Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.135 Victor-Gheorghe Manea - declarație politică: "Banii excedentari ai Guvernului Ponta nu se reflectă și în sistemul de învățământ";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Victor-Gheorghe Manea:

"Banii excedentari ai Guvernului Ponta nu se reflectă și în sistemul de învățământ"

În mod constant, sistemul de educație din România a suferit de o subfinanțare cronică, ținta de 6% prevăzută în Legea nr.1/2011 rămânând la stadiul de iluzie sau, mai bine zis, o "solicitare nerealistă", așa cum credea fostul ministru Remus Pricopie referitor la acordarea a 6% din PIB în 2015. Constatăm astfel că intenția de alocare legală a procentului din PIB este percepută drept o pretenție fără acoperire în realitate. Și ca să vedem mai clar dimensiunea dezastrului din sistemul de învățământ românesc, trebuie doar să ne uităm la datele statistice elaborate de Comisia Europeană.

România se află pe ultimul loc într-un clasament al țărilor membre UE în ceea ce privește alocările bugetare pentru învățământ. Cu alte cuvinte, investiția în sistemul de educație nu reprezintă o prioritate pentru Guvernul Ponta, nici măcar acum, în al 12-lea ceas. Și nu înțelegem de ce, în condițiile în care premierul afirma zilele trecute la un post de televiziune: "În fiecare an din cei 3 am avut 10 miliarde de lei în plus, în medie, de cheltuit, dintr-o creștere economică care s-a reflectat în încasări din combaterea evaziunii fiscale - în special din insolvențe -, din fonduri europene - de la 7% la 54%. Am spus, hai să vedem cum pot să se reflecte în viața de zi cu zi pe fluturașul de pensie, de salariu".

Așadar, bani a avut Guvernul Ponta, dar alocarea pentru un elev din învățământul gimnazial pe filieră teoretică a fost, de exemplu, în anul 2014, de aproximativ 500 euro. Să mai spun că, potrivit statisticilor, Norvegia acordă 10.403 euro pe elev? Discrepanța este atât de mare, încât nu ne mai mirăm de improvizațiile "salvatoare" pe care directorii de școli, profesorii și învățătorii trebuie să le facă. Sunt școli unde un învățător trebuie să predea la două clase, unde există o singură femeie de serviciu...

Recomandăm premierului Victor Ponta să citească cu atenție studiul "Costul investiției insuficiente în educație în România", elaborat de UNICEF. Potrivit acestei analize, "se estimează că nerealizarea investiției ar duce la scăderea PIB-ului cu 12-17 miliarde de euro în 2025, echivalentul a 7-9% din PIB-ul anului 2015. Mai simplu spus, trebuie să transformăm cercul vicios al investițiilor insuficiente în educație într-un cerc virtuos: mărirea cheltuielilor aferente educației ar încuraja creșterea economică și ar genera mai mulți bani pentru bugetul de stat".

Prin urmare, domnule Ponta, nu era mai bine dacă investeați acești bani în educație, pentru ca România, într-un interval de timp relativ scurt, să aibă plusvaloare. O plusvaloare care să se reflecte nu numai la nivel de imagine de țară, cât și la nivel de destin personal.