Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.79 Scarlat Iriza - declarație politică privind "Religia în școli";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Scarlat Iriza:

"Religia în școli"

După ce Curtea Constituțională a decis că ora de religie este opțională, au fost lansate dezbateri pe mai toate canalele media, în care părinți, profesori și elevi și-au exprimat punctul de vedere cu privire la importanța predării acestei materii în școli. Ministerul Educației a înregistrat în sistemul electronic 2.123.645 de cereri pentru religie, cu alte cuvinte 89.75% dintre elevii care frecventează cursurile au fost înscriși de părinți la ora de religie din școală. Cifra este îmbucurătoare și în rândul celor care acum își înscriu copiii în clasa pregătitoare pentru anul școlar 2015-2016.

Cele mai multe controverse care au stat la baza opțiunii părinților au fost legate de modalitatea de predare. Concluzia a fost însă una pozitivă, părinții fiind mulțumiți că elevii învață să deosebească binele de rău, își dezvoltă calitățile morale și iau contact cu texte și imagini lipsite de violență. Crearea unui sistem de raportare la lumea înconjurătoare bazat pe câteva repere clare a fost un alt motiv pentru care părinții au ales în număr mare să-și dea acordul pentru ora de religie. Faptul că o persoană cu educație religioasă are un risc mai mic de expunere la provocările cu care se va confrunta mai târziu în viață i-a convins pe cei mai mulți dintre cei întrebați.

Vocile pertinente din spațiul public susțin că școala fără religie ar putea deveni un spațiu neutru care promovează doar valori relative, un spațiu neinteresant pentru cei care caută în cadrul său răspunsuri la întrebările pe care le au despre viață și despre raportarea lor la societate.

Problema predării religiei în școli a fost tranșată și în alte țări occidentale. Astfel, în Italia e opțională, în Anglia e obligatorie, iar în Franța a fost interzisă. Indiferent cum privim aceste statistici, religia rămâne un obiect de studiu util, o lecție de toleranță, o poartă către un univers al înțelegerii și acceptării diversității umane.