Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-03-2015

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.75 Mihăiță Găină - declarație politică intitulată: "Includerea orei de educație sanitară în programa școlară, o prioritate națională";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Mihăiță Găină:

"Includerea orei de educație sanitară în programa școlară, o prioritate națională"

Dreptul la sănătate este unul din drepturile fundamentale ale omului. Evoluția societății actuale denotă că politicile privind sănătatea trebuie să beneficieze de o abordare integrată din partea tuturor instituțiilor statului. Altfel, cu greu vom avea o dezvoltare continuă a unui sistem care să răspundă în mod prompt și eficient la nevoile cetățeanului.

Organizația Mondială a Sănătății subliniază că sănătatea este mult prea importantă pentru a fi lăsată numai practicienilor din domeniul sanitar, mai ales că educația și elaborarea de politici coerente trebuie să fie una dintre prioritățile necesare dezvoltării sănătății la nivel individual, comunitar și național. Deși sănătatea este un subiect care figurează pe agenda de lucru a tuturor factorilor de decizie din toate domeniile, de la cel guvernamental la cel instituțional, totuși se evită introducerea acesteia și în programa școlară a instituțiilor de învățământ publice.

Școala este principalul mediu social și, prin excelență, cel mai indicat pentru realizarea educației privind sănătatea. Și asta pentru că la școală vor fi promovate întotdeauna informații conforme privind diferitele aspecte ale sănătății și, de asemenea, acolo se vor forma atitudinile și deprinderile corecte și indispensabile unui comportament responsabil și sănătos.

Unul dintre elementele esențiale pentru obținerea impactului dorit pentru starea de sănătate satisfăcătoare a societății este inițierea și realizarea programelor școlare care să includă și o oră săptămânală de educație sanitară. Personal, girez ideea introducerii în școli a unui astfel de tip de instructaj, încă din primele clase ale ciclului primar. Astfel, conduita preventivă va fi asimilată odată cu cea educativă. Potrivit cercetătorilor, o astfel de educație sanitară are, întotdeauna, un impact mai redus asupra adulților.

În majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, și nu numai, educația sanitară este materie obligatorie în școli și se predă din primul până la ultimul an de studiu al învățământului primar. Educația sanitară predată în școli va ajuta generațiile de mâine să își creeze comportamentele individuale sănătoase, atitudini care corespund și idealurilor educaționale.

Școala este locul ideal pentru răspândirea acestor cunoștințe în rândul copiilor, mai ales că nicio altă instituție nu are abilitatea și capacitatea să cuprindă și să se adreseze unui procentaj atât de mare al populației. Școala încă reprezintă instituția cu autoritate morală care oferă cadrul educației formale, informale și nonformale, iar materiile de studiu dobândesc, implicit, la nivelul psihologic individual, o importanță mai mare decât subiectele nesusținute de acest for competent.

Dacă înveți un copil începând de la vârsta cea mai fragedă să fie îngrijit, să respecte regulile de igienă personală, să se obișnuiască cu un regim rațional de alimentație, să gestioneze aspecte minore legate de sănătatea mintală și emoțională, înseamnă nu doar un mare succes, ci și rezolvarea a numeroase probleme din viața unui viitor adult. În acest fel, se poate ajunge facil la prevenirea bolilor ușoare și la restabilirea sănătății unei mari părți a bolnavilor.

Formarea nivelului de cultură sanitară ar trebui să aibă loc în familie, în școală și apoi pe toată durata vieții, în sânul societății culturale, științifice, sportive, medico-sanitare etc., prin organizațiile de masă sau prin contactul zilnic dintre membrii colectivităților.

Consider că nu este de ajuns să elaborăm acte normative care să reglementeze domeniul sănătății, ci avem nevoie și de legi care să normeze obligativitatea introducerii educației sanitare în sistemul național de învățământ.

Probabil că o să ridicați din sprânceană în privința amortizării impactului bugetar pe care îl va provoca extinderea programei școlare cu o astfel de nouă materie, însă vă garantez, având la îndemână exemplele de succes ale altor state care deja au implementat această decizie, că prevenția este mult mai ieftină decât costurile presupuse de tratamente. Vă voi da un singur exemplu. Bolile cardiovasculare sunt principala cauză de deces la noi în țară, iar prevenția lor se face prin adoptarea unor principii de alimentație simple, dar eficiente, și prin practicarea unor activități fizice periodice.

Să nu uităm că sănătatea este bunul cel mai de preț al fiecăruia dintre noi, iar sănătatea copiilor noștri este mai presus de orice. Din acest motiv, susțin orice demers privind implementarea, cu prioritate, a reglementărilor necesare pentru ca educația sanitară să devină disciplină obligatorie în școli.