Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.37/20-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.116 Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - "Ora de religie, între valori, informație, concursuri și clipuri de promovare";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Ora de religie, între valori, informație, concursuri și clipuri de promovare"

Spuneam, în 2011, într-o intervenție în cadrul Grupului Ecumenic de Rugăciune al Camerei Deputaților, fără a intui proporțiile unei dezbaterii ce avea să vină 4 ani mai târziu, că preocuparea Bisericii, a monahismului în special, pentru educație și învățământ este o realitate incontestabilă. Până aproape de anul 1400, în Europa, majoritatea școlilor și universităților se dezvoltau numai în acest context. De pildă, prima universitate din apus a fost cea din Salerno, întemeiată de către călugării benedictini în secolele VIII-IX. Acesteia i-a urmat universitatea de la Sorbona, după numele întemeietorului ei, călugărul Sorbon, vestită pentru dezvoltarea studiilor din domeniul filosofic și teologic.

Și în Țările Române, până la momentul adoptării Legii instrucțiunii publice (25 noiembrie/7 decembrie 1864), învățământul românesc s-a desfășurat aproape exclusiv în "tinda" Bisericii, iar în perioada Regulamentului organic ierarhii Bisericii Ortodoxe aveau și atribuții de efori ai școlilor. Mai aproape de zilele noastre se află o altă etapă din parcursul religiei în educația românească, și anume comunismul, care a încercat să cultive ideea că religia ar fi fost o piedică în calea cunoașterii și a învățământului în general. 25 de ani mai târziu, o largă paletă de păreri, inclusiv unele similare cu aceasta, reapar pe agenda publică, dând naștere celei mai ample dezbateri din domeniul educației din ultimii ani.

Sunt cadru didactic și parlamentar membru al Comisiei pentru învățământ a Camerei Deputaților, la al doilea mandat, și nu îmi amintesc să mai fi asistat la o asemenea desfășurare de forțe pe vreo temă legată de educație. Nici faptul că dascălii copiilor și nepoților noștri erau zile întregi în stradă, protestând împotriva subfinanțării, nici faptul că marea majoritate a școlilor din mediul rural au toaleta în curte, nici promovabilitatea de la bacalaureat de sub 50%, nici lipsa abecedarelor, nici nerespectarea Constituției, care prevede gratuitatea învățământului general și obligatoriu, nu au adunat laolaltă atâția părinți, profesori, persoane publice din toate domeniile, jurnaliști, reprezentanți ai mediului academic etc. Niciuna din cele câteva probleme care, în opinia mea, au influențat puternic sistemul de învățământ nu a declanșat vreodată asemenea campanii de presă în care să se promoveze o idee sau alta legată de sistemul de învățământ românesc.

Decizia Curții Constituționale în ceea ce privește ora de religie ne obligă să modificăm Legea educației naționale nr.1/2011, având clar în vedere necesitatea respectării legii. Judecătorii CCR au susținut că libertatea conștiinței și religiei trebuie interpretată în sens pozitiv întotdeauna - persoana alege să studieze religia, iar nu în sens negativ - persoana alege să nu studieze religia. Prin urmare, elevii, prin reprezentanții lor, părinți sau tutori, trebuie să facă o opțiune scrisă în privința participării la ora de religie, și nu o cerere pentru neparticipare. Însă trebuie să avem în vedere și faptul că această amplă dezbatere a adus la suprafață și nevoia, aproape unanim acceptată, de a perfecta curricula și modul de predare a materiei Religie, astfel încât ea să își îndeplinească scopul educativ pentru care a fost creată.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 16:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro