vor pierde pe amândouă, și libertatea și securitatea.

Sunt convins că putem găsi legislații care să respecte drepturile fundamentale și care să ofere instituțiilor de forță căi pentru a se lupta cu cei cu care se luptă, dar sub nicio formă nu putem accepta încălcarea drepturilor tuturor cetățenilor acestei țări, pentru o presupusă mai mare securitate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc și eu.

Domnul deputat Bogdan Ciucă, președintele comisiei și liderul Grupului PC. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu-Bogdan Ciucă:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Eu vreau doar să fac o singură observație, care nu ține de fondul problemei, ci de formă. În mare parte, ce s-a discutat aici - este dreptul fiecăruia să ia cuvântul, să spună ceea ce gândește și dorește - se referă la oportunitatea proiectului de lege, la fondul problemei, iar noi nu suntem în procedura în care discutăm acest lucru. Noi practic, acum, așa cum se spunea puțin mai devreme, suntem într-o procedură în care doar luăm act de faptul că este neconstituțional un anumit proiect de lege și că îl respingem. Discuțiile pe fond, într-o asemenea etapă, sunt absolut inutile. Doar dacă vrem să mutăm declarațiile politice de luni sau de joi dimineața, să le aducem astăzi. Dar din punct de vedere procedural discuțiile cu privire la oportunitate sunt în afara procedurii, astăzi doar aprobăm respingerea unui proiect de lege ca urmare a declarării neconstituționale a lui. A fost cândva un moment în care puteam discuta oportunitatea. A fost depășit. Acum discutăm procedura. Și procedura este una singură, de aceea s-a propus în unanimitate respingerea, restul discuțiilor sunt pur și simplu declarații politice.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Nemaifiind alte intervenții, vă reamintesc că raportul celor două comisii este pentru respingere. Legea este ordinară. Merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 14 aprilie 2021, 22:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro