Cornel-George Comșa
Cornel-George Comșa
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.37/20-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.63 Cornel-George Comșa - declarație politică: -"Rolul statelor de origine în protecția minorităților naționale din statele vecine";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Cornel-George Comșa:

"Rolul statelor de origine în protecția minorităților naționale din statele vecine"

Minoritățile naționale reprezintă o realitate istorică, culturală și politică în aproape toate statele din Europa centrală și de est. Schimbările istorice, modificarea granițelor, deportările și colonizările unor întregi populații în diverse regiuni și provincii din Europa centrală și de est au reprezentat evenimente istorice importante, care au schimbat percepția noastră asupra propriei națiuni și asupra celor care au ajuns să locuiască alături de noi.

Toate statele din această parte a lumii au una sau mai multe minorități etnice, cu dimensiuni mai mici sau mai mari, în funcție de rezultatele istoriei. Fiecare dintre statele din Europa au încercat, iar unele au și reușit, să rezolve provocările aduse de lipsa unei omogenități naționale și culturale absolute, cum era dezideratul elitelor politice și culturale din secolele XIX și XX. Statele gazdă au încercat să asimileze sau să integreze populațiile alogene, iar statele de origine au vrut să se asigure că acele minorități etnice cu care au legături culturale și lingvistice au drepturi culturale și legale care să le permită să își păstreze moștenirea culturală.

Diversitatea culturală este una dintre cele mai mari comori ale Europei, reprezintă patrimoniul nostru comun și indivizibil, iar instituțiile europene și internaționale au asigurat un cadru legal care permite supraviețuirea și păstrarea acestui patrimoniu cultural și lingvistic. Totuși, unde se termină dreptul de intervenție al statelor de origine în apărarea și protejarea propriilor comunități din alte state gazdă? O întrebare grea, cu multe răspunsuri, în funcție de diversele perspective pe care fiecare stat le are.

Fiecare stat european recunoaște și respectă, cel puțin declarativ, suveranitatea națională a celorlalte state, fapt ce înseamnă că dreptul de intervenție pentru protejarea drepturilor minorităților se oprește atunci când suveranitatea națională a statului gazdă este afectată. Dar când și cine stabilește când se întâmplă asta? Răspunsul se găsește în multiplele tratate și acorduri europene și internaționale, precum și în doctrina dreptului public internațional.

Principiile de bază ale protecției diversității europene și a minorităților etnice sunt fundamentate pe dorința de pace și scădere a tensiunilor sociale și interetnice. Așadar, niciun stat, în nicio condiție, nu poate apela la forța militară pentru a-și impune propria perspectivă a drepturilor pe care o minoritate națională trebuie să le aibă în alt stat.

A apela la forța militară pentru a constrânge un alt stat să ofere drepturi, poate excesive, și a argumenta că o faci pentru a-ți proteja comunitatea cultural-lingvistică, reprezintă o modalitate deja arhaică și contrară dreptului internațional. Statele de origine și cele gazdă trebuie să își rezolve eventualele probleme prin dialog și cu argumente pertinente.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 6:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro