Ninel Peia
Ninel Peia
Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/27-03-2015
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.8 Ninel Peia - declarație politică intitulată "Flexibilitatea și adaptabilitatea permanentă a politicii de securitate națională, un element-cheie al democrației veridice";

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Revin cu rugămintea de a ne încadra în timp. Îl invit în continuare pe domnul deputat de Ilfov, Ninel Peia. Se pregătește domnul deputat neafiliat Virgil Guran, de la Prahova.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ninel Peia:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarație politică intitulată "Flexibilitatea și adaptabilitatea permanentă a politicii de securitate națională, un element-cheie al democrației veridice".

Stimate doamne,

Stimați domni,

În lumina recentelor evenimente petrecute din ce în ce mai aproape de granițele țării, lansez acest document prin care sper să găsesc înțelegere și responsabilitate istorică pentru construirea de către factorii îndrituiți a unei strategii de apărare unitare, viabile și transparente, cu aprobarea cetățenilor români.

Este limpede că securitatea unei țări este prioritară pentru ridicarea și asigurarea bunăstării oamenilor. Acest lucru nu poate și nu trebuie realizat altfel, decât ținându-se seama de opiniile cetățenilor, opinii care trebuie să-și găsească expresia în politica națională de securitate. Un stat fără control parlamentar în sectorul de securitate și cel militar nu poate fi considerat ca o democrație cu adevărat viabilă.

Politica de securitate a statului român, relativ la riscurile pe care le prezintă escaladarea războiului din Ucraina, fenomenul corupției, relaționat cu crima organizată și explozia nemulțumirilor sociale, toate din ce în ce mai greu de gestionat, reprezintă o problemă și o preocupare de maximă și permanentă actualitate. Abordarea prospectivă și elaborarea concepției integrare privind combaterea acestor fenomene țin cont de mutațiile din perioada imediat următoare a unei crize de pace între Uniunea Europeană și Rusia și urmăresc valorificarea și consolidarea poziției de factor de stabilitate, pe care România o are în zona ei de existență și acțiune.

De asemenea, este la fel de limpede că nu toți parlamentarii au cunoștințele și competența necesară pentru a trata aceste probleme în mod eficient. Evident, competența parlamentară este cheia asigurării unui control parlamentar adecvat al sectorului de securitate și apărare.

Coroborând conștient și responsabil aceste două chestiuni, mă simt dator să fac un apel pentru crearea unui efort concentrat în vederea construirii vectorilor autentici ai interesului național, însărcinați cu abordarea specifică a importantei problematici a securității naționale.

Elaborarea unei concepții integrate privind securitatea și apărarea, în cadrul Strategiei militare a României presupune, în principal: cunoașterea situației operative în cadrul Sistemului național de apărare și a noilor misiuni pe care acestea le execută în situații de criză, stabilirea acțiunilor acesteia, pentru asigurarea ordinii constituționale în caz de război; evaluarea factorilor ce determină realizarea sistemului de elemente mobile necesar la intervenție și, în plus, care sunt cerințele minime ale asigurării unei riposte graduale, în raport cu cerințele impuse pentru securizarea frontierei de est și contracararea dinspre cele două mari direcții: Rusia și Ucraina.

Acum, de la această tribună, lansez invitația tuturor membrilor Parlamentului, președintelui Senatului, președintelui Camerei Deputaților, șefilor de grupuri parlamentare, șefilor de partide parlamentare, Președintelui Republicii, primului-ministru, mass-media, societății civile și tuturor instituțiilor statului, să inițieze și să sprijine înființarea unui grup parlamentar cu rolul de forum informal și de reflecții pe probleme de securitate și de apărare, care să reprezinte toate partidele, dar și ambele camere ale Parlamentului. Propun ca acest laborator de idei să fie intitulat: Grupul informal parlamentar pe probleme de securitate și apărare din România.

Propun ca acest grup să aibă următoarele 21 de atribuții principale:

  1. rezolvarea problemei mobilizării, a pregătirii trupelor și rezervelor pentru o lună de război;
  2. studierea situației actuale și elaborarea unei noi politici naționale de securitate, flexibile și imediat aplicabile;
  3. dezvoltarea de mecanisme parlamentare eficiente și implementabile rapid și solid în sectorul de securitate;
  4. inițierea de dezbateri parlamentare pe probleme de securitate;
  5. reexaminarea periodică a strategiei de apărare națională, cu elaborarea și prezentarea imediată a documentelor majore legate de securitatea și apărarea națională;
  6. lansarea de anchete parlamentare speciale, destinate problemelor de securitate;
  7. identificarea și anunțarea fără întârziere a problemelor specifice ce solicită dezbateri parlamentare, precum și scandaluri ce pot periclita stabilitatea națională, suspiciuni grave legate de securitate sau dezastre naturale, ce amenință populația și dezvoltarea firească a societății noastre;
  8. obligativitatea de a-și aduce contribuția, a asigura participarea și urmărirea dezbaterilor și deciziilor semnificative din arena internațională;
  9. inițierea și întreținerea unui dialog permanent, bazat pe încredere, implementarea unor linii de comunicare deschise și implicarea transparentă, alături de oficiali din securitate și de apărare;
  10. identificarea și controlul resurselor necesare în ceea ce privește dezvoltarea, aplicarea și revizuirea permanentă a politicii de securitate și de apărare;
  11. adaptarea politicii naționale de securitate la noile amenințări globale sau regionale, precum și supravegherea terorismului și a crimei organizate;
  12. studierea și stabilirea implicațiilor financiare și economice necesare, dar și elaborarea datelor corespunzătoare la ceea ce se poate numi contribuția efectivă a națiunii la efortul de asigure, pe termen lung, a nivelului de securitate necesar;
  13. analizarea impactului politicii de securitate și efectele aplicării ei în sfera relațiilor externe și stabilității regionale;
  14. definirea cu precizie a politicilor publice privind securitatea și apărarea, precum elaborarea, procesul decizional, aplicare și evaluare;
  15. asigurarea sprijinului public și a legitimității politicii adoptate, prin transparența dezbaterilor parlamentare legate de problemele de securitate;
  16. identificarea și apelarea la consultanți externi, pentru a realiza audituri speciale, în domeniul de securitate și apărare;
  17. implicarea democratică și responsabilă în procesul de dezvoltare, de luare a deciziilor, de aplicare și de evaluare a politicii naționale de securitate;
  18. crearea unor bănci de date și informații specifice despre diverse aspecte ale procesului de decizie în domeniul securității, în vederea solicitării de informații pertinente pentru supravegherea și verificarea deciziilor;
  19. aplanarea tensiunilor, prin negocieri politice;
  20. întărirea permanentă a competențelor și capacităților Parlamentului, prin cursuri și seminare de pregătire de specialitate;
  21. asigurarea publicării întrebărilor și răspunsurilor, a chestiunilor esențiale și cu impact social, în documente oricând accesibile publicului larg.

Sper ca aceste propuneri, care vin în această etapă de haos planetar, declanșat după spargerea bipolarității și reconfigurarea politică și strategică a lumii, când se confruntă și se înfruntă cel puțin două tendințe, considerate câteodată ireconciliabile, ceea a globalizării și cea a fragmentării, aproape toate conceptele și chiar realitățile directe se reconstruiesc, după arhitecturi holistice, fractale sau bizare, spun că sper să avem puterea de a ne pregăti serios și acolo unde avem probleme să cerem ajutor, cu ocazia aceasta vom vedea și cine ne sunt prieteni cu adevărat. Cred că relația trebuie să înceapă cu Polonia, în rest aștept punctele dumneavoastră de vedere.

Deputat PSD Ilfov, Ninel Peia.

Domnule președinte, vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 22 octombrie 2017, 23:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro