Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.32/13-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-03-2019
13-03-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 04-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2015

30. Reexaminarea Legii privind securitatea cibernetică a României, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.17 din 21.01.2015 (PL-x 263/2014/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 263/2014

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

10. Următorul, este vorba de PL-x 263/2014 - Reexaminarea Legii privind securitatea cibernetică a României, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.17 din 21 ianuarie 2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30 ianuarie 2015.

Domnul președinte Bogdan Ciucă.

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu-Bogdan Ciucă:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Vă propun dumneavoastră raportul comisiei; este un raport comun al Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, al Comisiei pentru tehnologia informației și comunicațiilor și al Comisia juridică, de disciplină și imunități asupra cererii de reexaminare a Legii privind securitatea cibernetică a României, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 17 din 21.01.2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30.01.2015.

Cele trei comisii au fost sesizate regulamentar cu o cerere de reexaminare a Legii privind securitatea cibernetică a României, ca urmare a unei decizii a Curții Constituționale. Am amintit-o, este vorba de Decizia Curții Constituționale nr. 17 din 21.01.2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30.01.2015.

Legea a fost trimisă la Președintele României pentru promulgare, la data de 24 decembrie 2014.

La data de 23 decembrie 2014, un număr de 69 de deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal din Camera Deputaților au inițiat o sesizare de neconstituționalitate, în temeiul dispozițiilor art. 146 lit. a) din Constituția României și ale art.15 alin.(1) din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, solicitând Curții Constituționale să se pronunțe asupra neconstituționalității Legii privind securitatea cibernetică a României.

În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că Legea privind securitatea cibernetică a României este neconstituțională în ansamblul ei.

În conformitate cu prevederile art. 61 și ale art. 134 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii celor trei comisii sesizate au dezbătut cererea de reexaminare a Legii privind securitatea cibernetică a României, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 17 din 21.01.2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30.01.2015, în ședința comună din data de 17 februarie 2015.

În urma dezbaterilor, membrii celor trei comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport de respingere a Legii privind securitatea cibernetică a României, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 17 din 21.01.2015.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, legea face parte din categoria legilor organice.

Precizez, domnule președinte, cu voia dumneavoastră, ne aflăm practic în aceeași procedură ca și la proiectul anterior, nu sunt discuții cu privire la oportunitate, ci pur și simplu suntem într-o procedură impusă de declararea ca neconstituțională a acestui proiect, deci nu se poate decât respinge acest proiect, așa cum au decis și cele trei comisii. Mai devreme se făcea vorbire de impactul legii asupra mediului economic. Nu vorbim de așa ceva în această procedură. Suntem practic în afara unei proceduri în care se discută oportunitatea. Strict, discutăm de o procedură impusă de lege privind neconstituționalitatea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva?

Domnule deputat Iane, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Iane:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

E adevărat că nu e bine poate să ne aruncăm așa în declarații politice, dar țin să vă aduc aminte că această lege a trecut, din păcate, în mod tacit prin Parlament. Și dacă nu era Partidul Național Liberal care să atace la Curtea Constituțională această lege, astăzi aveam mai puține drepturi, mai puține libertăți, mai puțină democrație.

Deci, nu există alt deznodământ decât respingerea acestei legi, pentru că nici măcar de amendamentele pe care le-am lucrat la comisie nu s-a ținut cont.

Așa că, respingerea este singura concluzie pe care o putem trage.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Iacoban.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

De acord și eu că nu trebuie să facem declarații politice, dar măcar să vedem unde am greșit. Nu, domnule președinte?

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare activități în domeniul securității cibernetice, componentă importantă a securității naționale a României, precum și obligațiile persoanelor juridice de drept privat și de drept public, privind protejarea infrastructurilor cibernetice.

Așa cum spunea și colegul meu, la Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor am discutat pe larg acest proiect, l-am dezbătut cu ONG-urile din domeniu, l-am dezbătut cu entitățile guvernamentale, cu ministerele, cu Ministerul de Interne, cu Ministerul Societății Informaționale, cu Serviciul Român de Informații.

Având în vedere proiectul propus, mi-am dat seama că există unele articole la care drepturile și libertățile cetățenești nu sunt respectate. Prin urmare, am făcut niște amendamente, amendamente care au trecut de comisie, dar la comisia comună cu Comisia pentru apărare ele nu au mai trecut.

Am atras atenția atunci că există o suspiciune de neconstituționalitate a legii, datorită acestui fapt. Prin urmare, răspunsul a venit de la Curtea Constituțională și ne-a spus foarte clar că art. 10, art. 20 și art. 17 sunt neconstituționale, articole la care tocmai am depus amendamente.

Prin urmare, dragi colegi, nu vorbim de oportunitate, e adevărat, avem nevoie de o Lege a securității cibernetice, în contextul geopolitic actual, dar să știți că trebuie să ne gândim de două ori, că niciodată nu trebuie să aducem atingere drepturilor și libertăților cetățenești.

Vă mulțumesc și propun respingerea acestei legi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Alte grupuri nemaifiind, domnul deputat Cernea, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Atrag atenția și asupra faptului că aceste proiecte nu au ajuns și la Comisia pentru drepturile omului. Au fost discutate la Comisia pentru apărare, la Comisia juridică, dar nu și la Comisia pentru drepturile omului, care cred că ar trebui consultată în orice fel de acte normative care pot aduce atingere drepturilor fundamentale.

În același timp, într-adevăr, cum spuneau și antevorbitorii mei, este important să învățăm din greșeli. Se prea poate ca în cursul acestui an sau într-un viitor previzibil să vină noi inițiative care să aibă un astfel de caracter de tip Big Brother, de legi Big Brother. Sper ca data viitoare să fim mult mai atenți, să luăm în considerare toate detaliile care privesc respectarea și protejarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor și abia mai apoi să decidem, cu înțelepciune, pentru astfel de acte normative.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Nemaifiind alte intervenții, vă reamintesc că discutăm de o lege organică. Raportul celor trei comisii este pentru respingere, mergem la secțiunea de vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 20 martie 2019, 13:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro