Ovidiu-Cristian Iane
Ovidiu-Cristian Iane
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.37/20-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.105 Ovidiu-Cristian Iane - declarație politică intitulată "Partidul trei persoane, SRL sau PRL?";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ovidiu-Cristian Iane :

"Partidul trei persoane, SRL sau PRL?"

Sub egida evenimentului din 16 noiembrie, când tinerii au votat schimbarea, politicienii își dau frâu liber plăsmuirilor minții și fiecare trage concluzia cea mai favorabilă sieși.

Nu știu ce au înțeles colegii mei parlamentari prin manifestarea unei prezențe atât de ridicate în rândul tinerilor la votul mai sus menționat, însă eu cred că exercitarea acestui drept al lor a însemnat faptul că le-am subestimat interesul pe care îl manifestă asupra mediului politic. Consider că votul lor a fost un semnal menit să ne atragă atenția asupra faptului că, până la acel moment, nu li s-a acordat atenția necesară. Măsurile adoptate au vizat, nu rareori, dezvoltarea și susținerea altor domenii de interes decât cele pe care le solicitau. Din nefericire însă prea mulți dintre colegii mei au dorit să înțeleagă faptul că unul din trei cetățeni români cu drept de vot și-a alcătuit un program politic, vrea să contribuie la formarea opiniei publice și să țină discursuri de la acest pupitru.

Așa s-a uniformizat ideea ca în noua Lege a partidelor politice să se introducă prevederea prin care se poate înființa un partid pe baza a doar trei semnături provenite de la minimum trei fondatori.

Odată cu noile schimbări ale acestei legi, îndeosebi prin renunțarea la criteriul teritorial drept condiție pentru înființarea unui partid, condițiile fondării acestei forme de autoritate publică seamănă cu cele ale înființării unui SRL. Și dacă avem societăți comerciale cu răspundere limitată - SRL, de ce să nu avem și partide cu răspundere limitată - PRL? Partide ai căror membri să nu își asume răspunderea pe inițiativele legislative, pe voturile acordate, pe reprezentarea cetățenilor în Parlament și pe reprezentarea Parlamentului pe plan internațional.

Chiar dacă partidul din care fac parte susține ideea înființării unui partid din trei persoane, eu nu sunt de acord. Dacă se poate din trei persoane, de ce să nu fie doar din una? De ce să nu avem și Partidul Asociat Unic? Ce mi-e una, ce mi-e trei?

Din punct de vedere democratic sună bine, dar care e scopul? Care este avantajul și finalitatea acestei posibilități? Dacă partidele politice devin ONG-uri, ce rost mai au atunci partidele politice? Nu cumva pe fondul căutării cu orice preț a popularității anumiți demnitari care au activat în partidele mari și au căzut în derizoriu caută lumina reflectoarelor cu idei din ce în ce mai năstrușnice?

Mai simplu decât să înființăm partide cu trei oameni este să permitem ONG-urilor să facă politică, să participe la alegeri și să ne reprezinte în Parlament. Aceasta este de fapt singura diferență dintre un ONG și un PRL.

Caragiale observa, la vremea sa, că "partidele politice în înțelesul european al cuvântului, adică întemeiate pe tradițiune, pe interese vechi sau noi de clasă și prin urmare pe programe de principii și idei, nu există în România" și constat cu dezamagire că, din acest punct de vedere, clasa politică a României nu a evoluat deloc. Din contră, ne pregătim de o avalanșă de partide de câte trei membri, fiecare cu idei, planuri și viziuni proprii.

Din punctul meu de vedere nu aceasta este modalitatea de a pune în practică "schimbarea" mult-așteptată de oameni. Populația ar prefera realizarea unui mediu fiscal propice antreprenoriatului, unul care va permite dezvoltarea afacerilor mici și mari, garantarea accesului la educație în unități de învățământ complet echipate, accesul la unități sanitare moderne și pregătite pentru condițiile de sănătate ale secolului XXI, nu partide politice compuse din trei flăcăi, nici mai multe discursuri populiste sau un mai mare haos pe scena politică.

Dacă dumneavoastră credeți că oamenii care au votat în 16 noiembrie au făcut-o pentru a-și câștiga dreptul de a-și înființa propriul partid și veți acționa în consecință, atunci România va fi țara celor 6 milioane de partide politice. Caragiale, unde ești?

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 23:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro