Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-03-2015

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.85 Liviu Harbuz - declarație politică: - "Ora de religie contribuie la modelarea conștiinței viitorilor cetățeni ai României";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Liviu Harbuz:

"Ora de religie contribuie la modelarea conștiinței viitorilor cetățeni ai României"

Rezultatele înregistrate la nivel național, după ce 88% dintre elevi și părinți s-au exprimat în favoarea orei de religie, au multiple valențe. Părinții și elevii au reconfirmat interesul pentru lumina din suflete și inimi ce este întreținută prin cunoașterea esenței spiritului. Normele de etică și de morală creștină, bunătatea, generozitatea, solidaritatea, corectitudinea, cinstea și adevărul, mai presus de toate, vor deveni caracteristici ale comportamentului viitorilor cetățeni ai României. Noi, ca parlamentari, am pus în acord prevederile Constituției, de respectare a libertății de conștiință și religie, cu Legea educației, Curtea Constituțională cerând această îndreptare. Actul legislativ are și el valoare de simbol, în sensul că, supuși greșelilor, atenți la fond, lăsam loc interpretărilor cum că se poate renunța la un drept printr-o cerere. Relația dintre școală și beneficiarii săi putea fi denaturată, educația, în complexitatea ei, în accepția deplină a cuvântului, implicând toți partenerii sociali și toate reperele cunoașterii și formării caracterului, personalității viitorilor cetățeni.

Începând de la 9 martie, prin corecțiile aduse Legii educației, ora de religie este inclusă în trunchiul comun de studiu, ceea ce înseamnă că are un caracter obligatoriu. Dar, după decizia Curții Constituționale, religia a devenit facultativă. Cu alte cuvinte, obligativitatea orei de religie se referă doar la statut, nu și la elev, situație în care Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice va trebui să elaboreze metodologia de derulare a orelor de religie, în care va fi rezolvată și problema copiilor care nu participă la ora de religie. Procedural, tehnic, instituțional, spiritul democratic și respectul față de drepturile fundamentale ale cetățenilor au funcționat impecabil. Subtilitatea, greu de cuantificat, rămâne de acumulat și manifestat în viața publică, acolo unde este de așteptat ca legătura dintre familie, școală și societate să ofere copiilor susținerea morală, spirituală, civică fără de care nicio performanță științifică sau artistică, tehnică sau personală nu poate fi mulțumitoare fără credință.

În ce mă privește, mă simt dator să reamintesc că școala s-a născut în pridvorul bisericii, iar la 2000 de ani distanță, presupunându-se că am evoluat, ar fi fost cel puțin nedrept să scoatem Biserica din Școală.

Actul de îndreptare legislativă pune o grea și frumoasă povară pe umerii celor care, la ora de religie, vor contribui la modelarea conștiinței viitorilor cetățeni ai României.