Ana Birchall
Ana Birchall
Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/27-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.17 Ana Birchall - declarație politică referitoare la "Dimensiunea spirituală a formării unui tânăr";

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

În continuare, o invit pe doamna deputat Ana Birchall.

Se pregătește domnul deputat Ion Bălan.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

"Dimensiunea spirituală a formării unui tânăr"

În declarația politică de astăzi vreau să vă vorbesc despre importanța educației spirituale a copiilor noștri, care este cel puțin la fel de necesară precum pentru educația intelectuală. Omul, ca ființă duală, trup și suflet, are nevoie în egală măsură atât de educarea spiritului, cât și de educarea minții, pentru a fi un tot unitar.

Stimate colege,

Stimați colegi,

În ultimele săptămâni, am asistat cu toții la disputele artificial construite în jurul problemei necesității studierii disciplinei religiei în școlile din România. Pornită de la decizia Curții Constituționale care prevede obligativitatea de formulare către conducerea unității de învățământ a unei cereri din partea părinților care doresc studierea religiei de către copiii lor, deci de la o procedură strict administrativă, disputa despre necesitatea studierii religiei în școli ne-a împărțit în două tabere, deși fiecare dorim ce este mai bun pentru copiii noștri.

Religia este o formă de conectare a noastră la relația cu divinitatea și consider că un copil nu trebuie lipsit de dimensiunea spirituală a educației sale încă de la cea mai fragedă vârstă.

În mod evident, sunt de acord cu poziția exprimată în spațiul public, care face referire la libertatea părinților de a hotărî cum sunt educați copiii lor din acest punct de vedere. Eu mă număr printre cei care susțin că educația religioasă este foarte importantă, chiar dacă poate îmbrăca mai multe forme, mergând de la istoria religiilor, trecând prin etică și morală, până la forma care se predă astăzi în școlile din România. Sunt importante acele principii fundamentale: ce înseamnă, până la urmă, religia și pe ce se bazează ea. În fond, la religie copilul este educat în valorile de bunătate, toleranță, omenie, apropiere față de cel în nevoie, milă, altruism, dărnicie.

Aceste valori nu trebuie să lipsească din educația niciunui copil pentru că reprezintă coloana vertebrală a noțiunii de om și zestrea care ne însoțește la fiecare pas din viața noastră.

Ca mamă mi-am învățat copilul să-și facă rugăciunea seara și am fost de acord să învețe religia. În fond, religia te învață să fii bun, să fii omenos, să nu minți, să nu trădezi, să fii loial, să îți ajuți aproapele și să-ți respecți aproapele.

Cred că este important să-i învățăm pe cei mici, încă de la vârste fragede, ce înseamnă religia, indiferent de forma ei sau de confesiunea din care facem parte. Și, făcând această declarație politică, îmi aduc aminte de bunica mea, Cătălina - Dumnezeu s-o ierte! -, care m-a învățat primele rugăciuni și care îmi spunea: "Mamă, toți oamenii sunt trecători, dar nu toți trecătorii sunt oameni! Or, eu te-am crescut pe tine să fii și să rămâi om". De aceea, consider că în construcția devenirii unui om este nevoie să beneficiezi și de educație religioasă. Am susținut de mai multe ori în declarațiile mele politice că această țară atât de frumoasă, numită Grădina Maicii Domnului, trebuie să-și așeze societatea, cel puțin pentru viitor, învățând din greșelile trecutului.

Atâta timp cât vrei să ai o societate educată pe anumite valori, trebuie să ai fundația corectă, iar educația religioasă făcută cu seriozitate și responsabilitate îți poate oferi o bază solidă pe care să construiești. Cred că și religia, alături de educația din familie dată de părinții și bunicii noștri, la care se adaugă educația primită de la dascălii noștri, contribuie la construirea acestei fundații, cărămidă cu cărămidă, și te învață să fii și să rămâi om!

Stimate colege,

Stimați colegi,

Punerea în aplicare a hotărârii Curții Constituționale, așa cum este firesc într-o democrație autentică, ne-a arătat că românii doresc ca și în școală, în această importantă instituție de educație, copiii lor să beneficieze de educația religioasă, pentru că avem nevoie de valori. Așa cum a anunțat și ministrul educației și cercetării științifice, peste 90% dintre copii s-au înscris la ora de religie. Dintre cei 2.366.585 de elevi din România care fac religie la școală, 2.140.238 s-au înscris la ora de religie, ceea ce reprezintă 90,40%. Totodată, dintre cele 144.358 de cereri depuse pentru înscrierea la clasa pregătitoare, 135.049 (93,55%) au optat și pentru studiul religiei.

Acest procent este îmbucurător, dar, în egală măsură, presupune o responsabilitate mult mai mare și un vot de încredere pe care nu au voie să îl irosească cei care se ocupă de învățământul religios în România.

Este nevoie de o reformă la nivelul programei școlare, așa cum este nevoie de o reformă și la nivelul programei disciplinei Religie a întregului învățământ românesc, în ceea ce privește curricula școlară. Educația religioasă trebuie să insiste mai mult pe transmiterea de valori decât pe anumite forme de însușire a doctrinei unui cult, tot așa cum în educație la nivel general este nevoie de dobândirea de competențe, mai mult decât simpla acumulare de informații. Școala românească trebuie să și formeze nu numai să informeze.

De asemenea, disputa care s-a iscat în societatea românească trebuie să fie considerată un semnal de alarmă pentru responsabilii pentru învățământul religios din România, respectiv reprezentanții cultelor sau ai diferitelor confesiuni religioase, care trebuie să își facă o triere mai riguroasă a profesorilor care predau această disciplină, care vin în fața copiilor și, adesea, nu se ridică la înălțimea misiunii de dascăl, formator și modelator al unor suflete tinere.

Avem nevoie de religie în școală, însă învățământul religios trebuie să cunoască o îmbunătățire substanțială, atât la nivelul cadrelor didactice, cât și la nivelul programei. Dimensiunea spirituală a formării unei persoane este la fel de importantă ca și latura intelectuală. Investiția în educația copiilor noștri este investiția în viitorul acestei națiuni care nu poate să existe în afara valorilor promovate de religie.

În contextul în care societatea românească a fost permanent învrăjbită pe parcursul ultimilor ani, este cu atât mai necesar ca cei care reprezintă viitorul nostru, copiii noștri, să învețe toleranța, respectul, bunătatea, înțelegerea, sinceritatea, loialitatea, valori promovate și propovăduite de religie.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Nu putem renunța la rădăcinile creștine ale acestui neam și nu putem uita că școala românească s-a născut în tinda Bisericii. Religia trebuie să aibă locul ei important în educarea unui tânăr și cred că, dincolo de libertatea individuală, există o responsabilitate colectivă pe care trebuie să ne-o asumăm față de tradiția și istoria poporului român.

Individualismul feroce al timpurilor moderne nu trebuie să ne facă să uităm că suntem părți ale unui întreg și că responsabilitatea noastră merge și către cel de lângă noi. În ceea ce privește educația copiilor noștri, trebuie să ne gândim la valorile pe care vrem să le transmitem mai departe și, în funcție de acestea, să decidem dacă educația religioasă ar trebui restrânsă doar la spațiul privat, sau, dimpotrivă, este nevoie ca societatea în ansamblu său să își asume dimensiunea spirituală a educației, raportându-se la rădăcinile și istoria care o marchează. Dincolo de toate acestea, din punctul meu de vedere, locul religiei este în școală, cu responsabilitatea și respectul față de liberul arbitru ce decurg din acest demers.

Copiii sunt cea mai de preț avuție a unui popor și nu putem rămâne indiferenți față de educarea sufletelor lor, pentru că de ea depinde calitatea lor umană de mai târziu. Vreau să trăiesc într-o Românie în care tinerii știu ce înseamnă bunătatea, respectul, altruismul, loialitatea, valori care definesc unicitatea și bogăția ființei umane și care sunt dobândite inclusiv prin studiul religiei. Vreau să trăiesc într-o Românie în care sintagma a fi om este valorizată la adevărata ei însemnătate și pentru aceasta avem nevoie și de educație, și de religie. Avem nevoie de Dumnezeu. în toate palierele vieții noastre publice sau private.

Și pentru stenogramă, am mai depus în scris, domnule președinte, încă o declarație politică intitulată "Protejarea copiilor de orice formă de violență, inclusiv cea informațională".

Vă mulțumesc!

Ana Birchall

Deputat, Colegiul nr.5, Vaslui.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 21:20
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro