Cristian-Constantin Roman
Cristian-Constantin Roman
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.37/20-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.113 Cristian-Constantin Roman - declarație politică intitulată "Stop risipei din bani publici via achiziții deficitare!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Cristian-Constantin Roman:

"Stop risipei din bani publici via achiziții deficitare!"

Majoritatea cazurilor spectaculoase de corupție, care țin de bună vreme ocupată agenda publică, au la bază o încălcare a legislației privind achizițiile publice. Aproape că nu e caz de corupție în România, fie că ne referim la dare de mită, luare de mită sau trafic de influență, în care să nu vorbim de bani proveniți dintr-o achiziție publică prin care statul a fost păgubit cu sume exorbitante.

Este clar, cred, pentru toată lumea, că legislația actuală în domeniu trebuie modificată. Dacă ea are slăbiciuni, atunci trebuie întărită, dacă are portițe, ele trebuie închise, dacă are neclarități, ele trebuie clarificate. Legea trebuie să răspundă interesului statului, și nu să fie un instrument prin care se îmbogățesc unii dintre cei care vremelnic conduc, în cârdășie cu așa-ziși "oameni de afaceri" abonați doar la bani publici.

Pe lângă faptul că trebuie aliniată la noile norme europene în domeniu, noua legislație privind achizițiile publice trebuie să încurajeze competitivitatea economică și să crească eficiența cheltuirii banului public prin achiziții ce pun accent în primul rând pe raportul preț-calitate. Sumele plătite trebuie să se reflecte în calitatea bunurilor, serviciilor sau lucrărilor achiziționate de statul român.

De asemenea, noua legislație trebuie să excludă posibilitatea existenței de firme abonate la licitații publice, dar care aproape niciodată nu prestează activitatea la care s-au angajat, făcând un obicei din a subcontracta, bineînțeles, după ce și-au tras partea de profit. Intermedierea e o altă metodă prin care statul e păgubit, pentru că prin subcontractări succesive scade în fapt valoarea achiziției făcute efectiv de stat, dar nu și valoarea plății. O firmă înscrisă la o licitație trebuie să dovedească faptul că are posibilitatea să ducă acel contract la îndeplinire prin forțe proprii, fie că vorbim de personal calificat, de dotare tehnică sau capacitate financiară. Dacă nu poate, lasă pe altul, sau face o asociere cu un alt întreprinzător, dar nu subcontractează, pentru că așa statul e păgubit.

Pe de altă parte, o legislație prea complicată, mai ales în condițiile actuale, ar putea să inhibe, să-i determine pe mulți din cei responsabili să evite achizițiile publice din teama de a nu ajunge pe mâna procurorilor. Știm cu toții că, mai ales la primăriile de comune, unde salariile sunt extrem de mici, specialiștii în achiziții lipsesc. În atare condiții, primarii nu se pot descurca în hățișul legislativ și devin victime aproape sigure, chiar dacă ei nu au avut neapărat intenții rele.

O legislație bine făcută în domeniul achizițiilor publice ar produce o adevărată revoluție în modul de cheltuire a banului public, însă doar dacă ne dorim cu adevărat așa ceva. Abia atunci am putea spune că am făcut un mare pas spre un stat mult mai eficient. Chiar și Comisia Europeană a subliniat, în ultimul raport asupra stabilității macroeconomice, că lipsa unei reforme reale în domeniul achizițiilor publice poate compromite accesarea fondurilor europene din exercițiul financiar 2014-2020.

Chiar dacă Guvernul e cel care trebuie să promoveze pachetul care să stea la baza modificării legislației privind achizițiile publice, noile norme trebuie adoptate după parcurgerea întregii proceduri parlamentare, și nu prin ordonanță de urgență sau angajarea răspunderii Guvernului.

Dat fiind importanța ei, consider că trebuie lansată o dezbatere publică reală pe această temă, în care să fie invitați să participe și să-și spună părerea atât specialiștii cu experiență în achiziții - din partea statului, dar și din zona privată -, cât și reprezentanți ai societății civile. De asemenea, cred că idei deosebit de utile pot veni chiar de la Direcția Națională Anticorupție, care, din atâtea cazuri la care a lucrat, a identificat cel mai bine slăbiciunile legislației încă în vigoare la această dată.

România lucrului bine făcut are nevoie în primul rând de o legislație bine făcută și nimic nu ne împiedică s-o facem, decât propria noastră (sau a dumneavoastră) voință.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 23:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro